00:00
Середа, 8 Січня 2014

Про що мовчали новини у грудні-2013

Узагальнений моніторинг за грудень 2013 року матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (або цензури) в теленовинах, а також випадків замовчування важливої для суспільства інформації.
Про що мовчали новини у грудні-2013
Про що мовчали новини у грудні-2013

Описово проаналізовано новини за тиждень із 2 по 7 грудня.

Моніторинг за листопад 2013-го дивіться тут

Детально про методологію проведення моніторингу дивіться тут.

1. Матеріали з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури)

Загалом протягом звітного тижня грудня в підсумкових випусках щоденних новин досліджуваних телеканалів була така кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури):

Таблиця 1. Загальна кількість матеріалів із порушеннями профстандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури):

Для звітного тижня грудня показовими є значне збільшення кількості матеріалів з ознаками замовності (цензури) на Першому національному, який продовжує стабільно залишатися на першому місці за цим показником. Надзвичайно велика кількість знакових подій цього тижня іншими каналами висвітлювалася значно збалансованіше і з дотриманням основних стандартів інформаційної журналістики, що (на тлі різкого зростання показників Першого національного) не дало такого ж зростання кількості таких матеріалів на інших каналах. З показників грудня слід звернути також увагу на значне (навіть порівняно з іншими каналами) зменшення кількості таких матеріалів на ICTV. Це може означати, що протягом першого тижня грудня, багатого на події, на каналі значно зросло дотримання редакцією і окремими журналістами професійних стандартів.

Таблиця 2. Кількість матеріалів бізнесової тематики з ознаками замовності:

Протягом звітного тижня грудня кількість матеріалів бізнесової тематики з ознаками замовності була незначною (ймовірно, це пояснювалося значною кількістю важливих суспільно-політичних подій у країні). На ICTV й Новому каналі вийшло в ефір по одному матеріалу про захід Фонду Олени Пінчук. Були такі матеріали про Фонд Кучми і Фонд Пінчука. На «1+1» – матеріал про те, що «Приватбанк» – банк власника каналу, не обмежував продажу іноземної валюти. На «Україні» – сюжет про те, що холдинг власника каналу «Метінвест» уклав угоду з італійською фірмою про модернізацію фабрики в Маріуполі.

Таблиця 3.1. Кількість матеріалів із порушеннями за основними лініями: позитивні або нейтральні, без балансу думок, матеріали про ВЛАДУ:

Таблиця 3.2. Кількість матеріалів із порушеннями за основними лініями: негативні, без балансу думок, матеріали про ОПОЗИЦІЮ:

ПРИМІТКА: Сума цифр не обов’язково збігатиметься з загальними показниками (таблиця 1), оскільки є матеріали, де водночас розвиваються обидві лінії.

У матеріалах із порушеннями стандартів, що можуть свідчити про ознаки замовності (цензури), канали порушують такі стандарти:

Таблиця 4.1. Порушення стандарту БАЛАНСУ ДУМОК:

Таблиця 4.2. Порушення стандарту ПОВНОТИ інформації:

Таблиця 4.3. Порушення стандарту ВІДОКРЕМЛЕННЯ ФАКТІВ ВІД ДУМОК:

Таблиця 4.4. Порушення стандарту ДОСТОВІРНОСТІ подачі інформації:

Таблиця 4.5. Порушення стандарту ТОЧНОСТІ подачі інформації:

Звітний тиждень грудня 2013 року позначився найвищою активністю протестних подій у Києві й по всій країні, реакціями влади на протести, а також іншими наслідками силового розгону студентів у ніч на 30 листопада і провокації на Банковій 1 грудня.

Загалом більшість каналів висвітлювала ці події з достатнім рівнем дотримання стандартів журналістики, тому лише вибіркові матеріали цієї тематики містили певні ознаки замовності. Перший національний – єдиний, де майже всі матеріали цієї тематики були з відверто грубими порушеннями стандартів, що є ознаками цензури на каналі.

З позитивних моментів слід зазначити такі. Події тижня були надзвичайно динамічними й різноплановими, відбувалися часто водночас у багатьох різних місцях. Телеканали «1+1», «Інтер» і трохи меншою мірою ICTV, «Україна» і 5-й канал намагалися давати оперативну й повну інформаційну картинку за допомогою прямих включень своїх журналістів із місць подій. Регіональний зріз подій найкраще і найповніше подавав телеканал «Інтер» матеріалами своїх регіональних кореспондентів. Трохи менше, втім адекватно, події в регіонах висвітлювали також «1+1», «Україна». Інші канали регіональним подіям приділяли менше уваги, тож їхня аудиторія мала незбалансовану інформаційну картину, – так, наче євромайданівські події відбувалися переважно в столиці країни.

Події на майдані в ніч на 30 листопада і – особливо! – на Банковій 1 грудня потребували від журналістів ретельної реконструкції й журналістських розслідувань. Певні спроби в цьому напрямку було зроблено на «1+1», «Інтері», СТБ й ICTV. Зокрема, 2 грудня на «Інтері» спробували розібратися з тим, звідки з’явився на Банковій грейдер, яким намагалися таранити ряди міліції, і хто цим грейдером кермував. У цьому ж сюжеті, і в сюжеті на ICTV цього ж дня, і в сюжеті на «1+1» 4 грудня – спроба журналістів розібратися, в чому полягала роль провокаторів і ким вони були. На «1+1» 3 грудня журналісти спробували розібратися з імовірним провокатором знесення пам’ятника Леніну на Бесарабці. Цього ж дня ICTV робить спробу дати діям «Беркута» на Банковій через експертні оцінки, зокрема, з’ясовуючи, що беркутівці порушували не лише закон надмірним застосуванням сили, а ще й відомчі інструкції, які забороняють бити людей по найбільш уразливих частинах тіла, зокрема, по голові та шиї. «Інтер» і СТБ роблять 4 грудня спробу відтворити події на Банковій через розповіді тих, хто був разом із затриманими, їхніх друзів і родичів. Інші канали подібних спроб розслідувань не робили. Водночас, навіть в усіх цих матеріалах не зафіксовано спроб журналістів узяти конкретні коментарі у високопосадовців, які є ймовірними винуватцями цих подій – секретаря РНБО Клюєва, міністра внутрішніх справ Захарченка та інших. Принаймні в жодних журналістських матеріалах цього тижня не повідомляється про те, що журналісти зверталися по такі коментарі до цих високопосадовців або ж написали інформаційні запити на їхню адресу.

В усіх матеріалах, де в той чи інший спосіб розповідалося про події на Банковій, жодного разу не згадується той факт, що в передній ряд під кийки та каміння провокаторів влада виставила беззбройних строковиків внутрішніх сил, а не добре екіпірованих спецпризначенців.

У висвітленні масових акцій журналісти вкрай недостовірно, лише базуючись на власних оцінках, подають цифри кількості учасників акцій. Єдину кваліфіковану спробу такої оцінки було зроблено журналістами СТБ, які зняли народне віче на Майдані з гелікоптера й попросили експерта-математика підрахувати приблизну кількість людей за цим відео.

***

У висвітленні подій тижня в багатьох журналістських матеріалах звучали власні журналістські висновки й оцінки, які спотворювали картину кожної події переважно на користь влади. Наприклад, такі:

«Цивілізований вихід із кризи намагаються знайти у Верховній Раді» (Перший національний).

«…К оппозиции отщепенцы пока не примкнули. Тем менее троица лидеров меньшинства выдвинула ультиматум»; «Даже после заседания комитета иностранных дел в НАТО – и генсек альянса, и генсекретарь США – в один голос повторили главную западную мантру последних дней»; «Пока украинцы стоят за свое будущее – европейские аналитики пытаются понять, кто из оппозиционной троицы может стать лидером» («Інтер»).

«Говорили балакали, сіли і заплакали. З’ясувалося, що в запропонованій постанові про недовіру жодного слова про пролиту Беркутом кров» (СТБ).

«За відставку проголосували навіть один комуніст та один регіонал. Хоча могло б бути більше, якби опозиція завчасно провела переговори з комуністами, регіоналами та позафракційними»; «Попри загальнонаціональний страйк, уряд продовжує працювати» (ICTV).

«Ще вчора опозиція висловлювала сподівання, що сьогодні Рада відставить кабінет Азарова. Говорили про перемови щодо формату імовірної нової коаліції. Сьогодні стало зрозуміло, що логіка української приказки "не кажи гоп, поки не перескочиш" і в 2013 році зберігається на всі 100%» (5-й канал).

«Поляки, похоже, объявили Украине дипломатический бойкот»; «Разбитые стекла, баррикады на мраморной лестнице, пропавшие огнетушители, стихийными пунктами обогрева стали уже три столичных здания. Минувшей ночью вслед за мэрией и домом профсоюзов в бытовку Евромайдана превратился Октябрьский дворец» («Україна»).

Траплялися й неточності, які також спотворювали картину:

«А тим часом у Маріїнському парку збирається свій майдан. Люди з'їжджаються сюди, щоб заявити підтримку курсу, обраного президентом» (Перший національний). Цих людей звозили спецпотягами й автобусами.

«Всього міліція затримала дев'ятьох провокаторів» (Перший національний). Формально ці затримані є лише підозрюваними, тобто журналіст не може називати їх «провокаторами». З другого боку, ці затримані не були тими людьми, які закидали міліцію камінням.

«Евромайдан сегодня под усиленной охраной. За порядком следят милиция, спецподразделения, внутренние войска. И сами митингующие, волонтеры-охранники. И те, и другие не хотят провокаций» («Інтер»). Майдан не охороняють правоохоронці, ні від провокацій, ні взагалі.

«Там кілька сотень радикалів закидали беркутівців камінням і палицями. У відповідь ті жорстко розігнали провокаторів. Дісталося і простим людям» (Новий канал) – навіть на телевізійній картинці видно, що йдеться про кілька десятків, а не сотень «радикалів». Крім того, до моменту початку беркутівського наступу цих провокаторів там уже не було.

3-го грудня в матеріалах щодо побиття журналістів на Майдані та на Банковій на Першому національному: «Журналісти скаржаться як на правоохоронців, так і на дії невстановлених громадян». На «Інтері»: «Журналисты обвиняют как милиционеров, так и неизвестных лиц в штатском». В обох випадках це звучить у журналістському тексті й без посилань. Достовірність тут сумнівна. З усіх доступних матеріалів журналісти скаржилися саме на побиття їх представниками правоохоронних органів.

3-го грудня на «1+1» в матеріалі про відвідини Захарченком постраждалих міліціонерів у лікарні – такий фрагмент подано без належного балансу:

«Захарченко: Это как группа какая-то небольшая действовала там каких-то провокаторов. Или это вот эта масса людей, которая стояла, полностью заняв этот переулок.

Міліціонер: Там были люди, то есть определенные провокаторы, которые всю основную массу провоцировали.

Захарченко: Но активные действия вся масса принимала?.

Міліціонер: Вся маса, то есть камни, там не знаю брущатка или что летело градом».

Цього ж дня «Інтер» подає думку поета Володимира Цибулька в якості експертної оцінки ситуації, представляючи його «політологом».

Недотримання балансу думок при подачі висловлювань українських високопосадовців призводить подеколи до фактичного спотворення інформаційної картини дня, оскільки ці високопосадовці часто кажуть неправду.

Так, наприклад, ICTV і 5-й канал 2 грудня незбалансовано подають дві неправдивих заяви Азарова на зустрічі з послами. Про те, що начальника київської міліції Коряка звільнено (що було неправдою, насправді Коряк начебто подавав у відставку, але Захарченко його відставки не прийняв). Пізніше жодних спростувань цієї заяви прем’єра канали не давали, хоча про це пізніше публічно говорили представники опозиції. І про те, що опозиція хоче захопити парламент. Так само не дано спростувань, зокрема озвучених згодом Яценюком.

3-го грудня більшість каналів тиражують звернення Азарова до народу (при цьому СТБ, Новий канал – майже повністю, ICTV – взагалі повністю), де звучить теза про те, що до Брюсселя поїде українська делегація для переговорів про асоціацію «на більш вигідних для України умовах». Лише СТБ при цьому згодом подає заяву Ештон про те, що ЄС узагалі не планує відкривати нових перемов щодо тексту вже парафованої угоди про асоціацію з Україною і вести жодних дискусій щодо якихось компенсацій. На «Інтері» й ТВі цю ж інформацію непрямо підтверджує заява прес-секретарки Верховного представника ЄС Косьянчич, яка підтвердила, що найближчим часом ніяких переговорів із українською делегацією не заплановано. Те ж саме – на «Інтері» в середу. Інші канали цих спростувань азаровських заяв не подають.

***

Надзвичайно велика кількість подій тижня, звісно, не давала змоги редакціям охопити все, але окремі знакові теми повинні були потрапляти до підсумкових випусків новин. Утім, вони висвітлювалися лише поодинокими каналами або так і не були висвітлені ніким.

Зокрема, 2 грудня лише «1+1» повідомляє, що мирні мітингувальники живим ланцюгом охороняли силовиків від провокаторів. Цього ж дня СТБ, Новий канал, ICTV, «Україна» й ТВі не повідомляють, що Шевченківський райсуд відпустив побитих беркутівцями студентів через грубі порушення в протоколах затримання, а Перший національний, «Інтер», СТБ, Новий канал і ICTV при цьому не повідомляють про кількасотенний студентський пікет під цим судом. Лише 5-й канал повідомив цього дня оголошення зі сцени євромайдану про те, що постраждалим євромайданівцям погрожують правоохоронці, щоб ті забирали свої заяви про побиття. Жоден із каналів цього дня не повідомляв про те, що міліція заблокувала дорогу на Межигір’я автоколоні протестувальників, ані про те, що Міністерство освіти вимагало від керівництва Київського університету подати інформацію про студентів, які беруть участь в акціях протесту.

3-го грудня лише «1+1» та ICTV повідомляють про те, що представники КМДА відхрещуються від заяв влади, що це саме вони просили розчистити майдан від студентів для встановлення ялинки. Лише Перший канал і «Інтер» повідомляють про те, що кримськотатарський Меджліс висловився за відставку влади. Жоден із каналів у ці дні не помічав, що МВС, попри заяви про причетність Корчинського до провокацій на Банковій, станом на 3 грудня не вважав його підозрюваним. Лише 5-й канал повідомив цього дня про те, що побитим мітингувальникам, затриманим «Беркутом», півдоби не надавалася меддопомога.

4 грудня Перший національний, Новий канал, 5-й канал, «Україна» і ТВі не повідомляли про багатотисячний пікет євромайданівців під МВС із вимогою відставки міністра і розпуску «Беркута». Перший національний, СТБ і Новий канал не повідомляли про пікетування студентами Міносвіти з вимогою відставки міністра Табачника. Перший національний, Новий канал і ТВі не повідомляли цього дня про арешт дев’ятьох побитих беркутівцями на Банковій 1 грудня. І лише «1+1» повідомив своїм глядачам про те, що беркутівців у будівлі Кабміну влада тримає без їжі, води й елементарних умов. Лише «Інтер» повідомляє, що побитих затриманих на Банковій протестувальників переводять із лікарень до СІЗО. Лише ICTV повідомляє, що заслужений лікар України Ольга Богомолець звернулася до правоохоронців із закликом не бити лікарів, які надають пораненим допомогу, як це було на Банковій 1 грудня. Жоден із каналів не повідомив інформації від захисників затриманих євромайданівців про те, що лікарі бояться надавати правдиві довідки про стан здоров’я їхніх підзахисних.

5 грудня лише «Інтер» і 5-й канал повідомляли про пікетування і блокування євромайданівцями київського штабу і бази «Беркуту», а також гуртожитку силовиків. Про кількатисячний пікет Генпрокуратури цього дня повідомляв лише «1+1». Цього ж дня Перший національний, Новий канал і «Україна» не повідомляли про законопроект опозиції щодо розпуску «Беркуту». Лише ICTV і 5-й канал повідомляли про те, що за перевищення повноважень беркутівцями Генпрокуратура відкрила лише 3 кримінальних справи, при цьому в них досі не було жодного підозрюваного. І жоден із каналів не повідомив про те, що колишні командири «Беркуту» засудили дії нинішніх беркутівців і нагадали їм про долю Кравченка й Пукача. Лише «Інтер» і 5-й канал повідомили, що нардеп Гриценко передав до ГПУ записи радіообміну беркутівців під час розгону студентів, але жоден канал не повідомив експертної оцінки нардепа – колишнього військового, що радіообмін показує: наказ на розгін євромайдану давали «з високої гори». Лише «1+1» повідомляє цього дня про те, що учасники євромайдану передали до МВС список зниклих безвісти 30 листопада і 1 грудня. Лише 5-й канал повідомляє про те, що УБОЗ затримав активіста «Дорожнього контролю» Дзиндзю і його захисника.

6 грудня Перший національний, «Інтер», СТБ, 5-й канал і ТВі не повідомляють про те, що під Генпрокуратурою мітингувальники влаштували лежачий протест «Переступили через закон – переступайте через громадян». Лише «1+1» повідомляє про те, що понад півтисячі мітингувальників намагалися не дати перевезти активіста «Дорожнього контролю» Дзиндзю з суду до СІЗО, і про те, що, за словами адвоката, Дзиндзю міліціонери звіряче били, а потім не надавали медичної допомоги. Жоден із каналів цього дня не повідомляв про те, що Дзиндзі не надали його адвоката, а призначили державного, а на суді над Дзиндзею правоохоронці побили народних депутатів. Також жоден із каналів не повідомляв про те, що «Автомайдан» рушив до Борисполя зустрічати Януковича з Сочі, а Українська Гельсінська спілка припинила співпрацю з владою.

7 грудня лише «1+1» повідомляє про пікетування Лук’янівського СІЗО «Автомайданом» проти арешту Дзиндзі і його адвоката. Лише «Інтер» повідомляє про те, що на майдані охорона затримала і передала міліції провокатора – співробітника МВС у цивільному і зі зброєю. Лише «Інтер» повідомляє про те, що силовики, заблокувавши урядовий квартал, не пропускають не лише перехожих, а навіть «швидкі».

Протягом тижня лише «1+1» і СТБ звернули увагу на те, що церкви різних конфесій надають прихисток євромайданівцям, крім церков Московського патріархату, який пускає до себе лише прихильників Януковича. Лише журналісти «1+1» і ТВі зуміли довідатися, що на мітингу на підтримку влади в Маріїнському парку людям платять по 200–300 грн на добу. Лише «1+1», ICTV і «Україна» повідомляли при цьому своїй аудиторії, що на цей мітинг у Маріїнці силовики не пускають нікого без спеціальних посвідчень чи без списків, а з мітингу – нікого не випускають.

Протягом звітного тижня більшістю каналів замовчувалися важливі теми, пов’язані зі свободою слова, зокрема, 2 грудня лише 5-й канал повідомляє про те, що медійні організації вийшли з Міжвідомчої групи при президенті з питань свободи слова і захисту ЗМІ на знак протесту проти масового побиття журналістів «Беркутом». Лише ТВі повідомив, що кабельний оператор «Тріолан» відімкнув мовлення каналу в найбільших містах України під час трансляції телемарафону про події на євромайдані.

3 грудня Перший національний, «1+1», Новий канал, 5-й канал, «Україна» і ТВі не повідомляють про те, що 25 побитих на Банковій журналістів позиваються до правоохоронців і при цьому заявляють, що правоохоронці били представників преси цілеспрямовано, знаючи, що б’ють журналістів. Цього ж дня жоден із каналів не повідомив, що журналістам телеканалу «Рада» керівництво заборонило показувати коментарі народних депутатів у кулуарах ВР, а інформагентство УНІАН вимагає від Генпрокуратури ретельно розслідувати напади правоохоронців на журналістів 30 листопада і 1 грудня.

5 грудня лише ICTV повідомив, що рух «Стоп цензурі» просить допомоги в ОБСЄ в покаранні винних у побитті мирних демонстрантів і журналістів.

6 грудня лише ICTV повідомляє, що Комітет зі свободи слова вимагає від ГПУ порушити кримінальні справи за перешкоджання професійній діяльності журналістів, а не за іншими статтями.

6-7 грудня жоден із каналів не повідомляє про звільнення з Першого національного трьох журналістів через цензуру.

7 грудня ICTV і 5-й канал не повідомляють про пікетування євромайданівцями Першого національного, «Інтера» й «1+1» за чесну журналістику.

А от що центральні телеканали висвітлювали вкрай фрагментарно і вибірково – це західні реакції на події в Україні. Зокрема про те, що 2 грудня генсек НАТО закликав усі сторони конфлікту в Україні утриматися від насильства, повідомляє лише «1+1». Президент Європарламенту закликав українську владу не бити своїх громадян, а дослухатися до них – лише «Інтер», ICTV і ТВі. Президент Литви різко засудила силові дії української влади – лише ТВі. Меркель застерігає українського президента і уряд від застосування насильства до мирних протестувальників – лише ICTV. Жоден із каналів не повідомляє, що посли ЄС і США закликали українську владу провести ретельне розслідування побиття людей на Банковій; що Світовий конгрес українців гостро засудив побиття студентів на євромайдані і вимагає від Януковича припинити побиття мирних мітингувальників; що Канада засудила застосування сили проти мирних демонстрантів у Києві.

3 грудня лише ICTV і «Україна» повідомляють заяву Держсекретаря США Керрі: сподіваємося, що український уряд почує голос народу, який хоче свободи й нових можливостей. Лише СТБ повідомляє про спростування Ештон заяви Азарова, що Брюссель готовий продовжити переговори щодо якихось інших умов угоди про асоціацію з Україною. Лише Перший канал повідомляє, що Сейм Польщі виступив проти застосування сили українською владою проти народу і закликав Європу підтримати євромайдан у Києві. Цього ж дня жоден із каналів не повідомляє про те, що каже спікер Білого дому: мирні протести не є спробою перевороту; про те, що МЗС Литви і Швеції викликали українських послів для пояснень щодо силового розгону майдану; про те, що президент Єврокомісії Баррозу закликав українську владу поважати демократичні свободи і права народу на демонстрації; про те, що сказав президент Європарламенту Шульц: українська влада повинна дослухатися до своїх громадян, а не бити їх; про те, що Freedom House закликає Захід до санкцій проти Януковича і його синів.

4 грудня лише «1+1» повідомляє, що голови МЗС країн НАТО спільно засудили спробу розгону євромайдану. Жоден із каналів не повідомляє про те, що президент Європарламенту проситиме депутатів продовжити місію Кокса – Кваснєвського в Україні; що голова Гельсинської комісії США засудив придушення протестів в Україні; що Всесвітня асоціація видавців газет закликала Януковича терміново розслідувати побиття журналістів на Банковій; що професори і студенти Гарварда, Оксфорда, Торонто, Кембріджа та інших провідних університетів світу закликали покарати винних у розгоні євромайдану.

5 грудня лише «1+1» повідомляє про заяву президента Парламентської асамблеї, що ОБСЄ готова виступити посередником у переговорах влади і опозиції в Україні. Лише ICTV – про заяву Нуланд: США закликає українську владу прислухатися до голосу народу й не дати країні скотитися до хаосу й насильства. Жоден із каналів не повідомляє, що ОБСЄ закликає ретельно розслідувати побиття журналістів; що глава МЗС Швеції назвав розгін євромайдану прикладом порушення принципів ОБСЄ; про заяви міністрів закордонних справ Німеччини і Великобританії з засудженням побиття мирних демонстрантів; що радниця Обами розкритикувала Москву за утримання силою України.

6 грудня лише ICTV повідомляє, що Генсек Ради Європи закликає об’єктивно розслідувати події на євромайдані. Лише Перший канал і ICTV, – що ОБСЄ засудила силовий розгін демонстрантів у Києві. Лише «1+1», – що Посол США закликав українську владу ретельно розслідувати побиття мирних демонстрантів. Жоден із каналів не повідомив цього дня, що Amnesty International почала глобальну акцію на підтримку в’язнів Банкової; що всі 100 американських сенаторів отримали листи від українських діаспорян із проханням застосувати санкції проти Януковича і високопосадовців; що голова МЗС Швеції висловив занепокоєння, що ті, хто не бажають європейського вибору для України, можуть розігнати євромайдан.

7 грудня жоден із каналів не повідомив, що Рада Європи погрожує забороною на в’їзд до Євросоюзу винуватцям розгону євромайдану, а в Лондоні прихильники євроінтеграції України пікетували апартаменти Ахметова, вимагаючи того підтримати народ, а не «кривавого Януковича».

Вище, звісно, перераховано далеко не всі важливі теми, замовчані окремими каналами або всіма ними.

***

Як уже було сказано, канали (крім Першого) більш-менш за стандартами висвітлювали тематику масових протестів. Але при цьому поряд подавали традиційні суто «паркетні» (без балансу думок, без належної повноти інформації і з журналістськими оцінками) звіти про пересування та заяви перших осіб держави, чиновників високого рангу, зокрема:

2 грудня – інтерв’ю Януковича телеканалам (всі канали, крім Нового і 5-го каналу). Заяви Азарова з приводу поточного моменту на зустрічі з послами ЄС (Перший національний, «1+1», СТБ, ICTV, 5-й канал і «Україна»). Надзвичайно неповно і з дисбалансом думок на користь представників влади Перший національний, «1+1», СТБ, Новий канал, ICTV і «Україна» висвітлювали цього дня тему перебігу погоджувальної ради ВР. Так само з порушеннями основних стандартів цього дня «1+1», «Інтер» і «Україна» подавали повідомлення про сесії обласних рад на підтримку курсу президента. Перший національний, «1+1» і «Україна» – інформацію про те, що Вілкул доручив забезпечити безперебійну роботу всіх служб. Перший національний, «1+1» і ТВі – заяви Соркіна і Колобова про те, що заворушення не вплинуть на стабільність банківської системи. Перший національний, 5-й канал і «Україна» – заяви міліції про те, що вони займаються розслідуванням побиття журналістів на Банковій.

З 3-го по 5 грудня – незбалансоване і неповне висвітлення візиту Януковича до Китаю. Зокрема, більшість каналів наводило 5 грудня оцінку інвестиційного ефекту візиту за словами самого Януковича у 8 млрд доларів – заява, яка точно потребувала критичної експертної оцінки, якої жоден із каналів не спробував знайти і подати.

3-го грудня висвітлення подій у Верховній Раді, де депутати не змогли відправити у відставку уряд Азарова, більшістю каналів було зроблено з порушеннями стандартів балансу думок і повноти інформації, стандарту відокремлення фактів від думок, що мали ознаки замовності. Цього ж дня на Першому національному й «Інтері» так само висвітлювалася тема звернення ВР Криму до Януковича. Перший національний і «1+1» з порушеннями подавали інформацію про те, що Вілкул закликав комунальників продовжувати працювати. І цього ж дня «1+1», «Інтер», СТБ, Новий канал і ICTV незбалансовано подавали «звернення» Азарова до народу і опозиції. Причому канали групи Пінчука подавали цитати Азарова надзвичайно розлого (що є нестандартним для формату новин на цих каналах).

4 грудня Перший національний, «Інтер», Новий канал і «Україна» незбалансовано подають заяви Азарова, які містять негативні оцінки дій мітингувальників і опозиції. Перший національний, «1+1» і «Інтер» і ICTV неповно і незбалансовано, з питаннями до достовірності повідомляють про переговори віце-прем’єра Бойка в Москві з Медвєдєвим і Шуваловим. «1+1» і СТБ – заяви Клименка про те, що Міністерство доходів і зборів успішно працює. «Інтер» і СТБ – заяви Попова про те, що київські міські служби працюють. Перший національний, «1+1» і «Інтер» так подають заяви генпрокурора Пшонки про незаконність захоплення державних будівель (це при тому, що жоден канал напередодні не давав заяви опозиції про те, що євромайданівці законно перебувають у приміщенні Київради, оскільки воно належить територіальній громаді, а сам склад Київради нині нелегітимний. І жоден канал напередодні не давав офіційної заяви президії Федерації профспілок про те, що Федерація добровільно надала свої приміщення для євромайдану).

5 грудня Перший національний, «1+1», «Інтер», СТБ, 5-й канал і ТВі – заяви Захарченка та його підлеглих щодо винних у подіях на Банковій. Перший канал, «Інтер» та 5-й канал – зави представників Генпрокуратури про допити силовиків, зокрема Захарченка. Перший національний, «Інтер», СТБ, Новий канал і «Україна» цього дня критично неповно, із замовчанням незручних для влади думок, розповідають про засідання ОБСЄ в Києві. Перший національний, «1+1», СТБ і ТВі – про те, що Арбузов доручив створити комісію із запровадження положень угоди про асоціацію України з ЄС. «1+1», «Інтер» і «Україна» – заяву Кравчука про те, що він проти відставки уряду і президента.

6 і 7 грудня канали надзвичайно неповно і некритично подають заяви Азарова щодо тематики зустрічі Януковича з Путіним. 7 грудня Перший національний, «1+1» та «Інтер» подають сюжети про те, як міністр Богатирьова провідала в лікарнях поранених під час подій 30 листопада і 1 грудня.

Це також не повний список «паркетних» матеріалів на каналах протягом звітного тижня грудня.

2. Замовчання каналами суспільно важливої інформації у грудні 2013:

На звітному тижні грудня телеканалами не оприлюднювалися такі теми, факти і думки, озвучення яких було б невигідним для влади (дані за грудень – це дані за тиждень із 2 по 7 грудня (за браком розшифровок не оцінено випуски новин 5-го каналу і каналу ТВі за 6 грудня), дані за листопад – тиждень з 4 по 9 листопада, дані за жовтень – тиждень із 30 вересня по 5 жовтня, дані за вересень – тиждень з 2 по 7 вересня, дані за серпень – тиждень з 5 по 10 серпня, за липень – тиждень з 1 по 6 липня).

Таблиця 5. Загальна кількість замовчань важливих тем, думок, фактів або бекґраундів:

Таблиця 6. Кількість замовчань каналами інформації про різноманітні акції протесту різних політичних сил і окремих груп населення, про судові заборони таких акцій, а також про дії правоохоронців із блокування таких акцій і кримінального переслідування їх учасників:

Жоден із каналів не повідомляв про таке:

Понад 8 тисяч людей зібралися на мітинг проти влади в Луцьку (1 грудня)

Близько 200 людей вийшли на мітинг проти влади в Луганську, попри судову заборону (1 грудня)

Понад тисячу людей у Дніпропетровську протестують проти розгону мирних акцій у Києві (1 грудня)

В Житомирі понад 200 людей пікетують обласну адміністрацію (1 грудня)

У Харкові в Народному віче беруть участь понад 2 тисячі людей (1 грудня)

В Кіровограді на Народне віче зібралися близько 400 людей (1 грудня)

У Чернівцях на акцію протесту зібралося близько 5 тисяч людей (1 грудня)

В Одесі на акцію протесту зібралося близько 600 людей (1 грудня)

У Львові євромайданівці пікетують прокуратуру і суд на знак протесту проти арешту мітингувальників у Києві (4 грудня)

До студентів на євромайдані в Черкасах приєдналися їхні матері (4 грудня)

У Харкові на євромайдані проходить концерт «Рок за зміни» (4 грудня)

В Житомирі кілька сотень людей мітингують на підтримку євромайдану (4 грудня)

Євромайдан у Запоріжжі засудив місцевих депутатів, які назвали акції в Києві протиправними (4 грудня)

На євромайдані в Донецьку вимагали відставки президента і уряду (5 грудня)

Сумські студенти влаштували перформанс на підтримку євромайдану на сесії міськради, попадавши на підлогу (5 грудня)

Автомайдан рушив до Борисполя зустрічати Януковича з Сочі (6 грудня)

У Запоріжжі на євромайдані встановили «ялинку протесту» (6 грудня)

Євромайдан в Сумах зібрав близько 700 людей (7 грудня)

Таблиця 7. Кількість замовчань каналами інформації, пов’язаної з наступом на свободу слова:

Жоден із каналів не повідомляв про таке:

Журналістам телеканалу «Рада» керівництво заборонило показувати коментарі народних депутатів у кулуарах ВР (3 грудня)

УНІАН вимагає від Генпрокуратури ретельно розслідувати напади правоохоронців на журналістів 30 листопада і 1 грудня (3 грудня)

Регіонал Колесніченко зареєстрував законопроект, який передбачає закриття ЗМІ за розміщення інформації, «спрямованої на втручання в діяльність органів влади» (4 грудня)

ОБСЄ закликає ретельно розслідувати побиття журналістів (5 грудня)

Рух «Стоп цензурі» вимагає нумерації беркутівців (5 грудня)

Два журналіста звільнилися з Першого каналу через цензуру (6 грудня)

З Першого національного звільнився ще один журналіст через цензуру (7 грудня)

Таблиця 8. Кількість замовчань каналами інформації, пов’язаної зі зниженням різних складових добробуту населення або окремих його груп:

Таблиця 9. Кількість замовчань каналами інформації, пов’язаної з наступом влади на бізнес, або підтримуваного владою рейдерства:

Таблиця 10. Кількість замовчань каналами інформації, пов’язаної з публічними заявами й діями опозиції:

Жоден із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

Депутати-ударівці запобігли захопленню Українського дому групою невідомих у цивільному (1 грудня)

Лідери опозиції заявили, що майдан – це безстрокова громадська приймальня народних депутатів (1 грудня)

Опозиція каже, що влада хоче ввести надзвичайний стан і готовить водомети (1 грудня)

Опозиція заявляє, що не має жодного відношення до провокаційного штурму АП (1 грудня)

Яценюк закликав західні держави ввести персональні санкції проти української влади (1 грудня)

Луценко про вимоги: перевибори президента, відставка уряду, Захарченка – під суд (1 грудня)

Опозиція вимагає кримінального переслідування Захарченка (3 грудня)

Яценюк заперечив заяви про можливе захоплення парламенту мітингувальниками євромайдану (3 грудня)

«Батьківщина» заявляє, що Міносвіти підготувало для провокацій загін тітушок під виглядом студентів (3 грудня)

Кличко пропонує Азарову і міністрам бути «провідником» до ВР через лави мітингувальників (3 грудня)

Опозиція заявляє, що євромайданівці законно перебувають у приміщенні Київради, оскільки воно належить територіальній громаді, а сам склад Київради нині нелегітимний (3 грудня)

Тягнибок звертається до народу з проханням відкликати мажоритарників, які голосували проти відставки уряду (3 грудня)

Тимошенко: Без підтримки українців опозиція не зможе добитися перемоги, без опозиції українці не зможуть встановити вільну і демократичну владу (3 грудня)

Яценюк закликав євромайдан підтримати активістів, затримання яких оскаржуватиметься в Апеляційному суді (4 грудня)

Луценко просить ЄС стати посередником між українською владою і опозицією, щоб уникнути силового варіанту розвитку подій і міжнародної ізоляції країни (4 грудня)

Опозиція звинувачує Азарова у брехні послам: начальник міліції Києва продовжує працювати (4 грудня)

Опозиція кличе представників дипмісій узяти під контроль суди над активістами (4 грудня)

Опозиція кличе пікетувати Межигірський маєток Януковича (5 грудня)

Опозиція закликала людей блокувати кишенькові суди (5 грудня)

Гриценко: Наказ на розгін майдану давали «з високої гори», це зрозуміло з аудіозаписів радіообміну беркутівців (5 грудня)

Опозиція просить США ввести персональні санкції проти українських чиновників (6 грудня)

Яценюк: Скотину в хліву тримають краще, ніж людей на мітингу Партії регіонів (6 грудня)

Тягнибок: Опозиція має докази підготовки владою масштабних фальсифікацій на довиборах у ВР 15 грудня (6 грудня)

Опозиція вимагає від Азарова негайно відновити переговори з МВФ і не допустити дефолту (6 грудня)

«Батьківщина»: Влада готує провокації за участі тітушок для введення надзвичайного стану (7 грудня)

Угоду з ЄС і МВФ має підписати новий «технічний» уряд – Яценюк (7 грудня)

Опозиція вимагає негайно показати, що Янукович підписав із Путіним у Сочі (7 грудня)

Таблиця 11. Кількість замовчань каналами інформації, пов’язаної з конфліктними ситуаціями, спровокованими діями влади в гуманітарній сфері:

Жоден із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

Міністерство освіти вимагає від керівництва Київського університету подати інформацію про студентів, які беруть участь у акціях протесту (1 грудня)

Ректори КПІ і університету імені Грінченка підтримали євромайдан (1 грудня)

Студенти-драгоманівці заблокували вхід до свого вишу, закликаючи колег підтримати євромайдан (3 грудня)

Табачник у своєму зверненні до студентів натякає, що студенти били «Беркут», а не навпаки (5 грудня)

Таблиця 12. Кількість замовчань каналами інформації, пов’язаної з силовими діями правоохоронців і криміналітету, спрямованих проти представників опозиції та активістів, пов’язаних із їхньою політичною, громадською діяльністю чи протестами:

Жоден із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

Міліція заблокувала дорогу на Межигір’я автоколоні протестувальників (1 грудня)

Під удар провокаторів на Банковій влада виставила беззбройних строковиків (1 грудня)

ДАІ зупиняє маршрутки на в’їзді до Києва, перешкоджаючи людям їхати на майдан (1 грудня)

28 постраждалих від побиття «Беркутом» на майдані в ніч на суботу подали заяви до прокуратури (1 грудня)

ДАІ зупиняють на виїзді з Закарпатської області людей, що їдуть на євромайдан (4 грудня)

Одного з побитих «Беркутом» перевели з СІЗО до лікарні через важкий стан (5 грудня)

Побита дівчина з євромайдану: «Беркут» кидав людей до автобусу, наче матраци (5 грудня)

Нардепів міліціонери застосуванням сили не пустили до затриманих УБОЗом активістів (5 грудня)

До побитого міліцією Дзиндзі до суду викликали «швидку» (6 грудня)

Активісту Дзиндзі не надали його адвоката, а призначили державного (6 грудня)

На суді над Дзиндзею правоохоронці побили народних депутатів (6 грудня)

Автоколону протестувальників не пустили до Межигір’я (6 грудня)

Євромайданівці продовжують пошуки 14 людей, які зникли після силового розгону мирної акції протесту на майдані (6 грудня)

З Київського СІЗО масово вивозять заарештованих євромайданівців у інші ізолятори України (7 грудня)

Проти побитого активіста євромайдану в лікарні міліція спробувала сфальшувати звинувачення в крадіжці (7 грудня)

Інші прикметні теми, замовчані всіма каналами:

Начальник київської міліції Коряк заявив про відставку, Захарченко відставки не прийняв (1 грудня)

З фракції Партії регіонів вийшов третій нардеп (1 грудня)

Хакери поклали сайти президента і МВС (1 грудня)

Богословська: Провокації на Банковій організувала влада (1 грудня)

Посли ЄС і США закликали українську владу провести ретельне розслідування побиття людей на Банковій (1 грудня)

Світовий конгрес українців гостро засудив побиття студентів на євромайдані й вимагає від Януковича припинити побиття мирних мітингувальників (1 грудня)

Канада засудила застосування сили проти мирних демонстрантів у Києві (1 грудня)

Апеляційний суд зняв із виборів опозиційного кандидата в 94-му окрузі (1 грудня)

Гримчак зняв свою кандидатуру на користь Левченка у 223-му виборчому окрузі (1 грудня)

Федерація профспілок України добровільно надала свої приміщення для євромайдану – офіційна заява Президії ФПУ (3 грудня)

МВС, попри заяви про причетність Корчинського до провокацій, не вважає його підозрюваним (3 грудня)

Спікер Білого дому: мирні протести не є спробою перевороту (3 грудня)

МЗС Литви і Швеції викликали українських послів для пояснень щодо силового розгону Майдану (3 грудня)

Президент Єврокомісії Баррозу закликав українську владу поважати демократичні свободи і права народу на демонстрації (3 грудня)

Президент Європарламенту Шульц: Українська влада повинна дослухатися до своїх громадян, а не бити їх (3 грудня)

Freedom House закликає Захід до санкцій проти Януковича і його синів (3 грудня)

МВС придбало газових гранат і бронежилетів на 6 млн грн (3 грудня)

МВС визнало, що масові акції протесту не спричинили підвищення загального рівня злочинності (3 грудня)

Україна – на 144-му місці в світі за рівнем корупції – Transparency International (3 грудня)

Кабмін виділив півмільйона гривень на покращення свого сайту (3 грудня)

В Будинку профспілок відкрили відділ екстреної правової допомоги для мітингувальникам (4 грудня)

Двір Адміністрації президента забитий автобусами з бійцями спецпідрозділів (4 грудня)

Червоний Хрест надав євромайдану 12 тисяч євро на придбання медичних курток і наметів (4 грудня)

Лікарі бояться надавати правдиві довідки про стан здоров’я побитих і заарештованих на Банковій – захисники (4 грудня)

Президент Європарламенту проситиме депутатів продовжити місію Кокса – Кваснєвського в Україні (4 грудня)

Голова Гельсінської комісії США засудив придушення протестів в Україні (4 грудня)

Всесвітня асоціація видавців газет закликала Януковича терміново розслідувати побиття журналістів на Банкові (4 грудня)

Професори і студенти Гарварда, Оксфорда, Торонто, Кембріджа та інших провідних університетів світу закликали покарати винних у розгоні євромайдану (4 грудня)

Вищий адмінсуд не дозволив зареєструвати опозиційного кандидата Романюка в 94-му виборчому окрузі (4 грудня)

Євромайдан від «Беркуту» охороняють колишні спецназівці (5 грудня)

Глава МЗС Німеччини прийшов на євромайдан і спілкувався з демонстрантами (5 грудня)

МВС стягує до Києва додаткові загони (5 грудня)

Колишні командири «Беркуту» засудили дії нинішніх беркутівців і нагадали їм про долю Кравченка й Пукача (5 грудня)

Кучма вважає помилкою української влади брак діалогу з людьми (5 грудня)

Глава МЗС Швеції: Розгін євромайдану – це приклад порушення принципів ОБСЄ (5 грудня)

Україна має захистити мирних демонстрантів і відповідально ставитися до цінностей, які сповідує ОБСЄ – міністр закордонних справ Німеччини (5 грудня)

Міністр закордонних справ Великобританії засудив побиття мирних демонстрантів і журналістів беркутівцями (5 грудня)

Міністр закордонних справ Великобританії закликав українську владу поважати права громадян на мирні протести і свободу зібрань (5 грудня)

Радниця Обами розкритикувала Москву за утримання силою України (5 грудня)

МВС заплатить офшорній компанії 15 млн грн за документообіг (5 грудня)

Відмовитися від асоціації з ЄС Кабмін вирішив 21 листопада одноголосно (6 грудня)

Регіонал Царьов запропонував Януковичу нагородити беркутівців, які зачищали Банкову (6 грудня)

Українська Гельсінська спілка припинила співпрацю з владою (6 грудня)

Amnesty International почала глобальну акцію на підтримку в’язнів Банкової (6 грудня)

Усі 100 американських сенаторів отримали листи від українських діаспорян із проханням застосувати санкції проти Януковича і високопосадовців (6 грудня)

Польські журналісти розпочали кампанію за скасування віз для українців (6 грудня)

Голова МЗС Швеції висловив занепокоєння, що ті, хто не бажають європейського вибору для України, можуть розігнати євромайдан (6 грудня)

Золотовалютні резерви НБУ скоротилися в листопаді на 9% (6 грудня)

Українська урядова делегація не з’явилася на підписання договору зі Словаччиною на реверсні поставки 10 млрд кубометрів газу на рік (6 грудня)

РЄ погрожує забороною на в’їзд до Євросоюзу винуватцям розгону євромайдану (7 грудня)

В Лондоні прихильники євроінтеграції України пікетували апартаменти Ахметова, вимагаючи того підтримати народ, а не «кривавого Януковича» (7 грудня)

У МВФ кажуть, що підвищувати тарифи від української влади вимагають, але поступово (7 грудня)

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Об’єктом моніторингу є сюжети суспільно-політичної тематики у вечірніх (головних) випусках новин на «Інтері», ICTV, «1+1», СТБ, Новому каналі, Першому національному, 5-му каналі й ТРК «Україна». Період проведення моніторингу: 2–7 грудня.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens. У 2012 році методологія зазнала зміни, тепер моніторинг здійснюється протягом одного тижня щомісяця.

Примітка: за грудень – дані за тиждень з 2 по 7 грудня (за браком розшифровок не оцінено випуски новин 5-го каналу і каналу ТВі за 6 грудня), за листопад – дані за тиждень з 4 по 9 листопада, за жовтень – дані тижня з 30 вересня по 5 жовтня, за вересень – дані за тиждень з 2 по 7 вересня, за серпень – дані за тиждень з 5 по 10 серпня, за липень – дані за тиждень з 1 по 6 липня.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: censor.net.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1228
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop