Олександр Замковой для StopFake
19:52
П'ятниця, 27 Серпня 2021

Страна.UA чи Страна.RU: як підсанкційний сайт поширює заборонений російський контент та легітимізує погляди Кремля в Україні

8 843
Страна.UA чи Страна.RU: як підсанкційний сайт поширює заборонений російський контент та легітимізує погляди Кремля в Україні
Страна.UA чи Страна.RU: як підсанкційний сайт поширює заборонений російський контент та легітимізує погляди Кремля в Україні

Оригінал: StopFake.

20 серпня 2021 року на засіданні РНБО було ухвалене рішення про застосування санкцій стосовно головного редактора сайту «Страна.ua» Ігоря Гужви. Вже станом на 21 серпня користувачі не мали доступу до ресурсу, але згодом сайт було перенесено на нове доменне ім’я і наразі доступ до нього відновлено – але вже з нової адреси. 

У антирейтингу новинних сайтів, складеному експертами ІМІ, «Страна.ua» входить в ТОП-5 недостовірних українських ЗМІ, які, до того ж, вдаються до мови ворожнечі та маніпулятивних заголовків. При цьому «Страна.ua» входить до десятки найпопулярніших українських інтернет-ЗМІ.

«Страна.ua» – видання, яке нерідко асоціюють з російською пропагандою та інформаційною війною, яка ведеться проти України внутрішніми та зовнішніми зусиллями. Наскільки активно і яким чином «Страна.ua» вдається ретранслювати проросійські наративи в українському інформаційному просторі?

Для того, щоб це з’ясувати, ми промоніторили і порівняли публікації, які «Страна.ua» та низка російських пропагандистських медіа (РИА НовостиRTТАСС) розміщували у період 9-13 серпня 2021 року – період, що безпосередньо передував прийняттю рішення про накладенню санкцій. 

На сторінках «Страна.ua» помітні публікації  різної тематики, які містять посилання на російські ЗМІ: «Коронавірус веде до безпліддя та імпотенції – вчені» (посилання на РИА Новости), «Козак після зустрічі з Майєю Санду заявив, що Україна і Молдова не будуть влаштовувати блокаду Придністров’я» (посилання на «Sputnik Молдова»), «”Більш смертоносний, ніж інші”. Російський лікар-інфекціоніст розповів про новий штам коронавируса “Йота”» (посилання на РИА Новости), «ВООЗ планує схвалити російську вакцину “Супутник V” до середині вересня» (посилання на ТАСС) тощо. Нагадаємо, що рішенням РНБО від 23.03.2021 ці російські інтернет-ресурси, на які посилається «Страна.ua»,  знаходяться під санкціями та мають блокуватися усіма інтернет-провайдерами на території України. А отже публікація їх в цьому виданні – ледь не єдина можливість доносити їх регулярно українській аудиторії. 

Загалом моніторинг публікацій «Страна.ua» показав, що деякі з наративів, які висвітлювалися виданням з 9 по 13 серпня, цілком або частково збігаються з тематикою публікацій російських ЗМІ, взятих для порівняння (РИА НовостиRTТАСС). Наприклад, однією з найпопулярніших тем за цей період стали події на кордоні Білорусі та Литви (т.зв. міграційна криза), які активно обговорюються російськими ЗМІ, але через дуже специфічну дезінформаційну призму –  призму недотримання Литвою прав людини по відношенню до мігрантів: «Мінськ заявив про байдужість правозахисників до біженців на кордоні з Литвою”, “Лукашенко: ЄС призупинив проект з Білоруссю по будівництву центрів для мігрантів”, “Білорусь заявила про доставку Польщею групи біженців до кордону країни”, “«Цілеспрямована транспортування»: як влада Польщі та Литви видворяють мігрантів в Білорусію».

У той же час на цю тему «Страна.ua» публікує новину «У Білорусі показали відео, як литовці викидають вагітну іноземку без свідомості на кордоні» посилаючись на відео, взяте з телеграм-каналу «Sputnik Беларусь», яке взагалі не відповідає критеріям достовірності. Слідом виходить публікація «У Польщі слідом за Литвою і Латвією вирішили посилити охорону білоруського кордону через наплив мігрантів», посилаючись на РИА «Новости». На додачу, «Страна.ua» «висвітлює» новини про мітинги у Вільнюсі через введення ковід-паспортів «очима» проросійських телеграм-каналів: у новині «Люди не розходяться. У будівлі парламенту у Вільнюсі відбулися зіткнення» відео взяті з телеграм-каналів «Земля наша» та «Жовті зливи». 

Атаки на «російськомовних» у Середній Азії та «патрулі нациків»

Російські ЗМІ з початку серпня почали поширювати інформацію про «напади» на російськомовних громадян в країнах Середньої Азії. Відправною точкою став «напад» на російськомовну працівницю дитячого центру у Киргизстані 2 серпня. Ця тема дійшла до Держдуми і вже 9 серпня заголовки російських ЗМІ містили такі заяви: «У Держдумі запропонували заборонити тим, хто утискає російськомовних, в’їзд в Росію» – RTТАСС

Відголоски цих новин звісно ж докотилися і до «Страна.ua». Відтак вже 11 та 12 серпня видання розмістило на своїх веб-сторінках новини «У Росії від Казахстану зажадали пояснень з приводу “мовних патрулів” націоналістів”, “Росія заборонила в’їзд кривдникам росіян: азербайджанцеві і організатору мовних патрулів в Казахстані», «просвітивши» таким чином українців стосовно «мовного скандалу» в Росії – також через специфічну призму поширюваних російською пропагандою наративів. А джерелами інформації для цих  новин знову стали сайти РИА «Новости» та ТАСС.

Новини про «обстріли» ДНР та ЛНР – задля дискредитації інтерв’ю Зеленського

Телеканал «Дом» 5 серпня оприлюднив 45-хвилинне інтерв’ю президента України Володимира Зеленського про Донбас і Крим. І це не на жарт схвилювало Кремль. Наразі інтерв’ю має понад 220 тисяч переглядів і, звичайно, може мати вплив і на глядачів, що мешкають на тимчасово окупованих територіях України, так само як і на громадян РФ, адже записане воно російською мовою. Задля того, щоб мінімізувати інформаційний вплив цього інтерв’ю, російські ЗМІ вирішили «нагадати» своїй аудиторії про обстріли т.зв. ДНР/ЛНР з боку України та втрати з боку сепаратистів, які зазнає Донбас зараз і за весь час війни. Як ми бачимо, «Страна.ua» виступає регулярним рупором для так званих ДНР/ЛНР, ретранслюючи їхню пропаганду для української аудиторії, яка інакше би доступу до неї не мала.  

У ДНР заявили про понад 400 загиблих через обстріли

У ДНР заявили про трьох порушеннях перемир’я силовиками за добу

ЛНР звинуватила Україну в посиленні озброєння на лінії зіткнення

ЛНР звинуватила Київ у використанні трасуючих куль для підпалів

Лавров: видача російських паспортів жителям ДНР і ЛНР чи не порушує міжнародне право

У МЗС РФ стурбовані погіршенням ситуації в сфері безпеки на сході України

У ЛНР повідомили, що службовця Народної міліції республіки поранили в ході обстрілу

У ДНР і ЛНР створили комісії з пошуку зниклих без вести в конфлікті в Донбасі

СК Росії порушив справу за фактом поранення жителя Донбасу українськими силовиками

СБУ проведе масштабні навчання в Донбасі

«Коли машину підбили, він був ще живий»: житель Донецька Роман Винюков отримав смертельні травми при атаці ВСУ

«Страна.юа» повторює традиційні наративи російської пропаганди, в тому числі публікуючи матеріали про насадження ідеології нетерпимості по відношення до жителів Донбасу і причетності України до можливих провокацій на кордоні. Також видання ретранслює заяви міністра закордонних справ РФ про те, що “видача російських паспортів жителям Донбасу не порушує міжнародне право”

Коронавірус та вакцини

Окремо простежується зв’язок між публікаціями російських ЗМІ про коронавірус і ефективність вакцин та новинами” на цю ж тему, які виходять на «Страна.ua». Наприклад, новина «Польща продасть Україні вакцину від коронавируса з  терміном придатності, що закінчується» вперше з’явилася на РИА «Новости» 13 серпня. І вже через кілька годин ця ж новина зявилася на «Страна.юа».  Подібні новини у той же день вийшли й на інших російських новинних ресурсах: ТАССRT. Основна мета такого повідомлення – сформувати негативний образ Польщі та її політики в сфері «вакцинної дипломатії».  Так само після того, як  новина  «ВООЗ проводить юридичні процедури щодо “Супутника V”» була опублікована у низці російських ЗМІ, подібна публікація була розміщена й на «Страна.ua». 

Окремо варто відзначити тему поширення та загрози нового ковідного штаму «Йота». Публікації на цю тему поширювалися в російських ЗМІ вранці 11 серпня, і вже впродовж того ж дня видання «Страна.ua» розмістило чотири новини на цю тему, в тому числі й з посиланням на російського лікаря:

«Більш смертоносний, ніж інші». Російський лікар-інфекціоніст розповів про новий штам коронавируса «Йота»

У ВООЗ оголосили, наскільки небезпечний новий штам коронавируса «Йота» з США

Штам коронавируса “йота” родом з Нью-Йорка збільшує ризик смерті літніх людей

Мутант з США. Наскільки заразний і смертельно небезпечний штам коронавируса Йота 

Результати проведеного короткого моніторингу хоча і не претендують на науковість, втім демонструють, що видання «Страна.ua» по багатьох важливих темах активно працює в єдиному руслі з російським агітпропом  – особливо в контексті певних наративів, що стосуються України, COVID-19 чи світової політики.  «Страна.ua» активно цитує заборонений в Україні російський агітпроп, використовує його як основне джерело інформації і  таким чином ретранслює ці наративи для українській аудиторії, легітимізуючи погляди, бачення та позицію російської влади з ключових питань.  Також «Страна.ua» виступає в якості ретранслятора пропагандистських  заяв так званих ДНР/ЛНР.

Фото: скриншот сайту

Олександр Замковой для StopFake
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
8843
Переглядів
Коментарі
Код:
Ім'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду