В ефірі голоси влади та власників телеканалів

В ефірі голоси влади та власників телеканалів

15 Травня 2013
1879

В ефірі голоси влади та власників телеканалів

1879
Більшість телеканалів транслює урядове «покращення» без згадки опозиції чи хоча б експертів. Моніторинг місцевих телеканалів за березень-2013
В ефірі голоси влади та власників телеканалів
В ефірі голоси влади та власників телеканалів

З весною на деякі канали прийшло справжнє покращення професійності, але більшість редакцій лише транслює урядове «покращення» без згадки опозиції чи хоча б експертів. Різко підвищилися стандарти і якість новин на Львівському обласному державному телебаченні. Натомість новачок моніторингу – телеканал «Вінниччина» – побив власний антирекорд за кількістю сюжетів із ознаками замовності. Як і в попередні місяці, зазначають регіональні експерти, телеканали в ефірі відстоюють позицію влади, власника чи політичних патронів. Як доказ монополізації ефіру – вкрай низькі показники дотримання стандартів «баланс думок і точок зору» та «повнота представлених фактів».

Узагальнений моніторинг за березень (11–17 березня) 2013 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах, а також дотримання регіональними журналістами професійних стандартів.

Проаналізовано новини на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК. «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7 канал, Simon), Вінниці (Вінницька обласна державна телерадіокомпанія «Вінтера», телеканал «Віта», ТРК «Вінниччина») та міста Суми (Сумська обласна державна телерадіокомпанія, ТРК «Відікон»).

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Моніторинг регіональних новин за січень-лютий 2013 року можна подивитися тут.

Матеріали з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури)

Львів

Львівське обласне державне телебачення (ЛОДТРК) у березні загалом покращило свої показники. В тому числі й за рахунок зменшення репортажів за участі офіційних осіб. Медіаексперти Анатолій Мажора та Анна Гін виявили в ефірі ЛОДТРК лише три сюжети, які можна віднести до умовної категорії замовних. В них журналісти безпідставно акцентували увагу лише на позитивних аспектах події або ж обирали для поширення нічого не варті для глядача, проте важливі для представників влади новини. Порівняно із січнем показники ЛОДТРК в абсолютному значенні покращилися вп’ятеро! (У березні – лише три сюжети, які мали ознаки замовності, у січні – 15, у лютому – 13.)

На телеканалі ZIK у березні медіаексперти виявили два матеріали з порушеннями професійних стандартів, які мають ознаки комерційної замовності. Зокрема, один із них про сланцевий газ. Тема гаряча, безумовно, цікава нині глядачам. Передовсім «війною» прихильників і противників розробки сланцевих родовищ в Україні, зокрема на Львівщині. Однак у сюжеті про противників «сланцевої революції на українських землях» (а це не тільки лобісти російського газового монополіста, а й «чисті» екологи) ані словом не згадано. Натомість журналісти розсипаються в компліментах перед компаніями, що збираються видобувати в Україні сланцевий газ: «Провести геологічну розвідку і видобуток зголосилися дві великі компанії: Shell і Chevron. На український ринок вони потрапили завдяки колосальному досвіду видобутку нетрадиційного газу. Науковці кажуть: у Європі та Америці переходять на видобуток сланцевого газу, бо це дає змогу отримувати додаткові енергоресурси».

В ефірі ТРК «Люкс» у березні медіаексперти не помітили жодного матеріалу, який можна було б оцінити як такий, що має ознаки замовності.

Вінниця

Згідно з висновками експертів Олексія Захарченка та Олександра Гвоздика, лише на ТРК «Віта» не було жодного сюжету, який би мав ознаки замовності.

А найбільше сюжетів із порушеннями стандартів – на ТРК «Вінниччина» – 10 із 22, або 45% матеріалів, віднесених експертами до ймовірно замовних. Це антирекорд березня серед усіх 14 телеканалів – учасників моніторингу. Всі матеріали з ознаками політичної замовності ретранслюють позицію Комуністичної партії України: «Вінничани оцінили виконання партіями своїх передвиборних обіцянок», «Компартія закликає приєднатися до акції протесту» (12.03), «У Вінниці пройшла акція протесту під проводом КПУ» (14.03).

Державна обласна телерадіокомпанія «Вінтера» на другому місці – в її ефірі вийшло 8 сюжетів із ознаками замовності. ТРК «Вінтера» зловживає матеріалами про діяльність уряду, які не містять оцінок опозиції чи хоча б експертів. До того ж, ідентичні матеріали трапляються в інших ЗМІ, що є однією з ознак замовності сюжетів. Практично кожен випуск новин відкривається таким сюжетом – «Мінсоцполітики здійснює постійний моніторинг заборгованості із зарплат» (12.03), «Уряд за останній місяць направив до парламенту 34 важливих для розвитку країни законопроекти» (13.03), «На ремонт українських доріг потрібно півтрильйона гривень» (14.03). І вже другий місяць поспіль журналісти подають вінничанам «ексклюзивну новину» з трудових буднів голови вінницької облради Сергія Татусяка: «Сергій Татусяк провів черговий прийом громадян» (13.03). З тексту сюжету очевидно, що журналістам самим було нецікаво його робити, глядачам рутина високопосадовця нецікава й поготів, – вважають експерти, пояснюючи появу цих репортажів про Татусяка ймовірним замовленням. Слід зазначити, що навряд чи з журналістами розраховувалися готівкою. Радше однотипні сюжети регулярно потрапляють до ефіру за розпорядженням посадовців, що звикли державне телебачення вважати своїм, кишеньковим, а не ресурсом усіх вінничан, чиїм коштом утримується державне обласне телебачення.

Суми

У сумських каналів показники чесності новин приблизно однакові, порахували медіаексперти Вікторія Кондратська і Роман Шостак. У новинах ТРК «Відікон» кожен четвертий сюжет, на думку експертів, містить ознаки замовності – 11 (25%).

У державної телекомпанії СОДТРК матеріалів із ознаками замовності трохи менше – 10 (21%).

В ефірі обох телекомпаній такі сюжети являють собою переважно «офіціоз». Повідомлення про діяльність президента і прем’єра, заходи за участі голови Сумської облдержадміністрації, уповноваженого Президента з прав дитини, відзначення державних і професійних свят, статистичні звіти про роботу державних органів, що часто-густо не мають відношення до Сумщини або не є актуальними для глядачів, хоч сама офіційна подія відбувається в рідному регіоні.

Крим

Найбільше сюжетів із ознаками замовності експерти виявили в ефірі Державної телерадіокомпанії «Крим» – 8 із 30 (27%). Матеріали, що їх медіаексперти Отар Довженко і Прасковія Дворянин віднесли до категорії політичної джинси в новинах ДТРК «Крим», некритично висвітлюють діяльність та досягнення місцевої і центральної влади: «В парламенте Крыма обсудили вопросы социальной адаптации молодых крымчан», «Илья Глазков проинспектировал детский сад № 37», «В одном из дворов Красноперекопска появилась игровая площадка», «В Симферополе подвели итоги Крымского республиканского тура Всеукраинского конкурса "Учитель года-2013"», «Депутаты Верховной Рады Крыма провели парламентский день в Армянске».

Значно нижчим (15%, 3 з 20 проаналізованих матеріалів) є показник телерадіокомпанії «Чорноморська», і ще нижчим (13%, 3 з 23) – телерадіокомпанії «Неаполь».

Харків

В ефірі харківських телеканалів панує влада, опозиції (принаймні в період моніторингу), ніби й не існує. Політичні новини журналісти подають без оцінок опонентів влади чи незалежних експертів. Натомість представники партії влади коментують усе – від політики до святкування Масниці. Експерти Оксана Максимець та Антоніна Мніх припускають: такі коментарі не до місця можуть з’являтися внаслідок політичного замовлення. Найбільше сюжетів з ознаками замовності в ефірі державної телерадіокомпанії ХОДТРК – 32%. З невеликим відставанням за кількістю таких матеріалів іде «7-й канал» – 30%.

Водночас не гребували в березні харків’яни і сюжетами, що мають ознаки саме комерційного замовлення. Таких більшість, на думку експертів, серед усіх матеріалів із ознаками замовності телеканалу Simon. Так, у березні в ефірі Simon експерти виявили 8% матеріалів із ознаками політичного та комерційного замовлення.

Дотримання журналістських стандартів

Із шести стандартів, за якими експерти цього моніторингу оцінюють сюжети, чи не найлегше – в теорії – дотриматися стандарту балансу думок і точок зору. Просто записати іншу сторону конфлікту або повідомити про небажання цієї другої сторони щось говорити. Це простіше, ніж встигнути доїхати до місця події і зробити сюжет до ефіру (оперативність) чи розшукати джерело інформації. Однак баланс думок і точок зору вже другий рік моніторингу залишається для журналістів найпроблемнішим. Причинами хронічного дисбалансу можуть бути лінощі журналістів чи тиск власників (менеджерів). Глядачам однаково – вони просто не отримують поживи для роздумів і, відповідно, не можуть виробити власної – не нав’язаної ззовні – позиції. Відтак, як вважає один із експертів цього моніторингу, в боротьбу за дотримання стандарту балансу думок і точок зору мають включитися представники державних і громадських структур із захисту прав споживачів, і розпочати з державних телекомпаній, що перебувають фактично у власності глядачів-платників і є підзвітними передовсім їм.

Вінниця

У журналістів Вінниччини – найнижчі показники за дотримання стандарту балансу думок і точок зору – 0,34. Це означає, що лише в третині сюжетів, показаних вінничанам, є друга сторона. Все решта – безапеляційна позиція чи то влади, чи то іншого політичного або комерційного замовника/власника телеканалу. Найпоказовіший результат у телеканалу «Вінниччина» – лише 0,14 бала. В більшості сюжетів на політичні й соціальні теми представлені лише комуністи. І як на радянському телебаченні, на телеканалі «Вінниччина» комуністів ніхто не критикує. У ТРК «Віта» цей же показник учетверо (!) вищий – 0,63 бала. У державної телекомпанії «Вінтера» баланс думок на досить низькому рівні – 0,26 бала.

За сумою всіх стандартів лідер – телеканал «Віта» – 4,89, з великим відставанням іде «Вінтера» – 3,72. І найнижчий бал у ТРК «Вінничина» – 3,00.

Суми

Журналісти державного телеканалу СОДТРК показали найвищий результат у дотриманні стандарту достовірності (посилання на джерела) – 0,98, тимчасом як оперативність провалили (0,29). Низькі оцінки за оперативність експерти виставляли через нехтування журналістами згадки в матеріалах про час (дату) події, ніби глядач сам повинен здогадуватися, коли це було («вчора», «сьогодні», «нещодавно»?). До того ж у сумський ефір потрапила значна кількість репортажів, підготовлених журналістами державних телерадіокомпаній з інших обласних центрів (і тому, вочевидь, не надто оперативних матеріалів). Результат за «баланс думок і точок зору» трохи вищий, ніж у вінницьких журналістів, але все одно критично низький: 0,44 (ТРК «Відікон» – 0,45, СОДТРК – 0,42).

За сумою шести стандартів показники у двох телекомпаній майже збігаються: ТРК «Відікон» – 3,89, СОДТРК – 3,79.

Харків

Стандарт балансу думок і точок зору один із найпроблемніших і на харківських телеканалах, причому незалежно від форми власності, про що свідчать оцінки березня: ХОДТРК – 0,40, 7-й канал – 0,48, Simon – 0,33 бала. Та найбільшою проблемою всіх каналів є дотримання стандарту повноти поданих фактів: ХОДТРК – 47%, 7-й канал – 36%, Simon – 33%. До проблемних також слід віднести й стандарт «відокремлення фактів від коментарів». Причому найнижчий показник «відокремлення фактів від коментарів» у телеканалу Simon – 0,54 бала. Також найнижчі бали Simon отримав за дотримання стандартів достовірності – 0,65 і точності – 0,42: приклад ігнорування стандартів в ефірі телеканалу Simon у сюжеті «Правоохранители задержали автомобильного вора». Журналісти навісили ярлики «злочинець», «злодій» на героя сюжету, не дочекавшись не те що рішення суду, а й кваліфікації, за якою порушено кримінальне провадження. Тим часом як офіційна особа ДАІ у синхроні коментує і підтверджує лише факт скоєння злочину.

Найвищі показники в харків’ян за дотримання стандарту оперативності. Першість у березні за стандарт «оперативність» експерти віддали 7-му каналу – 0,98 бала.

Крим

У березні відбулося помітне зростання показників телерадіокомпанії «Неаполь», яка за сумою балів за шість стандартів набрала 4,26 бала (у лютому – 3 бали). Так само виросли показники в інших каналів: ТРК «Чорноморська» – з 3,41 до 3,85, меншою мірою в ДТРК «Крим» – із 3,39 до 3,40. Зростання відбулося переважно завдяки підвищенняю показника дотримання балансу. Хоча загального враження збалансованості новини березня порівняно з минулими місяцями не справляють, зазначають експерти. Найвищим виявився рівень дотримання стандарту достовірності (посилання на джерела) – у переможця березня ДТРК «Крим» – 0,93 бала. Водночас, від пошуку й подачі глядачам бекґраунду, аби забезпечити виконання стандарту повноти наведених даних, журналісти державної телекомпанії ухилялися – за «повноту» набрали найменше балів – 0,27. Так само кепсько із «повнотою» в журналістів ТРК «Чорноморська» – 0,35 бала, і «Неаполя» – 0,48 бала.

Львів

Найкращий результат серед усіх регіонів показали львів’яни – середній показник трьох каналів уперше перейшов за позначку «5 балів». Перше місце як серед львівських каналів, так і серед усіх 14 каналів вибороли журналісти телеканалу ZІK – 5,36 бала.

За оперативність і точність експерти дали кореспондентам ZІK максимальну оцінку – 1,0 бал. А от найгірше в журналістів цього каналу із відокремленням фактів від коментарів – 0,70. Ще гірше з цим стандартом у ТРК «Люкс» (0,67 бала за відокремлення фактів від коментарів) – майже у третині сюжетів звучала думка кореспондента: «Підприємці, які за мільйони гривень побудували готелі, не хочуть заплатити водоканалу копійки» (можливо, підприємці не можуть заплатити, але хочуть).

Журналісти державного телеканалу ЛОДТРК більше за інших колег у регіоні нехтували стандартом достовірності – (0,69 бала): «До цього часу Україна була на четвертому місці в світі за кількістю кібератак. Більшість таких злочинів в країні залишаються безкарними». Журналісти не надали посилання на того, хто проводив дослідження і надав статистичні дані.

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Об’єктом моніторингу є сюжети в місцевих випусках новин на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7-й канал, Simon) і Вінниці (ВОДТ «Вінтера», телеканал «Віта», ТРК «Вінниччина»).

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: kvnvolyn.at.ua
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1879
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду