Незрозумілий бюджет і тінь антикорупційного форуму

Незрозумілий бюджет і тінь антикорупційного форуму

3 Січня 2016
2876

Незрозумілий бюджет і тінь антикорупційного форуму

2876
Центральні канали не зуміли пояснити пересічному глядачеві, що його чекає після прийняття бюджету на 2016 рік, та дуже поверхово подали інформацію про Всеукраїнський антикорупційний форум, який зібрав більше 5000 учасників. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го каналу протягом 21–26 грудня 2015 року.
Незрозумілий бюджет і тінь антикорупційного форуму
Незрозумілий бюджет і тінь антикорупційного форуму

21 грудня, понеділок

Парламентарі досі не можуть прийняти бюджет на 2016 рік. Провели погоджувальну раду, канали коротко подали інформацію про її результати. Лише ICTV взявся аналізувати статті проекту бюджету з освіти й науки. Однак тут ведучий не втримався від власних суджень: «Цього року вп'ятеро збільшили видатки на власне виробництво фільмів, зрозумівши, нарешті, ціну російської пропаганди та відсутності вітчизняного продукту». Другим коротким повідомленням «Факти» наочно показали наслідки проекту бюджету: «Вперше за історію незалежності місячна плата за житлово-комунальні послуги більша за мінімальну пенсію чи зарплату. Так, за останній місяць осені киянин з квартири в 32 квадратних метри за спожите тепло має віддати майже 700 гривень. А якщо помешкання 80 квадратів — 1200. І це не межа. Якщо температура знизиться до мінус 10, обігрів коштуватиме вдвічі більше».

Тим часом «1+1» («ТСН»), продовжує відстоювати інтереси близького до Ігоря Коломойського мера Дніпропетровська Бориса Філатова: «Зі скандалами, мінуваннями, з сутичками і навіть собаками. У Дніпропетровську цілий день марно намагалися обрати секретаря міської ради. Депутати і активісти на сесію прийшли з мегафонами і при першій же нагоді кричали у гучномовці. Депутати масово плутали кнопки для голосування, скаржилися, що електронна система зламана… Врешті за офіційно висунутого кандидата Каміля Примакова від БПП "Солідарність" забракло трьох голосів. Мер оголосив перерву, але депутати від "Опозиційного блоку" і "Громадської сили" вирішили голосувати за свого кандидата. Надрукували бюлетені та без голови лічильної комісії намагалися призначити секретарем Загіда Краснова». Коментарів опонента Філатова в матеріалі немає.

Водночас «ТСН» продовжує дискредитувати Михаїла Саакашвілі: «В Одесі оприлюднили нові факти корупції в команді голови Одеської облдержадміністрації Міхеіла Саакашвілі й нецільового використання коштів з благодійного фонду "На благо Одеси". Зокрема, йдеться про доплати чиновникам з команди голови Одеської облдержадміністрації до основної зарплати. Виплати ці здійснюються "по-чорному". Факти зловживань встановила хакерська група "Хінкалі". Оприлюднює їх народний депутат Дмитро Голубов». Весь сюжет журналіст будує виключно на коментарях Голубова, не перевіряючи сказаної ним інформації та не даючи слова самому Саакашвілі: «Губернатор нових звинувачень ще не коментував, він у відрядженні за кордоном. Його прес-служба поки не може навіть припустити, коли буде реакція Михаїла Саакашвілі».

«Інтер» видав в ефір матеріал, який критикує блокувальників Криму: «Вот у местных жителей терпение на исходе. Говорят, стоит выехать на заправку или в магазин, уже обыскивают. Хамство, незаконные обыски и ограничение свободы передвижения — вот основные претензии селян к участникам блокады. Лидер татар за действия своих людей извиняться не стал, но пообещал убрать блокпост после Нового года». При цьому канал вважає абсолютно нормальними претензії місцевих вільно пересуватися до Криму й назад, наче ніякої окупації й немає. А реакції кримських татар на такі закиди в матеріалі не подано.

«Україна» вкотре похвалила роботу Гумштабу Ахметова.

22 грудня, вівторок

Під Верховною Радою мітингували активісти з Кривого Рогу, які вимагали перевиборів у місті. Їх вийшов підтримати нардеп Єгор Соболєв. Він же намагався провести декількох протестувальників до парламенту, однак виникла сутичка з охороною. Депутат навіть пригрозив гранатою. Телеканали подали цю подію по-різному. «Інтер» словами опозиціонера Вадима Рабиновича критикує мітингарів, не забуваючи дискредитовувати уряд: «Вместо того, чтобы обсуждать уже этот долгожданный бюджет, отставку правительства и вопрос того, что они наворовали, нам разыгрывают спектакль. Опять побеждает топающая толпа — ногами, руками, гранатами, чем они там объясняют. Закона Украины ни одного не существует, по котрому можно отменить эти выборы. Ни одного». При цьому в матеріалі немає ні коментарів активістів, ні того ж уряду. Далі — ще один антикабмінівський сюжет: «Весь Кабмин — потенциальные "клиенты" антикоррупционной прокуратуры. Об этом заявил начальник ведомства Назар Холодницкий в интервью одному из информизданий. По его словам, именно эти люди не хотят, чтобы бюро и прокуратура заработали». «Україна» теж злегка вколола мітингарів: «Массовки ради депутат Соболев пытается провести в парламент активистов с улицы — охрана не пускает».

Натомість «ТСН» протестувальників цілком підтримала: «Після двох місяців протестів жителів міста Верховна Рада таки призначила там дострокові вибори з огляду на численні фальсифікації і сумнівну перемогу чинного мера Юрія Вілкула. Екс-регіонали з "Опозиційного блоку" в парламенті назвали рішення ради змовою проти них. Їхні опоненти визнають, що рішення з юридичного погляду не бездоганне. Проте, кажуть, парламенту довелось втрутитись і знайти вихід із глухого кута, коли результати виборів сфальсифіковано, а ЦВК і суди відмовляються це визнавати. У коаліції говорили про те, що шляхів чистого виходу немає і все відкладали рішення, доки фракція "Самопоміч" не вдалася до стандартного методу парламентського тиску — заблокувала трибуну і заявила, що бойкотуватиме всі голосування, поки не врегулюють питання виборів у Кривому Розі».

Інші канали лише коротко розповіли про активістів.

Тим часом на «Інтері» — піар «Опоблоку»:

«Оппозиция требует переизбрать мэра Николаева. Соответствующий законопроект нардепы зарегистрировали сегодня на сайте парламента. Напомню, мэром Николаева стал кандидат от "Самопомочі" Александр Сенкевич, хотя в первом туре с отрывом почти в полтора раза лидировал кандидат от "Оппозиционного блока" Игорь Дятлов». 

Також «Подробности» критикують дніпропетровську міську раду. Нагадаю, опозиціонер Олександр Вілкул програв мерське крісло укропівцю Борису Філатову: «Политический триллер в днепропетровском горсовете. На входе в мэрию появились бойцы "Правого сектора". Все — без оружия. Работе местных депутатов не мешают, а вот посетителей настойчиво просят предъявить документы. В горсовете объяснили: люди в камуфляже пришли на экскурсию». Далі в матеріалі голова Дніпродзержинського осередку «Правого сектора» Аскольд Можейко сказав, що бійців закликав у мерію обласний командир руху Ростислав Винар. Однак запитати самого Винара, навіщо він це зробив, журналісти не здогадалися.

В «України» — своє, ще критичніше пояснення: «Люди в военной форме у входа в Днепропетровскийгорисполком появились с самого утра. Лишь Александр с позывным "Дед" говорит: их сюда послали после вчерашней сессии, на которой должны были избрать секретаря горсовета — креатуру Филатова, Эмиля Примакова. Но он не прошел, тогда нардеп от "Укропа" Андрей Денисенко, руководитель одноименной фракции в горсовете Михаил Лысенко и тот самый Эмиль Примаков вышибли двери в серверную. Все это снято на камеру видеонаблюдения». Інші канали про бійців у міськраді Дніпропетровська не сказали ні слова.

«События» також піарять «Опоблок»: «Из-за того, что Мариуполь, Краматорск и Дзержинск включили в список территорий, где проводится АТО, там усложнилась деятельность предприятий и работа бизнеса. Об этом заявили в "Оппозиционном блоке" и потребовали внести изменения в закон». Не забув канал і про традиційний матеріал на підтримку Гумштабу Ахметова.

«1+1» тим часом критикує Президента Порошенка словами мами Надії Савченко, яка зустрілася з донькою на 5-й день чергового голодування: «Коли я зайшла, тоді вивели Надю. Надя улибається, ручки до стікла прижала. Я до її ручок прижала, це ми так поздоровалися. Вона вже: “Ой, мама”, — кричить. І руки до стікла: “Мамо, мамо, привіт”. Я говорю, що я зараз приїду і піду до Порошенка, а вона говорить: “Іди мамо, він тобі обіцяв, що я на май місяць буду вже вдома, я на Новий рік ще сиджу в тюрмі”». Реакції гаранта чи представників АП в матеріалі немає.

Також «ТСН» продовжує відстоювати інтереси Геннадія Корбана: «Жодних справ проти Геннадія Корбана СБУ під керівництвом Валентина Наливайченка не вела, а нинішня справа проти політика — політично вмотивована. Про це заявив колишній очільник Служби безпеки України перед допитом в Генпрокуратурі. Наливайченко запевняє: коли він очолював спецслужбу, слідчі доповідали йому, а він зі свого боку президенту, що доказів злочинних діянь Корбана немає». Коментарів з боку Генпрокуратури, нинішнього керівництва або представників СБУ в матеріалі немає.

Натомість вкотре є матеріал про ініціативи укропівця Ігоря Палиці в Луцьку, який хоче зробити Шацькі озера курортною зоною: «Ми можемо дійсно взяти фахівців за грантові гроші, які розроблять проект розвитку району, — каже голова облради Ігор Палиця. — Після цього, якщо їх це задовольнить, цей проект буде ними затверджений, і буде оголошено інвестиційний конкурс. От якщо ці всі перших три роки буде зроблено, безумовно, підуть інвестиції, підуть гроші і зробити цілком реально, тому що тут є сьогодні дороги, тут є населення, яке хоче працювати. Тут є все. Буковель коли починався, не було нічого».

ICTV рекламує банк «Кредит Дніпро»: «Однак наш селянин, на відміну від європейського, всі ризики несе самостійно. Бо підтримка з боку держави та фінансових установ наразі вкрай обмежена. Однак вже з наступного року банкіри планують ситуацію змінити. Скажімо, банк "Кредит Дніпро" запропонує спеціальні програми для середніх та малих фермерів, які не обмежаться лише кредитуванням».

23 грудня, середа

Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк назвав нардепів безвідповідальними; обурився, що уряд шукав компромісів із парламентом два тижні, а депутати достатньої кількості кнопок для прийняття головного фінансового документа країни так і не натиснули.

«1+1» подав в ефір виключно позицію Яценюка: «Якщо парламент не ухвалить бюджету цього року, країні загрожує катастрофа, переконує уряд. Зупиняться повноцінне фінансування армії і поліції, виплати пенсій і зарплат. Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк каже: з парламентом шукали компроміс три тижні, залишилося тільки натискати на кнопки в сесійній залі». Натомість «Інтер» заяву Яценюка подав як інфопривід, основний акцент канал зробив на трактуванні слів прем’єра політкоментаторами, близькими до «Опоблоку». Спікери ці, звісно, Кабмін критикували:

«Андрей Золотарев, политолог: Вот этот вот шантаж и истерику мы видим уже на протяжении уже 2 недель, то есть: "если бюджет не будет принят, то жизнь в Украине остановится, небеса рухнут и наступит полные экономический и политический коллапс". Это — ложь. Это очевидная ложь.

Руслан Бортник, политолог: Премьер-министр сегодня абсолютно потерял связь с парламентской коалицией, с депутатами. Пытается шантажировать лично, пытается использовать международные организации, Яценюк пытается навязать вот такое своеобразное "прокрустово ложе", навязать свои проекты, в которых не только интересы МВФ, или западных партнеров, но в которых очень много и интересов непосредственно членов правительства

Виталий Бала, политолог: Як без податкової реформи, без податкового кодексу нового можна прийняти бюджет? Уряд порушив і Конституцію України — не вніс до 15 вересня закон про бюджет. Той уряд, який не спромігся підготувати таку малу конституцію, та ВР, тобто парламент, який не в змозі прийняти — вони не мають права бути урядом чи парламентом».

Цього дня розпочався Всеукраїнський антикорупційний форум, одним із організаторів якого був Саакашвілі. «1+1» захід одразу розкритикував: «Як потрібно боротися з корупцією. Учасники з'їхалися до столиці на розкішних авто: хамерах, порш-каєнах, лексусас, мерседесах. Вартість однієї такої машини сягає 150 тисяч доларів. На форумі зареєструвалися понад п'ять тисяч учасників. Поміж них є політики, урядовці і бізнесмени. Розробники стратегії боротьби із корупцією фактично як один у брендових вбраннях і дорогому взутті. На організацію цього форуму, оренду приміщення, світлове і звукове забезпечення і транспортування людей з регіонів витрачено понад півмільйона гривень. Про скликання цього форуму в Києві заявив голова Одеської облдержадміністрації Михаїл Саакашвілі, після сварки з міністром МВС на Національній раді реформ, обмінявшись закидами у причетності до корупції. Саакашвілі докази досі не надав». Про що говорили на форумі і хто його відвідав, канал замовчує; не дає «ТСН» слова й Саакашвілі.

Натомість 5 канал до форуму більш прихильний: «Понад 5000 людей зі всієї України зібрались на Всеукраїнському антикорупційному форумі, який в ці хвилини відбувається в Києві. Тут громадські активісти; експерти, які готові допомогти в боротьбі з корупцією; представники ГПУ, які мають таку роботу посилити; депутати, які повинні вносити нові закони для посилення боротьби з хабарниками. Форум відбувається в форматі круглих столів. Організатори кажуть, що головним результатом зібрання має стати старт Всеукраїнського громадянського руху з протидії корупції». Серед коментаторів події —  заступник генпрокурора Давид Сакваралідзе та нардеп від БПП Віктор Чумак.

Ну а в «Інтера» — свої преференції, кого слухати. Він уже не вперше для ролі коментаторів обирає нардепа від БПП Дмитра Добродомова (фракція, нагадаємо, входить до правлячої коаліції) та екс-главу СБУ Валентина Наливайченка:

«Дмитрий Добродомов, народный депутат: Це те, чим не займається влада. Вона не виконує одну з головних вимог суспільства і ЄС, це вже всім зрозуміло. Не те що не виконує. Переважно влада очолює і є посібником цієї корупції і учасником… 

Валентин Наливайченко: … Треба визнати і на громадському рівні всіх антикорупційних організацій, і на парламентському рівні, що корупція у владі є внутрішнім агресором, який знищує економіку, людей, майбутнє — все те, що ми тепер, власне, бачимо відновилося з часів режиму Януковича».

«Факти», як і «Подробности», зробили пряме включення з форуму. ICTV теж обрав у спікери Дмитра Добродомова, і, як і 5 канал, Віктора Чумака.

«Інтер» — єдиний канал, який розповів про протести шахтарів під Радою. Серед обурених протестувальників — Василь Щербань, який 2010 року став депутатом Донецької облради від Партії регіонів; голова Федерації профспілок Григорій Осовий, якого вважали близьким до Партії регіонів і люстрації якого вимагали самооборонівці та «Правий сектор»: «Уряд не справляється зі своїми обов'язками. За 1,5 року нинішнього уряду втрачено практично два мільйони робочих місць. Ми вважаємо, що цей бюджет антисоціальний», — казав пан Осовий. Серед спікерів був іголова профспілки шахти № 10 Нововолинська Георгій Новосад: «Якщо всі шахти закриють в Нововолинську — більше 4000 працівників залишаться без роботи. Ми стоїмо тут, щоб в бюджет на наступний рік включили до фінансування 10 шахт Нововолинська, цих працівників переведуть на 10-ту шахту — вона буде прибильною». Обурювались і звичайні шахтарі, в яких стара непрацездатна техніка й низька зарплатня. Але журналісти «Інтера» знову не надали слова урядовцям для відповіді.

Також «Подробности» продовжують піарити «Опоблок»: «Народный депутат от "Оппозиционного блока" Вадим Рабинович заявляет о хищении газа на 6 миллиардов гривен. Мол, это установил аудит, в подтверждение тому — документы, отчет отдельных хозяйственных операций. Теперь с этими документами нардеп намерен идти в Генпрокуратуру, поскольку результатом хищения, в том числе, стали счета в платежках за коммуналку».

«1+1» тим часом злегка підколює Ріната Ахметова: «В Криму застрелили бізнесмена, якого пов'язують із Ринатом Ахметовим. Михайло Ляшко, відомий в кримінальному світі Донецька. В 90-х роках Михайло Ляшко був партнером по бізнесу Бориса Колеснікова, мав тісні зв'язки і з Ринатом Ахметовим і з колишнім президентом Януковичем. Нібито контролював гральний бізнес і контрабанду цигарок до Європи…». Ізахищає інтереси Геннадія Корбана: «Лідер партії "Укроп" перебуває вдома в умовах стаціонару. Лікуватися в медзакладі він не може, бо на ньому двоє малолітніх дітей. Геннадію Корбану різко погіршало, коли на попередньому засіданні просто в залі суду без адвокатів слідчі Генпрокуратури намагалися вручити клопотання про поновлення запобіжного заходу. Захисники політика просять суд дозволити йому залишати помешкання бодай у денний час і зняти електронний браслет, бо він унеможливлює проведення магнітно-резонансної терапії».

5 канал піарить Президента: «Українську медика-волонтерку Яну Зінкевич відвідав Президент Петро Порошенко під час державного візиту до Ізраїлю. Керівника медичного батальйону "Госпітальєри" "Добровольчого Українського корпусу" в клініці гарант навістив разом із дружиною. Яна подякувала Президента за нагороду, котру нещодавно отримала. Це орден "За заслуги" ІІІ ступеню».

«Україна» традиційно видала в ефір позитивний сюжет про роботу Гумштабу Ахметова.

24 грудня, четвер

Протест аграріїв під Радою.

«1+1» стає на бік аграріїв: «Від самого ранку аграрії з усієї країни вимагали збереження спецрежиму ПДВ — єдиної форми держпідтримки для аграріїв. Вони кажуть, що зміни до податкового кодексу, який пропонує уряд, знищить сільськогосподарський бізнес. Вже ввечері стало відомо, що реформу таки проголосовано. Це означає, що податки для фермерів зростуть у кілька разів. Втім, люди не здаються. Протистояти змінам аграрії планують, аж доки правки не скасують». Коментаря від уряду немає.

«UA: Перший» у сюжеті про протест дав коментар співорганізатора акції протесту Дениса Марчука, однак не вказав, що чоловік є членом Аграрної партії. Також у сюжеті є позиція Ольги Голобородько, яку протитрували як голову сільськогосподарського підприємства. Пані Ольга балотувалася на місцевих виборах від «Народної партії».

Жоден телеканал не сказав, що прапори, якими махали мітингувальники, — від політичних партій; жоден не копнув тему глибше.

Тим часом «Україна» надміру акцентує на словах лідера «Опоблоку» Сергія Льовочкіна в сюжеті про Раду. Депутату дали вдвічі більше часу на висловлення своєї думки, ніж іншим політикам. Те саме зробив і «Інтер», який для критики влади не забув додати позицію політкоментатора, близького до «Опоблоку», Руслана Бортника: «Очевидно, що нас чекає подальше економічне падіння. Очевидно, що нас чекає зростання тіньового сектору економіки. І очевидно, що політиків чекає зниження підтримки з боку українців. І сьогодні відбуваються торги — от знаєте, як би і біля вогнища погрітися, і не обпектися».

Також «Подробности» пропіарили Інститут стратегічних досліджень «Нова Україна», яким керує політкоментатор, близький до опозиціонерів, Андрій Єрмолаєв: «В 2016 году нас ожидают парламентские перевыборы, — каже Єрмолаєв. — Уровень доверия и эффективность всей власти в целом, и парламент в этом составе, с этим правительством, и президент, который по факту является участником коалиции, показали свою неэффективность и уже стали источником кризиса. Они уже сами являются источником кризиса. Если бы мы имели дело с ответственными людьми, я говорю о спикере, я говорю о лидерах коалиции, я говорю о главе правительства, я говорю о президенте. Вот оглянувшись назад, чего натворили и до чего они довели ситуацию с коррупцией, с уровнем общения в политике, с переходом в мат — они должны были выйти от 31-го числа, поздравить с Новым годом, сказать "извините, мы готовы на перемены, мы готовы уйти". Это было бы достойно, и это бы вернуло к ним хотя бы уважение». Якщо коментує керівник інституту досліджень, логічно чекати аргументів його позиції у вигляді цифр, графіків, соціології... Але нічого з цього не було продемонстровано в сюжеті. На чому базувався пан Єрмолаєв, даючи такі оцінки — відомо лише йому.

Також «Інтер» продовжує, як на минулих тижнях, критикувати партію Олександра Омельченка: «А члены Киевсовета обвиняют команду Омельченко в других грехах. Заявляют, что депутаты из партии "Єдність" планируют монополизировать сеть торговых киосков в столице. Якобы предпринимателям выдвинули ультиматум — их МАФы сносят, ставят новые, а те от работы получают прибыль сорок процентов. Всех несогласных — на улицу». Відповіді «Єдності» на обвинувачення немає.

«Подробности» продовжують захищати інтереси опозиціонера Юрія Вілкула в Кривому Розі: «Если ВР принимает таким образом (рішення про перевибори мера у місті, — І.А.). Подготовка на протяжении нескольких дней и какими силами и какими средствами. И что говорилось для того, чтобы принять такие решения — то явно надо ставить вопрос и о отзыве или вообще о переизбрании ВР, которая принимает такие решения», — обурюється голова місцевого осередку «Опоблоку».

Ідентичний матеріал вийшов і на «Україні», яка не забула про традиційний сюжет на підтримку Гумштабу Ахметова.

На десерт «Інтер» пропіарив першу леді: «Марина Порошенко передала в главный военный госпиталь Украины современный гастро-бронхоскоп. Аппарат мобилен. При необходимости срочных хирургических вмешательствах его можно использовать и за пределами госпиталя. Новое оборудование позволит делать до семи тысяч сложных операций и сохранит не одну украинскую жизнь, подчеркнули медики».

«1+1» видав в ефір дивний матеріал про мера Кличка, який випробовує снігоприбиральну техніку: «Кличко-тракторист. Столичний очільник сьогодні власноруч випробував нову техніку, закуплену для прибирання снігу. Двометровий Віталій Кличко вмостився в кабіну невеличкого тракторця. Після п'ятихвилинного інструктажу зі словами "зараз ми перевіримо" рушив. Столичні високопосадовці завбачливо відійшли у бік, щоб шеф бува не загорнув і їх. А от задня швидкість все ніяк не хотіла вмикатися. Потім продукція білоруського виробництва таки загарчала під мером і він повернувся». Весь матеріал акцентований виключно на мерові, немає ані аналізу техніки, ані того, чи достатньо її закупили і звідки, якої вона якості тощо.

А ще «ТСН» продовжує відстоювати інтереси Геннадія Корбана: «Працівники Генпрокуратури зірвали судово-медичну експертизу голови політради партії "Укроп" Геннадія Корбана. За наказом слідчого він у дев'ятій ранку прибув до Дніпропетровського кардіоцентру для проведення дослідження. Аж раптом у медустанові з'явилися працівники генпрокуратури і заявили: постанову слідчого скасував прокурор, тож Корбан має до шостої вечора з'явитися для проведення експертизи в Київ. Підозрюваний заявляє: Генпрокуратура свідомо зриває процес, адже ні літаком, ні потягом він не встигає вчасно прибути до столиці». Позиції прокуратури в матеріалі, звісно, немає, як і коментарів незалежних експертів.Зате є не один гнівний коментар Корбана.

ICTV тим часом піарить Леоніда Кучму: «Сьогодні в Києві відзначили учасників фестивалю інноваційних проектів "Sikorsky Challenge 2015". Церемонію проводять вже вчетверте. І цьогоріч з'явилася нова номінація — переможець фестивалю від президентського фонду Леоніда Кучми "Україна". Тож юні винахідники отримали відзнаки і грошові премії від другого президента України».

25 грудня, п’ятниця

Верховна Рада ухвалила бюджет на 2016 рік. Канали сприйняли документ по-різному. «1+1» віднісся до цього достатньо спокійно: «На відміну від 2015-го року, в кошторисі багато плюсів. Зокрема, зростання ВВП після дворічного падіння, невеликий рівень інфляції і долар по 24 гривні. Збільшиться мінімальна зарплата. Ухвалення бюджету з такими показниками вимагав Міжнародний валютний фонд, як основу для подальшого фінансування України. Економісти назвали цей документ бюджетом стабільності, коли дно пройдене».

5 канал радів: «Фундаментом запровадження реформ назвав Петро Порошенко ухвалений Верховною Радою державний кошторис на 2016 рік. Президент наголосив: цей документ є дуже важливим для України».

«Інтер» критикував. До прикладу: «На науку, образование и медицину финансирования не нашли. Деньги будут выделять в ручном режиме. Если хватит. А вот зарплату депутатам увеличили в три раза. И на содерджание Кабмина — выделили почти миллиард», «А еще, чтобы жить стало веселее — на одно только мероприятия патриотической песни — 25 миллионов. И так — почти 100 миллиардов неэффективных расходов — подсчитали в "Самопомочі". Николай Томенко и вовсе заявил — ему стыдно за такую коалицию. Он покидает ее ряды, а заодно и Блока Петра Порошенко».

У цьому ж сюжеті «Подробности» дискредитували уряд коментарями інших нардепів: «Иван Крулько, народный депутат, "Батьківщина": Уряд не просто зірвав бюджетний процес. Уряд просто потоптався по всіх процедурах. Вчора парламент був в черговий раз поставлений на розтяжку. А всі громадяни побачили шоу з прийняття бюджету. Ну наприклад, яким чином можна в порушення Конституції оподатковувати пенсії?

Сергей Левочкин, народный депутат, "Оппозиционный блок": На сьогодні фракція "Опозиційний блок" остаточного бюджету з усіма додатками взагалі немає. У мене виникає питання — як коаліція може голосувати за те, що не бачили і що не аналізували? Фракція "Опозиційного блоку" на сьогодні ухвалила рішення про те, що ми проаналізуємо те, що було проголосовано після того, як отримаємо текст бюджету. Після того ми підготуємо вже на перші пленарні дні січня свої пропозиції щодо змін до бюджету. Зокрема — захищення соціально незахищених верств населення. Питання, які торкаються людей, які потребують допомоги з боку держави. І ці зміни ми будемо вимагати, щоб були проголосовані».

СТБ натомість попросив економічних експертів пояснити, чи можна «зростання соцвиплат назвати покращенням життя для простих людей»:

«Василь Юрчишин, економічний експерт: Підвищення їх же, стандартів, передбачається, ну останнє, в грудні. Тобто, інфляція впродовж року наростає, а ми лише в грудні підганяєм під це заробітну, ну мінімальні стандарти. Тобто, тут є різниця, що до цього грудня, грубо кажучи, ще треба дожити.

Олег Устенко, економічний експерт: Кто выживает, тот тратит 80 процентов на продукты питания в своей продуктовой корзине. И поэтому основной удар как раз от уровня инфляции придется на ту группу населения, которая с трудом сводит концы с концами».

Інші канали переповіли статті бюджету й нічне засідання Ради, яка до четвертої ранку приймала головний кошторис країни. І жоден центральний телеканал так і не зміг дати глядачеві відповіді (коментарі незалежних вітчизняних експертів, прогнози, коментарі урядовців, зарубіжних експертів) на запитання: що далі? Прийняли бюджет поспіхом, як і минулого року, вночі, документ недопрацьований, і? Чекати змін до документа, затягувати паски чи чекати дострокових виборів, на яких наголошує опозиція? Глядач так і залишився в невідомості.

«1+1» тим часом продовжує захищати Корбана. Його примусово повезли в Києві на обстеження в інститут Амосова. «ТСН» присвячує цьому аж три матеріали. Перший — що повезли, другий — дискредитація судді: «Рішення про чергове затримання Геннадія Корбана і примусову доставку його на медичну експертизу до Києва виносив скандальний суддя Микола Чаус. Адвокати вже давно називають його одним із головних фальсифікаторів справ столиці. Він відзначився репресіями над автомайданівцями взимку 2014-го і за це перебуває під слідством». Можливості судді відповісти на обвинувачення не дали. Зате журналіст розвиває справжній детектив: «По дорозі до дорадчої кімнати суддя Чаус іде в супроводі ось цього чоловіка. Це пряме втручання в роботу судді. Чоловік безперешкодно пересувається судом і сідає за письмовий стіл у кабінеті Чауса. Лише після виклику поліції з'ясовується, цей чоловік — працівник СБУ. Таких, як він, тут кілька. Керує всім полковник Кияшко». Позиції правоохоронців щодо працівника СБУ чи судді в матеріалі немає, як і їхніх коментарів.

Також канал продовжує піарити Ігоря Палицю: «На Волині бійцям АТО пропонують об'єднати отримані ділянки для будівництва багатоповерхівок. Це лише одна з пропозицій, яку в Луцьку обговорювали на форумі підприємців і влади», «Підведемо вісі комунікації до цієї землі, щоб була вода, каналізація, електроенергія і вода. Вам тільки залишиться збудувати», — сказав голова Волинської облради, укропівець Ігор Палиця.

5 канал не припиняє піарити Порошенка: «Сотні військовослужбовців нагородив Президент. Ордени та медалі отримали офіцери та солдати, які брали участь у боях неподалік Донецького аеропорту, Пісків, Дебальцево, Мар'їнки, Водяного, Спартака, Широкіного, Станиці Луганської та Щастя».

А ось СТБ прорекламував зимове шоу: «Зимове 3D-шоу "Вартові мрій" відкривають таємниці свого створення. Глядачі, затамувавши подих, спостерігають, як герої злітають над сценою чи бігають між, ніби живими, декораціями, і навіть гадки не мають які це складні технології, адже щоб тільки створити 3D-ефект, знадобилася унікальна семиметрова стіна, яка за часу періодично обертається, а потім на ній одразу дванадцятеро людей міняють декорації».

«Україна» не забула про два передноворічні матеріали на підтримку Гумштабу Ахметова.

26 грудня, субота

Геннадія Корбана під крапельницями привезли до суду. «1+1» зреагував одразу декількома матеріалами. Нагадав про суддю: «Скандально відомий Микола Чаус. Він відзначився репресіями проти автомайданівців і за це нині перебуває під слідством. Засідання одразу починається на підвищених тонах», додав заяву партії «Укроп»: «"Це навіть не правове безчинство, це божевілля" — так оцінили в об'єднані "Укроп" те, що відбувається з їхнім лідером. Дії правоохоронців стосовно Геннадія Корбана є порушенням гуманітарних, міжнародних і взагалі будь-яких людських норм, кажуть в "Укропі" і нагадують, що саме Корбан безпосередньо брав активну участь у формуванні обороноздатності на сході країни».

Інші канали розповіли про Корбана нейтрально й сухо.

«Інтер» пропіарив Партію простих людей Капліна: «Новый майданом грозит власти Партия простых людей. Лидер политсилы собрался в тур по Украине — мобилизовать депутатов местных советов, чтобы сообща выразить протест Кабмину из-за антисоциального бюджета и налоговых законов».

У цьому ж випуску канал, розповідаючи про члена «Опоблоку», який відкусив активісту «Азова» вухо, більш прихильний до «свого» однопартійця: «По словам депутата Александра Власова (члена “Опоблоку”. — І. А.), активист гражданского корпуса "Азов" Вадим Кравченко начал оскорблять его жену. Между мужчинами завязалась драка. В результате депутат оторвал активисту ухо. В "Оппозиционном блоке" инцидент считают спланированной провокацией, а действия своего соратника самообороной. Активист "Азова", наоборот, утверждает, что Власов первым полез с кулаками. Кто прав, кто виноват сейчас разбираются следователи». 

Ідентичний сюжет вийшов і на «Україні», яка ще двома сюжетами пропарила Гумштаб Ахметова.

ВИСНОВКИ

Знову і знову центральні телеканали демонструють поверховість і брак повноти інформації, особливо в питаннях бюджету чи протестів. Професійних стандартів у висвітленні кошторису країни журналісти майже не порушували, однак нагромадження цифр і відсутність фахового аналізу з боку експертів збиває з толку пересічного глядача. Те саме стосується протестів. До прикладу, аграріїв під Радою. Жоден кореспондент так і не розібрався, чому Аграрна партія вивела людей під парламент, чи приїхали вони з власної волі й так далі. Інша історія з Саакашвілі. Антикорупційний форум журналісти практично оминули увагою, дали тільки декілька поверхових коментарів. Як на подію з більш ніж 5000 учасниками, серед яких відомі громадські та політичні діячі, цього замало. Навіть не всі розповіли про те, що такий захід проводять. Між тим питань у глядачів виникало багато: навіщо Саакашвілі було збирати цей форум? Чи стане він ядром нової політичної сили? Можливо, увійде в якийсь уже наявний рух? На ці питання глядачі відповіді не отримали. Також «Інтер» продовжив агресивну критику уряду, а «1+1» практично щодня намагається всіляко дискредитувати Саакашвілі та захищати Корбана.

Загалом упродовж тижня в ефір вийшло 47 матеріалів із ознаками замовності. Лідером залишається «Інтер» — 16 таких сюжетів, за ним — «1+1» (14), «Україна» (12), 5 канал та ICTV випустили в ефір по два підозрілих матеріали, «UA: Перший» та СТБ — по одному.

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2876
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду