00:00
Четвер, 29 Листопада 2012

Як джинсували місцеві телеканали у жовтні 2012-го

Новини регіональних телеканалів у жовтні залишилися рекламним майданчиком для кандидатів у депутати від партії влади та псевдоопозиції. Моніторинг регіональних теленовин за жовтень-2012.
Як джинсували місцеві телеканали у жовтні 2012-го
Як джинсували місцеві телеканали у жовтні 2012-го

Узагальнений моніторинг за жовтень 2012 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах, а також дотримання регіональними журналістами професійних стандартів.

Проаналізовано новини на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7 канал, Simon).

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Моніторинг регіональних новин за вересень можна подивитися тут.

Огляд матеріалів з ознаками замовності (джинса у випусках новин)

Харків

Кількість джинси у жовтні в ефірі харківських телеканалів перевищила всі попередні показники всіх каналів за вісім місяців моніторингу: 63% сюжетів харківських журналістів вийшли з ознаками політичного або комерційного замовлення. Це вп’ятеро більше, ніж було до старту виборчої кампанії в липні (13%).

Загалом медіаексперти Роман Шостак і Вікторія Кондратська перевірили 181 сюжет у випусках теленовин трьох харківських телеканалів – ХОДТРК (Харківська обласна державна телерадіокомпанія), 7-й канал та Simon.

Найменше джинси виявлено в новинах телеканалу Simon (21 політичний сюжет та один комерційний, або 37% із 59 оцінених). На другому місці – ХОДТРК (40 політичних і жодного комерційного матеріалу, або 63% із усіх 63 оцінених).

Найбільше джинси вже 9 місяців поспіль в ефір видає 7-й канал. У жовтні експерти виявили 52 джинсових сюжети, або 88% (!) від загального числа всіх досліджених матеріалів (із них 51 сюжет із ознаками політичного замовлення й один із підозрами одночасно й на комерційне, й на політичне замовлення).

В одному випуску новин в ефірі 7-го каналу (4 жовтня) показник замовних матеріалів склав 100%! В усіх 12 сюжетах випуску експерти виявили джинсу. Ось перелік тем і героїв новин 7-го каналу за 4 жовтня:

1. Голова Харківської облдержадміністрації Михайло Добкін розповідає про опалення, організацію виборів, виплату зарплат та енергетичну незалежність: «Для нас очень важно, чтобы эти выборы были признаны открытыми с равными возможностями для всех участников избирательного процесса и были снять многие вопросы, которые искусственно нагнетаютс яво круг нашей страны, ситуация, которая здесь происходит»).

2. Відкриття хоспісу: головні герої репортажу – Михайло Добкін і міський голова Геннадій Кернес.

3. Шкільний автобус: розповідає Михайло Добкін.

4. Освітян вітає депутат міськради Анатолій Денисенко: «Наша задача сделать так, чтобы педагогу было комфортно работать, а детям комфортно учится».

5. Грамоти освітянам вручили Михайло Добкін та Геннадій Кернес. Геннадій Кернес: «Заслуживаете большей похвалы, заслуживаете большей зароботной платы, заслуживаете большего внимания со стороны власти».

6. Вітання вчителів кандидатом у народні депутати та чинним парламентарем Дмитро Шенцевим: «Я с коллегами зарегистрировал законопроект, который обязал государство взять на себя полностью финансирование все, и коммунальных платежей, и ремонт, и финансировать наши сельские школы».

7. Конкурс дитячого малюнку коментує депутат і кандидат у депутати Валерій Писаренко.

8. Допомога харків’янам від кандидатки в народні депутати Ірини Горіної: «Люди должны знать, что и власть и городская власть, и депутаты, то есть это те люди, к которым ты придешь и от которых ты помощь необходимую, важную для себя получишь».

9. Студенти та кандидатка в народні депутати і чинна парламентарка Ірина Бережна.

10. Фармацевти і депутат міськради Анатолій Денисенко – вдруге в одному випуску: «Вы будете оченьуспешными, а самоеглавноеоченьполезными людьми для нашегообщества».

11. Листоноші й високопосадовці Харківщини: Євген Савін, заступник голови Харківської обласної адміністрації: «.. ни один район, ни один город не обходится без вас». Олександр Новак, секретар Харківської міської ради: «И я хочу сказать искренние слова благодарности за ту работу, которую вы делаете для наших харьковчан».

12. Прихована реклама приватної страхової компанії «Іллічівська», до того ж у ролі «рекламного агента» Андрій Моченков, заступник голови Харківської обласної державної адміністрації: «Харьковская областная государственная администрация исключительно поддерживает развитие такой очень интересной известной страховой компании Илличевская».

На думку авторів дослідження, така кількість сюжетів із ознаками замовності в новинах мала би зацікавити членів Національної ради з питань телебачення і радіомовлення.

КРИМ

У жовтні в ефірі кримських телеканалів кількість джинси порівняно з вереснем зросла. Абсолютна більшість матеріалів із ознаками таких порушень – політична джинса, тобто прихована агітація.

Експерти Отар Довженко і Прасковія Дворянин дослідили 130 сюжетів трьох кримських телеканалі: Державної телерадіокомпанії «Крим» (ДТРК), ТРК «Неаполь» та ТРК «Чорноморська».

Найбільше сюжетів із ознаками замовності експерти виявили в новинах Державної телерадіокомпанії «Крим» і ТРК «Неаполь» (по 39%).

Журналісти двох каналів у підозрілих сюжетах не тільки вихваляли своїх замовників (ДТРК – владу, а ТРК «Неаполь» – Сергія Куніцина й УДАР, у списках якої Куніцин балотується до Верховної Ради). Редакції новин ще мочили політичних конкурентів своїх замовників. ДТРК «Крим» видала в ефір сюжет про акцію протесту агітаторів за УДАР, яким начебто не заплатили. Матеріал, на думку експертів, є незбалансованим та виставляє опозиційну політсилу в найгіршому світлі. Тим часом телеканал «Неаполь» без жодної передісторії видав в ефір повідомлення про те, що конфлікт із агітаторами вирішений.

Найменше в жовтні джинсувала ТРК «Чорноморська» – експерти виявили джинсу в 23% сюжетів. У матеріалах «Чем ближе к выборам, тем активне власть использует информационное пространство для пара против оппозиции», «Эксперты теряются в догадках об истинной причине схода с предвыборной гонки регионала Александра Баталина», «Крымские школы стали площадками для предвыборных агитаций» тощо, які показують представників влади у підкреслено не найкращому світлі.

ЛЬВІВ

У жовтні кількість замовних матеріалів у львівському ефірі зросла порівняно з вереснем утричі: із 5% до 18%. Герої замовних сюжетів: влада – президент, прем’єр-міністр, голова Львівської облдержадміністрації та міський голова Львова, а також ті, хто хоче у владу – кандидати в народні депутати.

Експерти Анатолій Мажора та Анна Гін у жовтні дослідили 154 матеріали трьох львівських телеканалів: Львівської облдержтелерадіокомпанії (ЛОДТРК), ТРК «Люкс» та телеканалу ZiK.

Найбільше джинси експерти виявили в ефірі Львівської облдержтелерадіокомпанії (ЛОДТРК) – 25% (тоді як у вересні – лише 4%). Стрибок показника джинси пояснюється тим, що журналісти ЛОДТРК повернулися до практики висвітлення «паркетних» новин. Фігурантами в них були президент Віктор Янукович, прем’єр Микола Азаров та голова Львівської облдержадміністрації Михайло Костюк. Матеріали, що не несли важливої інформації для суспільства, так само не були цікаві журналістам ЛОДТРК, бо репортери робили не повноцінні сюжети, а подавали офіціоз блоками за принципом «студія+синхрон».

Найбільш заджинсованим у ЛОДТРК вийшов ефір від 4 жовтня (того ж дня, що й у 7-го каналу в Харкові). Спочатку – блок «паркетних» новин: журналісти телеканалу розповіли про робочі поїздки голови держави та голови уряду. У матеріалах ведуча зачитувала інформацію про місце перебування обох чиновників. Наостанок в ефірі телеканалу вийшли два матеріали зі згадуванням та синхроном очільника області, що не містив нових фактів, даних тощо: «Я пам’ятаю залізницю ще зовсім давно, як вона ще була зовсім дерев’яною. Тому треба що з чим порівнювати, але, звичайно, це не та зовсім транспортна галузь. Ми кардинально машинізували всі процеси».

Майже вдвічі менше, ніж на ЛОДТРК, замовних матеріалів у жовтні вийшло на телеканалі ZiK (13%) та ТРК «Люкс» (12%). Телеканал ZIK продовжував просувати «добрі справи» мера Львова Андрія Садового через діяльність благодійного фонду «Самопоміч», «протестно-опозиційну» діяльність членів партії УДАР (від якої на вибори пішов головний редактор телекомпанії ZiK Дмитро Добродомов) та благодійні заходи, які фінансує теж кандидат у нардепи Андрій Лопушанський. В ефірі ТРК «Люкс» у сюжетах із ознаками політичної замовності двічі звучав мер міста Андрій Садовий. Окрім цього експерти помітили три сюжети, що мали ознаки комерційної замовності.

Аналіз дотримання журналістських стандартів у регіональних новинах

Найкраще дотримувалися журналістських стандартів у жовтні новинарі телеканалів ТРК «Люкс» (Львів) – 4,05 бала та ТРК «Чорноморська» – 4,03 бала.

Найгірші показники професійності в журналістів телеканалу «Неаполь»(Крим) – 3,09 бала та 7-го каналу (Харків) – 3,10 бала.

У регіональному вимірі в жовтні найменше дотримуються стандартів журналісти Харківщини – загальний бал регіону – 3,45, ненабагато краще спрацювали новинарі Криму – їхній бал 3,46. Найближче до професійних вимог у жовтні були журналісти Львівщини: спільний показник – 3,79. Однак усі три регіони в жовтні істотно здали свої ж показники професійності порівняно з вереснем. Львівщина у вересні показала 4,19 бала (у жовтні 3,79), Крим у вересні – 3,61 (жовтень – 3,46), Харківщина у вересні – 3,92 (жовтень – 3,45).

Кримські журналісти в жовтні найменше дотримувалися стандарту повноти – 0,23 бала в ДТРК «Крим» і 0,24 в ТРК «Неаполь». Показник ТРК «Чорноморської» вдвічі вищий – 0,49. Натомість із дотриманням стандарту відокремлення фактів від коментарів у жовтні було краще, ніж зазвичай: у ТРК «Неаполь» 0,52 бала, у ДТРК «Крим» – 0,66, а у ТРК «Чорноморська» – 0,77. Кримські телеканали стали вочевидь обережнішими в оцінках. Найкраща ситуація традиційно зі стандартом оперативності: 0,81 у ДТРК «Крим», 0,80 у ТРК «Чорноморської» та 0,70 у ТРК «Неаполь».

Львівські новинарі в жовтні найгірше дотримувалися стандарту повноти представлених фактів – лише у третині матеріалів. Найнижчі показники в регіоні із дотримання стандарту повноти на Львівській ОДТРК – стандарту відповідав тільки 21% матеріалів. Журналісти постійно забували вказувати бекґраунд новини або розповідали про подію загальними фразами. У половині сюжетів львів’яни не дотрималися стандарту відокремлення фактів від коментарів, дозволяли собі додумувати й дописувати в тексти сюжетів власні здогадки: «Випадкові витріщаки спочатку перелякано споглядали за ситуацією, втім згодом заспокоїлись, бо второпали – відбувається звичайне навчання», «Нинішні навчання, можливо, спричинені вибухами на зупинках, які сталися у квітні в Дніпропетровську», «Втім вже 5 років на будівництві ні душі. І тільки багатотонний кран наче дамоклів меч висить над будинком».

У харківських журналістів – найпроблемніший стандарт жовтня – баланс думок і точок зору – погіршився в жовтні порівняно з червнем – вереснем на кілька сотих: із 0,49 (червень), 0,43 (липень), 0,36 (серпень), 0,41 (вересень) до 0,37 (жовтень). «Внески» у таке погіршення зробили два з трьох телеканалів: Simon – 0,41 (у вересні – 0,5), 7-й канал – 0,31 (у вересні – 0,35). А ось ХОДТРК навіть поліпшила цей показник на одну соту – із 0,39 у вересні – до 0,40 у жовтні.

Показники дотримання стандарту балансу думок і точок зору невисокі на всіх досліджуваних телеканалах, причому за весь період моніторингу з лютого. В жовтні показники балансу думок просто обвалилися в роботі всіх 9 редакцій.

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Об’єктом моніторингу є сюжети в місцевих випусках новин на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7-й канал, Simon).

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: kturchak.livejournal.com
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
970
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop