13:30
Субота, 26 Листопада 2016

У пошуках «зозулі московської». Моніторинг теленовин за 14–19 листопада 2016 року

3 263
Моніторинг порушень стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5-го каналу впродовж 14–19 листопада 2016 року.
У пошуках «зозулі московської». Моніторинг теленовин за 14–19 листопада 2016 року
У пошуках «зозулі московської». Моніторинг теленовин за 14–19 листопада 2016 року

Моніторинг порушень стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5-го каналу впродовж 1419 листопада 2016 року.

 Протягом усього тижня політики шукали один в одному «агентів Кремля», з’ясовували, хто ж насправді ледь не щодня пікетує парламент — прості люди чи куплена масовка, наввипередки боролися за справедливість тарифів та прискорення безвізового режиму. Телевізійники в цьому потоці маніпуляцій нерідко свідомо підігравали конкретним політсилам.

14 листопада, понеділок

Новинами прокотилася хвиля повідомлень від силовиків про наближення «плану “Шатун”» і можливих провокацій під час масових акцій у столиці. У висловах політиків цього дня нависала тінь так званої руки Кремля. Проте, судячи з деяких сюжетів, про нацбезпеку більше знають політики, аніж силовики.

Приміром, на ICTV в  підводці звучить, що російський слід у можливій дестабілізації вбачає СБУ: «Поліція отримала 10 заявок на їх проведення з 15 по 22 листопада. Мають зібратися 50 тисяч людей. Вимоги у них будуть різні: від повернення грошей ошуканим вкладникам до повного перезавантаження влади. Але раніше наші спецслужби дізналися, що Росія готує низьку провокативних акцій в Україні саме у листопаді».

У наступному закадровому тексті журналіст ще раз підкреслює: «Однак правоохоронці попереджають, за гроші Кремля можуть влаштувати у столиці криваві провокації, то ж просять українців бути обачними». Однак у синхроні заступника голови Нацполіції Андрія Крищенка йдеться про підвищену терористичну загрозу загалом і ні слова щодо Кремля. Першою цю тезу підтверджує депутатка провладної фракції: «Ірина Луценко, заступник голови фракції Блок Петра Порошенка: Попахує антимайданом Януковича, шановні. Залишається висновок, що на дестабілізацію всередині країни йдуть криваві гроші Кремля, бо головне і надзвичайне завдання Путіна і Росії — спроба зірвати 24 листопада на саміті Україна — ЄС надання безвізового режиму».

Наприкінці сюжету таки нагадують, що відповідну заяву СБУ робила наприкінці минулого тижня. І вже в наступному сюжеті про «кривавий Кремль» знову говорять політики. Так, бійку між депутатами Юрієм Бойко та Олегом Ляшком спікер Андрій Парубій пов’язує з російською владою: «Хочу повідомити їм і всім іншим, отож, за вказівкою Кремля, намагаються тут, в українському парламенті, дестабілізувати. Я як голова парламенту цього не дозволю».

Анонсуючи масові акції протестів, канал «Україна» також подає синхрон Ірини Луценко з висловлюванням про «п’яту колону Кремля». Однак потім автор сюжету уточнює — попереджали про це в СБУ — і надає відповідний коментар співробітника: «Анатолий Дублик, начальник департамента защиты национальной государственности СБУ: Спецслужби зафіксували не поодинокі виїзди за межі України, а саме в Російську Федерацію організаторів цих акцій для отримання як фінансування, так і конкретних інструкцій».

Уже згадану бійку на погоджувальній раді парламенту між Бойком і Ляшком усі канали висвітлили відносно збалансовано, надавши слово всім сторонам інциденту. А далі — як кому на душу лягло.

«1+1» іронізували з інциденту, цілий сюжет аналізуючи техніку бійки з чемпіоном Європи з боксу Володимиром Вірчисом. Подекуди коментарі спортсмена абсолютно не корелюються з ситуацією, і протягом усього сюжету так і не дають відповіді на ключовезапитання — чи є в цій сутичці ознаки постановки. Зате весело:

«Кореспондент (Наталія Нагорна): Другий раунд. Суперники повертаються на попередні позиції. 4-та хвилина 40 секунд. Точний удар знову припадає на голову радикала. Трибуни байдужі. Учасників бою розбороняють. Парубій обіцяє спортсмену в червоній краватці додатковий час.

Володимир Вірчис: В профессиональном боксе такого не наблюдается, что боксер может попросить у рефери минуту добавить».

На «Інтері» ситуація з бійкою стала приводом для реклами «Опозиційного блоку». Одразу після сюжету про інцидент — заява партії: «Очередная провокация. Так оценили скандал на согласительном совете в “Оппозиционном блоке”. В официальном заявлении партии говорится о том, что и впредь будут давать жесткий отпор коалиции войны и ее наемным радикалам, чтобы защитить себя и людей. Кроме этого, Оппоблок будет настаивать на переизбрании Верховной Рады, в которой нынешнее большинство, по их мнению, привело к развалу экономики».

Майже на всіх каналах у перших сюжетах випуску вийшло повідомлення про відставку голови Нацполіції Хатії Деканоїдзе. Лише «1+1» це повідомлення розмістив у хвості випуску — передостаннім, 21-м за ліком. Видно, редактори не знайшли цій інформації більш належного місця у випуску, ніж після повідомлення про землетруси в Новій Зеландії та перед анонсом аномально великого місяця.

От де «влучно» зверстаний випуск — то це на «Інтері». Починаючи з відставки Деканоїдзе в ефірі — цілий блок сюжетів, присвячених поліції. Логіка побудови випуску веде до висновку, що все пропало. Після новини про власне відставку — повідомлення, що заяву Деканоїдзе «прокомментировал министр внутренних дел. Как всегда, на своей странице в Фейсбуке)». Після зневажливого пасажу на адресу соцмережі, наступна новина — таки теж базується на аналогічній фейсбучній заяві. «С отставкой Деканоидзе умерла последняя надежда на продолжение реформы Нацполиции. Это цитата из заявления активистов Автомайдана, которое они разместили в Фэйсбуке. Активисты считают, что глава МВД не только полностью провалил процесс очищения своего ведомства от коррупции, но и всячески способствовал старой коррупционной системе. Автомайдановцы требуют уволить Арсена Авакова, в противном случае грозят блокировать главное здание Министерства внутренних дел».

Звісно, позиції Авакова чи МВС в цьому матеріалі немає. Наступний — уже про акцію протесту Автомайдану в Рівному: бачать загрозу у презумпції правоти поліцейського. Видимий баланс створює майже беззмістовний коментар керівника тамтешньої поліції: «Александр Панасюк, вр.и.о. Начальника ГУ НП в Ровенской обл.: Ми виконавча влада на сьогоднішній день, виконуємо закони, які прийняті. Будь-які закони, які будуть прийматися ми звичайно будемо виконувати». Забігаючи наперед, зауважимо, що на «Інтері» двічі за тиждень виходили матеріали, націлені проти міністра Авакова.

Топ-темою для всіх телеканалів у понеділок стали результати снігопаду. Перелічуючи наслідки негоди, майже ніхто з кореспондентів не вказує джерела інформації — звідки взяті дані про кількість відключених від електропостачання населених пунктів, хто повідомив про загиблих, які території найбільше постраждали від негоди, скільки доріг перекриті. В деяких випадках можна здогадатися, звідки отримано інформацію, завдяки присутності коментарів від представників різних державних служб. Але проблема в тому, що дані відрізняються в різних ЗМІ.

ICTV: «Понад тисячу машин застрягли в кучугурах, було скасовано десятки авіарейсів і поїздів. Найбільше постраждала від негоди Хмельницька область.

Віталій, водій: Я от виїхав з Вінниці в 13:30. Оце тіки приїхав в Хмельницький. Я їхав три часа 120 кілометрів. Ні одної машини я на дорозі не бачив».

Переважно із синхронів жертв негоди і складається сюжет — тобто з точкових оцінок. Ані ДСНС, ані поліція, ані медики не коментують загальної картини, й на чиї саме дані посилається журналіст — також невідомо. У сюжеті ICTV лише коментар міністра інфраструктури, який віддувається за всіх чиновників.

А от за даними каналу «112» — найбільше постраждали Рівненська, Хмельницька, Івано-Франківська область. Тут у сюжеті складнощі на дорогах та з енергопостачанням коментують у ДСНС. На 5-му каналі інформують, що замело 15 областей — «як і попереджали синоптики».

Канал «Україна» в першу чергу повідомляє: «Первые жертвы снегопада. На Прикарпатье и в Тернопольской области двое мужчин умерли от переохлаждения». Джерело цих даних також не вказано. І це єдиний канал, який надав цю інформацію. Про одного загиблого на Тернопільщині повідомив також СТБ.

15 листопада, вівторок

У Києві розпочалися акції протестів. Під виглядом обманутих вкладників на мітинги під Нацбанком збирали людей за гроші. Цього ж дня Верховна Рада ухвалила закон в інтересах обманутих вкладників. Тож з’явилося велике поле для політичних спекуляцій.

«Україна» у своєму сюжеті устами голови НБУ Валерії Гонтаревої називає крайнього в організації мітингів, точніше — крайню: «Валерия Гонтарева, глава Национального банка Украины: Уже понад місяць Національний банк перебуває під спланованою політично-інформаційною атакою. Лідер політичної партії "Батьківщина" Юлія Тимошенко, яка збирає вкладників збанкрутілих банків на мітинги, відверто обманює українців. Їх банки збанкрутіли, вкладники постраждали, проте їх основний бізнес працює та приносить їм доходи. Шановні, українці! Просимо вас не підтримувати, це маніпуляції».

У новин каналу «112» використано той же фрагмент заяви голови НБУ, але політичні звинувачення журналісти в ефір не пропустили. Відповіді представників «Батьківщини» або ж і самої Тимошенко немає.

Перший блок новин на «Інтері» — справжній парад матеріалів із ознаками замовлення. По-перше, сюжети не містять жодних згадок про оплату учасникам масовки, про яку розповідали та демонстрували приклади інші ЗМІ, по-друге, просувають інтереси конкретних політичних сил.

Перший сюжет — партії Валентина Наливайченка «Справедливість»:

«Кор. (Олег Решетняк): Позже всех на свой митинг пришли активисты "Партия справедливость" во главе с Валентином Наливайченко и участники проекта "Армия достоинства" с требованиями расследовать дела, связанные с офшорами украинских компаний. Активисты колонной шли к зданию Администрации президента, но проход им заблокировали силовики. Со второй попытки митингующих все-таки пропустили. Как рассказал Наливайченко, в Администрацию президента он передал 300 томов заявлений тех, кто пострадал от офшорных компаний.

Валентин Наливайченко, лидер партии "Справедливость": Провести публічні суди, провести в тому числі й відкритий народний трибунал. не просто притягнути їх до відповідальності, а мільйони й мільярди, які були викрадені з української економіки, повернути в країну, повернути в бюджет на зарплати й пенсії».

Другий — лідера СДП та профспілковця Сергія Капліна: «Уже на этот четверг масштабную акцию протеста запланировали профсоюзы. По словам их представителя в Верховной Раде, Сергея Каплина, люди обеспокоены тем, что обещанного повышения минималки они, просто, не дождутся. Кроме этого, активисты намерены требовать снижения тарифов на коммуналку, отмены налога на пенсию для работающих пенсионеров и выплаты долгов по зарплатам».

Третій — «Опозиційного блоку» в особі Олександра Вілкула: «Александр Вилкул, народный депутат, "Оппозиционный блок": Тысячи людей на улице говорят этой власти, что дальше так продолжаться не может. "Оппозиционный блок" не хочет бунта ради бунта, не хочет очередного переворота ради переворота и не хочет замены одной партии войны в парламенте на другую партию войны».

Утім, що цікаво, цього разу, як ми бачимо, «Інтер» не стає затято на бік протестувальників. Критика влади хоче й не збалансована, але поміркована.

Надалі «Інтер» знову вражає майстерністю верстки випуску. Коментар Валерії Гонтаревої про ситуацію зі вкладами завершується прогнозом керівниці НБУ щодо дорожчання імпортних товарів. Наступний матеріал — п’ятий у випуску — присвячений власне імпортним товарам: «И кстати, об импортных товарах и их потреблении в стране, где митингуют тысячи людей. За этот год в Украине съели 15 тонн заморских омаров и лобстеров». Джерело даних у повідомленні не вказано, лише зазначається: «за даними профільної організації» — якої саме, можна додумувати скільки завгодно. І здавалося би — що спільного між лобстерами й репортажем із Верховної Ради? Вчіться. Підводка: «Судя по декларациям, любителей лобстеров больше всего в парламенте. Но сегодня нардепам пришлось решать проблемы тех, для кого не то что омары — хлеб уже роскошь. Закон о возвращении средств обманутым вкладчикам парламент сегодня принял. Правда, ускорение придали депутатам крики митингующих у Верховной Рады. Но дружно нажимая на кнопки "за", народные избранники продолжали спорить, зачем же к ним народ пожаловал?».

В цей сюжет включено коментарі різних політсил, але двічі зацитовано лише представників «Батьківщини», серед яких Юлія Тимошенко, яка заявляє, що під Раду прийшли «прості люди»; а також два синхрони опоблоківця Юрія Бойка. Взагалі-то, під Радою справді було багатих справжніх вкладників, що постраждали від банкрутства банків. А от хто був під Нацбанком — про це канал промовчав.

Після матеріалів, присвячених затриманню підозрюваного в хабарництві поліцейського в Черкасах, сюжету про суд над обвинуваченим у хабарництві заступником міського голови Тернополя — повідомлення «И все же, какие дары принимать можно?», що завершується пасажем: «Напомню, некоторые чиновники в своих декларациях указали, что в прошлом году их прямо завалили подарками. Например, нардепу от “Народного фронта” Денису Дзидзевскому надарили аж на целых 35 миллионов гривен». Звісно, у сюжеті не намагаються дати слово самому Дзензерському. Не пояснюють, чому з усієї маси нардепів, що декларували цінні дарунки, виокремлено саме його. А враховуючи сформований попередніми матеріалами контекст, висновок у глядача цілком очевидний — значить, хабарник.

Завершує хвилю упереджених матеріалів на «Інтері» сюжет на захист депутатів «Опозиційоного блоку» в Херсоні та Миколаєві. Розповідаючи про інцидент у парламенті цього дня, а саме про скандал між Тимошенко і Ляшком та нібито підготовкою замаху на Юрія Шухевича, канал «Україна» подає позицію лише призвідника цього скандалу: «Лидер Радикальной партии Олег Ляшко заявил о подготовке нападения на коллегу Юрия Шухевича. Тот сегодня должен был выступать в сессионном зале от партии "Батьківщина", хотя избирался от радикалов. Лидер фракции возмутился, спикер слова Шухевичу не дал. Как заявилпозже Ляшко, 80-летнего депутата пыталась использовать лидер "Батьківщини", принудив инициировать начало процедуры импичмента Президента». На інших каналах прокоментувати ситуацію дали всім причетним до інциденту.

В образі миротворця виступив на ICTV та каналі «Україна» Леонід Кучма. В обох випадках сюжети резюмують тему протестів та містять майже філософські вислови другого президента, хоча і не містять у собі новини.

На ICTV: «Нинішні вуличні протести — спроба розхитати і так не просту ситуацію в Україні, вважає другий Президент України Леонід Кучма. Політики мають бути мудрими і домовитися між собою у Верховній Раді, а не виводити людей на вулицю».

На «Україні»: «Не накалять обстановку в стране, и, обьедениться призывает второй президент Украины. Леонид Кучма уверен, — сейчас не времья для новых майданов, ведь последствия могут быть еще хуже, чем в предыдущих».

А от на журналістів 5-го каналу спілкування з Леонідом Даниловичем справило інше враження й вони розкрили зрозумілий інформаційний привід: «Наступна зустріч чотирьохсторонньої контактної групи в Мінську має бути 23 листопада. Про це повідомив представник України Леонід Кучма. Він зазначив, що тоді мають обговорити відведення сил та озброєння з ділянки з лінії розмежування, котра біля станиці Луганської. Допуск представників місії Червоного Хреста на окуповані території та обмін полоненими».

Із пропрезидентської позиції — йдеться про Петра Порошенка — подають інформацію про прийнятий закон щодо вкладників канали «Україна» та 5 канал. Перший запросив до студії представника Президента у ВР і не поставив жодного гострого питання, що, по суті, дозволило тому протягом шести хвилин просто транслювати позицію Президента. Інший — у тексті повідомлення наголошує на персональній ролі Президента в ухваленні закону: «Відповідний законопроект за поданням Президента ухвалила Верховна Рада. Голосів за було 285. Документ Голова держави направив до парламенту у п'ятницю і позначив його до розгляду, як невідкладний».

На «1+1» цього дня в сумнівному матеріалі, спрямованому проти Саакашвілі, виступив нардеп Вадим Рабінович: «Народний депутат Вадим Рабінович закликає видати Михеїла Саакашвілі Грузії. Про це він заявив в інтерв'ю ТСН. За словами Рабіновича, він звернувся до Генпрокуратури і МВС з проханням розглянути екстрадицію колишнього голови Одеської обласної адміністрації».

Ще один матеріал «ТСН» просуває інтереси нардепа-укропівця Віталія Купрія. У першій половині сюжету, коли йдеться про вкрадені колеса на машині журналіста каналу «1+1» та бездіяльність слідчих, виникає питання — а чи був би сюжет в ефірі, якби його героєм став не співробітник каналу? Проте коли в кадрі з’являється Віталій Купрій із пропозиціями законодавчих ініціатив, стає одразу зрозуміло, хто тут головна дійова особа: «Кореспондент (Валентина Доброта): Також законодавці хочуть дозволити суддям виходити за межі обвинувального акту. Ця стаття відразу викликала суперечку. Віталій Купрій: Прокуратура робить так, щоби реальні злочинці, замовники злочину корупційного, уникли відповідальності. Це робиться за хабарі. Беруть якісь шісток людей, хлопчиків для биття, підставляють їх».

16 листопада, середа

Найбільш обговорюваними темами цього дня стали великі суми в комунальних платіжках українців, резолюція ООН щодо російської агресії в Україні та питання згоди парламенту на притягнення до відповідальності нардепа від «Опозиційного блоку» Вадима Новинського.

Після випуску праймових новин цього дня спічрайтери Президента цілком заслужено могли б отримати премію за хорошу роботу.

ICTV: «Президент України Петро Порошенко вважає ухвалення українського варіанта резолюції перемогою справедливості».

5 канал: «Перемогою української дипломатії назвав Петро Порошенко підтримку Комітетом ООН резолюції щодо Криму попри протидію Росії, а вона була».

«1+1»: «Петро Порошенко ухвалу ООН назвав знаком великої підтримки та дипломатичною перемогою».

«Інтер»: «Принятие ООН резолюции по Крыму, это победа дипломатии, об этом Президент Украины заявил на встречи с послами стран The Seven»

«Україна»: «Большой дипломатической победой назвал принятие комитетом Генассамблеи ООН резолюции по Крыму украинский Президент на встрече с послами стран Большой семерки».

СТБ: «Перемога на дипломатичному фронті. Комітет Генасамблеї ООН проголосував за резолюцію України».

При цьому новини «Інтера», 5-го каналу, «України» спершу подають нейтральне повідомлення про ухвалення резолюції і згодом ще одне, спеціально призначене для гарної промови Порошенка.

Найповніше інформацію висвітлили на СТБ. Замість синхрону Президента використали коментар міністра МЗС Павла Клімкіна та повідомили, як розділилися голоси в комітеті Генасамблеї ООН, щоправда, не оминувши лаконічних оцінок: «Документ обговорювали понад годину. «За» проголосували сімдесят три країни, «проти» — двадцять три. Резолюцію підтримали передові держави світу. Натомість проти були Росія, Білорусь, більшість країн пострадянського простору, а ще Сирія, Еритрея, Бурульді та подібні. Тепер за процедурою впродовж місяця український документ мають розглянути на пленарному засіданні Генасамблеї ООН».

Вдалий день для Президента. Він підписав закон щодо вкладів і отримав чергову порцію компліментів за повної відсутності критики, згадок про масові протести, експертних оцінок політики НБУ тощо. Приміром, на «Інтері» матеріал про цю подію виглядає так:

«Президент подписал закон, предусматривающий выплаты обманутым вкладчикам. В часности, речь идёт о вкладчиках банка "Михайловский". Сделал это Пётр Порошенко в присутствии пострадавших. Напомню, на днях глава государства подал в парламент законопроект о защите обманутых вкладчиках, как неотложный, и вчера депутаты приняли его в целом. Общая сумма выплат составляет 1,2 миллиарда гривен, через 20 дней Фонд гарантирования вкладов начнёт выплаты этих денег.

Пётр Порошенко, президент Украины: Було розроблений законодавчий механізм, який з одного боку дає зелене світло на компенсацію цих грошів через Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, а з іншого боку включити червоне світло шахраям. Більше того, навіть посилити відповідальність не лише власникам банків і менеджменту банків, який долучився до організації злочинної схеми, а також фінансових інституцій, які брали участь у цих схемах.

Олег Мосин, обманутый вкладчик банка "Михайловский": Ми задоволені тим, що президент находить в такий тяжкий для країни час вирішення питання вкладників. Ми маємо надію, що все вирішиться, аферисти-банкіри понесуть покарання, а люди отримають свої тяжко зароблені кошти».

Тим часом цього дня продовжувалися пікети під Нацбанком. Про це повідомили у випуску новин «1+1», де про підписаний Президентом оптимістичний закон не йдеться взагалі.

Ще одним приводом для компліментів на адресу влади стало засідання Кабміну. Там прем’єр Володимир Гройсман заявив про покращення ситуації в Україні з посиланням на рейтинг Fitch, а канал «Україна» ретранслював цей компліментарний меседж, хоча свої дані агентство озвучило ще 11 листопада — як і значна кількість ЗМІ. Тож така заява прем’єра стала не приводом для аналізу ситуації, а черговим аргументом на користь покращення.

Крім того, в Кабміні пообіцяли переглянути платіжки за комуналку. Всі топові канали облетів один і той самий коментар Гройсмана: «Ми почули про те, що це наче б то помилка, але якась вона дуже дивна, ця помилка. Коли дехто намагається розхитати ситуацію і нагнати істерію. З'являються платіжки з подвоєними і потроєними цифрами. Я попереджаю, що якщо ми будемо бачити, що десь в регіонах такі речі відбуваються, ми будемо дуже жорстко карати штрафними санкціями за ці речі. І я думаю, що тут може і бути питання кримінальної відповідальності».

Немає такого коментаря із восьми телеканалів лише на каналі «Україна». Там роль оптимістичного коментатора відведена комерційному директору ПАТ «Київенерго» Євгену Бушмі. Позиції теплопостачальника присвячено дві третини матеріалу, й у коментарі представник компанії ніби апелює до неозвученого синхрону Гройсмана: «Евгений Бушма: И ошибки в этом никакой нет. Такова специфика расчета по вот этой формуле, утвержденной Кабинетом Министров. В ноябре этой проблемы, если можно так сказать, не будет». Про те, що власником ПАТ «Київенерго» є Рінат Ахметов, наголошує у своєму сюжеті про тарифи лише журналіст «1+1».

Ще один фокус ЗМІ — справа Вадима Новинського, на якого ГПУ готує підозру щодо пособництва екс-президенту Януковичу в тискові на митрополита Олександра Драбинка. На каналі «Україна» під час включення та після коментаря генпрокурора Юрія Луценка вийшло бліц-інтерв’ю з самим Новинським. По суті, запитання давали нардепу можливість протягом двох хвилин заперечувати всі обвинувачення. Решта каналів ситуацію висвітлили досить зважено.

Двічі на каналах Пінчука (ICTV та СТБ) вийшов матеріал про благодійну діяльність фонду «АнтиСНІД» Олени Пінчук. Також на ICTV обіцяє зробити Київ європейським містом мер Віталій Кличко.

17 листопада, четвер

У Верховній Раді знову головними фігурантами скандалів стали Олег Ляшко та Юлія Тимошенко, з ініціативи першого.

У сюжеті каналу «Україна» розповідають про хронологію питань, порушених у парламенті: зміни в законі щодо домашнього насильства, енергоефективність, справа Новинського. Аж раптом: «В кулуарах звучит еще одно обвинение.

Олег Ляшко: Я дуже злий на Юльку. Ця "московська зозуля", одягнена в українські вишиванки, намагалася чужими руками реалізувати путінський і кремлівський план по захопленню влади. Я звертаюся з вимогою до Президента Порошенка позбавити Тимошенко українського громадянства за підривну діяльність, яку ця "московська зозуля" проводе в Україні.

Кореспондентка: Ответила Тимошенко в соцсети. Простила все».

У структурі сюжету репліка Ляшка абсолютно не є виправданою та порушує загальну логіку. Хоча ця фраза в інтерпретації інших каналів також пролунала, проте мала більш іронічне оздоблення, йшла поруч із живим синхроном «зозулі» Юлії Тимошенко, а не лише скриншотом із соцмереж. Можливо, цією врізкою на каналі хотіли виправдати появу в ролі гостя студії Олега Ляшка, котрий став фігурантом низки скандалів протягом тижня, які сам же ініціював. Під час ефіру на адресу нардепа не прозвучало жодного критичного запитання.

На «Інтері» знову прорекламували профспілківця Сергія Капліна, який прийняв доленосне рішення: «Сергей Каплин, представитель Профсоюзов в Верховной Раде: Було прийнято надзвичайно важке, але історично відповідальне рішення відкласти акції протесту профспілок під стінами Верховної Ради України на два тижні. Ми не бачимо необхідності стояти на площі, вести сюди сотні тисяч людей, тоді, коли Верховна Рада України, по суті, пуста». Наступний сюжет — рядовий мітинг у Полтаві під прапорами СДП, лідером якої є Каплін.

Рясніє упередженнями матеріал «Інтера» щодо затримання начальника управління житлового господарства Львівської міськради Юрія Гольця. Підозру в корупції журналіст усіляко прив’язує до міського голови Андрія Садового та його політичної сили: «Во Львове у “Самопощи” проблемы. Может, этим и объясняется сегодняшний демарш в парламенте. (...) За что просил деньги, какие тарифы установил на свой услуги и как действовал мэр города, под боком которого годами берут взятки? Узнаем от Галины Якушко. (...) Но мэр Львова Андрей Садовый, якобы, не знал, что его подчинённый годами брал взятки за каждый договор по городскому благоустройству».

Такої завзятості на «Інтері» не проявили до гостя студії Вадима Новинського, справою якого займається ГПУ. Він отримав, по суті, чотири хвилини піару для озвучення своєї позиції з обвинуваченням у фабрикуванні доказів та переслідуванні опозиції. Запитання ведучої зводяться до: «Расскажите, что там произошло? Что вы имеете в виду? А почему тогда вы считаете, вокруг именно вас сложилась такая ситуация?» Гість навіть перебиває ведучу, а не навпаки. Кілька відповідей нардепа починалися фразою: «Но это спросить надо у Генеральной прокуратуры». Проте ГПУ в цьому випуску новин слова не дали.

Вболівати за безвізовий режим у ефірі каналу «Україна» став лідер «Народного фронту» Арсеній Яценюк.

До піару власних проектів вдалися у своїх новинах «1+1» та СТБ, відповідно, видавши сюжети проекту «Ті, що вражають» (1+1) та вистави «Коридор» (де задіяна команда СТБ).

18 листопада, п’ятниця

Телеканали знову випустили в новинах серію «паркету», а «Інтер» продовжив нападки на чиновника з оточення Cадового.

У дусі радянського агітпропу спрацював канал «Україна» над вітанням прем’єра Гройсмана аграріям: «Рекордный урожай. "Украинские аграрии в этом году собрали 64 миллиона тонн зерновых и зернобобовых культур", — заявили в Минагрополитики. Это абсолютный рекорд за всё время независимости. С достижнием и профессиональным праздником работников сельского хозяйства сегодня поздравил премьер Владимир Гройсман. Он отметил, поддержка агросектора — один из приоритетов правительства, что отражено в проекте бюджета 2017».

Більш вибагливо, але все ж паркетно, новини ICTV та «України» підійшли до висвітлення зустрічі Президента з представниками Ради церков.

ICTV: «Важливо, щоб українці об'єдналися перед зовнішньою агресією та внутрішніми викликами заради збереження держави, про це говорив сьогодні президент України Петро Порошенко на зустрічі з представниками всеукраїнської ради церков».

ТРК «Україна»: «Поддержка духовенства и молитва за Мир помогает Украине сейчас выстоять, уверен Президент», — і далі гарант цитує Біблію.

А от на «1+1» цю зустріч показали з практичного боку: «Нам необхідна єдина помісна православна церква, на цьому сьогодні наголосив Президент Порошенко під час зустрічі з представниками Ради церков і релігійних організацій України. Їм глава держави подякував за молитви за мир і підтримку людей у непрості часи. На зустрічі Президент підписав зміни до податкового кодексу. Релігійні організації, згідно із документом, більше не платитимуть податку на доброчинство».

Цього дня перед ЗМІ заявили про звільнення викраденого екс-співробітника ФСБ Ігоря Богданова, який перейшов на сторону України. Оскільки на прес-конференції з цього приводу були і голови СБУ та ГПУ, і сам Богданов, то видати незбалансовані матеріали було майже неможливо. Проте в ефірі ICTV передує цьому повідомленню вирвана з контексту заява генпрокурора Юрія Луценка: «Росія явно розгортає мережу терористичних актів на нашій території, і це ще раз означає, що суспільство має завжди пам'ятати, кожен день пам'ятати — Україна в стані війни». Лише з переглядом інших новин стає зрозуміло, що Луценко заявив це під час прес-конференції щодо звільнення Богданова, де сам потерпілий назвав викрадення терактом.

Справу Юрія Гольця, підлеглого Андрія Садового, «Інтер» продовжує наближувати до самого Садового: «Месяц назад ему уже избирали меру пресечения, тогда — по делу о пожаре на Грибовицком мусорном полигоне. Прокуратура обвиняет главу департамента в служебной халатности, из-за которой погибли четыре человека во время обвала. Но в тот раз суд не отправил Голеца в СИЗО, оставил на свободе под личное обязательство и чиновник продолжал преспокойно работать в мэрии под покровительством градоначальника Андрея Садового», «Дело о взятках в вотчине Андрея Садового на контроле у Генпрокурора Украины. И сегодня Юрий Луценко заявил, отвлечь внимание от громкого дела пытаются с помощью политических манипуляций. А Голеца называют "самым любимым" сотрудником Львовского мэра». Щоправда, остання фраза — справді цитата генпрокурора.

Герой новин каналу «Україна» — знову Олег Ляшко. Тепер у ролі борця з несправедливими тарифами: «Тарифный иск снова остался без рассмотрения. Окружной Админсуд столицы в очередной раз перенес заседание на 23 ноября. Депутаты Радикальной партии с июня требуют, чтобы НКРЭ пересмотрела цены на газ, а также снизила тарифы на тепло и воду, но пока безрезультатно.

Олег Ляшко, народный депутат, председатель Радикальной партии: Ми добиваємося, щоб рішення було прийняте. Ми вважаємо, що тарифи завищені мінімум удвічі і тому добиваємося рішення суду і після прийняття рішення суду, буде перерахунок тарифів, і людям мають бути повернуті кошти, які були переплачені».

19 листопада, субота

Цей день ознаменувався зловтішаннями з російських дипломатів.

5 канал повідомленням про супровід делегації в небі Швейцарії завершує новину про саміт АТЕС у Перу: «Російська делегація їхала на саміт із пригодами. У повітряному просторі Швейцарії росіян супроводжували винищувачі, — це давня практика Швейцарії. І ця практика дещо збентежила пасажирів російського лайнера.Ну а в Лісабоні літак делегації взагалі зламався, і довелося чекати, доки з Росії не прилетить деталь для ремонту».

Канал «112» також цю ситуацію ставить в основу повідомлення, а про сам саміт згадує лише побіжно. Однак робить це більш стримано та посилається на джерело: «Росія вимагає пояснень від Швейцарії через інцидент із урядовим літаком. Про це йдеться у повідомленні посольства Федерації у цій країні. Напередодні швейцарський винищувачі F-18 впритул наблизились до лайнера із російськими посадовцями та журналістами і супроводжували його упродовж десяти хвилин, на кордоні відпустили. Судно прямувало із Москви в столицю Перу — Ліму на саміт азійсько-тихоокеанського співробітництва. У складі офіційної делегації Володимира Путіна не було. Він прибув у Перу іншим літаком».

А «1+1» демонструє російських дипломатів в Австралії як небезпечних хуліганів: «Російський дипломат пошкодив машину Еріки Бейкон. На прохання жінки відшкодувати витрати на ремонт на місце пригоди він викликав першого секретаря Посольства Едуарда Шакірова». У матеріалі відсутні синхрони, не вказано джерел майже жодного з озвучених фактів, тож природа такої обізнаності кореспондента українського каналу в деталях австралійського інциденту незрозуміла. У відеоряді з’являється документ — нібито відповідь Шакірова на скаргу австралійки, та звідки взявся цей документ — також не повідомляється. На відео ілюструється остання фраза з листа: «Прошу, прийміть мої вибачення, якщо вважаєте мою поведінку негідною» — в інтерпретації журналістів у закадровому тексті це звучить так: «Крикливий дипломат офіційно вибачився, втім, із ремаркою. Мовляв, нічого крамольного в своїй поведінці не помітив». Завершується матеріал відеокадрами з поліцейськими в повній амуніції — шоломах та бронежилетах, як ніби натяк на особливу небезпеку російських дипломатів для громадськості.

Цього дня продовжилася історія із затриманим начальником управління ЖКГ Львівської міськради Юрієм Гольцем. Йому обрали запобіжний захід. Навіть «Інтер», який попередні два дні досить емоційно доводив обґрунтованість підозри, артикулює, що підозрюваний не визнає своєї вини: «Сам Голец тоже все отрицает. За что получил 80 тысяч гривен в день задержания, чиновник объясняет: ему вернул долг старый знакомый.

Юрий Голец: У нього виникли певні боргові зобов’язання переді мною. Це кошти, які він мені частково повернув свого боргу, який мав переді мною».

Цю фразу він озвучує в судовому засіданні. Проте канал «112», повідомляючи про арешт, чомусь позиції вже арештованого чиновника не озвучує, й навіть не вказує, що той не визнає своєї вини.

На «Україні» вийшли одразу два сюжети про ДТП, в яких використали нерелевантні коментарі. Про загибель двох людей та потрапляння ще двох до реанімації після ДТП за участі рейсового автобуса на Львівщині журналіст повідомляє без будь-яких посилань на джерела. У сюжеті міститься лише один коментар — свідка події, який описує фабулу аварії. Звідки взялися цифри та інформація про стан потерпілих, і, відповідно, наскільки можна довіряти цій інформації — не зрозуміло.

В іншому сюжеті йдеться про ДТП на Львівщині, в якій загинула 17-річна дівчина. Її родичі вважають, що справу спускають на гальмах і винуватця не притягнуть до відповідальності. Підкреслюючи побоювання заявляють: «Ольга Критий, тётя погибшей: Він вже наїхав. Він двоє людей вбив вже давним-давно і ховався в Польщі. Зараз знову хоче вирішити так само справу». Звідки такі дані в жінки й наскільки вони точні — питання риторичне. Авторка сюжету Олександра Стасишин спілкується з усіма сторонами конфлікту, й аж занадто розширює це коло — не отримавши згоди поспілкуватися з винуватцем ДТП, вона включає до сюжету позицію його вітчима: «Иван Кукурудз, отчим водителя внедорожника: Якщо була аварія, то він абсолютно не винен. Він не пияк, він господарник. Дівчина скочила під машину та й все». Теленовини, звісно, не суд. Але в цій ситуації збалансованим матеріал був би і без свідчень третіх осіб та некоректних оцінок.

Висновки

Протягом тижня загалом ми нарахували 72 сумнівних матеріалів: із них 47 матеріалів із ознаками замовлення, 18 компліментарних повідомлень про представників влади — так званий паркет, сім повідомлень являють собою промоцію власних проектів каналів чи медіахолдингів.

Найбільше таких матеріалів виявлено на каналах «Україна» та «Інтері» — відповідно 25 та 19 повідомлень. Найменше на СТБ — два матеріали, з яких один має ознаки замовності й іще один просуває продукт холдингу. Лише один сумнівний матеріал — паркетного типу — виявлено на каналі «112».

Найбільше позитивних матеріалів протягом тижня було в інтересах Ріната Ахметова (вісім). Сюди включаємо п'ять матеріалів про однойменний гуманітарний фонд, по одному повідомленню про «Метінвест», «Київенерго» та ДТЕК. Усі вони вийшли на каналі «Україна».

Другу за популярністю сходинку в позитивних сюжетах займає Володимир Гройсман (сім): три з них на «Україні», по одному на «UA: Першому», ICTV та каналі «112».

«Опозиційний блок» (шість): п'ять повідомлень на «Інтері» та одне на «Україні». По одному з цих матеріалів на кожному каналі були в інтересах Вадима Новинського.

Петро Порошенко (шість): по два матеріали на каналі «Україна» та 5-му каналі, по одному на ICTV та «Інтері».

Олег Ляшко чотири рази з’являється виключно у вигідному йому світлі в новинах «України».

Тричі в інтересах Сергія Капліна виходять сюжети на «Інтері» (один із них не згадує політика персонально, але демонструє не надто резонансну акцію під прапорами його партії).

По два рази з’являються в ефірах: Леонід Кучма (ICTV та «Україна»), Аграрна партія (ICTV), «Укроп» («1+1»), Олена Пінчук із фондом АнтиСНІД (ICTV та СТБ), Арсеній Яценюк («Україна»), Андрій Парубій (ICTV та 5 канал), комерційний проект Unit Factory (ICTV та «Інтер»).

По одному разу: «Наш край» (ICTV), Валентин Наливайченко з партією «Справедливість» («Інтер»), Віталій Кличко (ICTV).

«UA: Перший» протягом тижня чотири рази дає анонси дитячого «Євробачення», право на трансляцію якого має телеканал.

Матеріалів негативного незбалансованого спрямування протягом тижня було вісім. Всі, крім двох — в ефірі новин «Інтера». В його випусках вийшло по два матеріали з незбалансованою критикою Арсена Авакова та Андрія Садового, ще раз у негативному ключі згадали «Народний фронт» і депутата Дениса Дзензерського, а також критикували міністра інфраструктури Володимира Омеляна. Ще один критичний посил був спрямований на Юлію Тимошенко в ефірі «України». А на «1+1» оприлюднили заяву опоблоківця Вадима Рабіновича, спрямовану проти Михеїла Саакашвілі.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та  підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор Медіа» і не обов’язково відображає позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

ТСН/YouTube
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3263
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду