10:30
Середа, 15 Січня 2014

Англійський суд визнав «інвестора» ТВі брехуном

Англійський суд визнав «інвестора» ТВі брехуном

"Олександра Альтмана, американського бізнесмена українського походження, можуть покарати та навіть відправити до в'язниці у Великій Британії після того як суддя Високого суду визнав його винним у порушенні наказів суду під час процесу стосовно української телекомпанії ТВі".

 

Такими словами починалася недавня публікація у Financial Times стосовно конфлікту навколо рейдерського захоплення провідного опозиційного телеканалу в Україні.

 

Нагадаємо, воно сталося навесні 2013 року. Фактично, англійський суд лише зробив останній акцент у справі, визнавши Альтмана не безневинною жертвою обставин, а зацікавленою діючою особою.

 

"Якщо пан Альтман дійсно був "підставлений", як він стверджував, то він би зробив набагато більш енергійні зусилля для того, щоб встановити, що сталося.

 

Його тривала пасивність свідчить про відсутність цікавості, яка адекватно пояснюється тільки висновком про те, що він чудово знав про причину формування компаній та про функції таких компаній", - йдеться у рішенні суду, яке є у розпорядженні УП.

 

Високий суд детально підтвердив те, про що "Українська правда" та інші ЗМІ писали багато місяців тому. Захоплення відбулося з використанням підроблених документів, після чого телеканал неодноразово переоформлявся на різні підставні структури.

 

Як показав час, головною метою нових "інвесторів" на чолі з підставним "власником" Олександром Альтманом було припинення діяльності телеканалу TВi, яка завдавала постійного клопоту владі. Ще раз нагадаємо, як саме відбувався процес придушення одного з найрезонансніших ЗМІ в Україні.

 

Публікація у FT.

 

Переклад публікації у FT

 

Як починався TВi

 

Телеканал ТВі з'явився на світ шість років тому - 2007 року. Його заснували двоє опальних російських бізнесменів - Володимир Гусинський і Костянтин Кагаловський. Вони зробили керманичами телеканалу українського медіа-менеджера, нині депутата від "Батьківщини" Миколу Княжицького та російського журналіста Євгена Кисельова.

 

Однак вже 2009 року вибухнув перший скандал навколо ТВі. Стверджувалося, що Гусинський пропонував купувати для ТВі медіапродукти своєї компанії за завищеними цінами. Однак з цим відверто не погоджувався його партнер Кагаловський.

 

Останній в інтерв'ю УП розповідав: "Життя скорегувало його (Гусинського) амбіції, і його частка в телеканалі зменшилася з 50% відповідно до чинного законодавства до 1%".

 

Костянтин Кагаловський. Фото УП

 

Гусинського ця ситуація не влаштовувала, і він пішов до суду США оскаржувати маніпуляції з частками. 2012 року суд Нью-Йорка виніс проміжне рішення на його користь. У цьому документі стверджувалося, що Кагаловський діяв спільно з Княжицьким, щоб "приспати" Гусинського та "розмити" частку останнього.

 

Однак суперечка у американському суді не вплинула на долю ТВі. За президентства Віктора Януковича цей ЗМІ, яким володів Кагаловський, а керував Княжицький, став чи не єдиним опозиційним телеканалом. Відтак, у нього виникли проблеми з владою.

 

Спочатку у телеканалу відібрали ліцензію на ефірне мовлення. Потім ним зацікавилися податківці, які порушили кримінальну справу проти Княжицького. У підсумку він увійшов до Верховної ради за списком опозиції. Після цього гендиректором каналу стала Наталія Катеринчук, а кримінальні справи тихо зникли.

 

Микола Княжицький. Фото tvi.ua

 

Захоплення

 

23 квітня 2013 року сталося рейдерське захоплення ТВі. Вранці того дня прес-служба каналу поширила повідомлення про звільнення з посади Катеринчук, призначення на неї журналіста Артема Шевченка і появу нового інвестора Олександра Альтмана.

 

Катеринчук та власника ТВі Кагаловського новий менеджмент не пускав у будівлі телеканалу. Яким чином місце Кагаловського зайняв Альтман? "Інвестори" скористалися єдиним слабким місцем у діяльності телеканалу. Річ у тім, що структура власності ТВі ніколи не вирізнялася прозорістю.

 

Зокрема, у часи Кагаловського перелік утримувачів часток у ТОВ "Телерадіосвіт" (юридична особа, на яку був оформлений телеканал ТВі) був таким: ТОВ "Міжнародна медіа компанія" - 7,4%, кіпрська компанія Seradgill Holdings LTD - 92,6%. "Міжнародна медіа компанія" також контролювалася низкою кіпрських фірм.

 

 

Відео "Детектор медіа", Богдана Кутєпова

 

У вересні 2012 року структура власності стала ще більш заплутаною. Серед власників ТВі з'явилася українська компанія "Медіа інфо", яка належала фірмі з Британських Віргінських островів Wilcox Ventures Ltd. На "Медіа інфо" записали 43% телеканалу шляхом зменшення частки Seradgill.

 

А 11 квітня 2013 року стало відомо, що "Медіа інфо" стала єдиним власником телеканалу, тобто ТОВ "Телерадіосвіт". 99% власника ТВі належало фірмі Wilcox, яку контролює Кагаловський, а 1% - Олегу Радченку, куму заступника секретаря РНБО Володимира Сівковича (головою Ради є Андрій Клюєв).

 

Під час захоплення ТВі Княжицький опублікував документи, які нібито свідчать про зміну власників "Медіа інфо". Згідно з ними, у компанії Кагаловського Wilcox є лише 5% телеканалу, а 95% уже належить англійській фірмі Balmore Invest Limited. І саме тут з'явився Олександр Альтман.

 

 

Відео "Детектор медіа", Богдана Кутєпова

 

Новий "інвестор"

 

25 квітня Альтман заявив, що є кінцевим бенефіціаром Balmore - нового мажоритарного власника ТВі. Тоді ж він розповів, що отримав кур'єрською поштою довіреність від компанії Wilcox, на підставі якої передав Balmore 94% акцій телеканалу. Ще 1% йому переуступив Олег Радченко.

 

Своєю чергою, Кагаловський заявляв, що довіреність Альтмана фальшива. До України прилітала номінальний директор Wilcox, громадянка Кіпру Ортодоксія Нікія. Вона заявила, що не видавала Альтману жодних довіреностей, а її підпис підроблений. УП детально писала про це і навіть публікувала копію скандальної довіреності.

 

Найцікавіше, що формальним директором та власником фірми Balmore значилася австралійка новозеландського походження Рейчел Емі Еріксон.

 

Олександр Альтман

 

Як писав журналіст Дмитро Гнап, вона очолює понад двісті фірм, очевидно, виконуючи роль "номінала". Більше того, світові ЗМІ стверджують, що Рейчел є подругою та матір'ю трьох дітей новозеландця Яна Тейлора.

 

Останній створив багато офшорних компаній у Новій Зеландії. Зазначалося, що його послугами користувалися мексиканські та колумбійській наркокартелі, азійські мафіозні угруповання "Триади", кілька терористичних мереж і навіть уряд Північної Кореї.

 

Втім, згодом схема власників ТВі була змінена.

 

У травні в британському реєстрі фірм були опубліковані документи про те, що статутний фонд компанії Balmore в обсязі 1 тис фунтів стерлінгів у день захоплення телеканалу був розділений між п'ятьма новоствореними англійськими фірмами - Invest Info One, Invest Rating Two, Invest Media Three, Invest Creative Four та Invest Active Five.

 

Ці компанії були зареєстровані у Лондоні також у день захоплення - 23 квітня.

 

Британські документи свідчать, що ці компанії зареєстрували цікаві особи. Так, Invest Info One заснував згаданий Ян Тейлор, цивільний чоловік Рейчел Емі Еріксон. Invest Rating Two та Invest Media Three заснував резидент Філіппінських островів Кінг Ховард Енрікез Кордеро з міста Маніла, 1986 року народження.

 

Ортодоксія Нікія. Фото radiosvoboda.org

 

Invest Creative Four зареєструвала новозеландка Анжеліка Елізабет Ліллей. Про цю людину можна знайти згадки у публікації новозеландської блогерської мережі, присвяченій діяльності Яна Тейлора. Її називають новою "проксі-людиною" мережі Тейлора, на яку зареєстрували більш ніж 80 компаній.

 

Invest Active Five, останню компанію з нового списку власників Balmore, зареєструвала все та ж Рейчел Емі Еріксон.

 

Однак 24 квітня власником компаній Invest Info One, Invest Rating Two, Invest Media Three та Invest Active Five став Олександр Альтман. Сам він стверджує, що це відбулося без його відома, але Високий суд визнав ці твердження брехнею.

 

"Коли б пан Альтман був призначений акціонером без його волі, він би чітко повідомив про це компанії "Керман і Ко.", щоб з'ясувати можливі правові наслідки такої ситуації.

 

Той факт, що пан Альтман заперечив те, що йому було відомо про існування компаній "Інвест" під час прес-конференції, не зменшує, як мені здається, ймовірності того, що він був задіяний у їх створенні і дальшій діяльності. На прес-конференції він не чекав питань про компанії "Інвест", оскільки думав, що про них нікому невідомо, а отримавши відповідні питання, вдався до обману", - зазначив англійський суддя у своєму рішенні.

 

Пані Нікія показала журналістам свій паспорт. Фото Сергія Щербини

 

Подальші перепродажі

 

Як писала УП, після захоплення ТВі Кагаловський почав у Лондоні судовий процес проти Альтмана, компанії Balmore і названих вище п'яти фірм, на які переписали ТВі.

 

8 травня лондонський суд заборонив Balmore вчиняти якісь дії з ТВi і 95% акцій в "Медіа інфо". 17 травня таку ж заборону отримали п'ять компаній, які володіли Balmore та належали Альтману. Однак 24 травня, незважаючи на рішення суду , "Медіа інфо" продає свою частку у фірмі "Телерадіосвіт" факторинговій компанії "Фінанс груп".

 

Власником "Фінанс груп" була британська компанія "Кредит інвестбанк PLC", зареєстрована за тією ж адресою, що й попередні "власники" каналу. Таким чином, фірма "Медіа інфо" перестала мати стосунок до телеканалу ТВі.

 

2 липня телеканал був ще раз перепроданий. Цього разу ТОВ "Кейко Україна" з Вишгорода, власники якого губляться у Панамі та Данії.

 

Таким чином, Альтман - лише проміжна ланка у справі, головною метою якої було "покласти" єдиний опозиційний телеканал в Україні. Напевно, це було зроблено на користь влади, яка зазнавала незручностей від існування джерела витоку неконтрольованих телевізійних сюжетів.

 

Отже, рішення англійського суду не матиме в Україні жодних юридичних наслідків. ТВі вже не повернеться до колишнього режиму роботи. Проте, рішення Високого суду є важливим для з'ясування, що саме відбулося наприкінці квітня: влада використала брудні механізми для придушення невигідного їй ЗМІ.

 

Співробітники каналу ТВі, квітень 2013 року. Фото radiosvoboda.org

 

Неповага

 

Кагаловський вже не поверне собі ТВі, але він може отримати моральне задоволення. 9 грудня у справі, яку розглядає Високий суд Лондона за позовом Кагаловського проти Альтмана та його компаній, нарешті з'явилося рішення. У цьому документі, що є в розпорядженні "Економічної правди", можна прочитати багато цікавого.

 

Кагаловський забажав арешту Альтмана "за неповагу до суду". Він стверджував, що "Альтман продовжує порушувати винесені розпорядження і постанови даного суду стосовно розголошення (повідомлення інформації) та заборони передачі активів" ТВі.

 

Раніше англійський суд заборонив вчиняти будь-які дії з активами компанії "Медіа інфо", якій належав телеканал ТВі. Однак він все одно був двічі перепроданий, і тепер англійські компанії не мають до нього жодного стосунку. Отже, юридичний механізм повернення телеканалу у власність Кагаловського відсутній.

 

Сам "новий інвестор ТВі" доклав чимало зусиль, щоб отримати звинувачувальний вирок. Він брехав, що у справі нема достатніх доказів про його спроможність контролювати фірми, на які записали ТВі. Те, що це брехня, доведено у рішенні суду.

 

"За паном Альтманом не було зафіксовано жодних побоювань щодо ризику, якому він був підданий", - вирішив Високий суд. "Він стверджував, що його призначення директором компанії Balmore і директором та акціонером компаній Invest було здійснено без його відома і згоди", - йдеться у рішенні суду.

 

"Він (Альтман) розповів, що 12 квітня йому зателефонував пан Радченко і запропонував стати інвестором каналу ТВі, оскільки пан Кагаловський хотів позбутися більшої частини своїх акцій в контролюючій компанії - товаристві "Медіа інфо", - сказано у документі.

 

Олег Радченко та Олександр Альтман. Фото Костянтина Черничкіна, Kyiv Post

 

Далі він розказав суду історію про скандальну довіреність, яка прийшла поштою. "17 квітня пан Альтман передав отриману від компанії Вілкокс довіреність панові Радченку у барі "Тарантіно", місто Київ", - зазначається у судовому рішенні.

 

Також Альман повідомив, що потім "пан Радченко пред'явив йому низку документів, які, як він сказав, панові Альтману необхідно було підписати від імені компанії Вілкокс для того, щоб зареєструвати передачу акцій товариства "Медіа інфо".

 

Втім, варто нагадати, що під час спільної прес-конференції Радченка і Альтмана останній назвав себе фактичним власником компанії Balmore.

 

"Присутність пана Радченка на прес-конференції, безумовно, в деякій мірі обґрунтовує підозри про його можливу причетність до припущеного позивачем (Кагаловським) рейдерського захоплення. Втім, вона не служить підтвердженням того, що він "смикав за ниточки" - як не раз прагнув переконати суд пан Альтман", - йдеться у документі.

 

"Я цілком певен, що пан Альтман почав відсторонюватися від своєї участі в компаніях після консультації з адвокатами у Києві наприкінці травня", - зазначив суддя у рішенні.

 

Втім, суд вирішив, що Альтман таки контролював усі англійські компанії, на які записали ТВі, та вчиняв відповідні дії. Водночас, суддя зазначив, що заборона суду стосувалася лише акцій самих компаній, а не їх активів. "Відповідно, незважаючи на те, що передача була проти духу наказу, це не дорівнювало порушенню", - йдеться у рішенні.

 

Фото Дмитра Ларіна

 

Водночас, виникла інша ситуація. Судовий наказ про заборону передавання акцій також зобов'язував англійські фірми Invest, які контролював Альтман, здійснити розкриття і надати підтвердження, що вони офіційно мають стосунок до акцій, якими забезпечувався контроль над ТВі.

 

"Пан Альтман був фактичним директором компаній Invest в усіх істотних проміжках часу та законним директором з 30 травня. Рішення про невиконання цього наказу було прийнято Альтманом. Він міг та повинен був здійснити розкриття, але вирішив не робити цього. Тому я вважаю, що це питання є визначеним", - йдеться у рішенні.

 

"Я не задоволений тим, що Альтман порушив накази, видані проти компанії Balmore, в межах, коли такі накази входять до заяв про неповагу", - зазначив суддя.

 

"Що стосується відповідних санкцій, які мають бути введені у зв'язку з цими висновками про неповагу, справу буде внесено до переліку справ, що підлягають подальшому розгляду для визначення цього питання", - йдеться у рішенні.

 

Такою санкцією може стати арешт Альтмана. На жаль, це не поверне до життя ТВі.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Сергій Лямець, «Економічна правда»
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
8539
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2018 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop