Олексій Братущак, для Інституту масової інформації
15:59
П'ятниця, 12 Липня 2019

Медіаатаки Кремля: “Вибух” від Медведчука та примус до прямих переговорів

Медіаатаки Кремля: “Вибух” від Медведчука та примус до прямих переговорів
Медіаатаки Кремля: “Вибух” від Медведчука та примус до прямих переговорів

Підготовка до чергового медійного вибуху. Інформаційний тиск на офіційний Київ щодо необхідності ведення прямих переговорів з маріонетками Кремля на окупованих територіях. Просування російських меседжів, цензура щодо негативних для Путіна подій та маніпуляція для позитивного висвітлення дій Медведчука.

Усе це виявлено під час дослідження новинних стрічок сайтів, які належать до сфери впливу кума Путіна, – 112.ua та newsone.ua. На їхньому фоні ще один медіаресурс зі сферу впливу проросійського олігарха zik.ua проводить незалежну редакційну політику.

Дослідження охопило новини згаданих сайтів за період 1–5 липня.

“Вибух” готують на 13 липня

“Я надеюсь, что фильм, который снял Оливер, станет таким взрывом”. Ця цитата дружини Медведчука Оксани Марченко з’явилася на сайті “112” у вівторок, 2 липня.

“Вибух” Марченко пророкує фільму “Нерасказанные истории Украины” (Reveling Ukraine).

Протягом тижня на сайті “112” вийшло кілька десятків повідомлень про участь родини Медведчука в кінофестивалі в італійському місті Таорміна. Кілька з цих новин дублювались і на сайті “Ньюзван”. Також на цих телеканалах виходили в ефір відповідні сюжети. Інші медіа подію майже проігнорували.

Такий інтерес медіа Медведчука до маловідомого фестивалю виник саме через цей “вибуховий” фільм “Нерасказанные истории Украины”.

Уже в перших же повідомленнях сайт “112” поширює відверту брехню щодо цього фільму. Так, 1 липня повідомляють, що фільм бере участь у конкурсі.

Проте в програмі фестивалю фільм зазначений не в розділах конкурсу, а як спеціальна подія. По суті, у Таорміні відбулася презентація стрічки, яка йшла поза конкурсом.

“Фильм создан с целью помочь миру и украинцам увидеть конфликт на Украине и ситуацию в целом, показать значение конфликта на Донбассе для всего мира”, – йдеться в новині на сайті “112” від 1 липня.

Побачити конфлікт глядачам пропонують очима Оксани Марченко та Віктора Медведчука. Вони – головні герої стрічки.

“Лента поднимает ряд важных вопросов: кто стрелял по митингующим во время Евромайдана? Возможно ли примирение между Украиной и Россией? Причастен ли к событиям в нашей стране последних лет американский финансист Джордж Сорос?” – це вже більше про фільм у новині сайту “112” за 2 липня.

Загалом тізер фільму та розповіді про його зміст дозволяють припустити, що це буде наче продовження попередньої стрічки авторів – Олівера Стоуна та Ігоря Лопатьонка.

У 2016-му вони презентували фільм “Украина в огне”. Головні герої тієї “документалки” – Володимир Путін та Віктор Янукович. Саме з їхніх слів описуються події на Євромайдані.

Фільм зроблено в стилі російської пропаганди. Зокрема, у ньому йдеться, що Малазійський Boeing 777 збили ракетою, яку не використовують у Росії і яка перебуває на озброєнні української армії.

“Нерасказанные истории Украины” анонсовано на телеканалі “112” на 13 липня. Тож активне висвітлення участі цього фільму в кінофестивалі – підготовка до “вибуху”.

У глядачів має скластися враження, що фільм схвалила міжнародна кіноспільнота. Для цього медіа Медведчука та російські телеканали навіть поширили фейкову новину про нагороду цієї документальної стрічки як кращого фільму на фестивалі в Таорміні.

Цей фейк російських телеканалів викрив сайт Theinsider.

У матеріалі йдеться, що Стоун дійсно отримав нагороду. От тільки не за “Нерасказанные истории Украины”. Спеціальний почесний приз Стоун отримав за внесок у кіномистецтво. І про це було оголошено ще до початку фестивалю.

Проте “статуетку” Медведчук-Марченко таки потримали в руках. У фінальному повідомленні на офіційному сайті фестивалю зазначено, що фільм Ігоря Лопатьонка отримав Videobank award grand prix documentary. Тут важливо, що це відзнака організаторів фестивалю, а не конкурсного журі.

Ну а кращим фільмом став “Покажіть мені, що ви отримали” (Show me what you got) Світлани Цветко.

112-й розміщував не лише новини про фестиваль та активність Медведчука-Марченко, як-от їхнє “вручення” квітів акторці Ніколь Кідман.

На сайті робили новини з політичних заяв, які озвучували журналістам медведчуківських медіа наближені до кума Путіна особи.

Так, з пресконференції Олівера Стоуна 4 липня процитували його слова: “С помощью партнерства с Россией Украина стала гораздо мощнее, чем с ЕС. Это один из основных посылов и мотивов, которые вы можете услышать и увидеть в нашем фильме”.

З тієї ж пресконференції навели ще більш дивні як для місця слова режисера: “Партия “Оппозиционная платформа – За жизнь” Виктора Медведчука – это одна из тех партий, которые пытаются помирить две страны”.

Наступного дня на сайті “112” вийшов коментар формально власника телеканалів Медведчука Тараса Козака: “Оливер Стоун хотел донести и доказать, что в Украине есть реальное внешнее вмешательство, и Украина – это разменная карта для Америки”.

Вишенькою на торті серії новин на сайті “112” про фестиваль у Таорміні став ефір Медведчука в програмі “60 минут” на каналі “Россия 1”.

Сайт навіть виклав шматок цього ефіру забороненого в Україні телеканалу. Під час увімкнення з Італії Медведчук розповідав не лише про фільм, а й торкнувся теми газу.

І тут показово, що в розшифруванні прямої мови Медведчука редактори сайту “112” вирізали слова кума Путіна, де він у розмові з росіянами обмовився, що голова правління “Газпрому” Олексій Міллер – “у нас”.

Далі повне розшифрування Медведчука з ефіру російського телеканалу, товстим виділений текст, який вирізали на сайті “112”:

“Алексей Борисович у нас с тонким чувством юмора, точнее у вас, но он имеет непосредственное отношение и к Украине с учетом поставок газа в Украину. В данном случае он отображал объективную истину”.

На обмовці Медведчука про “нашого” Міллера не втрималася і розсміялася відома російська пропагандистка Ольга Скабєєва. Це могли бачити мільйони російських глядачів. Але читачі про цей прокол Медведчука із сайту 112-го не дізналися.

Новина з ефіром Медведчука на російському телеканалі не єдина, в якій на сайті “112” фігурує заборонений ресурс. Також пряме посилання на заборонений телеканал “Россия 1” містить новина про жорстку розмову Путіна з британською прем’єркою Терезою Мей.

Ця ж новина дублюється і на сайті Newsone. Проте цей ресурс не дає гіперпосилання на першоджерело – заблокований в Україні сайт російського телеканалу.

Негатив про Путіна – ігнорувати

Розмова Путіна з Мей мала місце на саміті G20. Там же у російського президента була неприємна розмова з Прем’єр-міністром Нідерландів Марком Рютте про розслідування катастрофи літака рейсу MH17. Під час цієї розмови Путін повідомив, що Росія не сприймає результатів розслідування.

Ця новина широко розійшлася українськими інтернет-ресурсами. З’явилася вона і на ЗІК. У ній нагадують, що розслідування “надало додаткові докази ключової ролі Росії в катастрофі рейсу MH17”.

Цю новину сайти “112” і “Ньюзван” проігнорували.

Подібна історія сталася ще з двома новинами, які також стосуються Путіна.

5 липня стали відомі результати опитування росіян “Левада-центром”. Вони показали, що третина росіян не підтримують діяльності свого президента.

З посиланням на “Українську правду” цю новину розмістив ЗІК. Сайти “112” і “Ньюзван” новину проігнорували.

Того ж дня Путін мав зустріч у Ватикані з Папою Римським. Про неї написали всі три сайти. Проте тільки ЗІК, як і багато інших українських інтернет-ресурсів, вказав, що російський президент запізнився на зустріч на годину.

Також ЗІК з посиланням на Радіо Свобода повідомив, що Путіна в Римі зустрічала акція протесту українців з гаслом “Їдь додому”. Цю подію сайти “112” та “Ньюзван” проігнорували.

Також зафіксовано випадок, коли на сайті “Ньюзван” новина з цитатою з Facebook-сторінки Генпрокурора Юрія Луценка вийшла відцензурованою. “Під ніж” пішли три згадки про терористів.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1223305841201922&set=a.139021569630360

https://newsone.ua/news/society/lutsenko-raskritikoval-ksu-za-otmenu-aresta-podozrevaemykh-v-terrorizme-i-hosizmene.html

Ця ж новина на сайті ЗІК вийшла в повному обсязі.

У цьому контексті треба відзначити, що тотальної цензури на вислови щодо оцінки війни на Донбасі на сайті немає.

Так, 2 липня на тому ж сайті “Ньюзван” у цитуванні голови Верховної Ради Андрія Парубія міститься вислів “страны-агрессора – России”.

Також “страна-агресор” винесений у заголовок новини на сайті “112” за 4 липня.

Протягом періоду дослідження на сайті “112” щодо тих, хто воює на Донбасі проти України, використовувалися такі фрази: “финансируемые РФ боевики ОРДЛО”“боевики на Донбассе” та “враг”“боевики “ДНР”“оккупанты”.

 “Прямі переговори” для Путіна

4 липня Путін в інтерв’ю італійській газеті Corrieredella Sera озвучив вимоги до українського президента. Одна з основних – “встановлення прямих контактів із власними співвітчизниками на Донбасі”.

“Українська правда” подала це так: Президент РФ Володимир Путін хоче, щоб Президент України Володимир Зеленський вів прямі переговори з представниками російської окупаційної влади на Донбасі.

“Представники російської окупаційної влади на Донбасі” – це оцінка українських журналістів. Путін так не висловлюється. Але саме ця інтерпретація потрапила в текст новини і на сайті “112”, яка вийшла на дві години пізніше, ніж на УП.

Протягом періоду дослідження теза про “прямі переговори” отримала широке висвітлення на сайті “112”.

Так, 1 липня сайт “112” дає новину з гіперпосиланням на заблокований в Україні російський ресурс “РИА Новости”.

У новині цитується прессекретар Путіна Дмитро Пєсков. Він також озвучує вимогу до Зеленського, після виконання якої той готовий зустрітися з українським президентом. Йдеться про “прямой контакт с представителями самопровозглашенных республик”.

Далі новини про необхідність прямих переговорів з’являються на сайті щодня. Цю тезу озвучують як наближені до Медведчука політики, так і політологи.

2 липня висловлювання Шуфрича із сайту “112” “Решения принимают главы “ДНР” и “ЛНР”, с ними и надо договариваться” дублює і “Ньюзван”.

1 липня сайт “Ньюзван” виносить у заголовок новини слова Леоніда Кравчука “Нужны прямые переговоры с РФ”. Це є дещо маніпулятивним. Бо в тексті новини наводиться цитата першого Президента України, в якій він говорить про необхідність повернутися до Будапештського процесу та почати діалог з Росією. І тут важливо нагадати, що під Будапештським меморандумом окрім підпису Росії є ще й США та Великобританія.

На сайті ЗІК за тиждень міститься лише одна новина на тему прямих переговорів. 2 липня наводиться коментар Нестора Шуфрича з ефіру телеканалу.

Протягом тижня ефективність прямих переговорів на сайтах “112” та “Ньюзван” маніпулятивно підтверджують звільненням чотирьох українських військових.

“Возвращение четверых граждан Украины подтвердило, что прямые переговоры эффективны”, – цитує сайт “112” Юрія Бойка 4 липня.

2 липня редактори сайту “112” до цитати Шуфрича нагадують, що “Виктор Медведчук провел в Минске переговоры с главарями “ЛДНР” Денисом Пушилиным и Леонидом Пасечником, результатом чего стало освобождение четверых пленных, которых удерживали в ОРДЛО”.

Водночас сайти “112” та “Ньюзван” йдуть на відверті маніпуляції.

Так, у новині за 2 липня “Американские СМИ широко осветили роль Медведчука в освобождении четырех украинцев” “Ньюзван” пише ось що: “Associated Press опубликовало материал об освобождении четырех украинцев, которое стало возможным благодаря договоренностям, достигнутым Виктором Медведчуком с представителями ОРДО и ОРЛО”.

Проте ознайомлення з першоджерелами, наприклад The Washington Post та Daily Mail(які поширили новину AP) показує, що в публікаціях світових медіа відсутня згадка про прямі домовленості Медведчука з представниками ОРДЛО. Виділений вище фрагмент тексту – предмет фантазії редакції сайту “Ньюзван”.

4 липня об’єктом маніпуляції двох сайтів Медведчука став спецпредставник ОБСЄ Мартін Сайдік. Того дня 112 та “Ньюзван“ поширили новину “Спецпредставитель ОБСЕ Сайдик поблагодарил Медведчука за освобождение украинцев”.

Першоджерело цієї новини – повідомлення білоруського інформагентства “Интерфакс” за 2 липня. У ньому – цитата Сайдіка, що він радий звільненню і вітає зусилля сторін щодо звільнення полонених. І жодної згадки Медведчука в словах спецпредставника ОБСЄ.

Як видно з порівняння текстів, редактори 112 та “Ньюзван” слова “радий звільненню” зрозуміли як “подякував Медведчуку”. Також на цій парі сайтів додали маніпулятивне твердження, що нібито позиція Сайдіка протилежна позиції Зеленського, який раніше розкритикував Медведчука.

Того ж дня, 4 липня, обидва сайти поширили заяву партії Медведчука “Опозиційна платформа – За життя”, якою Зеленському закидали, що він “нічого не зробив для звільнення українських моряків”.

Протягом періоду дослідження на сайтах “112” та “Ньюзван” регулярно з’являлися як заяви парті ОПЗЖ з огульною критикою українського президента, так і численна кількість заяв представників цієї партії (Бойко, Шуфрич, Рабінович, Німченко, Королевська, Папієв), а також маніпулятивні новини з результатами соціологічних досліджень.

На відміну від цієї пари сайтів, ЗІК не поширював “копіпастів” із сайту ОПЗЖ та маніпулятивні новини про рейтинги партій. Проте цитати партійців Медведчука з телеефіру ЗІК на сайт потрапляли, але і в цьому разі редактори зважено відбирали заяви та коментарі.

До “прямих переговорів” сайти Медведчука спонукали українську владу і в темі газу. У цьому контексті 1 і 2 липня сайт “112” поширив заяви ОПЗЖ.

“Мы предложили реальный механизм по снижению тарифов, главные условия которого ‒ отказ от коррупционной схемы “Дюссельдорф+” и прямые закупки газа в РФ”, – йшлося в першій заяві партії.

“Прямые контракты с РФ по газу и профессиональный взвешенный подход к нормализации состояния дел на энергетическом рынке позволят остановить “тарифный геноцид”, – наголошували в другій заяві ОПЗЖ.

Також 1 липня з ефіру телеканалу процитували ексміністра економіки Віктора Суслова: “Тот же Медведчук с Бойко, вот много об этом говорили, ну, скажем, договорились там о том, что Россия может дать 25% скидки на газ”.

А в іншій новині того дня нагадали, що “Ранее глава “Газпрома” Алексей Миллер предупредил, что, если Украина не заключит с Россией прямой контракт на поставку газа, у нее может не оказаться возможности для реверса российского газа из Европы”.

Завершився тиждень цитатою Медведчука з ефіру російському телеканалу “Россия 1”. Кум Путіна підсумував, що Зеленський і його команда не почали вирішувати проблему газу. І попередив, що в разі непродовження угоди про пряме постачання газу та угоди про транзит газу до Європи “нас, к сожалению, ждет действительно веселье, но это веселье со слезами на глазах”.

З досліджених трьох сайтів тільки ЗІК повідомив, що у вересні питання транзиту газу через Україну буде обговорюватися на тристоронніх переговорах Єврокомісія-Україна-Росія.

Підсумок

Дослідження новинних стрічок трьох сайтів, які належать до сфери впливу Медведчука, показало, що 112 та “Ньюзван” активно використовуються кумом Путіна як для просування меседжів партії ОПЗЖ, так і для формування інформаційного поля в інтересах Путіна.

На цьому фоні незалежну редакційну політику проводить сайт ЗІК. Але це пояснюється банально: після купівлі телеканалу новий менеджмент ще не встиг повністю налагодити роботу там. Тож до сайту ще не дійшли руки. Проте і він може моментально перетворитися на чергову медійну зброю тандему Путін-Медедчук, якими вже є сайти “112” та “Ньюзван”.

Олексій Братущак, для Інституту масової інформації

Олексій Братущак, для Інституту масової інформації
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
210
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop