Програма «Час», 5 канал, 9.08.2006

10 Серпня 2006
0
916
10 Серпня 2006
13:06

Програма «Час», 5 канал, 9.08.2006

0
916
Гість студії – Борис Тарасюк, Міністр закордонних справ України
Програма «Час», 5 канал, 9.08.2006
Наталка ЯКИМОВИЧ. Добрий вечір, пане Борисе. Хотілося би насамперед з’ясувати: ви без вагань погодилися на цю посаду під кермом Віктора Януковича? 

Борис ТАРАСЮК, міністр закордонних справ України: Добрий вечір. Відповідь коротка: з певними ваганнями. Повна відповідь полягає в тому, що я не міг відмовити Президенту Віктору Ющенку. Я вважаю, що всі ми, - ті, хто був з ним в опозиції багато років – маємо певний обов’язок і перед Президентом, і перед тими, хто відстоював ідеали «помаранчевого» Майдану. Ми повинні підтримати Президента, і повинні зробити все, аби реалізувати ідею Президента Віктора Ющенка та Прем’єр-міністра Віктора Януковича щодо об’єднання країни через положення «Універсалу національної єдності і через створення Уряду національної єдності. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Ну, вам буде доволі складно, напевно, відстоювати якісь  свої позиції. Вже сьогодні сталась невеличка суперечка, - в усякому разі, Віктор Янукович висловився за те, щоб усе ж таки відкласти вступ України до СОТ, і спрогнозував, що Україна наблизиться до цього аж у 2007 році, тоді як ви сказали, що Україна повинна ще цього року ввійти до цієї організації. 

БОРИС ТАРАСЮК: Я не почув у словах Прем’єр-міністра Януковича відходу від погоджених учасниками «круглого столу» в «Універсалі національної єдності» положень щодо вступу до СОТ до кінця 2006 року. Це положення залишається, воно закріплене на папері підписами  лідерів парламентських фракцій, а також Президентом і головою Верховної Ради України. Цей документ залишається в силі. Особисто я зрозумів висловлювання Прем’єр-міністра так: він не виключає, що цей процес може перейти на 2007 рік. Але він не стверджував, що буде саме так. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Отже, це прогноз. Ви згадали про «Універсал». Хотілось би дізнатись, чи справді ви вірите в те, що політичні сили, які підписались під цим документом, будуть його дотримуватись? Українська політика знає дуже багато прикладів, коли політичні сили і політики дуже різко відкидали свої погляди, бачення своїх коле, союзників і тому подібне. Що слугує захистом цього документу? 

БОРИС ТАРАСЮК: Так, в українській політиці було, і неодноразово, коли підписані документи зневажались і так і залишались паперами. Але ніколи не можна відмовляти у шансі тим політичним силам і політикам, які хочуть змінити Україну, досягти загальнонаціонального консенсусу. В цьому відношенні можна лише вітати учасників «круглого столу», і перш за все його ініціатора – Президента Ющенка – в їх щирому прагненні об’єднати країну. Без об’єднання двох провідних політичних сил, якими є Партія Регіонів і «Наша Україна», без об’єднання їх лідерів неможливе об’єднання України. Тому я щиро вірю, що те, що «Універсал національної єдності» буде виконуватись її учасниками. Тим більше, що один із основних учасників «круглого столу» - нинішній Прем’єр Янукович, - відомий своїми заявами про те, що все, що він говорить, буде виконуватись.» 

Наталка ЯКИМОВИЧ.  І як тоді поєднати такі речі, як вступ до ЄС, СОТ, референдум про вступ до НАТО, з такою річчю, як створення і розширення ЄЕП? Ви бачите ці механізми? 

БОРИС ТАРАСЮК: Одне іншому не суперечить. Більше того, положення щодо ЄЕП в «Універсалі» повністю співпадає з позицією Президента Ющенка, яка неодноразово проголошувалась минулого року. Участь у ЄЕП на різнорівневих і різношвидкісних засадах, як було погоджено президентами чотирьох держав ЄЕП, а також участь України в зоні вільної торгівлі – це позиція Президента Ющенка, і вона не суперечить лінії і курсу на вступ до ЄС і НАТО.

Наталка ЯКИМОВИЧ. Чи не відбудеться певне розпорошення? Неможливо всім займатись добре на всі сторони, і все одно на чомусь буде зосереджено більше зусиль, на щось піде менше сил, ресурсів, людей. Ще минулого року експерти говорили, що ЄЕП – дуже умовна річ, і навряд чи Україна буде працювати над його посиленням, тим паче виступати ініціатором. 

БОРИС ТАРАСЮК: "Наталко, ніколи не урядові експерти, ні незалежні експерти не відзначали неможливість участі в ЄЕП на рівні зони вільної торгівлі із членством в Європейському Союзі, тим більше в НАТО". 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Відзначали те, що, швидше за все, Україна не буде брати участі у цьому утворенні. 

БОРИС ТАРАСЮК: Таке положення і така співпраця в рамках ЄЕП не створює проблем для вступу ні до СОТ, ні до ЄС. Це думка фахівців, офіційних чиновників СОТ і ЄС. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Як ви розглядаєте сьогоднішній стан українсько-російських відносин, і як ви вважаєте, чи зможе їх покращити Прем’єр Януковича? Ось у нас минулого тижня був російський експерт, який висловив багато сподівань у зв’язку з тим, що саме Януковича став Прем’єром, і нарешті Україна почне нормальну співпрацю, дружбу з Росією. Наскільки виправдані ці сподівання? 

БОРИС ТАРАСЮК: Я б оцінив українсько-російські відносини як непрості, особливо з кінця минулого року й на початку цього. Вони пов’язані з вимогами підвищити майже в 5 разів ціну на газ для України. Потім відразу, в січні ж, було накладення заборони на ввезення української м'ясо-молочної продукції, потім проблеми, пов’язані з імпортом українських труб, і так далі…

Наталка ЯКИМОВИЧ. Чи може це змінити Прем’єр Янукович? 

БОРИС ТАРАСЮК: Я думаю, що Прем’єру Януковичу, очевидно, вдасться залагодити ці проблеми. Цей висновок я роблю з сьогоднішньої досить тривалої зустрічі з Прем’єром, на якій ми обговорювали питання його міжнародних контактів. Основну увагу Прем’єр зосередив, перш за все, на своєму візиті до Російської Федерації та зустрічі з Прем’єр-мінстром РФ. З тих вказівок, які він дав, і складу делегації можна зробити висновок, що перераховані мною питання будуть одними з основних. Але рано ще говорити, що саме таким буде порядок денний, оскільки обидві сторони ще погоджують умови зустрічі. Але очевидно, що обидва прем’єри будуть готувати зустріч президентів, які мають зустрітись в Україні в форматі міждержавної комісії «Ющенко-Путін». 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Яким чином буде налагоджуватись ця співпраця? Чому цього не вдалося зробити Юрію Єханурову? Чому росіяни все-таки чекали на Януковича і зараз покладають на нього великі надії? Чи доведеться Україні чимось поступатись, чи це просто такі давні дружні стосунки, інтереси бізнесу? 

БОРИС ТАРАСЮК: На мою думку, було декілька факторів. Один із них об’єктивний, другий – суб’єктивний. Об’єктивний полягає в тому, що з початку року в українсько-російських взаєминах виникли проблеми. Вони наклались на передвиборну кампанію, вибори, формування коаліції, формування нового уряду, і закінчилось це в серпні. Звичайно, російська сторона очікувала на формування нового уряду, щоб знати, з ким матиме справу. Суб’єктивний фактор полягає в тому, що в Росії дещо інше сприйняття Віктора Януковича, ніж його попередників, з огляду на історію його взаємин із російськими партнерами. Будемо сподіватись, що цей фактор буде сприяти вирішенню тих проблем, які виникли на початку цього року. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Які ваші особисті стосунки, контакти з Москою? Сєргєй Марков, російський політичний експерт, сказав нам, що не розраховує на ваше повернення на посаду. Чому у вас склались такі стосунки з Росією? Чи це надумано, що Тарасюка не люблять у Москві?

БОРИС ТАРАСЮК: Розумієте, Марков і йому подібні не є людьми, які визначають характер українсько-російських взаємин. Швидше, вони намагаються впливати на внутріполітичні справи в Україні, розставляти кадри. Але очевидно, що це не ті часи, коли з Москви можуть розставляти кадри в Україні. Українофобство пана Маркова відоме всім, тому я не коментуватиму його висловлювання. Але я хочу сказати, що те, що приписують мені недруги України, я особисто характеризую як намагання відстояти українські національні інтереси. Якщо міністр закордонних справ, міністерство і весь уряд не відстоюють національні інтереси України, то хто ж тоді, скажіть, це робитиме? Подобається це комусь чи не подобається. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Чи будуть переглядатись рішення про статус персони нон грата, наданий уже багатьом росіянам? 

БОРИС ТАРАСЮК: Для цього треба змінити характер висловлювань і дій російських політиків, які порушують українське законодавство і міжнародне право. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. А скільки їх є на сьогоднішній день? 

БОРИС ТАРАСЮК: Я не рахував. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Ну, тобто Жириновський, Затулін, так? 

БОРИС ТАРАСЮК: Так. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. А ще? Не можете так з ходу сказати? 

БОРИС ТАРАСЮК: Я не тримаю ці прізвища в голові, тому що вони не визначають взаємин між Україною і Росією. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Тобто, політичного рішення про перегляд цього списку не буде? 

БОРИС ТАРАСЮК: Немає підстав для перегляду. Для того треба, щоби змінилися ці підстави. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. А вони повинні подати якесь прохання? Як взагалі відбувається процедура?

БОРИС ТАРАСЮК: Ви знаєте, згідно з українським законодавством і нормами, ці рішення приймаються Службою безпеки. На жаль, участь Міністерства закордонних справ не унормована в цьому плані, але ми маємо завжди право висловлювати свою думку. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Повернімося все ж до України та її уряду. Як ви розцінюєте розстановку сил, яку ми сьогодні отримали? Тобто 8 старих міністрів, 15 портфелів у Партії регіонів і 7 портфелів у «Нашої України». Ви вважаєте, що це був рівнозначний, рівноцінний поділ? Наприклад, міністр Зварич вважає, що не витримані певні противаги. 

БОРИС ТАРАСЮК: Я не був учасником переговорів в останні години перед затвердженням нового уряду, але  можу сказати, що весь час і Партія регіонів, і "Наша Україна" наголошували на принципі пропорційності формування уряду. Якщо говорити про принцип пропорційності, то тут, я думаю, немає підстав говорити про те, що цей принцип не витриманий по відношенню до представників "Нашої України". 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Це якщо кількісно брати. А якщо брати все-таки якісно? У Партії регіонів повністю економічний блок, тоді як "нашоукраїнці" отримали тільки гуманітарні портфелі, причому під керівництвом гуманітарного віце-прем’єра Дмитра Табачника? 

БОРИС ТАРАСЮК: Я думаю, що тут треба, щоб політична сила, яка критикувала попередній уряд, мала можливість реалізувати свої принципи економічної діяльності уряду, і в цьому відношенні така конфігурація є цілком логічною. Що стосується посад, які обійняли представники «Нашої України», то я хотів би сказати, що не можна легковажити державотворчими інститутами, які сприяють утворенню національної свідомості, підтриманню національної ідеї. В цьому відношенні цілком закономірним є розподіл посад у відповідних міністерствах представників «Нашої України», які будуть безпосередньо впливати на такі фундаментальні засади державотворення, як національна ідея і національна ідентичність. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Але  це неможливо без економічної підтримки, правильно? Всі гуманітарні напрямки, в принципі, дотаційні, вони всі з бюджету, і головна наша біда тому, що немає грошей на школи, бібліотеки і тому подібне. Чи не отримаємо ми за кілька місяців ситуацію, коли економіка зростатиме, а гуманітарні міністри битимуться об лід головою, не маючи грошей для реалізації певних проектів? Чи не варто було б підстрахуватись десь ще в економічному секторі?

БОРИС ТАРАСЮК: Я не думаю, що таким буде стан справ. По-перше, уряд Юрія Єханурова залишає досить непоганий стан економіки – зростання 5% за ці 7 місяців. Що стосується фінансування соціальної, гуманітарної сфери, то ці питання виписані в "Універсалі національної єдності", вони містяться в погоджених положеннях програми діяльності коаліції як "помаранчевої", так і «антикризової», і я сподіваюсь, що вони стануть основними засадничими документами  коаліції, яка виникне". 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Багато ваших колег по "Нашій Україні" все-таки не підтримують ідею створення коаліції в такому вигляді. Чи можливі якісь конфлікти, чи навіть розкол блоку як такого? 

БОРИС ТАРАСЮК:  Я не можу давати якихось гарантій у таких делікатних політичних питаннях, але хочу сказати, що в цьому разі всьому українському політикуму, політичній еліті України зараз треба відкинути свої вузькопартійні інтереси і керуватись, перш за все, інтересами держави. Якщо такий підхід візьме гору, ми врешті-решт усвідомимо, що іншого виходу не було і немає. Ми повинні думати про майбутнє української держави, української нації, про благо для українського народу. Саме цим керувався Президент Ющенко, приймаючи непросте рішення в цій складній ситуації. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Якщо знову повернутись до міжнародної співпраці у рамках НАТО. Коли Прем’єром був Єхануров, і у Верховній Раді створювалась «помаранчева» коаліція, закон про проведення навчань «Сі Бріз» ухвалити не могли. Щойно прийшов Віктор Янукович, - а Партія регіонів певною мірою стосувалась конфлікту у Феодосії, - дозвіл було дано. Тобто відбулась певна спекуляція, і все ж в «Універсалі» прописано, що вступ до НАТО відбудеться за рішенням референдуму. Коли можна прогнозувати проведення такого референдуму? Чи потрібен він взагалі?

БОРИС ТАРАСЮК: …По-перше, я хочу сказати, що уряд Єханурова мав справу з парламентом, який «ішов з базару». Тобто парламентом, який завершував свою каденцію, і там гору брала не мотивація блага для держави, престижу держави, а вузькополітична, оскільки невдовзі мали відбутись вибори. Через це не було прийнято рішення. Що стосується, як здавалося, швидкого рішення щодо ратифікації цього указу Президента, я хочу сказати, що це якраз є результатом і підтвердженням моїх слів про те, що «Універсал національної єдності» і «круглий стіл» мають право на існування і право на перспективу. Це був один із прикладів політичного консенсусу, якого досягли сторони. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Коли чекати референдуму? 

БОРИС ТАРАСЮК: НАТО не передбачає обов’язку держави проводити загальнонаціональний референдум. Консультативні референдуми проводились лише в трьох країнах, і один із них не відбувся через низьку явку. На мою думку, якщо референдум відбудеться, він має відбутись після завершення всіх необхідних процедур між Україною і НАТО. А це не раніше 2008 року. 

Наталка ЯКИМОВИЧ. Зрозуміло. Я дякую вам за розмову. Отже, старий новий міністр закордонних справ Борис Тарасюк.
LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
0
916
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду