17:41
Вівторок, 31 Березня 2015

Моніторинг: Конфлікт довкола «Укртранснафти» - іспит журналісти провалили

2 079
«ТСН» багатократно посилив кількість та завзятість маніпуляцій, перекручувань та порушень стандартів журналістики, захищаючи бізнес свого власника Ігоря Коломойського.
Моніторинг: Конфлікт довкола «Укртранснафти» - іспит журналісти провалили
Моніторинг: Конфлікт довкола «Укртранснафти» - іспит журналісти провалили

Про це свідчать результати моніторингу щоденних випусків новин за 19-21 березня (детальний моніторинг).

19 березня Верховна Рада ухвалила зміни до закону «Про акціонерні товариства», знизивши кворум для ухвалення рішень. Закон, за задумом його ініціаторів, мав би повернути до державного бюджету два мільярди гривень дивідендів від «Укрнафти». В ефірі «1+1» процедуру ухвали розкритикували нардепи від «Опозиційного блоку». Поява представників цієї політичної сили в ТСН – рідкість. «Інтер» вперше за багато місяців підготував матеріал на цю тему збалансовано. «Україна» і СТБ обмежились в’їдливими чи оптимістичними натяками. Натомість, ICTV заявив, що від ухваленого закону Ігор Коломойський втратить 2 мільярди гривень дивідендів. У схожому стилі новину підготував 5 канал.

Розповідаючи про конфлікт в офісі «Укртранснафти» журналіст ТСН Олександр Шилко з порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів вихваляє відстороненого керівника підприємства Олександра Лазорка. Присутність Коломойського на місці події ТСН пояснив тим, що він був один серед багатьох – разом із групою депутатів та представниками «Нафтогазу» вони «приїхали для того, щоб проконтролювати ситуацію». Натомість його стосунок до призначення Лазорка «1+1» приховав.

20 березня у ефірі ТСН вийшов черговий хвалебний сюжет про Олександра Лазорка. Автором сюжету зазначений Антон Привалов. Згадок про його попередню роботу в ТСН знайти не вдалося. Окрім відбілювання Лазорка, «ТСН» цього дня взявся за паплюження його наступника Юрія Мірошника з недостовірним посиланням на аноніма. Іншим новачком в редакції ТСН став Святослав Дмитренко, який розповів про начебто штурм автоматниками будівлі «Укртранснафти». Третій «дебютант» на «Плюсах» – Дмитро Вознесенський – підготував сюжет із коментарями нардепів «Народного фронту» про заслуги Коломойського перед Дніпропетровщиною. Окрім цього, в сюжеті звучать звинувачення нардепа Бориса Філатова в сторону нардепів Мустафи Найєма та Сергія Лещенка. Коментарів останніх в сюжеті немає.

Автори моніторингу – Отар Довженко та Ірина Андрейців – ідентифікували авторів (або тих, что начитав текст?)  цих сюжетів, які прикрилися псевдонімами. Однак їхніх прізвищ вирішили не наводити неможливість довести і через сподівання, що гостра реакція медіаспільноти на ганебне нехтування стандартами вже стала для цих журналістів певним уроком.

21 березня ТСН повідомив про те, що відстороненого керівника «Укртранснафти» Олександра Лазорка обікрали. У матеріалі звучать звинувачення проти Юрія Мірошника та Олександра Савенка, однак можливості відповісти їм не надано. Окрім цього, «1+1» про анонсував інтерв’ю Алли Мазур із власником каналу Ігорем Коломойським. У ньому звучать звинувачення проти Єремєєва. Теж без можливості відповісти.

На «Інтері» наголосили на законності призначення керівником «Укртранснафти» Юрія Мірошника. Лише «Подробности» з-поміж усіх дали його пряму мову. На «Україні» вийшов анонімний сюжет, в якому на основі власних припущень доводять доцільність відсторонення Лазорка. 20 березня «Україна» підготувала гострий сюжет, в якому лідер «Опозиційного блоку» піднімає питання відставки Коломойського з посади голови Дніпропетровської ОДА.  Близькі до «Опозиційного блоку» канали замовчали інформацію про незрозумілих людей, що вламувались до офісу «Укртранснафти».

ICTV відреагував на поведінку Коломойського емоційно та навіть закликав покарати чиновника. Перенасиченою оцінковими судженнями й недостовірними посиланнями була підводка ведучої «Фактів» на ICTV Олени Фроляк до сюжету Віктора Сороки. Сорока в репортажі цитує добрячий шмат нічного монологу Коломойського та взагалі робить значний наголос на інциденті з Андрушком.  Приблизно в тому ж ключі підійшли до висвітлення цієї теми «Вікна» СТБ.

Безсторонньо та незаангажовано висвітлив тему боротьби за «Укратранснафту» Перший національний. 5 канал взагалі не розвивав цю тему у вечірніх випусках новин, обмежуючись лише лаконічними повідомленнями. А 21-го березня «канал чесних новин» узагалі проігнорував тему боротьби за «Укртранснафту».

Моніторинг тижневих випусків новин за 22 березня (детальний моніторинг)

Досить довго «ТСН.Тиждень» не вирізнявся великою кількість корпоративної джинси на фоні інших телеканалів. Тому увага була прикута до того, як «1+1» висвітлить конфлікт довкола «Укртранснафти». Іспит журналісти провалили, вважає автор моніторингу Сергій Лефтер.

Висвітлення теми зміни керівництва «Укратранснафти» у «ТСН.Тиждень» стало рекордсменом за кількістю порушень у випуску. Вже в підводці ведуча Алла Мазур робить манупілятивний акцент про буремні 90-ті та відводить увагу від інциденту з журналістом Сергієм Андрушком. Нового керівника «Укртранснафти» Юрія Мірошника в сюжеті Дмитра Фурдака представлено в негативному світлі. При цьому в сюжеті надмір коментарів саме колишнього керівника підприємства – Лазорка (у титрах його зазначили як чинного керівника). Натомість не подано жодного синхрону самого Мірошника. В сюжеті, також, фігурує Ігор Коломойський, однак його причетність до теми сюжету не пояснена. Із допомогою оціночних суджень журналіст пояснює зацікавленість у конфлікті довкола державного підприємства «колишніх регіоналів» та дає синхрон Юрія Бойка. До всього іншого, в сюжеті Дмитра Фурдака присутня корпоративна джинса, коли той каже про дешевший бензин на заправках Коломойського. Увагу глядача від конфлікту журналіст намагається відвернути заслугами Коломойського на посаді губернатора Дніпропетровщини. Після сюжету вийшло інтерв’ю із самим Ігорем Коломойським, в якому ведуча Алла Мазур не ставила критичних запитань.

«Подробности недели» на «Інтері» висвітлили тему конфлікту в «Укрнафті» першою у випуску. Редакція подала інформацію, розповсюджену нардепом Лещенком про перебування бійців батальйону «Дніпро-1» у приміщенні компанії. Утім, це були неперевірені дані. До цієї теми ведучий час від часу повертається впродовж ефіру. Згодом говорить, що в приміщенні «Укрнафти» — «автоматчики». Втім, як вказував журналіст під час першого включення з-під стін офісу компанії, невідомі в камуфляжі були без вогнепальної зброї. В останньому під час програми включенні кореспондент каже, що, судячи з усього, в будинку «Укрнафти» перебувають таки представники охорони. Після цього його вже не вмикають в ефір, а дають синхрон якогось бійця АТО, який каже, що, мовляв, бійці «Дніпра-1» таки перебувають у Києві.

У сюжеті до річниці підписання угоди про асоціацію журналіст «Інтера» проджинсував власника Дмитра Фірташа, подавши його синхрон у якості голови Федерації роботодавців України. Хоча журналіст у закадровому тексті перед коментарем посилався на «підприємців». Представники «Опозиційного блоу» традиційно отримали можливість рекламувати свою політичну силу в якості гостей студії.

«События недели» на «Україні» дали на початку випуску матеріал про некоректні висловлювання Коломойського щодо Сергія Андрушка та ситуацію в «Укртранснафті». Без пояснень та видимої доцільності у матеріалі використано синхрон нардепа від БПП Павла Різаненка. Загалом в матеріалі подано чотири синхрони опонентів Коломойського поспіль. Також в ефірі — традиційна корпоративна реклама гуманітарного штабу Ахметова.

«Факти тижня» на ICTV використали конфлікт в «Укратранснафті» як привід для «наїзду» на Коломойського. Розповідаючи про нецензурне спілкування Коломойського з кореспондентом «Радіо Свобода»  Сергієм Андрушком, журналіст подає синхрони кількох нардепів, не пояснюючи, чому це робить. Усі коментарі належать депутатам від Блоку Петра Порошенка. Й усі містять негативну оцінку дій Коломойського. Також у матеріалі тенденційно з’являється згадка про три паспорти у (на той момент) губернатора Дніпропетровщини. Політичні дії Коломойського у сюжеті оцінює експерт з нафтової галузі. Після цього матеріалу — начитка з інформацією про події в будинку «Укрнафті». Редакція не перевірила інформації, й ведуча заявила, що у приміщенні перебувають «бійці добровольчого батальйону». Як з’ясувалося згодом, це не відповідало дійсності. Там були представники приватної охоронної фірми.

У «Час. Підсумках тижня» на 5-ому каналі конфлікт з «Укртранснафтою» коментують лише представники коаліції та один позафракційний депутат Сергій Тарута. У сюжеті журналіст не пояснює, який стосунок до конфлікту має Ігор Коломойський, який прийшов на місце події. В сюжеті немає жодних коментарів як звільненого, так і новопризначеного керівника «Укртранснафти».

 

 

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
фото: zn.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2079
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду