13:00
Субота, 8 Червня 2019

Привіт, я Вова. Моніторинг теленовин 27 травня — 2 червня 2019 року

Новини ще не підлаштувалися під формат нового президента. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5 каналу.
Привіт, я Вова. Моніторинг теленовин 27 травня — 2 червня 2019 року
Привіт, я Вова. Моніторинг теленовин 27 травня — 2 червня 2019 року

Зеленський всіляко демонструє свою відмінність від «старих» політиків: до певного моменту не вдягав ділових костюмів та краваток, неідеально голився, називав Клода Юнкера «класним мужиком», просив не називати його по батькові тощо. Але новини ще не підлаштувалися під його особливості і продовжують показувати нового президента в паркетному форматі.

Протягом тижня Зеленський побував на фронті, спілкувався з родинами й колегами гірників, загиблих на шахті в Червонограді, призначив новий склад РНБО, повернув українське громадянство Саакашвілі і вніс законопроєкт про імпічмент. Чи то насиченість подіями, чи то банальна лінь не дозволила новинарям заглибитися й не зупинятися на сухому переповіданні дій президента: зустрівся, побачив, перевірив, відвідав. Зміст законопроєкту про імпічмент взагалі не обговорювався. Лише кілька каналів спромоглися зауважити, що законопроєкт від імені Зеленського — не єдина ініціатива впорядкувати процедуру імпічменту.

27 травня, понеділок

Парламент готується до нових виборів. Блок Петра Порошенка та «Народний фронт» вважають розпуск парламенту незаконним і необґрунтованим, а «Батьківщина» підтримує цей крок. Представник президента Руслан Стефанчук звинуватив керівництво парламенту в порушенні процедур. Зеленський через фейсбук закликав парламентарів «відновити довіру суспільства до представницької демократії», а спікер Андрій Парубій звинуватив президента у приниженні народних депутатів за фразу «ВРУ — их их жизненный девиз». Представники «Самопомочі» розповідали про стан розгляду поправок до Виборчого кодексу. Загалом політичну дискусію на всіх каналах відображали збалансовано. Тільки канал «Україна» з-поміж інших народних депутатів виділив Олега Ляшка. Окремим матеріалом пізніше у випуску дали його заяву з вимогою закріпити заборону продажу сільгоспземель у Конституції.

Майже всі канали повідомили про занепокоєння ЦВК щодо можливого зриву виборчого процесу. Йдеться про надто стислі строки проведення закупівель. Тому ЦВК просила народних депутатів внести зміни до закону. Не повідомляли про це тільки в новинах прайму «112». Всі новини мали коментар тільки від представників ЦВК, тож не були збалансованими. Для оцінки ситуації бракувало коментарів від експертів та професійних спостерігачів за виборчим процесом.

Дефолту не буде. Так у команді Зеленського відреагували на інтерв’ю Ігоря Коломойського, який порадив використати дефолт для реструктуризації зовнішнього боргу. Висвітлювали цю тему тільки на ICTV та «Україні». На ICTV це коментували економічні експерти, нинішній і колишній очільники уряду Гройсман і Яценюк. На каналі «Україна» дали лише коментарі Гройсмана, який хвалився зростанням економіки, а окремим матеріалом — розлогу цитату з фейсбука Яценюка.

Представники партії «Слуга народу» розповіли про свої плани участі в парламентських виборах. Позитивні матеріали про політсилу вийшли на ICTV, «Україні», «1+1» та СТБ. На «UA: Першому» повідомили, що тепер партію очолив Дмитро Разумков, озвучили ключові плани на парламентські, а потім нагадали про те, як проходитимуть вибори і що указ президента про розпуск парламенту ще оскаржується.

Очевидно, що про зміну керівництва партії журналісти дізналися з прес-конференції. Зокрема, на сторінці полтавського осередку «Слуги народу» дорікнули медійникам, що інформація про обрання Разумкова 27 травня не відповідає дійсності, бо насправді це відбулося на позачерговому з’їзді партії 21 травня. Натомість канали взагалі не повідомляли, коли і в який спосіб змінили керівництво партії. Вочевидь, вони нічого не знали про захід, який мав би бути публічним, але це чомусь нікого не збентежило.

«Інтер» відзвітував про з’їзд «Опозиційної платформи — За життя», де співголовами обрали Юрія Бойка й Вадима Рабиновича. Також на «Інтері» поширили заяву політикині з цієї партії Наталії Королевської, яка вимагала розглянути законопроєкти про гарантії материнства й дитинства. Жодних інших коментарів, крім її вимог, не давали; не пояснювали, в якій формі працюють зараз ці соціальні норми, яких конкретно змін вимагає представниця «Опозиційної платформи — За життя».

На ICTV вийшов захоплений сюжет про концерт «Океану Ельзи». Він нібито стосувався культурної події, але був просякнутий політичними натяками: «Ми не маємо права в цей момент опускати руки, відвертатися, стояти осторонь. Ми мусимо робити кожен на своєму місці те, що наша країна потребує від нас», — вигукував зі сцени музикант і лідер партії «Голос» Святослав Вакарчук. А завершився концерт і сюжет піснею «Все буде добре».

Жоден канал, крім «1+1», не згадав про долю мітингарів із Рівного, яких затримали через пікет проти Зеленського. Хоча ця подія набула резонансу і ще напередодні під будівлею МВС пройшла акція протесту проти жорстокості поліції. «ТСН» повідомили про штраф підліткам нейтрально, зазначивши: «І дівчина, і хлопець спілкуватися з журналістами “ТСН” відмовилися».

28 травня, вівторок

Зеленський повернув громадянство Саакашвілі. Головною подією дня це назвали у випуску СТБ, але в подробиці не вдавалися. Також коротко й без коментарів про це повідомили на ICTV та «Інтері». Решта каналів додавали довідкову інформацію про політичну кар’єру Саакашвілі в Україні. На «UA: Першому» це вдалося зробити нейтрально, на «1+1» факти пересипали емоційними висловлюваннями, наприклад про те, що його «за чуба витягали з ресторану». На 5-му використали притягнутий за вуха критичний момент: мовляв, раніше Саакашвілі критикував Коломойського й Авакова, а тепер отримав назад українське громадянство від влади, яку пов’язують із Коломойським і до якої входить Аваков. Хоча за такою логікою Аваков входив і до «влади», яка скасувала громадянство Саакашвілі. А на «112» колишній прес-аташе посольства Грузії в Україні Бачо Корчилава тепер у ролі політичного експерта обіцяв: «Скучно не будет». І запевнив, що Саакашвілі повернеться в політику.

Зеленський відвідав позиції армійців на передовій. У паркетному форматі про це говорили на ICTV та СТБ: «Побував на постах спостереження та в бліндажах, перевірив побут армійців, просив показати де солдати вмиваються, де приймають душ, поспілкувався з ним про якість харчування, забезпечення технікою, житлом» (ICTV) і «Спершу ознайомився із побутом військових, побував у бліндажах, де вони мешкають, розпитував про все, де сплять, чим харчуються. Президента умови не задовольнили» (СТБ). У такому ж дусі теленовини висвітлювали дії попередника Зеленського.

На «1+1» розповіли, що Зеленський пообіцяв військовим поліпшений соцпакет, і наголосили, що він ледь не життям ризикував: «До найближчої позиції бойовиків, твердять в команді президента було лише 400 метрів». При цьому не згадували про підвищення соцстандартів і зарплат, які відбулися з 1 травня. Жоден із цих матеріалів не включав думку військових про те, чого їм бракує на фронті.

Також Зеленський провів зустріч із представниками Міжнародного валютного фонду. На «Україні» після нейтрального сюжету про саму зустріч додали окремо коментарі голови фракції «Народного фронту» Максима Бурбака з вимогою оприлюднити результати переговорів. А також маніпуляцію від Олега Ляшка: «Коли вони говорять, що дефолт для України — це найкращий варіант, я хочу українцям сказали: дефолт — це сто гривень за долар, а пенсія ті ж самі дві тисячі гривень». Хоча і голова уряду, й радники Зеленського заперечували можливість дефолту.

Про призначення Олександра Данилюка секретарем РНБО нейтрально повідомили всі топові канали. Переважно перелічували коротко основні етапи його політичної кар’єри.

Єдиний канал, який розповів про скарги на Петра Порошенка з боку екскерівника адміністрації Януковича Андрія Портнова, став 5 канал. У матеріалі висвітлена лише позиція захисту Порошенка без аргументів Портнова. Дії колишнього соратника Януковича назвали «політичним тролінгом». Ведучий Віталій Гайдукевич, який нещодавно увійшов до президії партії Порошенка, з посиланням на адвоката дає низку власних оцінок: «Портнов штампує скарги, щоби створити інформаційний шум», «все, що Портнов написав через слова “начебто” і “ймовірно”».

На «1+1» на Порошенка скаржився екскерівник Генштабу Володимир Замана. Він назвав Порошенка й Турчинова замовниками власного кримінального переслідування. Замана каже, що в такий спосіб політики намагаються перекласти із себе відповідальність за анексію Криму. Адже Замані інкримінують державну зраду за нібито проігноровані дані щодо підготовки російського вторгнення. Ведуча повідомила, що Порошенку й Турчинову надіслали запит, а вони досі не відреагували на нього.

На «Інтері» повідомили про вихід Сергія Капліна із фракції БПП. Це сталося після кількох років його публічної критики влади. «Сам же нардеп заявив, що чекав на цю заяву три роки. І обурився — мовляв, увесь цей час його вихід із політсили навмисне замовчували», — повідомили в новині, але не дали можливості представникам БПП відреагувати на це звинувачення.

Також на «Інтері» розповіли, що «Опозиційна платформа — За життя» бореться проти відключення електроенергії водоканалам на сході країни. Юрій Бойко обіцяв, що не допустить, аби людям через борги підприємств перестали постачати питну воду.

29 травня, середа

Найгарячішою новиною стало повернення Михеїла Саакашвілі в Україну. Його зустріч в аеропорті супроводжувалася ажіотажем і тиснявою. Про це йшлося майже в кожному репортажі. Але на 5 каналі з цим дещо переборщили. Кореспондент Мирослав Солонар розказав, що на його очах натовп ледь не затоптав дитину. Він поспілкувався з батьком хлопчика, і відповідь чоловіка суперечить версії журналіста: «Ну впав, буває. Нічого страшного, нормально».

У репортажі «1+1» навпаки переважали піднесені емоції. Настільки, що Україну назвали рідною землею грузина: «Новоспечений громадянин України Михеїл Саакашвілі повернувся на свою рідну землю рейсом із Варшави». На «UA: Першому» та СТБ намагалися з’ясувати політичні плани Саакашвілі. На «112» опитали народних депутатів із різних фракцій щодо повернення Саакашвілі, зокрема позафракційних Надію Савченко і Дмитра Добродомова. Німченко з «Опозиційної платформи — За життя» порадив Саакашвілі писати мемуари, Савченко — перевезти родину і йти в партію Порошенка, Карпунцов з БПП сказав, що грузинські реформи в Україні не спрацювали, а Добродомов, навпаки, побажав йому стати рушієм реформ.

Ще одна резонансна тема — зникнення серверів із кімнати в Адміністрації Президента. Цю скандальну історію проігнорували на ICTV, «Україні» та «UA: Першому». Решта каналів озвучили і звинувачення новопризначеного секретаря РНБО, і реакцію речника експрезидента, який пояснив, що техніка придбана особистим коштом. На «1+1» після всіх перелічених коментарів колишній перший заступник секретаря РНБО (2008–2011) Степан Гавриш розповідав, що вивезення серверів — це «зачистка», а за кадром описували, що він «приголомшений» ситуацією із серверами.

Тим часом Зеленський вніс до ВР законопроєкт про імпічмент президента. Тільки на 5-му та «UA: Першому» сказали, що альтернативний варіант законопроєкту подав народний депутат Олексій Гончаренко із БПП. На «1+1» згадується, що є альтернативні законопроєкти, але без авторства і з поправкою: «Повноцінного окремого документа, твердять [представники президента], не запропонувала жодна сила».

Президент увечері екстрено відвідав Львівщину через трагедію на шахті «Лісова» у Червонограді. «Україна» і 5 канал, які видають праймові випуски о 19:00, доповнювали матеріали інформацією про візит Зеленського по ходу ефіру. «112», що має випуск у той же час, узагалі не сказав про приїзд президента на місце аварії. Також про це не сказали у випуску «UA: Першого», що вийшов аж о 21:00.

ICTV, «Інтер» та «Україна» піарили Володимира Гройсмана, який зустрівся з молоддю й закликав ту повірити у свої сили.

На «Інтері» Сергій Каплін заявив, що більшість коштів на соціальні програми витрачалися не за призначенням. Альтернативних чи експертних оцінок на цю тему не дали. Наталія Королевська вимагала збільшити виплати при народженні дитини та допомогу матерям-одиначкам. А Ляшко вимагав відставки Супрун через, на його думку, неефективне використання коштів на закупівлю ліків. Позиції міністерства в матеріалі не було, як і перевірки фактів.

Також на «Інтері» активісти «Стоп корупції» заявили, що спостерігатимуть за парламентськими виборами. Про неоднозначність цієї організації «Детектор медіа» вже писав.

30 травня, четвер

Рада не проголосувала за відставку прем’єра Володимира Гройсмана. Усі канали показували позиції різних фракцій, які висловлювалися за відставку або проти. Але тільки в матеріалах двох каналів можна побачити трохи більше. На 5 каналі народний депутат Валерій Писаренко («Відродження»), а на «Інтері» Тетяна Острікова («Самопоміч») висловили думку, що депутати, які не підтримують відставку (колишні коаліціянти з «Народного фронту» та БПП), в такий спосіб обмежують можливість Гройсмана включитися у виборчу кампанію. Раніше він повідомив, що йтиме в Раду самостійно, тож на посаді очільника уряду йому буде важче позбутися відповідальності за не втілені чи невдалі реформи.

На каналі «Україна» пропіарили ребрендинг партії Порошенка: «Петро Порошенко приєднався до оновленої політичної сили “Європейська солідарність” і вже отримав партійний квиток. Каже, головною відмінністю партії буде велика кількість амбітної та професійної молоді”». А на 5 каналі відзвітували про благодійність Порошенка: «1 мільйон та 750 тисяч гривень передасть 5-й Президент України Петро Порошенко фонду “Повернись живим” та громадській організації “Допоможи фронту”».

Майже всі топові канали лишилися байдужими до заяви артистки Олі Полякової про створення жіночої партії. Але канал «Україна» по-своєму відреагував на цю заяву. Вони розпитали, чи не планують політичної кар’єри інші зірки — Віктор Павлік та Олег Винник.

А «1+1» провів дослідження іншого політичного феномену: чому політики позують із фастфудом. Цю тему актуалізувала активно обговорювана фраза президента про те, що Київ пахне шаурмою. Після резонансу, який зчинив цей вислів, Зеленський опублікував селфі із шаурмою. Аби з’ясувати його мотиви та причини появи таких селфі в інших політиків, репортери опитали кількох політтехнологів. Висновок приголомшив (насправді ні): політики в такий спосіб хочуть продемонструвати свою близькість до народу.

На «Інтері» озвучили дані опитування від Інституту аналізу та прогнозування, де «Опозиційна платформа — За життя» посідає друге місце, як і в більшості опитувань, але з підтримкою в 12 %. Наприклад, опитування відомої групи «Рейтинг» показують підтримку «Опозиційної платформи — За життя» на рівні 10,5 %. Раніше Інститут аналізу та прогнозування також цитували в новинах «Інтера», хоча репутація цієї організації є сумнівною.

31 травня, п’ятниця

Відбулося перше засідання РНБО в оновленому складі. Засідання президент скликав передусім через трагедію на шахті на Львівщині. В результаті це перейшло на обговорення стану енергетичної сфери та можливостей її реформувати. Не повідомляли про це засідання тільки у праймових новинах на «112». Також цього дня не аналізується випуск «Інтера», оскільки у прайм-таймі тут ідуть підсумки тижня.

Зміст засідання РНБО подавали в різних форматах: коротке повідомлення на «UA: Першому», «Україні» та «1+1», включення на 5 каналі та сюжети на ICTV та СТБ. Зміст усіх матеріалів був схожий: говорили про стан енергетичної галузі, констатували проблеми й не ухвалили жодного рішення, крім як зібратися через два тижні. Репортер 5 каналу Мирослав Солонар так і сказав: «Зараз поговорили, ніякої більш-менш такої конкретики ми не почули». На СТБ подібний коментар за кадром зробили в менш очевидній формі: «Сьогодні в адміністрації було не засідання РНБО, лише нарада. Вирішили, надають ще два тижні Кабмінові та депутатам виправити ситуацію. А за 2 тижні про енергетику на РНБО говоритимуть знову і тоді вже з рішеннями». До того ж, коли всі канали з коментарів посилалися лише на членів РНБО, на СТБ включили коментарі експертів у сфері — керівника «Укренерго» Всеволода Ковальчука та представника президента в Кабміні, фахівця у сфері енергетики Андрія Геруса. Їхні думки відображали дискусію щодо ціноутворення на ринку енергетики.

На трьох каналах («112», ICTV та «Україні») показали, як народні депутати обговорювали стенограму зустрічі Володимира Зеленського з керівниками фракцій. Представники «Народного фронту», БПП, Радикальної партії та «Самопомочі» сказали, що зміст розшифровки суттєво відрізняється від реальної розмови. На каналі «Україна» показали лише коментарі «Народного фронту» й нагадали, що представники цієї політсили оскаржують рішення про розпуск парламенту.

ICTV розповів, що партія Порошенка змінила назву на «Європейську солідарність». Порошенко закликав президента тримати курс на євроінтеграцію, а підтримати оновлену політсилу прийшли митці та діячі культури. На «UA: Першому» також повідомили про ребрендинг, але замість заяв-порад від Порошенка дали бекґраунд про правила парламентської кампанії. На каналі «Україна» про це вийшов позитивний сюжет, де партію нахвалював ведучий 5 каналу Віталій Гайдукевич.

На «1+1» сюжет про оновлення партії вийшов радше критичним. Оцінки містяться не в коментарях, а у висловлюваннях авторки сюжету Ольги Василевської: «мастодонти політики», «нові назва, статут та програма, але курс старий», «справді нових облич небагато», «перейменоване судно». Питаючи про ставлення Геннадія Москаля до нового курсу, кореспондентка пожартувала: «Як вам курс на оновлення, очищення та нові обличчя? Кажуть, лисих не приймають більше».

На каналі «Україна» повідомили про з’їзд партії «Сила і честь», яку очолює «темна конячка» президентських виборів Ігор Смешко. Виборчий штаб очолив телеведучий Дмитро Гордон. Він висловив абсолютну підтримку своєму лідеру: «Я беззаперечно вам вірю. І вірю в людей, яких ви поведете до Верховної Ради. І я хочу, щоби саме навколо вашої постаті, навколо вашої партії “Сила і честь” формувалася нова демократична коаліція в українському парламенті».

Цього дня Зеленський зустрічався з міністрами закордонних справ Польщі та Швеції. На каналі «Україна» слідом за цим повідомили, що з тими ж міністрами зустрівся керівник Радикальної партії Олег Ляшко. Він висловив занепокоєність через брак економічної стратегії в нової влади.

1 червня, субота

Президент США Дональд Трамп запросив Володимира Зеленського на зустріч, аби вирішити питання щодо Донбасу. Про цю гучну подію сказали у випусках лише половини каналів: ICTV, «Інтера», 5 каналу та «1+1».

На ICTV, «Україні» та «Інтері» пропіарили Володимира Гройсмана, який відвідав «Охматдит» і запевняв, що добудова лікарні — його справа честі. Також до Дня захисту дітей на «Україні» розказали, як партія Порошенка відзначила цю дату: «У відкритому офісі “Європейської солідарності” сьогодні відзначали День захисту дітей. На честь свята всі працівники прийшли на роботу з дітьми».

Олег Ляшко на «Україні» закликав підтримувати фермерів через пільги та дотації з розрахунку на кількість корів: «За кожну корову 5 тисяч гривень дотацій, податкові та кредитні пільги і компенсації за придбання української сільгосптехніки», — переказала ведуча.

Також на каналі «Україна» лідер партії «Основа» Сергій Тарута повідомив, що його політсила йтиме на парламентські вибори спільним фронтом із партією Юлії Тимошенко «Батьківщина».

На «Інтері» лідер «Національного корпусу» народний депутат Андрій Білецький закликав ухвалити пакетом законопроєкти про імпічмент і зняття недоторканості, до чого закликає й команда Зеленського.

2 червня, неділя

Аналізується лише випуск новин на «Інтері» замість «Подробиць тижня», що виходять у п’ятницю. Блок упереджених новин стосувався з’їзду партії «Довіряй ділам» від очільників Одеси та Харкова Геннадія Труханова та Геннадія Кернеса. До них також долучилися голова Харківської облради Сергій Чернов і мер Ужгорода Богдан Андріїв.

Розповівши про перебіг з’їзду в суто позитивному ключі, «Інтер» повідомив, що біля місця проведення з’їзду зібралися представники «Національного корпусу», і це завершилося сутичками і знесенням бюста Жукову. І тут же в «Опозиційній платформі — За життя» зробили заяву з вимогою покарати вандалів. У цьому ж випуску місцеві депутати «Опозиційної платформи — За життя» піарилися на фестивалі «духовної та народної творчості “Покровське поле”» на Одещині.

Детальний звіт про те, яких політиків піарили та найчастіше згадували у праймових новинах протягом травня, читайте незабаром.

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Більше про висвітлення виборів читайте в огляді «Детектор виборів».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1146
Переглядів
Реклама
загрузка...
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop