12:10
Неділя, 22 Листопада 2015

Друготурове загострення

2 053
В останній тиждень перед другим туром місцевих виборів на центральних телеканалах було більше чорного піару, ніж протягом всієї виборчої кампанії, а також позитивних матеріалів про кандидатів в мери від «Укропу» та «Опоблоку». Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го протягом 9–14 листопада 2015 року.
Друготурове загострення
Друготурове загострення

9 листопада, понеділок

У неділю, 8 листопада, кандидат у мери Павлограда від партії «Укроп» Євген Тєрєхов потрапив у ДТП. Політик протаранив вантажівку мережі «АТБ»: машина розбита вщент, Тєрєхова врятувала подушка безпеки. Вже в понеділок ці факти обросли здогадками журналістів центральних телеканалів. Перші й цілком логічні запитання, які постають при перегляді оперативного відео: а з якою швидкістю треба було їхати, щоби так розплющити авто? Чи був Тєрєхов тверезим? Звідки в нього коштовний Porsche?

«1+1», власником якого є близький до «Укропу» Ігор Коломойський, послався виключно на слова Тєрєхова, який запевнив, «що був тверезий і здав кров в лікарні. Машина не його, взяв у знайомих, поки власне авто в ремонті. Твердить, що під час аварії було дві вантажівки. Одна з них його підрізала», і дав коментар правоохоронців, які розповіли про наявність третьої машини — учасника ДТП. Про швидкість машини в сюжеті не було ні слова.

«Інтер» натомість обростає домислами, паралельно пересмикуючи і підсміюючись над Тєрєховим: «Шахтерский шик. (…) Бывший участник АТО, шахтер в прошлом, управлял Porsche Cayenne». Далі канал посилається на невідомі ЗМІ: «По данным некоторых СМИ, на месте аварии проходить алкотест отказался». Що це за ЗМІ і звідки в них такі факти, «Подробности» не поцікавились, однак сказали, що Тєрєхов алкогольне сп’яніння заперечує, але знову послались на безіменні медіа: «Буквально сразу после аварии в интернете появилась цифра в 200 км/ч», і знову дали заперечення кандидата. Та сама історія повторилась і з машиною, в якій їхав кандидат: знову посилання на незрозумілі дописи в інтернеті: «В интернете уже раструбили — машина, на которой ехал кандидат, якобы принадлежит жене бывшего прокурора Днепродзержинска. Но официальных комментариев никаких. Всплывают и другие подробности, мол, после аварии какие-то люди спешно выгружали из Porsche крупную сумму денег. А на фото водительских прав Терехова выданы они, якобы, всего 2 недели назад».

«Україна» виявилась найбільш об’єктивною. Канал чітко і зрозуміло розповів: «Следователь только во вторник получит результат анализа крови на содержание алкоголя. Если он будет положителен, то Терехов лишится прав», «Откуда у него взялся автомобиль стоимостью в несколько миллионов гривен, объясняет доверенное лицо кандидата на должность мэра Павлограда». В матеріалі не було жодного посилання на сумнівні ЗМІ, які обвинувачують політика без доказів чи непідтвердженої інформації. Інші телеканали, на диво, цією інформацією не поділилися.

«Інтер» продовжує піарити «Опоблок»: «Могерини беседовала с представителями крымских татар, Мустафой Джемилевым и Рифатом Чубаровым, представителями гражданского общества. Еще провела переговоры с премьером, главой МИДа, спикером парламента, депутатами разных фракций, состоялся разговор и с оппозицией». Далі, звісно ж, коментар опозиціонера Юрія Бойка: «Ключове питання, яке піднімався президентом Єврокомісї — це виконання мінських угод. а це повністю відповідає нашим політичним позиціям. Ми вважаємо, що повне виконання мінських угод з обох сторін — це прямий шлях до уникнення найбільш небезпечної ситуації конфлікту».

А «Україна» навіть видала в ефір велике інтерв’ю кандидата в мери Дніпропетровська від «Опоблоку» Олександра Вілкула: «До второго тура мэрских выборов осталось 6 дней. Как оценивает кампанию и какие планы строит кандидат в мэры Днепропетровска Александр Вилкул, он рассказал в интервью ведущему "Событий недели" Олегу Панюте».

Питання ведучого були вкрай зручними для кандидата. До прикладу: «Днепропетровск: в этом году отопительный сезон начался с опозданием, и местные жители нареканий к местной власти очень много высказывали. Как сейчас обстоит дело в Днепропетровске, тепло ли в домах? И почему такая ситуация сложилась?», або «Вы знаете, опять же, поговаривают о том, что такая расхлябанность — это из-за того, что нет координации между областной властью и городской властью».

Вілкул використав ці питання для критики влади: «Пугают людей войной. И рассчитывают, что такая пословица есть "война все спишет" — и отъем предприятий, и холодные батареи, и коррупцию, и легче под этим лозунгом тоже проворачивать там различные делишки. К сожалению, за вот эти полтора последних года практически Днепропетровск скатился по всем позициям до самого последнего уровня», і оди самому собі: «Я сам был губернатором, и во многом наши успехи связаны с тем, что мы объединяли усилия и ресурсы, я это очень хорошо понимаю, и я нормально буду работать с любым губернатором».

Передвиборчий марафон на «Україні» продовжив ще один кандидат у мери столиці —  Віталій Кличко. Питання до Кличка були не такими гладкими, як до Вілкула, однак не гострими: «Итак, киевляне избрали новый городской совет, в него вошли пять партий. "БПП "Солидарность" существенно растеряла голоса по сравнению с прошлым созывом, было 78, теперь 52 депутата, и самостоятельно решения принимать вы не сможете. С кем вы будете создавать коалицию? Ведутся ли уже переговоры?», «Ряд политиков уже высказываются против действий власти. Сможете ли вы точно кого-то уговорить с вами сотрудничать?». Відповіді Кличка були розпливчастими і не конкретними: «Очень много политиков, которые занимаются популизмом. На самом деле, самым главным оппонентом сегодня являются большие проблемы перед киевлянами, и решение этих проблем — ключевая задача, и я надеюсь, что все депутаты объединяться вокруг решения данных проблем, а не будут между собой конкурировать. Вы знаете, если будут депутаты одной или другой политической силы показывать перспективность, мы должны показывать свои действия, и только лишь по действиям могут жители города Киева определить, насколько эффективны действия депутатов». Також ведуча вимагала від кандидата оцінити свого суперника Борислава Березу, що є некоректним із погляду професійних стандартів: «Как вы оцениваете своего конкурента, насколько он серьезный соперник?». Натомість інше запитання було доречним: «Давайте вернемся все-таки к Бориславу Березе. Вы с ним не ведете переговоры, чтобы, к примеру, дать ему должность в мэрии после выборов, если выиграете вы? Если не ведете переговоров, так и скажите: не веду».

ICTV тим часом піарить лідера «Укропу» Бориса Філатова: «Інвестувати в освіту. Цілими дружніми компаніям ходять на лекції та практичні навчання дніпропетровські пенсіонери. У місті вже шість років працює унікальний Університет третього віку. Торік на проект міська влада не змогла виділити грошей. Тож лекцій в унікальному виші не було. Поки допомогти студентам "третього віку" не взявся лідер партії "Укроп" Борис Філатов».

«События» ж покритикували кандидата у мери Херсона від «Батьківщини» Владислава Мангера: «В преддверии второго тура выборов мэра Херсона один из кандидатов — Владислав Мангер — предложил горожанам борщевой набор. Цена овощей — вдвое ниже рыночной. Правда, каждому покупателю разрешается приобрести ограниченное количество товаров: картофеля — не больше 5 килограмм, морковки, свеклы, лука — по две в одни руки. На предвыборной ярмарке пенсионеры часами стояли в очередях». Можливості відповісти на обвинувачення кандидату не дали.

Не забув канал і про піар компаній свого власника Ріната Ахметова — в ефірі вийшли матеріали про «ДТЕК» та Гумштаб Ахметова.

«Інтер» пропіарив свого власника Дмитра Фірташа: «В университете Кембриджа прошел ежегодный фестиваль документальных фильмов.Восьмой год подряд фестиваль проходит под патронатом фонда Firtash Foundation, основанного Дмитрием и Ладой Фирташ».

10 листопада, вівторок

Цього дня на центральних телеканалах — день чорного піару та передвиборчої агітації перед другим туром місцевих виборів.

«1+1» взявся дискредитувати головного опонента лідера «Укропу» Бориса Філатова —  кандидата в мери Дніпропетровська Олександра Вілкула: «У Дніпропетровську застали на гарячому керівника будинку, який скуповував голоси мешканців багатоповерхівки. Він пропонував 300 гривень до і триста гривень після, якщо людина проголосує у другому турі на виборах мера за Олександра Вілкула. Жителі, яких обурила така пропозиція, записали на відео розмову і виклали в соцмережі з вимогою покарати за скупку голосів». Позиції самого Вілкула чи його представників у матеріалі немає. В той же час є піар самого Філатова: «Як залучити інвестиції до Дніпропетровська, вирішували вітчизняні та закордонні бізнесмени, науковці і політики. Цю зустріч влаштували, коли стало відомо, що у місті з'явилася проукраїнська більшість, кажуть організатори», і наприкінці сюжету з’являється сам кандидат: «С нами все продемократические, все проукраинские силы. У нас будет стабильное большинство в городском совете, соответственно инвесторам мы можем предложить максимально льготные условия, инвесторам мы можем предложить максимальные возможности. Мы протягиваем руку».

«Інтер» подає два передвиборчих матеріали «Опоблоку»:

  1. 1.                  «Экономическая ситуация в стране — топ-тема сегодняшнего заседания членов оппозиционного правительства. Все здесь как один уверены, что методы работы нынешнего Кабмина приведут государство к коллапсу. Казна почти пуста, а на оплату пенсий и соцвыплат денег практически не осталось». Сюжет про засідання тіньового уряду показав також ICTV та «Україна».
  2. «Навести порядок в коммунальном хозяйстве Днепропетровска и решить проблемы городской инфраструктуры. Такие приоритеты накануне второго тура выборов обозначил кандидат в мэры города Александр Вилкул». Ідентичні матеріали вийшли на ICTV та СТБ. Сюжет на підтримку Вілкула вийшов і на «Україні».

«Україна» запросила в студію керівника тіньового опозиційного уряду Бориса Колесникова, який впродовж всієї розмови переконував глядачів: мовляв, влада переслідує опозиціонерів, апелював до материнських почуттів щодо Олени Лукаш:

«Ведущая: Вы заявляете о политических репрессиях, последней каплей, по вашим словам, стал арест Елены Лукаш. Что вы называете политическими репрессиями, и кого они, по-вашему, еще коснулись?

Борис Колесников, премьер-министр “Оппозиционного правительства”: Это использование власти против политических оппонентов. Так это не я называю, об этом уже говорит вся страна. И то, что задержали Елену Лукаш, которая полтора года прожила в Украине, мать двоих детей, двух девочек — пяти и шести лет, цинично бросили в тюрьмы, мы внесли залог, ее не выпустили, продержали до понедельника, и результат — еще одели браслет. Ну это такой нацистский стиль власти сегодняшней».

Колесніков ототожнює чинну владу з нацистами, при цьому не наводячи жодної ознаки нацизму. Це радше апеляція до цільової аудиторії каналу, який ненавидить нацистів на підсвідомому рівні після Другої світової війни.

У цьому ж випуску є матеріал про суд над Олександром Єфремовим: «Сегодня состоялось очередное заседание — без результата. 1 ноября с бывшего регионала сняли электронный браслет слежения — истек срок домашнего ареста. А вот загранпаспорт Ефремова до сих пор у правоохранителей. Уголовное производство длится уже более 9 месяцев, следователи Генпрокуратуры уже передали материалы в Печерский суд Киева, но рассмотрение дела по сути никак не может начаться». Далі в ефірі ми бачимо коментар самого підозрюваного, який дивується такому ходу справи, однак не бачимо позиції правоохоронців із цього приводу.

ICTV тим часом розповідає про Фонд Віктора Пінчука, який «ініціював наукову конференцію неонатологів», згадує окремо й про тестя свого власника Леоніда Кучму: «Юні київські піаністи зі своїм талантом об'їздили пів Європи. Перемагали і за океаном. А сьогодні вперше дали великий годинний концерт у столичному Будинку актора. Такий подарунок своїм стипендіатам зробив президентський фонд Леоніда Кучми "Україна", який не лише опікується талановитими дітьми, а й слідкує за їхню подальшою творчою долею». Також піарить компанію Ріната Ахметова «ДТЕК». Без жодного подієвого приводу ведуча каже: «Обленерго мають втратити свої монопольні позиції на ринку, а споживачі — отримати право самостійно обирати, в кого купувати електрику. Відповідні зміни передбачені в урядовому законопроекті про ринок електроенергії. Як сподіваються представники бізнесу, демонополізація ринку дозволить залучити нові інвестиції, підвищити якість послуг і навіть в перспективі знизити ціни». Далі в ефірі — коментар начальниці Антимонопольного комітету Тетяни Кулішової та гендиректора «ДТЕК» Максима Тимченка: «Я очень надеюсь, что в ближайшие недели эти законы будут доработаны, соответственно, будут внесены в Верховную Раду и проголосованы. При понятных и прозрачных правилах игры и системы прямых взаимоотношений производитель-потребитель мы навсегда с вами забудем слова: веерные отключения, отсутствие электроэнергии, страх замерзнуть, отсутствие угля и так далее». При цьому позиції незалежних експертів в матеріалі немає.

СТБ теж піарить Віктора Пінчука: «Щоб обмінятися досвідом лікарі з усіх українських регіонів зібралися на дводенний семінар за програмою «Колиска надії». Її започаткував фонд Віктора Пінчука», «Україна» ж традиційно розповідає про Гумштаб Ахметова: «В Донецк прибыла колонна гуманитарного рейса Рината Ахметова».

11 листопада, середа

Парад передвиборчих повідомлень продовжується.

«1+1» відстоює інтереси самовисуванця Віктора Літвіщенка: «Вже після голосування, щоб не фіксувати його (Літвіщенка. — І.А.) перемогу, міська територіальна виборча комісія майже тиждень не могла розпочати засідання через відсутність кворуму. Віктор Літвіщенко переконаний: проти нього застосовують чергову брудну технологію». В сюжеті є й коментар керівника міського штабу партії «Укроп» Олександра Санжари, якого титрують як юриста: «Есть угроза, что его действия, как мэра могут быть парализованы и все понимают, что схема сделана только для того, чтобы ему было сложнее». Коментарів обвинуваченої територіальної виборчої комісії чи незалежним експертів у сюжеті немає.

«Інтер» після невеликої перерви вкотре критикує команду Ігоря Коломойського: «Корбан и Филатов вывели порядка 32 миллионов из Фонда обороны через подставные фирмы, — переконує учасник АТО Юрій Помазан. — Тот же самый "13 калибр" — запорожское предприятие, на него были перечислены деньги, и буквально через пару-тройку дней начинается процедура банкротства. Второе предприятие то же самое — проходит станцию санации предприятия, прокладки пытаются обанкротить, чтобы никто не мог найти концы». Відповіді Корбана, Філатова чи інших представників «Укропу» на обвинувачення немає.

Ідентичний сюжет вийшов і на «Україні».

Натомість в «Подробностях» є традиційні матеріали на захист інтересів «Опоблоку»:

«Эту сессию Мелитопольского горсовета пытались открыть трижды. Сначала в самом горсовете, но депутатов заблокировали пикетчики. На сессию ворвались люди с символикой Самообороны и Правого сектора (відеодоказів цієї символіки канал так і не надав, — І.А.). В результате около 3 десятков избранников до обеда стали узниками приемной руководителя местной организации "Оппозиционного блока" Евгения Балицкого». При цьому журналісти не ставлять логічного питання: а чому сесія міськради проходила в приймальні екс-регіонала? Напевно, ні, тому що журналісти продовжили: «В третий раз депутаты заседали уже в подвале, где и избрали секретарем горсовета — Галину Данильченко. Но приступить к своим обязанностям она пока так и не смогла. Оппозиционеры уже назвали эту ситуацию полным беззаконием». За повідомленнями видань «Новое время» та «Українська правда», на цій сесії були присутні лише 28 обранців із 42, 21 присутній — депутати «Опоблоку», які ще разом із депутатом із «Нашого краю» обрали Данильченко секретарем. Наступного дня, в середу, активісти не впускали Данильченко на робоче місце, мотивуючи тим, що рішення про її призначення — незаконне. «Інтер» не дає жодного коментаря протестувальників, зате дозволив опозиціонерам висловити своє обурення «повним беззаконням у місті» і «радикалами», яких так і не було на відео.

Ідентичний сюжет вийшов і на «Україні». Інші телеканали не розповіли про цей конфлікт узагалі.

Схожа ситуація — і в наступному матеріалі «Подробностей»: «В Одессе оппозиция опасается фальсификаций на выборах в облсовете. Больше всего мест в Одесском облсовете на выборах получил "Оппозиционный блок"- двадцать три. На второй позиции — Блок Петра Порошенко "Солидарность"- двадцать два. И вот вопрос: кто завтра займет кресло Главы облсовета? Наиболее вероятными кандидатами называют оппозиционера Николая Скорика и Анатолия Урбанского от БПП. И все бы ничего: путем тайного голосования депутаты сами решают, кто будет председательствовать. Но в "Оппозиционном блоке" говорят: по их инсайдерской информации, борьба будет нечестной, а голосование — не тайным. Сговорятся, якобы, между собой "Солидарность" и БЮТ». Кореспондент тут також порушує стандарти професії: невідомо, хто саме «говорить» від «Опоблоку», немає балансу думок, позицій інших партій. По-друге, партії мають право об’єднувати сили, змова тут ні до чого, хоча на ній намагається акцентувати увагу журналіст.

Тим часом СТБ піарить кандидата в мери Дніпропетровська Бориса Філатова: під час форуму «Мобілізація волонтерів», який організував «Фонд оборони країни»: «Я думаю, что мы просто продолжим наше традиционное сотрудничество, здесь все люди знакомые, все люди понятные. И естественно, тот опыт работы, который мы вели во время работы в Областной государственной администрации, он будет перенесен в будущем на мэрию города Днепропетровска», — запевнив кандидат.

«Україна» натомість вкотре відстоює інтереси компанії Ріната Ахметова «ДТЕК»: «Разрешить потребителям самим выбирать поставщиков газа и электроэнергии члены правительства обещают давно. Это должно побудить облэнерго и облгазы к обновлению оборудования, сетей, электроподстанций. Заставить забыть о веерных отключениях и прочих ограничениях потребителей. Идею поддерживают как эксперты, так и игроки рынка». Далі ми бачимо коментарі Олександра Мельниченка, співголови Фонду розвитку конкуренції: «Якщо не буде права споживача вибирати між учасниками ринку, споживача цього товару, ми з вами ніколи не отримаємо ефективний механізм для того, щоб побудувати суспільство — багате, здорове, в якому цікаво жити і хочеться жити», та гендиректора «ДТЕКу» Максима Тимченка: «Без прозрачных, понятых, открытых правил игры в электроэнергетике и в угольной отрасли очень сложно говорить о защищенности наших потребителей электроэнергии, о надежности поставок электроэнергии, о понятной цене на электроэнергию». Жодної конкретноїцифри, постанови, коментарів незалежних експертів у сюжеті немає, а слова спікерів дублюють один одного.

12 листопада, четвер

«1+1» знову намагається дискредитувати опонента Бориса Філатова на виборах мера Дніпропетровська: «Партія "Укроп" сьогодні приєдналася до ініціативи "Свободи" та "Батьківщини". Разом три партії підтримуватимуть кандидатів від демократичних сил у другому турі виборів. Там запевняють, до влади мають прийти представники проукраїнських партій, а не тих, хто закликав до розколу, сепаратизму і підтримував окупантів. Соціологи зі свого боку додають: результати другого туру суттєво вплинуть на геополітику України, адже в разі перемоги старих політсил, наприклад в Дніпропетровську, Україна фактично може втратити форпост, який стримував російську агресію. Визначальними для сходу вважають вибори мера Дніпропетровська політологи. Мовляв, у часи російської агресії місто стало справжнім прикладом для інших. Адже твердять, якщо переможе Вілкул, проросійський "Опозиційний блок" отримає контроль над східним форпостом України. Натомість за перемоги Бориса Філатова питання російського впливу взагалі може втратити свою актуальність, адже "Укроп" хоч і в опозиції до влади, але підтримує європейський рух України та реформи». Тут журналісти порушили низку фахових стандартів: тут є і оціночні судження, заангажованість журналістів, є порушення достовірності інформації та балансу думок.

Піар «Укропу» і критика його опонентів з’явилася в ще одному сюжеті «ТСН»: «Два луцьких національних університети — Технічний і Східноєвропейський — цілий тиждень перевіряла Держінспекція навчальних закладів України. За зверненням народного депутата Степана Івахіва, який входить до групи "Воля народу", яку очолював загиблий депутат Єремієв…», «Студенти техуніверситету зазначають: їхній ректор балотувався до обласної ради але по округу, де немає жодного студентського гуртожитку. Перевірку луцьких вишів напередодні другого туру виборів член політради "Укропу" Ігор Палиця розцінює як спробу дискредитувати політичну силу, адже фактичним замовником перевірки був нардеп, котрий має спільні інтереси із чинним мером, який в другому турі боротиметься із кандидатом від "Укропу". У Міносвіти жодних пояснень щодо перевірки на звернення “ТСН” не надали».

«Інтер» третій день поспіль проштовхує ідею прийняття закону про зниження ренти на видобуток газу: «Но вот к чему депутаты не дошли, так это к закону о снижении ренты на добычу газа». Далі була думка Юрія Луценка з БПП і Сергія Соболєва з «Батьківщини», а оцінку вже висловлювань цих депутатів чомусь дає не незалежний експерт, а лідер «Опоблоку» Юрій Бойко: «Там идут игры внутри коалиции — кто из них оседлает эту тему в плане пиара. Но на самом деле, они все голосовали за это увеличение ренты, они все голосовали за этот тариф. Сегодня, когда поняли, что кому-то надо отвечать, решили друг на друга сваливать вину. Нам все равно, нам не нужны эти политические игры, нам главное, чтобы была снижена стоимость газа для потребителя. Поэтому мы будет голосовать за снижение».

Також у випуску з’явилася образа опозиції на інші партії, які пройшли в одеську міську раду: «Новоизбранные депутаты Одесского облсовета собираются на первую сессию. Наибольшее число мандатов — 23 — у "Оппозиционного блока". На один меньше — у "Блока Петра Порошенко" "Солидарность". Именно эти две силы и выдвинули своих кандидатов на должность председателя — Николая Скорика и Анатолия Урбанского соответственно. В результате тайного голосования победил Урбанский. У него — 55 голосов, у Скорика — 27. В "Оппозиционном блоке" таким результатом, естественно, недовольны. Но еще больше поражены практически двукратным разрывом в количестве голосов. Выходит, что их партнеры из других фракций попросту их предали». Журналісти не дали жодного слова депутатам з інших фракцій, використали оціночні судження. Та й сам матеріал у такому вигляді не має жодної суспільної ваги.

У цьому ж випуску каналу — передвиборчий піар кандидата в мери Дніпропетровська Олександра Вілкула: «Еще одно предприятие находится на грани банктротства. В таком состоянии находится "Южмаш" вот уже несколько месяцев. Задолженность по зарплате растет, госсзаказов и долгосрочных кредитов как не было, так и нет. Крупные проекты с Бразилией и США — свернуты.Рабочие не раз выходили на акции и обращались к властям, но все безрезультатно. А сегодня стало известно, что несколько цехов предприятия и конструкторского бюро вообще хотят передать харьковскому предприятию "Коммунар". Об этом сообщил народный депутат Александр Вилкул». Кандидата приймають як єдине й достовірне джерело інформації. Немає жодних коментарів підприємства «Комунар» чи керівництва самого «Южмашу». Зате є оцінка самого Вілкула: «Делается это для того, чтобы выгнать на улицу больше 90% трудового коллектива, а сегодняшнее руководство предприятия вступило в сговор с рейдерской группировкой, которая рвется к власти в Днепропетровске для того, чтобы украсть и всю социальную сферу предприятия. Это и водно-спортивная база на Комсомольском острове, и "Метеор", и ДК, и земля в центре города, да и просто развалить нашу ракетно-космическую отрасль».

Ідентичний матеріал вийшов і на «Україні» та ICTV. Останній запросив у студію ще й кандидата в мери столиці Віталія Кличка. Питання ведучої були максимально зручними для Кличка. До прикладу:

«Ведуча: Я вас вітаю, пане Віталію. Які емоції, які очікування за три дні до виборів»; «Ведуча: Взагалі міжнародні інвестори зацікавлені в капіталовкладенні в Київ?»; «Ведуча: Найкраще, вони б інвестували в транспортну проблему Києва, яка взагалі одна з головних. Це і затори, і паркування, це і метро на Троєщину багатостраждальне. Це і рівень наших маршруток, і рівень наших водіїв, які ними керують. З чого ви почнете, якщо переможете?»

«Україна» тим часом пересмикує антидискримінаційною поправкою: «Голоса против дискриминации геев и лесбиянок при трудоустройстве наконец нашли». Доведеться нагадати колегам, що антидискримінаційна поправка стосується не лише ЛГБТ, а всіх груп населення: за кольором шкіри, расою тощо. Далі канал стверджує, що «не голосовали за закон "Оппозиционный блок" и Радикальная партия». І далі ми бачимо коментарі Олега Ляшка і Михайла Папієва. Останній знову пересмикує: «Уявіть собі, приходить прийматися на роботу багатодітна жінка, в якої троє дитини. Поруч з нею приходить офісний хом'ячок, який каже, що він гей. Йому мають надати перевагу, бо він одразу йде в суд, і заявляє. І мають відмовити жінці, в якої троє дітей". Юристы считают — особой пользы от этой поправки не будет. Украинское законодательство и так запрещает любую дискриминацию людей и их прав». Коментарів незалежних експертів в матеріалі, звісно, немає.

Далі в ефірі цього ж каналу виходить ще один «проопозиційний» сюжет: «Скандал в Одесском облсовете. Сегодня там избирали председателя. Им стал представитель "Солидарности" Анатолий Урбанский. Сперва депутаты 4 часа решали, где и как будут волеизъявляться. Голосование прошло с нарушениями, — уверяют некоторые участники процесса. Оно должно было быть тайным. Но у некоторых депутатов были даже заполненные бюллетени». Доказів цих порушень у каналу, звісно, немає. Як і інших аргументів проти обрання представника БПП головою Одеської облради. Візьмімо до прикладу коментар опозиціонера Миколу Скорика: «Сегодняшнее голосование в областном совете показало, что это клоуны партии власти, которые фактически обманули избирателей Одесской области. И отняв голоса в "Оппозиционного блока", это была их главная задача, отдали всю власть провластной партии "Солидарность". Мы будем в оппозиции к такой власти», — він не несе жодних доказів і жодних фактів. Немає в матеріалі й коментарів незалежних експертів чи представників того ж Блоку Порошенка. Не забули «События» і про традиційний сюжет про успіхи Гумштабу Ріната Ахметова.

Тим часом «1+1» знову дискредитує одеського губернатора Михаїла Саакашвілі. Журналісти розповіли про «30-секундний ролик», який розповідає про успіхи команди Саакашвілі. «ТСН» одразу заявила: «За експертними підрахунками, розміщення цієї реклами вартує мільйона гривень на добу». Які експерти це рахували і за якими критеріями, в сюжеті не пояснюється. Однак кореспонденти впевнено продовжують стверджувати: «Це кошти із рахунків благодійного фонду на благо Одеси. Громадська організація створювалася для допомоги тим воїнам, що повернулися з АТО для забезпечення правоохоронців та убезпечення Одеси від розхитування ситуації». Саакашвілі наступного дня додав, що фонд створювався не лише для забезпечення АТО, а для допомоги всьому місту. «1+1» же заявив, що «отримати офіційних роз'яснень від Михаїла Саакашвілі, зазвичай говіркого, “ТСН” впродовж доби не вдалося. Губернатор навіть скасував заплановане на сьогодні спілкування із пресою в Івано-Франківську». Далі в сюжеті кажуть: «Нардепи наполягають: за подібне передбачена кримінальна відповідальність. У справу просять втрутитися правоохоронні органи. Запит про це відправлений Генеральній прокуратурі». Що це за нардепи, «ТСН» замовчує. Окрім того, важливо звернути увагу на відеоряд. Впродовж випуску ми бачимо людей з плакатами: «Труханов — наш мер» (маючи на увазі кандидата в мери Одеси від партії «Довіряй ділам») та «Саша — вон из Одессы», маючи на увазі Олександра Боровика.

СТБ натомість Саакашвілі піарить: «Подивитися на твердопаливний котел таких розмірів до Вінниці приїхав очільник Одещини Міхеїл Саакашвілі. Це не єдине, чим його здивували. Вінничани показали гостеві трамвайно-тролейбусне управління, де налагодили виробництво власних трамваїв»

А ще на «1+1» з’явилася комерційна реклама «Приватбанку»: «Клієнти "Приватбанку" з усієї країни допомагають врятувати життя дітей, хворих на рак».

13 листопада, п’ятниця

Передвиборчі обіцянки кандидатів перед другим туром виборів не припиняються. До прикладу, «Інтер» недоречно використав синхрони Ігоря Кононенка з БПП та Юрія Бойка з «Опоблоку» в сюжеті про те, як вони говорили з американським міністром тет-а-тет:

«Игорь Кононенко, народный депутат, Блок Петра Порошенко: Мотивація була — донести позицію податкового комітету щодо Податкової реформи і провести дискусію з цього приводу з представником США.

Юрий Бойко, народный депутат, глава фракции "Оппозиционный блок": Програма МВФ для України важлива. Але у нас є надзвичайно бідне населення, щоб подальше зменшення соціальних виплат — це дуже небезпечний шлях до росту радикальних настроїв в країні, до погіршення життя людей і тому вона повинна бути скорегована. Такі меседжі ми дали».

Жоден із цих коментарів не несе жодної суспільно важливої інформації чи інформації щодо якихось результатів. До того ж якщо з міністром говорили представники різних фракцій, чому «Подробности» обрали лише ці дві? Відповіді на це немає, зате є ще одна порція заяв «Опоблоку» на «Інтері»: «Представители политической силы («Опоблоку». — І.А.) просят признать результаты выборов в Харьковской области незаконными и провести голосование повторно. Заявляют — поскольку украинские суды отказываются рассматривать их иск — пойдут дальше».

Також «Інтер» дискредитує перед другим туром виборів кандидата в мери Чернігова від «Солідарності» Атрошенка: «Из Чернигова сообщают о массовой скупке голосов избирателей. Скупщики работают под прикрытием благотворительного фонда. По словам наблюдателей гражданской сети "Опора" — малоимущим раздают по 300 гривен, под видом материальной помощи.Если во время выборов избиратель отдаст свой голос за одного из участников мэрской гонки — нардепа Владислава Атрошенко, ему обещают выдать еще 700 гривен. В первом туре Атрошенко набрал на 10% меньше голосов, чем действующий мэр Чернигова Александр Соколов». Звісно, жодного коментаря Атрошенка в сюжеті не було.

Натомість є в «Подробностях» сюжет на захист Олександра Вілкула: «Два самых скандальных советника главы МВД — Антон Геращенко и Зорян Шкиряк сегодня в Днепропетровске провели пресс-конференцию, на которой заявили о возможности подкупа в пользу кандидата от "Оппозиционного блока" Александра Вилкула. В штабе Вилкула утверждают — таким образом пытаются прикрыть фальсификации в пользу его оппонента Бориса Филатова».

Є у випуску і звичайний піар «Опоблоку» в сюжеті про те, як громадські слухання з декомунізації харківських вулиць нібито зірвали «радикально настроенные активисты». «Группой революционных активистов было сорвана демократическая инициатива Харьковского горсовета, которая прямо не предусмотрена законом о декоммунизации. Теперь решение будет приниматься на сессии городского сонета», — обурився опозиціонер Євген Мураєв. Натомість «Дзеркало тижня» повідомило, що в залі були присутні активісти, які побачили, що порядок денний змінили без погодження з громадськістю, а журналісти зафіксували намір одностайного прийняття запропонованих рішень.

З’явилась в ефірі «Інтера» й підколка у бік Геннадія Корбана: «Геннадий Корбан попытался напугать интернет-сообщество. В своем Фейсбуке лидер партии “Укроп” написал — Посольство США якобы посоветовало своим гражданам покинуть Мариуполь до 1 декабря. А сообщил ему об этом — товарищ-американец, который находится в городе. Корбан не исключил, что новости связаны с выборами в Мариуполе, запланированными на 29 ноября. В американском посольстве — информацию уже опровергли. "Ни капли правды в слухах — нет" — говорится в сообщении, размещённом в официальном микроблоге Twitter».

Натомість «1+1»«Укроп» піарить: «Разом проти колишніх регіоналів. Партія "Укроп", "Свобода" і "Батьківщина" домовилися підтримати в другому турі мерських виборів кандидатів від демсил. В штабах цих партій наголошують, що не можна допустити реваншу тих, хто упродовж років розколював і закликав до сепаратизму». Є в сюжеті коментарі укропівця Євген Тєрєхова: «Только вместе сможем что-то сделать. И в городе, если вы нам доверитесь, в городе не будет итальянской системы. Помогите нам сделать то, только вы работайте а мы с вами. Здесь будет работать каждый, и каждый будет участвовать в жизни города».

Водночас ICTV пропіарив Вілкула: «Одна з найнагальніших комунальних проблем Дніпропетровська — ліфтове господарство, яке у повному занепаді. У місті нині не працює понад 400 підйомників. Бо за останні два роки жодних ремонтних робіт не було. Але цю проблему можна швидко вирішити, — переконаний кандидат у мери міста Олександра Вілкул. Його команда вже розробила план модернізації підйомників».

Підтримала Вілкула й «Україна», яка теж пропіарила опозиціонерів: «Быть или не быть безвизовому режиму? Этот вопрос подняли в парламенте на часе вопросов к правительству. Министр иностранных дел разъяснил: в первую очередь, реформаторские документы необходимы самой Украине. Киев уже выполнил 18 заданий Европы, а остальные 36 — в процессе реализации. Но депутаты сомневаются, что принятые ими законы понравятся Евросоюзу». Після цього глядачі одразу бачать нардепа від «Опоблоку» Юрія Воропаєва: «Вы две недели насиловали Верховную Раду некачественными текстами проектов законов, необходимых для безвизового режима. Верховная Рада их приняла, в итоге вы готовы нести ответственность, если Евросоюз не примет, не введет безвизовый режим для Украины?». Відповідь Клімкіна є, однак суспільної ваги в такого матеріалу немає.

Є у випуску «України» й дискредитація кандидатів. До прикладу, депутата від БПП Миколи Фролова: «Факельное шествие в Запорожье. Представители Азова, многие из которых скрывали лица, на пикете в центре города выкрикивали националистические лозунги и жгли партийные флаги. Формально это акция против обоих кандидатов в мэры, вышедших во второй тур, самовыдвиженца Владимира Буряка и кандидата от "Блока Порошенко" Николая Фролова. Но политологи считают, что подобные акции выгодны именно провластному кандидату». Далі глядачі бачать політолога Володимра Ніколаєва, який стверджує, що «Азов» ніколи не приховував своєї симпатії до Фролова. Коментарів самого «Азову», інших незалежних експертів у сюжеті немає.

Зате є позитивна оцінка роботи Кличка перед другим туром виборів мера столиці: «Следить за работой коммунальщиков онлайн. В столичной администрации презентовали электронный кабинет мэра. Благодаря этой программе градоначальник может узнавать, что и где ремонтируют, как работает "скорая", и где нет отопления. В ближайшее время разработчики обещают добавить информацию о чрезвычайных ситуациях, а зимой — об уборке снега». І далі в ефірі — коментар самого Кличка.

Тим часом «1+1» продовжує воювати проти Михаїла Саакашвілі: «Сьогодні під прицілом “ТСН” кошти, за які подорожує Саакашвілі і його робочий час, який він присвячує зовсім не Одещині». Далі журналісти розписують, чим літає Саакашвілі: «Ну вчора до нас прилітав чартерний рейс Дорен'є-328 літак, яким прибув до нас в гості в місто Михаїл Саакашвілі», — каже директор Івано-Франківського аеропорту. Далі журналіст каже, що зустрічає Саакашвілі не губернатор Франківщини, а кандидат у мери міста Ігор Насалик. Потім губернатор полетів у Вінницю, а звідти, як стверджує «ТСН», до Києва: «За неофіційною інформацією, такий вояж Саакашвілі коштує більше ніж півмільйона гривень. Чіткої відповіді, хто саме сплатив за цей чартер, пан Саакашвілі не надав». Коментаря Саакашвілі щодо цього немає.

Зате далі кореспонденти згадують скандал із роликом попереднього дня, дають коментар Саакашвілі, а за ним — обурення лідера організації «Рада громадської безпеки» Марка Гордієнка: «Война продолжается. И когда мы узнаем, что такие деньги тратятся на так называемую социальную рекламу, безусловно это вызывает как минимум недоумение и неприятие». Навіщо було його додавати в цей матеріал — незрозуміло. Є й критична оцінка експерта Олександр Бурмагіна: «Купа альтернативних шляхів, як поширювати інформацію про звіт органів державної влади або посадових осіб, крім комерційного розміщення, тим паче на національних каналах».

Також в ефірі «ТСН» — знову про «Приватбанк»: «“Приватбанк” отримав підтримку міжнародних інвесторів на десять мільярдів гривень», — без контексту, чому ця новина важлива для суспільства, а «Україна» уже традиційно розповіла про Гумштаб Ахметова.

14 листопада, субота

Світ сколихнули теракти в Парижі. Українські телеканали оперативно повідомляти про них вночі не поспішали. Цим обурювалася низка журналістів та медіаекспертів. Тимчасом як західні ЗМІ в прямому ефірі розповідали про кількість поранених та загиблих, центральні телеканали ретранслювали повтори своїх програм. Уже ввечері суботи вони присвятили значну частку ефіру подіям в Парижі. Однак навіть великий проміжок ефірного часу не допоміг глядачам зрозуміти саму суть конфлікту.

«ТСН» присвятила теракту аж 29 хвилин випуску. Впродовж цього часу було дуже багато повторів інформації, що ще більше нагнітало ситуацію. До прикладу, повторювався кадр, як медики несуть пораненого чи загиблого у швидку. Також повторювалась хронологія подій у різних сюжетах.

Спершу «1+1» подав зведену інформацію, що трапилося напередодні, в п’ятницю ввечері. Журналісти не шкодували емоційно забарвленої лексики: «Деякі тягнуть поранених, ризикуючи власним життям. Усюди кров, трупи. (…). Ці жахливі кадри дивиться весь світ». Далі кореспонденти кажуть про концертну залу, де захопили більше ста заручників. Потім «ТСН» логічно перейшла на надзвичайний стан у країні й дії правоохоронців, однак потім знову дала хронології подій теракту. Навіщо — незрозуміло. У цій хронології кореспондент використовує синхрон свідка, який в стані стресу використовує занадто емоційну лексику: «Там просто на землі лежали тіла. Багато тіл. Дуже багато».

Згодом «1+1» розповідає про самих злочинців, які вчинили теракт, і про декількох загиблих. Після цього подає в ефір абсолютно беззмістовний сюжет про українців, які на час теракту перебували в Парижі: є телефонний коментар тенісиста Сергія Стаховського, який нічого не бачив і нічого не чув, і такий же телефонний коментар невідомої українки Ганни, в якої немає ані прізвища, ані фото, ані відео, зате є її емоційна лексика: «Я очень испугалась и выбежала на улицу. Ощущения, что стреляли с тыльной стороны кафе, с улицы. Когда вернулась, увидела уже кровь на полу, раненых людей». Українець Ігорь Каримов теж нічого не бачив і не чув.

Після цього в ефір виходить Ольга Кошеленко з повідомленнями про саміт G20. Однак упродовж 30 хвилин журналісти так і не спромоглися пояснити причини трагедії, взяти коментарі експертів і пояснити, чому терористи вчинили акт у Парижі, чому саме зараз. Глядача залишили в повній розгубленості. Є лише коментар директора Центру близькосхідних досліджень Ігоря Семиволоса, який твердить, що не можна одразу вірити в те, що теракт вчинив ІДІЛ: «Це, в принципі, все доволі важливий чинник і варто на це зважати, але це ще не остаточний вердикт. Часто буває, коли організація бере на себе відповідальність і таким чином збільшує свою капіталізацію». А політичний аналітик Володимир Горбач вказав на Росію: «У мене перша думка, що це діло руш рашистських спецслужб. Замасковано буде під псевдоісламський тероризм типу "Ісламської держави" у Сирії. Олланд і Штайнмаєр на стадіоні — це натяк на нормандський формат. І формування подібного мікроклімату напередодні зустрічі G-20 в Анталії — типу в нас із вами спільні вороги, без допомоги Росії не обійтися». Впродовж матеріалу «1+1» дотримувався саме цієї лінії, не висуваючи жодних інших гіпотез. Не забула «ТСН» і про пряме включення з Парижа, аеропорти, перекриті/ неперекриті кордони Франції, співчуття українців тощо.

5 канал теж присвятив багато часу теракту в Парижі, однак навіть не спробував дати жодного пояснення трагедії, місця, часу, причини теракту і його можливих наслідків на геополітику загалом. Та сама ситуація на «Інтері» та ICTV. «UA: Перший» мало розповідав про сам теракт, а сконцентрувався на його наслідках для України: посилені заходи безпеки, матч на «Арені-Львів» тощо. Слід зауважити, що в жодному з цих каналів не було порушень конфліктно-чуттєвих стандартів професії щодо теракту в Парижі, на відміну від «ТСН». Водночас жоден центральний телеканал так і не пояснив своїй аудиторії, чому терористи вчинили свій акт, чому саме в Парижі, чому саме зараз. Можна лише дійти висновку, що колеги повністю відірвані від міжнародних подій і не вміють їх пояснювати й аналізувати.

Траплялися цього дня й інші порушення стандартів професії. «1+1» вкотре відстоював інтереси «Приватбанку», «Інтер» — двома матеріалами підтримував Олександра Вілкула: «Второй тур выборов мэра Днепропетровска может быть сорван — заявили в "Оппозиционном блоке". Как сообщается, есть информация о возможных провокациях, массовых беспорядках и псевдоминировании избирательных участков, «Радикалы хотят сфальцифицировать, а если не выйдет — сорвать выборы в Днепропетровске. Об этом написал на своей странице в Фейсбуке Александр Вилкул».

Також «Подробности» піарили свого власника Дмитра Фірташа: «Масштабные инвестиции и новые социальные проекты. Все это станет возможным благодаря подписанному в Днепропетровске Меморандуму о социально-экономическом партнерстве. С одной стороны — обладминистрация. С другой — крупный инвестор, Матроновский горно-обогатительный комбинат. (…)Матроновский ГОК, входящий в Group DF Дмитрия Фирташа, выделяет эти деньги на двадцать пять населенных пунктов Верхнеднепровского района».

«Україна» вкотре розповідає про досягнення Гумштабу Ріната Ахметова.

ВИСНОВКИ

Теракти в Парижі показали, що українські центральні телеканали, як і раніше, не готові професійно та оперативно реагувати на важливі світові події. Нагадаю, що в ніч трагедії не було про це новин на жодному з семи головних українських каналів, лише повтори їхніх програм. Увечері суботи вони вже відгукнулися, однак так і не змогли пояснити своїм глядачам, що ж насправді відбулося в Парижі.

Також варто додати, що за тиждень до другого туру місцевих виборів активізувався чорний піар та позитивні історії про кандидатів від різних політичних сил. Найбільше — «Укропу» та «Опоблоку». Загалом упродовж тижня ми нарахували 69 матеріалів із ознаками замовлення. Лідером за кількістю таких матеріалів є «Україна» (23), далі «Інтер» (20), за ними – «1+1» (13), ICTV (9) та СТБ (4).



У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот tsn.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2053
Переглядів
Коментарі
Код:
Ім'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду