17:37
Середа, 12 Вересня 2018

Механіка впливу. Як фінансуються і управляються проросійські медіа у інших країнах

Російський уряд через компанії в Сербії та Кіпрі приховано фінансував групу начебто незалежних новинних сайтів у Східній Європі та Центральній Азії, аби розганяти через них теми, продиктовані Кремлем. Видання купували трафік і коментарі під своїми статтями.
Механіка впливу. Як фінансуються і управляються проросійські медіа у інших країнах

Texty.org.ua 

АвториХолгер Роонемаа (POSTIMEES), Інга Спрінге (RE:BALTICA) Переклад з RE:BALTICA

Схема стала відома громадськості завдяки записам переговорів у Skype та документам. BuzzFeed News, естонська газета Postimees та журналісти-розслідувачі з Re:Balticа у відповідь на свій запит отримали ці матеріали від естонських правоохоронців, які вели кримінальне розслідування щодо шахрайства та ухиляння від податків редактора Baltnews Олександра Корнілова. Цього 55-річного громадянина Росії в публічних матеріалах контррозвідувальної служби Естонії KAPO називають російським пропагандистом.

Особисто Корнілов не був засуджений, але створена ним неурядова організація підпала під естонський закон, який дозволяв здійснити щодо неї кримінальне переслідування.

Викриття проросійських веб-сайтів у країнах Балтії дає рідкісну можливість детально побачити, як працюють подібні кампанії з дезінформації. У цьому випадку цільова аудиторія - російськомовні мешканці Балтії.

У балтійському регіоні Росія безпосередньо межує з Європейським Союзом, і НАТО має тут значну військову присутність. Але, мабуть, найважливішим є те, що тут проживають сотні тисяч етнічних росіян - переважно, в Естонії та Латвії.

Коли президент Росії Володимир Путін захопив український Крим у 2014 році, він зробив це нібито задля захисту інтересів "російськомовного населення". Тобто, в країнах Балтії російська пропаганда є реальною та актуальною загрозою, і саме через це спроби Москви впливати на громадську думку сприймаються так серйозно.

Обов’язкові теми

Олександр Корнілов - член координаційної ради російських співвітчизників у Естонії, організації, яка нібито захищає права меншин, на кшталт прав на російськомовну освіту, але у конттрозвідувальній службі Естонії вважається інструментом закордонної політики Кремля. На початку жовтня 2014-го він дав інтерв’ю новинному сайту Литви Delfi.lt про запуск трьох нових сайтів у країнах Балтії. Всі вони називалися Baltnews.

Корнілов розповів інтерв’юеру, що вебсайти, окремо запущені у Литві, Естонії та Латвії, стануть незалежними порталами, далекими від політики. "Портали будуть розважальними, це не конкурент для вас", - сказав він репортеру. - Концепція - нормальний, розважальний, неполітичний портал".

Втім, реальність виявилася зовсім іншою. Фактично, сайти фінансувалися та керувалися з Москви, з одної з найбільших державних інформаційних агенцій Росії.

Кому належать Baltnews. Ілюстрація: Lote Lārmane, Re:Baltica

У розмові через Skype Корнілов отримує наказ від співробітника компанії "Россия Сегодня", яка веде сайт та агенцію новин "Спутник" та агенцію новин РИА Новости і тісно пов’язана з телеканалом RT (раніше відомим як Russia Today) - дотримуватися переліку затверджених до висвітлення тем.

- Сань, відгукнися будь ласка", - вимагав Олександр Связін від Корнілова в червні 2015-го.

- Олександре, відшукайся, будь ласка", - повторив він пізніше, втрачаючи терпець.

- Тут", - зрештою відповів Корнілов.

- Сань, привіт. Є обязон (обов’язкова задача). Кожен день відпрацьовувати три теми з п’яти запропонованих.

Отримавши перший перелік тем, Корнілов відповідає одним словом: "Зрозуміло".

Листування між Корніловим і Связіним, отримане з матеріалів кримінальної справи

З логів Skype можна зробити висновок, що Связін був головним контактом Корнілова у цій схемі, бо вони надіслали один одному тисячі повідомлень протягом двох років і регулярно спілкувалися щодо редакційних матеріалів на сайті.

Цей обмін повідомленнями між Корніловим та Связіним свідчить про залежність інтернет-видань, які складали частину пропагандистської операції, зрежисованої, профінансованї та керованої з "Россия Сегодня" - і були рупорами Москви у Європі.

Невдовзі після запуску трьох майже ідентичних сайтів Baltnews у жовтні 2014 року в Латвії, Естонії та Литві - співробітник "Россия сегодня" Связін, який є автором різноманітних публікацій на сайті "Спутник" у Східній Європі та Центральній Азії, сказав Корнілову по скайпу надсилати йому щотижневий перелік важливих анонсів:

- Олександре, ми просимо тебе надсилати інформацію про майбутні події на наступний тиждень. Можеш це зробити? Відправляй у неділю чи понеділок, - написав Связін 10 листопада.

- Інформацію про що? - запитав Корнілов.

Про основні події наступного тижня. Типу "у вівторок засідання уряду, у середу уряд подає у відставку, у четвер приїздить Обама, у п’ятницю щось іще..." - пояснив Связін.

- У мене нема інформації про засідання уряду, відставку чи візит Обами", - відповів Корнілов. (Очевидо, почув, що пахне смаленим, і його можуть звинуватити у шпіонажі - Тексти).

- Це був приклад. Надсилай, що є.

До 19 листопада Связін став більш вимогливим.

- Олександре, огляд важливих подій наступного тижня потрібний терміново. Через годину буде вже пізно, - написав він.

- У мене його нема, - морозиться Корнілов.

- А де мені це взяти? Я маю додати їх до календаря до четвертої години, - насідає Связін.

Виглядало, що Корнілов не горів бажанням складати список анонсів подій. Двоє продовжували обговорювати, що варто включати до календаря, але у наступні тижні Связін регулярно нагадував Корнілову виконувати завдання.

18 грудня Связін повідомив Корнілову про ще один наказ.

Колумніст Sputnik Олександр Связін

"Є команда опублікувати п’ять репортажів по Європі, зроблених європейською кампанією за наказом Флагмана (тобто, РИА Новости). До публікацій слід включити детальні коментарі експертів", - наказав він Корнілову. - Будь на зв’язку - я надішлю матеріали трохи пізніше".

Через день Связін, знову по скайпу, повідомив, що вони вирішили розмістити публікації того ж дня.

Перша стаття, опублікована Корніловим, повідомляла, що майже половина людей у Британії, Франції та Німеччині хотіла б більшої незалежності Євросоюзу від США. Друга - що більшість європейців не вірять у незалежність рішення Євросоюзу про санкції щодо Росії. Третій - що у Євросоюзі зростає тривога з приводу рівня залежності ЄС від США.

У лютому Связін надіслав Корнілову лінк на ще одну публікацію РИА Новости про американців, які не довіряють своїй поліції.

Цього разу він навіть не потурбувався повідомити, щоб Корнілов написав власну версію статті для естонських Baltnews. "Більшість американців не вважають поліцію гарантом своєї безпеки", - стверджує заголовок матеріалу на Baltnews Estonia. Подібні публікації того ж дня вийшли на латвійських та литовських версіях Baltnews.

Всі дослідження нібито були проведені лондонською ICM Research, яку названо «відомою британською соціологічною компанією» в оригінальних статтях від РИА Новости. ICM Research, яка зараз працює під назвою ICM Unlimited, повідомила BuzzFeed News, що ніколи не працювала на РИА Новости, але виконувала певні опитування для Россия Сегодня/Спутник, які публікувалися в 2015 році. «На жаль, наші архіви не сягають 2015 року, і через це ми не можемо підтвердити, чи дійсно опитування були виконані ICM, чи їх нам приписали», - заявив Грегор Джексон, директор з досліджень у компанії.

Перший щоденний темник був відравлений тоді ж, 19 червня, і включав теми на кшталт розширення санкцій проти Росії, питань про можливість виходу Греції з Єврозони та зустрічей Путіна віч-на-віч на Міжнародному економічному форумі в Санкт-Петербурзі.

Починаючи з липня, деякі теми в щоденному потоці почали помічатися припискою «обязательно». Ці обов’язкові теми часто були пов’язані з напругою всередині Євросоюзу чи США, а також повідомляли про конфлікт у Східній Україні та Криму. Інші тематичні напрямки новин, які необхідно було висвітлити, включали Грецію, що не виплатила борг перед МВФ, від’єднання Криму від української енергосистеми та вхід військового корабля США у Чорне море.

«Прокладки» на Кіпрі та в Сербії

Схема працювала так: гроші переказувалися через підставні компанії за межами Росії; прямі редакційні накази надходили по Skype, а сайти надсилали назад заголовки опублікованих ними матеріалів, закуповували «кліки» (переходи по лінках) та випробовували систему закупівлі коментарів на російських «фабриках тролів», щоб підвищити показники відвідувань.

Документи свідчать, що Россия Сегодня створила російськомовні сайти в Естонії, Латвії та Литві у жовтні 2014 року – через 6 місяців після анексії Криму та початку війни між російськими гібридними військами та Україною на Сході. Всі вони мали однакову назву Baltnews – і відрізнялися лише кодами країн у доменних іменах. Їх представили як незалежні медійні веб-сайти для місцевої російськомовної спільноти в кожній країні. Партнером проекту в Естонії офіційно виступила очолювана Корніловим неурядова організація Altmedia, створена ним у 2010 році для представництва російськомовних мешканців країни.

Перший контракт щодо веб-сайтів Altmedia підписала 18 серпня 2014 року з групою Media Capital Holding B.V – вона розташована в Нідерландах і належить через низку компаній-ширм «Россия сегодня».

З цього часу Altmedia стала відповідальна за «створення та просування медіа проектів в Естонії та країнах Балтії». За даними податкового аудиту, Altmedia отримала за це загалом 91400 євро у 5 окремих щомісячних платежах, чотири з яких надійшли від Media Capital Holding, а ще одне – від зареєстрованої на Кіпрі Barsolina Ventures Ltd.

На початку 2015 Altmedia почала відправляти щомісячні звіти про трафік, включно з заголовками найбільш відвідуваних статей, до Barsolina Ventures. Ці звіти без підпису посилаються на новий контракт від 1 січня 2015 року. За ним Barsolina Ventures щомісяця сплачувала Altmedia 11400 євро.

Договір продовжився у 2016 році, останньому, щодо якого наявна документація. Виходячи з публічно доступних даних, схоже, що Altmedia продовжувала отримувати таке фінансування аж до весни нинішнього року, коли «Россия сегодня» зупинила цю діяльність.

Наступна компанія, що долучилася до схеми з Altmedia, називалася SPN Media Solutions DOO Beograd і зареєстрована у Сербії. Документи з реєстру ділових підприємств Сербії показують, що її створила 31 березня 2015 року OOO Media Kapital, ще одна компанія, яка через мережу посередників належить «России Сегодня». Адреса SPN Media Solutions збігається з адресою юридичної фірми Stanisic у престижному районі в центрі Белграда.

Згідно з бухгалтерською звітністю компанії, співробітників у ній немає. Але в 2015, 2016 та 2017 роках її щорічний обіг коштів становив близько 3,5 млн євро, і весь дохід вона отримувала з «іноземних ринків». Згідно з сербським реєстром, її управлінці з часу заснування були громадянами Росії.

Таня Станісіч, партнер юридичної фірми, яка допомагала реєструвати SPN Media і забезпечила їй адресу, відмовилася коментувати. «На жаль, я не можу вам допомогти. Я не уповноважена спілкуватися з вами про бізнес нашого клієнта. Також це заборонено кодексом професійної етики адвоката, починаючи з права конфіденційності у стосунках між адвокатом та клієнтом», - повідомила вона в електронному листі, відправленому після третьої спроби репортера потрапити до офісу компанії.

Як гроші надходили до Baltnews

SPN Media Solutions діє не лише в Естонії. У липневій постанові українського суду наведено свідчення СБУ про те, що ця ж компанія таємно фінансувала підрозділ РИА «Новости» в Україні. Заступник голови СБУ Віктор Кононенко повідомив у травні, що сербська компанія щомісяця переказувала 53 тисячі євро «російського походження» українським компаніям, які переправляли ці кошти підрозділу російської державної агенції новин в Україні. Кононенко не відповів на запит про коментар.

Кирило Вишинський, голова «РИА Новости Украина», в травні заарештований СБУ, був звинувачений у державній зраді та веденні інформаційної війни проти України на користь Росії. У постанові суду «РИА Новости Украина» звинувачують у публікації та поширенні 16 антиукраїнських статей, спрямованих на поширення розбрату у українському суспільстві та розпалювання ненависті між різними національностями.

Так працювала схема

Документи та чат у Skype щодо того, як діяла та фінансувалася схема в Естонії, стосуються лише однієї країни. Але виглядає, що версії сайту Baltnews у Латвії та Литві функціонували схожим чином – всі три сайти мають ідентичний вигляд, їх заснували в один час і вони публікували подібні статті у один і той же день. Служби безпеки у всіх трьох країнах вважають, що вони були частиною єдиної операції. Більше того, латвійський підрозділ Baltnews відправив принаймні один щомісячний звіт до Barsolina Ventures, про що свідчать наявні у BuzzFeed News документи.

Фінансовий звіт Baltnews.lv показує щорічний оборот у 100 тисяч євро, але при цьому на сайті майже відсутня реклама і немає платного доступу.

Головний редактор сайту Андрейс Яковлевс відмовився надати коментар, заявивши, що фінансові питання не стосуються редакційного колективу. Він сказав, що існувала домовленість з РИА «Новости» про обмін інформацією, але без передачі грошей, і ніхто ніколи не вказував йому, про що писати.

Втім, служба внутрішньої контррозвідки та безпеки Латвії, відома як DP, заявила, що за її інформацією, Baltnews.lv фінансувалися з Росії через компанії у третіх країнах. «Отримана інформація вказує, що гроші, отримані з Росії, були основним джерелом фінансування Baltnews.lv», - повідомив Re:Baltica Ерікс Цинкус, заступник голови DP.

Тим часом у Литві розвідувальна служба VSD ідентифікувала Baltnews.lt та Sputnik як канали, через які Росія поширювала в країні прокремлівські тези. «Їхньою метою було розповсюдження російського впливу на інформаційний простір Литви, розпалювання антизахідних почуттів та формування громадської думки, сприятливої до Кремля», - вказала VSD у своєму останньому щорічному звіті. У ньому також вказано, що в 2017 році за наказом Росії Baltnews та Sputnik почали публікувати більше статей про статус польської громади в Литві.

«Вони намагалися спровокувати етнічну конфронтацію та погіршити стосунки між Литвою та Польщею. Публікації хотіли переконати аудиторію, що Литва чинить дискримінацію щодо місцевої польської громади, або створити враження, що Польща не відмовилася від територіальних претензій до сусідів», - йдеться в доповіді.

До 1 червня цього року головним редактором Baltnews.lt був Анатолій Іванов, і фінансові дані від його неурядової організації Eurasian Media Laboratory показують, що він отримував значні кошти від Barsolina Ventures.

За даними бізнесового реєстру Литви, Eurasian Media Laboratory за три роки отримала близько 500 тисяч євро. У 2015 та 2016 роках Barsolina Ventures сплачувала щорічно 163200 євро. А у 2017 Eurasian Media Laboratory звітувала про 185472 євро доходів, більша частина яких надійшла від Barsolina за «послуги з інтернет-шлюзування». Під час телефонної розмови з BuzzFeed News Іванов не відповів на жодне запитання про ці платежі.

Окрім фінансування, «Россия сегодня» здійснювала пряму координацію, які теми мають висвітлювати всі три сайти Baltnews. Тобто, вони не просто були далекими від незалежних розважальних вебсайтів, як їх описав Корлілов литовському сайту Delfi. Виглядає так, це лише одне коліщатко у значно більшій машині.

25 травня 2016 року Связін – імовірно помилково – надіслав Корнілову перелік тем, які висвітлювалися у ЗМІ, що належать Кремлю по всій території колишнього СРСР: у країнах Балтії, Киргизстані, Білорусі, Грузії, Молдові, Узбекистані, Казахстані, Азербайджані, та Осетії сепаратистському утворенні в Грузії. Естонія мала два окремих місця в списку – одне по Baltnews, інше по місцевій редакції Sputnik.

BuzzFeed News порівняв список тем зі статтями, опублікованими того дня у всіх цих країнах, і виявив, що всі за винятком двох місцевих редакцій Sputnik дійсно розмістили те, що їм наказали.

Kyrgyzstan Sputnik, відповідно до вказівок, написав про місцевого багатія Шаршенбека Абдикерімова, який таємно володіє квартирою у Тауері, на той час найвищому житловому хмарочосі Лондона.

Грузинський Sputnik написав, як йому й веліли, про почуття стилю жінок-політиків у країні, разом із великою кількістю прикладів та фото.

У Молдові місцевий сайт Sputnik отримав наказ написати про залежність національної валюти від курсу рубля та вартості нафти. Він виконав завдання, опублікувавши статтю під заголовком: «Діагноз нашому лею: вихід з одної залежності створив іншу».

Час від часу висвітленням тем керували інші люди з Росії. 20 липня 2015 року редактор мультимедіа у «Россия Сегодня» вимагав новин про переміщення військ та техніки сепаратистами на Сході України. Аналогічне висвітлення обов’язкових тем замовлялося регулярно і в наступні місяці.

Накази також надходили від жінки, яка назвала себе Корнілову як Ліана Мінасян, і повідомила, що вона є редактором мультимедійної програми, яка «стосуватиметься країн Балтії». Ще одна особа, залучена до управління темами у Естонії, схоже, приїздила до Естонії, щоб найняти журналістів для місцевої редакції Sputnik.

Естонська контр розвідувальна служба KAPO ідентифікувала Мінасян як куратора естонського офісу Sputnik у 2015 році. «Росія сегодня» працювала над створенням офісу в Естонії та естонсько- і російськомовного порталу для Sputnik, починаючи з весни 2015 року, - повідомила KAPO у звіті за 2015 рік – і додала, що «Ліана Мінасян з Москви була серед тих, хто керував офісом».

Минулого року Мінасян підтвердила Re:Baltica, що відповідала за всі сайти Sputnik у Балтії, але заперечила причетність до Baltnews. Коли з нею зв’язалися ще раз для цієї статті, Мінасян сказала, що взагалі не працювала з Baltnews чи країнами Балтії. «Якщо ви хочете, я перенаправлю ваше питання моїм колишнім колегам», - повідомила вона і перестала відповідати на наступні запитання.

Записи свідчать, що щоденні розмови Корнілова та Связіна по Skype тривали місяцями, і часом вони обговорювали тижневі та щомісячні звіти по трафіку, які мав подавати Корнілов. У одному випадку Корнілов сказав, що у проекті контракту є помилка – замість «естонською мовою» написано «латиською мовою». Це ще одне свідчення, що аналогічні контракти підписувалися в кожній балтійській країні.

Часом спілкування виходило за межі робочих тем – іноді вони нарікали на своїх босів та бюрократію, в яку їх втягнули. Записи також свідчать, що вони кілька разів зустрічалися в Росії.

Від початку Корнілов намагався створити ілюзію незалежного новинного сайту. Коли литовський сайт Delfi.lt написав матеріал про запуск Baltnews, Корнілов представив себе як видавця усіх трьох сайтів. Доменні імена у трьох державах Балтії на той час були зареєстровані на нього, але скоро перереєструвалися на Media Capital Holding B.V - компанії, зареєстрованої в Нідерландах через посередників «Россия Сегодня».

Негайно після виходу статті на Delfi Корнілов провів розмову з Євгеном Левіком, проросійським журналістом в Естонії, який був першим головним редактором Baltnews у країні, але невдовзі до запуску був звільнений Корніловим.

«Наша офіційна позиція така: ми розробляємо інтерактивний інформаційний проект разом з іноземними інвесторами», - говорив Левік ще до свого звільнення у чаті по Skype. Вони також обговорювали, як реагувати, якщо журналісти запитають про інвесторів сайтів. «Може, нам слід дати їм назву одної компанії. Я впевнений, що вони захочуть про це дізнатися. І всі контакти? І приготуй бізнес-план», - відповів Корнілов саркастично.

Левік сказав: «Якщо вони запитають, хто ці нідерландці, я віповім, що це приватні особи і що це приватний комерційний проект. Умови конфіденційні. Я головний редактор і спілкуюся безпосередньо з їхнім представником у Естонії. Правильно?»

«Так. Ти маєш справу лише з питаннями в твоїй компетенції. Точні ше кажучи, це не приватні особи, але інвестиційний фонд», - уточнив Корнілов.

Левік відмовився надати коментарі, коли йому зателефонували. «Цій історії чотири роки. Я був просто журналістом», - заявив він. Після цього він став вимагати, щоб фрагмент статті, де згадують про нього, був надісланий йому перед публікацією. «Я вас попереджаю – це ваш обов’язок», - заявив він. – І після цього я скажу, чи дозволяю я публікацію».

Логи спілкування в Skype також показують, що протягом кількох років естонський Baltnews роздував трафік на веб-сайті, закуповуючи фальшиві унікальні відвідування у різноманітних російських компаній, які пропонують ці послуги. Друг та помічник Корнілова Олександр Дорофеєв вийшов на одну подібну компанію не пізніше жовтня 2014 року, того ж місяця, коли був запущений Baltnews.ee. Дорофеєв не пояснив, навіщо йому потрібно роздувати показники відвідуваності.

«Я думаю, що спочатку треба провести перевірку на 2 тисячах [переглядів], і якщо все ОК, тоді [ми зробимо більше замовлення] на 14 000 рублів (близько 200 доларів по тогочасному курсу). Чи будуть ці відвідувачі рівномірно розподілені протягом дня? Якщо я замовлю 100 тисяч, ви зможете розподілити їх рівномірно протягом місяця?» - запитав він по Skype у сервісу «Раскрутка сайтов».

Схоже, що початковий тест пройшов добре, і Baltnews та російська веб-компнаія продовжили робити бізнес. Дорофеєву сказали, що 1 мільйон переглядів сторінок коштуватиме 10 990 рублів (приблизно $160 по тогочасному курсу). Логи Skype свідчать, що він розмістив кілька замовлень протягом наступних місяців. У березні 2015 Дорофеєв заявив, що хоче укласти довготермінову угоду, з одним чи двома замовленнями щотижня.

Більшість замовлень треба було подавати електронною поштою або через спеціальний сайт, але часом Дорофеєв подавав заявки безпосередньо по Skype. 18 лютого 2016 року він замовив 20 тисяч переглядів протягом 5 днів по чотирьох різним статтях, з часом перегляду кожної від 90 до 120 секунд. Одна з статтей, яку він хотів штучно розкрутити, мала заголовок «Допомога НАТО Естонії може не надійти вчасно», інша була про місцевого крайнього правого політика, який обіцяв боротися з біженцями.

Чати в Skype показують, що Дорофеєв не обмежився фальшивими відвідувачами: він також оплачував фальшиві коментарі з так званої «фабрики тролів» по окремих публікаціях. Вартість коментаря становила 9 рублів (13 центів). Спочатку Дорофеєв замовив пробний запуск на іншому пропагандистському сайті, який він та Корнілов вели приватно, - Baltija.eu.

«Почнемо від 50 коментарів від двох різних людей. Якщо все вийде, зможемо продовжувати працювати разом і по інших сайтах і з більшою кількістю постів», - інструктував Дорофеєв особу на ім’я Артем, яка запропонувала послуги «фабрики тролів».

Він був зацікавлений, чи зможе вона використовувати різні ІР-адреси для фейкових коментарів. Провайдер запитав,навіщо це треба. «Нам потрібні унікальні ІР, щоб власник не мав підстав думати, що відбувається щось мутне, і що це реальні унікальні відвідувачі. Взагалі, нам потрібний натовп людей», - відповів Дорофеєв.

Артем, чиє прізвище не встановлене, відповів, що політика компанії не дозволяє брати участь у коментуванні на інших сайтах. «У нас є копірайт», - сказав він, і надіслав Дорофеєву лінк на правила коментування. Але вони все ж домовилися провести тест на Baltija.eu.

Гарріс Пуусепп, директор та речник естонської служби KAPO, заявив BuzzFeed News, що схема Baltnews відповідає способу діяльності інших кремлівських пропагандистських операцій, і показує, як приховані схеми фінансування застосовуються для узаконення ворожої пропаганди. «Це виразний приклад порочного кола із виробництва та фінансування пропаганди, яке потім видають за справжній голос місцевих російськомовних, аби використати цей спотворений суспільний образ задля підтримки їхніх цілей у зовнішній політиці на міжнародних платформах», - заявив він.

Шоу повинне продовжуватися

Документи та логи Skype сягають літа 2016 року – часу, коли естонська поліція вилучила комп’ютери Корнілова та його поплічників під час кримінального розслідування з підробки документів. Наявні дані свідчать, що фінансування Baltnews тривало ще довго після цієї дати. У 2016 році, наразившися на проблеми з естонськими податковими органами та поліцією, Корнілов замінив громадську організацію, через яку він вів Baltnews. Замість Altmedia він почав використовувати нову НУО під назвою Baltnewsmedia.

Згідно з фінансовими звітами Baltnewsmedia, вона отримала у 2016 році пожертви на суму 136800 євро. Звіт не вказує джерело пожертв, але це рівно 11400 євро на місяць – сума, яку Barsolina Ventures сплачувала Altmedia. У 2017 році пожертви зросли – до 155 508 євро.

1 червня цього року на всіх трьох сайтах Baltnews з’явилося коротке повідомлення про те, що у зв’язку зі зміною видавця формується нова редакційна команда. Того ж дня Корнілов написав на Фейсбуку, що його команда закінчила роботу з Baltnews. «Дякую усім, хто був з нами протягом цих чотирьох років».

Олександр Корнілов на суді, червень 2018. Фото: Sander Ilvest, Postimees

Через чотири дні він уклав угоду з прокуратурою Естонії. Хоч Корнілов зміг уникнути звинувачення в податковому шахрайстві та підробці документів, створена ним НУО Altmedia, через яку він фінансував Baltnews, була визнана винною. Це дало Корнілову змогу уникнути засудження, хоч у судовому вироку явно вказана його роль у створенні та виконанні схеми з уникнення податків та підробки документів.

Тим часом сайти Baltnews продовжують діяти у всіх трьох країнах Балтії.

Texty.org.ua 

АвториХолгер Роонемаа (POSTIMEES), Інга Спрінге (RE:BALTICA) Переклад з RE:BALTICA

Texty.org.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
795
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2018 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop