Про що мовчали новини у липні 2015-го року

Про що мовчали новини у липні 2015-го року

10 Серпня 2015
12948

Про що мовчали новини у липні 2015-го року

12948
Більшість телеканалів некритично подають усі заяви Петра Порошенка. Узагальнений моніторинг за липень 2015 року матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (або цензури) в теленовинах, а також випадків замовчування важливої для суспільства інформації.
Про що мовчали новини у липні 2015-го року
Про що мовчали новини у липні 2015-го року

Детально про методологію проведення моніторингу дивіться тут.

Моніторинг за квітень 2015-го дивіться тут.

1. Матеріали з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури)

Загалом протягом звітного тижня в підсумкових випусках щоденних новин досліджуваних телеканалів була така кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури):

 

Протягом звітного тижня липня, порівняно з даними за квітень, на телеканалах «Інтер», ICTV, «1+1» і «UA:Першому» відчутно зросла кількість матеріалів з ознаками замовності. На решті каналів кількість таких матеріалів залишалася сталою.

Значну частину матеріалів з ознаками замовності на більшості каналів становили «протокольні» повідомлення про заяви чи дії високопосадовців. У цих матеріалах надаються лише позиції високопосадовців, натомість ігноруються думки їхніх політичних опонентів і представників тих соціальних груп, яких безпосередньо торкається кожне обговорюване питання. В цих матеріалах немає необхідних експертних оцінок та бекґраундів. Також часто порушується стандарт достовірності інформації, коли джерела тієї чи іншої інформації не зазначаються, зазначаються неконкретно або узагальнено. Зокрема, більшість каналів так подавала заяви президента щодо подій у Мукачевому на засіданні Воєнного кабінету РНБО 13 липня, про те, як 14 липня Порошенко «мирив» Шокіна з Сакварелідзе, про призначення Москаля 15 липня, про те, як 16 липня Верховна Рада послухала виступ Порошенка і проголосувала за відправлення конституційних змін до Конституційного суду. Таких матеріалів за участю президента була велика кількість 17 липня – на різних каналах про різне: Порошенко на жалобній церемонії роковин катастрофи МН1 і Порошенко створив робочу групу з розслідування катастрофи, Порошенко на «Арселор Міттал», Порошенко про ймовірність військового вторгнення РФ, про контрабанду в прифронтових регіонах, про прийняття закону щодо децентралізації. З 13 по 15 липня більшість каналів так висвітлювала зарубіжне турне прем’єра Яценюка, а 17 липня у Верховній Раді – про його звіт з поїздки. Так само частина каналів відстежувала рухи Віталія Кличка: київський мер звільнив замдиректора департаменту містобудування, мер «інспектував» столичні вулиці тощо. На «UA:Першому» саме подібні матеріали й дали відчутне збільшення показника, зазначеного в таблиці 1.

Центральною темою першої половини звітного тижня був розвиток подій у Мукачевому. Цю тему канали розвивали здебільшого суто репортажно, ніхто не робив спроби розслідувати справжні обставини. При цьому «Інтер», використовуючи грубі порушення стандарту відділення фактів від думок (висновки і оцінки журналістів, голослівні припущення і версії), вибудовував дві сюжетні лінії – негативну про дії влади, зокрема МВС, і також негативну щодо «Правого сектору». Ось цитати з матеріалів «Інтеру» за 13 липня:

«Вмилициизаявляли: группа «Правогосектора», которая засела на горе, оцеплена. Сегодня мы видели, как колона бэтээров направлялась в сторону, где могут находиться беглецы. Впрочем, все это больше напоминает показуху. Об этом же говорит и то, что подозреваемых сегодня видели в селе Бобовище».

«Тем не менее, история с походом в магазин наталкивает на мысли».

«Даже губернатор в эфире одного из каналов своеобразно признал- контрабанда в области процветает… На оговорку губернатора по Фрейду - обратили внимание все».

«Кто крышует, кто беспределом занимается, а кто просто бездействует».

«Массу вопросов кстати вызывает и субботнее видео из Мукачево, которое МВД опубликовало в доказательство того, что бойцы Правого сектора первыми открыли огонь на поражение. Похоже, что снимали с двух точек двумя разными камерами. Обратите внимание на качество видео. Оно достаточно высокое и явно сделано не камерами наблюдения. Кроме того, в Интернет выложен не целый файл, а только его фрагменты. Отсутствует и сам момент убийства. И можно лишь предполагать - откуда прилетела пуля. Непонятно в кого стреляет Правый сектор. Камера всегда направлена только в их сторону. Время от времени пропадает звук. Почему? Не убрал ли редактор компроментирующие разговоры? Милиция приехала подозрительно быстро. Автомобили Правого сектора сразу же стали блокировать. И таких странных деталей достаточно много. Напрашивается вывод - если это не видео случайного свидетеля - значит ко всей операции готовились заранее».

Показовим є і те, що в цій темі (як, утім, і в деяких інших) «Інтер» надає широку трибуну для критичних щодо влади (і не збалансованих думками представників влади) коментарів сталому набору політиків, зокрема представникам «Опозиційного блоку» (найчастіше це Юрій Бойко), керівнику групи «Воля народу» Ігорю Єремеєву, «радикалу» Олегу Ляшку і очільниці «Батьківщини» Юлії Тимошенко (два останніх хоча формально і входять до владної коаліції, виступають завжди з популістично-критичних щодо влади позицій. Також «Інтер» чомусь надає слово народному депутату Сергію Капліну, який закликає Авакова піти у відставку (зрозуміло, думки у відповідь не представлено).

13 липня з усіх каналів лише СТБ повністю подає синхрон представника «Правого сектору», який згадує про велике угруповання озброєних «тітушок», які чекали на них на базі у Ланьо. Заяву ПС, де повідомлення про захоплення бійцями організації хлопчика в заручники названо «брудною інформаційною технологією» повноцінно цитує лише «1+1», частково ICTV, інші канали в кращому разі коротко кажуть про «заперечення».

14 липня не всі канали згадують заяву «Правого сектору» про те, що двоє бійців у Закарпатті здалися силовикам добровільно. Так само більшість каналів не згадують про Миколу Йовбака, цивільного, який зі зброєю «допомагав міліції» під час перестрілки. Натомість «Інтер» подає і далі власні версії та оцінки подіям: «Мукачевский узел. В нем сплелись сразу несколько интересов. И сразу несколько фигурантов начали топить друг друга». Так само на «Україні»: «Что или кто стал причиной расстрела в Мукачево? Версий у правоохранителей несколько. Но чаще всего фигурируют фамилии двух народных депутатов. Михаила Ланьо и Виктора Балоги - бывших соратников и бизнес-партнеров. Они вину перекладывают друг на друга». І схожий набір коментаторів (Бойко, Тимошенко, Ляшко).

15 липня всі канали розповідають про «перезавантаження» влади на Закарпатті – переважно цитуючи Порошенка. «Інтер», крім того, продовжує вибудовувати власні голослівні версії і оцінки різних подій у Закарпатті: «Помните - в конфликте засветились сразу три стороны. Одна из них - милиционеры, присутствие которых на месте вызвало много вопросов у общественности. Ответы на них давали достаточно путанные - как в областном главке, так и в министерстве внутренних дел. Подписались ужгородские милиционеры и за неопознанного вначале субъекта в спортивных брюках с оружием в руках… В Мукачево он довольно известная личность. Правда, в криминальных кругах… Несмотря на все эти эпизоды, в милиции ничего плохого сказать о Йовбаке - не могут». «Если бы во всей этой истории не было убитого и раненных, можно было бы посмеяться». «По нашей информации, вскоре, Йовбак, вообще, может покинуть Украину и перебраться в Румынию. Граница, как известно, для избранных беглецов - открыта». «Субботняя бойня обнажила страшные язвы региона. И новые факты, всплывающие ежедневно, лишь усугубляют этот диагноз».

17 липня «Інтер» повідомляє, що «Аваков решился на поездку в Закарпатье… А министр внутренних дел - собирается ехать в Закарпатье только завтра. Спустя неделю! Во всяком случае, об этом Арсен Аваков - сказал сегодня во Львове. Мало того. Он даже не знает точно - сколько бандитов - как он выразился - бегают по лесам. Зато заявил, что с ними есть какой-то диалог».

З інших тем, 14 липня майже всі канали вкрай неповно, згладжено, без попередніх заяв Сакварелідзе і Касько, повідомляють про те, як Порошенко «мирив» Сакварелідзе з Шокіним на камеру.

16 липня більшість каналів висвітлювали засідання Верховної Ради щодо внесення змін до Конституції незбалансовано, базуючись переважно на позиції і аргументах, які озвучував в ВР Порошенко. На ряді каналів звучать оцінки журналістів: «Крапку в дискусії з рештою ставлять прем'єр і президент… Результат у 288 голосів є показовим» («1+1»). «Оппозиция, хоть и голосовала за изменения в Конституцию, критикует многие пункты законопроекта» («Інтер»). «Рада сьогодні зробила великий крок до децентралізації. Бурхливо, емоційно - із читанням віршів та присяги. Народні обранці таки внесли в порядок денний проект змін Основного закону. І направили його на висновок до Конституційного суду. Ця історична подія відбулася у день 25-річчя ухвалення Декларації до державний суверенітет» (ICTV). «Избранники прислушались, и сделали первый шаг к Конституционной реформе» («Україна»). До стандартного набору коментаторів на «Інтері» додається Наталія Королевська.

З окремих тем. «1+1» протягом тижня робив позитивні матеріали про новостворену людьми Коломойського партію «Укроп» і однобічно (на користь кандидата Геннадія Корбана) висвітлював передвиборні події у Чернігові. 14 липня на «Інтері», ICTV та «Україні» вийшли компліментарні матеріали про те, що Віктор Пінчук отримав премію американського фонду. 15 липня «Інтер» і «Україна» однобічно і з оцінками подають звинувачення Королевською влади у тому, що «детские дома лишились поддержки власти после реформ». 16 липня ICTV і «Україна» незбалансовано і з оцінками подають звинувачення на адресу влади, висловлені Борисом Колесніковим.

І протягом тижня – велика кількість матеріалів з ознаками замовності на «Інтері» на різноманітні теми. 14 липня – про круглий стіл, організований структурою Фірташа («Агентство модернізації України»); сюжет про те, що «милиция покрывает мэра Полтавы, сбившего людей», який базується на звинуваченнях представників «Партії простих людей» нардепа Капліна. 15 липня – матеріал про бігборд, який (за версією журналістів «Інтера») спрямований проти міністра інфраструктури Пивоварського (цитата: «Огромный билборд с надписью "Пиво+Бейлис". А папа знает?" появился на стене многоэтажки возле здания Мининфраструктуры. Содержание его достаточно скандальное. Подтекст расшифровывают сотрудники министерства - знающие толк в подковерных делах ведомства. Уверяют - "Пиво" - это министр инфраструктуры Пивоварский, а Бейлис - советник главы президентской администрации - Михаил Бейлин, с подачи   - якобы - и происходят все ключевые назначения в Мининфраструктуры. Намек рекламодателя для сотрудников прозрачен - если о проделках "парочки" узнает Порошенко - тем несдобровать»). 16 липня – матеріал про те, що Віктор Шокін «в 1,5 рази ефективніший» за Махніцього та Ярему. Цього ж дня однобічний, без належного бекграунду матеріал про те, що ЄС виключив з «чорного списку» Андрія Портнова, який «преследовался по политическим мотивам». 17 липня великий матеріал з голослівними обвинуваченнями митників у «кришуванні» контрабанди на дорозі до Криму. Того ж дня – однобічний матеріал про те, що колишній «регіонал» Михайло Папієв звинуватив «Народний фронт» в «кришуванні корупції». І матеріал про звинувачення колишнім «Регіоналом» Миколою Скориком Саакашвілі в нецільовому використанні бюджету.

На звітному тижні найбільше матеріалів з проявами рекламного характеру було на каналі «Україна» (три – і це без врахування численних матеріалів про роботу «Гуманітарного штабу Ахметова», які віднесено до загалу матеріалів із ознаками замовності політичного характеру і враховано в таблиці 1). 13 липня на каналі вийшов в ефір матеріал, де непрямо обстоюються інтереси концерну ДТЕК, про те, що «за два месяца судебных заседаний, столичный суд до сих пор не получил от Генпрокуратуры никаких доказательств нарушений интересов государства от приватизации «Днипроэнерго». 15 липня на «Україні» вийшов матеріал з однобічними звинуваченнями каналу «1+1» у тому, що той транслює російські серіали без прокатних свідоцтв. Слова у відповідь керівництву «1+1» не надано. 17 липня на «Україні» вийшов матеріал про те, що президент Порошенко взяв участь у запуску домни на заводі «Арселор Міттал». Такий самий матеріал того дня вийшов в ефір і на Першому каналі. Ці матеріали були незбалансовані, без бекґраундів, виключно позитивні щодо заводу. Крім того, що їх можна вважати рекламним проявом, ці ж матеріали мають всі порушення стандартів, які можуть бути ознакою замовності (відтак їх враховано і в таблиці 1).

На каналі «Інтер» 15 і 16 липня вийшли в ефір незбалансовані і з порушеннями інших стандартів матеріали про те, що міліція начебто побила охорону нафтобази «БРСМ-Нафта» у Переяславі-Хмельницькому і начебто розкрадають паливо і майно («Избитый милиционерами охранник  уже написал заявление в милицию. Но станут ли там привлекать к ответственности своих коллег?» «И сотрудники, и журналисты в итоге все же прорвались на базу, но так и не смогли проверить, что и сколько пропало после так называемых «следственных действий»).

На каналі ICTV 16 липня вийшов в ефір матеріал про те, що «металурги знову на голодному пайку», тому що квоти на вивезення металобрухту з країни примушують металургів для виробництва сталі використовувати більш дорогий чавун. У цьому матеріалі з порушенням основних стандартів інформаційної журналістики обстоюються бізнес-інтереси власника каналу Віктора Пінчука. І того ж дня на каналі вийшов в ефір сюжет, який рекламує книгу Юрія Щербака «Трилогія часу» (Як стверджує канал, «книжка вже в продажу і її буквально розмітають з полиць»).

На каналі «1+1» 14 липня вийшов в ефір матеріал про те, що авіакомпанія власника каналу «МАУ» доправила до Австрії на реабілітацію трьох поранених бійців та волонтерку. А 17 липня – матеріал про те, що «МАУ» доправила за кордон на операцію хвору дитину.

У матеріалах з порушеннями стандартів, що можуть свідчити про ознаки замовності (цензури) канали порушують наступні стандарти:

2. Замовчання каналами суспільно важливої інформації у липні 2015:

 (У повному розмірі тут)

Жодний з каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

Власники МАФів автівками заблокували рух на Хрещатику (13 липня)

У повному розмірі тут

Жодний з каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

  • ООН: На Донбасі зруйновано будинок кожної п’ятої сім’ї переселенців (13 липня)
  • РФ втричі збільшує кількість своїх підводних човнів у Чорному морі (14 липня)
  • МЗС України заявляє категоричний протест щодо рішення проводити суд над Савченко в Донецьку Ростовської області (15 липня)
  • Майже 1,3 млн. жителів окупованих територій України потерпають від нестачі чистої питної води – ЮНІСЕФ (15 липня)
  • Бойовики обстріляли пост спостерігачів ОБСЄ з важкої зброї (17 липня)
  • Бойовики заподіяли на 5,5 млрд.грн збитків транспортній інфраструктурі Донбасу (17 липня)
  • Формування бойовиків під керівництвом РФ перетворюються на армію чисельністю в 34 тисячі вояків – Міноборони (17 липня)

Жодний з каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

  • ОБСЄ: з кінця квітня ситуація з безпекою на Донбасі погіршилася (13 липня)
  • Кемерон: дедалі більш агресивна Росія є однією з найбільших загроз для Великобританії (13липня)
  • ЄС чекає ретельного розслідування інцідента в Мукачевому – Томбінський (13 липня)
  • МВФ: закон про валютні кредити може завдати важкого удару по українських банках та їхніх клієнтах (13 липня)
  • МВФ закликає Раду не голосувати за сім податкових законопроектів (13 липня)
  • Австралія, Бельгія, Малайзія, Нідерланди і Україна звернулися до Радбезу ООН з проханням створити міжнародний трибунал по катастрофі МН17 (14 липня)
  • Глава Моніторингової місії ОБСЄ визнав захоплення Дебальцевого окупантами прямим порушенням Мінських домовленостей (15 липня)
  • Бойовики збили «Боїнг» навмисно за допомогою наданих Росією ракет – прем’єр Австралії (17 липня)
  • Ліберали і демократи Європарламенту закликали до створення трибуналу по трагедії МН17 (17 липня)
  • Міжнародне співтовариство наполягає на справедливому розслідуванні збитого МН17 – Нуланд (17 липня)
  • У разі ескалації ситуації на Донбасі тиск на Росію зросте – Нуланд (18 липня)

 

Інші прикметні теми, замовчані всіми каналами:

  • Комбат «Донбасу» звинувачує владу в підготовці до здачі Широкиного (13 липня)
  • Україна за півроку знизила агровиробництво майже на 10% (13 липня)
  • Ринок потриманих іномарок в Україні впав на 64% (13 липня)
  • Україна за півроку значно скоротила виробництво м’яса та молока (13 липня)
  • Компанія Фірташа значно збільшила свою частку в «Сумигазі» (13 липня)
  • Конституційний суд Росії дозволив не виконувати в країні рішення Європейського суду з прав людини (14 липня)
  • Компанія Фірташа в Криму обслуговує російський «патріотичний» форум за участі Дмитра Кисельова і російських націоналістів (14 липня)
  • Росія самовільно перенесла «держкордон» самопроголошеної Південної Осетії на півкілометри вглиб грузинської території (15 липня)
  • Спілка журналістів заявляє, що журналістське посвідчення мукачівського Йовбака є підробкою (15 липня)
  • Місія ОБСЄ ігнорує заклики України перевірити замасковану зброю бойовиків – генерал Таран (16 липня)
  • Виробництво олії в України за півроку впало на понад 20% (17 липня
  • Генконсул РФ в Одесі оголошений персоною нон-грата і видворений з України – СБУ (17 липня)

Примітка: за 2015 рік – це дані за 13 – 19 липня, 20 – 25 квітня, 19 – 24 січня, за 2014 рік – це дані за 6 – 11 жовтня, 1 – 7 вересня, 7 – 13 липня.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

 

 

 

 

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
12948
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду