Керівник Центру моніторингу та аналітики ГО «Детектор медіа»
11:46
Субота, 18 Жовтня 2014

СТБ включається в джинсові перегони, а «1+1» із Першим дають слово терористу

Серед політсил, що замовляють найбільше джинси, з’явилась «Громадянська позиція». Моніторинг порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го та Першого національного 6–11 жовтня 2014 року.
СТБ включається в джинсові перегони, а «1+1» із Першим дають слово терористу
СТБ включається в джинсові перегони, а «1+1» із Першим дають слово терористу

Новини Першого національного найбільш збалансовані, однак і найбільш «паркетні», замість супроводжувального відео — статична ведуча у студії. Сюжети про зону АТО потрохи відходять на центральних каналах на другий план.

6 жовтня, понеділок

Головні теми дня: «кіборги» повернулися до Кіровограда, Президент і прем’єр закликають підписати низку законопроектів, а голова Нацбанку не змогла придбати в обміннику валюти.

Сюжети Першого національного, як і раніше, часто вибудувані на основі офіційних повідомлень високопосадовців: паркетне відео, неякісні розкадровки героїв матеріалів, нединамічне відео й байдужість до важливих деталей. Усі синхрони, які мають склейки, подано з бліками. Такі порушення повторюватимуться впродовж усього тижня.

В сюжеті про купівлю валюти кореспондентка зробила стендап посеред вулиці: «Я вирішила повторити експеримент глави Нацбанку і протягом дня спробувала купити долари в п’яти різних банках. Відповідь всюди одна і та сама — валюти немає». Однак на відео ми не бачимо жодного з п’яти банків, про які казала журналістка, ба навіть обмінника. Винятком із «паркетної» тенденції став сюжет про те, як зустрічали «кіборгів» — гарнізон Донецького аеропорту, однак такі ж коментарі з того ж ракурсу і, найбільш ймовірно, з тієї ж камери, показав телеканал СТБ.

У матеріалі 5-го каналу про зимові комплекти уніформи для Нацгвардії спочатку ведучий сказав у студії: «Військові отримають теплі бушлати, берці, шапку та спеціальні штани. Вперше видадуть гумові чоботи з хутряними підкладками, вовняну шапку під каску, теплі шкарпетки, рукавиці та термобілизну»; потім те саме сказав перший заступник командувача Національної гвардії Олександр Кривенко: «Появилися резинові чоботи з хутряними встравками. Появилася термобілизна, якої раніше не було. Бушлати зробили з двох складових. Причому кожну складову можна носити окремо». Аналогічна ситуація повторилась у цьому ж випуску з повідомленням про Порошенка: спочатку ведучий повідомив, що «глава держави підкреслив, що проголосувати за ці антикорупційні законопроекти дуже важливо саме у міжнародному контексті. Особливо перед міжнародною спільнотою. Зокрема у контексті виконання Україною Угоди перед Міжнародними організаціями та імплементацією Угоди про асоціацію з Європейським союзом», а далі ми почули те ж саме з уст Президента: «Я думаю, що ті норми тих законопроектів, які збираються розглянути. Перший це є по антикорупційному бюро. Є на сьогоднішній день вкрай важливим непросто для вирішення проблеми боротьби з корупцією, а й надзвичайно важливі і для виконання наших зобов’язань по міжнародним фінансовим організаціям і зобов’язання, які ми взяли, які ми взяли по імплементації Угоди про асоціацію». Можливо, це недбалість, а може, намагання ефективніше втовкмачити аудиторії інформацію.

«1+1» часто-густо порушує стандарт відокремлення фактів від коментарів: «прозвали кіборгами», «у штабі оборони Маріуполя обережно кажуть», «проте, людям такої відповіді звичайно ж було недостатньо» тощо.

У матеріалах про війну на Донбасі журналісти «1+1» доволі часто не посилаються на джерела отриманої інформації. Наприклад, Євгеній Агарков каже: «Було дві невеличкі провокації там зі стрілецької, з мінометної зброї. Це сталося на заході міста в нічний час. Натомість, приблизно в сорока кілометровій зоні на ділянці, українська розвідка зафіксувала активізацію бойовиків та пересування ворожих підрозділів».

Не зникає з «1+1» Олег Ляшко. У понеділок про його партію аж два матеріали поспіль. Перший — про депутата Ірпінської міської ради Ярослава Місяця, який балотується від Радикальної партії Ляшка. Він «фігурує в справі "бучанського межигір'я", (його. — ТК) звинувачують в організації хуліганства і захопленні будівлі прокуратури місцевої ради». До того ж журналістка констатує, що «депутат був озброєний» без посилання на будь-які джерела. Не надали слова жодній зі сторін, подана інформація є неповною.

У наступному сюжеті звинувачують уже іншого кандидата від Ляшка: Олега Авер’янова. Для цього вони використовують оціночні судження і безособові посилання, які неможливо перевірити: «Колись відрізав бізнес-конкурентам пальці, нині балотується до Верховної Ради. В одному з округів Чернігівщини від Радикальної партії Олега Ляшка на вибори йде кандидат із більш ніж сумнівною репутацією, кажуть в області», «За даними чернігівських активістів, він же член злочинного угруповання так званих "європейців". У 90-их вони збагатилися на брухті. Згодом віджали у власника і "Пожспецмаш". Коли до влади прийшов Янукович, половину довелося віддати його соратнику, тодішньому Спікеру Верховної Ради Олександру Рибаку. Цим Авер’янов заслужив сприяння Гаранта. За мовчазної згоди Януковича, Авер’янов і компанія просунули чергову багатомільйонну оборудку», «Із розмови керівника Чернігівського штабу Ляшка зі Скварським зрозуміло, уплутаний у чорних бізнес-схемах Авер’янов подобається не всім. Але така, вочевидь, воля лідера партії». Журналісти оперують фактами без жодних підтверджень чи доказів, не беруть коментарі ні в Авер’янова, ні в його представників, не дотримуючись стандарту балансу думок.

Усі телеканали висвітлювали зустріч Порошенка з лідерами депутатських фракцій та груп, однак ICTV згадав його побіжно, натомість більше ефірного часу надавши партії «Батьківщина»: «А фракція Батьківщина закликає парламент перейти нарешті до реальної боротьби з корупцією, і ухвалити закон про прокуратуру. За словами голови фракції Сергія Соболєва, Батьківщина внесла пропозицію про доповнення так званого антикорупційного пакету законопроектом про прокуратуру, який підготовлений до другого читання. Він також зазначив, що навіть найважливіші рішення, які завтра може ухвалити парламент нічого не варті без ухвалення цього закону. "На жаль цей закон, — каже Сергій Соболєв, голова фракції "Батьківщина", — який готовий до розгляду, який пройшов апробації, на рівні Парламентської асамблеї Ради Європи, Венеціанської комісії, міжнародних організацій по боротьбі з корупцією, відмиванню брудних грошей, проходить таку дуже важку дорогу, до того, щоб бути ухвалений в сесійній залі». Цей матеріал має ознаки прихованої політичної реклами.

Прихована політична реклама з’явилася в ефірі ICTV також від партій «Свобода», «Сильна Україна» та «Опозиційного блоку»:

1)     ВО «Свобода»: «На свято Покрови 14 жовтня депутати можуть заборонити комуністичну ідеологію в Україні. Розглянути відповідний законопроект, розроблений “Свободою”, домовилися сьогодні на погоджувальній раді парламенту. Цей документ свободівці вже неодноразово пропонували внести у порядок денний, однак підтримки, навіть серед колег із коаліції, не було. За словами Олега Тягнибока, разом із забороною комуністичної ідеології варто було б заборонити і нацистську, як це зробили у багатьох країнах світу…»

2)     «Сильна Україна»: «Бюджетна реформа — головна складова переформатування відносин держави з регіонами. Із нею не можна зволікати. Децентралізація була головною темою круглого столу, організованого партією «Сильна Україна». Її лідер Сергій Тігіпко закликає владу звернути увагу на передовий європейський досвід, де місцеві громади мають максимально багато не лише повноважень, а і фінансових ресурсів, щоб розпоряджатися власним майном, фінансувати, і розвивати гуманітарну і соціальну сферу, та залучати інвестиції».

3)     «Опозиційний блок»: «Колишній віце-прем’єр Юрій Бойко запевняє, опозиціонерам це під силу. Вони зуміють досягти миру і одночасно створити сучасну армію. При цьому забезпечивши українців безперебійним теплом, електрикою та ліками. Також «Опозиційний блок» обіцяє відбудувати Донбас, відновити діалог із сусідами і зупинити зростання цін та захистити пенсіонерів».

Також матеріалом, що має ознаки замовності, у «Фактах» відзначився екс-президент і тесть власника ICTV Леонід Кучма: «Засновник цього пісенного змагання, другий президент України Леонід Кучма, захоплюється рішучістю кримськотатарських виконавців, які не побоялися в нелегкі часи приїхати до Києва», «А ще Леонід Данилович нагадує, саме пісня в найтяжчі часи надавала українцям сили: “Не дай Господи, якщо в такі тяжкі випробування для України ми забудемо про українську пісню, як вона допомагає як на фронті, так і людям зрозуміти, що ми є, що ми обов’язково будемо, якщо в нас така талановита молодь”».

СТБ показав підозрілий сюжет про Геннадія Москаля: «Керманич Луганщини привіз чорнухинцям гуманітарку та вислухав про наболіле. Занотував негараздів на півзошита». Окрім коментарів Москаля, синхронів у матеріалі більше немає, а весь сюжет побудований виключно навколо персони губернатора Луганщини.

«Інтер», на відміну від інших телеканалів, розпочав випуск із новини про вкрадені автомобілі з фронту. Використовують журналісти оціночні судження та нечіткі джерела інформації: «в ГАИ предпочитают умалчивать», «жители Донецка сообщают в соцсетях».

У матеріалі про батальйон «Айдар» з’явився емоційний коментар кандидата в нардепи Віталія Чудновського: «Айдар считается одним из наиболее подготовленных в боевом плане и моральном плане подразделений. Происходит системная дискредитация Айдара, грязеград так называемый, не получилось градом уничтожить ребят, так они пытаются уничтожить грязью». Згадка про Чудновського може бути розцінена як прихована агітація.

Також без чіткого інформаційного приводу в ефірі «Подробностей» з’явився матеріал про нібито бажання повалити пам’ятник Катерині ІІ в Одесі: «Информация, что этой ночью в Одессе готовятся провокации появилась накануне поздно вечером в социальных сетях». Матеріал відверто захищає пам’ятник Катерині ІІ: відразу після коментаря «Правого сектора» кореспондент дає коментар члена «Опозиційного блоку» Миколи Скорика: «Это действия власти, которые руками радикалов пытается запугать людей, у которых отличное от власти мнение, это совершенно однозначно». Далі журналіст продовжує без жодних доказів чи посилань на джерело стверджувати: «С памятником Екатерине Второй в центре города организации правого толка борются уже несколько лет. Считают, изваянию российской императрицы здесь не место — ибо она уничтожила Запорожскую сечь и преследовала казаков. Одесские историки такую позицию не поддерживают». У сюжеті є лише один коментар історика, однак немає протилежної точки зору.

Далі у випуску йде одразу сім відверто замовних матеріалів поспіль:

1)     «Сильна Україна»: круглий стіл про права регіонів. Одразу два коментарі кандидатів у нардепи, які не містять жодної інформації: Тігіпка й Хорошковського. Тігіпко: «Чтобы передавать регионам полномочия, нужно вместе с этими полномочиями и средства для финансирования их реализации. Поэтому ключевая часть именно региональной реформы — это как раз реформа бюджетной системы Украины». Хорошковський: «Борьба с коррупцией, безусловно, является одной из главных задач, которая должна была бы быть в правительстве и у президента. Но на самом деле сегодня это больше похоже на пиар-акцию. Потому что эти законы должны были быть приняты 6 месяцев тому назад. Этого, к сожалению, не случилось».

2)     У новині про «Правий сектор» журналісти знову безпричинно зачепили Ігоря Коломойського: «А "Правый сектор" объявил войну казино и наркопритонам. В Киеве, на Троещине. Здесь накрыли подпольный игорный зал. И, вы не поверите, находился он прямо в здании Приватбанка». А також дали коментар Борислава Берези, одного з лідерів «Правого сектора» й кандидата в нардепи, однак усупереч вимогам закону не протитрували його як кандидата.

3)     «Громадянська позиція»: «Анатолий Гриценко думает о дне грядущем. Завтра — внеочередное заседание парламента. В повестке дня — антикоррупционные законы правительства. Впрочем будет, говорит Гриценко, — фарс. Депутаты до сих пор не видели законопроекты. Голосовать за такие важные для страны законы если и можно, только в первом чтении».

4)     «Батьківщина»: «А в Батькивщине настаивают на принятии своего закона. О прокуратуре. Но есть страх. И вот какой». І коментар Андрія Кожем’якіна: «Вони бояться статусу, більш захищеного і незалежного статусу прокурора, який має право не ви конувати накази своїх керівників, якщо вони не відповідають законам, і носять адміністративний характер» (такий же замовний сюжет вийшов і на «Україні», однак із коментарем не Кожем’якіна, а Сергія Соболєва).

5)     «Опозиційний блок»: «А Рабинович-ТВ предлагает эфирное время Савику Шустеру. Отсутствие его ежедневного ток-шоу, по мнению оппозиционера Вадима Рабиновича ущемление свободы слова. И подобные прецеденты перед выборами могут быть очень опасны».

6)     «Заступ»: «"Заступ" колесит по городам. Лидеры побывали в Николаеве. Сначала региональный форум провели, потом на ярмарку сельхозпродукции сходили. Говорили о децентрализации, о том, что селам нужно дать больше полномочий».

7)     І знову «Опозиційний блок»: «Оппозиционный блок» говорит о проблемах всей Украины. Юрий Бойко считает — зарплаты и пенсии нужно переиндексировать на уровень инфляции. Армия должна быть современная и профессиональная. На Донбассе первым делом необходимо восстанавливать промышленность» (сюжет на ту ж тему вийшов на каналі «Україна»).

«Україна» випустила в ефір чотири явно джинсові матеріали: суголосні з «Інтером» замовні матеріали про партії «Батьківщина», партії «Опозиційний блок», а також джинса комуністів. «Есть у Компартии антикризисная программа. Эта антикризисная программа как раз многоцелевая. И, мы уже подготовили, были более 150 проектов законов, которые позволяют реализовать эту антикризисную программу. То есть, мы готовы кадрами, мы готовы, располагая опытом, сделать это все», — каже лідер партії Петро Симоненко. До студії «Україна» запросила — вкотре вже — одного з лідерів «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула, який отримав сім хвилин для незаконної агітації в межах випуску новин.

Знову в «Событиях» розповідають про гуманітарну допомогу від Ріната Ахметова. Цього разу про вантаж зробили не традиційне БЗ, а цілий сюжет. Підозрілим є й матеріал про нові вагони для київського метрополітену, адже значну увагу в матеріалі журналіст надає міському голові Віталію Кличку: «Мер Киева пересел в метро. Сегодня Виталий Кличко проехал в подземке несколько станций, чтобы оценить отреставрированные вагоны», «Лучше один раз увидеть. Кличко начинает инспекцию в депо метрополитена, откуда отправляются новые составы. Ситуация как в час пик. А вот габариты вагона, как для чемпиона мира по боксу, маловаты. Первое впечатление у мэра — положительное», «Во время поездки в метро Кличко рассказывает, что последний раз спускался в подземку год назад, чтобы провести экскурсию для гостей столицы. А в качестве пассажира мер бывал здесь еще в школьные годы». Наведено беззмістовний коментар Кличка про його дитинство: «Родители переехали на Харьковский, и школу я менять не хотел, и два года подряд ежедневно утром и после обеда ездил со станции метро “Большевик” до станции “Дарница”». Тому матеріал має ознаки замовності.

У понеділок в ефірах телеканалів ми зафіксували 23 замовні сюжети. Немає джинси на СТБ, 5-му каналі та Першому національному. Найбільше її на «Інтері» (10) та ICTV (6), «Україні» (5) та «1+1» (2).

7 жовтня, вівторок

Головні теми дня — ухвалення антикорупційних законів, поїздка Порошенка з інспекцією до прикордонників, події на Донбасі, 62-річчя Путіна, зміна меж чотирьох районів Луганської області тощо.

Більшість телеканалів розпочала випуски з новини про ухвалення Верховною Радою антикорупційних законів. Однак лише «Інтер» наприкінці матеріалу закцентував на кандидаті в нардепи від «Опозиційного блоку» Несторові Шуфричі: «Предлагают прошлым оппозиционерам — оппозиционеры нынешние — вспомнить обещания». І дав коментар Шуфрича: «Давайте в конце концов вернем нашим женщинам их славный, красивый пенсионный возраст — 55 лет. Вы это обещали в 2012 году».

СТБ без очевидних підстав дав п’ять синхронів Арсенія Яценюка, що можна потрактувати як особливу прихильність до партії «Народний фронт». Також невиправдано «Вікна» дали беззмістовний коментар Сергія Тігіпка: «Політична воля не в тому, щоб приймати закони, а політична воля в тому, щоб садити в тюрму своїх колег, які по уряду, сидять за одним стільцем і крадуть». Його протитрували як позафракційного нардепа, а не кандидата в депутати від «Сильної України», що є також порушенням. У цьому ж сюжеті кандидата в нардепи від Блоку Петра Порошенка Віктора Чумака протитрували як голову комітету боротьби з організованою злочинністю.

ICTV також використав невиправдані синхрони двох опозиціонерів, які не стосувалися теми прийняття антикорупційних законів. Спочатку Нестор Шуфрич про пенсії: «Люди получают сегодня реально в два раза меньше чем обязаны были бы получать. И это последствия действий сегодняшней власти. Мы обязаны защитить пенсии и зарплаты. И конечно же мы должны отменить Пенсионную реформу». А наприкінці сюжету бачимо беззмістовні і не по темі коментарі Сергія Тігіпка: «Політична воля не в тому, щоб приймати закони, а політична воля в тому, щоб садити в тюрму своїх колег, які по уряду, от сидять за одним стільцем, і крадуть. Сьогодні реально це всі знають. І це всі бачать. От в цьому політична воля», і Олега Тягнибока: «Якщо є політична воля тих людей, які хочуть змінити ситуацію, а також тиск вулиці, то будь-які рішення, які необхідні в українському суспільстві, будуть ухвалюватися. Це є фактично вимога українського Майдану, революції гідності».

«1+1» у сюжеті про ці ж антикорупційні закони вдається до оцінкових суджень: «регіонали схаменулись» та «улюблена хитрість — записати будиночок на тещу — втрачає сенс» (сюжет Марії Васильєвої). Власні судження використовують також журналісти «Подробностей» на «Інтері», говорячи про зону АТО: «ДНР-овские боевики продолжают издеваться над теми, кто остался оккупированных городах», «не исключено, что подобные репрессии — это простой беспредел», «Вероятно, это связано с информацией о том, что в городе увеличилось количество диверсионно-разведывательных групп и пособников террористов». Оціночні судження дозволяє собі й СТБ: «в Радбезі зізнаються», «із кута, під яким стоїть гармата, можна сказати, що відстрілюються вони прямим наведенням із відкритих позицій», «і вершина цинізму — ще один стовп сорому, тепер же в донецькому Зугресі».

«1+1» знов видав у ефір негативний матеріал про Олега Ляшка. Цього разу звертають увагу лише на його відсутність у парламенті під час голосування антикорупційних законів: «Олег Ляшко вдруге проігнорував голосування за антикорупційні закони. Попри те, що Ляшко не втомлюється називати себе відданим борцем із корупцією, сьогодні він відмовився голосувати за державну антикорупційну політику на наступні роки і створення відповідного бюро. Його місце порожніло цілий день — як і колись під час розгляду Закону про люстрацію. У такий спосіб депутат, який називає себе чи не найбільшим борцем із корупцією, двічі наочно продемонстрував своє справжнє до неї ставлення». Ведуча порушує стандарт відокремлення фактів від коментарів, а також повноти, не зазначаючи, хто ще був відсутній у залі

Вийшов у «ТСН» сюжет про кандидата від Блоку Петра Порошенка Юлія Мамчура, в якому  використано синхрон наближеного до Ігоря Коломойського нардепа й кандидата Олександра Шевченка: «Центр військової підготовки та інформації було створено для того, щоб систематизувати інформацію щодо людей, які можуть потрапити в АТО для того, щоб їх відповідно підгодовувати, щоб їх відповідним чином оснастити. Також систематизувати людей, які вже були в АТО, які постраждали в АТО і відповідно, зробити все, щоб максимально приділити їм часу, уваги і відповідно їх оздоровити». Є всі підстави вважати цей матеріал прихованою політрекламою.

У матеріалі про те, що нібито «человека Азарова Александра Сухомлина трудоустроили в Минэкономики», «Подробности» порушують низку журналістських стандартів. По-перше, журналіст не подає конкретних джерел інформації: «Эта кандидатура сразу вызвала бурю негодования у общественных активистов, занимающихся антикоррупционными расследованиями. Они говорят: он уже работал в Минэкономики во времена Азарова». По-друге, громадським активістом інтерівці вважають Віталія Шабуніна, який зараз є кандидатом у нардепи від партії «Громадянська позиція» Анатолія Гриценка. Тож його коментар є прихованою політичною рекламою. По-третє, також у сюжеті подали коментар Юрія Дерев’янка, якого протитрували як члена комітету Верховної Ради по боротьбі з організованою злочинністю та корупцією, однак зараз він є кандидатом у депутати від партії «Воля». Тож це також прихована політична агітація.

У сюжеті про повалення пам’ятників Леніну в Харкові безпідставно висвітлений приїзд у місто лідера «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула: «А пока одни разрушают, другие заняты насущными проблемами, например пенсиями и зарплатами. Сегодня Александр Вилкул — уже как оппозиционер — приехал на одно из машиностроительных предприятий Харькова». «Інтер» показав також замовний сюжет про рейди «Правого сектору», що містить аж п’ять сихронів кандидата в нардепи Берези.

Прихованою передвиборчою агітацією є наступний сюжет про зустріч Вікторії Нуланд спочатку з Віталієм Кличком: «Как привлечь инвестиции, внедрить энергосберегающие технологии и улучшить безопасность столицы? Эти и другие проблемы обсуждали сегодня мэр Киева Виталий Кличко и помощник Госсекретаря США по вопросам Европы и Евразии Нуланд», — і колишнім головою Адміністрації Януковича, а нині кандидатом в нардепи та спонсором «Опозиційного блоку» Сергієм Льовочкіним: «Они давно знают друг друга. Доверительно и откровенно говорили о предстоящих выборах, о политической и экономической ситуации в стране. А еще — о реформах. Согласились, проводить их нужно, и как можно скорее. Без этого невозможно стабилизировать экономику страны».

Далі у випуску — ще сім коротких замовних матеріалів поспіль:

1)      «Правий сектор»: Дмитро Ярош, лідер партії: «Я знаю, що в регіонах наші побратими працюють над тим, щоб створити дієвий механізм за контролем по виборах, по недопущенню масових фальсифікацій».

2)      Світлана Єпіфанцева, екс-регіоналка та самовисуванка: «Самовыдвиженка Светлана Епифанцева утверждает: ей не дают размещать наружную рекламу. А еще — в доме родителей недавно провели обыск. Следователи причины не объяснили».

3)      «Сильна Україна»: «Лидер "Сильной Украины" Сергей Тигипко настаивает на усовершенствовании антикоррупционных законов. Предлагает утверждать в парламенте руководство органов по борьбе с коррупцией. А вот какой рецепт, чтобы все это заработало».

4)      «Громадянська позиція»: «Свои поправки к антикоррупционным законам уже готовит лидер "Гражданской позиции". Обещает зарегистрировать их в парламенте в течение двух дней. А еще требует от президента немедленно приступить к очищению власти — подписать закон о люстрации».

5)      «Опозиційний блок»: «О реформе здравоохранения говорил сегодня в Киеве лидер "Оппозиционного блока". Юрий Бойко посетил один из лучших родильных домов столицы. И вот какими он видит ключевые изменения в медицине».

6)      «Заступ»: «В нардепы без особого статуса. "Заступ" сегодня в Одесской области выступал за отмену депутатских льгот и привилегий. А еще...». І коментар Ірини Синявської, заступника лідера партії: «То, что мы гарантируем отмену неприкосновенности, должно для вас быть гарантией того, что мы хотим действительно реализовать нашу программу».

7)      «Батьківщина»: «А вот Юлия Тимошенко говорила о настоящем мире, и о Путине. И это все в Черкасской области. Побывала в Корсунь-Шевченковском. На митинге критиковала минские протоколы, а для достижения мира призывала объединиться со всем миром». Матеріал з таким же змістом з’явився й на ICTV.

Згадали й стару традицію вихваляти доброчинність співвласника каналу Дмитра Фірташа: «Фонд Фирташа представляет искусство Украины совершенно новыми именами. Это художники, которые может где-то участвовали один или два раза. И сейчас их лифт социальных событий поднимает в Лондон в Саатчи Геллери».

«Україна» випустила в ефір два замовні матеріали поспіль про благодійника Ахметова, який 1) надав житло переселенцям: «Около 300 переселенцев уже приютил на зиму Бердянский лагерь "Факел". С летних баз в отапливаемые новые корпуса женщин с детьми, инвалидов переселил гуманитарный штаб "Поможем" при Фонде Рината Ахметова. Как обустроились на новом месте те, кто не может вернуться домой — видели корреспонденты "Событий"»; 2) турбується про мам і людей з обмеженими можливостями: коментар Рімми Філь, координатора гуманітарного штабу при Фонді Ріната Ахметова: «Гуманитарный штаб Рината Ахметова понимал с самого начала боевых действий, что нам придется заниматься теми людьми, которые не могут о себе позаботиться сами. В первую очередь это мамы одиночки, это люди с ограниченными физическими возможностями, это детские дома семейного типа. На сегодняшний момент у нас живут около 700 переселенцев на базах, которые приспособлены к зимним условиям проживания. Это “Бердянск”, это “Херсон”».

Далі у випуску — ще чотири матеріали з ознаками політичного замовлення:

1)     «Блок Петра Порошенка»: «Первый номер в списке Блока Петра Порошенко Виталий Кличко выступает за развитие ІТ-сферы. Для этого следует поддержать украинский рынок и отдать предпочтение не зарубежным, а отечественным производителям высокоточных технологий, что позволит продвинуть Украину на пути к техническому прогрессу».

2)     «Опозиційний блок»: «Поднять медицину на достойный уровень обещает лидер "Оппозиционного блока" Юрий Бойко. В планах политсилы — масштабная реформа здравоохранения. Улучшить качество обслуживания планируют с помощью трех составляющих. А именно, изменить схему финансирования койкомест, увеличить бюджет экстренной медицины и установить достойную зарплату работникам».

3)     «Батьківщина»: «Юлия Тимошенко уверена, вскоре в Украину вернется мир. Об этом она заявила на встрече с избирателями в Черкасской области. По словам лидера "Батьківщини", стране нужно именно прекращение войны, а не имитация». По словам Тимошенко, после выборов, у страны снова появится шанс — стать независимой»

 

4)     «Громадянська позиція»: «Громадянська позиція» Анатолия Гриценко выступает за скорейшее принятие закона о люстрации. Очищение власти поможет нормализовать работу Верховной Рады и прекратить мусорные акции, которые не добавляют плюсов Украине в глазах мировой общественности».

ICTV подав замовний матеріал про Оксану Калетнік: «Хто ця жінка, справді незрозуміло, але має прізвище Калетник, таке ж саме, як у відомого політика Оксани Калетник. Причому прізвище це взяла собі недавно, й паспорт з ним отримала лише за чотири дні до подання заяви в ЦВК», «Ірина Калетник коментувати це не захотіла. А народний депутат і кандидат у парламентарі Оксана Калетник, одразу відгукнулася телефоном», «Побороти її зможе лише поінформованість виборців. Тож перед тим, як ставити позначку навпроти прізвища свого фаворита, варто уважно пересвідчитися, що це справді він, а не його двійник».

У матеріалу про побиття активістів, які викривають нелегальний бізнес на Троєщині, кореспондент ICTV дає два коментарі кандидата в нардепи Борислава Берези, якого титрують як «представника «Правого сектора» без зазначення його статусу. Що, звісно ж, э порушенням.

Безперечним джинсовим лідером вівторка став телеканал «Інтер» (13 замовних матеріалів), друге місце в каналу «Україна» (6), по два замовні сюжети зробили ICTV та «1+1», і один — у СТБ. Перший національний та 5 канал залишаються чистими від джинси. За день на цих телеканалах вийшло 24 замовних матеріали.

8 жовтня, середа

 Головною темою дня є ситуація на Донбасі.

«ТСН» у цей день використовує чимало невиправданих оцінкових суджень: «Європейські радикали в Європарламенті грають на руку Путіну», «попри порушення, попри недотримання його умов, перемир’я підтримують. Бо альтернатива надто страшна», «майже 50 відсотків переселенців не розуміють, навіщо їм чи їхнім дітям спілкуватися з психологами. А отже і не розуміють наслідків. Невчасна психологічна допомога для найменших дітей може обернутися вадами розвитку», «Столичне метро відучора працює з новаціями, про які кияни ні сном, ні духом. Тишком-нишком в метрополітені буквально реанімували поняття "картка киянина". Те, що вигадали за часів Черновецького, аби виокремити жителів столиці, тепер відсунуло на другий план такий документ, як, наприклад, пенсійне свідоцтво. Зайти в метро без славнозвісної картки київським пенсіонерам тепер зась» тощо. В сюжеті про «картку киянина» немає балансу думок, лише критика міської влади.

«Україна» випустила в ефір доволі підозрілий матеріал про міністра оборони Валерія Гелетея: «Министр обороны Валерий Гелетей считает, что полностью соответствует своей должности, и ему доверяют боевые командиры. В подтверждение министр привел их на пресс-конференцию. Все попытки дискредитировать его и вооруженные силы в целом Гелетей называет происками российских спецслужб. Говорит, ситуация в армии у него под контролем. 10 октября министр лично отправится на восток, чтобы проверить, как солдаты готовы к холодам. Критику в свой адрес Гелетей называет ударом в спину. В частности отмечает: из-за политических амбиций Юлия Тимошенко распространяет неправдивую информацию о продаже Министерством оружия незаконным формированиям и за границу. Эти факты уже опровергла прокуратура». Позицій Президента чи Тимошенко у сюжеті немає. Подібне БЗ з’явилося також в ефірі ICTV — Гелетей звинуватив Тимошенко, однак її позицію не показали. Стандарт балансу думок порушений в обох випадках.

У матеріалі «Событий» про опалювальний сезон і вугілля є елементи корпоративного піару: журналіст розповідає про три ТЕС, які зараз у критичному стані, у центрі уваги компанія ДТЕК, яка належить Рінату Ахметову, власнику телеканалу: «В антикризисном штабе ДТЭК говорят, что проблема с доставкой угля энергетикам носит далеко не локальный характер. Специалисты прогнозируют, что недостаток черного золота Донбасса в скором времени ощутят потребители всех регионов страны, ведь энергосистема Украины — это единый и очень сложный организм». Приблизно такого ж змісту повідомлення вийшло на ICTV.

Далі в «Событиях» — відверто заангажований матеріал про дніпропетровський 34-й канал, який входить із каналом «Україна» до однієї медіагрупи Ріната Ахметова: «Кому понадобилось лишать эфира крупнейший региональный канал — последовательный, объективный и патриотичный и всегда соблюдавший журналистские стандарты в своей работе?», — уже в підведенні до сюжету говорить ведучий, порушуючи стандарти відокремлення фактів від коментарів та достовірності. Далі журналіст розповідає про заступника голови ОДА Бориса Філатова, який нібито керує ремонтними роботами, однак коментаря самого очільника області кореспондент не взяв, потім нізвідки журналіст каже: «Кирилла Данилова считают приближенным к олигарху Игорю Коломойскому». Проте доказів того, що Коломойський має причетність до цієї історії, в матеріалі немає. Використано тут і коментар одного з облич «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула, який не має жодного стосунку до телеканалу: «Отключение 34-го канала прокомментировал один из лидеров «Оппозиционного блока» Александр Вилкул. Ситуацию охарактеризовал не иначе как гонением на независимые средства массовой информации и борьбой с инакомыслием».

Вікторію Сюмар свідомо чи помилково титрують як медіаексперта, хоча вона зараз є кандидатом у нардепи від «Народного фронту». До речі, далі гостем студії став кандидат в нардепи Леонід Ємець, який відверто агітував за той-таки «Народний фронт».

Далі у випуску — ще чотири джинсових матеріали поспіль:

1)      «Батьківщина»: «Юлия Тимошенко посетила Кременчугский автозавод. Его сотрудникам пообещала: фракция «Батьківщина» обеспечит завод заказами. Для этого обратиться к Министерству обороны».

2)      «Опозиційний блок»: «Александр Вилкул обещает подготовить законопроекты о снижении тарифов на коммунальные услуги. Сделать это, по словам политика можно будет за счет использования альтернативных источников энергии».

3)      «Громадянська позиція»: «Бывший министр обороны Анатолий Гриценко требует вернуть украинских миротворцев из Либерии и Конго. Во-первых, потому что бойцы со стажем нужнее у себя на родине. Во-вторых, из-за бушующей эпидемии лихорадки Эбола».

4)      Блок Петра Порошенка: «Идущая в списке Блока Петра Порошенко Мария Матиос провела на лечение в Израиль пограничника Вениамина Файчука. Он пострадал во время боевых действий в контрольно-пропускном пункте Мариновка Донецкой области. Часть денег на лечение и реабилитацию пограничника за рубежом выделила и народная избранница».

У сюжеті про побудову стіни на кордоні з Росією «Подробности» невиправдано використали коментар  кандидата в нардепи від «Опозиційного блоку» Юрія Бойка: «Шесть миллионов евро планируется потратить. Как обычно, сегодняшним правительством это закончится очередной кражей этих денег. Поскольку нельзя же всерьез воспринимать, что стена, построенная между на границе может остановить, при сегодняшнем уровне техники, какие-либо коммуникации, в том числе и те, которые декларируются, как неугодные сегодняшнему правительству. Скорее всего, мы будем свидетелями очередного воровства. К чему и привыкло сегодняшнее правительство». Бойко не є експертом у цій сфері й навряд чи має підстави коментувати питання національної безпеки. Далі йде коментар експерта Андрія Золотарьова, який також критикує владу: «Решить проблемы защиты Украины по периметру государственной границы в масштабах тех выделенных средств эта стена не сможет. Столкнется с нехваткой ресурсов, средств. То, что было выделено, будет благополучно оприходовано, освоено. А проект тихо сойдет на нет». Тож балансу думок у матеріалі немає. Закінчується сюжет оціночними судженнями: «Если сойдет на нет, то когда? Сразу после выборов или немногим позже? И куда их закопают? Если же стену все-таки начнут строить, то как и откуда возьмут деньги? Эксперты говорят, даже выделенные 6 миллионов евро — это бюджет нескольких районов. Что уж говорить о 66-ти?».

У «Подробностях» на «Інтері» — знов низка матеріалів з ознаками замовності:

1) 51-ша бригада просила залишити її склад цілісним за участю кандидата в депутати й чинного нардепа, члена групи «Суверенна Європейська Україна» Ігоря Єрємєєва: «Мы депутаты от Волыни понимаем про что говорят люди и как это важно для каждого волынянина то, что отстояна честь 51-й бригады, потому что в этой бригаде служит 4700 бойцов и половина из них из Волыни. Через полтора месяца 14-я бригада, а может она останется 51-й бригадой, будет сохранен и флаг, и все ордена и медали 51-й бригады». До прикладу, сюжет на цю ж тему ICTV збалансованіший, однак також має невиправданий коментар Єрємєєва. Збалансовано тему 51-ї бригади висвітлили СТБ і 5 канал.

2) У сюжеті про довічно — коментар кандидата в нардепи від «Опозиційного блоку» Михайла Добкіна: «Зимние вещи нужны не только для солдат, но и для сотен тысяч переселенцев с Донбасса. Было бы очень хорошо, если бы правительство вместо своей глупой вредной работы, которую оно проводит четыре месяца, село бы за швейные машинки и начали шить теплую одежду для переселенцев».

Наступний матеріал також має всі ознаки замовності: «Новый кабминовский пасьянс. Вслед за нелюстрируемым первым замом Минэкономики Сухомлиным — из Азаровской колоды — в Кабмине у него появился босс — и.о. министра экономразвития и торговли назначен Валерий Пятницкий. По протекции Яценюка. Именно персона Пятницкого стала причиной ухода Павла Шереметы с поста главы Минэкономики. Сказал, что отказывается работать со "вчерашними людьми"…». У цьому повідомленні немає ні джерел інформації, ні коментарів звинувачених осіб, ні об’єктивності чи правдивості інформації. Ведучий використовує оціночні судження.

У сюжеті про Одеський припортовий завод без очевидних причин використали коментар ще одного кандидата в нардепи від «Опозиційного блоку» — одесита Миколи Скорика: «Не видно системного решения, системного подхода, как припортовый завод будет работать в ближайшее время? Насколько, с учетом того, что он внесен Кабмином на текущий год в план приватизации, насколько будет прозрачна эта приватизация?». Безпосереднього стосунку, окрім того, що живе в Одесі, Скорик до конфлікту не має.

Далі у джинсовому дайджесті — п’ять вочевидь замовних повідомлень:

1)      «Сильної України»: «30 тысяч человек могут остаться без работы. На грани остановки 4 украинских завода. Об этом в Одессе заявил лидер партии "Сильная Украина". Сергей Тигипко уверяет, правительство уничтожает целые отрасли промышленности, вместо того, чтобы поддержать их в условиях кризиса»,

2)      «Батьківщини»: «Юлия Тимошенко сегодня посетила Полтаву и Кременчуг. На встречу с лидером "Батькивщины" пришли сотни людей. Наведалась Тимошенко и на Кременчугский автозавод. Где заверяла — КрАЗ может и должен обеспечить все потребности украинской армии в военном транспорте и бронированном, в том числе». Сюжет про поїздку Тимошенко на Полтавщину з’явився і в ефірі ICTV.

3)      Вадима Столара, кандидата в нардепи: «Мы живем в неспокойное время. И безопасность нашего района, безопасность наших домой, наших семей — это очень важно. Это превыше всего».

4)      «Заступу»: Віра Ульянченко, лідер партії: «Ми якраз будемо тією політичною силою, яка допоможе аграрному сектору України імплементуватися до Євросоюзу в зв’язку з підписанням угоди Україна — ЄС». (Матеріал із таким же змістом вийшов і на ICTV та СТБ.)

5)      «Громадянської позиції»: «Анатолий Гриценко требует вернуть в Украину наших миротворцев. Из-за смертельной опасности, угрожающей им в Африке. От лихорадки Эбола там уже умерли 4 тысячи человек».

«Подробности» звинувачують Ігоря Коломойського у відключенні дніпропетровського 34-го каналу, який належить холдингу Ріната Ахметова: «Именно с именем Бориса Филатова, одного из заместителей Игоря Коломойского, и связывают отключение. На телеканале уверены, что это по его команде вырубили эфир. Месть за то, что ему, кандидату в нардепы, не предоставили слово на одном из рейтинговых телеканалов», і дають свої оціночні судження і навіть звинувачення: «И на что теперь сошлется замгубернатора Днепропетровской области Филатов? На сгоревшие предохранители или нет? Но вот как-то надо предохранить область от него».

У сюжеті з’являється лідер «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул, який не має жодного стосунку до телеканалу, окрім наближеності до Ріната Ахметова: «Мы требуем от Президента Порошенко от премьер-министра Яценюка навести порядок в Днепропетровской области, в которой продолжается давление на свободу слова, преследование оппозиционных кандидатов и обращаемся к международным наблюдателям изучить действия власти и дать надлежащую публичную оценку». Такий же синхрон звучав цього дня на «Україні». Приблизно такого ж змісту сюжет на ICTV: тут також згадали Коломойського і дали коментар Вілкула, однак кореспондент усе ж спробував збалансувати інформацію коментарем з Дніпропетровської ОДА.

Ще один удар по Коломойському — матеріал «Інтера» про аеропорт «Бориспіль»: «Теперь знаем, с кого спрашивать за проблемы в аэропорту Борисполь. Это люди трехпаспортного днепропетровского губернатора и олигарха Коломойского. Замдиректора по операционной деятельности аэропорта стал Антон Борисюк, ранее — вице-президент "МАУ". Бывший топ-менеджер "МАУ" Кирилл Звонарев теперь будет управлять финансами аэропорта. А главным бухгалтером назначена Анна Шиловцева из "Аэросвита". В прошлом месяце уже бывший гендиректор Борисполя Сергей Гамболевский обвинял группу "Приват" в лоббировании через Кабмин своих интересов, в получении контроля над главным аэропортом. Как оказалось, небеспочвенно». У сюжеті порушено всі стандарти, крім хіба що оперативності.

ICTV піарить «Сильну Україну»: «Щоб стабілізувати гривню необхідно створити спільний фінансово-економічний комітет Національного банку та Кабінету міністрів. Тільки їхня чітка взаємодія може врятувати ситуацію — переконаний колишній перший віце-прем'єр, а нині кандидат у народні депутати від партії Сильна Україна Валерій Хорошковський».

Цього дня в ефірі українських телеканалів ми зафіксували 28 замовних матеріалів. Антилідером залишається «Інтер» (12 випадків джинси), «Україна» (9) і ICTV (6) та СТБ (1). Не було джинси у випусках «ТСН», 5-го каналу та Першого національного.

9 жовтня, четвер

Головною темою дня стало підписання Петром Порошенком закону про люстрацію.

Перший національний далі працює у форматі телегазети та роликів з інтернету, однак цього дня новини державного каналу продовжили серію матеріалів про передвиборчі маніпуляції. Сюжет про «злиті» округи був якісним і збалансованим.

«Україна» знову розповідає про гуманітарні вантажі Ріната Ахметова: «Гуманитарный штаб при фонде Рината Ахметова продолжает оказывать адресную помощь жителям Донбасса. Около трех миллионов человек сегодня остались без поддержки государства, и надеются только на содействие неравнодушных. Вместе с волонтерами адресную помощь в Донецке развозили и корреспонденты "Событий". Истории, о которых невозможно молчать, от Виктории Чистюхиной».

Приїзд представника «Опозиційного блоку» Нестора Шуфрича до Одеси показали «Подробности» та «События». В обох матеріалах не дотриманий стандарт балансу думок: «Україна» дала два коментарі «Опозиційного блоку» і лише один — самооборони Одеси, а «Інтер» не дав іншої сторони взагалі. Натомість, процитував Шуфрича: «Неделю назад вы меня вырвали из рук правосеков. Ничего, синяки пройдут, шрамы зарубцуются, зрение восстановится. Но мы доказали, что нас не сломать». Є в матеріалі й коментарі інших представників «Опозиційного блоку», близького до співвласника «Інтера» Сергія Льовочкіна.

У новинах каналу «Україна» — три матеріали з ознаками прихованої агітації поспіль:

1)      «Опозиційний блок»: «Украинские производители нуждаются в планомерном отстаивании их позиций в парламенте — заявляет лидер "Оппозиционного блока" Юрий Бойко. Он уверен: нужно сделать все возможное, чтобы активизировать работу предприятий, продукция которых идет на экспорт. Среди них и завод "Факел" в Киевской области, который производит оборудование для нефтегазовой отрясли».

2)      «Громадянська позиція»: «За ликвидацию налоговой милиции выступает "Громадянська позиція" Анатолия Гриценко. Бывший Министр обороны уверен, что скорейшее принятие такого законопроекта сэкономит бюджетные деньги и поможет бизнесу».

3)      «Батьківщина»: «Юлия Тимошенко в Днепропетровске посетила бронезавод, который ремонтирует технику из зоны АТО. И пообещала: в новом парламенте "Батькивщина" сконцентрируется на перестройке оборонной промышленности».

Гостем «України» цього дня був кандидат від «Опозиційного блоку» Юрій Павленко. Колишній міністр молоді та спорту часів Ющенка критикував чинну владу й агітував за свою партію: «На мітинг сьогодні прибув і лідер блоку — Юрій Бойко, і Нестор Шуфрич, продемонструвати, що ми не боїмося, ми захистимо кожного, хто хоче вільно жити в нашій країні. На жаль, я можу сказати, що рейтинг "Опозиційного блоку" росте. Влада почала боятися, тому маємо уже сьогодні десятки випадків перешкоджання проведення агітації, залякування, погроз наших активістів, членів комісій, кандидатів в народні депутати. Тому ми відкрили інформаційний центр "Чесні вибори", який здійснює моніторинг за проведенням виборчої кампанії. І ми здатні захистити і кожного нашого активіста, і результати виборів. На жаль, влада намагається таким чином готувати масштабні фальсифікації, провести найбрудніші вибори за історію України, використовуючи масово адмінресурс. Але я впевнений, що громадяни України і цьому спроможні протистояти. "Опозиційний блок" буде разом з ними».

У сюжеті про скорочення медиків на «Інтері» невиправдано наведений коментар представника тієї ж політичної сили Сергія Ларіна: «Эти люди и так получают невысокую заработную плату. У них отсутствует мотивация учить и лечить наших детей. Нет прививок, нет оборудования. А посмотрите на лекарства, какие сегодня цены на лекарства? Отечественные лекарства на 60-70% увеличилась стоимость, а импортные в 2-3 раза. И то, что сегодня правительство делает с народом — это просто геноцид».

«Інтер» продовжує шукати винних у відключенні ахметовського 34 каналу в Дніпропетровську та знаходити їх у команді Ігоря Коломойського: «Подозрения, что руководство Днепровского филиала РРТ причастно к отключению канала — были не беспочвенны. В телефонном разговоре директор Кирилл Данилов, по некоторым данным, ставленник Игоря Коломойского, посоветовал сотрудникам канала связаться с Борисом Филатовым. Это замгубернатора области, по совместительству кандидат в нардепы. Как выяснилось позже, Филатову не дали эфир на "34 канале", после чего он и разразился в сторону местных журналистов нецензурной бранью в интернете. При этом обещал лично починить какой-то свет и предохранители. На "34-ом канале" стараются предохраниться от чиновника». У матеріалі не відображені позиції всіх сторін та не дано повної інформації, необхідної для розуміння суті конфлікту.

Повертається «Інтер» і до конфлікту навколо концерну РРТ, традиційно без балансу звинувачуючи гендиректора Півнюка: «Прямо во время пресс-конференции Юрий Артеменко набрал по телефону гендиректора РРТ Александра Пивнюка. Того самого, которого обвиняли в трансляции российских телеканалов на Донбассе», «А вот сотрудники концерна РРТ, которые обвиняют своего директора, того самого Пивнюка в пособничестве российской пропаганде на Донбассе, сегодня заявили: на их активистов оказывают беспрецедентное давление. Милиция открывает против них уголовные производства».

Далі у випуску «Подробностей» — шість матеріалів із ознаками замовності поспіль:

1)      Юрій Бойко, «Опозиційний блок»: «Очень много людей остались без работы. Что делать мы понимаем. Мы восстановим заказы, во-первых, с нашей отечественной газовой отрасли. И обеспечим предприятию достаточную поддержку, чтобы оно могло восстановить утраченные позиции по экспорту. Сегодняшние действия правительства и власти иначе, как вредительством по отношению к этому заводу назвать нельзя. Мы это поправим. Мы поможем коллективу».

2)      Сергій Тігіпко, «Сильна Україна»: «Машинобудування — це реальний мультиплікатор економічного зростання. За машинобудуванням зростає металургія якісна, комп'ютерні технології, хімія і ціла низка галузей. Якщо сьогодні в українському машинобудуванні працює до 700 тис. людей, то на ці підприємства машинобудування працюють практично на пряму 5 мільйонів». Майже ідентичний матеріал вийшов на ICTV.

3)      Юлія Тимошенко, «Батьківщина»: «Я великі надії покладаю на перезавантаження парламенту, на те, що новий парламент прийде, який буде мати не 300 зрадників а 300 патріотів і 300 українських спартанців, які зможуть сформувати новий, сильний, професійний, добре організований уряд».ICTVтеж зробив замовний сюжет про Тимошенко, але використав інший її синхрон: «Українська оборонна промисловість може забезпечити нашу армію на 100% необхідною зброєю, бронетехнікою, всім, що нам потрібно. І коли держава бездіє, то діють самостійно люди, волонтери, підприємці, які намагаються забезпечити і фронт, і тил». Схожий коментар лідерки «Батьківщини» використав СТБ.

4)      Олександр Вілкул, «Опозиційний блок»: «Пан Яценюк, вот здесь, на угольном складе тепловой электростанции должно быть угля 200 тысяч тонн высотой с пятиэтажный дом. Трехмесячный запас для того, чтобы было тепло в батареях и свет в лампочках. Сегодня здесь угля на трое суток. Вот этим надо заниматься. Необходимо заниматься восстановлением добычи угля на угольных шахтах, на освобожденных территориях и давать работу шахтерам».

5)      «Громадянська позиція»: «Анатолий же Гриценко и его "Гражданская позиция" призывают избавляться от наследия беглого Азарова. Гриценко предлагает парламенту срочно принять его законопроект о ликвидации налоговой милиции». Схожий матеріал вийшов і на СТБ.

6)      Юрій Павленко, «Опозиційний блок»: «Рейтинги "Опозиційного блоку" зростають. Влада боїться нашої політичної сили і розгорнула масштабну компанію перешкоджання проведення агітаційної компанії».

Як бачимо, попри «рівність корупційних можливостей», певна перевага у джинсових дайджестах «Інтера» надається саме «Опозиційному блоку», кандидатом від якого є співвласник каналу Сергій Льовочкін.

«1+1» порушує правило, священне для медіа цивілізованих країн — не давати слова терористам. Героєм матеріалу «ТСН» став Олександр Захарченко, який називає себе прем’єр-міністром так званої Донецької народної республіки. Процитовані його слова: «Вы не поверите, желание взять автомат и пойти все-таки сходить в аэропорт и своими руками пристрелить там, возникает все больше и більше». В матеріалі «плюсів» про Олега Ляшка немає балансу, є лише два коментарі об’єднання «Щит», яке створило сайт «Антиляшко».

У сюжеті про рейди «Правого сектора» на Троєщині ICTV дає аж три синхрони депутата Андрія Іллєнка, що є ознакою прихованої реклами: «За майже 2 роки свого депутатства нам вдалося закрити десятки подібних закладів на Лісовому масиві, на Троєщині, на Воскресенці, — каже Іллєнко. — Це колосальний бізнес, на якому заробляє дуже багато нечистих на руку чиновників, які отримують хабарі за те, що ці заклади ведуть свою діяльність».

У матеріалах про видобуток вугілля ICTV та СТБ подають беззмістовний і неінформативний коментар нардепа та кандидата від «Громадянської позиції» Олега Канівця: «Видобувними, в тому числі і державні, вони починають відходити в тінь, і не платити державі ті рентні платежі, які практично ставлять їх на згортання їхніх інвестиційних проектів. А це означає, що ми і бюджет не наповнимо, і загубимо свою власну нафтогазовидобувну галузь». Залучення цього політика до коментування цієї теми нічим не виправдане.

ICTV знов займається «сімейною» джинсою — розповідає про унікальну колекцію вченого Петра Тронька: «До 200-річчя Тараса Шевченка частина колекції прикрасила президентський фонд Леоніда Кучми "Україна"». «То, що для нього культура українська була на першому плані дійсно, — сказав Кучма. — І те, що Тарас Григорович Шевченко у нього був самий-самий любимий, ми бачимо отой сьогоднішній виставці, яку він збирав все своє життя, і сьогодні можна сказати — передав нам, щоб ми всі побачили, так сказать, а головне — дали можливість, щоб ця виставка не залишилися в його хаті». Вочевидь думка Кучми про Тронька не становить ніякої цінності для аудиторії, а увага до цього персонажа пов’язана виключно з його спорідненістю з власником ICTV.

Цього дня ми зафіксували 21 матеріал із ознаками замовності: 8 на «Інтері», 6 на Україні», 4 — ICTV, 2 на СТБ та 1 — на «1+1».

 

 

10 жовтня, п’ятниця

 

Головною темою дня для більшості каналів став приїзд Петра Порошенка у зону бойових дій на Донбасі.

 

У «ТСН» знов сюжет про соратника Олега Ляшка без балансу та посилання на джерела: «Розкішний комплекс збудував бізнесмен Куровський. Його Ляшко ще рік тому називав своїм другом. Тут квадратний метр коштує від двох і аж до трьох тисяч доларів. Агент із продажу цієї нерухомості запевняє, квартира, як у Ляшка, на 500 квадратів, обійдеться більше ніж у мільйон зелених».

 

«Інтер» подає у сюжеті про стіну на кордоні з Росією коментар кандидата від «Опозиційного блоку» Михайла Добкіна, який не має безпосереднього стосунку до цієї теми: «Министр соцполитики выходит с заявлением космического масштаба и космической глупости. Получается, что руками тех людей, которые лишились крова над головой, которые лишены работы и привычного образа жизни, хотят построить какую-то стену, которая внешне будет напоминать стену концлагеря. Вы помогите людям устроится, дайте возможность какие-либо вакансии».

 

У конфлікті у Кривому Розі, де протестувальники прийшли до міськради, «Інтер» звинувачує Коломойського: «Уже ближе к обеду появился советник Коломойского, бывший регионал. Именно он, по инсайдерской информации, и готовил сегодняшнюю провокацію». Доказів автор сюжету не надає. У цьому ж матеріалу безпідставно використаний коментар одного з лідерів «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула: «Беспредел продолжается. Вырубили 34 канал в Днепропетровске и телеканал "Рудана" в Кривом Роге. Обычного парня, агитатора, вывезли на кладбище и избили. Избили проклейщиков, только за то, что они клеили борды. Пытались штурмовать горисполком в Кривом Роге. Что дальше? Оппозиционеров убивать начнут? Куда смотрит президент и куда смотрит правительство?». Стосунок Вілкула до подій у Кривому Розі є також незрозумілим.

 

Також у випуску «Подробностей» — три джинсові сюжети поспіль: передвиборчі обіцянки Анатолія Гриценка, Сергія Тігіпка та Валерія Хорошковського, Юрія Бойка та Нестора Шуфрича. Кожен із цих матеріалів є прихованою політичною агітацією. А гостем студії став колишній очільник Донеччини Сергій Тарута, який нині балотується до Верховної Ради і також не марнує нагоди поагітувати за себе: «Да, я критиковал и буду критиковать власть если она не будет служить народу. Если она не будет делать перемены, и не будет делать реформы. К сожалению, мы этого не видим. И Донбасс действительно имеет обиды большие по отношению к Киеву. Киев взял на себя очень много полномочий, не делегировав их в регионы. И теперь конечно же очень много претензий к Киеву. И моя задача — отстаивать интересы Донбасса уже на позиции парламентской. Я надеюсь, что в Мариуполе меня избиратели поддержат». Далі у випуску — знову джинса «Опозиційного блоку» з синхронами Юрія Бойка, який нарікає на зниження зарплатні для бюджетників. Аналогічні матеріали вийти на ICTV та «Україні».

 

На «Україні» — корпоративний піар компанії ДТЕК, що належить Рінату Ахметову: «Еще одна угроза для для украинскиах ТЭС — катастрофическая нехватка угля, б этом сегодня заявил генеральный директор компании ДТЭК Максим Тиченко. Он отметил, если проблему не решить срочно, отопительный сезон будет под угрозой срыва. А купить нужное количество топлива — не за что. Государство выделило лишь половину нужной суммы. Хотя накануне даже профильный министр признал: угля на ТЭС действительно мало». Також цього дня гостем студії була координатор благодійного фонду Ахметова «Поможем».

Також у випуску новин каналу «Україна» — підозрілий матеріал про те, що «законодательную реформу в Украине надо закончить к лету следующего года, — уверен представитель «Блока Петра Порошенко»- Юрий Луценко. Первые шаги для этого уже сделаны». Коментар Луценка, використаний у цьому матеріалі, є радше рекламний, аніж змістовним. Далі — «Громадянська позиція» з прихованою рекламою: «Свой рецепт, как победить коррупцию в вузах Украины предлагает “Громадянська позиція” Анатолия Гриценка. Ее лидер отмечает, главным образом нужно искоренить продажу дипломов врачам. Следующим пунктом будет борьба с коррупцией в університетах».

У п’ятницю в ефір центральних телеканалів вийшло 20 замовних матеріалів. Далі лідирує «Інтер» (9), друге місце між собою ділять «Україна» та ICTV (по 5), замикає трійку «ТСН» (1). Перший національний, СТБ та 5 канал на замовних матеріалах упіймані не були. 

 

11 жовтня , субота

У суботу правило не надавати слово терористам порушив уже Перший національний — в ефірі пролунав коментар того самого Олександра Захарченка: «С сегодняшнего дня по договоренности с луганской стороной, должен вступить режим тишины. Как он соблюдаться будет — неизвестно. И после того, как этот режим тишины хотя бы пять суток продержится, начнется отвод артиллерийских орудий, минометов и всей той военной техники, которые были определены в минских соглашений, под контролем ОБСЕ».

У сюжеті «ТСН» про те, що Анатолія Гриценка перевіряє прокуратура, порушений баланс думок. Ведуча каже, що «згідно з документом, який опинився в розпорядженні редакції, прокуратура перевіряє роль, що зіграв тодішній міністр Анатолій Гриценко у розслідуванні справи поти директора компанії "Укроборонбуд" Мельника. Окрім цього, відомство вважає незаконним іще одне рішення Гриценка, який дозволив передачу понад ста гектарів військової землі приватній компанії […]». Окрім невідомих джерел, «1+1» не взяв коментарів у самого Анатолія Гриценка. Також у цьому випуску без особливих підстав використані два коментарі нардепа і менеджера компанії Ігоря Коломойського — Олександра Шевченка. Знов глузували на «плюсах» із Олега Ляшка: «Радикальні клоуни і їхня громадська організація розпочали всеукраїнський тур на підтримку партії Олега Ляшка. Про це розповіли самі комедіанти на агітаційному виступі біля столичного цирку. Ляшка вважають своїм лідером, бо, за словами клоунів, їхні погляди збігаються. Кажуть, долучилися на виборах до Ляшка, адже радикальні клоуни теж хочуть у політику. Тут же збирали гроші на передвиборну кампанію і роздавали іменні 100-доларові купюри та футболки свого кандидата». Позиції Ляшка та його партії в матеріалі традиційно немає. Є в цьому випуску й прихована комерційна реклама «Приватбанку», що належить Ігорю Коломойському: «На фестивалі усе патріотичне, навіть розрахункові картки. Дизайн обирали самі клієнти. За кілька годин роботи стенду Приватбанку більше сотні людей поклали пластиковий прапор у гаманець». Прихована реклама в новинах — порушення закону «Про рекламу».

Канал «Україна» запросив до студії і дав змогу вести приховану агітацію двом кандидатам у нардепи: Ігорю Попову (Радикальна партія) й Нестору Шуфричу («Опозиційний блок»). Також «События» продовжують дякувати Ахметову за допомогу Донбасу: «Дети из Иловайска, Луганска и Макеевки несколько месяцев жили со своими родителями на базе отдыха “Металлург”. Но теперь летние санатории закрываются. С риском для жизни люди возвращаются в Донецк и Луганск. Таких — 42 семьи. Каждому здешнему переселенцу Фонд Рината Ахметова выделили по 1,5 тысячи гривен на основные потребности. Светлана едет домой в Луганск строить новую жизнь», «Гуманитарный штаб «Поможем!» при фонде Рината Ахметова расселял вынужденных переселенцев на протяжении всего лета. Жильем обеспечили более 6-ти тысяч человек. Гуманитарный штаб не оставляет без внимания и тех, кому негде зимовать. Семьсот переселенцев уже разместили в отапливаемых базах и санаторіях», «Благословляем все время Рината Леонидовича — чтобы его Господь благословил за то, что он дал нам кров, дом. Все! У меня здесь родилась внучечка, назвали Ринатой», — каже в матеріалі одна з переселенок. У матеріалі про форум волонтерів журналіст бере коментар лише у фонду Ахметова «Поможем», ігноруючи інших учасників. Крім того, в цьому випуску є матеріал про «Шахтар»: «Ровно 18 лет назад президентом команды стал Ринат Ахметов. С этого времени у “Шахтера” начался настоящий подъем — команда стала девятикратным чемпионом Украины, шесть раз выигрывала суперкубок и восемь раз — кубок страны, и даже вышла в Лигу чемпионов».

«Інтер» без жодних інформаційних приводів дав заяву Олександра Вілкула з «Опозиційного блоку»: «Рядовые украинцы фактически взяли на себя функции правительства по финансированию армии, а волонтеры — заменили государство в вопросе снабжения вооруженных сил. Так считают оппозиционеры». «Можно только гордится такими людьми, — каже Вілкул. — Они — наша гордость! А эта власть и это правительство — они наш стыд. Стыдно пиариться на горе людей, воруя десятки миллионов, прикрываясь каким-то забором!».А в сюжеті про міжнародні події так само безпідставно використаний синхрон представника тієї самої партії Сергія Ларіна.

Далі в ефірі «Подробностей» — чотири замовні матеріали:

1)       «Громадянська позиція»: «Зняти з реєстрації тих, хто не має права згідно із законом обіймати державну посаду. Друге — зняти з реєстрації тих, хто голосував за ганебний диктаторський пакет Януковича 16 січня! Третє — зняти з реєстрації тих, хто порушував Конституцію і не голосував особисто. Четверте — зняти з реєстрації тих, хто має подвійне чи потрійне громадянство».

2)      Блок Петра Порошенка: «А в "Блоке Петра Порошенко" говорят о люстрации, но законодательной. Принятый закон нужно будет доработать и подправить, в будущем. Какие нормы как будут менять — пока не говорят».

3)      «Батьківщина»: «Вернуть НДС тем, кто работает на армию — Юлия Тимошенко защищает предприятия, на которых работают инвалиды. Побывала в Сумах, посмотрела, где и как шьют одежду с амуницией для АТО. Говорит, правительство что-то избирательно». Ця ж інформація прозвучала на  ICTV.

4)      Радикальна партія: «А Олег Ляшко со своими соратниками сегодня билборды сносили. Провокационные. Их, считают у Ляшка, разместила компания, которая принадлежит днепропетровскому губернатору с тремя гражданствами, олиграху Коломойскому». І додали коментар командира батальону "Луганськ-1": «Господа олигархи! Я вижу, вам смешно. Из-за ваших шуточек сотни моих боевых товарищей отдали свои жизни. Вам мало?!».У цьому матеріалі, крім прихованої реклами, порушено стандарт балансу думок.

Традиційно в суботу кількість замовних матеріалів є порівняно меншою: найбільше на «Інтері» (6), друге місце в «України» (5), третій «1+1» (3), ICTV — 1.

Висновки

З наближенням виборів кількість замовних матеріалів зростає, роздуваються джинсові дайджести у випусках «Інтера», «України» та ICTV. Джинса зявляється там, де її раніше практично не було — на СТБ.

За тиждень «Інтер» видав в ефір 58 матеріалів, що викликали підозри щодо замовного характеру. Канал «Україна» — 36, ICTV — 24, «1+1» — 7, СТБ — 4. Не виявлено матеріалів із ознаками замовності на 5-му та Першому національному.

Серед замовників джинси найщедрішим виявився «Опозиційний блок» — 37 матеріалів із його спікерами. Далі — «Батьківщина» (13), «Сильна Україна» — 12, «Громадянська позиція» (10), Блок Петра Порошенка (6) та «Правий сектор« (5). Загалом за тиждень було виявлено 129 матеріалів з ознаками замовності.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» у рамках спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні».

 

Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору Ради Європи.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот podrobnosti.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
775
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop