Анонімність та російські гроші. Хто фінансує українські телеграм-канали?

Анонімність та російські гроші. Хто фінансує українські телеграм-канали?

5 Квітня 2023
12011

Анонімність та російські гроші. Хто фінансує українські телеграм-канали?

12011
До десятки найпопулярніших телеграм-каналів України входять сім анонімних та три персональних ресурси, водночас деякі з них прямо співпрацюють з росіянами.
Анонімність та російські гроші. Хто фінансує українські телеграм-канали?
Анонімність та російські гроші. Хто фінансує українські телеграм-канали?

Два канали з десяти найпопулярніших належать відвертим українофобам та прихильникам рф – Юрію Подоляці та Анатолію Шарію.

Такими є дані дослідження ІМІ, проведеного за допомогою даних, отриманих із сервісу TGstat. Цифри, які відображено в матеріалі, відповідають статистиці, що надала платформа зі збору та аналізу телеграм-акаунтів.*

Як свідчить моніторинг ІМІ, у 2023 році в першій десятці залишилося 60% тих каналів, які були найпопулярнішими у 2021-му. Це канали "Украина сейчас", "Украина Online", "Всевидящее ОКО", ТСН, "Инсайдер UA" та "Анатолий Шарий". Нагадаємо, 2021-го першим за кількістю підписників був тг-канал "Коронавірус_інфо". Увага до цього каналу різко знизилася через початок широкомасштабного наступу Росії в лютому 2022 року: громадянам було вже не до коронавірусу.

Повномасштабна війна вплинула на телеграмний ландшафт України – до топу українського сегмента залетіли нові лідери: "Труха⚡️Украина", "Мир сегодня с "Юрий Подоляка", "Реальная Война | Украина" та "Лачен пише".

Дані опитування громадської думки, проведеного КМІС на замовлення УІМК, свідчать, що українці найчастіше зараз звертаються по інформацію до анонімних та неофіційних телеграм-каналів. З десяти найзгадуваніших назв каналів: офіційний канал Президента Зеленського (5,2% серед опитуваних) опинився на п’ятій сходинці, на перше місце вийшла телега "Труха" (8,7% серед опитуваних).

Основними рисами контенту більшості телеграм-каналів, які ввійшли до моніторингу ІМІ, є анонімність, оперативність, відсутність перевірки інформації, тематичне наповнення, присвячене війні, обстрілам та інформації про надзвичайні ситуації. 

З чого складається десятка найпопулярніших каналів* українського сегмента телеграмів:

  • 7 з 10 каналів повністю анонімні та не розкривають своїх власників, якими може бути хто завгодно;
  • 5 з 10 каналів зареєстровано в розділі "Новини та медіа", хоча жоден з них не є професійним медіа;
  • лише 3 з 10 мають знак верифікованого каналу;
  • лише 3 з 10 каналів, які входять до десятки найпопулярніших, публікують
  • новини виключно українською мовою;
  • власники 2 із 10 каналів – відверті українофоби, які працюють за гроші росіян;
  • 8 з 10 каналів залишили в публічному просторі контакти для зв'язку щодо розміщення реклами.

 

Анонімність та порушення етики. Хто дає гроші українським телеграмам?

У телеграм-каналів є спільний тренд щодо рекламодавців. Основними замовниками реклами є гральний бізнес, ІТ-курси, реклама про крипту, накручування підписників на інші групи та кілька відсотків припадає на замовні чорнухи.

Сім з десяти найпопулярніших телеграмів умовно залишаються анонімними. В їхньому біо не зазначено жодної інформації про власників, лише контакти телег-адмінів, щоб користувачі могли пропонувати контент, або контакти рекламного відділу. В мережі час від часу з'являються згадки про можливих власників популярних тг-каналів, втім перевірити справжність цієї інформації неможливо. 

Приміром, найпопулярніший в українському сегменті канал "Труха" (2,74 млн) з місцевого харківського пабліка з аудиторією в 188 тисяч за рік перетворився на наймасштабніший телеграм-проєкт із регіональною сіткою по всій Україні. Ще на початку лютого 2022 року канал мав назву "ТРУХА⚡️Харьков ????????", а вже у квітні 2022-го перейменувався на "Труха⚡️Украина".

Канал вважається анонімним, оскільки в біо не зазначено його власників. У середині 2022 року в медіа почали з'являтися згадки, що український підприємець Максим Лавриненко є власником "Трухи". Зі слів самого Лавриненка, спочатку він займався каналом разом із двома колегами, а нині має 20 співробітників.

З хорошого та етичного: "Труха" – єдиний тг-канал, який маркує рекламні пости, частково, але маркує. В моніторинговий тиждень* на каналі було зафіксовано 23 пости з ознаками замовлення. З них 18 мали маркування "реклама".  Рекламні матеріали становлять 7% загальної кількості контенту "Трухи".

Найчастішим замовником маркованої реклами на цьому каналі була платформа інтернет-телебачення Sweet.tv (6 із 20). Рекламу також замовляли магазин косметики "Єва" та магазини техніки "Розетка", "Алло". Не обійшлося без реклами грального бізнесу "Космолот". Також розміщувалися пости з ознаками замовлення, в яких не було жодного маркування. Щодо політичних уподобань цього каналу, адміни "Трухи" підозріло часто публікували коментарі керівника ОП Єрмака: під час майже кожної повітряної тривоги. Також на каналі можна часто прочитати його коментарі про якісь події, наприклад реакцію на розстріл бойовиками рф українського військового. 

Прихована реклама, виявлена на каналі "Труха", стосувалася допомоги від фонду Ахметова. Також зафіксовано пост із чорнухою проти агробізнесмена Андрія Гордійчука. В пості про Гордійчука було посилання на сайт "Стопкор", який від 2018 року займається Гордійчуком та присвятив йому чимало матеріалів. В інших загальнонаціональних медіа відсутні згадки про цього героя. 

На каналі "Труха" були розміщені пости, які мали посилання на групи, що займаються масовим накручуванням аудиторії. Один з постів із маркуванням "реклама" мав ознаки маніпуляції задля накручування масових підписників. У пості йшлося про фінансову допомогу від ООН та можна було завантажити інструкцію. Цікаво, що в разі натискання ніяка інструкція не вантажилась, а користувача перелінковувало на іншу закриту тг-групу з новинами. 

Наступний за популярністю – тг-канал Украина Сейчас: новости, война, Россия  (1,76 млн). Він протягом останніх трьох років органічно розвивався та тримав свою аудиторію. На початку лютого 2022 року мав близько 500 тис. аудиторії, за добу 24 лютого набрав +200 тисяч нової аудиторії і вже на початок березня вийшов на 1 млн підписників. Це типова ситуація для українських телеграмів, коли за добу 24 лютого їх охоплення зросло на 100–200%.

Канал вважається анонімним, тому що адміністратори залишили лише базову контактну інформацію для колаборацій та реклами. Водночас це один із трьох каналів, який має верифіковану синю галочку від телеграму. Це означає, що власники чи адміни каналу надали документи, які засвідчують їхню особу. На жаль, для своєї аудиторії канал не розкриває своїх власників.  У моніторинговий тиждень* на каналі було зафіксовано 23 пости з ознаками замовлення. Рекламні матеріали становлять 6% загальної кількості контенту. З них не було жодного, який би мав маркування "реклама". В моніторинговий період найбільше постів з ознаками замовлення стосувалися діяльності та допомоги Ріната Ахметова (сім постів).

Окрім реклами, яка стосувалася фонду Ахметова, адміни "Украина Сейчас" розміщували матеріали замовного характеру, які стосувалися Нової пошти, послуг страхової компанії, та рекламні пости про крипту. Також зафіксовано, що адміни розміщували пости іміджевого характеру з ознаками замовлення. Такі пости стосувались ігрового бізнесу, який якраз напередодні був внесений до санкційних списків. До цього списку ввійшли санкції щодо 120 фізичних осіб і 287 компаній. Рішенням РНБО заблоковано активи низки компаній зі сфери грального бізнесу з Росії та з України. Офіційні причини заблокованих активів – співпраця з росіянами та ухилення від податків. Втім, гральний бізнес із цим не згодний і розміщував у більшості телеграмів свої заяви.

Аналогічні пости з однаковою текстівкою з'явилися в один і той самий час у кількох тг-каналах, зокрема в "Украина Сейчас", Телеграмній службі новин, "Всевидящее ОКО", "Украина Online", "Инсайдер UA". 

Канал Реальная война (1,39 млн) – незважаючи на російський неймінг та російськомовне біо, адміністратори групи публікують контент українською мовою. Залученість каналу становить лише 29%. Річна відвідуваність аудиторії найчастіше складалася з росіян (48,3%) та 13% жителів України.

У моніторинговий період пости з ознаками джинси становили лише 1,2% загальної кількості постів. Найчастіше розміщували пости з іміджевою рекламою ігрового бізнесу, як ми писали вище, через санкційні списки РНБО. Крім "Паріматчу", на каналі також був іміджевий пост, присвячений ігровому бізнесу "Фавбет", у якому йшлося про те, що саме ця компанія не ввійшла до санкційного списку.

Також траплялися рекламні пости без маркування на користь бізнесів, які займаються криптою або ж накручуванням підписників на інші канали. На каналі було зафіксовано матеріали, які мали ознаки замовлення. Щонайменше на трьох ресурсах ("Реальна война", "Украина онлайн", "Инсайдер") розмістили один і той самий текст, у якому використали три класичних прийоми маніпуляцій: 1) взяти людей з дуже поганою репутацією, прив'язати їх до історії (в зазначеному випадку це Медведчук); 2) взяти розслідування журналістів, прив'язати до історії; 3) згадати про персон, репутацію яких потрібно "підмочити", і поставити серію риторичних запитань наприкінці тексту. Копірайтерам за старання відмінно, а модераторам за публікацію чорнух жирний мінус. 

Инсайдер UA (1,37 млн) – канал з абсолютною анонімною історією, втім з контактами для реклами. Залученість аудиторії становить 38%. І типово, що саме за добу 24 лютого аудиторія каналу зросла на 220 тис. підписників. У моніторинговий період зафіксовано 6% постів з ознаками джинси із загальної кількості постів. На каналі було виявлено матеріали з ознаками чорного піару. Один з кейсів згадано вище, окрім нього до вибірки потрапило мочилово Сергія Корецького, директора ПАТ "Укранафта", і звинувачення його в піарі під час війни. Не обійшлося без старих кишенькових експертів. У тг-каналі з'явився пост, де експерт Олег Постернак говорить про банкрутство, погане керівництво на чолі з Чернишовим (очільник Групи Нафтогаз) і корупційні схеми. Втім, читачам треба бути досить критичними до таких експертиз, оскільки сам Постернак ще рік тому сидів в ефірах медведчуківських каналів. У базі псевдоекспертів "Тексти" зафіксовано, що Постернак був помічений у піар-матеріалах на користь: Рабіновича, Віктора Медведчука, Віталія Кличка, Олександра Вілкула, Юлії Тимошенко, Анатолія Шарія та його партії. В моніторинговий період на каналі "Инсайдер UA" було зафіксовано джинсу на користь Іткіна Владислава (екскерівник ОГХК) з посиланням на матеріал з ознаками замовності у виданні "Апостроф". До вибірки період також попав інфопривід про суперечки між Коломойським та Полтавським щодо бізнес-акцій. Серед інших рекламні пости на цьому каналі розміщували представники ігрового бізнесу "Паріматч", "Фавбет". На темі війні та допомоги також піарився дистриб'юторський тютюновий бізнес "Тедіс", а компанія "Лореаль Україна" розмістила пост з ознаками джинси щодо премії, якою вона планує нагородити жінок у науці.

Украина Online (1,27 млн) має залученість аудиторії лише на рівні 30%. Річна статистика каналу складається з рекордних 59,3% заходів з російських ІР-адрес та лише 9,1% з України. Адміни групи "Украина Online" розміщували типовий рекламний набір української телеги: джинсу із захистом інтересів грального бізнесу ФавбетПаріматч, пости з накручування в групу щодо криптовалюти. Частина постів з ознаками замовлення на каналі "Украина Online" стосувалася чорнух та чорного піару проти антикорупціонера Віталія Шабуніна, були також згадки про Сергія Корецького (СЕО Укрнафти та УкрТатнафти) та його "піарі на війні" та закиди в бік очільника ОП Андрія Єрмака. Помітно, що значна кількість однакових замовних постів розміщуються одночасно в популярних телеграмах. Можливою причиною цього є бажання охопити ширшу аудиторію. Але водночас потенційні рекламодавці мають бути уважними до телеграмів, де вони просувають свої послуги. Це питання не лише репутаційних ризиків та етики, а й розуміння, хто саме є аудиторією телег, наскільки вона дублюється і наскільки вона є просто накрученою. 

Всевидящее ОКО (1,25 млн) – цей канал залишається анонімним, а щодо реклами необхідно сконтактувати з ботом. Втім, у попередньому моніторингу ми фіксували, що в біо каналу було вказано агентство Aldo Agency з модератором Aldoking, який представляється як Владислав Уважаемый. У мережі розміщено оголошення, що саме зараз це агентство шукає контент-мейкера для роботи з текстами в телеграмі. Контактна особа для наймання на роботу – дехто Григорій Чернов. Ще кілька років тому контент і медіасітка тг-каналу "Всевидящее ОКО" складалися з відео, де люди отримують травми чи вчиняють насильство. Фактично в кожному відео було присутнє зображення крові. Втім, реалії війни принесли зміни контенту. В моніторинговий період експерти ІМІ зафіксували чотири матеріали з ознаками замовлення, два стосувалися грального бізнесу, про який писали вище. Загальний рівень рекламних постів у контенті каналу становить лише приблизно 1,5%. Це занадто мізерний відсоток, щоб утримувати такий проєкт. Ймовірно, у власників каналу є додаткове джерело фінансування цього каналу. Залученість аудиторії до контенту становить 31%. Щодо річної статистики найчастіших відвідувань, то найчастіше аудиторією каналу були мешканці Москви (18,3%), Санкт-Петербурга (8,6%), значно менше Київ (2,9%) та 2,2% – користувачі з харківськими ІР-адресами.

Телеграмна служба новин (1,07 млн) ще кілька років тому мала назву ТСН, що вводило читачів в оману, оскільки візуально лого мало схожість із брендом ТСН, який належить компанії 1+1. Ми про цей маніпулятивний трюк писали, а нині радіємо, що власники Телеграмної служби новин виправили назву. 

Отже, Телеграмна служба новин – це телеграм-канал, який один з небагатьох розміщує пости українською. Незважаючи на велику аудиторію, її залученість становить 34%. З цікавого: річна статистика відвідуваності свідчить про те, що переважно аудиторія цього каналу живе в Москві – 9,7%, а з Києва 9,6%, Дніпро – 4,7%, і 3,9% львівських ІР-адрес. Високий відсоток російських заходів може свідчити про накручування переглядів, оскільки канал українською мовою і навряд чи міг би зацікавити росіян.

У моніторинговий період було розміщено 13 постів з ознаками замовлення. Серед відомих брендів іміджеві пости розміщувалися на користь Паріматчу, таксі-сервісу Уклон, супермаркету Сільпо, аптеки Подорожник. Також були рекламні пости, які просували ІТ-курси, курс із криптовалют, сервіс для знайомств (який ми згадували вище) та різноманітні інші групи з дивним контентом.


Накручування на війні та ракетному обстрілі. 5 з 10 тг-каналів займалися розкручуванням власної регіональної сітки: "Труха", "Украина сейчас", "Инсайдер", "Украина онлайн", Телеграмна служба новин. Сценарій здебільшого схожий: якщо в певному регіоні вмикається тривога, адміни пишуть про тривогу, вибухи та ймовірні прильоти, але детальнішу інформацію пропонують отримати у своїй регіональній групі. Якщо дивитися на таку залученість аудиторії як бізнес-модель, то це якісно відфільтрована аудиторія. Можна залучати рекламодавців для локального ринку або ж продати канал з якісною регіональною аудиторією. 

Як росіяни зайшли в український інфопростір?

Росіяни масово фінансували медведчуківський медіапул з тонною тушок псевдоекспертів, кишенькових політологів, які просували проросійські наративи. Фінансування Кремля активно йшло на канали, які щодня транслювали шоу, сюжети, які дискредитували українську владу та просували рускій мір. Утім, завдяки жадібності керівників цих проєктів, які майстерно розпилювали бюджети й звітували Кремлю, що українці зросійщуються за планом, ефективність цих каналів була досить низькою. Окремо росіяни фінансово накачували популярних блогерів та політичних оглядачів, які працювали на потенційну проросійську аудиторію в Україні, а також займалися просуванням порядку денного, ідей, новин для внутрішньої російської аудиторії, щоб у сюжетах транслювати "думку" "людини з України". Інакше кажучи, їм необхідний був герой (лідер думок) з активною аудиторією, який вміє розкачати й користуватися правилом пропаганди 80/20, де 80% говорять відомі факти й 20% абсолютних фейків. Тому пропагандисти підгодовували фінансово таких проросійських героїв, щоб потім у своїх пропагандистських сюжетах розповідати з їхніх вуст історії, які треба просунути для аудиторії. З наративами начебто про нацистів в Україні, хаос у владі та українців, які чекають приходу "руского міра".

У десятці найпопулярніших телеграм-каналів українського сегмента виявилося два проросійських канали – Юрія Подоляки (2,71 млн) та Анатолія Шарія (1,04 млн). Щодо Подоляки, то від початку війни 2014 року у своїх соцмережах цей блогер вів антиукраїнську діяльність, поширював пропаганду та російські наративи, які йому надавали кремлівські куратори. За це він потрапив до бази "Миротворця" (2018). Втім, звинувачення офіційне він отримав лише у вересні 2022 року, коли Сумська обласна прокуратура відправила до суду матеріали щодо цього блогера-мільйонника. Вже в січні 2023 року Подоляка потрапив під санкції РНБО.

Блогер активно розвивав свою антиукраїнську діяльність у ютубі, вконтакті та по ефірах проросійських пропагандистів. Якщо повернутися до його телеграму, то  "Мир сегодня с "Юрий Подоляка" налічує 2,7 млн підписників. Телеграм він завів задовго до повномасштабної війни, ще 2017 року. Зі статистики відомо, що за останній рік аудиторія Подоляки складалася з 34,5% заходів з ІР-адресою США, 26% заходів від рф, і 11,9% – це заходи з української ІР-адреси. Втім, такий високий відсоток зі США та саме з міста Лас-Вегас (12,6% всіх переглядів) говорить про те, що блогер накручує собі підписників за допомогою автоматизованих програм та арбітражного трафіку.

В телеграм-стрічці Подоляки не трапляються пости, які маркуються як реклама. Тому виникає питання: де ж бере гроші Подоляка гроші на своє життя та існування каналу? Хочемо нагадати, що його бізнес в Україні перебуває призупиненому статусі. Тобто офіційних доходів проросійський блогер не отримує. Журналісти-розслідувачі знайшли докази, що Полодяка вже встиг отримати гроші від "фабрики тролів", яка належить "вангерівцю" Пригожину. Розслідувачі дізналися, що в телеграмі наймані працівники, тобто "тролі", замовляли та оплачували публікації, репости, купували місця в рейтингах, робили масове накручування підписників. Сюди також входила колаборація з Yurasumy, тобто Юрій Подоляка та інші популярні "блогери", "воєнкори рф".

Ще один блогер залітає в українофобну скриню – Анатолій Шарій (1,04 млн). Блогер посідає останнє місце в десятці*. Телеграм Шарія кілька років залишається серед десяти найпопулярніших тг-каналів в українському сегменті. Сам Шарій досі переховується десь за кордоном, начебто через переслідування та погрози від "нацистського київського режиму". Втім, реальну підозру СБУ висунула йому лише у 2021 році. За ці роки було зібрано базу доказів медіаекспертів та правоохоронців, яка свідчить, що його висловлювання чудово вписувалися в порядок денний для пропагандистських сюжетів на російському телебачені, державної компанії ВДТРК ("Россия 24", "Россия 1") та в ефірах телеканалу міноборони РФ "Звезда". 

Шарій надалі продовжує продавати свою експертність щодо України, війни, "кієвской власті" та всілякі українофобні заяви. 

Свою кар'єру блогера Шарій починав зі щоденного ютуберства у 2013 році. За день на каналі могло вийти до десяти роликів, саме завдяки постійному триманні уваги аудиторії знаходилися ті прихильні-фанатики, які ідейно підтримували Шарія, бо він говорив про їхнє наболіле, "корупційну Україну" та про те, що "старі політичні сили засиділися при владі". Всі ці меседжі чудово лягали в методички російської пропаганди, коли вони використовували Шарія та титрували як було вигідно на той момент:

Ті самі ютуб-прихильники вписалися в регіональні осередки політичної партії Шарія. Сам Шарій, "бувши у вигнанні на чужині", встиг зареєструвати в Україні політичну "партію Шарія" та на парламентських виборах 2019 року набрати  2,23%. До речі, в ефірі російського телеканалу "Россия 24" Медведчук радісно повідомив, що партія Шарія не конкуренти, а "союзники і партнери", та заявив: "Можем считать, что нашего полку прибыло".

Про тісний зв'язок Шарія з росіянами свідчать не лише дані журналістів-розслідувачів, офіційні документи, а також уже почали й самі росіяни. Так, Фейгін запевняв, що Шарій на кураторській зв'язці з ефесбівцями. 

Українські журналісти опублікували докази про отримання коштів від росіян на російський рахунок, з цих коштів Шарій оплачував в Іспанії свої потреби на життя. Вже влітку 2022 року в Литві проти Шарія порушили справу про відмивання грошей.

Те, що стосується його телеграм-каналу, – історія проста. Шарій підтримує додатковий зв'язок зі своєю аудиторією через телеграм. За майже чотири роки існування каналу Шарій наростив досить активну та приязну аудиторію (1 млн), яка має 80,3% залученості до контенту. Якщо придивитися до статистики, то начебто найактивніше за останній рік Шарія переглядали з України (35%), росіяни (31%) та майже 20% – жителі Німеччини. Стрімке зростання підписників почалося в день повномасштабного вторгнення. Так, починаючи з цього дня телеграм-аудиторія Шарія масштабувалася та за рік зросла на 800 тисяч.

Щодо реклами в телеграмі, то, здається, в Шарія справи йдуть зовсім кепсько, бо він береться рекламувати всілякі групи про котів "шерстяные проказники", де в перемішку відео з котами, псами з'являються астропрогнози. Ця група належить, звичайно, росіянам. Інша реклама стосувалася групи для пошуку роботи на російському ринку праці, зарплати пропонувалися в рублях. Рекламодавці чітко розуміють, хто є цільовою аудиторією Шарія, ймовірно вона чудово збігається з їхньою потенційною аудиторією.
 

Лише анонімні канали та російські гроші?

Єдиний телеграм-канал, який входить до десятки, не є анонімним та не має жодного стосунку до російського контенту, – це канал "Лачен пише". Канал належить українському блогеру та активісту Ігорю Лаченкову, який спільно із Сергієм Притулою запустив проєкт "Народний Байрактар" та збирає мільйонні суми для підтримки української армії. За активну діяльність Лаченков потрапив до престижного списку для молодих людей "Forbes Україна" "Рейтинг 30 до 30". 

Свій уже кількамільйонний канал "Лачен пише" успішно запустив перед початком повномасштабної війни. Аудиторія на цей канал перейшла з його інстаграм-акаунту (який він розкручував кілька років), а також просив друзів та підписників поширювати посилання на телеграм. Блогер також мав активну аудиторію з іншого свого телеграм-проєкту, пов'язаного з гумористичним контентом, "Бро скинув мем". Наразі мільйонний телеграм-канал "Лачен пише" адмініструє три людини, які починали роботу на волонтерських засадах, а нині вже мають оплату праці, що покривається коштом донатів, які йдуть на підтримку каналу. Лаченков зазначав, що принципово не розміщує рекламу на каналі "Лачен пише". Втім, не приховує, що йому пропонували розмістити політичні пости та рекламу ігрового бізнесу.

Команда "Лачен пише" повідомляла, що популярність та довіра читачів до каналу викликана тим, що вся інформація ретельно перевіряється, та через відсутність "жовтухи" й хайпу. Втім, якщо і трапляються в стрічці фейки чи дезінформація, вони спростовуються.

Основний контент каналу – це свіжі новини щодо подій в Україні з посиланнями на офіційні джерела, проте в стрічці також трапляються новини із соцмереж або інших медіа. Канал ще в середині січня 2022 року мав близько 6 тис. підписників, а вже першого дня повномасштабної війни – 150+ тис. підписників.

***

Дослідження телеграм-каналів, проведене ІМІ в березні, свідчить про те, що анонімні телеги маніпулюють аудиторією, часто публікують неперевірену інформацію, а згодом її видаляють. Адміни й власники таких спільнот ніяк не відповідають за це. За гроші замовника канали готові розміщувати маніпулятивні пости, чорний піар та джинсу.  

⚡️Експерти ІМІ рекомендують українцям звернути увагу на достовірні медіа та їхні телеграм-канали, щоб дізнаватися правдиві, перевірені новини, які максимально дотримуються журналістських стандартів та етики під час війни.


*Аналіз проводився  за допомогою сервісу TGstat. У моніторинговий період (6–12 березня) увійшли 10 телеграм-каналів українського сегмента тг-каналів (Труха⚡Украина, Украина Сейчас: новости, война, Россия, Украина сейчас, Украина Online, Всевидящее ОКО, Телеграмна служба новин, Инсайдер UA, Анатолий Шарий, Лачен пише, Юрий Подоляка), які система визначила як найпопулярніші в березні 2023 року.
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
12011
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду