Страсті за Єфремовим

Страсті за Єфремовим

1 Березня 2015
4803

Страсті за Єфремовим

4803
«Інтер» чинить відчайдушний спротив Нацраді, а ICTV молиться за Кучму. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах каналів «Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й та Перший національний 16-21 лютого 2015 року.
Страсті за Єфремовим
Страсті за Єфремовим

Кількість відвертих маніпуляцій і замовних матеріалів у новинах більшості телеканалів зменшилася до мінімуму, однак два з них — «Інтер» та «Україна» — виконують стахановську норму, щодня порушуючи стандарти на користь своїх інвесторів та політичних патронів. Після того, як влада спробувала вплинути на програмне наповнення «Інтера» та обмежити показ російського телекінопродукту, додалися й комерційно-корпоративні мотиви. Матеріали, про які йдеться, мають спільну рису: конфлікт у них висвітлюється завжди без балансу думок. 

16 лютого, понеділок

Головні теми дня — запеклі бої під Дебальцевим та Широкіним, перша прес-конференція новопризначеного Генерального прокурора Віктора Шокіна, арешт Олександра Єфремова.

Арешт голови фракції Партії регіонів Верховної Ради попереднього скликання Олександра Єфремова став однією з найсуперечливіших тем у новинах цього дня. «1+1», наприклад, обґрунтовує доцільність притягнення Єфремова до відповідальності: «Він був ідейним прихильником сепаратизму ще з Сєвєродонецького з’їзду, підтримував морально і не виключено, що фінансово, пропагував федералізм. Біло-синій лідер Луганщини Олександр Єфремов критикував владу, армію, звинувачуючи у всіх смертних гріхах, посилався при цьому на російську пропаганду. Не минув і рік, як за Єфремовим прийшли слідчі Генеральної прокуратури». Це своєрідна маніпуляція, адже на той час було відомо, що претензії до Єфремова стосувались економічних та посадових зловживань, а не сепаратизму, й лише згодом йому було повідомлено про підозру в іншій, «політичній» справі. Також у тексті безліч оціночних суджень і тверджень, не підкріплених доказами.

Не втратив нагоди підколоти Єфремова та його колег і 5 канал, який, втім, загалом висвітлив цю подію збалансовано: «Бідного, як церковна миша, Олександра Єфремова зголосилися взяти на поруки одразу сім народних депутатів, на що прокуратура зауважила, що саме ці депутати голосували 16 січня, зокрема, і за ці скандальні закони, і також прокуратура зауважила, що діяв він не один, а у змові з Калетником і Олійником, які зараз перебувають у розшуку, і тому є ризик, що якщо його відпустити, то також доведеться оголошувати в розшук і Олександра Єфремова».

Натомість «Інтер» говорить про політичне переслідування Єфремова, озвучуючи цю тезу вустами нардепа від «Опозиційного блоку» Наталії Королевської: «Очень важно, чтобы в нашей стране не было политических репрессий. Потому что это полностью изменит цикл истории». В наступному матеріалі — про судове засідання у справі, за якою підозрюють Єфремова, — про переслідування кажуть уже за словами самого Єфремова: «Сам Ефремов считает свое задержание — политическим преследованием по надуманным причинам. Об этом говорится на сайте Партии регионов. Вот цитата: "Им нужно сбросить на других вину за свои провалы. В качестве "жертвы выбрали меня". По словам Ефремова, он не скрывался от следствия и уверен, что может доказать свою правоту». Також на захист регіонала висловився нардеп від «Опозиційного блоку» Вадим Рабинович. Позицію прокуратури «Подробности» проігнорували.

«Україна» запросила до студії — вкотре вже — нардепа від «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула. Але цікаво, що ведуча Анна Панова порівняла арешт Єфремова із ув’язненням Юрія Луценка та Юлії Тимошенко:

«Олександр Вілкул: Я думаю, что тут все проще. Новая власть у власти уже практически год: курс доллара 25, остановлена экономика, война в стране, сами погрязли в коррупционных скандалах, постоянно друг друга обвиняют. И в этой ситуации заберут человека, который никуда не прятался, никуда не уезжал, не бегал. Ходил на все допросы. […] Это больше такая политическая ситуація.

Анна Панова: Ну, вы помните, политическая аналогичная история, когда больше 2 лет реальных сроков отсидели Тимошенко и Луценко. Тоже было отвлечением внимания, как считаете?».

У цій самій розмові Вілкул знову, як на минулому тижні, приписує досягнення домовленостей у Мінську своїй політичній силі, яка не брала участі в переговорах, але «боролася» за те саме: «Минские договоренности полностью соответствуют тому, за что Оппозиционный блок боролся последние полгода. Это и невозможность решения конфликта военным путем, это и возобновление выплат социальных пенсионерам, которые оказались заложниками этого конфликта, это и обмен пленными всех на всех. Сейчас мы будем инициировать в Верховной Раде, и мы добьемся этого, чтобы был создан специальный комитет по вопросам Донбасса».

СТБ, натомість, робить героєм Мінських домовленостей Леоніда Кучму — тестя власника каналу Віктора Пінчука: «Ще одна людина, яка віддала кількадесят годин на мирні перемовини, певна, що попереду ще не менше перемов. Підписант від України мінських угод, другий Президент України Леонід Кучма вважає, що відповідальність зараз на Росії і Європі…», «Леонід Кучма зізнається, що мінські переговори також війна політична. За зброю там слово і за кожну букву бій». Звеличування Кучми є типовою темою для корпоративної джинси телеканалів групи StarLightMedia.

Якщо затримання Єфремова розкололо медіа «синьо-помаранчевого спектру», то законопроект Василя Петьовки про заборону публікації неперевіреної інформації в мережі, навпаки, об’єднав. Ініціативу «фронтовика» однаково завзято критикують «Інтер» і 5-й, відповідно:

«Инициатива “Народного фронта” с медийными законами нашла продолжение — силами Василия Петевки, члена комитета по вопросам аграрной политики  Что предложил — контролировать блогеров. Уверен, надо запретить им публиковать непроверенную информацию, распространять сведения, касающиеся экстремизма, порнографии и даже содержащие бранные выражения. Кроме того — обязать каждого писать под настоящим именем и фамилией».

«Автор скандального законопроекту, який хотів контролювати активних дописувачів мережі Інтернет, заявив, він відкличе свій законопроект, якщо в ньому будуть вбачати загрозу свободі слова. Натомість медівники кажуть, що революція гідності ніби відбулася, а самої гідності від того не стало. Журналісти і досі проводять і доводять свої права в суді 171-ша стаття ККУ, яка передбачає відповідальність за перешкоджання професійній діяльності журналістів не застосовується в українських судах. Влада відповідає, проблему знаємо, вона тимчасова, незабаром її розв’яжуть. Натомість, медіа експерти такого оптимізму не мають».

Зауважмо, що на момент виходу матеріалів в ефір інцидент уже був вичерпаний — Петьовка відкликав свій законопроект. Але цього не було сказано в сюжетах.  Також «Інтер» і 5-й об’єднала відсутність у їхніх матеріалах позиції «Народного фронту» або самого автора законодавчої ініціативи.

Про звільнення директора концерну РРТ Олександра Півнюка розповіли тільки Перший національний та «Інтер». Другий, за традицією, згадав у цьому контексті Миколу Княжицького та Володимира Сівковича: «Кабмин все же уволил гендиректора Концерна радиовещания, радиосвязи и телевидения Александра Пивнюка, которого связывают с нардепом Княжицким и замсекретаря СНБО времен Януковича — Сивковичем. […] Сотрудники концерна обвиняли Пивнюка в финансировании сепаратистских и российских СМИ на Донбассе за счет бюджета». І, як завжди, не дав змоги відповісти на звинувачення ні Півнюкові, ні Сівковичу з Княжицьким. Перший національний подав інформацію нейтрально, однак позиції Півнюка також не навів. Загалом для адекватного висвітлення цієї ситуації вкрай необхідна експертна думка та хоча б спроба журналістського розслідування.

Доброчинність Ахметова в понеділок вихваляє не лише «Україна» (один сюжет), а й «Інтер» («Будут помогать до полного восстановления мира. Еще более миллиона продуктовых наборов раздадут жителям оккупированного Донбасса в течение ближайших трех месяцев. Об этом сообщили в гуманитарном штабе "Поможем". Речь идет также о медикаментах — инсулине, кардиопрепаратах, гигиенических наборах»), і навіть ICTV.

17 лютого, вівторок

Головні теми дня — вуличні бої в Дебальцевому, вихід Єфремова під заставу.

У вівторок Кабінет Міністрів представив Верховній Раді зміни до державного бюджету на 2015 рік. «Інтер» та «Україна» зробили наголос на претензіях, які висловили до цих змін депутати як опозиційні, так і коаліційні:

«Юлия Тимошенко, народный депутат: Це непрофесійний документ. Цим законопроектом, який поданий до парламенту, пропонується на 15% знизити пенсії всім працюючим пенсіонерам. Сумарний борг України практично доходить до 90% ВВП. Такого не було ніколи.

Юрий Бойко, народный депутат от "Оппозиционного блока": На жаль це суто косметичні якісь речі. Збільшена дохідна частина бюджету за рахунок збільшення тарифів і рентних платежів, встановлені додаткові мита на кордоні. Тобто це буде збільшення зростання цін. А саме головне, що закладена інфляція на рівні 25% при тому, що немає індексації зарплат і пенсій».

Логічним було б поставити запитання й почути відповіді на закиди від самих урядовців, однак новинарі з «Інтера» та «України» пішли іншим шляхом. До студії «України» запросили нардепа від «Опозиційного блоку» Нестора Шуфрича (напередодні, нагадаємо, був Олександр Вілкул), який коментував поточні події, зокрема висловився за те, щоби здати терористам Дебальцеве: «Это очень преступно сегодня от наших ребят ожидать того, что они будут гибнуть, понимая все равно, как это было с Донецким аэропортом, это территория в итоге, временно, я уверен, будет передана под контроль ДНР в данном случае. И мы должны понимать ответственность за жизнь людей. Надо ли ради амбиций рисковать и подвергать риску жизни наших солдат?».

ICTV другий день поспіль наголошує на визначальній ролі Леоніда Кучма — тестя власника каналу Віктора Пінчука — в мінських перемовинах: «Офіційний представник України у контактній групі Леонід Кучма не приховує — політики самі пережили справжню словесну війну. Але надія на мир є». А заодно і фонд Кучми хвалить: «За серйозними миротворчими переговорами Леонід Данилович не забуває про свій фонд та його головне покликання — підтримка молодих українських талантів. У свої 9 вона написала десятки віршів, видала збірку. Катерина — дитина-самородок з Вінниччині. У Фонді "Україна" сьогодні читає далеко не дитячі рими — власну молитву за Україну». Аналогічний за змістом матеріал вийшов на СТБ.

«Інтер» далі маніпулює на користь Олександра Єфремова, цього разу залучаючи свого постійного «правильного» політкоментатора Руслана Бортника: «Депутати по Конституції не несуть відповідальності за свою політичну позицію. В той же час Єфремов, на відміну від того ж Калєтніка чи Олійника, не організовував голосування, не легалізовував це голосування. Самі ці закони не визнані злочинними». В матеріалі є недостовірні посилання-узагальнення: «Пока Ефремов под стражей, в прокуратуре дорабатывают другие статьи Уголовного кодекса, по которым обвиняют бывшего депутата. Такие как финансирование сепаратистов. Но этим, скорее всего, не ограничатся, считают эксперты».

Після нетривалої перерви повертається «Інтер» до цілеспрямованої дискредитації «Приватбанку», що належить Ігорю Коломойському. Добре знайомий постійним глядачам «Подробностей» формат — лайф-сторі клієнтів банку, яких начебто обманули: «Кредитка от “Приватбанка” оставила практически голодной семью мелитопольца Сергея Кулинича. Мужчина должен банку деньги, которые у него же похитили с карточки. Случилось это перед Новым годом. Сергей заподозрил неладное, когда внезапно заблокировали его номер мобильного телефона. Дозвонившись на горячую линию Приватбанка, узнал, что с его счета кто-то снял 5 тысяч гривен […] Сергей не исключает, что мошенником может быть кто-то из сотрудников банка». Замість того, щоб дати слово банкові, творці матеріалу нагнітають емоції: «Сейчас обворованная семья надеется только на милицию. Что там смогут найти мошенников. А вот в репутацию банка больше не верит. Банк переложил всю вину на клиента. У Киевлянина Ростислава тоже с карты исчезли 15 тысяч гривен».

А для тих, хто не повірить на слово, що банк краде у своїх клієнтів, трохи поживи для роздумів про те, чи надійно тримати у «Приватбанку» свої гроші: «Такие случаи могут лишь подкрепить мнения, что финучреждение находится в сложном положении. В минувшем году “Приватбанк”, по данным сайта "Наши гроши", получил больше всех помощи от государства рефинансирования НБУ среди всех украинских частных финучреждений — 19 миллирадов гривен. Только за январь 2015, по данным НБУ, еще почти 2,5 миллиарда гривен». Усе це, знов-таки, без коментарів банку.

«Україна» й далі тримає оборону проти ініціатив заборонити російське телекіно. «Две недели спустя депутаты все еще не понимают, за что проголосовали. Одни уверены — запретили всю российскую видео продукцию. Другие настаивают — только ту, которая произведена с начала 2014 года. Окончательного текста закона на сайте Верховной Рады все еще нет. Но на столе спикера первый экземпляр уже лежит, говорит министр культуры», «Европейское или американское кино большинству телеканалов не по карману. Вот и придется показывать то, что снимут в Украине на скорую руку. Это если закон о запрете русского кино все-таки вступит в силу», — йдеться в матеріалі, де «забули» навести позиції автора або хоча б когось із симпатиків законопроекту. Загалом у висвітленні цієї теми «Інтером» та «Україною» простежується послідовна відмова від балансу.

Також у новинах «України» — незмінний матеріал про гуманітарну допомогу Ахметова.

18 лютого, середа

Головні теми дня — бої в районі Дебальцевого, обстріл Широкиного, роковини «мирного наступу» та нападу силовиків на Майдан.

Із наближенням річниці кривавих подій у центрі Києва близькі до «Опозиційного блоку» телеканали дещо послабили свою маніпулятивно-пропагандистську активність, очевидно, усвідомлюючи, що присутність в ефірі колишніх соратників Януковича в такі дні не піде їм на користь. Однак від захисту Єфремова повністю не відмовилися — до того ж, його цього дня звинуватили вже у закликах до повалення державного ладу та сепаратизму. Так, в ефірі «України» аргументи на користь Єфремова озвучує близький до «Опозиційного блоку» політкоментатор Кость Бондаренко: «Такое впечатление, что власть в данной ситуации пытается всячески найти любую зацепку для того, чтобы все-таки посадить Ефремова, чтобы все-таки он оказался за решеткой». Співрозмовнику підігрує ведуча:

«Анна Панова, ведущая: То есть вы считаете, что доказательств не достаточно?

Кость Бондаренко, политолог: Ну, видите ли, я просмотрел и не только я сегодня в принципе в открытом режиме есть большое количество его выступлений. И я, например, там не видел ни в одном из выступлений каких-то призывов к межнациональной розни, к тому, чтобы разжигать эту национальную рознь. Тем более призывов к сепаратизму. Наоборот он постоянно заявлял те моменты, которые сегодня лежат в основе Минских договоренностей. […]

Кость Бондаренко, политолог: Очень бы хотелось верить в то, что новый генпрокурор будет заниматься не только делами старой власти. Но и делами тех, кто причастен к расстрелам на Майдане.

Анна Панова, ведущая: Кто это? Это представители новой власти?

Кость Бондаренко, политолог: Пока неизвестно. Вы знаете, есть очень большое количество разных версий. Мы знаем, нам показывают видео, на котором, например, там некоторые нынешние народные депутаты от провластной партии помогают вывезти снайперские винтовки. Там есть целый ряд обвинений в адрес представителей новой власти».

Ба більше, «Україна» натякає, що переслідування Єфремова може бути помстою з боку Олександра Турчинова: «Вот прошлогоднее выступление лидера фракции Партии регионов, которые стали камнем преткновения: он обращался к Александру Турчинову». Позаяк офіційно про те, які саме висловлювання і чи тільки з парламентської трибуни, викликали претензії в прокуратури, не повідомлялося, вочевидь це або припущення, а бо дезінформація. Коментарів прокуратури в матеріалі немає, натомість до коментування на захист Єфремова залучено представницю «Опозиційного блоку» Наталію Королевську, яка знову каже про «зміну циклу історії»: «В принципе сегодня любого человека, кто как-то связан с востоком, можно привлечь и привязать к сепаратизму. Поэтому очень важно, чтобы в нашей стране не было политических репрессий. Потому что это полностью изменит цикл истории».

«Інтер» тим часом має інший клопіт — він отримав попередження від Національної ради з питань телебачення й радіомовлення за новорічний ефір. Новинарі, які після Нового року висловлювали своє обурення трансляцією російського концерту в ефірі власного каналу, тепер відкидають усі професійні стандарти та виступають на його захист у відверто маніпулятивному ключі.

Це й оцінкові судження («Русские методы 15-летней давности по работе с медиа апробируются в современной Украине. Сегодня Нацсовет вынес второе предупреждение телеканалу "Интер"»), і звинувачення влади у тиску на канал («"Интер" считает это попыткой продолжения давления и рейдерской атакой на канал. Об этом заявил в своем обращении […]. Также телеканал считает давление на него преступлением со стороны членов Национального совета по вопросам телевидения и радиовещания, который из политических, корыстных или коррупционных соображений организовал преследование самого популярного телеканала страны, новости которого ежедневно смотрит четверть населения Украины” — говорится в обращении»), і погроза судом («Телеканал "Интер" считает, что вынесение национальным советом второго предупреждения телеканалу "Интер" — неправомерное, не имеет под собой юридических обоснований. Мы обратимся в суд, и будем отстаивать свою правоту в суде. И я считаю, что это попытка рейдерского захвата телеканала "Интер"»). І, звичайно, група підтримки. Цього разу до неї увійшли Леонід Кравчук, «порошенківець» і друг «Інтера» Сергій Каплін («В країні готується небезпечний сценарій монополізації медіа-ринку. Для чого? Для того, аби окремі телеканали, які мають незалежну точку зору, не змогли висвітлювати об’єктивну сторону діяльної уряду»), ручні політкоментатори «Опозиційного блоку» Вадим Карасьов і Руслан Бортник.

Крім того, в матеріалі використано коментар медіаексперта Олександра Чекмишева, який раніше, принаймні публічно, не висловлювався на користь «Інтера». З його процитованих слів не зрозуміло, чи йдеться саме про «Інтер» і саме про поточну ситуацію: «Пригадується ситуація, як це все починалося в Росії. Коли під приводом боротьби з поганими олігархами власне кажучи Путін розчистив весь інформаційний простір, знищив всю російську телевізійну журналістику».

Зайвим буде казати, що запросити в ефір представників Національної ради й дати їм змогу пояснити своє рішення «Інтер» не схотів. Тому ситуація була висвітлена лише з одного боку. «1+1», натомість, досить детально висвітлив предмет претензій Нацради до «Інтера» й телеканалу «112», утримавшись, втім, від деяких деталей — скажімо, щодо того, що перевірка каналів проводилася у різні дні й що в того ж, наприклад, ICTV, були виявлені подібні до інтерівських порушення. Але цей канал попередження на отримав, як і сам «1+1». «Таке рішення ухвалили за результатами позапланової перевірки. Її проводили майже на всіх українських телеканалах. “Інтеру” попередження винесли за порушення умов програмної концепції, затвердженої в ліцензії, а також за прокат фільму без отримання прав на демонстрацію. 112-й канал отримав попередження за розпалювання ворожнечі, ненависті, приниження честі і гідності у програмі “Шустер live”. Для “Інтера” це вже друге попередження від Нацради цього року. Перше — за трансляцію кремлівського новорічного концерту за участі заборонених зірок. Зараз “Інтер” оскаржує його у суді».

Вадим Рабинович, який раніше завжди фігурував у матеріалах на захист «Інтера» від Нацради, цього разу має іншу функцію. Його синхрон лунає в матеріалі про парламентські слухання, де нардеп від «Опозиційного блоку» емоційно критикує уряд: «Они сейчас сделают все, что угодно, лишь бы получить еще кредит, чтоб можно было еще годик нормально прожить группе чиновников. А что будет со всем народом — не имеет значения никакого. 280 процентов, я могу вам сказать, если не знаете, это уничтожение украинского народа. 66 процентов на тепло — это уничтожение всех, кто не ворует. Вот все результаты Поэтому я считаю, что парламент должен собраться немедленно, прервать каникулы и поставить и поставить точку на экономическом правлении этого правительства, завившего нас в тупик, а людей полностью розоривши». Відповіді Кабміну на ці звинувачення глядачі не побачили.

У новинах «України» — традиційний блок піару Ріната Ахметова: матеріал про успішну роботу підприємства ДТЕК у Дніпропетровську та ще один — про гуманітарний рейс, який не пропускають на окуповані території (як стає зрозуміло з матеріалу, через невиконання певних нових вимог до оформлення гуманітарних вантажів).

19 лютого, четвер

Головні теми дня — бої під Маріуполем, рішення України просити ООН про введення миротворчих військ на Донбас, відмова «Нафтогазу України» платити «Газпрому» за газ, поставлений на окуповані території.

«Інтер» не припиняє зводити порахунки з Національною радою, висвітлюючи ситуацію лише з вигідного йому боку. «Телеканал "Интер" обратился в Генпрокуратуру Украины с жалобой на действия Нацсовета по вопросам телевидения и радиовещания  Нацсовет провел внеплановую проверку телеканала и этим — согласно закону Украины, превысил свои полномочия. […] В своей жалобе телеканал указал на действующую норму — проверки без разрешения Кабинета Министров или же самого телеканала запрещены. И несмотря на это, Нацсовет проверку провел и вынес второе предупреждение "Интеру"», — йдеться в матеріалі, у якому використано синхрон голови правління каналу Єгора Бенкендорфа, одначе немає іншої сторони.

«Добиває» «Інтер» і звільненого керівника концерну РРТ Олександра Півнюка: «За помощь российской и сепаратистской пропаганде на Донбассе его сначала отстранили, затем уволили  Но он продолжает игнорировать украинские законы. Коллектив концерна РРТ утверждает — их директор, уволенный в начале этой недели, не только беспрепятственно проходит на территорию РРТ, но и продолжает фактически руководить предприятием». Замість Півнюка слово дали Сергію Капліну, який укотре вже повторює звинувачення на адресу немилого «Інтеру» чиновника. «Інтер» не повідомляє, звідкіля він взяв, що Півнюка звільнено за «помощь российской и сепаратистской пропаганде на Донбассе». Адже в офіційному рішенні Кабміну про це не згадується жодним чином.

 

І ще один удар по Коломойському — цього разу по «Укрнафті»: «Государственная "Укрнафта" попыталась судиться с Кабинетом Министров Цель — исключить представителей государства, чиновников "Нафтогаза Украины", из аукционного комитета по продаже нефти и газа. […] И вот как прокомментировал судебное заседание народный депутат от Блока Петра Порошенко, Сергей Лещенко. На своей страничке в фейсбуке он пишет: цель иска — вернуть старую схему "Привата", по который продавали своим же фирмам сырье "Укрнафты" с эксклюзивной скидкой 15%", — конец цитаты. Как известно, группа Приват контролирует госкомпанию "Укрнафта", хотя у государства — контрольный пакет акций. Поэтому Лещенко называет ситуацию абсурдной». «Інтер» укотре вже використовує публічні дописи Сергія Лещенка, не даючи слова ані уряду, ані бодай іншим депутатам із коаліції (хоча, з огляду на належність Лещенка до Блоку Петра Порошенка, його дописи можуть бути сприйняті як позиція президентської фракції), не кажучи вже про «Укрнафту», групу «Приват» чи самого Ігоря Коломойського.

Своєрідний камінґ-аут здійснює в цьому випуску «Подробностей» Кость Бондаренко, якого новинарі «Інтера» позиціонують як незалежного експерта, хоча всі його коментарі завжди лунають у руслі та напрямку, вигідному «Опозиційному блоку». Коментуючи рішення влади закликати до вводу миротворців, він, подібно до Олександра Вілкула, який завжди приписує всі досягнення своїй партії, починає нахвалювати «Опозиційний блок»: «Єдиний позитивний момент від цього те, що дійсно не будуть гинути люди. Дійсно не буде рватися снаряди. Дуже цікаво, що коли два тижні тому саме з цією ідеєю виступив «Опозиційний блок» в парламенті. Практично всі політичні сили, які входять до коаліції парламентської, почали критикувати і говорити про те, що це неможливо. І пропрезидентські сили, і пропрем'єрські сили говорили про те, що це повний нонсенс, очевидно, що напевно іноді треба радитися коаліції із опозицією». Подібні коментарі свідчать про відверту заангажованість Бондаренка, який, утім, раніше не раз з’являвся на заходах «Опозиційного блоку» та недвозначно висловлювався на підтримку екс-регіоналів.

Крім того, «Інтер» піарить Наталію Королевську — депутатку від «Опозиційного блоку», що позиціонується як захисниця переселенців: «О вынужденных переселенцах. Они должны получать помощь от государства по упрощенной процедуре, а вместо этого — проходят круги бюрократического ада. Вместо немедленного оказания помощи соцработники посылают беженцев собирать десятки справок. Нужно "одно окно" — считают оппозиционеры. Это новый порядок оформления социальных пособий».

У новинах «України» у четвер — два матеріали про гуманітарну допомогу Ріната Ахметова.

20 лютого, п’ятниця

Головні теми новин дня — роковини найкривавіших розстрілів на Інститутській, бої на Донбасі.

Роковини «Небесної сотні» теленовини висвітлювали в режимі мало не спецвипусків. Історії сімей загиблих, прямі включення з Інститутської, сюжети про розслідування вбивства майданівців. Жоден із каналів не спекулював темою роковин і не використав її для політичного піару.

Проте навіть сумна дата не зупинила «Інтер» у його щоденних нападках на Національну раду. «Подтверждением того, что Нацсовет все-таки превысил свои полномочия, стал документ, обнародованный журналистами "Зеркала недели". Это проект распоряжения Кабмина, который пока без даты и позволяет Нацсовету проводить проверки без разрешения. Вот, что по поводу и действий Нацсовета, и нового Кабминовского распоряжения — думают эксперты», — йдеться в сюжеті. Окрім медіаексперта Тетяни Фоміної — керівника правового центру Незалежної асоціації телерадіомовників — у поняття «експерти» входить наш добрий знайомий Кость Бондаренко. «Это элемент цензуры. Это элемент давления на средства массовой информации. Поскольку в современно цивилизованном мире именно рынок должен регулировать деятельность того или иного средства массовой информации, а не некие регуляторные структуры», — каже він. Позиції Нацради в сюжеті вже традиційно немає.

Як і напередодні — втретє за тиждень — «Інтер» із доволі сумнівним інформаційним приводом піарить Наталію Королевську: «Вернуть гарантированные законом выплаты и льготы — требовали сегодня под Конституционным судом чернобыльцы, афганцы, инвалиды и ветераны войны Принимая бюджет 2015, правительство и парламент о них забыли, утверждают протестующие. Общественные организации подготовили иск — с просьбой защитить их права. Под бумагой подписались и полсотни депутатов. Обращение передали в Конституционный суд». Позаяк позиції влади в матеріалі немає, зате є розлогий синхрон Королевської, можна припустити, що й мітинг міг бути організований саме для її появи в кадрі. Аналогічний за змістом матеріал вийшов у новинах «України». Яка також не забула про щоденний піар ахметовської доброчинності.

21 лютого, субота

Головні теми дня — обмін полоненими та бої на Донбасі.

Попри відсутність свіжих інформаційних приводів, «Інтер» не припиняє приділяти надмірну увагу Національній раді з питань телебачення і радіомовлення, цього разу комбінуючи її з піаром Олега Ляшка та наїздом на медіабізнес Ігоря Коломойського — три в одному: «Проект кабминовского распоряжения о том, что Нацсовет может проводить внеплановые проверки средств массовой информации без согласия самого СМИ и правительства, комментируют политики. Напомню, документ вчера обнародовало издание "Зеркало недели". На своей странице в Фейсбук нардеп Олег Ляшко написал, что это позволит расправляться с неугодными медиа и "передеребанить рынок СМИ". И напоминает: уже сейчас телеканалы получили ряд предупреждений. А вот действиям некоторых СМИ нардеп просит дать оценку и Генпрокуратуру, и Нацсовет. Ляшко уже подготовил депутатский запрос. Речь идет о канале "1+1", который на минувшей неделе показал интервью со спикером так называемой "ДНР" Пургиным. Рекламе террористов не место в украинском эфире, считает Ляшко, и это в дальнейшем не должно повторяться». Зрозуміло, що позиції «1+1» і пояснень, про яке інтерв’ю йдеться, в якій програмі воно вийшло тощо, немає. Як і відповіді Генпрокуратури та Національної ради або підтвердження, що вони отримали звернення Ляшка й відреагували на нього.

Не припиняє «Інтер» і лінії незбалансованого захисту Олександра Єфремова: «Обвинение в разжигании межнациональной розни, которые выдвигают Александру Ефремову, незаконные, — заявляют защитники политика, ведь по законодательству депутаты не несут ответственности за политические высказывания. А именно, и речи Ефремова в парламенте и стали предметом рассмотрения в суде, — говорят юристы и требуют сделать заседание открытыми».

У суботу вперше за цей тиждень був упійманий на джинсі «1+1»: це корпоративний піар компанії Ігоря Коломойського. «На 400 тонн шкідливого пилу менше відтепер щороку будуть вдихати жителі Орджонікідзе на Дніпропетровщини. Містотворче підприємство — гірничо-збагачувальний комбінат — ввело в експлуатацію очисну споруду, яка затримує усі небезпечні викиди з агломераційної фабрики. І цим вирішило екологічну проблему, з якою місто жило понад півстоліття», — йдеться в сюжеті про Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат. Інші канали екологічного прориву в Орджонікідзе не зауважили.

А «Україна» не забуває про Ахметова: «Эрику срочно нужна была операция. Для его мамы, которая и сама инвалид, и социальных выплат не видела более полугода, эта новость стала настоящим шоком», «Мы обратились в фонд помощи Рината Ахметова и нам там помогли, потому что операция стоила 25 тысяч, — каже мама хлопчика. — У нас таких денег вообще не было». Хоча слід зауважити, що на цьому тижні кількість корпоративно-гуманітарного піару Ріната Леонідовича була помірною.

Висновки

Телеканал «Інтер» помітно вирвався вперед у перегонах маніпулятивних теленовин. Йдеться не лише про кількість, а й про якість та завзяття, з яким «Інтер» боронить інтереси «Опозиційного блоку», своїх інвесторів і свої власні. Показовою є категорична відмова від балансу в матеріалах, створених в інтересах власників: навіть тоді, коли без позиції влади, державних органів або критикованих компаній картина залишається геть неповною, до другої сторони журналісти не звертаються.

Протягом тижня ми зафіксували в новинах всеукраїнських телеканалів 37 матеріалів із порушеннями стандартів, що можуть свідчити про замовний характер. Із них 18 — у новинах «Інтера», 14 — «України» (з них понад половина — про Ріната Ахметова), по два на СТБ та ICTV, один — на «1+1».  Можливо, ці цифри були би більшими, якби не річниця трагічних подій на Майдані, на якій 18, 19 і 20 лютого зосередилися новинарі.

 

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот tsn.ua
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
4803
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду