Із мови оригіналу на пропагандистську. Як Росія використовує публікації іноземних медіа проти України

Із мови оригіналу на пропагандистську. Як Росія використовує публікації іноземних медіа проти України

30 Серпня 2022
11856

Із мови оригіналу на пропагандистську. Як Росія використовує публікації іноземних медіа проти України

11856
Анонімний телеграм-канал, пов’язаний із каналами російської розвідки й Russia Today, щоденно перекручує публікації іноземних медіа про Україну на користь російської пропаганди.
Із мови оригіналу на пропагандистську. Як Росія використовує публікації іноземних медіа проти України
Із мови оригіналу на пропагандистську. Як Росія використовує публікації іноземних медіа проти України

Досліджуючи мережу телеграм-каналів, які адмініструються російськими спецслужбами, «Детектор медіа» звернув увагу на рекламу каналу MediaPost. Його позиціювали як джерело з перекладами матеріалів іноземних ЗМІ про Україну. Проте переклади виявились маніпулятивними. Тож «Детектор медіа» проаналізував контент каналу, щоби з’ясувати, які джерела канал найчастіше використовує та на яких темах фокусується, а також порівняв переклад дописів телеграм-каналу з оригінальними джерелами. 

Більшість українців не читає оригінали публікацій іноземних медіа. На це є кілька причин. По-перше, мова. Дослідження різних років свідчать, що англійською в Україні володіють менш як 40%. Ба більше, канал бере публікації не лише англійською, а й італійською, турецькою та навіть японською. По-друге, значна частина цих публікацій доступна лише передплатникам, а передплата може бути доволі дорогою. Автори каналу користаються з цього, щоб маніпулювати тими, кому цікаво, як про Україну пишуть у світі, але хто не має змоги дивитися першоджерела.

Що відомо про MediaPost?

Канал запустили в серпні 2021 року, проте до літа 2022-го канали ГРУ його майже не згадували. Раптом у липні відбувся сплеск популярності каналу, його почали набагато частіше згадувати в інших каналах, репостити й цитувати. Головним промоутером MediaPost став «Резидент», анонімний телеграм-канал із політичними «інсайдами», які постійно перегукуються з меседжами російської пропаганди. «Резидент» має широке охоплення та одну з найбільших авдиторій (602,5 тисячі підписників) серед каналів українського сегменту телеграма, що входять до мережі каналів, яку створило та адмініструє Головне управління розвідки Росії. Лише за липень «Резидент» опублікував понад 40 дописів зі згадкою MediaPost.  Також часто MediaPost згадують канали «Село и немцы», «В дупе», «Сплетница», «ЗеРада», «Украина live», «Наблюдатель». 

 

Менше репостили і згадували MediaPost «Картель», «First Новости Войны», «Легитимный», «MediaKiller», «Украина.ру». «Хейтер», «Черный квартал», «Кремлевский шептун», визначені сервісом TgStat як канали, що використовують нечесний спосіб просування. У цілому, в переліку теж є канали, які містять у назві «СВО», «Z», «V» та інші маркери, які російська пропаганда використовує для позначення війни в Україні та своїх військ. Менш популярні канали, переважно, посилаються не на сам MediaPost, а беруть його дописи з уже розкручених каналів штибу  «Украина.ру», «Резидент» тощо. 

Примітно, що авдиторія MediaPost впала на 65 тисяч за місяць — із кінця січня до початку березня 2022 року. Тобто коли більшість телеграм-каналів наприкінці лютого активно набирали підписників, MediaPost їх стрімко втрачав. Зараз у каналу майже 85 тисяч підписників. Оскільки телеграм не дозволяє проаналізувати авдиторію, то важко визначити відсоток ботів серед підписників. Однак опосередковано на певні маніпуляції з підписниками вказує те, що телеграм приховує канал у загальному пошуку. Тобто MediaPost можна знайти лише через пошуковики чи перейти на нього з інших каналів, які його просувають. 

MediaPost використовує рекламу для підвищення охоплення. Канал очевидно купує рекламу в багатьох анонімних телеграм-каналах, віддаючи перевагу мережі каналів, пов’язаних зі спецслужбами Росії. Наприклад, часто його реклама з’являється на каналах «Легитимный» чи «Резидент». Це нетипова поведінка для телеграм-каналів, які переважно працюють із репостами, цитуванням та лінками.

Рекламні дописи, очевидно, націлені на українських користувачів: «Хочеш знати, що думають у світі про війну в Україні?», «Хто реально допомагає Україні, а хто саботує та чому?» і тому подібне.

MediaPost, попри націленість на українців, має вищу кількість цитувань та зовнішнього трафіку з Росії. За даними сервісу аналітики даних у телеграмі, Україна йде другою за кількістю цитувань і третьою (після Німеччини) — за зовнішнім трафіком (переходи з ютуба, телеграма, вконтакті, фейсбука, тіктока тощо). У TgStat не уточнили, як вони визначають геолокацію зовнішнього трафіку, але на сайті йдеться, що враховуються лише переходи через редирект-сервіси, пов’язані з месенджером.

MediaPost переважно пише про Україну, Росію та людей, які беруть участь у війні. Канал висвітлює здебільшого меседжі, що Україна не «остаточний переможець»; НАТО розширюється в Азію з метою отримати «всесвітнє визнання». Окрім цього, канал поширює російський меседж, що санкції нібито не впливають на стан Росії.

 

Кількість публікацій на каналі протягом липня була рівномірною, зі зростанням у середині місяця. Зокрема, сплеск був, коли Євросоюз анонсував сьомий пакет санкцій. У цей час поширювалися меседжі про велику кількість «небажаних» біженців, що влада з ними нібито не справляється, затримку фінансової допомоги Україні від «ослаблого» Заходу. Також про «жахливу зиму», яка буде без російського газопостачання. 

Найчастіше на MediaPost з’являються «переклади» новин, друге місце посідають статті, рідше — авторські колонки. Матеріали канал бере переважно з великих міжнародних агентств та відомих видань США, Британії, Німеччини та Франції. Однак трапляються й польські, японські, турецькі та італійські медіа.

Канал переважно публікує інформацію без прямих посилань на джерела (66.5%), хоча й зазначає видання, звідки нібито бере інформацію. Публікації на каналі відбуваються через 2—3 дні  після виходу матеріалу на офіційному ресурсі.

 

MediaPost використовує компіляцію зручних для авторів частин, щоб маніпулювати читачами. Тобто вибирає лише вигідні для себе уривки статей, які прямо чи опосередковано підтримують тези російської пропаганди.

Переважно цим прийомом MediaPost користується при перекладі аналітичних матеріалів, які канал активно використовує у просуванні проросійських меседжів. В авторській колонці журналіст CNN Сем Кайлі розповідає про наміри прем’єра Великої Британії Бориса Джонсона допомогти Україні. Водночас в оригіналі також ідеться про російсько-українську війну та як Україна бореться за незалежність. Тож висновок матеріалу читається як «допомога Джонсона в результаті корисна». MediaPost відкинув контекст матеріалу та позитивні згадки про Джонсона та зосередився лише на створенні негативного образу для британського прем’єра, який нібито допомагає Україні тільки заради збереження іміджу.

Наприклад, канал пише: «А Джонсон, напротив, вывел Британию из ЕС и “с гордостью разрывает на части” мировой порядок. Также приводится свидетельство сестры Джонсона, которая говорила, что в детстве он хотел быть “королём мира”». Така цитата є, проте вона використана в іншому абзаці, коли йшлося про наміри Джонсона стати президентом.   

Окрім Джонсона, канал вдався до й маніпуляцій щодо України: «Кайли пишет, что основная цель, за которую сражается Украина это возможность получить членство в Европейском союзе». Хоча в першоджерелі не згадувалося, що це — основна мета, а лише констатувався факт, що Україна бореться за членство в ЄС.

Автори каналу використовують емоційно забарвлену лексику, наприклад, MediaPost пише, що «Германия возмущена решением Литвы ограничивать транзит грузов в Калининградскую область РФ и требует отменить эту меру», хоча в оригіналі від Spiegel згадується, що Німеччина зла на цю ситуацію. Тим паче, не вимагає скасувати рішення Литви, а лише прагне змін. У такий спосіб просувається меседж, що Захід не проти, аби Росія постачала продовольство. У більшості новинних матеріалів без лінкування збільшується градус емоційності.  Матеріали з відео, подібно до новин, також використовують забарвлену лексику.
Щоправда, матеріали з лінками відрізняються від дописів без джерел тим, що канал намагається скерувати читача у «правильне русло», використовуючи конструкції на кшталт «издание негативно высказалось», «издание выражает озабоченность»,  «издание подводит к тому» — це деструктивний вплив на читача та спроба підмінити контекст матеріалів. Попри точний переклад, такий підхід свідчить про маніпулятивність дописів.

Телеграм-канал MediaPost має певний зв’язок із російським сайтом «ИноСМИ». Їхня концепція однакова: публікуються іноземні матеріали з перекладом на російську мову. Насамперед їх об’єднує добір тем та кількість однакових або суміжних (за певною темою) дописів.

«ИноСМИ» є частиною російською пропагандистської медіакомпанії, яку очолює Дмитро Кисєльов. Нагадаємо, російському державному пропагандистському МІА «Россия сегодня» також належать пропагандистський канал Russia Today, «РИА Новости» й телевізійне агентство Ruptly. «ИноСМИ» існує з 2000 року, домен зареєстровано у 2001 році. Натомість MediaPost запустили 27 серпня 2021 року.

Якщо взяти вибірку постів телеграм-каналу, наприклад, за 10 липня 2022 року — їх 14 — то п’ять із них у тому самому перекладі трапляються й на сайті. Ще три з однаковою темою та/або суміжною, однак з іншого джерела. Проте меседж, який намагаються подати автори чи то сайта, чи то телеграм-каналу, однаковий: у випадку з трьома суміжними матеріалами поширювався меседж, що Україна має величезні втрати на фронті й що Захід потерпає від недостатнього постачання природних ресурсів з Росії.

Окрім однакових дописів, телеграм-канал і сайт схожі в тому, що вони висвітлюють. Наприклад, 10 липня 2022 року обидва ресурси порушували питання постачання газу та в обох випадках меседж один: світ залежний від російського газу, а отже треба готуватися до «холодної зими» або ж пом’якшити санкції. 

Теми перегукуються, а також певні матеріали публікуються в неповному обсязі із самого сайта. У деяких випадках телеграмні дописи скорочуються, вочевидь, аби передати найголовніше. Водночас на сайті є повний матеріал. 

Під час дослідження зв’язку між російським «ИноСМИ» й телеграм-каналом ми виявили, що ці матеріали поширюють і на інших ресурсах, переважно для російської авдиторії. Це може свідчити, що охоплення російської тактики впливу на громадську думку за допомогою маніпуляцій із перекладами закордонних видань значно ширше. А MediaPost, імовірно, ще один майданчик для просування російської «картини світу».

Візуалізації: Іра Рябоштан

Ілюстрація: Наталія Лобач 

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
11856
Читайте також
09.09.2022 14:00
Іра Рябоштан
Олексій Півторак
Ксенія Ілюк
«Детектор медіа»
8 835
11.07.2022 12:00
Іра Рябоштан
Олексій Півторак
Ольга Білоусенко
«Детектор медіа»
8 224
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду