14:43
Понеділок, 12 Квітня 2021

«Детектор медіа» представив моніторинг висвітлення загибелі хлопчика на Донбасі російськими та українськими ЗМІ

815
Інформація, розіслана в російські ЗМІ, з самого початку була маніпулятивною.
«Детектор медіа» представив моніторинг висвітлення загибелі хлопчика на Донбасі російськими та українськими ЗМІ
«Детектор медіа» представив моніторинг висвітлення загибелі хлопчика на Донбасі російськими та українськими ЗМІ

Директорка ГО «Детектор Медіа» Галина Петренко представила моніторинг висвітлення російськими та українськими ЗМІ загибелі 5-річного Владислава Дмитрієва на окупованому Донбасі. Докладний звіт Петренко представила 12 квітня під час пресбрифінгу «Загибель дітей на окупованих територіях: як Росія ескалює ситуацію в інформаційному полі».

3 квітня з’явилася інформація про загибель Владислава Дмитрієва на окупованих територіях в районі Олександрівського Донецької області. Російська пропаганда почала поширювати фейк про те, що хлопчик був вбитий «дроном ЗСУ», хоча насправді, жодного підтвердження цьому немає. Наявні факти свідчать, що дитина загинула унаслідок спрацювання вибухового пристрою, який знаходився вдома.

Галина Петренко зазначила, що у російських ЗМІ перша публікація про загибель Владислава Дмитрієва (ім'я якого тоді ще не було відомо) з'явилася 3 квітня на сайті «Інтерфакс-Росія» – спочатку в стрічці «військових новин» о 15:50, потім в загальній стрічці – о 15:52. І з цього моменту російські ЗМІ публікували новину про загиблого хлопчика практично кожну хвилину, а іноді і частіше - в числі перших були повідомлення «Лента.Ру», потім – ТАСС і РІА «Новости».

«Навіть в цих найперших новинах є різниця. Наприклад, «Інтерфакс» посилається на розіслане прес-службою т. з. «Народної міліції ДНР» повідомлення, «Лента.ру» - на прес-службу «НМ ДНР», але вже з гіперлінком на сайт самої «НМ ДНР», ТАСС - на телеграм-канал тієї ж прес-служби, а РІА «Новости» - на неназваного представника цієї самої міліції. Зате всі вони містили вираз «на західній околиці Донецька» і в новинах стверджувалося, що хлопчик загинув саме під Донецьком», – зауважила Петренко.

Інформація, розіслана в російські ЗМІ, з самого початку була маніпулятивною. По-перше, в «ДНР» вказали неправильно місце і час загибелі дитини. Заяву про його загибель було зроблено через добу, 3 квітня близько о пів на четверту дня. При цьому, за повідомленням місії ОБСЄ загиблого хлопчика привезли в донецький морг в п'ятницю, 2 квітня, а смертельно поранений він був, за свідченням батька, між 15:00 і 15:30 2 квітня.

Однакове позначення місця, де сталася трагедія – «західна околиця Донецька», «н.п. Олександрівка» – дозволяє припустити, що помилка була допущена не якимось одним виданням, а містилася в розісланому прес-службою «НМ. ДНР » повідомленні. І навряд чи була випадковою.

Крім того, в повідомленнях самих «представників ДНР» за 2 і 3 квітня вказувалося, що жертв серед цивільних осіб за ці дві доби на окупованій території не було.

«"Глава ДНР" Пушилін Денис Володимирович 3 квітня закликав дочекатися «результатів розслідування» і не міг повідомити причини загибелі дитини - але після порушення кримінальних справ Слідчим комітетом Росії по відношенню до «українських силовиків», які нібито причетні до загибелі дитини, Пушилін Денис Володимирович заявив про завершення слідства і про те , що «винні Збройні сили України», – зауважила Петренко.

Першими в українських ЗМІ про загибель хлопчика написали «Вести» - 3 квітня, о 16:57, з посиланням на повідомлення «прес-служби НМ ДНР». «Вести» були єдині, хто уточнив, що спочатку з місцем загибелі дитини була плутанина, пославшись як на джерело на телеграм-канал Inside Donetsk.

В новині «Страни.ua», яка вийшла пізніше повідомлення «Вестей», о 17-15 і на сьогоднішній день вказано, що дитина загинула в результаті обстрілу Донецька. Як і в російських новинах, в повідомленнях «Страни.юа» загибель хлопчика прямо зв'язується з загостренням на Донбасі і основна версія – смерть хлопчика в результаті атаки безпілотника.

«Страна.юа», на відміну від «Вестей», в першпочатковій новині не згадувала інших версій загибелі дитини. Загалом, «Вести» і «Страна.юа» – два українських ресурси, які найбільше писали про цю трагедію, повідомляючи окремими новинами все, включаючи позицію російських політиків і щоразу акцентуючи на цій позиції увагу. При цьому в них дещо різні акценти. Матеріали «Страни.юа» фактично прямо стверджують, що, мовляв, і загибель хлопчика, і інші події на Донбасі - це підготовка до великої війни (або навіть цілеспрямована провокація, можливо «ДНР», можливо України).

А «Вести» зосереджені на критиці – то ОБСЄ недостатньо швидко працює або недостатньо чітко відповідає на запитання, то штаб Операції об’єднаних сил «передбачувано» заперечує причетність українських військових до загибелі хлопчика на Донбасі; то Україна «дуже довго не коментує», а коли коментує - то недостатньо переконливо.

Публікації, які просували заяви «ДНР» і звинувачення на адресу ЗСУ, в українському сегменті Facebook отримали досить велику аудиторію. Наприклад, новина «Політнавігатора» «Скинута з безпілотника бомба ВСУ вбила дитину» була запощена 142 рази і тільки в публічних групах і на публічних сторінках отримала аудиторію майже 76 тисяч людей.

Куди більше уваги отримали публікації «Страни.юа»: перша новина, 3 квітня, з заголовком «У Донецьку заявляють про загибель дитини після удару безпілотника ВСУ» 1628 разів була запощена в фейсбуці, і зібрала аудиторію понад 222 тисяч людей. Сукупно 9 новин видання отримали аудиторію більше 663 тисяч чоловік тільки на фейсбуці – і без урахування приватних акаунтів.

Не менш серйозне охоплення аудиторії і в телеграм-каналу «Політика страни», де п'ять постів про загибель хлопчика отримали 99,8 тисяч переглядів. Більше тільки у каналу «Легітимний» - всього два повідомлення в цьому каналі переглянули 113,6 тисяч осіб.

У телеграм-каналу «Клименко-тайм» також 5 публікацій на цю тему, однак охоплення істотно нижче - в цілому 57 тисяч. При цьому у телеграм-каналів на кшталт «Ополченочка» і «Армия горящих сердец Донбасса», які зареєстровані на українські телефонні номери, виходило по 15-20 публікацій, присвячених трагедії, – але при абсолютно мізерному охопленні.

Очільниця Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Любов Цибульська заявила, що РФ розповсюджуючи фейк про «вбивство дитини дроном ЗСУ» розпочала кількарівневу спецоперацію для дискредитації України.

У свою чергу, представник інтернет-проєкту «Стопфейк» Руслан Дейниченко заявив, що свідки загибелі Владислава Дмитрієва на окупованому Донбасі спростували відповідний російський фейк та вважають, що дитина загинула унаслідок вибуху пристрою, який зберігався у будинку.

Скріншот відео: Укрінформ/Youtube



Читайте також
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
815
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду