12:30
Неділя, 13 Грудня 2015

«Червоне» світло уряду, «зелене» - Фірташу

2 022
Впродовж тижня «Інтер» дискредитував проект держбюджету на 2016 рік, а паралельно піарив план модернізації України, розроблений Фірташем та його командою. «1+1» після тривалої перерви взявся за критику Саакашвілі. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го каналу протягом 30 листопада — 5 грудня 2015 року.
«Червоне» світло уряду, «зелене» - Фірташу
«Червоне» світло уряду, «зелене» - Фірташу

30 листопада, понеділок

На початку тижня центральні телеканали дали своїй аудиторії відпочити. В ефір вийшло тільки два підозрілих сюжети.

«Інтер» знову критикує Геннадія Кернеса: «Геннадий Кернес сделал ремонт, чтобы замести следы своего преступления. Об этом сегодня в ходе заседания суда заявил один из потерпевших. Напомним, харьковского мэра и двух его охранников обвиняют в похищении, пытках и угрозе убийством двух участников Евромайдана». Матеріал побудували виключно на коментарях потерпілих, не давши меру Харкова можливості відповісти.

«Україна» традиційно піарить Гумштаб Ахметова.

1 грудня, вівторок

Олігарх Дмитро Фірташ, а за сумісництвом і власник «Інтера», мав прилетіти в Україну. Цьому передувала низка подій: спершу 25 листопада центральні онлайн-ЗМІ поширили інформацію, що олігарх планує повернутися в Україну. Арсен Аваков заявив: щойно Фірташ прилетить в аеропорт, його затримають. Бійці батальйону «Азов» стверджували, що теж затримають олігарха. Однак жоден центральний телеканал у понеділок про ці заяви не повідомив. Натомість «Подробности» каналу «Інтер» кинули всі сили на захист свого власника.

Спершу в бій за Фірташа вступив опозиціонер Вадим Рабинович: «Нардеп от "Оппозиционного блока" Вадим Рабинович сегодня обратился к главе Федерации работодателей — Дмитрию Фирташу — с призывом не приезжать из Вены на съезд Федерации работодателей в Киеве. Там планируют презентовать программу вывода украинской экономики из кризиса. Нардеп уверен: возвращаться на родину бизнесмену небезопасно».

Далі Рабинович звинувачував Яценюка у зриві приїзду Фірташа: «Я утверждаю, что премьер Яценюк собрал у себя в 16.30 три дня назад совещание, на котором присутствовали представители силовых структур, туда был вызван руководитель "Аероруха", которому была поставлена задача — сначала закрыть чартеры, чтобы один из граждан Украины, имеющий только один паспорт — не мог попасть в свою страну».

Після критики Яценюка з уст Рабиновича посипалися компліменти олігарху: «Фирташ едет сюда, простите, по-человечески я вам скажу. Второго числа, он хочет рассказать программу, которая разработана с десятками, сотнями экономических западных экспертов выхода страны из кризиса. Люди, что плохого в этом, расскажите мне? А знаете, что плохое? Потому что программа хорошая, но по ней понятно, что год нами управляли экономические бездари». Звісно, канал не дав можливості прем’єру Яценюку, голові МВД Арсену Авакову відповісти на закиди. Не було в матеріалі й коментарів незалежних експертів. Не пояснив канал і того, чому олігарха мали намір затримати і в чому його обвинувачують. Зате наступний сюжет — теж присвячений Фірташу: «Уже ближе к вечеру на сайте Федерации работодателей Украины появилось сообщение — ее глава Дмитрий Фирташ решил перенести возвращение в Украину. В заявлении говорится, цитирую (…) "Сегодняшняя власть сделала все, чтобы сорвать мой приезд в Украину и не дать реализовать этот план. Власть своими действиями поставила страну на грань банкротства. Она пытается убедить народ в том, что сегодняшняя катастрофическая экономическая ситуация — закономерна и неизбежна"».

«UA: Перший» натомість подав в ефір суху інформацію про те, що Фірташ в Україну не приїде, однак пояснив позицію Авакова: «Дмитра Фірташа заарештують, щойно він повернеться в Україну, попри те, що тут на нього немає жодного кримінального провадження". За словами Авакова, зробити це національній поліції дає змогу звернення Мінюсту США до Генеральної прокуратури України». Інші телеканали неприїзд Фірташа в Україну просто оминули.

Тим часом «Інтер» вирішує розкритикувати проект бюджету країни на 2016 рік. Журналіст підкріплює свої оціночні судження коментарями Олега Устенка та Еріка Наймана:

«Эрик Найман, экономист: Он более жестче, чем в 15-м году, он предполагает увеличение налоговой нагрузки. Бюджет, скажем так, военного времени, предполагающий, что украинская экономика не будет сильно расти, продолжится стагнация, депрессия.

Олег Устенко, экономист: Даже незначительные дефициты в условиях плачевной экономики просто практически невозможно финансировать, когда вы базируете свой прогноз на 2 % росте, после того как экономика на протяжении 14-го, 15-го года упала суммарно больше, чем на 20 %, то это скорее похоже на топтание на месте».

Несподівано серед експертів опинився міністр фінансів тіньового уряду Віктор Скаршевський, який зробив висновок із коментарів попередніх реальних експертів: «То есть правительство и дальше хочет загонять экономику в пропасть, и дальше хочет отбирать заработанные деньги у бизнеса и граждан».

Позиції урядовців у матеріалі немає. Журналісти послалися на те, що Кабмін їм відмовив, бо, мовляв, спершу треба порадитися з однопартійцями. Однак на камеру такого коментаря в каналу немає.

Інші канали про проект бюджету цього дня мовчали.

Зате «1+1» відстоював інтереси Геннадія Корбана: «Своїм рішенням апеляційний суд столиці відхиляє одразу дві апеляції від прокурорів та захисників Геннадія Корбана. (…) Такого результату лідер "Укропу" та його захисники чекали ще до початку засідання, бо, стверджували, справа політична». Серед коментаторів — виключно захисники підозрюваного й сам Корбан: «Следствие, которое сегодня возглавляет человек, который фабриковал дела против Тимошенко, остается работать при всех властях. Почему-то никто не задумывается о его люстрации. Для него нету ни сроков, ни принципов, ни вообще закона».

Натомість «Інтер» подав інформацію про рішення апеляційного суду щодо Корбана з дотриманням усіх стандартів, надавши слово як захисту, так і обвинуваченню.

Однак канал порушив професійні правила щодо Корбана в наступному матеріалі: «Замкомандира Правого сектора Валентин Манько, который в свое время был замкомбатом "Днепра-1", обвиняет Геннадия Корбана в присвоении 2 миллиардов гривен из бюджета Днепропетровска и хищении людей. Рассказывает, на него самого Корбан хотел "повесить" дело о похищении сотрудника Днепропретровского горсовета Александра Величко. Также Манько обвинил Корбана в покушении на свою жизнь, в его дом 27 ноября бросили боевую гранату. Подчеркнул — готов дать правоохранителям все необходимые показания». Заодно й пропіарив нову політсилу від «Правого сектора»: «В Украине появится новая политическая партия. Об этом сегодня заявил замкомандира "Правого сектора" Валентин Манько. Подробностей — не раскрыл, сообщил только, что в политсилу войдут волонтеры, добровольцы и сотники майдана». Можливості відповісти Корбану на обвинувачення «Подробности» не дали.

Ще однією топ-новиною дня стала заява депутата від «Народного фронту» Миколи Мартиненка про складення мандата. Її вже зареєструвала Верховна Рада. Однак «1+1» не спромігся пояснити, чому нардеп складає мандат, що його до цього спонукало: «Рішення нардепа скласти депутатські повноваження підтримали і його колеги по фракції. Заяву Мартиненка вони розцінюють як відповідальний крок, спрямований проти спроб очорнення уряду і влади і дестабілізації ситуації в Україні». Натомість ICTV розповів детальніше: «Нардеп переконаний: такі дії врятують коаліцію і уряд Арсенія Яценюка. А слідчі Генеральної прокуратури зможуть спокійно перевірити, чи справді до нього мають претензії правоохоронці Чехії та Швейцарії. Про це неодноразово заявляв нардеп і журналіст Сергій Лещенко». Аналогічна інформація з’явилась і на СТБ та «Україні».

5 канал, «Інтер» та «UA: Перший» промовчали взагалі.

«1+1» продовжує вести агресивну кампанію проти Михеїла Саакашвілі: «Чергова порція викривальних документів сьогодні оприлюднена депутатом пропрезидентської фракції. Михеїла Саакашвілі та його оточення звинувачують у здирництві в особливо великих розмірах».

Сюжет повністю побудований на припущеннях нардепа від БПП Дмитра Голубова. Спершу він показує фото, на якому нібито «за третім деревом» має бути «американський університет нового лідерства», де працював Михеїл Саакашвілі й отримував зарплату 200 тисяч доларів. Депутат стверджує, що його знайомий намагався потрапити в інститут, однак там висять замки на дверях, отже, університету не існує, доходить висновку депутат. При цьому не надає жодних підтверджень чи хоча б відео з телефона його знайомого, яке могло б довести фікцію такого закладу. Далі «ТСН» дає коментар із запереченнями Саашкашвілі, а потім стверджує: «Натомість документи, які оприлюднив нардеп від фракції Блоку Петра Порошенко, стверджує зворотне. Заробляти керманич Одещини почав, вже посівши високу посаду». На відео ми бачимо стос паперів на столі, але не зрозуміло, що в них. Далі, теж нечітко, Голубов демонструє листа, «який від імені радника губернатора розсилають одеським бізнесменам. У ньому прохання надати благодійну грошову допомогу фонду на благо Одеси. На рахунок фонду із серпня до листопада зайшло 26 мільйонів гривень». На основі чого журналісти зробили висновок про 26 мільйонів, невідомо. Замість доказів — наступна хвиля обвинувачень у бік Саакашвілі: Голубов звинуватив його в розкішних авто та міжнародних авіаперельотах для чиновників та грузинської співачки. А на відео ми бачимо платіжку фонду «На благо Одеси». Він перераховує компанії ТОВ «КП Аеростиль» 360 гривень, яка займається продажем авіаквитків. Однак у чому порушення закону щодо 360 гривень — невідомо.

Тим часом «Інтер» щедро піарить «Опоблок»:

«Вадим Рабинович призвал освободить Руслана Коцабу»; «Еще одна граната на пороге дома еще одного представителя ривненского "Оппозиционного блока". В этот раз прогремело на крыльце у экс-главы Ривненского района Василия Карпенчука. В "Оппозиционном блоке" произошедшее называют терактом и требуют, чтобы правоохранительные органы как можно быстрее расследовали преступления»; «О подкупе студентов партией "Єдність" рассказывали сразу же после голосования и наблюдатели, и эксперты», — не втихомирюється «Інтер». І додає коментар опозиціонера Олександра Пузанова: «Все знают о том, что было напечатано больше бюллетеней, чем позволено по закону. Тому есть даже документальное подтверждение, возбуждено уголовное дело, которое никто, кстати, пока что не хочет расследовать, и мы уже пишем в прокуратуру жалобы. Стремясь не допустить оппозицию, власть искусственно повышала явку, что и привело к тому, что по итогу оппозиция получила 4,9 % голосов избирателей. Этот Киевсовет обладает очень низкой общественной легитимностью. И, безусловно, он не может отражать волеизъявления людей. Особенно с учетом того, что там не представлена оппозиция. Там представлены только провластные силы».

«Депутаты от “Самопомощи” оказывают давление на избирательные комиссии в Кривом Роге — такое заявление появилось на сайте "Оппозиционного блока"». В цьому ж сюжеті«Подробности» критикують партію «Самопоміч»: «В тот же вечер главу городского избиркома облили зеленкой. А нардеп Семен Семенченко на своей странице в Фэйсбуке написал: "В Кривом Роге — революция Народовластия, а глава избиркома сбежал в неизвестном направлении», далі в ефірі — коментар голови міськвиборчкому Кривого Рогу Павла Гівеля: «Надоели эти постоянные провокации подонков. То врут, что я сбежал, то обливают зеленкой. Кроме того, были угрозы со стороны Милобога по Довгинцевской комиссии. Когда закончится этот беспредел — непонятно», і ще одне звинувачення: «Угрожали и главе Дзержинского райизбиркома. По словам Татьяны Ганжи — сам Семенченко». Звісно, можливості відповісти на обвинувачення Семенченку, Мілобогу не дали.

«Україна» тим часом без дотримання стандартів розповідає про ситуацію в компанії Ахметова «Запоріжсталь»: «Один из крупнейших металлургических комбинатов Украины "Запорожсталь" остался без света. Государство так не выплатило предприятию более 800 миллионов гривен долга. Из-за этого комбинат не смог рассчитаться за электроэнергию, и был временно отключен от сети. Руководство "Запорожстали" заявляет: если НДС не начнут возвращать, крупнейшее предприятие Запорожской области рискует остановиться в ближайшие две недели». Коментарів чиновників із цього приводу в матеріалі немає, зате є традиційний для каналу реверанс в бік Гумштабу Ахметова.

ICTV тим часом прорекламував Кучму: «У стінах фонду Леоніда Кучми відкрилася виставка картин юних художників».

«1+1» порушує негласне правило: не можна розповідати історії про самогубства, щоб не підштовхувати до нього інших: «У столиці студент-самогубець викинувся з вікна та дивом вижив», — розповідає з пишними деталями канал.

2 грудня, середа

«Інтер» продовжує піарити опозицію після заяви Юрія Луценка про те, що БПП не підтримає продект держбюджету на 2016 рік: «Не поддержат правительственный проект госбюджета и оппозиционеры. Пока не будут пересмотрены социальные показатели сметы. Об этом заявил депутат от "Оппозиционного блока" Михаил Папиев. По его подсчетам, минимальная пенсия уже должна быть 1660 гривен, а минимальная зарплата — 2131. Кабмин же закладывает в бюджет в два раза менше».

Замість пояснень урядовців — коментарі політтехнологів, близьких до «Опоблоку»:

«Руслан Бортник, политолог: Налоговая реформа и новый бюджет — это ключевые документы деятельности правительства. И неголосование за них партнеров по коалиции фактически означает вотум недоверия к правительству. Если говорить о бюджете, он как минимум по средним сегодня подсчетам на 10–15 млрд уменьшает финансирование социального сектора — медицины, образования, системы социального обеспечения. Безусловно, принимая такой проект госбюджета, политики понимают, что это серьезным образом ударит по рейтингам.

Вадим Карасев политолог: Кабминовский проект, который не получил одобрения у общественности, у парламентских сил, у парламентского комитета по налоговой политике, поддерживает только партия премьера — "Народный фронт". Все остальные политические силы, даже партнеры по коалиции, они хотят существенных изменений в Кабмине.

Андрей Золотарев, политолог: Если просуммировать то, что предлагает наш Минфин, это работа ликвидационной комиссии. Ликвидационной комиссии украинской экономики, которая загонит все, что осталось живое, в тень, которая сделает украинцев еще беднее».

Якісно проаналізував проект бюджету лише ICTV: тут є й про плюси, й про мінуси документа, коментарі експертів та дотичних до проблеми бюджету сторін. СТБ сконцентрувався на цитаті Яценюка замість розібратися в темі. Як і «Україна». Тут просто подали коротку інформацію без коментарів експертів.

Цього ж дня «Інтер», критикуючи бюджет, паралельно хвалив проект реформ від «Федерації роботодавців», президентом якої є співвласник каналу Дмитро Фірташ: «План реформ на ближайшие 10 лет представили на Х съезде Федерации работодателей Украины. Над стратегическим документом работали украинские работодатели, профсоюзы ведущие европейские политики и украинские эксперты».

Аналогічний матеріал вийшов на ICTV та «Україні».

«Інтер» вкотре пропіарив «Опоблок»: «А в Мариуполе итоги выборов уже подвели. По данным теризбиркома, лидирует "Оппозиционный блок". Политсила в горсовете получила 45 из 54 мест. Остальные девять мест разделили между собой партии "Сила людей" и "Наш край". В мэрской гонке победу одержал самовыдвиженец Вадим Бойченко. За него проголосовали 74% избирателей.Политики из "Оппозиционного блока" уже поблагодарили мариупольцев за их выбор. Голосование, говорится в заявлении политсилы, показало реальную картину настроения людей. Украинцы перестали доверять власти. Партии коалиции не преодолели 5-процентный бартер».

«Україна» традиційно похвалила роботу Гумштабу Ахметова, «1+1» — вкотре повертається до критики Кучми у справі Гонгадзе: «У справі Пукача можуть заслухати екс-президента Леоніда Кучму, колишнього голову його адміністрації Володимира Литвина та заступника Олексія Філатова. Відповідне клопотання подали представники Олексія Подольського», без надання коментарів іншої сторони.

3 грудня, четвер

«1+1» продовжує піарити «Укроп»: «Звернення до антикорупційного прокурора готують народні депутати від "Укропу". На з'їзді партії вони повідомили: мають докази фальсифікації справи проти Корбана. Зокрема, на колишніх бійців АТО тиснули правоохоронці і політики. Говорили на з'їзді про успіхи. Кажуть, що партія змогла увійти до четвірки найуспішніших на цих виборах. Отримала майже 2 тисячі депутатів різних рівнів і найголовніше — стала єдиною силою, що мала рівномірну підтримку в більшості регіонів країни».

Далі рекламує Віталія Купрія в сюжеті про арештованого польського громадянина: «На справі Орлова, на справі Корбана, на справі інший людей, до яких каральна машина застосовує фактично переслідування, тримає за гратами незаконно. Щодо цих справ треба реагувати на них і підняти цю дискусію на рівні одразу це Польща, Варшава і вона перейде по всій європейській спільноті».

5 канал пропіарив Порошенка: «Ситуацію на Донбасі телефоном сьогодні обговорювали президент Петро Порошенко та держсекретар США Джон Керрі».

«Інтер» — опозицію: «Миссия Европарламента — во главе с Пэтом Коксом. (…) Делегация обсуждает вопросы реформирования с нардепами. Накануне евродепутаты слушали представителей коалиции. Сегодня — встретились с оппозицией»; «Власть стремительно теряет рейтинги. Это показали выборы в Мариуполе, заявил глава оппозиционного правительства. Борис Колесников подвел итоги прошедших выборов. По его словам — партия "Оппозиционный блок" заняла второе место в стране. За эту политсилу отдали голоса около 12 процентов избирателей».

Ідентичні сюжети вийшли на ICTV та «Україні». Остання не забула Ахметова похвалити, та ще й Порошенка пропіарити: «Отказаться от слова "инвалид" и следовать международным стандартам, прописанным в конвенции ООН, предложил Петр Порошенко. Президент встретился с людьми с особыми потребностями. Пообещал — подписанный сегодня указ должен облегчить им жизнь, а специальные стипендии теперь будут получать больше паралимпийцев».

«Факти» також подали в ефір підозрілий матеріал про завод «АТЕК»: «Сьогодні бійці добровольчого полку "Азов" зірвали прес-конференцію керівника підприємства, як тільки він почав називати прізвища ділків, котрі стоять за рейдерським захопленням заводу. До зали зайшла група молодиків, багато хто в балаклавах. Вони стверджують, що тепер на підприємстві випускають техніку для АТО. На презентацію до вояків приїжджав навіть міністр внутрішніх справ Арсен Аваков», «Також генеральний директор "АТЕКу" Ігор Усенко нагадав, що 1 грудня Вищий Господарський суд України визнав законним вихід підприємства з процедури банкрутства. Оскільки акціонери погасили понад 22 мільйони боргу. І найгірше, що держава, потураючи рейдерському захопленню, втрачає 100 мільйонів доларів, які були готові вкладати приватні інвестори в "АТЕК"». У сюжеті представлено виключно позицію «АТЕКу»: ані коментарів Авакова, ані тих же військових, які є на території, суду, правоохоронних органів, зрештою.

Також канал пропіарив фонд дружини власника каналу Олени Пінчук «АнтиСНІД».

4 грудня, п’ятниця

Президент Порошенко обмовився під час урочистостей із нагоди Дня української армії. Сказав, що без внесу волонтерів «ми би все рівно перемогли, але б було набагато важче». Його слова, м’яко кажучи, обурили соцмережі. Редактори всеукраїнських онлайн-видань та популярні блогери й журналісти одноголосно засудили такі слова Президента. Однак ця хвиля не докотилася до всіх центральних каналів. Про помилку гаранта повідомили лише «1+1» та СТБ. Інші канали розповіли про Президента, який нагороджує бійців та виголошує полум’яні промови.

Тим часом «ТСН» «1+1» продовжує піарити Бориса Філатова: «Сесію ігнорують одразу кілька політсил. Разом із "Опоблоком" представники партії "Громадська сила" та депутати від "Самопомочі". Борис Філатов вже звинуватив депутатів у саботажі. Через бездіяльність народних обранців, каже, місто наразі не має ні секретаря міської ради, а ні виконкому. Суттєві складнощі виникають і з бюджетними, і кадровими питаннями. В "Самопомочі" звинувачення в спільній роботі з "Опозиційним блоком" відкидають».

Також «ТСН» видає в ефір корпоративну рекламу «Приватбанку»: «Оформив пенсію в "Приватбанку", вирушай до Риму. Учасник пенсійної програми найбільшого банку України, Володимир Баланцев із Києва, отримав дарунок — сертифікат на поїздку до Вічного міста».

«Інтер» продовжує критикувати бюджет, повторюючи одні й ті ж тези. Цитату Луценка про те, що БПП не голосуватиме за цей документ, і обурення опозиції: «Документ раскритиковали и в "Оппозиционном блоке". Там заявили: новые налоговые правила фактически уничтожат малый и средний бізнес», додали ще один коментар політтехнолога, близького до «Опоблоку», Андрія Золотарьова та економіста Олександра Савченка. Можливості уряду відповісти канал вкотре не надав.

«Україна» тим часом запросила в студію голову Федерації металургів України Сергія Біленького. Його розпитували про підвищення тарифів. Біленький одразу намалював апокаліптичну картину: «С позиции горно-металлургического комплекса, это чревато полной остановкой отдельных предприятий. На сегодня сложилась крайне неблагоприятная ситуация в отрасли, связанная с уровнем мировых цен на металлопродукцию, на железорудное сырье. Поэтому каждое необдуманное повышение, в том числе ж/д тарифов, рентной платы, невозмещение НДС в полном объеме своевременно, катастрофически влияет на состояние дел в нашей отрясли». Можливості відповісти уряду на критику тут також не дали. Зате в ефірі традиційно і без перебоїв вийшов сюжет про Гумштаб Ахметова. Також «Україна» пропіарила газету «Сегодня»: «Журналисты исполняют детские мечты. К своему 18-му дню рождению газета "Сегодня" отыскала 18 выпускников детдомов, чтобы исполнить их желания».

5 грудня, субота

«ICTV» знову піарить Порошенка: «Президент України Петро Порошенко сьогодні вручив воїнам АТО ключі від квартир у Василькові, поблизу Києва». Ідентичний матеріал вийшов і на «Україні», яка пропіарила в одному випуску компанію Ахметова «ДТЕК» та два матеріали присвятила роботі його Гумштабу.

ВИСНОВКИ

Центральні телеканали продовжують політику некритикування Президента, про що свідчить мовчанка більшості каналів щодо фрази Порошенка про не таку вже й велику вагу волонтерів у війні. Подія викликала суспільний резонанс, однак п'ять каналів із семи про неї не згадали. «Інтер» активно критикував бюджет-2016 і хвалив проект модернізації країни від команди Фірташа. «1+1» знову почав активну кампанію проти Михеїла Саакашвілі. Загалом упродовж тижня на центральних телеканалах вийшло 43 матеріали з ознаками замовності. Лідером стала «Україна» (15), далі — «Інтер» (14), «1+1» (7), ICTV (6) та 5 канал (1).

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот podrobnosti.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2022
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду