Битви банкірів

Битви банкірів

22 Березня 2015
8303

Битви банкірів

8303
У новинах зросла кількість комерційної, особливо банківської джинси. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах каналів «Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й та Перший національний 9–14 березня 2015 року.
Битви банкірів
Битви банкірів

Теленовини приділяють дедалі менше уваги ситуації на Донбасі, де тримається таке-сяке перемир’я, й більше — політичним та корпоративним чварам. Головними «гарячими точками» тут стали боротьба за «Укрнафту», конфлікт новокаховського нардепа Винника з компанією «Чумак», протистояння компанії «Тако» та банку «ПУМБ» тощо. Іще одна символічна дата — сто днів другого кабміну Яценюка — дала опозиційним телеканалам привід піддати уряд нищівній критиці. Також телеглядачі довідалися багато цікавого про українські банки.

9 березня, понеділок

Головні теми дня — активізація терористів під Маріуполем, затримання учасників мітингу на честь Тараса Шевченка в Севастополі, заява про те, що Україна не забере важке озброєння з лінії фронту повністю.

Агресивна критика на адресу Кабінету Міністрів залишається чіткою тенденцією в новинах «України» та «Інтера». Зокрема, «Україна» запросила до студії політтехнолога «Опозиційного блоку» Андрія Єрмолаєва поговорити на несподівану тему — про День народження Тараса Шевченка. «Насколько объединил Шевченко сегодня украинцев поговорим с политологом Андреем Ермолаевым», — анонсувала розмову ведуча Олена Кот, і відразу перейшла до критики влади:

«Елена Кот, ведущая: В прошлом году празднование юбилейной даты 200 — летия со дня рождения Кобзаря сократили и ограничились лишь официальными мероприятиями в связи с трагическими событиями на майдане. В этом году празднование масштабное несмотря на год войны на востоке страны. Поменялось отношение к этой дате?

Андрей Ермолаев, политолог: " Я думаю, поменялось немножко время. […] Нужно помнить, что это живой очень сложный человек".

Елена Кот, ведущая: Андрей Васильевич, я хочу с вами обсудить еще одну дату, 100 дней работы Верховной Рады 8-го созыва. Вот по данным опроса проведенного фондом демократической инициативы Верховная Рада оправдала надежды ан 4 бала из 10. То есть работа парламента ниже среднего. Какие решения депутаты могли бы принять, но не сделали этого?»

Єрмолаєв не має жодного стосунку до Тараса Шевченка, однак із радістю включається в критику чинної влади: «На мой взгляд, эффективность деятельности этого парламента даже ниже 4. Ну, прежде всего потому, что новая власть в новом составе так и не освоила новую политическую модель. Напомню, что сейчас в Украине парламентско-президентская модель. Полнота политической ответственности за экономическую, социальную, гуманитарную политику на коалиции и ее правительстве». Зачепив він іншу улюблену тему опозиційних телеканалів — іноземців у Кабміні: «Мы видим по составу правительства, что там было очень много приглашенных варягов. Более того, граждан других стран, которые вынуждены были ускоренно натурализироваться при молчаливом согласии парламента. Это слабость коалиции». Заангажованість Єрмолаєва — не новина, і він підтверджує її, даючи однозначні суб’єктивні оцінки владі; тож позиціонувати його як незалежного експерта та «політолога» є безперечною маніпуляцією. Єдиним коректним варіантом — у разі, якщо журналісти знайшли причини для спілкування з цим персонажем, — було б титрування його як представника «Опозиційного блоку».

Тим часом «Інтер» вдячно підхопив чергове викриття корупції в Міністерстві оборони, опубліковане «Дзеркалом тижня»: «Об этом рассказал в издании "Зеркало Недели", ссылаясь на собственные источники в Минобороны. Якобы армии продолжают навязывают то, что у них уже есть, а не то что надо. В эти позиции попала даже техника, проданная в минувшие годы Минобороны как излишнее имущество для последующей перепродажи за границу. Теперь цена этих изделий обойдется бюджету намного дороже. Эксперты частично это подтверждают». Не зрозуміло, чи «Інтер» робить недостовірне посилання на власних абстрактних «експертів», чи відтворює недостовірне посилання з «Дзеркала тижня». Однак позиції Міністерства оборони в матеріалі, звісно ж, немає.

На «Україні» вийшов традиційний піар-матеріал гуманітарного штабу Ріната Ахметова.

10 березня, вівторок

Головні теми дня — активні бої біля Широкиного, загибель школяра в ліфті в Харкові, відсторонення суддів Печерського суду від посад на два місяці.

Другий день поспіль «Україна» запрошує до студії політкоментатора, близького до «Опозиційного блоку». Цього разу це хибно позиціонований як «політолог» Костянтин Бондаренко, який відверто хвалить «Опозиційний блок»: «Рейтинги социологи демонстрируют рейтинги оппозиции, они растут, причем существенно. Более того и фокус группы, которые сейчас доступны, они тоже показывают, что к оппозиции все-таки внимание есть и оппозиция воспринимается как действенный инструмент». Фігурує Бондаренко цього дня й на «Інтері» — коментуючи начебто близький розкол у парламентській коаліції.Критичні висловлювання на адресу уряду лунають в ефірі «України» з уст порошенківця Миколи Томенка. Нікому, хто міг би захистити позицію уряду, ні «Інтер», ні «Україна» слова не дали.

Зате не забув «Інтер» про Дмитра Фірташа, який тепер мало не щодня з’являється в ефірі. «Мы уже начали работать по Северодонецкому заводу, как запустить его. Надеюсь, что в ближайшие недели мы начнем заниматься Горловкой. Но, к сожалению, есть куча проблем таких, которые от нас не зависят. Первый случай — это электроэнергия. Вы знаете, что наши предприятия должны иметь два входа, потому что это должно быть очень безопасно», — хвалиться Фірташ в ефірі «Подробностей».

Натомість на «1+1» Фірташеві дісталося на горіхи: його банк «Надра» звинуватили в організації фіктивного мітингу біля Вищого господарського суду. «Банк “Надра” — не буду я називати прізвищ, але будь-яка зацікавлена особа може легко розібратися... Коли певні особи беруть участь у судових засіданнях зі справи, яка стосується неповернення багатомільйонного в євро кредиту і виведення з-під застави іпотечного майна, а в подальшому ці ж самі люди беруть участь в заходах навколо будівлі — мабуть, неважко скласти два і два», — цитує «ТСН» голову суду Богдана Львова. Однак ані запитати в банку «Надра» про його причетність до мітингу, або знайти докази цієї причетності журналісти «Плюсів» не спромоглися.

ICTV також узявся рекламувати банк свого власника Віктора Пінчука — «Кредит Дніпро». Розповідаючи про концерт камерного оркестру імені Гаррі Логвіна «Пори року», кореспондент зненацька дає слово заступнику голови правління пінчуківського банку. І той каже таке: «Я считаю, что делать вклад во все, что усиливает нашу нацию, усиливает наше общество, это правильные вещи. Поэтому поддержка культпроектов, которые связаны с музыкой, которые связаны с культурой, являются частью нашей социальной стратегии, частью стратегии развития нашего банка».

Банківський день і на «Україні» — ту згадують про ПУМБ, який належить Ахметову. Щоправда, в доволі сумнівному і геть не рекламному контексті: «В Житомирской области убили человека за кукурузу. Кто стрелял, свидетели на камеру говорить боятся. По данным милиции причиной пальбы стала кукуруза — 50 тысяч тонн. Ранее урожай принадлежал агрофирме “Тако”, однако суд передал его банку (ПУМБ. — ТК) в счет погашения не выплаченного кредита».

Далі журналісти бездоказово стверджують: «В последний раз по данным охранников забирать зерно в село приехало около 300 вооруженных людей нанятых фирмой “Тако”». Коментувати події представник фірми «Тако» відмовився.

«Інтер» переказує черговий привіт своїм рівненським друзям, порушуючи стандарт відокремлення фактів від коментарів: «На днях бравые инспекторы довели до истерики ребенка, остановив машину и выясняя отношения с отцом. Жители Ривного возмущены, а в управлении обещают дать оценку».Наступного разу рівненську тему зачеплять у п’ятницю — в «Подробностях» вийде черговий викривальний сюжет про нелегальний видобуток бурштину.

На ICTV — незбалансований та явно тенденційний матеріал про конфлікт між народним депутатом Іваном Винником і компанією «Чумак»: «Бізнесмен із Нової Каховки і нинішній нардеп Іван Вінник заборгував банкам, підприємствам та приватним особам кілька сотень мільйонів гривень. За рішенням суду лише одному банку чоловік винен 335 мільйонів. Аби не сплачувати боргу, Іван Вінник судиться з кредитором. [… ] Бізнесмен, за словами працівників заводу, вивів кредитні гроші на інше підприємство, надав заступникові 20 мільйонів гривень матеріальної допомоги та оформив особисте майно на дружину. Одного дня вивіз із заводу продукцію та бухгалтерські комп’ютери і не повернувся. 360 людей не отримали півтора мільйона гривень зарплати за кілька місяців. За 4 роки керування підприємство зазнало збитків на 250 мільйонів гривень, а борги перед постачальниками та бюджетом сягнули майже 11 мільйонів гривень, — кажуть його працівники».

Для ілюстрування позиції співробітників компанії використовують емоційні та неінформативні синхрони: «Если у них у кого-то осталась совесть хоть грамм, то, что они обещали, пусть они людям вернут», — тут навіть не зрозуміло, хто мається на увазі. Творці матеріалу змальовують ситуацію достоту так, як її бачить «Чумак», а позицію Винника переказують непрямою мовою: «Незважаючи на численні судові рішення, заборону виїзду та примусового стягнення заборгованості, колишній керівник, а нині народний депутат не бачить жодної провини ні за борги перед державою, ні за борги перед працівниками та кредиторами». Це формулювання позиції Винника звучить як обвинувачення на його адресу, а безпосередньо слова депутатові не дають. Також у матеріалі не досить чітко пояснено, який саме зв’язок має новокаховський мажоритарник Винник із «Чумаком», де свого часу працював на менеджерській посаді.

11 березня, середа

Головні теми дня — готовність Міжнародного валютного фонду виділити Україні впродовж чотирьох років 17,5 мільярдів доларів; бої на Донбасі

«Інтер» знайшов привід для критики Кабінету Міністрів у тому, що Міжнародний валютний фонд погодився кредитувати Україну. Невдоволених кредитом знайшли, як завжди, серед депутатів «Опозиційного блоку» та критичних до уряду порошенківців:

«Вадим Рабинович, народный депутат Украины, фракция "Оппозиционный блок": Мы не можем быть такими знаете добрыми дядями, что внуков и правнуков мы теперь заставляем платить то, что сегодня они берут и прожирают, я не говорю слово — воруют. Поэтому нам нельзя брать эти кредиты. Нам надо не верить в эти кредиты...

Виктор Пинзеник, народный депутат Украины, фракция "Блок Петра Порошенко": Проблема величезного дефіциту бюджету лишається. Вона є близько 200 мільярдів гривень. Просто уряд чомусь не хоче у видатках показувати велику суму видатків. Проблеми від цього ніде не діваються…»

«Україна» тим часом запросила до студії нардепа від «Опозиційного блоку» Нестора Шуфрича. Ведуча Олена Кот поставила опозиціонерові геть не логічне — з огляду на те, що він перебуває в опозиції, — запитання, й отримала відповідь на довільну тему:

«Елена Кот, ведущая: Украинские общественные организации к годовщине аннексии Крыма... в парламенте в футболке, баннеры. Как депутаты и в частности ваша фракция планируете возвращать Крым?

Нестор Шуфрич, народный депутат Украины, фракция партии "Оппозиционный блок": Крым — это территория Украины. И я думаю, что вы не найдете гражданина Украины, который скажет вам обратное. Сегодня этот вопрос должен быть урегулирован исключительно дипломатическим и юридическим способом. Военное решение этого вопроса перспективно. Власть уже попыталась повоевать на востоке, и мы знаем, чем это закончилось для нашей страны…». Після чого ведуча вже не повторювала помилки із складними запитаннями, які потребують аналізу та застосування логіки, а просто запропонувала Шуфричеві похвалити свою політичну силу:

«Елена Кот, ведущая: Нестор Иванович и у вас есть возможность вот перед своими избирателями держать ответ. Что же вы сделали в Верховной Раде за 100 дней.

Нестор Шуфрич, народный депутат Украины, фракция партии "Оппозиционный блок": Вы знаете, оппозиции в этом плане конечно проще. Мы внесли целый ряд законопроектов, которые касаются стабилизации ситуации в экономике. К сожалению, власть игнорирует сегодня инициативу оппозиции…».

За тиждень до загострення навколо «Укрнафти» «Інтер» продовжує методично «дзьобати» Ігоря Коломойського звинуваченнями в незаконних оборудках. «139 тысяч тонн январской нефти — "Укрнафта" указывала их ранее в справке — исчезли. Точнее, по новым документам, компания продала январскую нефть — в декабре. Эксперты нефтерынка говорят: продавать топливо задним числом — незаконно, а государство потеряло один миллиард 670 тысяч гривен», — йдеться в сюжеті. Коментує ситуацію постійний герой матеріалів, спрямованих проти Коломойського — Юрій Корольчук: «Це би мало, безумовно, викликати зацікавлення у контролюючих органів, у правоохоронних, групи “Приват” Ігоря Коломийського і відповідно компанії «Укрнафта», яку вони контролюють. Але вона продовжує умовну таку боротьбу за те, щоб контролювати біржу, де буде продаватися нафта і газовий конденсат. Я би так сказав — юридичну тяганину “Укрнафти” з державою. Це звучить взагалі парадоксально». В обговоренні Коломойського та «Укрнафти» обійшлися без коментарів Коломойського та «Укрнафти».

«Україна» ж ні дня не обходиться без оди Рінатові Ахметову: «Ежедневно лечение Саши обходится его маме в три тысячи гривен. Семейный бюджет давно исчерпан. За помощью женщина обратилась в Гуманитарный штаб Рината Ахметова». Зауважмо, що на цьому тижні канал знов повернувся до помірної кількості корпоративного піару; ця тенденція, втім, дожила лише до п’ятниці.

12 березня, четвер

Головні теми дня — сто днів роботи уряду Арсенія Яценюка, призначеного Верховною Радою VIII скликання; засідання Ради національної безпеки і оборони; спрощення процедури отримання субсидій.

Цього раз «Інтер» мав цілком легальний привід рознести Кабінет Міністрів, і скористався ним уповні. Оцінку результативності роботи уряду Яценюка давали все ті самі улюблені персонажі: «Сергей Каплин, народный депутат, представитель профсоюзов в Верховной Раде Украины: …Я з багатьма говорю підприємцями, з чиновниками, які працюють в середній ланці Кабміну, так от вони мені говорять про те, що кращого майстра чи команди майстрів будувати схеми і грабувати український бюджет, ніж цей уряд, покращений уряд — немає.

Сергей Левочкин, “Оппозиционный блок”: …Отдельная претензия "Оппозиционного блока" — остановленные выплаты на востоке Украины. Люди не получают зарплаты, не получают пенсии, стипендии — то есть того, что они заработали в Украине…». Висловилися також представниця «Батьківщини» Олександра Кужель і «радикал» Юрій Чижмар. Виправдатись, оцінити й пояснити свої дії урядовцям не дали. Про те, що уряд спростив процедуру отримання субсидій, «Інтер» узагалі не сповістив, хоча це вкрай важлива інформація для аудиторії — особливо для людей старшого віку, яких багато серед глядачів «Інтера».

«Україна» долучилась до марафону критики уряду, запросивши до студії нардепа від «Опозиційного блоку» Володимира Гусака: «Мабуть, сам МВФ не дуже довіряє нинішньому уряду. Проблемами якого є некомпетентність та корупція. Нагадаю, що досі залишаються відстороненими від посад голова державної фіскальної служби та голова державної митниці…». І тут не знайшлося місця для коментарів урядовців.

«Інтер» також озвучив офіційне повідомлення «Опозиційного блоку», спрацювавши як прес-служба партії свого власника: «“Оппозиционный блок” призывает мир отреагировать на самоубийства политиков. Смерть экс-губернатора Запорожской области, еще один признак политического террора, а череда самоубийств — следствие доведенных до отчаяния политиков. Причина всему — уголовные дела и преследования политических оппонентов. Оппозиционный Блок призывает, прежде всего, Евросоюз дать правовую оценку действиям власти».

ICTV підготував збалансований матеріал про звіт уряду, після чого «добалансував» його заявою Льовочкіна: «Заступник голови парламентської фракції "Опозиційний блок" Сергій Льовочкін назвав дві головні проблеми чинного Кабміну: непрофесіоналізм і відсутність реформ, через які в країні — величезне безробіття і зубожіння населення. Окрема претензія "Опозиційного блоку" до припинення соцвиплат на Донбасі». Загалом позиція «Опозиційного блоку» була представлена в теленовинах цього дня повною мірою — чого не скажеш про «Народний фронт», який найбільше асоціюють із Кабміном.

На «Інтері» — черговий матеріал, спрямований проти Ігоря Коломойського. Приводом для нього стала реєстрація вочевидь не реалістичного законопроекту про націоналізацію «Приватбанку»: «Законопроект, предусматривающий национализацию “Приватбанка” зарегистрирован в Верховной Раде Владельцем банка является украинский олигарх — Игорь Коломойский. Текста проекта на сайте парламента пока нет, но известен его номер 2365 и инициатор документа — это народный депутат Александр Онищенко. На данный момент “Приват” — крупнейший банк страны. Он занимает как минимум 15% всего рынка». В частини аудиторії, яка не може оцінити, наскільки можливо взагалі націоналізувати приватний банк і які можуть бути для цього підстави, — а про це «Інтер» скромно мовчить, — від такого повідомлення могла початися паніка. До того ж, ані пояснень Онищенка, ані позиції Коломойського чи керівництва «Приватбанку» в матеріалі немає.

І ще один матеріал проти Коломойського — про конфлікт на дніпропетровському підприємстві «Дніпромлин»: «Без свидетелей, без следователей бойцы провели обыск. Трудовой коллектив уже обратился в прокуратуру, с просьбой — вмешаться. Работники считают, "Днепр-1" пытается захватить предприятие». Говоримо «Дніпро-1» — маємо на увазі «Коломойський»: «…Один из учредителей Днепромлына — минувшей осенью был достаточно жесткий конфликт по поводу результатов выборов на 38 территориальном округе, — каже постійний інтерівський політкоментатор Андрій Золотарьов. — Это предопределило то, что данный учредитель предприятия попал в черные списки». Дивовижно, але прізвище Вадима Нестеренка, власника «Дніпромлину» й переможця виборів на 38-му окрузі, не називають ані сам політкоментатор, ані журналісти, які мали б закрити цю «білу пляму» в матеріалі. Схоже, їм потрібна була ця «фігура замовчування». Наступного дня ця історія мала своє продовження.

Хвалебні оди Рінатові Ахметові вийшли цього дня не лише на «Україні», але й на ICTV та СТБ.

13 березня, п’ятниця

Головні теми дня — бої на Донбасі та «зникнення» Путіна.

«Інтер» береться за розкручування явно провокаційної історії з реєстрацією законопроекту про «націоналізацію» «Приватбанку». Перш за все, з посиланням на автора законопроекту Олександра Онищенка, колишнього регіонала, поширюють інформацію про ненадійність банку: «Миллиардные задолженности по кредитам. И как результат, теперь банк сам нуждается в деньгах. Ежемесячно на поддержку финансовой махины Нацбанк тратит до 2 миллиардов гривен, рассказывает народный депутат Александр Онищенко». Іще одна звична інтерівська тема — нечистоплотність «Приватбанку»: «"Приватбанк" не всегда честен даже с клиентами. Но именно он та самая вершина пирамиды, которая называется группой "Приват". А уже игра вне правил этой группы напрямую влияет на банк». Зверніть увагу на слово «піраміда» — у свідомості людей, які жили в 90-ті, це слово має різко негативний характер.

Далі «притягнута за вуха» згадка про «Укрнафту», яка не має безпосереднього стосунку до ситуації в банку: «Мы знаем, что компания "Укрнафта" имеет тех самых учредителей заявления их сегодня, что они не будут выплачивать государству ни дивиденды, ни оплачивать налоги, это тоже как бы должно подтолкнуть правительство к какому-то шагу», — сказав автор законопроекту Олександр Онищенко. Після чого аналітиків Еріка Наймана та Олександра Савченка просять прокоментувати — ніби це щось реально вирішене й заплановане — майбутній процес націоналізації «Приватбанку»: «Сама национализация может пройти в течение нескольких месяцев. Сначала в финансовое учреждение должны ввести временную администрацию, но это если никто не будет препятствовать. Остановить все платежи, и спустя 3 месяца провести сам процесс. Но решится ли на это правительство?»

Таким чином, хоча насправді нічого, крім реєстрації законопроекту, не відбулося, «Інтер» уже розповідає, як «Приватбанк» перейде в державну власність, і покладає відповідальність за те, що цього може не відбутись, на… уряд.

Абсурдність ситуації полягає в тому, що той самий Олександр Савченко в коментарі Першому національному на цю саму тему говорить протилежні речі: «Націоналізувати “Приватбанк” неможливо тому, що цей банк виник із приватної ініціативи. Його було розбудовано з нуля. І виріс у найбільший банк України, який займає більше 15% банківської системи».

Телеканали групи Пінчука та «1+1» просто проігнорували законодавчу ініціативу Онищенка.

З новою силою спалахнув інтерес «України» та «Інтера» до кримінально-детективної історії в Дніпропетровську, де зник чиновник міськвиконкому Олександр Величко. Інформаційним приводом стала поява в інтернеті відеоролика, на якому Величко звинувачує у своєму викраденні команду Коломойського: «Александр Величко, которого 9 дней удерживали в заложниках, он обратился к генпрокурору Виктору Шокину. Начальник Департамента корпоративных пав Днепропетровского горсовета заявил, что готов давать показания против местных чиновников. В частности Геннадия Корбана. Мол его похищение — дело рук зам.губернатора Днепропетровской области» («Подробности»). Аналогічна інформація з’явилась і на каналі «Україна». Як і на минулому тижні, опозиційні телеканали не поцікавились позицією Корбана, Коломойського і їхньої команди. А інші канали, які могли би це зробити, історію просто проігнорували — як і минулого тижня.

ICTV зачепив уже відому нам історію з суперечкою між «Тако» та ПУМБ: «Окрім цього банку (ПУМБ) ще більше "Агрохолдинг" позичив іноземного "Юнікредитбанк". Його керівники шоковані. Адже попри судове рішення, "Тако" не лише не віддає боргів, але й намагається вивести з під застави майно і врожай». Позиції компанії в матеріалі немає — а вона, нагадаємо, полягає в тому, що компанія не має стосунку до вбивства охоронника і звинувачує ПУМБ у рейдерстві.

Дмитро Фірташ на «Інтері» цього разу займається самохвальством, розповідаючи про робочі місця: «Мы сегодня знаем сами сколько было потеряно за последнее время, сколько мы потеряли рабочих мест, — каже Фірташ. — И сегодня, к сожалению, правительство только констатируют факт, что мы потеряли, но они не говорят о том, сколько их можно создать. А сегодня главная наша с вами задача создавать рабочие места. Создавая рабочие места, мы имеем работу, имеем наполнение бюджета, мы имеем деньги». «1+1», у свою чергу, видав в ефір корпоративну джинсу — рекламу курорту «Буковель», що належить Ігореві Коломойському: «Попри стрімке потепління, Карпати засипає снігом. У високогір'ї сильно сніжить. Кількасантиметровий шар свіжого снігу вкрив і схили туристичного комплексу “Буковель”. Це до того, що раніше насипали “гармати”».

Несподівано в ефірі «Фактів» ICTV вийшов іміджевий матеріал льовочкінської організації «Нова Україна»: «Сім напрямків реформування нашої держави розробив Інститут стратегічних досліджень "Нова Україна". Серед ключових — зміна Конституції, ефективна децентралізація, і модернізація великих індустріальних підприємств. Залучення західного капіталу і транснаціональних компаній дасть нові робочі місця, посилить експортний потенціал країни вважає директор Інституту Андрій Єрмолаєв. Він також закликає владу при децентралізації враховувати соціокультурні та економічні особливості території». Подібні матеріали є звичними для «Інтера», де вони фактично є корпоративною джинсою; на ICTV сюжет, побудований на кадрах із прес-конференції Єрмолаєва та його закликах до влади, дивує.

На «Україні» цього разу вийшло три матеріали про доброчинність Ріната Ахметова. Один із них — про борг держави ахметовській компанії ДТЕК — був «продубльований» у «Фактах» ICTV.

14 березня, субота

Головна тема дня — ситуація на Донбасі.

Ситуація навколо «Укрнафти» загострюється, й це відбивається в новинах не тільки «Інтера», але й «1+1». «Глава "Укртранснафты" Александр Лазорко — на грани увольнения. Об этом со ссылкой на свои источники пишет издание "Зеркало недели". Все из-за непомерных растрат за хранение технологической нефти. Еще в мае компания поместила сырье на НПЗ, принадлежащие "Привату". А уже с начала года стоимость хранения госсырья там выросла вдвое. Теперь речь — о двух с половиной миллионах гривен ежедневно», — йдеться в «Подробностях», які вже традиційно не дали слова нікому зі згадуваних організацій та людей.

Натомість «1+1» радісно повідомляє: «"Укртранснафта" відстояла в судах 40 тисяч тон державної нафти За рішенням Рівненського суду, її вимагали передати приватній компанії. При тому, що жодного договору на неї з держпідприємством та не мала».

«Україна» не згадує про «Укрнафту», зате приділяє увагу історії Олександра Величка, далі стверджуючи, що звинувачення чиновника відповідають дійсності і його викрадення організував Геннадій Корбан. Пряма мова Корбана в сюжеті є, але вирвана з контексту: «Геннадий Корбан, заместитель председателя Днепропетровской облгосадминистрации (телефоном): Ну вот и делайте. Мне не интересен этот видеоматериал». Коментувати ситуацію «Україна» запрошує одного з політкоментаторів, близьких до «Опозиційного блоку» — Вадима Карасьова: «Если все то, о чем говорит Величко, правда либо подобие правды, то это может означать, что у нас в стране идет процессы неконтролируемой теневой децентрализации, региональный произвол отдельных губернаторов и их команд. Надо, чтобы это стало предметом объективного расследования». Висвітлення цієї історії в новинах «України» є тенденційним, тим часом інші канали, які могли би розслідувати зникнення Величка, послідовно ігнорують дніпропетровський скандал.

«Інтер» у суботньому випуску розповідає про досягнення своїх політичних патронів — вони відстоюють інтереси шахтарів із шахти «Горської». У матеріалі наведено синхрон Юрія Бойка: «Эта неразбериха, к сожалению, которая есть сегодня в правительстве и в министерстве, в частности, — она не позволяет нормально наладить сбыт угля. Сегодня есть несколько шахт, в том числе в этом районе, которые можно запустить в работу и получить дополнительное количество угля, но этого не делается, а вместо этого покупается уголь за границей». Який саме стосунок має голова фракції «Опозиційного блоку» до цієї шахти, з матеріалу не зрозуміло.

На «Україні» не обійшлося без сюжету про доброчинність Ріната Ахметова, цього разу — лише одного. А у «Фактах» ICTV — корпоративний піар Віктора Пінчука: «Проект "Медсанбат" продовжує навчати українців надавати медичну допомогу в умовах війни. Цього разу тренінги за стандартами НАТО відбулися у Києві. Проект створили Олена та Віктор Пінчуки».

Висновки

«Україна» та «Інтер» активізувались у царині відстоювання інтересів своїх власників у конфлікті з групою Ігоря Коломойського. Матеріалів, покликаних дискредитувати дніпропетровського губернатора і його команду, зашкодити його бізнесу та позбавити його контролю над «Укрнафтою», побільшало. Водночас найбільш скандальна історія останніх тижнів — зникнення дніпропетровського чиновника Олександра Величка — залишається ігнорованою більшістю телеканалів, які могли би в ній розібратись.

«Україна» та «Інтер» дуже активно критикували Кабінет Міністрів, використовуючи для цього як власні умовиводи журналістів (особисті чи замасковані під абстрактну «думку експертів»), так і своїх постійних політкоментаторів, титрованих «політологами». Позиція уряду в ефірі цих каналів якщо й була представлена, то у відображеному і спотвореному вигляді.

Також побільшало суто комерційної джинси й матеріалів з ознаками замовності, які тенденційно висвітлюють корпоративні конфлікти між компаніями. Такими відзначились ICTV, СТБ та «Україна». У вівторок, 10 вересня, інформаційні програми різних каналів, ніби змовившись, рекламували банки своїх власників. Чистими залишились тільки 5 канал і Перший національний.

Упродовж тижня в теленовинах загальнонаціональних телеканалів ми нарахували 46 матеріалів із ознаками замовності. Традиційні антилідери — «Україна» (17 матеріалів) та «Інтер» (14), проте різко зросла кількість замовних матеріалів на ICTV (9 матеріалів). По три підозрілі матеріали було зафіксовано на СТБ та «1+1». Уже наступного тижня, коли загострився конфлікт навколо «Укрнафти», ситуація істотно змінилася.

 

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот Факти
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
8303
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду