Агенти абсурду

7 Грудня 2008
11849
7 Грудня 2008
17:17

Агенти абсурду

11849
Агенти абсурду
Головний редактор журналу «Детектор медіа» Євген Мінко в одній із недавніх статей уточнив визначення популярного нині телевізійного формату: назвав це все «так званими журналістськими розслідуваннями». Не будемо зараз вкотре заглиблюватися в термінологію і ламати списи, визначаючи, коли журналіст справді розслідував обставини конкретної справи і чітко простежив причинно-наслідковий зв’язок, знайшовши винного, а коли просто зняв прихованою камерою бомжа, який жере собачатину, і зробив разюче відкриття: ось куди поділася болонка його сусідки… Просто подивимося воскреслу на каналі НТН програму «Агенти впливу» (щопонеділка, 18.30) і переконаємося: розслідування справді «так звані», але якщо абстрагуватися від «форматного» словечка, то стане помітна інша сутність та інше призначення «Агентів впливу». Стати чи не першою повноцінною «програмою абсурду» краще, ніж черговим прикладом «так званих розслідувань».
 
Та спочатку слід все ж таки нагадати: на початку цього року програма «Агенти впливу», яка тоді виходила на «Інтері», була основним конкурентом програми «За вікнами» (СТБ). Конкуренція виявлялася, зокрема, в контрпрограмуванні та схожості, в деяких випадках – кальковості тем для сюжетів. Тепер стосовно «За вікнами» термін «так звані розслідування» хочеться застосовувати рідше, аніж раніше. На мою думку, попри наявність певних суперечливих моментів, «За вікнами» на час написання цього тексту може вважатися лідером серед програм такого формату. Хоча б через те, що нездоровий галас довкола сюжету журналістки Лесі Штогрин про кошмари в божевільні, очевидно, чогось таки журналістів навчив.
 
Вони тепер не обмежуються лише проникненням у ворожий тил, прихованими зйомками і коментарями того, що відбувається. В більшості сюжетів журналістів «За вікнами» нині неодмінно присутній розгублений та беззмістовний коментар відповідальної особи, якій показали викривальне відео не в сюжеті і не після сюжету, а до того, як історія пішла в ефір. Таким чином, кожна така історія виглядає доведеною до кінця. Принаймні, журналісти не говорять, що зробили все можливе для вирішення складної проблеми, а показують, що саме вони зробили. Зокрема, Леся Штогрин по слідах свого сюжету зробила ще один сюжет, із якого ми переконалися: хоч чиновники ніби чухають укушені місця, але віз усе одно й нині там. Тішить лиш те, що відповідальні, а точніше безвідповідальні особи справді мали через сюжет геморой.
 
Натомість «Агенти впливу» пішли іншим шляхом – накатаним. Тобто, жоден із трьох сюжетів, із яких складається чергова програма, нічим не відрізняється від традиційних сюжетів на соціальну тему в «Подробицях», «ТСН», «Фактах» чи інших програмах новин. Але це не означає, що журналісти не стараються. Навпаки – зусилля, витрачені на підготовку одного сюжету, часом вражають. Правда, результат виходить інший: самі того не розуміючи, «Агенти впливу» займаються не розслідуванням, а старанною демонстрацією абсурду, який нас із вами оточує.
 
Судіть самі. Програма від 17 листопада. Сюжет перший: аферистка створила секту і викачала з наївних адептів кругленьку суму. Гроші люди брали в банку як споживчі кредити. Викрили аферистку не журналісти, а міліція, яка і надала інформацію. Де розслідування? Грошей людям не поверне ніхто, хоч сто разів крути цей сюжет по телевізору. Правда, гроші можна не віддавати, якщо принести довідку від психіатра, де буде написано: кредитор – псих. Чим не абсурд: візьму кредит, потім куплю довідку – і все, плакали банкірові грошики. Або інший сюжет цього ж випуску: продюсер Ігор Ліхута багатий, йому зробили пластичну операцію якісно. Він сам у цьому зізнався. А ось жінці, яку облили кислотою, не пощастило: в неї нема фінансових можливостей Ігоря Ліхути. Так не далеко і до тотального звинувачення проклятих буржуїнів у тому, що в них є гроші. Логіка абсурду, але ми за нею живемо і нею ж керуємося.
 
Програма «Агенти впливу» від 24 листопада. Відкриває її сюжет про те, як білоруські прикордонники арештовують українських грибників за нібито порушення кордону і вербують у білоруські шпигуни, заохочуючи працювати на бацьку. А все чому, запитує журналіст? За тією ж логікою абсурду: виявляється, Україна винна Білорусії якісь мільйони, і таким чином кредитори мстяться.
 
Програма від 1 грудня. Бродячих собак вигідно плодити, аби брати на боротьбу з ними бюджетні гроші і, застосовуючи корупційні схеми, відмивати. Самих же собак можна ще продавати на борошно, яким годують худобу, з якої потім роблять біфштекси для нашого столу. Значить, хтось (не сказано, хто конкретно, розслідування ж так зване) наживається на псах. Тягне на вселенську змову: скоро собачі полчища почнуть тероризувати міста, а люди будуть відкупатися. Це не резюме журналіста, це мій особистий висновок із побаченого.
 
Та найкращим прикладом сучасного абсурду я все ж таки вважаю сюжет, який пройшов у «Агентах впливу» 24 листопада. Стежте за логікою подій. Журналіст вирішив поцікавитися, хто відповідає за прибирання іржавих автомобілів із наших вулиць. Ці машини перетворилися на смітники і бомжатники, що не є добре. Для цього журналіст спочатку затаврував комунальників із конкретного ЖЕКу – не чухаються, хоча авто-смітник стоїть на підпорядкованій їм території. Та начальник ЖЕКу викрутився: машина стоїть на дорозі, а за дорогу відповідає ДАІ. Наступний крок – у ДАІ, де журналістові сказали: на машині збереглися номери, значить, прибирати повинні власники. Журналіст знайшов власника за півтори години, дізнався, що той сам морочитися з купою заліза не хоче, готовий або пожертвувати його на благодійність, або, раз така формальність, як дозвіл на утилізацію приватної власності, існує, згоден продати брухт за 500 гривень. Журналіст іде на пункт прийому брухту. Йому кажуть – приймемо, але частинами. Він, наслідуючи формат «Випробувано на собі», відрізає болгаркою дверцята, здає їх і отримує на руку 6 гривень. Поки носив, брухт уже забрала якась служба, пообіцявши оштрафувати хазяїна. Але навряд чи оштрафує, бо хазяїн від власності відмовився. Далі ця нещасна купа заліза всього лише ржавітиме в іншому місці.
 
Питання на засипку: скількох винних у цій дебільній ситуації знайшов агент впливу, на кого він вплинув і взагалі – якою була кінцева мета його роботи? Показати, що поки сам сміття не викинеш, цього за тебе ніхто не зробить? Довести, що це абсурд – ходити по зачарованому колу від ЖЕКу до ДАІ, від ДАІ – до пункту прийому вторинної сировини, а від цього місця – знову в ЖЕК? Ви скажете – машину таки прибрали. А я у відповідь: не прибрали, не утилізували комусь на користь, а лише пересунули з місця на місце.
 
Якщо дійти із самим собою згоди, що соціально орієнтовані телевізійні проекти все ж таки можуть нас із вами чогось навчити або, принаймні, щось порадити, то в цьому плані користь від «Агентів впливу», безумовно, є: адже тут не шукають винних, тут на власному прикладі підтверджують відому істину – живемо ми в бардаку, де ніхто нічого для тебе, крім тебе, нічого і ніколи не вирішить.
 
Зрозумівши це, треба зробити наступний крок: вчитися самостійності. І не думати, що телевізор може впливати на якісь процеси. Він може лише показувати результати чиєїсь діяльності. Або бездіяльності.
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
, для «Детектор медіа»
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
11849
Читайте також
16.11.2010 09:20
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
22 669
26.07.2010 14:57
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
25 447
10.06.2010 14:00
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
18 602
18.03.2010 12:00
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
20 286
16.03.2010 12:12
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
28 165
23.04.2009 14:19
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
10 801
02.02.2009 17:33
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
36 365
12.12.2008 11:23
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
30 893
25.04.2008 16:04
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
13 729
24.04.2008 15:46
Світлана Остапа
, Наталія Данькова
12 330
04.04.2008 15:06
Николай Рашеев
, для «Детектор медіа»
25 844
Коментарі
23
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
РРРРРРРРРР
5826 дн. тому
Кокотюха -- сетевой тролль! http://mycityua.com/articles/people/2008/12/09/112100.html
знову автор
5827 дн. тому
А Ви, Олено, вважаєте телевізор і те, що по ньому показують, альтернативою бульваному чтиву? Це заявка не на успіх, а як мінімум заперечення Вашій тезі, що це - нудно. Навіть бульварне чтиво, причетністю до створення якого я без пербільшення пишаюся і це декларую, треба робити якісно. Про те. що мої скрипки зроблені сокирою, ніхто з шанувальників палп фікшну ще не ризикнув сказати. Так що не зводьте дискусію до особистого, тим більше, що в мене з Вами, здається, нічого особистого нема. Хіба Ви пишете високу поезію чи інтелектуальну філософську прозу, тоді здаюся... Продовження теми паразитів: кінотеатри паразитують на любові глядачів до кіно, філармонія - на любові слухачів до класичної музики, книгарні - на тому, що людям требя десь купувати книжку. Не було б телебачення - не було б "ТК". До речі, ви знаєте балетних критиків чи оглядачів в Україні? Тих, які паразитують на балеті?
Олена Солодовнікова
5827 дн. тому
Успіхів, Андрію! Книжка щомісяця -- це серйозна заявка на успіх. Складайте і надалі конкуренцію Донцовій та її бульварному чтиву!
Елене Солодовниковой - автор
5827 дн. тому
Дякую за спробу прочитати одну з 26-ти написаних і підготованих мною книжок. Шкода, що не догодив Вам своїми трилерами та детективами. Матиму на увазі: в мене мінус один читач. Знаєте, в мене кожного місяця по одній книзі мінімум виходить. Отже, я на всіх, хто друкує ці книжки, паразитую? А ще я в кіно працюю - паразитую, значить? Класссссссс! Тоді, виходить, Ви паразитуєте на тій роботі, яку виконуєте. Чи, може, типу виконуєте? Насправді колись Мюллер у кіно казав: "Радіо люди придумали, аби його слухати". Так само: телевізор придумали, аби його дивитися. І робити свої висновки з побаченого. Ось і весь паразитизм: дивись і думай, якщо думки в голову приходять. На так звані розслідування мене як журналіста кидали з 1992-го Року Божого, і я вже готовий був хабаря комусь дати, аби позбавили мене такої роботи, яку не можна робити на разультат, лише для процесу. А про Лесю Штогрин Ви так само дарма: її сюжет важко було не помітити, а значить - неможливо не висловитись, причому - без "ура"-пафосу. Потім люди в "За вікнами" почали виправлятися потроху, так само без пафосу, про що я і написав з паразитичних міркувань. До речі, кількість коментів до цих скромних спостережень підтверджує правоту окремих пасажів, допущених скромним автором.
комерческий отдел МВД
5827 дн. тому
а что, Стогний жлобится делать заказуху на ТК? Почему бы телекритике не поговорить о том, что МВД запретило региональным пресс-службам давать информацию 1+1 и ICTV. Комерческий интерес или политический?
ЫЫ
5827 дн. тому
то в.к. Мені здавалось, що завдання телебачення висвітлювати проблему, а не вирішувати її. Це вже стосується виконавчої та судової влади нашої країни... Якщо вони не діють, які претензії взагалі можуть бути до тих чи інших журналістів?
в.к
5827 дн. тому
навіщо взагалі називати себе агентами впливу, якщо після сюжету репортрери не відслідковують і не моніторять показану проблему...
Корнилов - ильичу
5827 дн. тому
Вообще-то НТН уже 2 года как САМООКУПАЕМЫЙ КАНАЛ - (кстати, я как раз тут 2 года и работаю:):) Это к вопросу о том, что кому-то нас "держать уже нету мочи, а слить жалко". И 3.5% доли по аудитории 18-49 - очень даже осмысленная цифра. А тебе ильич, я вообще ничего не должен, тем более переворот
ЫЫ
5827 дн. тому
Давайте доведем до легкого абсурда данную статью..., если уж назвались агентами впливу, одевайте бронежилеты, получайте оружие, расследовали дело и выехали на захват преступников-повязали и в студию - давать интервью под пытками:)
в.к
5827 дн. тому
зГОДЕН повністю із звинуваченнями автора, приклад їхній вчорашній сюжет про розлучення та сімейні драми, окрім емоцій пяного чоловіка та безпорадності дільничого в сюжеті нічого не було, такий сюжет дійсно важко назвати розслдідуванням. Хоча був один безглуздий коментар міністра щодо дит садків...а так це лише соціалка
nevermind
5827 дн. тому
Сам меньше рот открывай, аноним-неудачник
ТО Baster // 08.12.2008 09:47:19
5827 дн. тому
Почему же бред, уважаемый? Не надо врать. Большинство таких тв-передачек выходит с комментами уполномоченных и компетентных лиц так или иначе связанных с официальными органами. И уж верите ли Вы или нет, но такие люди не будут комментировать, то что может их дискредитировать или то, что они не смогут комментировать. выставляя себя сознательно идиотами перед зрителем. Речь идёт не о том, что Вам дают готовенькую инфу в отделе общественных связей, а о том, что без ведома соответствующего органа инфа эта не попадёт к зрителю явно уж :)))
nevermind
5827 дн. тому
Я не поклонник автора статьи - все что пишет этот персонаж полный бред. Я не поклонник программы - это явно неудачный продукт от которого отказался главный канал страны. Бочки с огенм, понтоватый ведущий, недалекие сюжеты - берите пример с За вікнами на стб и меньше тут 3.14 - те
Baster
5827 дн. тому
""слив"информации в СМИ в нашей стране абсолютно во всех случаях происходит с подачи "органов" а именно их отделов общественных связей" - Бред! Кто ищет инфу - всегда ее найдет. А кто не хочет гемороится, "нафиг нужно на такую зарплату...", работает по прессрелизам. Уж поверьте, долго этим занимаюсь!
5828 дн. тому
Автор статьи, видимо, не совсем осведомлен со спецификой подготовки программ аналогичного жанра в исполнении любого из телеканалов.Так, расследования, а затем и "слив"информации в СМИ в нашей стране абсолютно во всех случаях происходит с подачи "органов" а именно их отделов общественных связей. Журналисты у нас "расследуют" лишь то, что им дали "расследовать". а точнее на основе уже слитой кем-то информации. Потому. как бы не называлась телепрограмма и выпускающий её телеканал, а вопросы касательно криминала, так или иначе освещаются на основе информации из компетентных органов или лиц, связанных с ними. "Агенты" показывают абсурд?!! нет!!! они лишь показывают, отображают нашу с вами реальность, доведенную до абсурда.Кто сталкивался с той или иной ситуацией в своей жизни, прекрасно понимает: о чем идет речь. Потому, если автору лично не нравится продукция определенного производителя, ну пусть посмотрит продукцию другого производителя. Как показывает опыт просмотра и сравнения продукции в жанре криминальных расследований и т.п. разных украинских каналов: зачастую и видео одинаковое, и фабула в основе закдровых текстов и тексты журналистов в кадре используются одинаковые (из одних и тех же источников).Чуть по-разному (работа редакторов) преподносится разве что и у некоторых есть небольшие вкрапления собственных досъемок на месте. Вот и всё... "агенты" по крайней мере хоть в приличную обложку сумели это всё завернуть и интересно подать...
Руслан Тарасов
5828 дн. тому
Дякую за цитування декількох наших сюжетів! Виходить, команда "Агентів впливу" працює плідно! Відносно абсурду: чому ви не згадали у власному матеріалі ще якісь шалені відкриття програми "За вікнами" окрім тих, які зробила талановита Леся Штогрин?
Елена Солодовникова
5828 дн. тому
Кстати, хотела прочитать хоть одну вашу книгу, но сил не хватило -- на второй странице скучно. А віы за нами наблюдаете еженедельно. Наверное, это о чем-то говорит? ;-) Ну и об отсутствии в наших сюжетах "розгублених коментарів відповідних осіб" -- откровенная ложь. Впрочем, вы сами знаете, но нужно же на чем-то паразитировать, да? :-)
Елена Солодовникова
5828 дн. тому
Андрей, не устаю удивляться вашей привычке паразитировать, на чужом труде и имени. Сколько вы уже заработали на имени Леси Штогрин и ее сюжете? Теперь вот в очередной раз зарабатываете деньги на нас -- "Агентах Влияния". Мы никогда не позиционировали себя как исключительно программу расследований. Да, в том числе мы показываем украинский абсурд, причем делаем это с юмором. А о реакции на сюжеты, а она есть, делаем отельные сюжеты. Спасибо что нас смотрите! :-)
5828 дн. тому
Необхідно вводити ліцензування новин та "соціальних проектів" - вони шкідливі для морального здоров"я як цигарки та алкоголь для всього організму... :(
ильич
5828 дн. тому
Нет, эти корниловы не способны ни на какой корниловский переворот. Только на заворот кишок зрителей. Чтоб еще немного продлить свое бессмысленное существование за небессмысленные конверты от главных таможенников c херташами. Те их купили на всякий случай, чтоб конкурентам не достались, а теперь сушат мозжечок, на фуя НТН им сдалось. И в очко слить влом, и держать уже нет мочи
5828 дн. тому
гарна програма "За вікнами", а от агентів не дивлюсь, бо не поважаю головного редактора
woops
5828 дн. тому
А вам що потрібно?Ще й за вас щось готувати?) Тодф вперед шеф-кухарем, а ми меню дамо))
oops
5828 дн. тому
Сама стаття нічим принципово не відрізняється від затаврованих "типурозслідувань". От понаписувано на сім тисяч знаків - І ЩО? Заклинання в фіналі більше нагадує формальну відмазку, типу "суд покаже".
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду