Піар на крові

Піар на крові

13 Вересня 2015
7860

Піар на крові

7860
Після подій 31 серпня в країні додалося істеричних настроїв. ЗМІ їх настирливо роздували. Натомість нардепи спокійно скористалися цим хаосом для підвищення своїх передвиборчих рейтингів. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го протягом 31 серпня — 5 вересня 2015 року.
Піар на крові
Піар на крові

Трагічні події під Верховною Радою викликали ланцюг подій: «Радикальна партія» вийшла з коаліції, «Самопоміч» виключила п'ятьох членів із партії за те, що ті проголосували за закон про децентралізацію. В країні додалося істеричних настроїв, які журналісти лише роздували, видаючи за апокаліпсис навіть смог у Києві від горіння торфу. Натомість нардепи спокійно скористалися цим хаосом для підвищення своїх передвиборчих рейтингів.

31 серпня, понеділок

Останній день літа «відзначився» в теленовинах «розбором польотів». Частина політиків обурювалася, частина — виправдовувала свою присутність під стінами Верховної Ради під час сутичок. Одним із таких «виправдовувачів» був «Укроп»: «Своїм баченням, як оновлювати країну, поділилися депутати політичного об'єднання "Укроп", вони не підтримують нинішніх змін до Конституції, — делікатно розповідає журналістка "ТСН" про їхню присутність на мітингу. — Члени об'єднання "Укроп", як заявляє його представник Дмитро Сіманський, залишили площу під Верховною Радою до пів на першу дня. Вибухи гранат там пролунали вже за кілька годин. Щодо самого голосування об'єднання висловилося чітко і радикально».

Також у випуску «1+1» смакував трагічними деталями протистояння. До прикладу: «Власне автобус, яким вивозили нашого оператора, Дмитра Большакова, та ще 15 нацгвардійців, це був звичайний Богдан. В нього підлога була майже повністю залита кров'ю».

Натомість «Інтер» спершу розповів про звернення Порошенка. Президент звинуватив у трагедії політичні сили, які привели людей під Раду. Одразу після його слів «Подробности» наголосили, що «Укроп» був на трагічному мітингу, та ще й нібито проплатив активістів: «Часть людей в белых футболках и с флагами "Укроп" не смогли объяснить, почему они здесь, некоторые признали, что пришли постоять за 50 гривен в час. Вот на этом видео зафиксирован момент передачи организаторами "митингующим" 50-гривневых купюр». Тут є питання до відео. Перші 20 секунд — чітка якісна картинка, чітко видно свободівців під Радою. Далі, коли ведучий починає говорити про «Укроп», якість відео різко падає. Люди в футболках партії стоять невідомо де. А коли ведучий стверджує, що на відео зафіксовано, як організатори передавали мітингувальникам гроші, показані ще інших людей, які навіть не були у футболках «Укропу». Тож достовірність такого матеріалу викликає дуже великі сумніви.

Також дісталося й «Радикальній партії», яку критикували… опозиціонери: «За экономические законы радикалы дрались насмерть. За Украину — ну видно духу не хватило, — звинувачує радикалів Вадим Рабинович. — А эту порнографию слушать — ну стыдно за страну становится». Відповіді лідера партії чи його представників на закиди опозиції в ефірі не було.Як тут не пригадати недавні часи, коли Ляшко не вилазив з ефіру «Інтера».

У цьому ж випуску «своє» отримала й «Самопоміч»: «После скандального заседания скандалов между депутатами меньше не стало. Вот, например, Анна Гопко — которую сегодня исключили из фракции "Самопомич" — обвинила партию в популизме и большевистском авторитаризме. Об этом она написала на своей странице в Фейсбуке. Мол, голосовала за проект изменений в Конституцию, потому что считает, что это путь к реальной передаче власти и полномочий на места, и именно это не устраивает олигархов и Россию. А те, кто выступил против изменений, считает Гопко, помогают агрессору провоцировать общественное противостояние, способствуют расколу коалиции и срыву реформ децентрализации». Цей сюжет також незбалансований, оскільки позиції «Самопомочі» в матеріалі так і не було. Канал «Україна» взагалі назвав виключення нардепів «политической расправой». Хоча в матеріалі й був коментар «Самопомочі», через підведення ведучого партія виглядала політичним тираном

Єдині, хто пропіарився на трагедії під парламентом цього дня, — опозиціонери: «На события у стен Верховной рады отреагировали в "Оппозиционном блоке". На сайте размещено заявление, в котором говорится, что "Оппозиционный блок" категорически осуждает террористические методы праворадикальных организаций. Цитирую: "Теракт возле здания парламента должен быть расследован, а виновные — сурово наказаны. Именно суровость наказания станет лучшим предохранителем от последующих преступных действий", — конец цитаты» («Інтер»)

5 канал повівся ще по-іншому: лише коротко розповів про сутички й навіть встиг похвалити законопроект, який їх спровокував: «Голосування Верховної Ради за зміни до Конституції в першому читанні привітав генсек Ради Європи Турбйорн Ягланд. Про це він написав на своїй сторінці у Твіттері. Зокрема, генсек написав далі наступне, цитую вам: я вітаю голосування у Верховній Раді України на підтримку Конституційної реформи і децентралізації. Процес реформ має продовжуватися", — кінець цитати».

А «Україна» взагалі видала в ефір повне звернення Президента Порошенка з приводу сутичок під Радою.

Порушення балансу думок були цього дня не лише в сюжетах про сутички під Радою. До прикладу, цей стандарт ще двічі порушив «1+1»:

  • нардеп Сергій Ківалова заявив, що під час штурму Одеського гуманітарного університету, який ще називають резиденцією депутата, він телефонував до правоохоронців, однак ті не приїхали: «Я, как народный депутат, звонил несколько раз. Уже дошел до дежурного по городу. Я говорю, совершается преступление, вышлите наряд. В течении часа милиция не приехала. Милиция приехала после часа в надежде, что здесь никого не будет. А они все здесь оказались. И вы как думаете? Ни одного человека не задержали». Коментаря правоохоронців «ТСН» не взяла.
  • те саме трапилось і в черговому сюжеті про справу Гонгадзе. Потерпілий у справі Олексій Подольський переконував, що «від Пукача вимагають змінити захисника, аби приховати замовників вбивства Гонгадзе». Позиції Феміди в сюжеті традиційно не було.

«Україна» випустила в ефір черговий матеріал про благочинність Ріната Ахметова.

Також варто звернути увагу на те, що «События» потрохи стають зведеннями кримінальної хроніки. Щодня впродовж цього тижня ваш автор помічала сюжети, які не несуть жодної суспільно корисної інформації для глядача, лише «лоскочуть нерви». До прикладу: «В Кировограде на городской мусорке нашли мертвого младенца без головы».

1 вересня, вівторок

«Інтер» продовжує критикувати «Самопоміч» словами виключеного з партії депутата Ганни Гопко: «Мені дуже шкода, що "Самопоміч" пішла шляхом такої диктаторської партії. Шкода, що партія, яка мала б опиратися на цінності, почала зраджувати тим же цінностям. І під час голосування за валютні кредити, і з рішенням відкликати мене з посади голови комітету». Відповіді партії в матеріалі знову не було.

«Опозиційний блок» тим часом використав хаос навколо трагедії і незрозумілостей в коаліції, щоби продемонструвати, що лише вони працюють: «В “Опозиційного блоку” є величезний перелік законопроектів, починаючи від прожиткового мінімуму, його збільшення до рівня інфляції. Тому що зараз збільшення прожиткового мінімуму не дає відповідь — за що жити людям. І це проблема, якою мусить опікуватися рада. А не займатися політичною балаканиною». І вкотре пропіарився на трагедії, звинувачуючи у ній владні структури: «Прямую ответственность за теракт у здания Верховной Рады должен нести также и министр Арсен Аваков — заявил Вадим Рабинович, председатель парламентского подкомитета по правам человека. Депутат-оппозиционер призвал министра МВД разделить ответственность со своими подчиненными за вчерашние кровавые события на Грушевского».

Для підсилення ефекту «Подробности» додали в ефір сюжет про те, що кияни неймовірно бояться бронемашин, які після трагедії вийшли на патрулювання міста. Ось коментарі опитаних:

«Юрий, киевлянин: Я вот иду сейчас с Радуги, а там стоит бронированная машина. Для меня это дико.

Женщина: Если вчера столько людей пострадало. Может, кто-то подстраховывать и должен. — А вы не боитесь вот таких вот бронированных машин? — Боюсь».

Навіщо цей матеріал взагалі випустили в ефір, не зрозуміло. Кінець сюжету ще більше «вибиває з колії»: «Напугает ли такой патруль злоумышленников — непонятно». «Непонятно» кому? Журналісту, двом опитаним чи нацгвардійцям, які, за словами журналіста, навідріз відмовлялися говорити?

ICTV теж допоміг політикам «засвітитися» на трагедії під парламентом:

«Юлія Тимошенко, голова фракції "Батьківщина": Це трагедія, яка мусить нас просто навчити жити по-новому. Тому що такі провокації можуть супроводжувати сьогодні наше життя. І нам треба бути дуже обережними. І треба рахуватися з такими загрозами.

Олександр Вілкул, народний депутат України, фракція "Опозиційний блок": Должны быть очень сурово осуждены и понести ответственность все эти радикалы и псевдопатриоты, которые расшатывают ситуацию. С теми, кто призывает к войне и радикализирует общество, конечно, нам не по пути».

Тим часом «Подробности» «Інтера» випустили в ефір ще один сюжет про екс-регіоналів: «"Оппозиционный блок" заявляет о новых провокациях против своих сторонников в Одессе. Сегодня неизвестный мужчина набросился на палатку, в которой активистка партии, пожилая женщина, собирала подписи за мир и развитие. Оппозиционеры уверены, все произошедшее свидетельствует о целенаправленной кампании против политсилы».

«Україна» традиційного похвалила Ахметова за його благочинність.

«1+1» прорекламував два свої продукти: дочірній канал «Плюс Плюс» : «У день знань по всій Україні пройшла освітня акція "Це наше все і це твоє" від каналу "Плюс Плюс"», і книгу «Війна очима ТСН». Сюжети про цю книгу стабільно з’являються в ефірі ТСН.

Не можу не звернути уваги на ще одну «чорнуху» в ефірі центральних телеканалів. «Україна» розповіла про те, як кінь відкусив хлопчику статевий орган, використавши ось цю деталь: «Мальчика сразу повезли в детскую областную больницу. А мама мальчика вслед привезла откушенный орган, который нашла в траве». Ця новина змусила мене пошукати деталі в мережі. І я вийшла на ранковий сюжет «ТСН» про цього ж хлопчика. Журналістка настільки захопилась історією, що записала на фоні кобили, яка відкусила дитині статевий орган, стендап, під час якого ще й гладила тварину.

2 вересня, середа

«Інтер» продовжує нагнітати ситуацію навколо сутичок під парламентом. Цього дня він висуває тезу, що гранату кидали за спланованим сценарієм: «Гуменюк — не псих-одиночка — его действия были четко скоординированы — уверены эксперты. Он стоял за защитами однопартийцем, в своеобразном коридоре — рядом практически не было ни души, и перед ним открывался неплохой обзор. Все внимание — сосредоточено впереди — в эпицентре агрессии». Хто ці експерти, «Подробности» не уточнюють. Зате додають коментар президента Всеукраїнської асоціації професіоналів безпеки SPEC Сергія Шабовти: «Вы обратите внимание, он (Гуменюк. — І.А.) чеку выдергивал в ранце, его руки были полностью скрыты — на секунду достал гранату в момент броска, то есть это тактическое действие было продумано, чтобы оно было максимально скрыто». Думки інших експертів не запитали.

Також у випуску — додаткове звинувачення влади у смерті трьох нацгвардійців. Журналіст каже, що в селі загиблого Ігоря Дебріна «винят и свободовцев, и МВД». Але в коментарі сусідки полеглого нацгвардійця ні слова немає про правоохоронців чи свободівців:

«Валентина Козачок, соседка погибшего Игоря Дебрина: Їм видали щити, вони кажуть, що ми не знаємо, що з ними робити. Ну який він може тоді захисник бути?»

Також цього дня центральні телеканали повідомили, що «Самопоміч» не планує виходити з коаліції, та лише ICTV подав це окремим матеріалом: «Фракція "Самопоміч" не планує виходити з парламентської коаліції А от п'ятьох відступників, які проголосували "за" децентралізацію, із фракції таки виключили. Водночас "Самопоміч" наполягає, що саму роботу коаліції "Європейська Україна" потрібно оновити».

Ще один окремий сюжет виділили піару опозиції: «"Опозиційний блок" закликає парламент ухвалити пакет законів для втілення Мінських угод. Про це сьогодні з трибуни Верховної Ради заявив голова фракції Юрій Бойко. Він також додав, що опозиція вітає переговори України, Франції та Німеччини з врегулювання конфлікту. Та зазначив, що мінські угоди — єдиний шлях для нормалізації ситуації на Донбасі». Аналогічний матеріал вийшов і в ефірі «України», яка не забула також вкотре розповісти про продуктові набори свого власника Ріната Ахметова.

Ідентична ситуація — на СТБ: «У Дніпропетровську відзначили сімдесяту річницю закінчення другої світової війни. Урочисту зустріч ветеранів і пенсіонерів влаштували біля історичного музею, полеглих у боях вшанували хвилиною мовчання». Нізвідки в матеріалі виринає лідер «Опоблоку» Олександр Вілкул: «Сейчас на Украине опять идет война, опять течет кровь, опять слезы, и это испытание, которое выпало уже на долю нашего поколения. Нам нужен мир».

«1+1» рекламував не «Опоблок», а наближеного до Ігоря Коломойського Бориса Філатова: «Футбольне поле і спортивний майданчик — кожному району. В Дніпропетровську реалізують програму спортивної інфраструктури. Причому, жителі самі вирішують, який саме набір вуличних тренажерів і майданчиків для занять спортом зводити у їхніх мікрорайонах. […] Для благодійного фонду Бориса Філатова це вже третій об'єкт спортивної інфраструктури, збудований у найбільших спальних районах міста».

Тим часом «Інтер» вирішив атакувати ще й міністра економіки: «Рецепт экономического чуда знает министр экономики. Иначе не объяснить — как чиновнику удалось обзавестись элитной недвижимостью в центре Киева по цене захудалого гаража».

Всі «докази» нечесного життя міністра збирав один із найвідоміших інтерівських кореспондентів Роман Бочкала. Однак журналіст таки похитнув професійні стандарти у своїх доводах. По-перше, він посилається на непопулярний ресурс «Гарна хата». За його інформацією, міністр придбав житло в елітному районі ще в 2011 році: «Внимание журналистов привлек тот факт, что квартира была куплена по смешной цене — 4067 гривен за квадратный метр». І все б нічого, якби на екрані справді був принтскрін суми, яку заплатив міністр за житло. Натомість глядачі мигцем побачили ось це: звичайний список підрозділів наведеного реєстру.

Далі кореспондент каже, що не на камеру «сотрудники комплекса подтверждают — министр здешний жилец». Після сумнівного підтвердження кореспондент порівнює ціну, яку заплатив на своє елітне житло міністр, із квартирою, яку придбав журналіст Юрій Ніколов. Останній заплатив 1200 доларів за квадратний метр. За підрахунками Бочкали, міністерське житло в центрі столиці коштувало менше, ніж журналістське у віддаленому районі Києва.

Бочкала імітує баланс думок, кажучи, що він намагався зв’язатися з міністром, однак на запит каналу в міністерстві відповіли, що це питання не стосується компетенції міністерства. І знову ж таки, все було би правильно й логічно, якби не зображення на екрані. Замість відповіді міністерства глядачі побачили тільки запит каналу на отримання інформації, а не відповідь на неї.

3 вересня, четвер

«Інтер» усе ніяк не заспокоїться у своїх звинуваченнях на адресу МВС. Продовжує винуватити Авакова в смерті трьох нацгвардійців під ВР. Цього разу журналісти намагаються довести, що сутички під Радою — пряма провина Авакова: «В ролике отчетливо видно: зам Авакова Паскал лично приказывал бойцам Нацгвардии метать взрывпакеты в митингующих возле Рады». Коментарів Авакова чи Паскала в сюжеті немає нібито через те, що журналісти досі не отримали відповіді на запит в МВС.

Тим часом «1+1» теж продовжує гнути лінію винуватості МВС у трагедії під Радою. І теж без балансу думок. Також журналіст дає коментар брата загиблого бійця Нацгвардії Романа Косини: «Почему собрали такую толпу солдат молодых, которые прослужили по 4 месяца? И отдельный вариант — у моего брата даже пистолет, и тот ему выдали поломанный. И кого защищать этим пистолетом или без бронежилета идти на эти гранаты?». У відповідь «ТСН» дала коментар речниці Нацгвардії, яка відповіла на питання щодо бронежилетів. Однак залишилося відкритим питання поламаної зброї. На нього речниці відповісти не дали.

Хаосом навколо смерті нацгвардійців і виходу радикалів із коаліції користуються опозиціонери. Знову на «Інтері» — доводи про те, що коаліція мертва:

Борислав Береза: «Коалиция не может собрать 226 голосов. Даже не собрать, а нашкрябать. Несмотря на то, что внефракционные депутаты, и я тоже, отдаем свои голоса за законопроекты, законопроекты проваливаются один за другим. Это как раз тот самый момент, когда мы видим де юре — коалиция жива, а де факто — ее нет»;

Наталя Королевська, народний депутат від «Опозиційного блоку»: «Пока что мы видим в коалиции разброд и шатания, они выясняют, кто у них член, кто не член коалиции. Законов много, а по сути — о чем эти законы? Да ни о чем. Они исправляют те ошибки, которые наделали 9 месяцев назад»;

Дмитро Добродомов, народний депутат, міжфракційне об'єднання «Народний контроль»: «Я гадаю, що наш міжфракційне об'єднання невдовзі переросте у парламентську групу. Тому що іще багато депутатів, які не згідні з тою позицією, з тою ситуацією справ, які зараз відбуваються у парламенті. Головні — як би це пафосно на сьогоднішній день не звучало — це принципи, які відстоював Майдан…».

Усі коментатори — заангажовані й уже давно виступають проти чинного уряду й коаліції. Журналісти «Подробностей» не надали слово жодному їхньому опоненту, і, тим паче, жодному незалежному експерту. Натомість доліпили в сюжет про задимлення столиці коментар опозиціонера Олександра Пузанова, який до вирішення проблеми не має жодного стосунку: «Власти надо прекратить издеваться над нами, рассказывая, что нужно пить молочко или ждать, пока пойдет дождь. Надо собраться с силами и победить немедленно этот пожар. Надо отправлять в школу врачей для того, чтобы они помогали деткам в случае, если у них возникают какие-либо проблемы. Инструктировали преподавателей и учителей?»

Далі в ефірі «Інтера» — ще три піар-сюжети «Опоблоку»: «"Оппозиционный блок" представил свою предвыборную программу в Одесской области», «В Херсоне группа неизвестных напала на волонтеров "Оппозиционного блока", которые собирали подписи "За мир в Украине"» (ідентичний сюжет вийшов і на «Україні»), «Главное управление юстиции в Харьковской области до сих пор не зарегистрировало региональную ячейку "Оппозиционного блока"».

А в ефірі «ТСН» каналу «1+1» — передвиборча реклама «Укропу»: «Київський окружний адміністративний суд Києва визнав факт бездіяльності спікера Верховної Ради Володимира Гройсмана протиправною. Позов подав народний депутат, один з лідерів партії "УКРОП" Віталій Купрій. І виграв його. Депутат нагадав, що у перші дні роботи новообраної Ради він разом з іншими подав законопроект щодо посилення соціального захисту добровольців АТО, а також їхніх родин. Але замість нього з порушенням закону був проголосований проект закону від Блоку Петра Порошенка, який звужує права добровольців. Відтепер Гройсману загрожує адмінштраф в розмірі від 170 до 340 гривень». І тут все ніби правильно, якби не дата суддівської постанови — 12 серпня. Новина вийшла в ефір 3 вересня. Майже через місяць. Тому є привід як констатувати порушення стандарту оперативності в «ТСН», так і засумніватися в їхній незаангажованості.

Тим часом «Україна» стабільно дякує Рінату Ахметову за роботу його Гумштабу, а на 5-му каналі з’явився паркетний матеріал, який висвітлював рутинну роботу Порошенка без суттєвого подієвого приводу: «Президент ініціював зустріч лідерів держав західних сусідів України для обговорення аспектів безпеки та регіонального співробітництва. Свої пропозиції Петро Порошенко озвучив Президенту Словаччини Андрею Кисті під час сьогоднішньої телефонної розмови. На зустрічі лідерів прикордонних держав планують обговорити безпеку регіонального співробітництва, боротьбу з корупцією та функціонування транскордонного співробітництва. Також сторони домовилися посилити співпрацю у форматі "Україна плюс Вишеградська четвірка". Петро Порошенко подякував словацькому президентові за підтримку суверенітету і територіальної цілісності України». З цих штампованих кліше глядачі не отримали жодної цінної інформації.

А на СТБ посеред випуску вискочила реклама сайту Work.ua: «Хочеш кращу роботу- Work.ua. Work.ua — сайт роботи №1 в Україні». Нагадую колегам, що реклама в новинах заборонена чинним законодавством України.

4 вересня, п’ятниця

«1+1» попікся на власних маніпуляціях. Кореспондент намагався «відбілити» репутацію близького до Ігоря Коломойського Дениса Антонюка, який раніше очолював Державіаслужбу. Спершу журналіст розповідає: «Першого вересня голова Державіаслужби Денис Антонюк повернувся на роботу. Численні перевірки, організовані за скаргою губернатора Одещини Михеїла Саакашвілі, не знайшли серйозних порушень в діяльності його структури. вже з першого вересня Антонюк повернувся на роботу». Тобто порушення таки були, про що «ТСН» делікатно змовчала. Далі кореспондент повністю стає на бік Антонюка в його конфлікті з губернатором Одещини, використовуючи власне оціночне судження: «Саакашвілі про Антонюка не забув. Учора в ефірі 5-го каналу він знову ображав і ображався на невинного чиновника».

Потім журналіст намагається донести до глядачів, що всі закиди Саакашвілі — безсенсовні. Для цього каже, що «під шквал емоційних закидів Саакашвілі потрапили і прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк, і міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. Відповідь не забарилася. Першим виступив Пивоварський». Однак він ані слова не сказав у бік Саакашвілі. Навпаки: підтвердив, що Антонюка звільнили. Ще й законно: «На підставі даних розслідування, які своїм нормальним шляхом зайшли до Міністерства інфраструктури, до Кабінету міністрів сьогодні за моїм поданням Кабінет міністрів України прийняв рішення звільнити пана Антонюка з посади очільника Державної авіа служби». З Яценюком вийшло краще, він «попри позитивну оцінку діяльності Антонюка, повідомляє про його звільнення». Однак у самому коментарі Яценюк також підтверджує — слова Саакашвілі проти Антонюка правдиві: «[Саакашвілі] підняв питання по Державіаслужбі — ми відповідно до процедури закону його (Антонюка. — І.А.) звільнили».

Однак навіть із такими серйозними «ляпами» в доводах «ТСН» не здається й наприкінці додає коментар уже звільненого Антонюка: «Если в течении двух проверок оба акта говорят о том, что Госавиаслужба работает в рамках правового поля и все равно решение принимается о том, чтобы уволить?». І ще й заявляє, що Саакашвілі «допустил полный развал авиации в своей ввереной ему стране Грузии, авиация которой практически перестала существовать». З паном Антонюком можна було б погодитись, якби не цифри, що свідчать про протилежне: 1) запроваджений принцип «відкритого неба» дозволив знизити ціни на авіаквитки майже наполовину; 2) через дешеві авіаперевезення річний обіг туристів зріс на 40 %.

«Інтер» теж зачіпає Саакашвілі, однак наголос робить на його конфлікті з прем’єром Яценюком, щоби пропіарити «Опоблок»: «Оппозиция возмущена ссорой Яценюка и Саакашвили .Вместо того, чтобы работать, губернатор и премьер выясняют отношения. Так прокомментировали разногласия Саакашвили и Яценюка в “Оппозиционном блоке”».

ICTV висвітлив конфлікт Яценюка з Саакашвілі збалансовано.

Натомість «Факти» порушили фахові стандарти, відкрито рекламуючи «Народний контроль»: «Конституційні новації потребують зваженого і відповідального підходу. Адже такі зміни мають певні ризики та небезпеки. Рух "Народний контроль"нині у всіх великих містах розтлумачує людям конституційні новації. На думку народного депутата Дмитра Добродомова, саме це мала зробити влада. Натомість вона проігнорувала думку громади. найгірше, кажуть активісти "Народного контролю", що непродумані конституційні зміни можуть призвести до втрати територіальної цілісності». Щоби підтвердити думку Добродомова, журналіст каже: «Прикарпатці теж побоюються такого сценарію», і дають коментар пересічного мешканця Івано-Франківська Дмитра Прокоповича: «Не можна їх приймати. Це є міна, міна сповільненої дії. І вона, ця лапа, мохната російська лапа вилізе там, де навіть ми не чекаємо». Аналогічний коментар взяли і в мешканця Дніпропетровська. Смію запевнити колег, що двоє пересічних мешканців не є експертами в темі, й тим паче не представляють думки всіх жителів своїх регіонів.

«Інтер» уже традиційно зачіпає близького до Ігоря Коломойського екс-керівника «Укртранснафти» Олександра Лазорка: «Прокуратура Киева объявила о подозрении скандальному экс-директору "Укртранснафты" Александру Лазорко. Сегодня такое сообщение появилось в СМИ. Сам Лазорко, который считается человеком, близким к днепропетровскому губернатору, сейчас находится в Лондоне. Его счета и имущество якобы арестовывают. А подозревают сразу по 4 эпизодам. Все они связаны с незаконным оборотом нефтепродуктов. В столичной прокуратуре эту информацию пока не подтверждают, но и не опровергают». Тобто джерелом інформації каналу є «СМИ»? Посилань жодних, підтверджень теж. Насправді таке повідомлення з’явилося на сайті «УП» з посиланням на власні джерела видання. Додамо, що на сайті МВС повідомлення про те, що Лазорко оголошено в розшук, з’явилося лише 12 вересня.

Також у випуску — чергові баталії опозиції за реєстрацію «Опоблоку» в Харкові. Журналісти знову не розповідають справжньої причини не реєстрації політсили. Ще й недоречно додають коментар посла США Джефрі Пайєта, який «Опоблок» навіть не згадував у своєму виступі: «Вопрос организации местных выборов должен решаться в соответствии с украинской Конституцией. Мы надеемся, что такие же высокие европейские стандарты проведения выборов будут и здесь, в Харькове. А пообщавшись с губернатором и министром внутренних дел, я уверен, что высокие стандарты будут применены во время местных выборов и по всей Украине».

Також в ефірі «Подробностей» — піар-кампанія «Інформаційного майдану» й самого «Інтера». Організація стверджує: «Телеканал "Интер" и другие украинские каналы глушат в Донецкой и Одесской областях. Активисты Информационного Майдана заявляют: сигнал отечественных телеканалов там очень слабый, а вот российские — работают без проблем. Говорят — руководство Концерна радиовещания, радиосвязи и телевидения в сепаратизме, говорят: концерн РРТ — существует за счет украинских телеканалов, которые платят огромные суммы за трансляцию своего эфира, вместо этого людям показывают кремлевское пропагандистское ТВ». Концерну РРТ, який «Інтер» критикує вже не перший рік, слово знову не надають. В ефірі висловлюються лідер «Інформаційного майдану» Павло Білоножко та улюбленець каналу Сергій Каплін: «Звертається до керівника СБУ — негайно перевірити інформацію про дискримінацію в частинні надання відповідної технічної підтримки для поширення українських каналів в Одеській і Донецькій області…».

А на ICTV — реклама тестя Віктора Пінчука Леоніда Кучми: «Без переговорів у Мінську Україна втратила б набагато більше території та життів. У цьому впевнений представник України в тристоронній контактній групі з врегулювання ситуації на Донбасі, другий Президент країни Леонід Кучма». І дуже дивний матеріал-реклама Кам’янця-Подільського: «”Факти" запрошують вас до стародавнього Кам'янця-Подільського. Це мальовниче місто на заході України приваблює історичними пам'ятниками та унікальним мальовничим каньйоном річки Смотрич. Для любителів активного відпочинку — ролейна переправа та стрибки із найвищого в Україні мосту. Романтика, нічні прогулянки старим містом». При цьому сюжет немає жодного подієвого приводу.

Того ж подієвого приводу не потрібно було й для «ТСН», яка вкотре рекламувала «Буковель»: «5,5 тисяч юних українців цього літа змогли здійснити свою мрію і відпочити у зразковому таборі "Артек-Буковель"», й для «Україні», яка стабільно розповідала про благочинства Ріната Ахметова.

5 вересня, субота

Цього дня телеканали видихнули й дали передихнути від сюжетів із ознаками замовності власним глядачам. В ефір вийшло лише три таких сюжети.

Так, «Інтер» знову використав Ганну Гопко для критики «Самопомочі». Адже п'ятьох виключених членів партії викликали до Генпрокуратури. Їх підозрюють у продажу своїх голосів під час голосування закону про децентралізацію. Заяву в ГПУ нібито написав сам лідер партії Андрій Садовий: «Після заяви міського голови Садового і його походу в ГПУ ми отримали таке запрошення, — розповіла Гопко. — Підемо в ГПУ, щоб дати свої свідчення. Ця заява була, коли фракція "Самопоміч" змінювала положення про механізми виключення зі складу фракції напередодні голосування, коли в партії абсолютно є недопустимою особиста думка». Можливості відповісти Андрію Садовому чи представнику його партії журналісти не дали.

Протилежна ситуація на «1+1». Там взялися піарити близьку до Коломойського партію «Відродження»: «Заінтригувала сьогодні партія "Відродження", назвавши кілька прізвищ на посади мерів найбільших міст України. Серед них несподівані…»

Також в ефірі каналу — неприхована реклама екс-очільника Одещини Ігоря Палиці: «Статус найсучаснішого центру легкої атлетики в Україні відтепер належить місту Луцьк. Сьогодні тут відкрили легкоатлетичний комплекс і тренувальну базу міжнародного класу. Будівництво цих об'єктів ініціював і профінансував Благодійний фонд екс-очільника Одещини, уродженця Луцька Ігоря Палиці. Лучани подію відзначили грандіозним святом».

ВИСНОВКИ

Центральні телеканали вже не гребують жодними маніпуляціями, аби донести своїй аудиторії «потрібні» погляди. «Інтер» та «1+1» активно маніпулювали з документами, видаючи бажане за дійсне. «Опозиційний блок» коментує в ефірі «Інтера» події, до яких не має жодного стосунку. Весь попередній тиждень насправді перетворився на телесюрреалізм, оскільки й медійники, й політики активно використовували трагедію під Радою й смерть трьох невинних хлопців задля заробляння політичних балів. Загалом кількість матеріалів із порушенням стандартів у порівнянні з попереднім тижнем зменшилася: ми нарахували 49 подібних сюжетів, що на сім менше, ніж попереднього тижня. Свою «планку» кількості таких матеріалів втримав «Інтер» — в ефір вийшов 21 матеріал із ознаками замовності. На друге місце вперше «вирвався» «1+1» (10), обігнавши «Україну» (6). За ними — ICTV (5), СТБ (2), ще два підозрілих матеріали вийшло на 5-му каналі.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот ТСН
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
7860
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду