16:00
Субота, 12 Жовтня 2019

Формула миру і політичні динозаври. Моніторинг теленовин 30 вересня — 6 жовтня 2019 року

«Слуги народу» лишаються головними ньюзмейкерами в політичних темах. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 України» та 5 каналу.
Формула миру і політичні динозаври. Моніторинг теленовин 30 вересня — 6 жовтня 2019 року
Формула миру і політичні динозаври. Моніторинг теленовин 30 вересня — 6 жовтня 2019 року

Найгарячішою темою тижня стало обговорення змісту так званої формули Штайнмаєра. Брифінг президента на цю тему перервав випуски новин інформаційних телеканалів. Попри відсутність чітких відповідей новинарі не бралися критикувати президента, лише переважно транслювали його меседжі. До обговорення дипломатичних кроків нової владної команди майже не долучали експертів, здебільшого передаючи дискусію в руки політиків.

Канал Ахметова «Україна» продовжив атакувати представників «Слуги народу» та групу «Приват» через імовірні зміни на ринку енергетики. Також в ефір каналу «Україна» повертаються політики-старожили: вперше за тривалий час в упередженому матеріалі засвітився Валентин Наливайченко, точково з’являються Арсеній Яценюк та Олег Ляшко, які не мають ні свого представництва в парламенті, ні формального впливу на уряд, але з екрана переконують, що ще не полишають політичного життя.

30 вересня, понеділок

Володимир Зеленський підписав наказ про звільнення з посади секретаря РНБО Олександра Данилюка. Схвально, що новинарі не обмежилися простою констатацією факту, але в цих повідомленнях бракувало адекватного посилання на джерело.

«Експерти припускають, що це могло статися через напружені стосунки Данилюка з керівництвом Офісу президента», — озвучила ведуча новин на ICTV без називання експертів. Тож припущення не має джерела, на якому базується. Так само на 5 каналі посилалися на неназвані ЗМІ: «Втім, ЗМІ із посиланням на власні джерела повідомляли, що секретар РНБО вирішив звільнитися через незгоду з принципами роботи очільника офісу президента Андрія Богдана, а також через вплив олігарха Ігоря Коломойського на владу. Ішлося про бажання Коломойського отримати гроші за націоналізацію ПриватБанку. А нагадаю, що переведення фінансової  установи у державну власність відбулося саме за часів перебування Данилюка на посаді міністра фінансів». У схожій подачі одразу про кілька версій говорили на «112»: «За даними ЗМІ, версій декілька. Це, зокрема, і конфлікт із Андрієм Богданом, керівником Офісу президента. Попередньо заяву про звільнення посадовець написав після того, як Зеленський викреслив його прізвище зі списку офіційної делегації для візиту у США».

На «1+1», навпаки, дорікнули звільненому з посади Данилюку: «Втім, сьогодні ім'я чиновника фігірувало не лише в указі Президента. Національне агентство із питань запобігання корупції виявило в декларації за 15-16-тий роки вже колишнього секретаря РНБО неточності на понад півтора мільйона. Йдеться про будинок і земельну ділянку, які належать Данилюку і його дружині. В агентстві також повідомили, якщо порушення таки підтвердиться, то екс-чиновнику може загрожувати штраф, заборона обіймати певні посади або навіть позбавлення волі строком до трьох років». У повідомленні не вказано, чи просили журналісти прокоментувати ці неточності самого Данилюка, як це вимагає стандарт балансу думок.

На каналі «Україна» вже котрий тиждень тримають курс на критику групи «Приват». Цього разу згадали історію з націоналізацією «Приватбанку». «Майже три з половиною тисячі гривень заплатив кожен українець за порятунок Приватбанку. Рятуючи його від банкрутства 2016, уряд націоналізував установу, що коштувало платникам податків сто п'ятдесят мільярдів гривень. Чому до націоналізації Приватбанк називали пилососом і пірамідою? І хто зараз претендує на приватівські гроші?», — озвучила судження ведуча.

Головна суть маніпуляції навіть не в тому, правдиві чи ні аргументи використовуються, а в тому, що тема порушується без нових свіжих даних, хоча те саме було відомо понад півтора року тому.

Цього дня в Україні відзначали День усиневлення. На каналі «Україна» розповіли про внесок фонду Ахметова у боротьбу із сирітством. А на СТБ розповіли про програму наставництва, до якої кілька років тому долучилася речниця президента Юлія Мендель.

На «Інтері» вчергове розповідали про нібито утиски свободи слова в «Україні»: «Зупинити утиски свободи слова в Україні телеканал NewsOne просить Велику Британію». Цю новину коментував лише працівник цього ж каналу NewsOne. І далі про захист власників каналів заявляв народний депутат від «ОПЗЖ» та власник «112 України» і NewsOne Тарас Козак. Схожі меседжі транслював і «112»: «Дії влади і Нацради з питань телебачення та радіомовлення — це узаконене рейдерство мовників, заявив власник телеканалу "112 Україна" Тарас Козак після допиту в СБУ. Туди його викликали через нібито незаконне придбання мовника. Але Козак звинувачення на свою адресу заперечує, а виклик до Служби безпеки називає послідовним тиском на телеканал». Усі ці повідомлення є незбалансованими і замовчують порушення каналів, через які вони стали об'єктом для перевірок.

«Оборудці на 24 мільйони гривень запобігли працівники Служби безпеки. Схеми розтрат могли реалізувати на Полтавщині. Регіон бере участь у пілотному проекті з розвитку екстреної меддопомоги», — повідомили на «Інтері». У новині згадують і СБУ, і радника міністра охорони здоров’я Дмитра Раімова, а коментує лише колишній народний депутат Сергій Каплін.

1 жовтня, вівторок

Ввечері Володимир Зеленський вийшов на брифінг із коментарями щодо формули Штайнмаєра. Тому частина випусків містила врізки із прямої трансляції цього брифінгу.

На 5 каналі це включення склало понад третину від усього випуску. Також майже повністю показали брифінг на «112». У цих матеріалах не лунало жодних нарікань на практично відсутність змоги отримати конкретні відповіді та поспіх президента завершити пресзахід і піти «до дітей».

На «1+1» крім самого включення із брифінгу розповіли про акції проти "капітуляції": «Кілька організацій, це зокрема "Національний корпус", "Свобода", "С14", інші представники, просто ті, хто виступають проти затвердження формули Штайнмаєра, зібралися вже під Офісом Президента». Також про акцію говорили на «UA: Першому» — тут навіть дали кілька включень з акції протягом одного випуску, щоби показати динаміку.

Єдина альтернативна  президентській експертна думка щодо формули Штайнмаєра пролунала  теж на «UA: Першому», на якому звернулися по коментар до Романа Безсмертного, який донедавна входив до Тристоронньої контактної групи в Мінську.

На «Інтері» після включення з брифінгу Зеленського — сюжет  про очікування на втіленння формули Штайнмаєра Макроном та ситуацію з  українською делегацією у ПАРЄ, яка не подала своїх повноважень для нової сесії. «Розчарована з цього приводу і частина українських депутатів. В "Опозиційній платформі - За Життя" назвали таке рішення політичним демаршем та шляхом до самоізоляції України. Київ має, навпаки, відстоювати в Європі власні інтереси, а саме питання миру та врегулювання ситуації на Донбасі, йдеться у заяві політичної сили», — додала за кадром кореспондентка Олена Абрамович.

Також на «Інтері» лідер ОПЗЖ Віктор Медведчук звинуватив Зеленського у плагіаті: «В "Опозиційній платформі — За життя" звинуватили президента України у плагіаті. Про це йдеться в заяві співголови партії Віктора Медведчука. За словами політика, указ глави держави "Про цілі розвитку України до 2030 року" - це копія документа ООН…». Жодних коментарів з Офісу президента на це зауваження не просили. А потім депутати від ОПЗЖ Юрій Бойко та Наталія Королевська на комітеті соцполітики декларували підтримку ветеранів: «Міжнародний день, присвячений людям похилого віку, відзначають в усьому світі. А от у Верховній Раді з цієї нагоди провели засідання комітету соцполітики».

На «Україні» у сюжеті про профілактику серцево-судинних захворювань головним героєм був директор Інституту серця Борис Тодуров, а також у сюжеті розповідали про благодійні пожертви фонду Ахметова для такої профілактики.

2 жовтня, середа

У парламенті обговорювали зміст «формули Штайнмаєра». У кожному з випусків стає зрозуміло, хто підтримує президента («Слуга народу», «Батьківщина»), по-своєму вітає погодження формулювання щодо виборів на Донбасі («Опозиційна платформа — За життя»), хто критикує («Європейська солідарність»), а хто не поспішає робити висновків і вимагає деталей («Голос»). Але в кожного каналу були свої політичні акценти. Наприклад, на «Інтері» питання коментував зокрема один з лідерів ОПЗЖ Віктор Медведчук. На «Україні» нарівні з парламентарями включили до сюжету думку Олега Ляшка, який навіть не є членом парламенту. На «1+1» додали ремарку щодо Порошенка: «Підписана вчора угода у Мінську не є за змістом новою. Такі само пункти озвучував тодішній глава Української держави Петро Порошенко ще три роки тому, восени шістнадцятого, одразу після минулих переговорів в Нормандському форматі у Берліні». На СТБ, «UA: Першому» та 5 каналі розповідали про акції «Ні капітуляції» з протестом проти погодження формули Штайнмаєра.

Фігурували у новинах і політико-економічні інтереси.«Депутатські розбірки. Члени парламентського комітету із питань енергетики влаштували публічну порку голові комітету Андрію Герусу через не погоджену правку, яку нардеп вніс до законопроекту у день голосування. І все б нічого, але саме після цієї маленької і не помітної зміни у документі одна компанія енергетично незалежної України почала закуповувати російську електроенергію», — повідомили на «Україні» і коментував це тільки Михайло Бондар з «Євросолідарності». Примітно, що така однобока подача з’явилася на каналі олігарха Ріната Ахметова, чиї бізнес-інтереси зосереджені в енергетичному секторі зокрема.

Критикували однобоко політики й законопроєкт про ринок землі. На каналі «Україна» поширили заяву Олега Ляшка, а на «Інтері» після матеріалу, де представнику провладної «Слуги народу» у цьому питанні опонувала Юлія Тимошенко — окремий матеріал з коментарем Юрія Бойка, що дублює ініціативу Тимошенко вирішувати питання про ринок землі на всеукраїнському референдумі.

На «Інтері» поширили заяву нардепа ОПЗЖ Миколи Скорика на підтримку «112 Україна» та «NewsOne», які скаржаться на утиски свободи слова. На «112» теж розповіли про зустріч працівників цих каналів з євродепутатами, замовчуваючи причини, через які канали можуть позбутися ліцензій, і лише скаржилися на нібито політичний тиск.

Сергій Каплін на «Інтері» вимагав у ДФС «розблокувати виплати колективу Сєвєро-Донецького "Азоту"». Підприємство належить власнику «Інтера» Дмитру Фірташу. Попри скарги на фіскалів, їхньої позиції у матеріалі немає.

На ICTV повідомили про ініціативу змін до закону про столицю. Коментував ці зміни лише їх ініціатор, нардеп від «Слуги народу» Олександр Ткаченко, який претендує на посаду голови КМДА. Критику цих змін у матеріалі взагалі не згадували.

Фонд Пінчука придбав квартири звільненим морякам, відзвітували його канали ICTV та СТБ, а також «Інтер». Усі вони, крім просто повідомлення про подію, включили у матеріали коментарі самого олігарха-благодійника, якого у всіх трьох сюжетах титрували однаково: «бізнесмен, філантроп».

Традиційно про благодійність Ріната Ахметова розповідали на каналі «Україна».

3 жовтня, четвер

У парламенті прийняли в першому читання закон про столицю. Тут новинарі вправлялися у влучних підводках: «Бій за Київ: наступний раунд», — іронізували на каналі «Україна». У цьому сюжеті, а також на «UA: Першому» та 5 каналі збалансовано вказали, хто за новий закон, хто його критикує, а також додали несхвальні коментарі Віталія Кличка. На ICTV переважала критика законопроєкту, хоча наприкінці дали слово ініціатору цих змін — Олександру Ткаченку від «Слуги народу». На «1+1» включили коментарі як Ткаченка, так і політиків від «Голосу» та «Батьківщини», які законопроєкт критикували. Але не додали позицію Кличка чи його команди. На «Інтері» найбільший коментар щодо закону про столицю належить співголові фракції ОПЗЖ Юрію Бойку. Він критикував ініціативу «Слуги народу». 

Схожа ситуація з заявою Володимира Зеленського щодо формули Штайнмаєра. Звернення з поясненнями він записав для своєї сторінки у Facebook. Більшість каналів поширили заяву частково або повністю у паркетному стилі — без належного контексту та опозиційних версій. На «Інтері» після його заяви — коментар Юрія Бойка: «Ми дуже задоволені, що почався реальний шлях до миру, тому що ми розглядаємо виконання мінських угод як єдиний шлях до миру, єдиний дипломатичний шлях, який признаний всім світом».

На 5 каналі та «1+1» нейтрально повідомили про допит Тараса Козака — нардепа від ОПЗЖ і власника каналів NewsOne, «112 Україна» та ZIK. У коротких повідомленнях вказали причину допиту з позиції СБУ,  дали також реакцію самого Козака. На «112» про причини допиту змовчали, новину будували лише на скаргах свого власника: «Жодних підозр не висували. Власника телеканалу 112 Україна Тараса Козака допитували в СБУ як свідка, про це він заявив після спілкування зі слідчими. За словами народного депутата, всі звинувачення проти нього безпідставні».

На «Україні» прозвітували про закупівлю автомобілів швидких фондом Ахметова. А також піарили Арсенія Яценюка під час участі того у безпековому форумі в Польщі. Там він роздавав поради Зеленському щодо зовнішньополітичного курсу. Яценюк не обіймає жодної офіційної державної посади, його титрували як експрем’єра та лідера партії «Народний фронт».

4 жовтня, п’ятниця

Не оглядається «Інтер», оскільки цього дня у праймі виходять «Подробиці тижня».

Аварія літака під Львовом — тема №1. Про це йшлося на початку усіх випусків, у деяких каналів до теми поверталися кілька разів. Наприклад, на каналі «Україна» та «UA:Першому» з’ясували, що літаки цієї авіакомпанії не вперше потрапляють у аварії. Щодо стану літака та здоров’я постраждалих детальніше окремими сюжетами розбиралися на «1+1». У кожному випуску коректно повідомили про п’ятьох загиблих та трьох ушпиталених членів екіпажу.

У парламенті цього дня обговорювали новий склад ЦВК. З позицією усіх чи більшості фракцій, а також коментарем координаторки мережі «Опора» Ольги Айвазовської матеріали вийшли на 5 каналі та «Україні». На «1+1» лише протиборчі сили — «Слуга народу» та «Євросолідарність», і також коментар Айвазовської. У сюжет також включили коментар ексрегіонала Юрія Мірошниченка, який став членом ЦВК. На ICTV лише коротко повідомили про нові призначення, нейтрально і без деталей. На СТБ в одному сюжеті розповіли і про ухвалення плану уряду, і про призначення членів ЦВК. Щодо останнього — лише коментар новопризначеного голови.

Про те, що депутати не спростили для НАБУ та Антикорупційної прокуратури отримання дозволів на прослуховування, стисло йшлося лише у випуску «1+1» та «Україні». «Верховна Рада дозволила Національному антикорупційному бюро і Державному бюро розслідувань прослуховувати народних депутатів незалежно від СБУ. Але робити це слідчі зможуть, як і раніше, лише з дозволу парламенту, що фактично позбавляє прослушку сенсу», — повідомила ведуча ТСН. На фоні гучних і переможних новин про скасування недоторканості — це цікава і важлива деталь, яку більшість праймових випусків проігнорували.

Про оголошення підозри колишньому нардепу Сергію Пашинському повідомили у половині праймових випусків: на «Україні», «1+1», СТБ та «UA: Першому». Крім факту вручення підозри, всі додали стисло позицію самого Пашинського, який на cвоїй сторінці у Facebook назвав це помстою опонентів.

На «1+1» показали матеріал про Саміт бізнес-мудрості. З усієї програми виділили виступи нардепа від «Слуги народу» та екс генпродюсера «1+1» Олександр Ткаченко, який разом з журналістом Леонідом Парфьоновим говорив на тему майбутнього розвитку телебачення. Інших двох спікерів цієї панелі навіть не згадували.

На каналі «Україна» звітували про передані коштом фонду Ахметова швидкі у Чернівцях, а також про сумлінну підготовку до опалювального сезону його енергокомпанії ДТЕК.

5 жовтня, субота

Всі новинарі продовжили розбиратися з причинами та наслідками авіакатастрофи у Львові, тримали в курсі подій на фронті. Але не бракувало у ефірій і жовтушного та чорнушного флуду: вдова вбитого стиліста народила у в’язниці, касирка вкоротила собі віку через недостачу в касі, патрульний взяв лікарняний, а сам поїхав працювати до Польщі — подібні теми переважали у випусках «України» та «1+1». 

На каналі «Україна» з ток-шоу «Свобода слова», що вийшло напередодні, виокремили коментар Валентина Наливайченка, який тепер є нардепом від «Батьківщини». За його словами, «з ініціативи Геруса [Андрій Герус — ексрадник президента з енергетичних питань, нардеп від «Слуги народу», ДМ] до закону про використання енергії внесено поправку, яка дозволила вже 1 жовтня відновити імпорт з Росії». У матеріалі представлена лише версія Наливайченка.

На «Інтері» просували «мирний план» у версії «Опозиційної платформи — За життя»: «Мир шляхом компромісу. Про варіанти стабілізації ситуації на Донбасі говорили напередодні на жіночому форумі». В головній ролі у цьому сюжеті нардепи Наталія Королевська та Юрій Бойко.

На «Україні» у сюжеті з Саміту бізнес-мудрості, що проходив у Києві, розповідали про нагороду компанії ДТЕК, чиї керівники увійшли у топ-100 менедждерів. ДТЕК як і канал «Україна» належить олігарху Рінату Ахметову. Крім того, що сюжет піарить конкретну компанію, він ще й не є оперативним, оскільки останній день саміту відбувся 4 жовтня.

6 жовтня, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість п’ятниці. Відкрили його повідомленням про трагічну ДТП в Черкасах. Наступне повідомлення — про загибель військового на фронті та обстановку на передовій.

З новин про політичну обстановку у країні — лише один матеріал: про акцію противників формули Штайнмаєра. Сюжет висвітлює лише думку протестувальників і не нагадує, як узгодження формули коментували на Банковій. Із матеріалу видно, що участь у акції взяли також представники ветеранських організацій, але інших організацій-учасників крім «Нацкорпусу» не виділяють.

Більшість випуску стосувалися українських соціальних тем — ціни на продукти, проблеми з шкільним приміщенням на Волині — та сюжетів на міжнародні теми.

Підсумки

За рахунок сюжетів про зразковий менеджемент компаній ДТЕК та систематичних сюжетів про благодійність власного фонду, лідерство за кількістю матеріалів з ознаками замовноті зберігає Рінат Ахметов.

У дні парламентської активності у сюжетах на політичні теми висвітлюють позиції більшості фракцій. Природною є активніша присутність у новинах представників парламентської монобільшості.

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
510
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду