Про що мовчали новини в останній передвиборчий тиждень?

Про що мовчали новини в останній передвиборчий тиждень?

11 Листопада 2015
2232

Про що мовчали новини в останній передвиборчий тиждень?

2232
На звітному тижні жовтня надзвичайно високою була кількість матеріалів із грубими порушеннями стандартів, що можуть свідчити про замовний характер, на «Україні» та «Інтері». На інших каналах кількість таких матеріалів була значно меншою, а на «UA: Першому» їх майже не було. Моніторинг за жовтень 2015 року порушень стандартів новинної журналістики в ефірі шести загальнонаціональних каналів.
Про що мовчали новини в останній передвиборчий тиждень?
Про що мовчали новини в останній передвиборчий тиждень?

Примітка: дані за жовтень - дані за 19–24 жовтня, дані за 2015 рік – це дані за 13–19 липня, 20–25 квітня19–24 січня. 

Детально про методологію проведення моніторингу дивіться тут.

Моніторинг за липень 2015-го року тут.

1. Матеріали з порушеннями професійних стандартів,які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури). 

Загалом протягом звітного тижня в підсумкових випусках щоденних новин досліджуваних телеканалів була така кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури):

 Примітка: дані за 2015 рік — це дані за 19–24 жовтня, 13–19 липня, 20–25 квітня, 19–24 січня, за 2014 рік — це дані за 6–11 жовтня, 1–7 вересня.

На звітному тижні жовтня надзвичайно високою була кількість матеріалів із грубими порушеннями стандартів, що можуть свідчити про замовний характер, на «Україні» й «Інтері». На інших каналах кількість таких матеріалів була значно меншою, а на «UA: Першому» їх майже не було.

Більшість матеріалів з грубими порушеннями стандартів, які можуть свідчити про їх замовний характер, стосувалася на звітному тижні саме передвиборчої агітації. Таких матеріалів найбільше було на каналах «Інтер» і «Україна».

На «Інтері» в таких матеріалах стандарти порушувалися переважно на користь «Опозиційного блоку» й окремих його представників:

19 жовтня — «Опоблок» оскаржуватиме в суді нереєстрацію Добкіна.

20 жовтня — незбалансований звіт з засідання «опозиційного уряду».

Матеріал про позов кандидата в мери Києва від «Опоблоку» Пузанова щодо тарифів.

Юрій Бойко в якості експерта (!) коментує проблеми білоцерківського заводу.

21 жовтня — сюжет про те, що представники «Опоблоку» Пузанов і Рабинович провели «день добрых дел. Благотворительную акцию с таким названием сегодня провели оппозиционеры. С подарками приехали в один из столичных детских домов. Здесь живут 25 детей. Политики привезли им плазменный телевизор, компьютер, игрушки и сладости».

Цього ж дня — матеріал про підписання Олександром Вілкулом якогось меморандуму з якоюсь громадською організацією.

22 жовтня — «Опозиційний блок» без балансу в ефірі каналу звинувачує коаліцію в порушеннях на майбутніх виборах. Цього ж дня лідер блоку Юрій Бойко знову виступає експертом у матеріалі про проблеми фермерів із оплатою за газ. Ще один матеріал — Вілкул і Кучма заявляють про необхідність порятунку «Південмашу».

23 жовтня — «Опозиційний блок» і Михайло Добкін на Харківщині заявляють про майбутні фальсифікації на виборах проти них.

Крім того, на «Інтері» 22 жовтня — матеріал про поїздку Юлії Тимошенко до Мадриду, а 23 жовтня — про мітинг, організований нардепом Сергієм Капліним, близьким до співвласника каналу Сергія Льовочкіна, і його «Партією простих людей».

19 жовтня на «Інтері» матеріал про те, що укропівець Олександр Шевченко в Івано-Франківську підкуповує виборців. 23 жовтня — матеріал із бездоказовими й незбалансованими звинуваченнями конкурентів «Опозиційного блоку» по київських виборах у підкупі виборців. 24 жовтня — звинувачення Бориса Філатова в тому, що той направив своїх бійців як спостерігачів у Дніпропетровську.

На «Україні» 20 жовтня заява запорізького представника «Опоблоку». Ще один матеріал із коментарями Вілкула щодо приїзду до Дніпропетровська митрополита Онуфрія (УПЦ). 21 жовтня — Добкін про участь «Опоблоку» у виборах у Харкові. 22 жовтня — Вілкул із Кучмою про «Південмаш». 23 жовтня — про те, що Вілкула «підставляють».

І протягом тижня «Україна» щодня давала незбалансовані й без інформаційних приводів матеріали про те, що триває «тарифний майдан» Олега Ляшка.

«Інтер» та «Україна» протягом звітного тижня незбалансовано й неповно висвітлювали тему виборчого процесу в Маріуполі, ситуацію переважно коментували представники «Опозиційного блоку» або подавалися незбалансовані заяви голови ЦВК Михайла Охендовського, також на користь опозиційних сил. При цьому обидва канали старанно обходили увагою ключовий момент конфлікту, — що виборчі бюлетені друкувалися на підприємстві Ахметова.

Також обидва канали періодично подавали незбалансовано тему засідань Конституційного Суду щодо закону про люстрацію. Перевага в коментарях надавалася опоблоківцю Юрію Мірошниченку, думку нардепа Єгора Соболєва було перекручено за рахунок журналістських висновків.

На ICTV протягом тижня було 5 матеріалів на користь «Опозиційного блоку» й 6 матеріалів на користь представників інших політсил (Корбана, БПП, «Нашого краю», Кличка, Тимошенко й Капліна).

На СТБ таких матеріалів передвиборчої тематики було три. 22 жовтня — про заяву Вілкула й Кучми щодо порятунку «Піденмашу». 23 жовтня — матеріал про те, що Вілкула «підставляють», і синхрон Пінчука про те, який Вілкул хороший. І цього ж дня — про мітинг «Укропа» під ЦВК з синхроном Корбана.

На «1+1» таких матеріалів передвиборчої тематики було три, і всі 23 жовтня (напередодні «дня тиші»): матеріал про «тарифний майдан» Ляшка, без інформаційного приводу; незбалансований матеріал про те, що «Партія Відродження» оскаржує в Кривому Розі включення до виборчого бюлетеня двійника їхнього кандидата. І ще один матеріал, заявленою темою якого була передвиборча агітація, а в самому матеріалі імітувався баланс думок за рахунок подання коротких синхронів кандидатів в мери Києва Олександра Омельченка, Юрія Єханурова і Сергія Гусовського, а абсолютна перевага в матеріалі надавалася ще одному кандидату в мери, Геннадію Корбану, близькому до власника каналу Ігоря Коломойського. Крім того, в матеріалі подавалася узагальнена «думка соціологів»: «Та окрім спроб вразити яскравою кампанією, кандидати запам'яталися і ґрунтовнішими, ніж у минулі роки, програмами, кажуть соціологи». На підтвердження цього грубого висновку-узагальнення наводився синхрон маловідомого соціолога Громакова.

Протягом звітного тижня було два матеріали з некоректною подачею (без зазначення всіх необхідних даних опитування) соціологічних досліджень. Так, 19 жовтня на «Інтері» подавалися соцдослідження групи «Рейтинг» (яка має певні питання в своїй історії). «А вот замкнул бы тройку лидеров президентской гонки — оппозиционер Юрий Бойко. Его рейтинг вырос до 12,5 %». І в цьому ж матеріалі — повністю недостовірні дослідження якоїсь громадської організації «Право вибору» по Одеській області, в якої немає навіть власного сайту, лише сторінка в соцмережах: «Там лидирует "Оппозиционный блок". За оппозиционеров готовы отдать голоса четверть жителей области».

20 жовтня на «1+1» також недостовірно й вибірково подано результати соцдослідження маловідомого Центру дослідження комунікацій Active Group. У матеріалі штучно, тенденційно виділяються окремі результати «Укропу» по деяких регіонах і наводиться вигідний для партії Корбана синхрон керівника центру: «На реформы настроены весь избиратель "Укропа", 2/3 избирателей "Солидарности", все избиратели "Батькивщины", половина избирателей "Громадської сили". То есть, если мы это все просуммируем, получим очень сильно за 50 %».

Хоч це не є предметом розгляду моніторингу, але наводимо також список гостей у студіях різних каналів протягом звітного тижня.

На «Інтері»: 19 жовтня — Олег Ляшко, 20 жовтня — Олександр Пузанов (кандидат у мери Києва від «Опозиційного блоку»), 21 жовтня опоблоківець Вадим Рабинович.

На ICTV: 19 жовтня — Віталій Кличко, 21 жовтня — Олександр Пузанов.

На «Україні»: 20 жовтня — опоблоківець Юрій Бойко, 21 жовтня — опоблоківець Ігор Шурма, 23 жовтня — опоблоківець Борис Колесніков.

Канал «Україна» також щодня видавав в ефір матеріали про акції Гуманітарного штабу Ріната Ахметова.

«UA: Перший» і 5-й канал у передвиборчий тиждень взагалі не давали жодного матеріалу з порушеннями стандартів із виборчої тематики.

Певну частину матеріалів з ознаками замовності становили традиційні незбалансовані й з оцінковою лексикою звіти з «паркетних» заходів перших осіб держави, як-от:

19 жовтня: заява Порошенка про безвізові закони («Інтер» і СТБ);

20 жовтня: спільні заяви Яценюка і Авакова про правопорядок на виборах («1+1», «Інтер», ICTV, 5-й канал, «Україна»);

21 жовтня: різні заяви Порошенка в Івано-Франківську — про американські радари, про непотрібність мобілізації (всі канали без винятку); заяви Яценюка про створення посади міністра у справах АТО і про Насірова (всі канали);

22 жовтня: заява Порошенка про оновлення суддівського корпусу («1+1», 5-й канал, «Україна»); Порошенко на відкритті «Академії лідерства» («Інтер», ICTV, «Україна»);

23 жовтня: Порошенко зустрівся з керівниками моніторингових місій (всі канали, крім «UA: Першого»). І цього ж дня всі канали, крім «UA: Першого», подавали незбалансовані й некритичні, а часом компліментарні звіти про участь Яценюка та інших урядовців в інвестиційному форумі в Берліні. Цитати: «Німеччина обіцяє підтримку Україні. Наша країна своєю чергою рішучі реформи і боротьбу з корупцією… Чи додасть він <форум> інвестицій в Україні, покаже час, а от Ангела Меркель вже інвестувала свою політичну вагу на підтримку Україні… Ангела Меркель і Арсеній Яценюк демонстрували сьогодні повну гармонію та взаєморозуміння. Обидва очільники урядів відкрили інвестиційний форум а потім провели консультацію у відомстві канцлера. За їх присутності були підписані важливі угоди... Ангела Меркель хвалила Україну за реформи» («1+1»). «Там состоялся масштабный украинско-немецкий экономический форум… Сегодня в Берлине — украинский день. В немецкой столице внушительная делегация из Киева… Он <форум> проводится впервые. Но это тот случай, когда первый блин не комом» («Інтер»). «Рівень зібрання відзначила своєю присутністю канцлер Німеччини Ангела Меркель. Пані Меркель похвалила Київ за титанічні зусилля з виконання Мінських угод… Всі форуми, мабуть, схожі один на одного. Та це тільки на перший погляд. Бо для України ця конференція — можливість заявити всій Європі: в Україну варто інвестувати» (ICTV).

Серед інших подібних матеріалів можна ще звернути увагу на незбалансовану і без належних бекґраундів подачу звіту Міноборони по Іловайську (19 жовтня на 5-му каналі). В матеріалі взагалі не згадуються аргументи численних критиків, які звинувачують у іловайській трагедії головнокомандувача й керівництво Міноборони і Генштабу. 20 жовтня «1+1», СТБ і 5-й канал незбалансовано подають заяви Генпрокуратури про те, що вона не бачить російського сліду в розстрілі Євромайдану і звинувачення на адресу Наливайченка. При цьому канали не дають коментаря самого Наливайченка (який між тим був опублікований цього ж таки дня на УНІАНі), що він розчарований спробами ГПУ захистити Росію й готовий прийти на допит. 23 жовтня «1+1», «Інтер» і 5-й канал некритично також подавали заяви Мін'юсту щодо погодження Венеційською комісією судової реформи. «Інтер», 5-й канал та «Україна» також час від часу однобічно й критично неповно подають різноманітні інформації від СБУ й Генпрокуратури про затримання тих чи інших підозрюваних в організації теракту, в отриманні хабара тощо, часто називаючи при цьому підозрюваних злочинцями.

На звітному тижні таких матеріалів було два: на «1+1» — великий матеріал про відмінну роботу авіадиспетчерських служб аеропорту «Бориспіль» (який нині банкрутять на користь групи «Приват» Коломойського), на «Україні» — матеріал про укладання контракту між холдингом Ахметова «Метінвест» і заводом «Азовмаш».

В матеріалах із порушеннями стандартів, що можуть свідчити про ознаки замовності (цензури), канали порушують цілу низку стандартів.


 
2. Замовчання каналами суспільно важливої інформації у жовтні 2015:


Жоден із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

Громади Ірпеня, Бучі, Ворзеля і Гостомеля вимагають від влади втрутитися в ситуацію з незаконною забудовою земель (19 жовтня)


Жоден із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

ДНРівці здійснили обстріл позицій сил АТО поблизу Широкиного (18 жовтня)

Понад 800 фур гуманітарної допомоги від ООН не пускають на Донбас сепаратисти (22 жовтня)

Черговий російський «гумконвой» перетнув український кордон напівпорожнім без контролю українських прикордонників (22 жовтня)

Суд скасував арешт активів хімічного заводу Фірташа (22 жовтня)

Сепаратисти під Авдіївкою поновили обстріли українських позицій з автоматів і гранатометів (24 жовтня)

Сепаратисти «ДНР» заборонили «Лікарям без кордонів» діяльність на тимчасово окупованій території (24 жовтня).


Жоден із каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

ЄС вимагає від Росії пояснити наявність на Донбасі російських систем, які блокують зв’язок безпілотників ОБСЄ (21 жовтня)

ОБСЄ продовжує фіксувати порушення сепаратистами умов відведення озброєння (21 жовтня)

Інші прикметні теми, замовчані всіма каналами:

Петиція про припинення електропостачання окупованого Криму набрала понад 25 тисяч голосів (18 жовтня)

Суд зобов’язав прокуратуру почати розслідування за скаргою на Олександра Вілкула за зловживання службовим становищем (19 жовтня)

Блок Порошенка веде до Київської облради власника магазинів, що працюють у «ДНР» (19 жовтня)

Петиція про припинення повноважень депутатів при невиконанні передвиборних обіцянок набрала понад 25 тисяч підписів (19 жовтня)

Ще в травні цього року СБУ передала до Генпрокуратури документальні докази участі Суркова і ФСБ в організації розстрілів Майдану — Наливайченко (19 жовтня)

МЗС жорстко засудив захоплення Росією культурних, матеріальних і історичних цінностей України в Криму (20 жовтня)

У Краматорську «Опозиційний блок» висунув кандидатом до міськради сепаратиста, який воював в угрупованні Гіркіна (20 жовтня)

Міненерго просить у Кабміну збільшити нормативи споживання газу населенням без лічильників майже на 50 % (21 жовтня)

Суд скасував арешт активів хімічного заводу Фірташа (22 жовтня)

За рік заробітки українців у доларовому еквіваленті впали на третину (22 жовтня)

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

 

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот sobytiya.tv
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2232
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду