Керівник Центру моніторингу та аналітики ГО «Детектор медіа»
13:00
Четвер, 28 Листопада 2019

Зі своїм піаніно. Моніторинг теленовин 18–24 листопада 2019 року

Новинарі цілеспрямовано роздмухують скандали із затриманням Ляшка й викриття «слуг народу». Маніпуляції, порушення стандартів та матеріали з ознаками замовності в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5 каналу.
Зі своїм піаніно. Моніторинг теленовин 18–24 листопада 2019 року
Зі своїм піаніно. Моніторинг теленовин 18–24 листопада 2019 року

На диво без маніпуляцій висвітлювали українські телеканали перебіг слухань у справі імпічменту американського президента Дональда Трампа — можливо, тому що ця тема занадто складна, щоби сконструювати власні маніпуляції. «На коні» тут були ті канали, які мають своїх кореспондентів у США або змогли скерувати туди знімальні групи. Найбільш експресивними були матеріали «Інтера» — кореспондент каналу Дмитро Анопченко глибоко занурений в американську тему й легко оперує тамтешніми політичними реаліями.

Поза тим маніпуляцій та підозрілих сюжетів не бракувало. 5 канал перетворив День свободи на день опозиційних мітингів та підвищеної уваги до народного депутата з «Європейської солідарності» Андрія Парубія. «Україна» піарила Арсенія Яценюка та вкотре вже інтерв’ювала Олега Ляшка. ICTV та СТБ розповідали про те, як їхній власник Віктор Пінчук ощасливив звільнених бранців Кремля квартирами. Канал «112» зненацька звернув увагу на нерухомість прокурора Костянтина Кулика, а «1+1» познущався з Олега Ляшка. Кілька скандалів цього тижня були явно роздмухані штучно, зокрема й так званий (новинарями) секс-скандал із заступницею міністра інфраструктури. Цей огляд виходить у незвичному форматі — ми приділимо більше уваги окремим маніпуляціям.

18 листопада, понеділок

Одна з головних подій дня — Росія вивела з окупованої Керчі й передала Україні захоплені торік кораблі. Цю тему всі телеканали відстежуватимуть протягом кількох наступних днів. Повідомляючи про це, «Факти» ICTV — можливо, від надмірного хвилювання чи поспіху — знехтували стандартами достовірності та відокремлення фактів від коментарів. «Не виключено, що така поступливість Кремля пов'язана із оприлюдненням дати нормандської зустрічі, 9 грудня. На збіг обставин це мало схоже. Як пишуть міжнародні оглядачі, Москва таким чином може боротися за вигідніші позиції в ході важливих переговорів у Парижі», — говорить ведуча, не означуючи свої оцінки та не називаючи «оглядачів». «Україна» повідомила про повернення кораблів повніше, але не першим сюжетом (після підозри Олегу Ляшку). 5 канал — третім (після Ляшка й Порошенка), та ще й у форматі невиправданого прямого включення з Одеси, куди кораблі мали прийти аж за два дні. Включив свого кореспондента з Одеси й «1+1». Розповідаючи про ситуацію з кораблями, він подає, зокрема, інформацію з «власних джерел». «Отже, вони таки прибудуть, але не так скоро», — резюмує ведуча Лідія Таран. На додачу до цього показали сюжет із ретроспективою — захоплення кораблів, перебування моряків у полоні тощо.

«Інтер» повідомив про повернення кораблів дуже стисло, давши коментар речника військово-морського флоту. Характерно, що, згадуючи про Крим і Керч, автори повідомлення жодним словом не нагадують, що ці місця окуповані Росією. Натомість канал «112» схарактеризував ситуацію із захопленими кораблями загалом коректно й без проросійських маніпуляцій.

Колишньому президенту Петрові Порошенку оголосили підозру та хочуть зняти з нього депутатську недоторканність. «Інтер», ICTV й «1+1» повідомили про це без оцінок із посиланням на Генпрокуратуру із синхронами Руслана Рябошапки та самого Порошенка. «Україна» приділила більше уваги позиції Порошенка, хоч процитувала й Рябошапку; тут, окрім самого колишнього президента, є коментар його адвоката. 5 канал присвятив події розгорнутий сюжет із коментарями речниці ДБР, Порошенка, його адвоката й Рябошапки. Цікаво, що адвокат Ігор Головань виступає в сюжеті як повноцінний ньюзмейкер: «Так звану підозру п'ятому президенту Ігор Головань назвав російським замовленням та спробою завдати шкоди репутації перед зустрічами з іноземними лідерами, а також небажання директора ДБР виконувати це рішення суду». Водночас про суть звинувачення говорять дуже мало. СТБ повідомив про цю ситуацію лише з коментарем речниці ДБР, «112» — Порошенка й речниці ДБР. А найповніший матеріал на цю тему підготував «UA: Перший», зокрема згадавши про роль Андрія Портнова у кримінальних провадженнях проти Порошенка.

Натомість для «України» головна новина дня — намагання прокуратури заарештувати Олега Ляшка. «Команда “Сьогодні” ексклюзивно отримала копію клопотання слідчих», — повідомляє на початку випуску ведуча Олена Кот. Канал «Україна» систематично піарить і розпалює скандальність Ляшка. І цього разу в сюжеті розповідають про ситуацію у прихильному до політика тоні: «Ляшко в чудовому гуморі. Каже, тікати нікуди не збирається, бо за ним правда». Далі ще один «ексклюзив»: «У середину журналістів не пускають. Це відео вдалося зняти однопартійцям Олега Ляшка». Авторка матеріалу надзвичайно ретельно описує всі деталі позиції Ляшка щодо справи, яку політик називає «фальсифікованою», а ще додає коментар політкоментатора Кирила Сазонова, який часто фігурує в сумнівних матеріалах «України». «Наказание совершенно не соответствует тому, что произошло», — говорить Сазонов. Позиції Геруса в сюжеті немає.

5 канал також повідомляє про підозру Ляшкові — другою новиною у випуску після підозри Порошенку. Тут більше уваги присвячено перебігу конфлікту між Ляшком і Герусом, але звучить лише синхрон Ляшка. А ось «1+1» неприховано зловтішається, теж порушуючи при цьому стандарти: «Коли недоторканості більше немає. Скандальному радикалу Олегу Ляшку у Бориспільській прокуратурі вручили підозру за насильство проти державного діяча». Далі в повідомленні Ляшка ще раз називають «скандалістом». Проте й тут коментарів Геруса немає.

«UA: Перший» підійшов до висвітлення цієї теми нестандартно: розповівши про бійку Ляшка з Герусом, зосередився на предметі їхнього конфлікту — закупівлі електрики в Росії, зокрема залучивши експертні коментарі.

«Україна» в паркетному форматі повідомила про переговори голови Верховної Ради Дмитра Разумкова зі спікером сейму Литви.

Дії Юлії Тимошенко, спрямовані на блокування закону про ринок землі, зацікавили ICTV — «Факти» повідомили про це із синхроном Тимошенко та бекґраундом, але без думок інших політиків та експертних коментарів. Втім тему продовжили в матеріалі Василя Саф’янюка, підводкою до якого ведуча Олена Фроляк недвозначно дала зрозуміти ставлення редакції до продажу землі: «… У світі немає багатих країн, де не поважають приватну власність. А мораторій на продаж земель порушує базове право людини розпоряджатись тим, що їй належить. Законопроєкт про землю ухвалено у першому читанні. Тепер головне, щоб до другого читання з документу не вихолостили все живе. Найризикованіший шлях виносити складні економічні питання на референдум». Фактично ведуча солідаризується з авторами законопроєкту, сиплячи при цьому оцінними судженнями та засуджує дії критиків ринку землі, а далі ще й посилається на чергових анонімів: «… Як наголошують фахівці, обмеження для чесних та відповідальних інвесторів із-за кордону призведе до зменшення цін на землю». У сюжеті те саме порушення, але навпаки: цитуючи «аналітика Миколу Давидюка», журналіст називає критиків ринку землі «популістами». Далі, не означуючи межі цитування, автор сюжету Василь Саф’янюк викладає думки інших опитаних експертів, серед яких, наприклад, політкоментаторка Катерина Одарченко. На довершення на адресу тих, хто чинить спротив ринку землі, з уст автора лунає слово «політикани». Прямо такі «шедевр» порушень стандартів інформаційної журналістики.

На «Україні» позицію Тимошенко передали синхроном із короткою інформацією, без балансу, тим самим теж порушивши стандарти.

«Україна» повідомила про те, що суд випустив під заставу колишнього керівника «Укрексимбанку» Олександра Гриценка, нейтрально й без синхронів. А ось 5 канал присвятив цій події повноцінний репортаж із суду. Матеріал настільки розгорнутий, що включав зворушливу розповідь Гриценка про момент затримання та сльози «малолітнього сина», від якого його відірвали, а також коментарі народного депутата від «Європейської солідарності» Ростислава Павленка. А ось «1+1» розповів про рішення суду, не пояснивши, в чому конкретно звинувачують Гриценка — лише процитували офіційний документ «зловживання службовим становищем, відмивання коштів і створення злочинної організації». Хоча аудиторії важливо довідатися, про які саме гадані дії йдеться.

5 канал повідомив про пропозицію, отриману «Нафтогазом» від російського «Газпрому», посилаючись і спираючись лише на допис виконавчого директора української компанії Юрія Вітренка у фейсбуку. Це важлива інформація, яку слід було повідомити, водночас новині бракує бекґраунду та бодай спроб доповнити її з інших джерел.

Повідомляти першим реченням суть новини, а далі уточнювати, що це відбулося не насправді — поганий тон для інформаційної журналістики. Особливо коли йдеться про справжні трагедії та небезпеку. «Противник на танках прорвав оборону і спробував захопити українські позиції в районі Мар'їнки, — почала ведуча новин каналу «Україна» Олена Кот, і тут же уточнила. — Це легенда навчань, які відбулися на Донеччині. Армійський резерви, що перебувають в місцях відведення, тренувалися відбувати танкові атаки». Інші канали також повідомляли про ці навчання, але лише «Україна» вирішила випробувати серця потенційних інфарктників на міцність.

Також у новинах «України» вийшов піар-сюжет компанії Ріната Ахметова ДТЕК, приводом для якого стала лекція автора «Стратегії блакитного океану» Чан Кіма на запрошення цієї самої компанії.

«1+1» показав у новинах сюжет про кодування супутникового сигналу, який фактично зводиться до того, як глядачі зможуть дивитись програми «1+1» на супутнику, з коментарями представника компанії Андрія Мальчевського та конкретними інструкціями.

«… Уряд ухвалив рішення скасувати обмеження розміру оплати за гаряче водопосточання та тепло. І це дасть змогу місцевій владі встановлювати будь-які тарифи. Тому Каплін наполягає на необхідності їх зменшити», — йдеться в черговому піар-повідомленні «Інтера» про Сергія Капліна.

Лише «Інтер» повідомив про створення у Верховній Раді міжфракційного об’єднання «Міжпарламентський діалог заради миру». «Його очолив голова політради партії “Опозиційна платформа — За життя” Віктор Медведчук. Головне завдання об'єднання — досягнення миру в Україні та виконання Мінських домовленостей. Для цього парламент має ухвалити низку законів щодо децентралізації та особливого статусу Донбасу, зазначив політик», — йдеться в повідомленні, однак немає жодної інформації про те, хто входить у це об’єднання і яка його чисельність. Також замовчується повна назва об’єднання — «Міжпарламентський діалог заради миру: Україна — Росія — Німеччина — Франція».

Лише канал «112» цього дня повідомив про викриття народного депутата від «Слуги народу» Руслана Стефанчука, який орендує квартиру у власної тещі бюджетним коштом: «“Слуга народу” Руслан Стефанчук орендує квартиру у тещі і водночас отримує компенсацію за житло для немісцевих. Про це повідомляє громадський рух “Чесно”. Там зазначають, що Стефанчук з 2012 року живе у квартирі, яка належить його тещі. А на питання про те, чи платить він за оренду приміщення відповів, що платить орендодавцю за договором. Тим часом Стефанчук серед 120 народних депутатів ІХ скликання, хто отримав компенсацію за житло із держбюджету». Це не можна назвати збалансованим висвітленням, адже не зрозуміло, на чиє запитання відповів Стефанчук і чи сталося це вже після викриття, чи до.

19 листопада, вівторок

«Україна» другий день поспіль почала з Олега Ляшка, якого відпустили на поруки. Про це канал, який послідовно роздмухує сенсацію з цієї історії, зняв репортаж. «… Поліція, як виявилося, прийшла не дарма. Щойно Олег Ляшко з'явився біля суду в нього намагалися чимось жбурнути. Політика прикрила охорона, провокаторів відтіснили», — йдеться в сюжеті. Матеріал перенасичений синхронами Ляшка та його соратника Авер’янова, якого звинувачують у викраденні автомобіля. Тут знов немає позиції Геруса і знов є коментар Кирила Сазонова, який вихваляє Ляшка. Також для захисту Ляшка залучили Віталія Купрія — екснародного депутата, якого називають «правозахисником».

5 канал висвітлював цю подію прямим включенням, приділивши особливу увагу одній із депутаток, що взяли Ляшка на поруки, — Вікторії Сюмар із «Європейської солідарності», переказавши її мотивацію непрямою мовою. Про мотиви другого, Михайла Волинця з «Батьківщини», не згадали. Окрім синхронів Ляшка, журналістка переказує його слова, зокрема про те, що він планує подати на Андрія Геруса заяву до ДБР за державну зраду. Однак синхронів Геруса або його захисту немає, тож матеріал важко назвати збалансованим.

«112» у матеріалі про суд і Ляшка спробував пояснити, чому не чути Геруса: «Також цікавий факт, що Андрій Герус так і не написав заяви до поліції. Сказав, що Олег Ляшко таким чином намагався просто піаритися і Андрій Герус не хоче брати в цьому ніякої участі. А у той день, коли сталася ця сутичка у аеропорті, заяву склала служба Державіабезпеки за порушення митного контролю екснардепом Олегом Ляшко і при цьому після цього вже справу перекваліфікували у прокуратурі». Канал звертався до цієї теми двічі протягом короткого випуску новин.

«1+1» розповів про цю подію стисло, давши лише неінформативний синхрон судді й не цитуючи ні Ляшка, ні Геруса. Автори повідомлення відмежувались від версії Геруса: «Напад, що ви бачите зараз, стався 6 листопада, коли Олег Ляшко підстеріг Геруса в залі офіційної делегації Борисполя і спровокував штурханину, під час якої порвав Герусу сорочку й завдав легких тілесних ушкоджень, як зазначив сам депутат», та водночас не доповнили матеріал версією Ляшка, що тілесних ушкоджень насправді не було.

«UA: Перший» знов, розповідаючи про справу Ляшка, спробував переключити увагу на першопричину — закупівлю російської електроенергії, запитавши експерта про те, чи добре це для України, чи погано.

ICTV другим сюжетом у випуску в паркетному стилі висвітлює зустріч українського президента з чеським прем’єром Бабішом: «Переговори обидва назвали насиченими та конкретними. Однієї з основних тем стала економічна співпраця. Бабіш зауважив, що чеські інвестори стежать за реформами в Україні, адже зацікавлені у співпраці з українськими підприємцями. Прем’єр Чехії подякував за теплий прийом і запросив Володимира Зеленського до Праги». Знайшли місце в повідомленні і для курйозної заяви Зеленського: «… Попросив вибачення, що не поголився. Пояснив, що це забобони. Вирішив не голитися, поки не повернуться українські кораблі, захоплені Росією у Керченській протоці минулого року» — і далі те саме навіщось прямою мовою. Далі в аналогічному форматі — про зустріч німецького та українського міністрів закордонних справ у Києві. Ні першу, ні другу зустріч не коментують експерти. Але це ще не весь паркет у «Фактах»: наступним сюжетом розповідають про те, як «…міністри внутрішніх справ України та Франції підписали унікальний документ міжурядову угоду щодо підтримки розвитку системи морської безпеки та охорони. За складною назвою надзвичайно вигідні для нас умови співпраці». Ці оцінки вочевидь належать журналістові ICTV й не підтверджуються експертною думкою. «1+1» також зробив про це матеріал, однак був стриманішим в оцінках.

Канал «Україна» обмежився згадкою про курйоз із непоголеним Зеленським у короткому повідомленні про повернення кораблів, не давши достатнього бекґраунду й нічого не сказавши про контекст цієї заяви. Про зустріч із Бабішом, а також переговори міністрів закордонних справ, канал випустив окремий сюжет у паркетному форматі. У новинах 5 каналу зосередилися на тій частині переговорів, яка стосується зустрічі в нормандському форматі та засудження російської агресії, давши синхрони Бабіша й Зеленського. Докладніше висвітлили зустріч Вадима Пристайка з Гайком Маасом. «1+1» також поставив на перше місце позицію Чехії щодо російської агресії, а в кінці матеріалу процитував слова Зеленського про те, чому він не голився. Зауважмо, що телеканали, які висвітлювали цю зустріч, замовчали важливий бекґраунд — позицію президента Чехії Мілоша Земана, який не раз висловлювався на захист дій Росії. І лише «UA: Перший» згадав у цьому контексті самого Бабіша: «Майже місяць тому в мережі з'явилося фото Бабіша із представниками прокремлівської організації із анексованого Криму. Колаборантів покликали на урочистості до Празького Граду. Пізніше Бабіш заявив: не знав, із ким саме фотографувався. Сам він вважає Крим українським».

СТБ, говорячи про зустріч Пристайка з Маасом, процитував слова останнього про те, що настав час Росії виконувати зобов’язання щодо припинення бойових дій на Донбасі.

Цього дня «Україна» продовжила висвітлення судового переслідування Петра Порошенка незбалансованим матеріалом, у якому розгорнуто й без перевірки фактів виклала позицію захисту колишнього президента: «Пішли у наступ. Захист Петра Порошенка звинувачує Держбюро розслідувань у розголошені матеріалів досудового слідства. За цим фактом вже звернулися до Генпрокуратури і зареєстрували аж чотири кримінальних провадження. Адвокати п'ятого президента упевнені: слідчі неправомірно розголошували закриту інформацію стороннім особам. А ще не виконали постанову суду, який зобов'язав ДБР розглянути клопотання про закриття провадження проти Петра Порошенка. Нині прискорена передача справ проти політика у ГПУ, кажуть адвокати, ні що інакше, як бажання керівництва ДБР отримати політичні дивіденди». Цей виклад доповнений коментарем адвоката Порошенка. Для балансу — лише короткий коментар речниці ДБР.

5 канал обійшовся без синхронів, повідомляючи цю новину, та непрямою мовою стисло переказав позицію самого Порошенка, а не його адвоката: «Сам Порошенко назвав підозру безглуздям. А замовником свого переслідування вважає команду президента втікача Януковича».

Натомість «1+1» повідомив іншу новину, пов’язану з Порошенком: «Не дочекалася на допит. Петро Порошенко знову не з'явився до військової прокуратури, туди його викликали на десяту ранку. Але марно, п'ятий Президент не прийшов, як і попередній допит, 15 листопада. За повідомленням військової прокуратури викликали Порошенка, як свідка у справі про іловайський котел, але адвокат заявив, що Порошенко не отримував жодних викликів ні на 15-те, ні на сьогодні».

5 канал зробив репортаж із ділянки, де розвели війська й тепер проводять розмінування, у Золотому на Луганщині. У ньому констатують, що стрілянина на цьому відтинку лінії розмежування припинилася, хоча військовий, титрований Олександром, каже: «Справа і зліва від нас хлопці кожен день мотузяться. Ми давно не чули такої масової стрільби. По бокам, не віриться, що на кілометр туди, на кілометр туди поле чисте і тихе, а там вже іде нормальна плотна м'ясорубка, в прямому сенсі цього слова. Ми це прекрасно чуємо, відчуваємо». Не йдеться в матеріалі про те, чи справдилися не раз повторені раніше в новинах 5-го похмурі прогнози: щойно війська відійдуть, Золоте буде захоплене бойовиками, які репресують проукраїнських мешканців.

Тільки 5 канал повідомив про оприлюднений виключеним із фракції «Слуга народу» Антоном Поляковим аудіозапис про можливі преференції «президентському місту» Кривому Рогу. При цьому до згаданих у матеріалі політиків, чиї голоси нібито є на запису, журналісти не звернулися. Також 5 канал присвятив розгорнутий матеріал обміну хамськими підколками між Зеленським і Тимошенко. «1+1» теж повідомив про це, назвавши своєрідне спілкування Зеленського з Тимошенко «батлом», а «Інтер» — «розбірками в українському політикумі». Повідомив про це й СТБ. Цікаво, що журналісти всіх цих каналів не обтяжили себе поясненням, чому Тимошенко натякає саме на піаніно (для цього довелося би показати скандальне відео російського телеканалу СТС). Розібратись у цьому вирішив «UA: Перший», зробивши про цю історію розгорнутий сюжет: «Як розуміти слова про піаніно і чи йдеться про номер “Кварталу 95” з виступом Зеленського, ми запитали речницю партії “Батьківщина” Катерину Лебедєву. Вона сказала, що кожна людина може трактувати це, як хоче». Є в сюжеті й експертні коментарі та бекґраунд, зокрема й відео, на якому майбутній глава української держави грає на фортепіано без рук. Загалом матеріал зроблений за стандартами, але відкритим залишається питання, чи варто було взагалі звертати увагу на ці повідомлення.

Тільки СТБ зробив матеріал про прогрес у справі Романа Насірова. Його позицію подали коротким синхроном, а зміст обвинувачення — непрямою мовою.

«Інтер» показав сюжет про проблеми компанії «Софт Ойл», яка виграла суд, але не може отримати доступ до своєї продукції. Запитання в заголовку «коли покарають винних у рейдерському захопленні?» вже свідчить про упередженість. Сюжет незбалансований — заснований на позиції компанії. «Чому Державне бюро розслідувань, яке могло б встановити справедливість у ситуації, зволікає — питання риторичне», — завершує сюжет журналіст Костянтин Редін, але не звертається до правоохоронців із цим «риторичним» запитанням. У матеріалі є синхрон представника податківців, однак цілком збалансованим його назвати не можна, адже він не пояснює теперішньої ситуації. На захист компанії також виступає Іван Бондарчук, титрований «громадянським активістом», хоча з матеріалу не зрозуміло, який він має стосунок до цього процесу. Загалом матеріал має вигляд замовного.

 

Також у випуску «Інтера» — піар-повідомлення про депутатку від «Опозиційної платформи — За життя» Наталію Королевську, яка взяла участь у черговому жіночому форумі.

У новинах каналу «Україна» вийшов піар-сюжет газовидобувної компанії Ріната Ахметова — про те, як сумлінно вона наповнює місцеві бюджети громад на Полтавщині. І ще один — про те, як фонд Ахметова допомагає сім’ям, які всиновлюють сиріт.

Канал «1+1» під виглядом новин анонсував у новинах проєкт своєї медіагрупи «Люди проти машин», а ще одним матеріалом розповів про початок зйомок нової стрічки на Одеській кіностудії, яка належить колишньому керівникові каналу Олександру Ткаченку. Обидва матеріали не є важливими для суспільства і є радше промоцією компанії.

20 листопада, середа

«1+1» повідомив про скандал навколо начебто погашеної судимості народного депутата від «Слуги народу» Романа Іванісова. Почали з недостовірного посилання: інформація про судимість з’явилася «у соцмережах». Слова «сам “слуга народу” цю інформацію назвав фейком і оприлюднив довідку про відсутність в нього непогашеної судимості» подані без посилання на джерело, хоча йдеться, ймовірно, про допис у фейсбуку Іванісова. У матеріалі подали пряму мову Руслана Рябошапки та Дмитра Разумкова, а також інформацію про «спростування» слів Рябошапки про перевірку. Позиції самого Іванісова немає, як і свідчення того, що «1+1» намагався отримати його коментар. Інші канали ситуацію з Іванісовим у середу проігнорували.

Також «1+1» докладно висвітлив скандал із начебто записами прослуховування керівника Державного бюро розслідувань Романа Труби. Тут є позиція самого Труби, який називає записи фейком, та головреда сайту «Цензор» Юрія Бутусова, який називає записи справжніми.

Коротко цю історію висвітлив СТБ, який дав коментарі Труби та генпрокурора Руслана Рябошапки.

А ось 5 канал, висвітлюючи цей «касетний скандал», вдався до навряд чи доречного в таких випадках прямого включення. Причиною для вибору цього формату назвали те, що кореспондентка «слухала обох очільників силових відомств». Зрештою матеріал вийшов розлогим, насиченим інформацією, однак через формат прямого включення зрозуміти, що в ньому до чого, глядачам було, напевно, важко. Також сумніви викликає доцільність відтворення в ефірі уривків записів, які їхній фігурант називає фейковими, а розслідування ще не завершене. Згодом у випуску 5-й ще раз повертається до цієї теми й дає ще кілька великих уривків запису.

«Інтер», послідовний у своїй увазі до так званого пранкера Джокера, висвітлив його черговий розіграш-викриття, яке стосувалося заступниці міністра інфраструктури. У матеріалі немає позиції самої пані Клітиної та міністра, не кажучи вже про достатній бекґраунд щодо «Джокера». До того ж до цього повідомлення приплели інформацію про звільнення заступника міністра охорони здоров’я Михайла Загрійчука, яке не має з пранкером нічого спільного.

З інших каналів на цю історію звернув увагу 5 канал, який докладно переказав оприлюднене пранкером листування. При цьому в повідомленні немає достатнього бекґраунду про так званий секс-скандал, у який, за версією 5 каналу, потрапила Клітина. Хоча жодних підтверджень того, що слова невідомого чоловіка на запису про те, що вона «отримала посаду через ліжко», є правдою, немає. Позиції самої Клітиної в матеріалі теж немає, хоча є синхрон міністра Криклія про її звільнення.

У Станиці Луганській відкрили відремонтований міст. ICTV і СТБ повідомили про це в паркетному форматі, зосередившись на участі президента в церемонії відкриття та заявах, які він зробив — зокрема про те, що розведення військ на всій лінії розмежування поки що неможливе. «Україна» додала до цього коментар Мартіна Сайдіка з ОБСЄ, який назвав відкриття мосту «дивом». «1+1» обрав більш «лайфовий» формат — показав, як живуть люди у Станиці, поспілкувався з місцевими мешканцями, хоча й тут Зеленський — один із головних героїв. «Інтер» і 5 канал зробили про міст та відвідини Зеленського максимально нейтральні репортажі без оцінок і перегинів. А найстисліше, найінформативніше й без паркету про міст повідомив суспільний телеканал.

Друга важлива тема дня — прибуття повернутих Росією кораблів до Очакова. Розповідаючи про це, ICTV вдається до недостовірного посилання: «Командувач ВМС України Ігор Воронченко в інтерв'ю журналістам зазначив, що з кораблів росіяни зняли все що можна, навіть розетки, плафони та унітази». Першоджерело цього інтерв’ю — онлайн-телеканал «4 канал» (зразково повівся 5 канал, повідомивши цю новину з озвученням джерела). Також ICTV додав до цієї інформації скептичний щодо Росії коментар міністра закордонних справ Литви.

«Україна» розповіла про повернення кораблів прямим включенням, хоча кореспондентка на той момент не мала вичерпної інформації, зокрема й про стан кораблів, і замінила факти вокспопом. Принагідно ретроспективним сюжетом нагадали про захоплення кораблів. У кінці випуску ще одне включення, в якому не з’являється нових фактів і лунає суцільний сумбур: «Ми очікуємо на президента, який майже у ці хвилини має бути і зустрічати з нами буде військові кораблі. Тут була така атмосфера, прийшли місцеві жителі. Вони разом із нами зустрічали. Взагалі процес повернення українських кораблів триває і практично вже завершено». А ось «1+1» вдалося отримати інформацію з перших рук — від матроса одного з буксирів. Щоправда, слова Воронченка про вкрадені унітази тут дають взагалі без посилання на джерело. Характерно, що «Інтер», посилаючись на інші слова Воронченка, нічого не повідомляє про розкрадене росіянами майно кораблів.

«UA: Перший», новини якого виходять пізніше, вже мав досить різнопланову інформацію та пул коментаторів, які розповіли про стан повернутих кораблів.

«Україна» і ICTV в паркетному форматі повідомили про оприлюднення онлайн-системи моніторингу процесу євроінтеграції. У матеріалах не пояснюють, хто і як може скористатися системою, натомість дають загальний коментар прем’єр-міністра Олексія Гончарука. Трохи більше корисної інформації на цю тему подав у своєму матеріалі «Інтер». Ці ж канали «паркетно» розповіли про поїздку спікера Дмитра Разумкова до Дніпра й Запоріжжя.

«Андрій Герус вчинив державну зраду, впевнений Олег Ляшко. Команда лідера Радикальної партії звернулась до НАБУ із заявою про кримінальний злочин очільника енергетичного комітету ради. Ляшко вимагає, щоб слідчі перевірили, як Герус дозволив імпорт електроенергії з Росії. Окрім того, Ляшко звинувачує Геруса у фальшуванні доказів після штовханини в Борисполі», — так починається черговий матеріал зі щоденного циклу каналу «України» про СуперЛяшкомена. У цьому сюжеті вустами екснародного депутата озвучується нова версія: мовляв, Ляшко знав, що Герус збирається летіти кудись із дружиною замість роботи у ВР, і тому перешкодив правопорушенню. Далі устами Ляшка озвучено версію про «державну зраду» — політик докладно пояснює, що поганого зробив Герус для української енергетики, а підтримує його позицію народний депутат від «Батьківщини» Валентин Наливайченко. Позиції Геруса чи будь-кого критичного до Ляшка в матеріалі немає. Вслід за цим Ляшко з’явився у студії, де був чотири дні тому у програмі «Сьогодні. Підсумки», щоби повторити все те саме ще раз, а також розкритикувати ухвалений Верховною Радою державний бюджет.

ICTV попіарив свого власника Віктора Пінчука, нагадавши про квартири, які він купив колишнім в’язням Кремля: «П'ятеро колишніх в'язнів Кремля, які у вересні повернулися в Україну у рамках обміну, вже обживаються у нових квартирах у Києві. Житло їм придбав Фонд Віктора Пінчука, за ініціативи президента Володимира Зеленського».

Коротко — із синхроном Пінчука — про це повідомила й «Україна», а із синхроном дружини Пінчука Олени — «Інтер».

«1+1» незбалансовано й із порушенням стандарту точності повідомив про скасування постанови про граничні тарифи, процитувавши лише прем’єра Олексія Гончарука. Повідомлення починається зі слів про те, що опалення дорожчати не буде. «Постанову про граничні тарифи на тепло уряд Гончарука скасував минулого тижня, до цього, за словами політика, його спонукали мери міст, які масово звертались до уряду з вимогами про це. Гончарук вважає документ економічно необґрунтованим, каже, що його ухвалив уряд Гройсмана напередодні виборів до Верховної Ради винятково заради піару. До того ж документ незаконний, адже в нашій країні за формування тарифів впливає регулятор НКРЕКП. А уряд повноважень таких немає. Зі свого боку Гончарук пообіцяв зробити все можливе, щоби тарифи на тепло не росли», — йдеться в повідомленні — й це вимагає, щонайменше, коментарів Володимира Гройсмана та уточнення тих мерів, які звертались із вимогами. До того ж пообіцяти, що подорожчання не буде, й пообіцяти «зробити для цього все можливе» — різні речі. Виглядає, що «1+1» просто займається заспокоєнням публіки перед імовірними прикрими новинами.

«Україна» втиснула в одне повідомлення піар двох своїх улюбленців — Арсенія Яценюка та Віталія Кличка: «Сьогодні він у Загребі, взяв участь у конгресі Європейської народної партії — це об'єднання більш як 70 політсил країн Європи. Чи не головна тема — безпека в ЄС та Україні. Очільник “Народного фронту” зустрівся зі світовими лідерами думок, зокрема із президентом об'єднання Джозефом Доулем та президентом Європейської ради Дональдом Туском», «Відвідав конгрес Європейської партії у Загребі і мер Києва Віталій Кличко. Він впевнений: Україна і надалі потребує міжнародної підтримки в протистоянні Росії. Кличко мав короткі зустрічі з Дональдом Туском, Йоханнесом Ханом та Елмаром Броком. Столичний мер певен: чимало викликів Європа зможе подолати лише спільно з Україною». Це повідомлення не має жодної цінності для глядача з огляду на те, що ми нічого не дізнаємося про зміст розмов і про те, чи матимуть вони наслідки. А політична діяльність Віталія Кличка взагалі викликає запитання — чому, власне, мер їздив на цей конгрес?

Тим часом 5 канал мав на цій конференції свого учасника-улюбленця — Петра Порошенка. «До столиці Хорватії лідер партії “Європейська солідарність”, вирушив, щоби взяти участь у саміті Європейської народної партії. Там Петро Порошенко зустрівся із президентом Європейської ради Дональдом Туском. Посадовці дійшли спільної думки, що необхідно подвоїти зусилля, щоби Росія почала нарешті виконувати взяті на себе зобов'язання», — йдеться в повідомленні, доповненому синхроном Порошенка. Про інших українських учасників 5-й не згадав.

До речі, на каналі «Фактів» ICTV можна знайти восьмихвилинне відео про участь у заході Юлії Тимошенко. В ефірі новин його вочевидь не було, але факт публікації показовий.

«Інтер» показав «репортаж» про зустріч голови фракції «Опозиційна платформа — За життя» Юрія Бойка з фермерами на Херсонщині. Головний посил матеріалу, крім піару «ОПЗЖ» — критика закону про ринок землі, який Бойко називає «політичною провокацією». Окремий матеріал — позиція партії щодо закону, до якого «ОПЗЖ» подає поправки, та розлогим синхроном Віктора Медведчука про те, як можна знизити ціну на газ, купуючи його безпосередньо в Росії. Медведчук закидає «Слузі народу» відмову підтримати цю «конструктивну» ініціативу, однак позиції цієї партії «Інтер» не дає.

У продовження газової теми — піар екснародного депутата Сергія Капліна: «Зі свого боку, голова Конфедерації профспілок України Сергій Каплін вважає, що газове протистояння України і Росії може перерости в катастрофічний економічний конфлікт. А це означає втрати щорічних бюджетних надходжень. На думку Капліна, уникнути цього можливо шляхом збільшення власного видобутку газу та запровадження енергоощадних технологій». «Інтер» послідовно піарить Капліна попри те, що він не є стороною чи учасником жодних важливих політичних процесів в Україні.

Ще одна порція піару «ОПЗЖ» у випуску — в сюжеті про соціальні виплати багатодітним матерям. Це питання від імені партії коментує народний депутат Юрій Павленко, критикуючи дії уряду. Приводом для піару Павленка став його приїзд до житомирської школи, де він говорив із дітьми зокрема про «боулінг» (sic) та інші дитячі проблеми. І ще один матеріал — про проблемне будівництво, де спікеркою виступає народна депутатка від «ОПЗЖ» Тетяна Плачкова. Загалом концентрація піару «ОПЗЖ» в цьому випуску незвично велика.

ICTV і СТБ дали окремими повідомленнями заяву російського президента Путіна про неприйнятність перегляду мінських угод, не збалансувавши її позицією України.

5 канал із посиланням на видання «Фінбаланс» повідомив, що Коломойський через суд скасував свій борг перед «Приватбанком». У повідомленні немає ані достатнього бекґраунду, ані позиції «Приватбанку», хоча в оригінальній публікації є посилання на коментарі банку, і якщо вже 5-й вирішив скористатися здобутками колег із «Фінбалансу», то міг би робити це до кінця.

21 листопада, четвер

Цього дня скандал із судимістю Романа Іванісова знов потрапив до новин, зокрема й тих каналів, які мовчали про нього напередодні. «Україна» в підводці до сюжету знов не посилається на джерела й каже про «соцмережі»: «У соцмережах розповсюдили документи, які нібито доводять: депутат “Слуги народу” Роман Іванісов у 90-х відсидів за зґвалтування неповнолітньої. Сам обранець інформацію про судимість цілком заперечує». У сюжеті є коментарі Давида Арахамії та Зеленського, а також юриста, однак позиція Іванісова наводиться цитатою. СТБ зробив матеріал, заснований на пресконференції Арахамії, з різними позиціями (зокрема цитатою з фейсбук-допису звинуваченого народного депутата) та бекґраундом Іванісова.

«1+1» також порушує стандарт достовірності, говорячи про те, що «з’явилась інформація» про минуле Іванісова. «Сам Іванісов це заперечує, назвав інформаційною атакою, через його антикорупційну діяльність. Але ми віднайшли можливих свідків і жертву того злочину, які кажуть, що депутат бреше», — йдеться в підводці. У матеріалі стверджують, що Іванісов «не виходить на зв’язок», та цитують його позицію з фейсбука. «1+1» занурився найглибше в пошуку ексклюзивних підтверджень правдивості історії про судимість Іванісова (яку пізніше підтвердить суд).

«Інтер» повідомив про заяву Арахамії, що Іванісова виключать із фракції, «нагадавши», що раніше «в мережі» з’явилась інформація про судимість народного депутата. Нагадування дивне, зважаючи на те, що напередодні про цю історію «Інтер» у праймовому випуску новин не повідомляв. «UA: Перший» зробив стислий інформативний сюжет, розкривши бекґраунд історії Іванісова — лише тут назвали конкретне першоджерело інформації про судимість, а не «соцмережі» чи «інтернет».

Здавалося б, річниця початку Євромайдану — не привід для паркетних матеріалів. Але канал ICTV показав цю подію саме так, зробивши єдиним і головним героєм повідомлення про День свободи і гідності президента Зеленського. Щоправда, продовжили тему ретроспективним сюжетом про Майдан із актуальною інформацією про проблеми з розслідуванням убивств. А після цього — включенням із акції «Ні капітуляції!», про яку кореспондентці ще не було що розповісти, оскільки акція ще не почалася.

«Інтер» також розпочав із паркету Зеленського, продовживши оглядовими матеріалами про акції пам’яті в різних регіонах та коротким включенням із Майдану в Києві. СТБ обійшовся без Зеленського й коротко показав акції в різних містах. «UA: Перший» також утримався від паркету, натомість зробив порівняно невеликі сюжети про цьогорічне святкування, ретроспективний про початок революції і про розслідувань справ Майдану. До теми Майдану приурочили й сюжет про Романа Ратушного, який брав участь у революції, а тепер бореться із забудовою Протасового Яру в Києві.

5 канал розпочав випуск із включення з акції «Ні капітуляції!», а потім продовжив тему паркетним повідомленням про те, як президент і його дружина вшанували свято. Окремий сюжет показали про відзначення Дня свободи і гідності у Львові, а завершили випуск другим включенням із Майдану Незалежності. Загалом 5 канал порівняно з іншими приділив найбільше уваги річниці початку революції, хоч і зробив у цій темі найбільш «опозиційні» акценти.

«Україна» окрім прямого включення з Майдану та сюжету про родини учасників тогочасних протестів присвятила повідомлення своєму улюбленцю — Арсенію Яценюку, який пафосно висловився про Революцію гідності у фейсбуку.

ICTV незбалансовано повідомив про вручення підозри Андрію Садовому, переказавши звинувачення непрямою мовою та без достатніх подробиць, натомість самому львівському меру давши висловитись у форматі синхрону. «Україна» подала позицію й Садового, і спеціалізованої антикорупційної прокуратури. 5 канал зробив розлогий сюжет, спробувавши розібратись, у чому полягають звинувачення на адресу Садового. Таку ж спробу, навіть із коментарем експерта, зробили «Інтер» і «UA: Перший». А ось СТБ повідомляє про зміст звинувачень так, ніби вони вже доведені: «Оборудки завдали державі збитки майже на 100 мільйонів гривень» — хоча також дає позицію Садового непрямою мовою.

Про намагання притягнути до кримінальної відповідальності Петра Порошенка на «Україні» згадали в незбалансованому повідомленні із синхроном голови Європейської Ради Дональда Туска. У непрямій мові те, що відбувається, названо політичними переслідуваннями. Інших позицій немає. На 5 каналі теж згадують про Туска — повідомляють, що він очолив Європейську народну партію.

«Україна» незбалансовано та з порушенням стандарту точності, повноти й посилання на джерела повідомила позицію Дмитра Разумкова щодо закону про особливий статус окупованої частини Донеччини й Луганщини: «Чи буде прийнятий закон про особливий статус Донбасу? Верховна Рада робить для цього все можливе, запевнив голова парламенту Дмитро Разумков під час робочого візиту до Маріуполя. Після зустрічі лідерів нормандської четвірки, яка відбудеться 9 грудня, у парламентарів буде 11 днів, аби проголосувати за новий закон щодо статусу Донбасу. Термін нинішнього спливає 31.12.2019. А от лідери самопроголошених республік наполягають, аби Україна подовжила дію чинного закону». Глядачам не пояснюють, що саме буде в новому законі, а також не вказують, коли і де «лідери» висловлювали свою позицію, й чи це факт, чи переказ слів спікера.

У новинах каналу «Україна» вийшов піар-сюжет про шахти, які належать Рінату Ахметову. І ще один матеріал — про швидкі, куплені Рінатом Ахметовим: цю тему на каналі періодично піднімають та нагадують про доброчинність власника. Є у випуску і третій піар-сюжет — про видобуток газу на Полтавщині компанією Ахметова, що робить цей день рекордним за кількістю ахметовського піару.

5 канал присвятив прямі включення допитам Андрія Парубія та Сергія Пашинського у справі Майдану, подавши позицію всіх сторін. Хоча тема матеріалу стосується дати, аж така увага до допиту Парубія дивна, якщо не враховувати, що народний депутат — однопартієць власника 5 каналу. Натомість «1+1», повідомивши про факт допиту Пашинського й Парубія, обмежився констатуванням теми, але нічого не повідомив про зміст.

Окрім річниці Майдану, 5-й не припиняє цікавитись записами із начебто голосом Романа Труби. «Поки що мовчить. Володимир Зеленський досі не прокоментував скандальні аудіозаписи нібито з кабінету директора ДБР Романа Труби. Їх оприлюднили в мережі напередодні. Коли журналісти запитали Зеленського про його реакцію, він сказав, що не чув самих записів. Пообіцяв розібратися і вже сьогодні прокоментувати», — повідомили у новинах 5-го, додавши, що подали запит до Офісу президента. У повідомленні переказують позицію голови фракції «Слуги народу» Давида Арахамії та коротко — самого Романа Труби.

«1+1» видав в ефір підозрілий і незбалансований матеріал про невідомо чию акцію протесту проти керівництва Національного банку. «“Яків Смолій і Катерина Рожкова — ганьба”, — в такий напис вишикувалися активісти. Сьогодні вони мітингували під стінами Нацбанку, вимагали відставки голови НБУ і його першої заступниці. Мовляв, керівництво покриває факти системної корупції всередині регулятора, тож Смолій ще має прозвітувати перед парламентом. Вимагають також у правоохоронців перевірити рефінансування банків в період з п'ятнадцятого до сімнадцятого», — йдеться в повідомленні. Керівництву Нацбанку закидають, що «до протестувальників ніхто не вийшов», а позицію його цитують із листа. Що за організація стоїть за протестами, так і не зрозуміло; Ігор Бондарчук, якого цитують у повідомленні, відомий як представник «Стоп корупції», однак про те, що протест організували саме вони, не йдеться.

«Інтер» уже традиційно пропіарив народну депутатку Наталію Королевську з «ОПЗЖ» на черговому жіночому форумі, цього разу в Ісландії. Також «Інтер» показав явно упереджений сюжет про запорізьких фермерів, які виступають проти продажу землі. Видимість балансу думок у матеріалі є, але насправді він створює оманливе враження, що всі фермери виступають проти ринку землі.

Ще один підозрілий матеріал — про «загрозливу ситуацію на ринку друкованої преси» через політику «Укрпошти». У повідомленні є лише коментар Сергія Томіленка, голови Національної спілки журналістів України, а позиція видавців переказана непрямою мовою. «Укрпошті», щоби виправдатися за закриття відділень і скорочення листонош, «Інтер» слова не дав. Хоча аргументи компанія має.

Канал «112» показав незбалансований сюжет про начебто незаконне житло прокурора Костянтина Кулика. Тут повний букет порушень — брак бекґраунду, неназвані «журналісти» й «викривачі», коментарі «активістів» невідомо з якої організації, які викривають Кулика, та відсутня позиція самого Кулика (він начебто «не коментує», хоча невідомо, чи зверталися до нього саме журналісти «112»). Матеріал має вигляд замовного чорного піару.

Канал СТБ підготував матеріал про те, як фонд його власника Віктора Пінчука купив квартири звільненим із російського полону.

22 листопада, п’ятниця

Не оглядається «Інтер», оскільки цього дня виходить підсумкова програма «Подробиці тижня».

«Україна» не припиняє роздмухувати ситуацію із закупівлею електрики в Росії, яка шкодить бізнес-інтересам власника телеканалу Ріната Ахметова: «Енергокапітуляція перед Кремлем. Українські ТЕС на межі зупинення, тоді як російська електроенергія надходить безперешкодно. Керівники провідних енергетичних підприємств звернулися з офіційним листом до президента. просять втрутитись і врятувати одну з провідних галузей української економіки». У матеріалі є коментарі народних депутатів від «Батьківщини» та «Європейської солідарності», які критикують владу за закупівлю електрики в Росії. Авторка сюжету Віра Свердлик дає і свої експертні оцінки ситуації: «Енергокапітуляція перед Росією віддає політичний важіль у руки Кремля і йдеться вже про незалежність усієї України». Позиції влади та згадуваного в сюжеті народного депутата Андрія Геруса в матеріалі немає. Так само авторка не уточнює, що ТЕС і компанії, які протестують, належать Ахметову.

У «Фактах» ICTV вийшов упереджений матеріал про ринок землі. Приводом для нього стала дискусія, яку провів у Вінниці міністр економіки Тимофій Милованов. І хоча в сюжеті є синхрон фермера, занепокоєного умовами продажу землі, й позиція Милованова, й загальний контекст переконують глядача, що ринок землі — це добре, а проблемні моменти в законі будуть виправлені. Про готовність вносити до закону зміни влада говорить постійно, тим часом вимоги радикальної опозиції — не продавати землю взагалі — в матеріалі не враховані.

ICTV показав сюжет про святкування десятиріччя холдингу StarLightMedia. Загалом інформація про важливі події в житті компанії могла би бути складовою політики прозорості, але в цьому сюжеті новини немає — лише піар компанії та коментарі її менеджерів і працівників.

«Україна» говорить про так званий секс-скандал за участю заступниці міністра інфраструктури Клітіної. Цього разу в матеріалі, окрім бекґраунду, є й заява самої Клітіної, яка все заперечує; однак термін «секс-скандал» тут, як і на 5 каналі, вживають без вагань. На 5 каналі цю тему знов порушили, знов назвали секс-скандалом, але позиції Клітіної не дали — лише коментар міністра. Натомість «1+1» висвітлив ситуацію коректно: утримався від штампів, назвав джерело компромату, а також подав коментарі і Криклія, і Клітіної. Щоправда, її коментар стосується рішення міністра звільнити її, а не правдивості інформації, поширеної Антоном Поляковим.

Розлогий сюжет на цю тему зробив канал «112». Тут також використовують (і не раз) некоректний термін «секс-скандал». У матеріалі є синхрони Клітіної та Криклія, а також сексизм і об’єктивація: «На підборах і сукня не ділового стилю. Олександра Клітіна виходить до преси із заявою. Читає з папірця». Важливий факт, який є в цьому матеріалі — те, що Клітіна визнала факт листування з так званим пранкером Джокером, однак стверджує, що зміст повідомлень було змінено. Також лише на «112» є бекґраунд Клітіної — історія роботи в міністерстві з попередніми міністрами, вік та згадка про те, що вона нарікала на сексистське ставлення. Щоправда, журналісти не поцікавились і не з’ясували, конкретно чиє.

5 канал присвятив окреме повідомлення із синхронами партійців вимогам «Європейської солідарності» створити слідчу комісію для розслідування фактів втручання Офісу президента в роботу правоохоронних органів. Маються на увазі аудіозаписи начебто з голосом керівника ДБР Романа Труби, які з’явилися «в мережі», як каже ведуча 5-го Анна Мірошниченко. Позиція ДБР у матеріалі подана в формі відмови від коментарів.

На 5 каналі вийшло повідомлення про звинувачення на адресу народного депутата від «Слуги народу» Сергія Литвиненка у причетності до викрадення майданівців, зокрема закатованого Юрія Вербицького. Джерелом цієї інформації є допис політика й колишнього активіста Майдану Ігоря Луценка. Доказів того, що опубліковані Луценком матеріали правдиві, канал не має, однак це не зупиняє редакцію. Що ж до самого Литвиненка, то 5-й «протягом дня намагався отримати коментар народного депутата від “Слуги народу” Сергія Литвиненка, утім він не виходить на зв'язок».

«UA: Перший» другий день поспіль порушує тему забудови Протасового Яру та боротьби проти неї. Якщо напередодні йшлося про активіста Романа Ратушного, то цього разу висвітлили акцію протесту під Офісом президента. Про Ратушного в матеріалі теж ідеться. Хто саме забудовує Протасів Яр, із матеріалу зрозуміти важко: називають тільки компанію, від імені якої ніхто не говорить, — є переказ її позиції. Бракує й інформації про те, хто, можливо, стоїть за компанією-забудовником. Від імені міської влади говорить радник мера й шоумен Максим Бахматов. Загалом складається картина боротьби «пересічних киян» (серед яких є й непересічні, наприклад, письменниця Світлана Поваляєва та архітектор Георгій Духовичний) зі знеособленим злом, де симпатії автора явно на боці перших.

У новинах «України» вийшов стандартний сюжет із піаром фонду Ріната Ахметова.

23 листопада, субота

Україна цього дня відзначає День пам’яті жертв голодоморів і політичних репресій. Загалом усі канали приділили цій темі достатню увагу, однак деякі не втрималися від того, щоби пропіарити «своїх» навіть із такої трагічної нагоди. Зокрема «Україна», яка втулила в сюжет про вшанування пам’яті жертв свого завсідника Олега Ляшка із порожнім піарним синхроном. Паркетне висвітлення участі в урочистостях Володимира Зеленського всюди було досить стриманим, а «скандал із лампадками» вибухнув у соцмережах пізніше, ніж були готові до ефіру випуски новин. «UA: Перший» приємно здивував, додавши до стандартного і спільного для всіх набору повідомлень про урочистості та ретроспективних матеріалів новину про молитву за жертв Голодомору, організовану Православною церквою України в окупованому Криму. Ще одна особлива тема, яку висвітлив суспільний канал, — акція біля російського посольства з нагадуванням про відповідальність Москви за голодомори.

А ось «112» звернув увагу на акцію на захист трансгендерів, проведену в центрі Києва, висвітливши перебіг заходу та нападки правих активістів, проте не пояснивши, чому організатори обрали цей день.

В офіціозному ключі повідомив про завершення місії Міжнародного валютного фонду в Україні ICTV. «Ми суттєво просунулися у дискусіях щодо реформ, які можуть стати основою нової програми, підтриманої МВФ. Фонд відзначив істотний прогрес України за останні кілька місяців у дотриманні виваженої економічної політики», — йдеться в повідомленні, де також переказана позиція прем’єра і міністерки фінансів. «Тим часом агентство Moody’s поліпшило прогнози рейтингів уряду зі стабільного на позитивний», — додають «Факти», не даючи експертних коментарів і не пояснюючи, що означають ці «прогнози рейтингів». Так звичайне повідомлення перетворилося на піар.

У новинах «України» вийшов піар-сюжет про футбольно-соціальний проєкт «Давай, грай!» компанії ДТЕК Ріната Ахметова.

«Інтер» показав сюжет про форум в Одесі, «організований жінками України», а насправді — піар-захід «Опозиційної платформи — За життя». У матеріалі є синхрони народних депутатів «ОПЗЖ» Наталії Королевської та Миколи Скорика, а також типові для пропаганди партії тези про «мир за будь-яку ціну» та вимогу виконувати мінські домовленості.

Ще один підозрілий матеріал — про ринок землі та «земельний форум» у Житомирі. Тут є позиція Тимофія Милованова, який дискутує із фермерами, стурбованими продажем землі. Окрім закидів представників «народу» та відповідей Милованова, в матеріалі є й коментар із претензією на компетентну іншу думку: народного депутата від «ОПЗЖ» Юрія Павленка. Він називає ухвалення закону про ринок землі «великою авантюрою», і на його змістовні закиди відповіді Милованов уже не дає.

24 листопада, неділя

Аналізується лише «Інтер» замість випуску в п’ятницю. Недільні новини «Інтер» розпочав із короткого повідомлення про аварію за участі уповноваженого президента з прав дитини Миколи Кулеби. «На відео з камер спостереження видно, як машина, якою керував Кулеба, виїхала на перехрестя на червоне світло», — каже ведуча, однак не згадує про повідомлення заступника міністра внутрішніх справ Антона Геращенка з намаганням перекласти відповідальність за трагедію на водія іншого автомобіля.

Також у випуску матеріали про проблеми з центральним опаленням у Світловодську і — для контрасту — про перехід Закарпаття на індивідуальне опалення; про незаконні вирубки лісів у Карпатах та заяву міністерки освіти Ганни Новосад про надмір учителів в Україні. Матеріалів із ознаками замовності у випуску немає.

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
497
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду