Україна – «чемпіон»?

6 Січня 2008
11908
6 Січня 2008
17:17

Україна – «чемпіон»?

11908
«Підлітковий алкоголізм»: чому наші журналісти так зраділи першому місцю України в черговому антирейтингу.
Україна – «чемпіон»?

Якщо сьогодні запустити у пошуковий сервер словосполучення «Україна на першому місці», сім із десяти перших результатів – новини про «рекордні» масштаби підліткового алкоголізму в нашій країні. Звістка, що потрапила в український інформаційний простір 3 січня, за добу безперешкодно поширилась новинними стрічками десятків інтернет-видань та газет, які не припиняли оновлюватись під час новорічно-різдвяного святкового марафону. 

За онлайн-виданнями пішли й телеканали. Так, 4 січня в російськомовних новинах 5-го каналу чуємо:
 
«Украинские школьники больше всего в мире потребляют алкогольных напитков. Так утверждает всемирная организация здоровья. Ее специалисты провели в 40 странах мира опрос среди учеников пятых, восьмых и десятых классов – в целом свыше 200 тысяч школьников. По результатам исследования, в Украине алкогольные напитки по меньшей мере один раз в месяц употребляют 40 процентов учеников. На втором месте школьники Израиля. Там пьянствуют почти треть детей. Далее в списке Чехия. Российские ученики оказались на 15-й ступеньке неутешительного рейтинга. А наибольшими поборниками трезвого образа жизни оказались Исландия и Ирландия».
 
Не відстає й Новий канал: «Українські діти спиваються. За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я Україна вийшла на перше місце у світі зі зловживання алкогольними напоями серед дітей і молоді. Результати опитування правді вражаючі: 40% українських школярів з п'ятого по десятий клас випивають хоча б раз на місяць. На другому місці після України – Ізраїль, далі у списку Чехія. Наші сусіди Росіяни у цьому не веселому рейтингу посіли 15 сходинку».
 
Повідомив про страшну статистику й канал новин «24»: «Україна випередила всіх за масштабами підліткового алкоголізму. В Україні та Ізраїлі найбільше в світі підлітків вживає алкоголь. Такими є дані рейтингу споживання алкоголю серед дітей та молоді, складеним всесвітньою організацією здоров'я, - повідомляє "Німецька хвиля". У рамках дослідження науковці опитали понад 200 тисяч учнів п'ятого, восьмого та десятого класів із 41 країни світу. За результатами дослідження з'ясувалося, що в Україні 40 відсотків підлітків вживають алкогольні напої, принаймні раз на місяць. На другому місці рейтингу опинилися молоді ізраїльтяни. Там періодично п'ють 28 відсотків підлітків. На третьому місці - чеська молодь. Російські школярі за рівнем вживання алкоголю розмістилися на 15-й позиції. Практично непитущими виявилися ісландські та ірландські підлітки».
 
Таким чином, телеканали відтворили повідомлення інтернет-видань, які посилались на «Німецьку хвилю» та її ізраїльського кореспондента Дмитро Каневського (який також співпрацює з низкою інших українських медіа). Ось текст його повідомлення:
 
«ХАЙФА. Українська та ізраїльська молодь посіли перше та друге місце у світі в рейтингу споживання алкоголю серед дітей та молоді. Такі дані містяться у новому міжнародному дослідженні Всесвітньої організації охорони здоров'я. Більше знає – Дмитро Каневський:
 
У ході дослідження було опитано майже 208 тисяч учнів 5-го, 8-го та 10-го класів з 41-ї країни світу. За результатами отриманого матеріалу вчені склали список країн, починаючи тими, де явище підліткового алкоголізму набуло особливо загрозливого масштабу. Перше місце – за Україною, де 40 відсотків підлітків вживають алкогольні напої принаймні раз на місяць. На другому місці опинилися молоді ізраїльтяни з 28 відсотками любителів горілчаного. Далі у списку – Чеська республіка. Російські школярі посіли лише 15 сходинку, а замикає список Ісландія та Ірландія. Один з експертів-упорядників дослідження, доктор Йосі Гарель-Фіш з Бар-Іланського університету, зазначає, що в Ізраїлі кількість неповнолітніх споживачів алкоголю за останні 12 років збільшилась удвічі, а це, каже експерт, впливає на рівень підліткової злочинності та шкільної успішності. На думку голови ізраїльського громадського руху "Ні – наркотикам!" Наами Цвайг, для подолання загрозливих тенденцій уряди країн мають значно посилити інформаційні кампанії з профілактики цього явища: "Необхідно звернутися до підлітків їхньою молодіжною мовою й пояснити їм усі особисті, сімейні та суспільні наслідки споживання алкоголю", - каже Наама Цвайг».

«Газета по-киевски», провівши власне розслідування, оголосила цю інформацію «качкою». Однак Дмитро Каневський, який зв’язався з «ТК» після публікації цього тексту, навів переконливі докази того, що «Газета» помилилась – дослідження справді було проведено, і Україна брала в ньому участь. Його результати дотепер не опубліковані, проте на сайті http://www.hbsc.org/ є інформація про їх підготовку до публікації. Українським партнером дослідження є Український інститут соціальних досліджень. Ізраїльські ж науковці отримали результати з інформаційних агенцій. Зараз Дмитро Каневський готує матеріал для «ТК» про цю історію. 

Хай там як, здивування викликає те, що десятки журналістів та редакторів новин, які відтворювали це повідомлення, навіть не вчитались у його текст. Адже ототожнення «масштабів підліткового алкоголізму» та «вживання алкогольних напоїв» – абсурд, який можна помітити неозброєним оком. Алкоголізм – це хвороба, наркотична залежність від алкоголю; поставити такий діагноз заочно 40 відсоткам українських школярів, про яких відомо, що вони вживають алкоголь частіше, ніж раз на місяць, медична організація не могла. Жодних наукових доказів існування певної кореляції між кількістю школярів, які п'ють частіше, ніж раз на місяць, та власне алкоголіків також не було наведено. Твердження, що вживання алкоголю частіше, ніж раз на 30 днів, незалежно від його виду, міцності та кількості, є ознакою алкоголізму, напевно мало б викликати у кожного з тих, хто відтворював псевдоновину у своєму виданні, сміх. Проте розпізнати це у тексті «Німецької хвилі» чомусь не змогли. Ба більше – «приперчили» його словами на зразок «спиваються», «пьянствуют» тощо. Щоб мати підстави для таких оцінок, варто було б, щонайменше, звернутися до експертів, які могли б прокоментувати результати дослідження (якби вони були опубліковані).

Колеги, чи не занадто ми розслабились, використовуючи плоди чужої праці – повідомлення інших видань, інформаційних агентств, телеканалів? Інформація, яку поширили у ці святкові дні десятки видань – не просто «цікавинка» з життя українських школярів: вона має різко негативне забарвлення, свідчить про несприятливі соціальні умови в нашій країні. Передрукована з українських видань, новина поширилась іноземною пресою та Інтернетом, і в коментарях до цих публікацій можна бачити, зокрема, й зловтіху з приводу «виродження українців». Ось один із коментарів під новиною українського інформаційного агентства УНІАН: «Это что получается, украинские школы готовят для Украины и стран Запада профессиональных алкоголиков? Так кто из стран Европы будет приглашать таких "специалистов"? Разве что Израиль будет заинтересован в обмене опытом. А щиры друзи во всё горло кричат, что россияне алкоголики. Вот уж правда по пословице живёт украинская молодёжь, чтобы быть не заметными, ДЕРЖИ ВОРА». Некоректно подана новина про «алкоголізм» породила сотні подібних реплік та дискусій, які тепер, – нікуди від цього не дітись, – є частиною обличчя нашої країни, яким його бачить світ.
 
Чому ж не спрацювали в українських журналістів «запобіжники», які мали б спонукати, перш ніж публікувати негатив про свою країну, принаймні, пересвідчитись у його достовірності та коректності формулювань? Чому не спрацьовують вони в інших випадках, коли видання з радістю повідомляють про першість або високе (чи навпаки – невисоке) місце України в міжнародних рейтингах і антирейтингах? Звідки мазохістичне задоволення, із яким українцям повідомляють, що їхня країна знов у чомусь відстала від Зімбабве? 
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
11908
Читайте також
03.06.2008 09:39
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
20 191
08.01.2008 11:00
Дмитро Каневський
для «Детектор медіа»
11 239
19.12.2007 12:03
Отар Довженко
16 781
16.11.2007 15:59
Отар Довженко
20 371
Коментарі
19
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Freud
6161 дн. тому
А виявляється то, що у цьому дослідженні Україна на першому місці як серед категорії 11-річних дітей, що вживають алкоголь (не пиво, не коктейль і не вино, а міцніше) хоча б раз на місяць, так і серед тих, хто п'є принаймі раз на тиждень! Отаре, в такому разі ваші розмірковування на тему "НЕ алкоголізм" втрачають сенс, ні?
kuzma
6162 дн. тому
Отаре, скажи а ти ще й досі заступник шеф-редактора Телекритики?
otar
6162 дн. тому
2 kuzma - На відміну від вас, я не буду повторювати одне й те саме багато разів. Читайте мої попередні дописи, там ідеться і про вибачення.
kuzma
6162 дн. тому
Отаре, напередодні спеціально не відповідав на твій месідж, оскільки розумів, що без статті Дмитра Каневського продовження нашої дискусії, а не переговорів як ти написав, не мало жодного сенсу. Тепер, я виглядає, і тобі і БЮТівській "Газеті" все ж таки доведеться ВИБАЧИТИСЯ. Сподіваюся для тебе і "Телекриитки" ця історія зі "школярами-пиятиками" буде дуже добрим уроком. І ще одне. Перед тим як взяти на себе відповідальність когось критикувати, подумай, а чи маєш ТИ на це право.
Анонімщик
6163 дн. тому
Мосьць пан вже стільки разів натякнув на уіср, а журналіст все ніяк не допетрає, що йому треба бігти туди і замовити в мосьць пана коментар. А не читати газету "едіот", де про уіср забули згадати.
otar
6163 дн. тому
2 kuzma - Читати ваші коментарі легко і досить цікаво, а відповідати на них - корисно (для вас): ось ви вже перейшли на "ви" :))
kuzma
6163 дн. тому
Отаре, насправді я не мав на меті вказувати на твою непрофесійність. Я цілком підтримую твердження перед тим як надати інформацію її треба перевіряти. Дуже влучно написав "Перехожий". Журналісти сказали "А", але не сказали "Б". Якщо б ця стаття з"явилася на іншому сайті я б навіть не витрачав час на меседжі. Але вона вийшла на "ТК". Тому критика, знову ж таки має бути фаховою. А щодо моєї енергії, то не переживайте. Її достатньо, і переконаний що вона якраз була витрачена в корисному руслі. Щодо тону і його претензійності, то тут я думаю говорить більше НЕ розум, а образа. Легко критикувати, правда? А ще важче читати критику на свою адресу?!
did
6163 дн. тому
Хлопці, ніж сваритися, опублікуйте краще список наших "патріотів", які гребуть бабло на виробництві та продажу дешевого і загальнодоступного, у тому числі для дітей, алкоголю.
otar
6163 дн. тому
2 kuzma - Ясно :) Думаю, вашу енергію, витрачену на доведення моєї непрофесійності, можна було б скерувати в якесь корисніше русло. На цьому розмову з вами припиняю, оскільки ваш претензійний і не надто чемний тон мені неприємний.
Прохожий
6163 дн. тому
Подзаголовок статьи не совсем корректен. Не думаю, что укр. журналисты так уж обрадовались нашему первому месту. Просто сама новость тянет на небольшую сенсацию, потому СМИ и растиражировали ее прытко и оперативно, не особо заморачиваясь проверкой информации. Согласен, что прежде надо было бы все-таки удостовериться в наличии результатов исследования на сайте ВОЗ. Да и назвать этих оболтусов алкоголиками - это, мягко скажем, преувеличение, но ведь сам факт распития спиртного почти что детьми никуда от этого не делся. И если мы по этой части впереди планеты всей, то об этом не молчать нужно, а кричать на всех углах. Безусловно, наши журналисты могли бы несколько нивелировать результаты опроса поставив под сомнение его объективность. Ведь очевидно, что какая-то часть детей на вопросы интервьюэров могла сказать неправду или полуправду. Просто из страха. Это касается детей, живущих в тоталитарных или полутоталитарных обществах. Отсюда вывод: можно ли на все 100 доверять такому исследованию? Здесь уже требуется мнение экспертов Института социологии, проводивших опрос. Короче, журналисты, сказав "А", не сказали "Б" - не потрудились раскрыть тему до конца. С этим можно согласиться. Но обвинять их в том, что у них не сработали "запобіжники" и что тем самым они якобы тиражируют негативную информацию об Украине - это попахивает приснопамятным "совком". Как говорится, "нечего на зеркало пенять, коли..."
kuzma
6163 дн. тому
Отаре, ніяк не збагну, а що саме не подобається в тоні? Те, що вказую на твої помилки? "Редакція не зобов"язана вести переговори". ОГО!!!! Друже, та ти й справді нічого не зрозумів. Тепер у мене виникло до тебе ще більше запитань.... Але все ж таки зосереджусь на нашій топ-темі. Ти пишеш: "Позаяк я в жодному разі не мав наміру розслідувати тему дитячого алкоголізму і вживання алкоголю, я не мав підстав звертатись до людей або інстанцій, які можуть коментувати цю тему. Те, що пиття раз на місяць не дорівнює алкоголізму,є очевидним кожній розумній людській істоті, тому доведення не потребує (інакше 95% українців - алкоголіки)". Спробую тобі ще раз пояснити. Для, того щоб таке стверджувати необхіден коментар фахівця, оскільки ТИ ТАКИМ у тій галузі не є. Знову ж таки наголошую, і нагадую тобі те саме про, що ти САМ писав - Висновки робляться не з припущень, а з фахових кометарів експертів галузі! Це не мої слова, а наших шановних колег-американців з Інтерн"юзу. А тепер чому на це звертаю увагу. Як на мене то завдання Телекритики полягає не лише в тому щоб роздовбати усіх і все, а й в тому щоб показати й правильне рішення. Авторитету, і тобі і сайту додало б те саме в чому ти звинувачуєш інших!!!! КОМЕНТАР або Українського інституту соціальних досліджень, який був партнером дослідження. Або Всесвітньої організації охорони здоров'я, яка його замовила. Отаре КРИТИКА МАЭ БУТИ ФАХОВОЮ!!! Сподіваюся цього разу дійшло...
otar
6163 дн. тому
2 kuzma - Редакція, звісно, не зобов'язана вести переговори з людьми, які прогулювали уроки хорошого тону, але відповім. Позаяк я в жодному разі не мав наміру розслідувати тему дитячого алкоголізму і вживання алкоголю, я не мав підстав звертатись до людей або інстанцій, які можуть коментувати цю тему. Те, що пиття раз на місяць не дорівнює алкоголізму,є очевидним кожній розумній людській істоті, тому доведення не потребує (інакше 95% українців - алкоголіки). Факт того, що, всупереч висновкам "Газети по-кієвскі", дослідження таки проводилось, також не потребує доведення - про це йдеться на сайті проекту. Предметом моєї репліки було ідіотське відтворення цієї новини українськими ЗМІ (позаяк "ТК" є виданням, присвяченим ЗМІ), і свою суб'єктивну думку щодо цього я висловив. Якщо я матиму намір вийти за межі колумністичної форми і дослідити цю тему ширше - безперечно, звернуся по коментар до всіх, до кого є сенс звертатися. Поважна ж соціологічна контора, яку ви, я так розумію, представляєте, може написати і розіслати прес-реліз, якщо їй так хочеться висловитись. Якщо прес-реліз складатимете ви, раджу вдатися до такого самого тону, у якому ви пишете коментарі - безперечно, це заохотить журналістів мати зв ами справу :))
kuzma
6163 дн. тому
Отаре. З твоїх меседжів випливає, що ти так і не зрозумів суть критики. Тому спробую ще раз. У своїй статті, ти змислюєшся над питанням, чому українські редактори не засумнівалися в недостовірності інформації. І при цьому повчаєш, мовляв, ідіоти. Перш ніж оприлюднювати інформацію необхідно її перевірити. Але ж сам не зробив нічого для того, аби виправдати свою критику. Я маю на увазі, те що...у статті в "ТК", виданні яке чомусь вважає, що має право критикувати та повчати мав би з"явитися хоча б коментар з представниками Українського інституту соціальних досліджень, який був партнером дослідження. Адже, зрозуміло, що саме цей поважний науковий заклад проводив інтерв"ю зі школярами і саме він надавав остаточні цифри до Всесвітньої організації охорони здоров'я. Так ні, цього не було. Припускаю, але з дуже великим сумнівом, що ти намагався це зробити. Але більше схиляюся до того, що до цього просто не догадалися, ані випускові редактори "ТК", ані відповідальні редактори БЮТівської "Газети...". Тому знову ж таки перш ніж критикувати когось, зверни увагу на свої помилки. Сподіваюсь на цей раз дійшло Отаре?
Титар
6164 дн. тому
Отарові: побажання, а чи й читацьке замовлення ТК. Один із чинників Вами означеного явища - відсутність закордонних корпунктів. Звичка користуватися джерелами іноземними. Чи є якісь винятки? І - складається враження, ніби ті джерела майже виключно американські і російські. Не так? І т.д. Звідки світ черпає інформацію про Україну? З російських джерел (на 90%)? Словом, наша журналістика й потоки інформації, їх спрямування... Видається, аналіз цього (чи, може, він де існує?) міг би бути цікавим, а головне спричинився б до висновків про наявність інформаційної політики.
otar
6164 дн. тому
2 kuzma - Дякую за пораду, наступного разу, як побіжу до своїх американських хазяїв, попрошу в них паршивих тугриків на розробку цієї теми :) Наразі ж утішайся тим, що весь світ дізнався про 40% "алкоголіків" в українських школах.
kuzma
6164 дн. тому
І ще одне. Зазирни будь ласкавий до школи і подивися як там торгують наркотою. Усюди валяються шприци. Пиво розпиваєтся під школою. Ларьки буквально в кількох метрах, де "старі торби" навіть не соромляться продавати дітям алкоголь та цигарки. Ось про що треба писати!! Запитувати чому телеканали не звертають на це уваги ! Чому журналісти, у яких також є діти не роблять нічого для того аби шантрапа бралася за книжки, а не пляшки з смердючим пійлом. Отаре-Отаре: дорослий чоловік, а ведеш себе як пацан з підворотні.
otar
6164 дн. тому
2 kuzma - Фу :) ну що за хамство? Вже ж бо вибачився і виправив.
kuzma
6164 дн. тому
Отаре та ти на себе подивися і на свою телекритику. Перш ніж когось повчати сам на свої помилки зверни увагу. Ти пишеш "Дмитро Каневський...запевнив...дослідження справді було проведено, і Україна брала в ньому участь. Його результати дотепер не опубліковані..." Я можу також підтвердити, дослідження проводилося і його результати оприлюднять найближчим часом. Тож тобі і БЮТівській "Газеті" доведеться вибачитися перед автором. А щодо перевірки інформації, то варто зауважити таке. Інформація була подана з авторитетного джерела і будь-який редактор знаючи авторитет "НХ" не засумнівався у достовірності. Щодо коментарів, то любий Отаре зверни увагу коли інфа зявилася. Може тобі невідомо, але навряд чи, у цей день люди які б мали право коментувати відмовялися від цього. Або були поза зоною досяжності. Тож давай не перегинай палицю. І відпрацьовуй паршиві американські тугрики в інший спосіб.
Kub
6164 дн. тому
А чому тут дивуватися? Ще один приклад професійної безпорадності вітчизняної журналістики... Які можуть бути "запобіжники" в людей (в абсолютній більшості) безликих, непатріотичних і аморальних?
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду