15:30
П'ятниця, 24 Травня 2019

Останній тиждень міжвладдя. Моніторинг теленовин 13-19 травня 2019 року

І низький старт перед парламентськими виборами. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Останній тиждень міжвладдя. Моніторинг теленовин 13-19 травня 2019 року
Останній тиждень міжвладдя. Моніторинг теленовин 13-19 травня 2019 року

Кількість політичного піару в новинах знову зростає. І причин цього тижня було дві. По-перше, сесійний тиждень у парламенті означає, що політики працюють і активніше з’являються перед камерами. По-друге, наближення дострокових парламентських виборів та більшої політичної визначеності після інавгурації новообраного президента. Знаковими подіями тижня стало власне призначення дати інавгурації, підписання закону про мову, україно-американський скандал, що переріс у протистояння генпрокурора Юрія Луценка і нардепа Сергія Лещенка, напруження між старим і новим очільниками Православної церкви України та поява свіжих результатів соцопитування, про які майже всі промовчали.

«Вікна» на СТБ досі у відпустці, тому все ще випадають з моніторингу. Але вже наступного тижня можна буде почитати, як змінилася програма у новому форматі.

13 травня, понеділок

На погоджувальній раді парламенту головною темою бурхливих дискусій стала дата інавгурації нового президента. На ICTV, 5 каналі, «1+1» та «Інтері» обговорення цього питання показали з коментарями більшості фракцій. «Інтер», ICTV, 5 канал та «1+1» зазначили, що Надія Савченко долучилася до депутатської групи «За Зеленського», яку створив її позафракційний колега Віталій Купрій. Загалом матеріали відображали дискусію між політичними силами збалансовано, хоча думки опозиційних політиків бракувало на «UA: Першому» та «Україні». Але на «Україні» додали коментарі політичних експертів: Віктора Тарана, Олега Саакяна та Євгена Магди. Натомість на «UA: Першому» лише за кадром і одним реченням дали позиції «Самопомочі» та «Батьківщини», а синхроном —коментар спікера Андрія Парубія. Далі у випуску йшлося про позицію Петра Порошенка. «Президент Порошенко зацікавлений, щоб Верховна Рада якнайшвидше визначилася з датою інавгурації новообраного президента», — повідомив ведучий з посиланням на коментарі Порошенка з Брюсселя.

На «112», так само як і «Україна» минулого тижня, вирішили порадитися з астрологом щодо дати інавгурації. Щоправда, доповнили матеріал думкою політкоментатора Тараса Завгороднього. Найконструктивнішим з усіх «експертів» сюжету виявився киянин Олександр, думкою якого вирішили прикрасити матеріал: «Если бы я был президентом, я вряд ли бы прислушался к астрологу. Но это мой поинт».

5 канал, «1+1», «Інтер» та «UA: Перший» повідомили, що Зеленському присудили штраф у 850 грн за порушення таємниці голосування. Йдеться про інцидент з демонстрацією позначки у бюлетені журналістам. В’їдливим це повідомлення вийшло лише на 5 каналі. «Фігурант засідання сьогодні проігнорував, його позицію представляли адвокати», — сказав ведучий Віталій Гайдукевич.

На «Україні» повідомили про заклик релігійних лідерів до єднання та примирення. «Про це вони сказали у відеозверненні до українців після зустрічі з новообраним президентом Володимиром Зеленським. Таке послання миру від духовенства як ніколи своєчасне, зазначив Зеленський, адже припинення війни в Україні сьогодні головне завдання», — передала ведуча далі у повідомленні. На зустрічі Православну церкву представляв Філарет, а не Епіфаній, що виглядає пікантно в контексті конфлікту в ПЦУ.

Поки інші канали відмовчувалися про скандал у ПЦУ, на «1+1» вийшов доволі емоційний сюжет. Кореспондентка Неллі Ковальська у включенні розповіла про перебіг урочистого богослужіння до Дня Святого Макарія. А от висновки про значення події робить ведуча Наталія Мосейчук: «цього разу зустріч може стати фатальною для Помісної української церкви, бо нібито вже завтра священики на чолі з почесним патріархом Філаретом мають обговорити зміну церковного статуту і відновлення Київського патріархату». Ні ведуча, ні кореспондентка не вказують жодних джерел таких висновків. Репортерка лише робить припушення з посиланням на неназваних експертів.

Ще один емоційний матеріал на «1+1» був критичним до керівника Національного антикорупційного бюро України Артема Ситника. «Елітний алкоголь і розбиті квадроцикли. Відпочинок директора НАБУ Ситника набуває нових подробиць. Сьогодні журналісти опублікували протокол допиту чоловіка, який, за версією слідства, останні три роки оплачував поїздки головного НАБівця на полювання, риболовлю і навіть зустрічі Нового року», — розповіла ведуча. Йдеться про публікацію на сайті «Обозреватель», де посилаються на анонімні джерела. Офіційно правоохоронці це не прокоментували — ні в НАБУ, ні в ГПУ, ні в Національному агентстві запобігання корупції. У громадській раді при НАБУ ініціювали перевірку, але підозрюють, що публікація може бути інструментом тиску на НАБУ. «Сьогодні після публікації протоколів допиту заговорили і депутати Верховної Ради», — повідомив автор сюжету Дмитро Святненко. Але за всіх депутатів говорить лише один — Антон Геращенко, якого охарактеризували як «наближений до правоохоронних органів».

На каналі «Україна» поширили заяву Олега Ляшка з вимогою переглянути держбюджет. Також у випуску традиційний сюжет про благодійність власника каналу Ріната Ахметова для мешканців Донбасу. І ще один матеріал — про інвестиції його компанії ДТЕК у посилення енергоефективності в Україні.

На «Інтері» двічі піарили «Опозиційну платформу — За життя». Спершу заява партії, де назвали провокацією можливий вихід України з Мінського формату. Автори заяви посилаються на вихоплені з контексту та перекручені слова міністра закордонних справ Павла Клімкіна. Потім нардепка від ОПЗЖ Наталія Королевська разом із колегою-нардепом із БПП Сергієм Капліним заявили, буцімто держава заборгувала громадянам 2 млрд грн соцвиплат. Жодних спроб прояснити ситуацію в уряді на «Інтері» не зазначили.

14 травня, вівторок

В парламенті другий день обговорюють, чия ж постанова про дату інавгурації отримає найбільшу підтримку. Збалансовано тему подали на ICTV, але без реакції з боку Зеленського чи його команди. У схожій подачі були матеріали «України», «Інтера» та «112» — лише з тою відмінністю, що «Україна» з опозиційних політиків виділила «Опоблок», а «Інтер» та «112» представників ОПЗЖ. На 5-му сказали тільки про постанову «Народного фронту» без бекграунду про те, хто ще подав свої постанови і які вимоги висував. 5 канал, «Інтер» та «112» процитували Зеленського, який назвав Раду брехунами.

На «Україні» поширили обіцянку Зеленського зробити кредити доступнішими для українців. Про це не дали ні дослівної цитати, ні оцінок експертів щодо реалістичності такого бажання.

Цього дня в Конституційному суді оголосили недовіру голові Станіславу Шевчуку. Цю новину проігнорував лише канал «Україна». Позицію суду намагалися з’ясувати на «1+1», «112» та «Інтері», хоча і безуспішно. Під час включення журналістка ТСН пояснила, що подробиць вкрай мало, бо засідання ще тривало. Але прояснити ситуацію намагалися у експерта з конституційного права Олександра Москалюка та колишнього судді КС Володимира Шаповала.

На «Інтері» зацитували Андрія Портнова та його колегу по роботі в Адміністрації Президента Януковича Марину Ставнійчук. А також розпитували опозиційних депутатів про можливі наслідки: Ігор Луценко та Сергій Власенко — обидва з «Батьківщини» — пов’язали це зі спробою зриву інавгурації Зеленського. «Водночас, на своїй сторінці у фейсбуку Шевчук заявив: у Конституційному суді відбувся антиконституційний переворот і захоплення державної влади», — сказали у новинах «UA: Першого».

Тим часом про протести біля Конституційного суду прихильників та противників закону про люстрацію сказали лише на «Інтері» та ICTV. В обох повідомленнях немає чіткого окреслення вимог та навіть кола самих протестувальників. «Націоналісти та прибічники чинного президента проти урізання люстраційного закону. Проте одні наполягають його розширити, аби під дію потрапила чинна влада і колишні очільники "Укроборонпрому", а інші - бояться реваншу опозиційних сил», — повідомили на ICTV, не уточнивши, хто на чому наполягав. «Представники Нацкорпусу та Об'єднання "Свобода" з одного боку й мітингарі від БПП з іншого. Сторони обмінювалися звинуваченнями», — ще менш інформативно сказали на «Інтері». Якщо подивитися на події в перспективі, то ця тема була дуже важливою і незаслужено опинилася поза увагою новинарів. Адже одною з ключових претензій до новопризначеного очільника АП Андрія Богдана є те, що він потрапляє під люстрацію.

Також бракувало повноти в матеріалі ICTV про напруження в Православній церкві України. У повідомленні дали коментар митрополита Епіфанія, який запевнив, що протистояння немає. Але бекграунду та історії конфлікту не додали. Збалансовано цю тему висвітлили на 5 каналі та «1+1». А решта каналів продовжила відмовчуватися. На каналі «Україна» без повного контексту історії поширили заяву Ляшка, який закликав не допустити розколу.

Між нардепом Лещенком та генпрокурором Луценком спалахнуло публічне протистояння у контексті справи Джуліані. Радник Трампа скасував візит в Україну через «ворогів президента США». До них він зарахував Лещенка. А Лещенко побачив тут вплив Луценка. Біля витоків цього скандалу стоїть оприлюднення матеріалів «чорної бухгалтерії Януковича», через що Луценко звинуватив Лещенка в оприлюдненні конфіденційних матеріалів слідства. Більш-менш допомогли розібратися у цій історії журналісти 5 каналу та «UA: Першого». Детальний сюжет вийшов на «1+1», хоч і з низкою журналістських оцінок та узагальненням про справу як «трагікомедію». На «Інтері» дали лише коментар Луценка, а на «112» — лише Лещенка, в обох випадках без зрозумілого контексту.

«Паркет» Гройсмана з обіцянками зростання середньої зарплати дали на ICTV, «Україні» та «Інтер». У всіх цих матеріалах міститься лише коментар прем’єра, який, до речі, відкрито заявив про намір брати участь у парламентських перегонах.

На «Україні» розповідали про здоровий спосіб життя Арсенія Яценюка. Він також раніше заявляв про намір балотуватися до парламенту.

Крім того на «Україні» поширили стандартний шоденний звіт про благодійність Ахметова. На «Інтері» конфлікт між облгазами Фірташа та «Нафтогазом» показали лише з позиції компаній Фірташа (який є власником «Інтера»). Нардепи Ольга Богомолець та Сергій Каплін на «Інтері» без балансу критикували медреформу.

15 травня, середа

Порошенко підписав закон про мову. До політичних спекуляцій на цій темі вдалися два канали. «Україна» до всіх коментарів додали ще й Арсенія Яценюка, який не є ні посадовцем, ні нардепом. На «Інтері» поширили заяву ОПЗЖ: «Закон про мову антиукраїнський і порушує три статті Конституції. Про це на офіційному сайті Опозиційної платформи - За життя заявив голова політради цієї партії».

Незбалансовано про протистояння між новим і старим поколінням Православної церкви України йшлося у випуску ICTV. Тут передали лише заяву Філарета, який вважає, що УПЦ Київського патріархату (ліквідована перед створенням ПЦУ) має існувати, «допоки все українське православ'я не об'єднається в одну помісну церкву», — передала його позицію ведуча. А щодо іншої сторони: «У голови ПЦУ митрополита Епіфанія висловлювання Філарета поки не коментують. Натомість, маємо реакцію митрополита Переяслів-Хмельницького і Вишневського Олександра Драбинка. Він запевняє, що об'єднавчий собор 15 грудня 2018-го року не ухвалював жодних рішень, які б давали право колишньому патріарху Філарету керувати ПЦУ». Така ж подача і на 5 каналі. На «1+1» нагадали попередню позицію Епіфанія, і сказали, що на нові заяви Філарета митрополит не відреагував.

На «Україні» цю тему коментувати дали тільки «Народному фронту»: «Підтримати православну церкву України і не допустити розхитування ситуації навколо неї закликає Народний Фронт. Про це заявив представник фракції Віктор Єленський під час виступу з парламентської трибуни», — розповіла ведуча. І додала: «Свою підтримку предстоятелю Православної церкви України і теж з трибуни Ради напередодні висловив і лідер Радикальної партії Олег Ляшко». Про це йшлося у вечірньому випуску напередодні. Також Ляшко на «Україні» без балансу та аргументів критикував медичну реформу. Він звинуватив МОЗ у неефективному використанні бюджетних коштів та закликав уряд звільнити в.о. міністра Уляну Супрун. У цьому матеріалі немає жодного натяку на баланс думок і позицію МОЗ.

А от можливість пропіарити структури свого власника Ріната Ахметова у редакції «України» знайшли. Тут і сюжет про благодійну програму «Сирітству ні», яку фінансує фонд Ахметова, і про просування реформи енергоринку, які коментує колишній менеджер ДТЕК нардеп Артур Мартовицький, і звіт про соціальні проекти «Метінвесту», що популяризує свою роботу як «найбільший виробник сталі в Україні».

На «1+1» у сюжеті про протест шахтарів у Києві вставили коментар нардепа Тараса Батенка з партії УКРОП. Коментар був суто формальним та не впливав на зміст новини — нардеп закликав прем’єра негайно відреагувати. Що думає про це прем’єр, у новині не сказали, хоча могли запитати після засідання уряду. Також про цей протест згадали на «UA: Першому».

16 травня, четвер

Парламент затвердив дату інавгурації. Загалом сюжети усіх каналів включали коментарі більшості фракцій та відображали політичний полілог. З-поміж інших вирізнявся «Інтер», що додав до коментарів найбільших фракцій думку нардепа і лідера «Нацкорпусу» Андрія Білецького. На «112» додали коментар Надії Савченко. В обох випадках коментарі записані в кулуарах, за межами сесійної зали. Тобто репортери цілеспрямовано цікавилися думкою саме цих політиків.

Святослав Вакарчук оголосив, що піде на парламентські вибори з партією «Голос». Позитивно про це говорили на ICTV, 5 каналі та «1+1» з обіцянками, що сприяють просуванню інтересів політсили. У цих матеріалах немає політичного бекграунду Вакарчука, рейтингів, коментарів експертів, а заяви музиканта-політика не проходять мінімальний фактчекінг та фільтр на популізм. «Політична орієнтація Вакарчука - Євросоюз. Головним зовнішнім ворогом України музикант називає Росію. А головним внутрішнім - старих політиків і олігархів. Тому, каже, його партію фінансуватимуть не багатії, а лише чесний бізнес і пересічні українці», — йдеться на «1+1».

На «Інтері» оголошення про участь у парламентських виборах доповнили свіжими політичними рейтингами. На «UA: Першому» дали бекграунд: «Святослав Вакарчук уже був народним депутатом, восени дві тисячі сьомого року він прийшов до парламенту за списком партії "Наша Україна. Народна самооборона". У Верховній Раді входив до складу комітету з питань свободи слова та інформації. За час роботи Вакарчук не подав жодного законопроекту і через рік склав депутатські повноваження». Подібний короткий бекграунд,  без фонтану компліментів на адресу Вакарчука дали на «112». Лише канал «Україна» змовчав про політичні плани співака.

На «Україні» прем’єр Володимир Гройсман був на інтерв’ю у студії. Він розповідав про покращення в економіці, хизувався управлінським досвідом, обіцяв упорядкувати питання з тарифами. А завершилася розмова планами участі у парламентських виборах: «Я би хотів створити партію однодумців, людей, які можуть реально давати результат і саме головне, щоб була внутрішньопартійна конкуренція. Щоби це була партія, яка може формувати внутрішню систему України на майбутнє. Оце для мене є надзвичайно важливо».  На «Інтері» та ICTV вийшли паркетні матеріали, де Гройсман запевняв у сприянні стартапам.

Про повернення Коломойського сказали на 5 каналі: «Ну, і хтось сприйняв як фішечку. Вночі до України повернувся олігарх Ігор Коломойський, якого пов'язують із новообраним президентом. Про це повідомляють журналісти програми «Схеми"». На «1+1» про це повідомили без посилання на джерела, додавши: «Чи запросили його на церемонію і чи не з цим пов'язано повернення,поки що не коментують ні сам Коломойський, а ні оточення Зеленського». Решта каналів цю подію оминули увагою.

Три матеріали на каналі «Україна» просували інтереси Ахметова: звіт про благодійність, улесливий сюжет про електрозаправки ДТЕК та привітання з перемогою ФК «Шахтар» від власника клубу.

На ICTV розповідали, як бізнес власника каналу Віктора Пінчука — компанія «Інтерпайп» — опікується технічною освітою. На «Інтері» Наталя Королевська з ОПЗЖ поскаржилася на дефіцит Пенсійного фонду. У проблемі редакція не розбиралася, а лише поширила політичні вимоги. На «Україні» відзвітували, як Петро Порошенко нагородив переможців конкурсу імені Петра Яцика.

17 травня, п’ятниця

«Народний фронт» вийшов із коаліції. На ICTV не було коментарів від опозиції, за кадром згадали про позицію «Самопомочі» і «Батьківщини», які теж раніше входили до коаліції, а також знеособленої «команди Зеленського». Подібна ситуація і на «112», де дали коментар Дмитра Разумкова, але не дали слово опозиційним фракціям парламенту. На 5 каналі навпаки: висловилися майже всі фракції, а Зеленському чи його представникам слова не дали. Мовляв, його реакції чекають у понеділок. Так само не включили коментарів від Разумкова і до матеріалів «1+1» та «України». На «UA: Першому» висловилися всі: і парламентські фракції, і керівник штабу Зеленського. «Інтер» відновив вихід підсумкового тижневика по п’ятницях, тому про його випуск у цей день можна прочитати у моніторингу підсумкових програм.

Секретар РНБО Олександр Турчинов і міністр закордонних справ Павло Клімкін подали у відставку. Всі канали сказали про це нейтрально, хоча і не брали коментарів у представників нової владної команди. На «1+1» це повідомлення вийшло дещо саркастичним: «Дружними рядами ідуть у відставку люди з орбіти Порошенка».

На «Україні» переконували, що компанія ДТЕК — не монополіст на ринку електроенергії, а також відзвітували про благодійність Ахметова на Донбасі.

На ICTV до дня пам’яті померлих від ВІЛ/СНІД розповідали про діяльність фонду Олени Пінчук, дружини власника каналу. Тим часом на 5 каналі на цю тему зібрали досвід кількох профільних організацій: «100% життя», «Мережа людей, що живуть з ВІЛ», об'єднання людей із наркозалежністю «Волна», а також Центру громадського здоров’я.

18 травня, субота

Всі канали згадали про День пам’яті депортації кримських татар і висвітлювали заходи, пов’язані з ним. Всі, крім «112» та 5 каналу передали коментарі тоді ще президента Порошенка до цієї дати. З-поміж усіх лише канал «Україна» сказав, що Зеленський також зробив звернення до роковин депортації кримських татар. До добірки політиків, які висловилися до жалобної дати, у «Сьогодні» включили й Арсенія Яценюка, хоча справжнього приводу виділяти його серед інших лідерів партій не було.

Про Зеленського у новинах говорили досить багато — переважно через підготовку до інавгурації. На «1+1» у сюжеті, а на «Україні» в короткому повідомленні він звернувся до виборців: закликав прийти і підтримати його в понеділок та перепросив за незручності через перекриття руху, яким буде супроводжуватися ця важлива подія.

Паркетні новини з Гройсманом на Днях Європи у Вінниці вийшли на ICTV, «Україні» та «Інтері». А на каналі «Україна» на цій темі піарили Бориса Колесникова, який долучився до заходів на Донеччині.

На «Україні» у студії був Олег Ляшко, з яким говорили про зміни у політиці після інавгурації. Також на «Україні» традиційно звітували про благодійність Ахметова.

На «Інтері» нардеп від ОПЗЖ Юрій Павленко закликав змінювати у школах підхід до викладання фізкультури, аби діти були здорові та зацікавлені у спорті.

19 травня, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість випуску тижневика у п’ятницю. Випуск почали з напруження на Близькому Сході та перейшли до подій на сході українському.

Далі у включенні з Києва розповідали про обстановку в столиці напередодні інавгурації. Далі — побажання попереднього президента новому та паркетне повідомлення про те, як Порошенко вшанував жертв політичних репресій. Інших матеріалів, що містять ознаки замовності чи є паркетними, у випуску не було.

Підсумки

Порівняно з попередніми тижнями дещо зросла кількість політичного піару як старої влади а опозиції, так і команди нового президента. Але це радше можна пов’язати зі звичкою журналістів висвітлювати матеріали інерційно, нехтувати балансом і бекграундом.

На сесійному тижні політиків з різних партій згадували активніше. Як і раніше, більш активно показували політиків із коаліції, а улюблені опозиціонери у кожного свої. Попри низку виступів на публіці, жодної згадки про Гройсмана не було на 5 каналі та «UA: Першому». А соціологічні рейтинги озвучили лише на «Інтері».

Аналізувалися програми «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Фото: скріншот

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
459
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду