16:30
П'ятниця, 22 Червня 2018

«112 Україна» просив Комітет свободи слова оцінити дії Юрія Артеменка

20 червня Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики розглянув звернення телеканалу «112 Україна» зі скаргами на тиск Національної ради з питань телебачення і радіомовлення. Комітет рекомендував і Нацраді, і телеканалу «112 Україна» дотримуватися Конституції України та чинного законодавства.
«112 Україна» просив Комітет свободи слова оцінити дії Юрія Артеменка
«112 Україна» просив Комітет свободи слова оцінити дії Юрія Артеменка

Телеканал «112 Україна» попросив Комітет свободи слова дати оцінку членам Нацради і голові Нацради Юрію Артеменку, який публічно заявив про наміри Нацради відмовити групі компаній «112 Україна» в продовженні цифрових ліцензій.

«Вірогідно, що упереджене ставлення Нацради є тиском на свободу слова», – сказав на засіданні комітету генеральний директор каналу Єгор Бенкендорф. Його перший заступник Василь Сметана попросив Комітет рекомендувати Юрію Артеменку утриматися від заяв про наміри відмовити в продовженні ліцензії каналу.

Також пан Сметана запропонував, щоб комітет звернувся із запитом до Президента України, який призначив Юрія Артеменка, щодо відповідності пана Артеменка кваліфікаційним вимогам, передбаченим законом. «Йдеться про 5 років стажу у сфері телерадіомовлення, яких у Юрія Артеменка, на наш погляд, немає», – сказав пан Сметана.

Юрій Артеменко заявив, що в ситуації з каналом «112 Україна» мова йде не про політику, а про маніпуляції та аферу. Аферою він назвав видачу ліцензій на цифрове регіональне мовлення компаніям з групи «112 Україна», унаслідок чого чинні регіональні мовники були позбавлені цифрових частот. І претензії Нацради стосуються виключно регіональних цифрових частот, а в каналу залишається супутникова ліцензія. Він наголосив, що особисто голосуватиме проти продовження цифрових ліцензій каналу «112 Україна».

«На всі засідання ми запрошуємо представників каналу, щоб дізнатися, хто власники. Вони не приходять. … Чому у вас шостий раз змінюється власник? Ми отримали документи, що власником є громадянин Кац. Ми запросили додаткові дані в компаній. Але така часта зміна власників викликає питання. Зараз багато питань, чи правда, що Медведчук купив низку каналів…», – сказав голова Нацради.

Голова Комітету свободи слова Вікторія Сюмар запитала в представників «112 Україна», чи можуть вони підтвердити, що Медведчук не має стосунку до каналу.

«За чотири роки боротьби з Нацрадою в нас тричі змінювалася структура власності, – відповів Василь Сметана. – Один раз вона змінилася через те, що попередній власник змушений був через переслідування виїхати до Європи. На сьогодні інвестором каналу є громадянин Німеччини через компанію у Швейцарії. Я сподіваюся, що ця структура власності та іноземний інвестор дозволить нам захистити телеканал».

Вікторія Сюмар закликала канал до прозорості медіавласності: «Суспільство у виборчий період має знати, кому належать медіа, щоб розуміти, хто грає музику в українській політиці. … Канал має чесно надати інформацію про своїх власників – хто той громадянин, чому така інвестиція. Й отримати на засіданні Нацради професійний розгляд з правовими аргументами».

На підтримку Нацради виступила член Громадської ради при Комітеті Ольга Большакова з Незалежної асоціації телерадіомовників (НАМ). «Не йде мова про канал “112”. Є 5 компаній, які отримали ліцензії на регіональне мовлення, збрехали, що вони будуть робити регіональні програми, вкрали ці ліцензії в понад 50 діючих регіональних мовників і порушували умови цих ліцензій протягом усього строку їх дії. Якщо Нацрада продовжить ці ліцензії, вона отримає позов від нашої організації і всіх, хто програв тоді в конкурсі, хто мав робити ці регіональні програми». Ці ж аргументи НАМ навела в заяві, яку оприлюднила 21 червня.

Член Комітету свободи слова Владислав Севрюков зауважив, що Комітет не має права втручатися в роботу телеканалу і Нацради. Він запропонував закликати і канал, і Нацраду дотримуватися законодавства. Його підтримала Вікторія Сюмар, і більшістю голосів ухвалили саме таке рішення.

Єдиний, хто утримався, – Сергій Висоцький з «Народного фронту», який хотів, щоб комітет прийняв більш жорстке рішення. «Я вважаю, що незалежно від того, кому належить канал, якщо там є російське коріння (Фірташа, Льовочкіна, Медведчука, Азарова, Захарченка, Клименка) – всі ці канали мають бути знищені, тому що вони займаються підривною діяльністю проти нашої держави, виступаючи зброєю Кремля. Мене не влаштовує, що ми ведемо дискусію про один з каналів, закриваючи при цьому очі (і Нацрада теж) на абсолютно колаборантські канали з непрозорим фінансуванням, джерелом якого є Російська Федерація. Мене непокоїть, що в акціонерний капітал цього каналу («112 Україна». – ДМ) може зайти Медведчук. Я вважаю, що рішення має бути жорсткішим і з боку Комітету,і з боку Нацради: всі телеканали, пов’язані з Кремлем, мають бути закриті».

Члени комітету Олександр Сочка і Сергій Висоцький, гендиректор каналу «112 Україна», Єгор Бенкендорф, перший заступник гендиректора Василь Сметана, генпродюсер каналу Артем Марчевський

Вікторія Сюмар зауважила, що Служба безпеки України мала б надати відповідні докази зв’язків з Кремлем, але вона цього не зробила. Член Комітету Юрій Павленко назвав заяву Сергія Висоцького неприйнятною для засідання Комітету свободи слова та інформаційної політики.

Нагадаємо, наприкінці травня колектив телеканалу «112 Україна» у відкритому листі до голови Нацради Юрія Артеменка зажадав його звільнення. Голова Нацради у відповідь нагадав, що канал «112 Україна» протиправно зайняв у цифровому ефірі місце, призначене для регіональних мовників.

Станом на 20 червня протягом 2015-2018 років Нацрада 34 рази відмовляла п’яти регіональним компаніям, що мовлять у цифровому мультиплексі МХ-5 з логотипом «112 Україна» (ТОВ «Новий формат», ТОВ «Аріадна ТВ», ТОВ «Партнер ТВ», ТОВ «ТВ Вибір», ТОВ «Лідер ТВ») у зміні програмних концепцій на концепцію супутникового інформаційного телеканалу «112 Україна».

Традиційно свої рішення Нацрада мотивувала тим, що компанії перемогли в конкурсі з визначеною концепцією регіонального/місцевого мовлення. А внаслідок змін концепції замість п'яти регіональних цифрових каналів в Україні було б легітимізовано створення ще одного загальнонаціонального цифрового ефірного телеканалу, тоді як понад 130 місцевих і регіональних мовників залишилися без цифрових ліцензій.

Відмовляючи компаніям групи «112 Україна» в зміні програмних концепцій, Нацрада протягом 2015 року за результатами позапланових перевірок оголосила по три попередження та призначила штрафи цим компаніям за недотримання визначених ліцензіями програмних концепцій. 3 вересня 2015 року Нацрада вирішила звернутися до суду про анулювання ліцензій на цифрове ефірне мовлення в мультиплексі МХ-5 (регіональне мовлення) ТОВ «ТВ-Вибір», ТОВ «Партнер ТВ», ТОВ «Новий формат ТВ», ТОВ «Лідер ТВ» і ТОВ «Аріадна ТВ».

П’ять ліцензіатів не сплатили штрафів та оскаржують у суді всі рішення Нацради про санкції та про відмови в переоформленні ліцензій. Відповідно, розгляд позову Нацради про анулювання ліцензій заблоковано до моменту вирішення в суді інших справ. Частина справ за позовами групи компаній «112 Україна» проти Нацради пройшли вже апеляційну інстанцію, рішення ухвалені на користь Нацради.

2 березня 2017 року Нацрада переоформила супутникову ліцензію телеканалу «112 Україна» (ТОВ «Телерадіокомпанія “112-ТВ”») в частині зміни керівного органу. Замість директора, яким був Василь Сметана, виконавчим органом стала дирекція у складі генерального директора Єгора Бенкендорфа, його першого заступника Василя Сметани і другого заступника Юрія Будяка.

12 травня 2017 року Нацрада переоформила ліцензії шести компаній з групи «112 Україна» щодо зміни власників, керівників і редакційних рад, але висунула компаніям додаткову умову: зобов’язала їх протягом 14 днів надати перелік пов’язаних осіб, відомості про кінцевого бенефіціарного власника та документи, які підтверджують права кінцевого бенефіціарного власника. Рішення про переоформлення ліцензій мали набрати чинності після того, як компанії нададуть запитувані Нацрадою документи. Телеканал «112 Україна» оскаржив рішення Нацради про додаткову умову переоформлення ліцензій. Таким чином, зміни до його ліцензій не набули чинності.

5 жовтня 2017 року Нацрада оголосила всім шести компаніям з групи «112 Україна» попередження за відсутність інформації про авторів програм«Вечірній прайм» і «Студія 112 live», а також недотримання програмної концепції та логотипа регіональними цифровими компаніями. Натомість за скаргою «Детектора медіа» на аналогічне порушення каналу «Україна» Нацрада не захотіла призначати перевірку.

Восени 2017 року Нацрада провела конкурс на вільне місце в мультиплексі МХ-5 для загальнонаціонального телеканалу. На цей конкурс група «112 Україна» подала заяву з концепцією телеканалу «112 Україна» від імені компанії, яка раніше не входила до структури власності телеканалу «112 Україна» та власниками якої виступають дирекція каналу – Єгор Бенкендорф, Василь Сметана і Юрій Будяк. Однак переможцем конкурсу став парламентський телеканал «Рада», а «112 Україна», NewsOne, «ПлюсПлюс» та УНІАН-ТБ програли цей конкурс.

18 січня 2018 року Нацрада оголосила попередження телеканалу «112 Україна» за його супутниковою ліцензією (юридична особа – ТОВ «ТРК “112-ТВ”») через порушення Правил ведення мовлення в день пам’яті 25 листопада – День пам'яті голодоморів.

22 березня Нацрада оголосила попередження п’яти регіональним компаніям з групи «112 Україна» за результатами їх планових перевірок, пов’язаних із завершенням строку дії ліцензій. Під час планових перевірок Нацрада виявила, що відомості про власників, директорів і склад редакційних рад компаній не відповідають зазначеним у ліцензії. Також телеканали не дотримуються програмної концепції та ліцензійних умов, не виконують конкурсних умов (розміщення дитячих передач і проведення інформаційно-рекламної кампанії щодо забезпечення населення сет-топ-боксами).

24 квітня стало відомо, що в телеканалу «112 Україна» змінилася структура власності. До числа власників телекомпаній, що мовлять з логотипом «112 Україна», увійшло швейцарське акціонерне товариство «Плірофоріес АГ», а кінцевим бенефіціарним власником зазначений громадянин Німеччини Едуард Катц.

Фото, відео: Світлана Остапа

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
828
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2018 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop