12:00
Субота, 17 Серпня 2019

Бойко-блогер і бабця Тимошенко. Моніторинг теленовин 5–10 серпня 2019 року

Навіть стара гвардія політиків переходить на нові канали комунікації. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5 каналу.
Бойко-блогер і бабця Тимошенко. Моніторинг теленовин 5–10 серпня 2019 року
Бойко-блогер і бабця Тимошенко. Моніторинг теленовин 5–10 серпня 2019 року

Після виборів у теленовинах настав сезон політичного затишшя. Згадок про активності політичних сил у випусках — мінімум. Лідером за кількістю матеріалів із ознаками замовності другий тиждень лишається «Інтер», де щодня піарять «Опозиційну платформу — За життя». Ця політсила навіть почала активніше просувати себе в соцмережах. На цьому тижні в новинах «Інтера» коментарі Юрія Бойка цитували з його каналу на ютубі. Найгарячішими політичними темами стали антикорупційне розслідування справи щодо тарифу «Роттердам+» та планування роботи парламенту. Сліпою зоною для новинарів лишається обговорення дипломатичних здібностей нового президента. Цього тижня був вагомий привід про це поговорити — після загибелі військових під Павлополем Зеленський напряму говорив із Путіним. Але результативність спілкування не обговорювали ні з експертами, ні з опозицією.

5 серпня, понеділок

Зеленський призначив нового керівника Операції об’єднаних сил — Володимира Кравченка, який до того керував оперативним командуванням «Північ». Усі канали про це повідомили коротко, не надто занурюючись у біографію Кравченка і вказавши, що його попередник тепер керуватиме Сухопутними військами. Не повідомили цю новину тільки в новинах «Інтера».

Хоча на «Інтері» двічі згадували Зеленського у випуску. Спершу розповіли, що він привітав із перемогою нового прем’єра Британії Бориса Джонсона. Хоча для української аудиторії ця новина незначуща порівняно із призначенням командувача ООС. Потім Зеленського згадували в піарній новині від Сергій Капліна. «Інтер» незбалансовано ретранслював його критику, адресовану полтавським чиновникам: «За його словами, керівництво міста самовільно нараховує собі зарплатню. Дійшло до того що заступники міського голови отримують уп'ятеро більше, аніж президент країни. Тож нардеп пропонує скоротити чиновникам зарплатню, а заощаджені кошти спрямувати на фінансування місцевих заходів освіти».

«Україна», 5 канал, «1+1», «Інтер» та «UA: Перший» тримали глядачів у курсі вже фінальних результатів парламентських виборів у мажоритарних округах. Ідеться про завершення перерахунку голосів на восьми проблемних округах. Усі з перелічених каналів згадували про проблеми на 50-му окрузі Донеччини, але тільки на 5 каналі назвали тих, хто там змагався за перемогу. Лідерами голосування були Руслан Требушкін від «Опоблоку», якого врешті ЦВК визнала переможцем, та самовисуванець Андрій Аксьонов, якому закидали підтримку сепаратистів на Донбасі.

На «Інтері» інформацію щодо ситуації на 50-му окрузі подали незбалансовано й без адекватного посилання на джерело: «Перерахувати голоси вимагає дехто з кандидатів. Адже спостерігачі знайшли серйозні відмінності у своїх протоколах та протоколах окружної виборчої комісії. Наголошують, що є докази, що вибори були сфальсифіковані. За даними ЗМІ не раз членів ОВК ловили на спробах викривити результати на користь кандидата Руслана Требушкіна», — повідомила ведуча. У повідомлені не уточнюється, хто оскаржує результати і які саме спостерігачі та ЗМІ фіксували порушення, ані про які саме порушення йдеться.

Окремий сюжет на «Інтері» присвятили 207-му округу на Чернігівщині. Як і попереднього тижня, тут переконували, що реєстрація кандидата від «Слуги народу» Максима Зуєва нібито незаконна через його виїзди за кордон на довший термін, ніж це дозволяє закон про вибори. Попри ці звинуваченні та закиди, ніби його адвокат не має права його представляти — жодного коментаря від сторони Зуєва в сюжеті немає. «Юристи кажуть, що команда Зуєва неодноразово вдавалася до махінацій. І наголошують — подавши документи, які засвідчують перебування Зуєва в Україні, виборців 207-му округу ввели в оману», — каже за кадром кореспондент Костянтин Редін. Які юристи, теж не вказано, в сюжеті фігурує лише адвокат Анатолій Попов, але не сказано, чиї інтереси він представляє. Найближчим конкурентом Зуєва був самовисуванець Ігор Рибаков, який у 2012–2014 роках був у Партії регіонів.

Після цього сюжету на «Інтері» — заява співголови «Опозиційної платформи — За життя» Юрія Бойка. Він назвав ці парламентські вибори найбруднішими за всю історію України.

На «UA: Першому» вийшов сюжет про перерахунок у 210-му окрузі у Прилуках на Чернігівщині. Там змагалися за першість самовисуванці. Сюжет збалансований, і в основі містить коментарі представників окружної й центральної виборчих комісій, а також регіонального представника КВУ. Протягом тижня виборчі новини із Чернігівщини на Суспільному переважали, хоча це не був найскладніший округ. Тож увагу до регіону, скоріше за все, можна пояснити активністю чернігівської редакції.

На «1+1» після зведення даних із ЦВК показали коротке повідомлення про перспективи формування керівництва нового парламенту і коаліцію однієї фракції: «Джерела “ТСН” розподіл підтвердили і назвали таким, що обговорюється. Отже, главою парламенту найпевніше буде Дмитро Разумков, а його заступником — Руслан Стефанчук. Фракцією “Слуг народу” керуватиме підприємець та волонтер Давід Арахамія. А на посади його заступників розглядають, зокрема, кандидатури артиста “Кварталу” Юрія Корявченкова та ресторатора Миколи Тищенка». Хоча матеріал нейтральний, але незбалансований, оскільки не передебачає думки інших парламентських сил щодо ситуації з монокоаліцією та обранням керівництва ВР.

На «112 Україна» вийшов сюжет про те, як у партії «Слуга народу» планують використовувати штучний інтелект для контролю за голосуванням депутатів. Про переваги системи говорили партійці Давид Арахамія, Олександр Скічко та Олександр Дубинський, які до того в політиці не працювали. Про вади використання штучного інтелекту в такій системі говорив у коментарі політичний експерт Олексій Якубін.

Згадували в новинах і про очільника столиці Віталія Кличка. На каналі «Україна» повідомили, що мер пішов у відпустку після погодження із президентом. На 5 каналі сказали, що за заявою Кличка НАБУ розпочало провадження, аби перевірити, чи була земельна корупція в рішеннях КМДА. На «1+1» повідомили про мітинг під Держбюро розслідувань із вимогами відкрити провадження проти Кличка. У цьому повідомленні не вказано, що за активісти влаштувати акцію, як і не згадували позицію Кличка щодо цих звинувачень. Зокрема, доречно було би згадати, що Кличко теж просив НАБУ перевірити факти, які йому закидають.

На каналі «Україна» відзвітували про благодійний проєкт фонду Ахметова «Мирне літо дітям Донбасу». На «1+1» у новинах вийшов промосюжет серіалу «Великі вуйки».

6 серпня, вівторок

Головні новини прийшли з Донецького фронту. Через загибель чотирьох військових після обстрілу бойовиками Павлополя співчуття родинам висловив Володимир Зеленський і закликав лідерів країн Нормандської четвірки якомога швидше відновити переговори. Про це йшлося в новинах кожного з каналів.

Не таким одностайним було висвітлення заяв генпрокурора Юрія Луценка. Він анонсував притягнення до відповідальності суддів Окружного адмінсуду Києва. На ICTV та «Україні» коротко додали, що голова суду Дмитро Вовк вважає справу політично мотивованою. На 5 каналі та СТБ подали лише позицію Луценка. На «Інтері» говорили лише про передачу до суду обвинувачення Владислава Мангера у справі Гандзюк.

На «1+1» повідомили тільки про те, що ГПУ чекає на допит Валерію Гонтареву в рамках розслідування схем Курченка. Ексочільниці НБУ не раз діставалося у випусках «ТСН». Цього разу матеріал за тоном нейтральний, але незбалансований. Також про виклик Гонтаревої на допит ішлося в новинах ICTV. В обох випадках не пробували встановити позицію підозрюваної. Хоча й раніше, й після нових викликів вона заперечувала свою причетність, пояснювала, що зараз живе і працює в Лондоні, тому не планує приїжджати до Києва й чекає прокурорів у себе.

«1+1» та «112» повідомили про відкриття Держбюро розслідувань провадження щодо відпустки Петра Порошенка на Мальдівах. Це було предметом журналістського розслідування ще рік тому, а тепер заяву до ДБР написав колишній соратник Януковича Андрій Портнов. Розслідування журналістів свого часу коментував Порошенко. Але його позицію щодо скандальної відпустки в новинах жодного з двох каналів не згадували.

На «Україні» та 5 каналі повідомили про фінальні результати виборів на 50-му окрузі на Донеччині. На «Україні» лише сказали, що переміг кандидат від «Опоблоку» Руслан Требушкін, не згадуючи про нарікання його опонентів. На 5 каналі також зазначили, що за перемогу з ним боровся Андрій Аксьонов, і стисло нагадали історію перерахунку голосів і порушення з боку місцевих виборчкомів. На «Інтері» поширили заяву «Опозиційної платформи», де перемогу Требушкіна назвали фальсифікацією результатів, не долучивши коментарів ЦВК чи незалежних спостерігачів.

У сюжеті «Інтера» про ситуацію на 198-му окрузі на Черкащині говорили лише з позиції лідера перегонів Сергія Рудика: «Там із значною перевагою переміг Сергій Рудик — чинний народний депутат»; «Опонент Сергія Рудика — Юрій Кармазін протягом останніх кількох днів подав п'ять клопотань до судів. Мовляв, члени окружної виборчої комісії, із порушенням склали протокол […] Та адвокат Сергія Рудика впевнений все це — політична помста, яка не має юридичного підгрунтя. Тим паче, що різниця між рейтингами кандидатів чимала — Юрій Кармазін набрав лише 5 % голосів», — повідомляв кореспондент за кадром. Прямої мови Кармазіна чи його представників у сюжеті немає. Рудик — один із завсідників-улюбленців «Інтера» протягом кількох останніх років.

На «Інтері» після повідомлення про протест працівників металургійної галузі під будівлею НКРЕ через здорожчання тарифів на електрику, дали заяву Юрія Бойка. Він обіцяв, що його «Опозиційна платформа» буде боротися за зниження тарифів. Також на «Інтері» поширили заяву Сергія Капліна, який запропонував збільшити податки для мільйонерів. Жодних альтернативних позицій у повідомленні не дали.

На каналі «Україна» звітували про п’ять років благодійності фонду Ахметова, називаючи її «наймасшабнішою гуманітарною місією в Україні».

7 серпня, середа

Після загибелі чотирьох бійців на Донбасі терміново скликали засідання РНБО, а Володимир Зеленський подзвонив Володимиру Путіну. Про це говорили всі канали, переважно цитуючи дискусійну репліку Зеленського про «ту сторону». На ICTV, «1+1» та «Інтері» в матеріалах про це озвучили й реакцію Кремля. На ICTV сказали про вимоги деескалації та особливого статусу для окупованих територій. На «1+1» озвучили провокаційну цитату: «У Кремлі цей діалог прокоментували так: Росія і далі вимагає припинити “обстріли українською стороною територій Донбасу та надати ЛНР та ДНР особливий статус”». Теза про нібито обстріли цивільних на окупованих територіях повторюється і в синхроні Зеленського: «Я кажу, що наших людей вбивають, а мені кажуть, що там є якісь деталі, де наші люди стріляють по цивільним людям». Двічі повторюючи цю тезу, «Плюси» не оцінюють її правдивість і точність.

Наприклад, на «Інтері» теж озвучили такі вимоги, при цьому додавши за кадром: «Москва наполягає на тому, що українські військові мають не стріляти у бік населених пунктів на окупованій території. Щоправда, при цьому не наводить конкретних фактів».

На «Інтері» після матеріалів про реакцію офіційних органів — заява «ОПЗЖ». В ній наполягають, що завершення війни можливе тільки шляхом прямих переговорів. Канал у телевипуску посилаються на ютуб-канал лідера партії Юрія Бойка, де розміщена ця заява.

На СТБ в матеріалі про обстановку на фронті повідомили про безперешкодний перетин лінії розмежування ватажками «ЛНР», які перебувають у розшуку, і про те, що вони так само безперешкодно повернулися на окуповану територію.

Про звільнення політв’язня Олександра Стешенка, якого окупаційна влада тримала в ув’язненні в анексованому Криму, повідомили в новинах 5 каналу, «України», «112», «UA: Першого» та СТБ. Тим часом дочка важкохворого кримськотатарського політв’язня Едема Бекірова Елеонора звернулася до президента Зеленського з вимогою врятувати її батька. Про це повідомили тільки у праймі «1+1».

На ICTV говорили про плани команди «Слуги народу» втілювати адміністративну реформу: «Децентралізація — одна з небагатьох реформ, результати якої справді відчули чимало українців. Щоправда, і вона на межі краху, бо передати реальні повноваження громадам без зміни адміністративно-територіального устрою практично неможливо. Це добре розуміють у президентській партії “Слуга народу”, що матиме більшість у новій Раді і планує швидко втілити такі зміни у життя». У сюжеті також є експертні коментарі Романа Безсмертного та Івана Лукері, але вони ніби доповнюють світлі й амбітні плани нової команди. Не йдеться в сюжеті про вже втілені напрацювання й підготовлені законопроєкти. Не йдеться і про застереження й червоні лінії адміністративної реформи.

На «112» розповіли про новий тренінг для депутатів від «Слуги народу», що проходив під Києвом і вже не так масово. Як і попереднього тижня, в цьому матеріалі є суто оптимістичні обіцянки новобранців: не прогулювати, сумлінно виконувати свою роботу й дотримуватися регламенту. Автори матеріалу не задавалися питанням, як оплачується це навчання й наскільки воно ефективне.

На «Інтері» знову піарили Сергія Капліна: «Збільшити зарплати та швидко покращити рівень життя українців — це можливо, якщо ухвалити законопроєкти, розроблені разом із профспілками, упевнений нардеп Сергій Каплін». Зміст законопроєктів не аналізувався.

На «Україні» розповідали, як і щодня, як фонд Ріната Ахметова допомагає продуктовими наборами у Щасті.

8 серпня, четвер

А НАБУ повідомили про підозру шістьом особам, причетним до лобіювання формули «Роттердам+». За оцінками слідства, ця формула призвела до штучного зростання цін на електрику , що призвело до збитків державі в сумі 17 мільярдів гривень. Хоча всі, крім «112» говорили про це у праймових випусках, повідомленням переважно бракувало повноти та балансу. Про фігурування у справі компанії Ахметова ДТЕК згадали на «1+1», «UA: Першому» і 5 каналі. З них тільки на 5 каналі подали реакцію компанії Ахметова, за кадром передавши кілька речень із заяви: «В ДТЕК наголосили, що схема “Роттердам+” була підтверджена міжнародними експертизами».

На каналі «Україна» цій темі присвятили сюжет, де виправдовували формулу й не дали позицію правоохоронців, лише поінформували про відкрите провадження. «Завдяки формулі “Роттердам плюс” державні підприємства, що добувають вугілля змогли продавати його за ринковими цінами. Собівартість вугілля з державних копалень надто висока. Все через застаріле обладнання, а грошей на оновлення устаткування у гірничих підприємств немає», — каже ведуча, не вказуючи, на чиїх оцінках базуються ці судження. На їх підкріплення додали коментар міністра енергетики Ігоря Насалика. Одразу за тим у студії говорили з адвокаткою Іриною Одинець. Вона заперечує версію слідства. «У НАБУ заявляють про зібрані докази, але наприклад сам пан Вовк [ексголова НКРЕ] каже, що справа політична», — допомагала ведуча. На що Одинець відповідала: «Я думаю, що ця справа — це мильна бульбашка». Цю тезу вона обґрунтовує процесуальними документами, які, на її думку, не містять підстав для обвинувачення. Ірина Одинець є адвокаткою інвестиційної компанії ICU, що, зокрема, була фінансовим радником Петра Порошенка щодо ймовірного продажу компанії «Рошен». Ексочільник НКРЕКП Дмитро Вовк також працював у компаніях ICU та «Рошен».

На «Інтері» розповіли, що Сергій Каплін очолив громадськість у моніторингу реставрації: «Петрівський Полтавський кадетський корпус відреставрують. Нещодавно історичну пам'ятку передали у власність держави, а саме — державній судовій адміністрації. Тож, за планом ДСА, повністю мають відновити споруду до 2021 року. За графіком реставрації та проєктною роботою стежитиме громадськість на чолі з народним депутатом Сергієм Капліним». У повідомленні більше говорять про активність Капліна, майже не фокусуючись на значенні та стані пам’ятки. Про це говорить сам Каплін.

На ICTV вийшов сюжет про конфлікт між офісом президента та очільником Києва Віталієм Кличком: «Мер столиці і очільник КМДА Віталій Кличко не здається і не погоджується з ініціативою президента звільнити його з посади очільника КМДА». У сюжеті є позиція керівника Офісу президента Андрія Богдана та експертів у сфері місцевого самоврядування, але закадрові репліки підіграють позиції Кличка: «Така заплутана ситуація — через недосконале законодавство, і змінювати треба не людей, а закон».

На «Інтері» після сюжету про візит Зеленського до Туреччини і його бачення розвитку України — заява «ОПЗЖ» про те, що вирішувати питання скасування мораторію на продаж сільгоспземель має народ на всеукраїнському референдумі. Далі заява Юрія Бойка про те, що новообраний парламент передусім має вирішити питання тарифів.

Новини про українських політв’язнів цього дня зосередилися на 5 каналі. У випуску повідомили, що Роман Сущенко погодився відбувати покарання в Україні, а Едема Бекірова лишили під вартою попри важкий стан здоров’я. Про стан Бекірова повідомили також на «UA: Першому».

На «Україні», як і щодня, звітували про благодійність фонду Ахметова на Донбасі.

9 cерпня, п’ятниця

Майбутні нардепи зібралися на підготовчу нараду парламенту. Більшість каналів доволі збалансовано говорили про плани правлячої більшості й питання від опонентів чи союзників щодо співпраці. Переважно в сюжетах фігурували представники «Слуги народу» та «Європейської солідарності». На «1+1» показали позицію партії «Голос», яка не погоджується, щоби представники «Слуги народу» керували всіма комітетами. На «Інтері» крім «Слуги народу» висловитися дали тільки представникам «ОПЗЖ». На 5 каналі матеріал не відображав дискусію, лише плани «Слуги народу» — стисло та інформативно, але без балансу. На «UA: Першому» взагалі не говорили про позиції політсил, в новину винесли тільки дату першого засідання нового парламенту.

На «1+1» дали окреме повідомлення про програму розвитку столиці від депутатів «Слуги народу»: «Кажуть, сприятимуть тому, щоби Київрада зменшила кількість депутатів, а районні ради працювали ефективніше. Також підписанти декларації обіцяють ухвалити закон про столицю, розібратися зі скандальними забудовами, подачею гарячої води та браком місць у дитсадках і школах. За словами одного із підписантів, Олександра Ткаченка, усі принципи, які виклали в документі, уже проголошували під час виборчої кампанії. Зокрема, ліквідувати узурпацію влади в місті. Повернути народовладдя та гордість киян за столицю». Олександр Ткаченко поки що є гендиректором «1+1 медіа», а також, можливо, планує балотуватись у мери Києва.

На «Інтері» після сюжету про плани парламенту окремо дали заяву Бойка про те, що «попередники» лишили поганий спадок у вигляді кризової економіки й війни, й цими питаннями новим обранцям треба опікуватися першочергово: «Війна на сході, економічна та політична криза в Україні — із цими проблемами зіткнеться новообрана Верховна Рада. Про це заявив співголова партії “Опозиційна платформа — за життя” Юрій Бойко на своєму ютуб-каналі. За словами політика, першочергове завдання нової влади — завершити війну на Донбасі та відновити мирне життя на сході».

На «Україні» другий день поспіль виправдовували формулу «Роттердам+». «Звинувачення без обґрунтованих доказів. Керівництво НАБУ та САП розповіли про розслідування справи “Роттердам+”. Є висновки експертів як українських, так і зарубіжних, формула “Роттердам+” законна та економічного обґрунтована. Та антикорупційні органи не згодні з думкою фахівців галузі», — повідомила в підводці ведуча. І хоча сюжет містить коментарі керівників антикорупційних органів Ситника та Холодницького, але закадрові коментарі повністю нівелюють версію правоохоронців.

На 5 каналі, ICTV та «1+1» розповіли про обрання запобіжного заходу одному з фігурантів справи Володимиру Євдокимову. На «Інтері» спершу дали коментар керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Назара Холодницького, а потім повідомили про акцію з вимогами відставки керівника НАБУ Артема Ситника. У цьому повідомленні не озвучують ні хто влаштував акцію протесту (немає і синхронів учасників), ні які саме вони мають претензії до НАБУ. Це описують одним абстрактним реченням: «На їхню думку, від часу існування відомства немає реальних результатів його роботи». Не було про справу «Роттердам+» у праймі на Суспільному, СТБ та «112».

У Юлії Тимошенко народився онук, повідомили «Україна» та «1+1». Причому на «1+1» зробили це менш коректно, назвавщи її «вдруге бабцею». Ці два повідомлення складають половину згадок про «Батьківщину» на цьому тижні. Про позицію партії щодо початку роботи парламенту йшлося тільки в новинах ICTV.

На «Україні» вийшов черговий сюжет про допомогу фонду Ахметова в реабілітації поранених на Донбасі дітей.

10 серпня, субота

Загальної гарячої теми для усіх випусків новин цього дня не було. На «Інтері» з посиланням на пресслужбу Окружного адмінсуду Києва повідомили про можливе подорожчання газу. Здавалося би, до чого тут суд? Припущення про нові тарифи пов’язане з тим, що «Нафтогаз» оскаржує постанови уряду, які зобов’язують його стримувати ціну на паливо. У повідомленні немає пояснення, чим мотивоване рішення «Нафтогазу». Але одразу за тим — заява: «Керівництво “Нафтогазу” треба негайно змінити. У цьому упевнений співголова партії “Опозиційна платформа — За життя” Юрій Бойко».

На «1+1» розповіли про плани Офісу президента на відзначення Дня незалежності в новому форматі. І жодним словом не обмовилися, що Марш захисників на Хрещатику організовують волонтери та ветерани через відмову президента від традиційного військового параду.

На каналі «Україна» вдруге за тиждень звітували про п’ять років благодійності Фонду Ахметова. На «1+1» пропіарили курорт «Буковель» у сюжет про створення там гуцульського парку та нових розваг для туристів.

Підсумки

Лідером за кількістю матеріалів із ознаками замовності є партія «Опозиційна платформа — За життя». Єдиним каналом, який її піарить, лишається «Інтер».

Кількість згадок про партії суттєво впала. Найчастіше в новинах говорять про «Слугу народу», яка має в парламенті абсолютну більшість. З усіх партій, що претендують на державне фінансування, згадували тільки «Опозиційний блок». Про нього говорили в контексті результатів на проблемних мажоритарних округах.

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
876
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду