16:00
П'ятниця, 17 Травня 2019

Парад парадів. Моніторинг теленовин 6-11 травня 2019 року

Мінімум політики: другий тиждень травня новинарі працювали впівсили. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Парад парадів. Моніторинг теленовин 6-11 травня 2019 року
Парад парадів. Моніторинг теленовин 6-11 травня 2019 року

Найвищою концентрацією політичного піару вирізнялися Дні пам’яті та примирення 8-9 травня. Основними дійовими особами стали політики з колись єдиної опозиційної партії — «Опозиційного блоку» та «Опозиційної платформи — За життя». В контр-акціях засвітилася молода політична сила «Демократична сокира». Але більшість каналів або не деталізували її участі, або говорили про акції, не акцентуючи на тому, хто їх організував. «Вікна» на СТБ все ще у відпустці на травневі свята, тож канал поки що відсутній у моніторингу.

6 травня, понеділок

У випуску кожного з каналів говорили про трагедію в російському аеропорту «Шереметьєво». Літак здійснив аварійну посадку та загорівся. На борту загинула 41 людина. За попередньою версією, причиною загорання стало влучання блискавки. Співчуття росіянам висловив Володимир Зеленський, і про це сказали у випусках новин ICTV та «України». Але не говорили про неоднозначну реакцію на цю заяву. Всі канали, крім ICTV, повідомили, що серед постраждалих є громадянка України. Загалом про трагедію йшлося в новинах усіх каналів. Матеріали були збалансовані і майже не зловживали емоціями. Лише на ICTV сказали, що рейс «закінчився пеклом». З авіаційними експертами спілкувалися журналісти двох каналів: ICTV та «UA: Першого». У сюжеті ICTV є коментар експерта Валерія Романенка, який каже про проблему російської моделі літака і кращу захищеність аналогічних українських літаків АН-148. Журналісти «UA: Першого» теж поспілкувалися з авіаційним експертом Володимиром Князевим. Він розповів, що блискавки часто влучають у літаки, й безпечність залежить від якості випробовування моделей. У сюжеті розповіли, що літаки Sukhoi Superjet 100 не вперше потрапляють в аварії. Про це також згадали у матеріалі «112» каналу.

Петро Порошенко призначив новим командувачем Операції об’єднаних сил Олександра Сирського. Бодай якусь довідку про нового командувача дали лише «112» та «UA: Перший», по коментарі експертів на цю тему не зверталася жодна редакція. «Україна» та 5 канал поєднали цю новину ще з привітанням піхотинців із професійним святом та оголошенням про підвищення зарплат військовим. Тож у цих матеріалах президент виглядав незбалансовано позитивно.

Лише «UA: Перший» повідомив, що Петра Порошенка викликають на допит у ГПУ, щоб він дав свідчення у справах Майдану.

«Україна» дала два формальних неінформативних повідомлення про Володимира Зеленського: про його зустріч із радою рабинів України і про заплановану зустріч із міністеркою закордонних справ Канади Христею Фриланд. Як бачимо, паркетний формат висвітлення діяльності президента «Україна» переносить і на новообраного главу держави.

На 5 каналі дали коментар міністра закордонних справ Павла Клімкіна, який сказав, що попроситься у нового президента у відставку. У цьому ж випуску генпрокурор Юрій Луценко каже, що не збирається добровільно йти у відставку. В обох випадках журналісти не спробували отримати реакцію Зеленського на це, або принаймні нагадати раніше озвучену позицію щодо зміни кадрів і генпрокурора зокрема.

На «Інтері» нардепка з «Опозиційної платфоми — За життя» Наталія Королевська вимагала відставки міністра соцполітики Андрія Реви. Раніше такі заяви робили її колеги, пояснюючи це словами, вирваними з контексту інтерв’ю Реви. Колега Королевської по партії Микола Скорик називав ініціативи уряду щодо декларування доходів спробами надміру контролювати громадян. Також на «Інтері» нардеп Сергій Каплін закликав нового президента «працювати в інтересах простих людей». Як відомо, політпроект Капліна раніше називався «Партія простих людей». В усіх трьох випадках матеріали вийшли незбалансованим, без реакції на закиди чи пропозиції тих сторін, яких вони стосуються.

На «Україні» йшлося про благодійність Ріната Ахметова на Луганщині, інвестиції у підприємство ДТЕК на Львівщині та благодійність його футбольного клубу на Донеччині.

7 травня, вівторок

Володимир Зеленський зустрівся з Єврокомісаром Йоганнесом Ганом. Також із дипломатом зустрівся прем’єр-міністра Володимир Гройсман. Ган запевнив у підтримці ЄС,  новий президент обіцяв продовжувати впроваджувати європейські норми в Україні, а прем’єр запевняв, що Україна твердо стоїть на шляху реформ. Про це сказали ICTV та «Україна». Інші канали ні паркетно, ні інформативно про цю подію не згадували.

Тим часом в Антикорупційному суді обрали голову, а 75 суддів Верховного суду склали присягу. На ICTV, «Україні» та 5 каналі дали окремі матеріали з коментарями Порошенка, який визнав, що судова реформа стала його слабким місцем. Проте в тому, що завадило довести реформу правосуддя в Україні до кінця, новинарі не стали розбиратися.

На «UA: Першому» повідомили про третю за тиждень постанову про призначення дати інавгурації. Її подав нардеп Віталій Купрій, який створив об’єднання на підтримку нового президента у парламенті. У матеріалі нагадали, що нардепи Віктор Балога та Сергій Міщенко раніше пропонували призначити інавгурацію 19 травня, і з цією датою погоджувався сам Зеленський. У бекграунді нагадали про законні терміни проведення процедури.

На «Інтері» Сергій Каплін знову роздавав поради новообраному президенту: вимагав, аби той просував пенсійну реформу. На каналі «Україна» вже традиційно звітували про благодійність фонду Ахметова.

8 травня, середа

В Україні та світі відзначали День пам’яті та примирення і вшановували жертв Другої світової війни. Дещо політизованою ця тема вийшла на каналі «Україна». Спершу після сюжету про офіційні заходи окремо дали пафосну цитату Порошенка: «Не згасне людська пам'ять про колосальні жертви Другої світової, про тисячі дощенту зруйнованих міст і десятки тисяч спалених сіл вкотре застерігає світ від небезпеки повторення цієї жахливої катастрофи». А далі у випуску на історичній пам’яті двічі піарилися політики з «Опозиційного блоку»: Вадим Новинський подарував автомобіль 93-річному ветерану, а Олександр Вілкул розповідав про суботник із упорядкування братніх могили воїнів Другої світової. Після кадрів, де люди пораються з віниками, з’являється коментар Олександра Вілкула — у діловому костюмі та білій сорочці, вочевидь, не призначених для роботи руками.

На «Інтері» тему пам’яті та миру експлуатували колишні однопартійці Вілкула і Новинського — Юрій Бойко та Наталія Королевська з «Опозиційної платформи — За життя». Бойкові присвятили цілий сюжет про пам’ятні урочистості на Київщині. Королевська привітала ветеранів на Донбасі.

Також на «Інтері» Бойко і нардеп Сергій Каплін обурювалися, що уряд нібито хоче позбавити виплат мешканців Донбасу. Ведуча сказала: «"Опозиційна платформа - За життя" буде оскаржувати це в суді. Повернути мир в Україну та зупинити репресії проти українських громадян зможе тільки нова парламентська коаліція і новий уряд народної довіри - наголосив Бойко». По-перше, йдеться лише про пропозицію, тож оскаржувати ще немає чого. По-друге, у матеріалі не сказано, очільниця міністерства у справах ветеранів пропонувала припинити виплати тим українцям, які отримають російські паспорти.

На каналі «Україна» Порошенко вчергове проанонсував збільшення зарплат військовим, хоча такі повідомлення вже неодноразово лунали раніше. Коментарів самих військових на цю тему, втім, не додали.

Володимир Зеленський зустрівся з Христею Фриланд та анонсував створення «держави у смартфоні». Про це повідомили на ICTV, лише наприкінці зазначивши, що міністерка закородонних справ Канади також зустрілася з Гройсманом і обіцяла підтримку в засудженні російської агресії.

На «1+1» вийшло інтерв’ю з новим очільником Державної фіскальної служби Сергієм Верлановим.

На ICTV оголосили новий сезон проекту «Нові лідери».

На каналі «Україна» звітували про благодійність фонду Ахметова, а також про інвестиції його підприємства ДТЕК у розвиток громади на Полтавщині.

9 травня, четвер

До Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні всі канали, крім «UA: Першого», коротко повідомили про звернення від Порошенка і Зеленського. Більшість це зробили окремим повідомленням. На «112» в одному короткому повідомленні сказали про звернення обох президентів: ще чинного і новообраного.

На «1+1» розлогим сюжетом розповіли про поїздку Володимира Зеленського до його рідного Кривого Рогу, де він сходив на могилу діда, який воював у Другій світовій. А на каналі «Україна» розповіли про зустріч Зеленського з ветераном радянської армії та ветеранкою ОУН-УПА.

На каналі «Україна» цього дня виходив спецвипуск: двоє ведучих, Ігор Пупков та Олег Панюта, працювали у студіях в Києві та Берліні.

На ICTV розповіли про участь Вадима Новинського в урочистостях. На «Україні» піарили Новинського та Євгена Мураєва, а потім дали окреме повідомлення про відкриття меморіалу в Костянтинівці на Донеччині, про яке оголосив Борис Колесников. Також на «Україні» позитивно розповіли про акцію під проводом Олега Ляшка — так званий альтернативний «Безсмертний полк».

Про контр-акції на противагу «Безсмертному полку» сказали на 5 каналі, «UA: Першому» та побіжно на ICTV. Йдеться про акцію молодої політичної сили «Демократична сокира», хоча назва партії пролунала лише у матеріалі на 5 каналі. В сюжеті «UA: Першого» зосередилися на розкритті пропагандистського значення російської акції «Безсмертний полк». Матеріал доповнювали коментарі дослідника історії Михайла Самуся. На «1+1» ведуча Лідія Таран емоційно окреслила протистояння ідеологій: «Від вшанування і до абсурду. За перемогу в Другій Світовій сьогодні в столиці дякували не лише ветеранам. Згадували Бога і Сталіна, збиралися на платні мітинги. Несли світлини героїв коміксів. Пісню про "Катюшу", наприклад, намагалися перекричати гімном України і ледве не билися».

На «Інтері» лише позитивно про заходи за участі представників «Опозиційної платформи — За життя» вийшло три сюжети: Юрій Бойко з предстоятелем московської церкви митрополитом Онуфрієм у Києві, Вадим Рабинович у Харкові, а Микола Скорик в Одесі.

І про інші резонансні теми. «1+1» розповіли про ексклюзивну розмову з почесним патріархом ПЦУ Філаретом, який заявив, що церква Київського патріархату досі існує. У матеріалі є і коментар предстоятеля ПЦУ митрополита Епіфанія, що «шлях у минуле — шлях у нікуди». Приводом розібратися стали запрошення на бланках УПЦ КП, яка перетворилася у ПЦУ. Згодом тема набула неабиякого розголосу.

На каналі «Україна» вийшов матеріал про благодійність Ахметова, а саме допомогу ветеранам на Донеччині.

На «Інтері» та ICTV розповіли про виставку на Венеціанському бієнале, організовану фондом Віктора Пінчука.

10 травня, п’ятниця

Зеленський звернувся до парламенту щодо «зволікання» з призначенням дати інавгурації: ICTV показав його звернення повністю. На каналі «Україна», «1+1» та «Інтері» вийшла лише позиція Зеленського без доповнень чи бекграунду. Тільки «UA: Перший» зробив матеріал про це збалансовано, отримавши додатково коментар Адміністрації Президента. Каналам, які хотіли би подати цю тему збалансовано, можна було підготувати принаймні бекграунд про різні погляди на цей процес у депутатському корпусі, про те, що кажуть ЦВК та експерти. Так, наприклад, зробили на «112».

На церковний скандал вже відреагував 5 канал. В підводку вивели позицію митрополита  Епіфанія.«Повернення до Київського патріархату православної церкви України не буде», — озвучив ведучий Віталій Гайдукевич. Решта каналів ігнорували резонансну тему.

Канал «Україна» відзвітував про «нові можливості для видобутку вугілля» на шахтах ДТЕК Ріната Ахметова, а також, як і щодня, розповідав про його благодійний фонд.

ОПЗЖ на «Інтері» продовжила тему пам’ятних заходів до Дня перемоги на нацизмом. У сюжеті йдеться про події, що відбулися напередодні у регіонах, та участь в акції у столиці Юрія Бойка.

11 травня, субота

Порошенко дав свідчення у суді у справі Майдану. Про це сказали тільки на «UA: Першому». Лише цей канал протягом тижня говорив про те, що Порошенка викликали на допит і він туди не прийшов. Решта каналів не зважили на цю інформацію як на важливу.

Зеленський зустрівся з представниками Китаю для обговорення економічного партнерства. Про це сказали на каналі «Україна», але змісту зустрічі не розкрили.  

Окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні позову, що блокував підписання закону про мову. Про цю досить вагому подію сказали тільки 5 канал, «112» та  «UA: Перший». 

Підсумки

Несподівано, але позитивних згадок про Володимира Зеленського виявилося найбільше на каналі «Україна». Тут можна зробити два припущення: або це банальне недотримання стандарту балансу думок і журналістська лінь, або спроба влестити «новій владі». Загалом це перший тиждень після виборів, що не містив у випусках чорного піару.

Хоча подій за участі Порошенка було більше, у паркетних новинах частіше показували Зеленського. Йдеться переважно про заяви, які не містили цінного інформаційного повідомлення, а лише констатували факт зустрічі чи участі у заходах.

Аналізувалися програми «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Фото: скріншот

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
455
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop