11:40
Неділя, 20 Вересня 2015

Політична мантра сезону: «В усьому винна влада»

Опозиційні політики всіляко намагаються дискредитувати чинну владу, показуючи натомість свої «щирі» намагання змінити країну на краще. Журналісти їм у цьому активно допомагають. Порушення стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», 5-го протягом 7–12 вересня 2015 року.
Політична мантра сезону: «В усьому винна влада»
Політична мантра сезону: «В усьому винна влада»

Опозиційні політики всіляко намагаються дискредитувати чинну владу, показуючи натомість свої «щирі» намагання змінити країну на краще. Журналісти їм у цьому активно допомагають, оскільки в жодному з таких сюжетів не було балансу думок чи доказів достовірності наведених доводів. Уже на цьому критичному фоні опозиціонери будують свої гасла й набирають передвиборчі бали.

7 вересня, понеділок

«Інтер» уже другий тиждень поспіль активно намагається довести, що чинний уряд — банда злочинців. У цьому випуску «Подробиць» у центрі критики — Міністерство юстиції: «Cкандал вокруг санатория "Лермонтовский" в Одессе набирает обороты. Его руководство заявляет о попытках рейдерского захвата учреждения. Причем Министерством юстиции. Утверждают, через суды ведомство пытается переписать имущество здравницы на себя, хотя по документам — санаторий принадлежит частному предприятию "Укрпрофздравница"». Історія «Укрпрофоздоровниці» складна й довга. Варто лише зазначити, що за допомогою певних схем колись державне підприємство поступово перейшло в приватні руки. З весни цього року, керуючись законом про очищення влади, Міністерство юстиції почало перевірку мережі оздоровчих закладів, у тому числі й санаторію «Лермонтовский». «Подробиці» повністю стали на бік останнього. За інформацією видання dsnews, із Мін’юстом бореться Сергій Ківалов, а в цьому йому допомагає регіонал Ігор Шурма. Обидва нардепи звертаються до прокуратури з вимогою перевірити законність дій міністерства. Щоправда, посилань на джерела у виданні немає. На інших ресурсах нам також не вдалося перевірити цю інформацію.

«Інтер» тим часом ретранслює заяви керівництва оздоровниці замість розібратися в ситуації: «В качестве основания чиновники предоставляют постановление Кабмина. В "Лермонтовском" же это решение правительства называют незаконным. На днях исполнительная служба даже попыталась выселить пациентов и персонал, но сделать им это не удалось.Теперь в санатории ждут новых атак. На сторону здравницы встали уже многие общественники, журналисты и политики». Коментаря Мін’юсту чи правоохоронців, звісно, немає. Зате вони є в одеського «Громадського»: видання повідомляє, що працівники відомства законно зайшли на територію, щоб описати майно. Але в «Подробностях» замість балансу — коментар вічного борця з урядом Сергія Капліна: «Я уверяю вас: мы вместе с профсоюзами это дело просто так не оставим. Я вместе со своей командой, с нашей охраной, с нашими активистами, волонтерами, вместе с одесситами — будем защищать эту территорию от Яценюка». Єдине питання: хто дав Капліну такі повноваження й до чого тут безпосередньо Яценюк?!

Наступний сюжет — теж про бездіяльність уряду: «Не прошло и недели после скандальных заявлений Михаила Саакашвили в адрес правительства, как Кабмин сделал первый шаг по борьбе с коррупцией на таможне. Об этом сообщил на своей странице в Фейсбуке глава Одесской обладминистрации. При этом Саакашвили спрашивает — почему этого нельзя было сделать раньше, не дожидаясь его политических заявлений». Відповіді Кабміну на критику в матеріалі не прозвучало.

Аналогічна ситуація — і в сюжеті про заяву Наталії Яресько. Міністр фінансів заявила, що Україна отримала в бюджет на 24 млрд грн. більше від очікуваної суми. За словами Яресько, ці прибутки — успішна децентралізація. Однак ні сіло ні впало журналісти «Інтера» кажуть: «В “Оппозиционном блоке” называют другие причины озвученных министром экономических успехов. По мнению народного депутата Николай Скорика, достичь таких финансовых показателей помогли отсутствие индексации зарплат и пенсий, а также инфляция». Наскільки кваліфікованим є коментар Скорика стосовно заяви Яресько — невідомо. До того ж, у своїх звинуваченнях депутат не надав жодного доказу чи цифри.

Натомість на 5-му каналі — делікатна реклама Петра Порошенка: «11 українських розвідників отримали нагороди від Петра Порошенка з нагоди професійного свята. Окрім привітань, військовослужбовці почули і плани на майбутнє. Зокрема, розширення спроможностей агентурної розвідки, нарощування потенціалу радіоелектронної, повітряної та космічної розвідок, налагодження співпраці зі спецслужбами країн-членів НАТО та Європейського Союзу…».

А тим часом у «ТСН» на «1+1» — передвиборча агітація за близьку до Ігоря Коломойського партію «Укроп»: «Патріотичну футболку з номером 12 натягнули на пам'ятник активісти партії "Укроп". За їхніми словами, гроші на переодягання Леніна збирали фанати запорізького "Металурга". Окрім футболки йому пов'язали велетенський шарф із символікою збірної. В такий спосіб фанати вирішили привітати футболістів національної команди з перемогою в матчі відбору до Євро».

Також в ефірі каналу — корпоративна тема на захист компанії Коломойського МАУ: «…історія між банком та авіакомпанією "Міжнародні авіалінії України". Наприкінці минулого року "Фінанси і кредит" заморозив близько 190 мільйонів гривень, начебто через порушення МАУ умов кредиту. Юристи авіакомпанії переконані: аргументам банку бракує елементарної логіки».

«ТСН» не полишає справи Гонгадзе: в сюжеті про те, як «новопризначеному адвокату Олексія Пукача, Максиму Герасько, розтрощили машину і забрали його нотатки щодо справи екс-генерала МВС», кореспондент стверджує, що «адвокат Герасько майже не сумнівається: такі дії — спроба його залякати». Однак сюжет не має елементарної логіки, оскільки глядачі не отримали відповіді на головні питання: залякати хоче хто? навіщо? чого вимагають?

Те саме стосується й сюжету про безробіття в Маріуполі: жодної суспільно корисної інформації, окрім нагнітання паніки, матеріал не несе: «На грани находится малый и средний бизнес. Одно из градообразующих предприятий — “Азовмаш” — практически остановилось. Сейчас тысячи рабочих оказались на улице». «Експертом» у темі стала пересічна мешканка Маріуполя Лілія Тихонова: «Последние только уволенные — это 15 тысяч людей. Задолженность — по году и больше». Звідки в неї такі дані та де коментарі фахівців — знову майже риторичне питання.

Ще один великий знак запитання викликає сюжет «1+1» про гранатометника Максима: «Окрім грошей і домівки, в Максима немає прописки, тому держава і досі не виплатила йому бойові. Також десантник може втратити чергу на житло. Тимчасову реєстрацію соціальні служби робити Максиму не хочуть. Боєць зізнається: розпач огортає дедалі сильніше, адже не міг уявити, що і в мирному житті є ворог, але боротися з яким немає сил». Єдина емоція, яку викликає цей матеріал, — розпач. У сюжеті немає жодного коментаря фахівця чи уповноваженої особи, кореспондент навіть не намагався з’ясувати, хто повинен допомогти Максиму у вирішенні його проблеми.

«Інтер» знову посилається на проект «Канцелярської сотні» — інтернет-ресурс «Гарна хата».  «По данным журналистов проекта "Гарна хата" — жена и дочь экс-депутата от Партии регионов Струка нынешним летом обзавелись двумя квартирами в жилкомплексе Новопечерские Липки. Несмотря на то, что в его декларации за 2013 год указан общий доход всей семьи в 240 тысяч гривен. И, конечно, отсутствие сбережений. Что касается второго фигуранта — Медяника, то, по данным проекта "Гарна хата", его жена Елена в прошлом году приобрела квартиру площадью 270 квадратов на самом Крещатике». Однак журналісти навіть не поїхали за цими адресами, аби перевірити інформацію з поки що маловідомого інтернет-видання. Нема також і коментарів правоохоронців.

Канал «Україна» традиційно розповідає про Гумштаб Ахметова.

8 вересня, вівторок

«Інтер» продовжує дискредитувати чинний уряд: «Новые налоги, которые предлагает ввести Кабмин — не развивают страну, а добивают ее экономику. Об этом заявил оппозиционный премьер-министр Борис Колесников. Он считает, что 20% ставка налога на доходы физических лиц приведет к еще большей тенизации экономики. Закроется малый бизнес. А налог на недвижимость более 60 квадратных метров совсем разорит людей». В матеріалі немає жодного коментаря фахівця, жодного балансу думок (до прикладу, позиції того ж міністра економіки) чи незалежних експертів. Ідентичні сюжети вийшли на ICTV та «Україні».

Далі в ефірі «Подробностей» — знову корпоративні повідомлення від «Опоблоку»: «Послы США и Евросоюза обеспокоены отказом регистрировать "Оппозиционный блок" в Харьковской области. Об этом они заявили после встречи с руководством Центризбиркома». Хоча жодного підтвердження цієї тези журналісти каналу не дали — коментаря послів в ефірі не прозвучало. Натомість є позиція опозиціонера Євгена Мураєва, який стверджує, що «многие социологические исследования, не только которые проводят наши политологи и социологи, они говорят о том, что "Оппозиционный блок" лидирует. Причем возьмет, скорее всего, абсолютное большинство в советах всех уровней. Это, естественно, будет, в первую очередь, является самой правильной оценкой власти. Вернее, ее бездействия в стране. Проиграть выборы означает, что они теряют доверие электората, а значит, как нормальному правительству, пора уходить в от ставку».«Наші» політологи й соціологи звучало надто двозначно, особливо якщо врахувати, що нардеп не послався на жоден соціологічний центр. Ідентичний сюжет вийшов і на «Україні», лише без посилання на європейських політиків.

Тим часом «1+1» знову критикує Саакашвілі, цього разу — двома матеріалами:

  1. Спершу ніби пояснює критику Саакашвілі в бік уряду: «Після слів про єдність і спільну відповідальність, гуманітарний віце-прем'єр В'ячеслав Кириленко порушує делікатну тему. Голова Одеської обладміністрації Михеїл Саакашвілі напередодні гостро розкритикував уряд і прем'єра так, що в політичних кулуарах заговорили про прем'єрські амбіції Саакашвілі».
  2. Далі в студії каналу з’являється міністр охорони здоров’я України Олександр Квіташвілі. Питання ведучої виходять за всі межі журналістських стандартів, оскільки мають тотально оціночний характер аж до того, що ведуча, власне, сама собі й відповідає:

Ведуча: …Немає такого, хто б не кинув у вас каміння. І активно це робиться. От, до речі, ваш земляк Міхеїл Саакашвілі. Ви мені скажіть: те, що він робить, — це його амбіції колишнього президента? Це амбіції можливого прем'єра України? Чи це критика заради критики?

Ведуча: Кириленко сьогодні правильно просив президента про те, щоб президент захистив його від людини з вашої вертикалі, Саакашвілі, і щоб ви не влаштовували вертикальні чвари. А ви не пробували набрати по телефону Михеїла Саакашвілі і спитати, яка в нього мета?

Олександр Квіташвілі, міністр охорони здоров'я України: Нет.

Ведуча: У вас так не водится?»

Тим часом ICTV просто пропіарив свого власника Віктора Пінчука в сюжеті про конференцію YES. «Для Украины, для украинских людей очень важно понимать, очень важно определиться, куда они хотят идти? Зачем они хотят пойти, и что их там может ждать? Я считаю, что вот эта дискуссия очень полезна. Мы конечно постараемся рассказать украинцам, Украине. А что о нас думают западноевропейские интеллектуалы, и чего они от нас ждут», — сказав Пінчук журналістам свого каналу.

«Україна» традиційно похвалила Ріната Ахметова за допомогу Донбасу.

9 вересня, середа

На «1+1» — передвиборча реклама партії «Відродження», яку теж називають близькою до Ігоря Коломойського:

1. «В Одесі сьогодні з'явився перший претендент на крісло мера, перлини біля моря, який одразу заявив про наміри публічної ревізії всього комунального господарства Одеси. Ім'я можливого мера — Світлана Фабрикант. Балотуватиметься вона від партії "Відродження" і обіцяє сюрпризи під час презентації своєї команди».

2. У неподієвому матеріалі про те, що в парламенті зареєстровано три земельні законопроекти, за якими «землі за межами населених пунктів повернути в розпорядження місцевих рад, знизити орендну плату для фізичних осіб та винятково на аукціонах передавати землі в оренду», журналіст стверджує: «До голосування руки не доходять». Як пояснення, дає коментар нардепа від тієї ж групи «Відродження» Олега Кулініча: «Говорив про це особисто спікеру Верховної Ради. Чому так — пояснення я не почув. Просто порушується процедура. На мій погляд держгеокадастр не бажає, щоб ці повноваження були передані місцевим радам. Я вважаю, що коли рада передає землі в оренду, вони мають кому передавати. Саме основне, що ради встановлюють ставки орендної плати». Позиції спікера Ради та думки незалежних експертів в сюжеті не прозвучало.

Допоки «ТСН» рекламує «Відродження», «Інтер» дискредитує близькі до Коломойського партії: «Сорванная сессия горсовета в Днепропетровске. И это дело рук самих депутатов. Не пришли, в частности, представители партий "Відродження" и "Укроп". Необходимого большинства не набралось, а, значит, сессия не состоялась. Между тем рассматривать депутаты должны были важные вопросы». Коментує цей інцидент не хто-небудь, а сам кандидат у мери Дніпропетровська від «Опоблоку» Олександр Вілкул: «Сегодня должна была быть поставлена точка и распущена эта непонятная городская комиссия по переименованию. И второе — депутаты "Оппозиционного блока" сегодня внесли на сессию предложение о выделении денег на индексацию, повышение заработных плат бюджетникам. Но, к сожалению, сессия не состоялась, потому что ее сорвали представители партии "Відродження" и "Укроп", которые подконтрольны Корбану и Филатову. И на самом деле они сегодня показали, кто на самом деле против города». Можливості відповісти обвинуваченим не дали.

Однак це не весь піар екс-регіоналів у цьому випуску. Є ще й традиційна для партії тема — переселенці і мешканці Донбасу: «Дело о прекращении соцвыплат жителям Донбасса будет рассматривать коллегия числом до двадцати судей. Об этом стало известно сегодня. Увеличение количества служителей Фемиды повышает шансы на справедливое решение — считают оппозиционеры». Коментує ситуацію уже традиційно опозиціонерка Наталія Королевська: «И Луганск, и Донецк для нас тоже Украина. Они и сегодня продолжают платить налоги в бюджет Украины — налоги с зарплаты, налоги с предприятий — потому что там остались люди — остались от безвыходности. И мы обязаны, находясь сегодня под мирным небом — помочь, поддержать и защитить этих людей». Аналогічний матеріал вийшов і на «Україні», яка не забула розповісти й про Гумштаб свого власника Ріната Ахметова.

Також в ефірі «Подробностей» — реклама партії «Народний контроль»: «Депутат ВР Богдан Маткивский вышел из фракции Блок Петра Порошенко. Нардеп уже подал соответствующее заявление в Секретариат на имя спикера Владимира Гройсмана. Об этом сообщает пресс-служба партии «Общественное движение "Народный контроль", к которой и присоединился Маткивский. Напомню, ранее в это объединение вошли также Дмитрий Добродомов, Олег Мусий, Андрей Антонищак и Евгений Рыбчинский. Покинул БПП и нардеп-мажоритарщик Александр Сугоняко. Теперь он глава отделения партии Простых людей в Сумской области. Вместе с ним в новую команду вошли и все районные и городские организации "Удара"».

Не забув «Інтер» і про Юлію Тимошенко: «Лидер "Батьківщини" собирается привлечь к уголовной ответственности чиновников, виновных в необоснованном завышении коммунальных тарифов. По словам Юлии Тимошенко, газ, добытый в Украине, передавался коммерческим структурам по низким ценам, а тарифы для населения повышали». Ідентичний сюжет вийшов ще й на ICTV.

10 вересня, четвер

«Інтер» уже традиційно піарить «Опоблок»: «Народный депутат от "Оппозиционного блока" Александр Вилкул сегодня официально заявил о своем намерении баллотироваться в мэры Днепропетровска». Далі в ефірі — передвиборчі обіцянки кандидата: «В случае победы на выборах он планирует заняться модернизацией сфер образования, медицины и ЖКХ, а также капитальным ремонтом городских дорог. И завершить все замороженные на сегодняшний день проекты. Среди них строительство метро, и объездной дороги вокруг города». Підтримати Вілкула вирішив другий президент України Леонід Кучма: «Я постоянно ж бывал в Днепропетровске и волей-неволей слушал отзывы и простых людей, и просто кто имеет отношение к власти или имел отношение к власти в Днепропетровске — я слышал только положительные отзывы о нем». Ідентичні сюжети про Вілкула вийшли на ICTV, СТБ та «Україні».

Також в ефірі «Подробностей» — «лагідна» критика Блоку Петра Порошенка: «Уже на улице растерянные активисты пытались понять, почему Виктор Наумчак — депутат от "Блока Петра Порошенко", собственно, инициатор этого вопроса (проголошення Росії агресором в Одесі, — І.А.) не вынес его на рассмотрение. Депутатам после такого, говорят активисты, доверяют уже гораздо меньше. Но намерены добиваться признания России страной-агрессором и дальше». Коментар пана Наумчака, втім, є.

Також у випуску — ще одна атака на владу: «Лидер "Правого сектора" Дмитрий Ярош разместил на своей странице в Facebook пост, в котором предупреждает власти: сдерживать людей от вооруженного сопротивления становится невозможным. Ярош призвал членов организации быть готовыми к массовым акциям гражданского неповиновения, если задержанные в Одессе активисты не будут отпущены на свободу».

Ні сіло ні впало в цій новині з’являється «розважливий» опозиціонер Микола Скорик: «Надо дать правоохранительным органам возможность нормально провести расследование. Я не юрист, но насколько я помню, призывы к силовому захвату власти караются по закону. Государство в этом плане должно реагировать. Иначе в государстве наступает полная анархия».

Також в ефірі «Інтера» — піар його власника Дмитра Фірташа: «Сегодня стартовал первый открытый конкурс для начинающих украинских и британских художников. Организатором конкурса стал благотворительный фонд Firtash Foundation в сотрудничестве с известной лондонской галереей Саатчи».

Натомість на «1+1» — свої герої: «Депутатська група "Відродження" зареєструвала законопроект, згідно з яким передбачається участь переселенців у місцевих виборах шляхом тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси. Водночас в альтернативних законопроектах йдеться про зміну місця реєстрації особи, тобто зміну адреси. На думку представників "Відродження", саме їхній законопроект здатен забезпечити участь переселенців у місцевих виборах».

А 5-й канал знову делікатно рекламує свого власника Петра Порошенка: «Переможців міжнародних учнівських олімпіад привітав Петро Порошенко. Всі володарі медалей стали студентами вищих навчальних закладів. Це, зі слів держави, свідчить про прагнення молоді до європейського майбутнього».

«Україна» традиційно піарить Ріната Ахметова, розповідаючи про благочинність його фонду. Також в ефірі каналу вийшов гнівний матеріал про протест матерів Запоріжжя: «Полсотни молодых мам с малышами устроили флешмоб под окнами мэрии. Это был протест против призыва власти потуже затянуть пояса. Родители заявили — ужимать семейный бюджет больше не могут. Мамы требуют вернуть пособия при рождении второго и третьего ребенка и помощь по уходу до трех лет». Знову ж таки, жодного компетентного коментаря чи конкретної цифри в матеріалі не було, як і відповіді чиновників на обвинувачення.

11 вересня, п’ятниця

«ТСН» каналу «1+1» продовжує «відбілювати» репутацію колишньому очільника Державіаслужби. Його засудили до домашнього арешту, браслета на ногу й заборони виїжджати з Борисполя. Кореспонденти каналу подають судове рішення як лобіювання Саакашвілі: «Скандал між одеським губернатором Михайлом Саакашвілі і вже колишнім керівником Державіаслужби Денисом Антонюком набирає нових обертів. Звільненому Антонюку прокурори фабрикують нову справу». Фабрикують?! Журналісти «1+1» вважають себе більшою Фемідою, аніж суд України, дозволяючи собі такі висновки без жодних доказів.

Упродовж всього матеріалу автор сюжету створює примарний баланс, після кожного звинувачення повторюючи, що «Антонюк звинувачення прокурора парирує і демонструє суду відповідні документи». Одним зі звинувачень було те, що один із перевізників через Антонюка зазнав значних збитків. Однак «ТСН» констатує без жодної перевірки: «Виявляється, перевізник сам винен у свої проблемах, а збитки вирішив відшкодовувати за рахунок Державіаслужби». Цього разу «1+1» уже заперечує, що перевірка КРУ знайшла порушення в роботі Антонюка. Й переконує, що в цій «сфабрикованій» справі винен Саакашвілі: «Попри те, що Саакашвілі не має жодного стосунку до авіаційної галузі, під їх тиском уряд ухвалює рішення про відсторонення Антонюка з посади. Усю відповідальність за це (за що?, — І.А.) прем'єр тоді поклав на голову Одещини». Натомість «Інтер» про Антонюка подав збалансовану коротку інформацію.

І знову в ефірі «Інтера» — піар Дмитра Добродомова в сюжеті про те, що «иностранцы, воюющие на Донбассе, подписали обращение к Президенту и Верховной Раде Украины с просьбой облегчить для них процедуру получения украинского гражданства». «Експертом» у темі виступив не фахівець, а екс-журналіст і лідер партії «Народний контроль» Дмитро Добродомов: «Деяким бійцям, як я вже розумію, приходять документи, по суті які говорять про те, що треба покинути територію України. Це є депортація. Ми розуміємо, що їх чекає згідно законодавств, наприклад, у самій Білорусі, не кажучи вже про Росію, з якою ми ведемо війну. Ми їх маємо просити, щоб вони поповнили ряди українців і отримали це громадянство. А не навпаки». Жодної цифри, документів, юридичних аспектів і коментарів фахівців у сюжеті каналу немає.

Тим часом в ефірі ICTV — реклама власника каналу Віктора Пінчука, який заснував форум «Ялтинська європейська стратегія». «Україна у центрі Європи. Люди тут помирають за європейські цінності. Якщо Україна програє — це стане запрошенням до руйнації європейських цінностей. Тут є триптих Демієна Херста "Брама до царства небесного". Він символізує тих, хто загинув на Майдані, на фронті, біля Верховної Ради. Вони дивляться на нас і сподіваються, що ми зробимо все, аби їхні смерті не були даремними», — пофілософствував власник каналу. Ідентичний коментар вийшов і на СТБ. В цьому ж матеріалі «Фактів» — коментарі тестя Пінчука Леніда Кучми та директора товариства ДТЕК Максима Тимченка (ДТЕК належить Рінату Ахметову. — І.А.). Ідентичні коментарі вийшли на «Україні».

СТБ також піарить рок-фест BestCity у Дніпропетровську, на якому виступатиме кандидат у мери Дніпропетровська Олександр Вілкул. «У нас очень амбициозные планы . Это вернуть Днепропетровску репутацию и статус города-лидера, когда о нас знает не только вся Украина, когда о нас знает и говорит весь мир, — хвалиться Вілкул. — TheBestCity.UA вошел в двадцатку самых обсуждаемых фестивалей Европы. Мы номинировались на самую престижную европейскую премию. Конечно, это хорошо, это хорошо для статуса города. Это хорошо и интересно для нас для всех». Аналогічний сюжет вийшов і на ICTV.

5-й канал продовжує лайтово піарити Петра Порошенка: «Невизнання фейкових виборів 18 жовтня та 1 листопада на окупованих територіях Донбасу та цілковите виконання мінських домовленостей. На цьому наголосили Петро Порошенко та єврокомісар з питань європейської політики сусідства та перемов про розширення Йоганнес Ган. Водночас, співрозмовники обговорили і реформи, які нині впроваджують в Україні. Позитивні відгуки отримали конституційні зміни. З рештою нововведень, які стосуються лібералізації безвізового режиму, а також торговельної частини угоди про асоціацію з ЄС, також не слід зволікати». Новина в цій новині таки є: єврокомісар не визнає вибори на окупованих територіях, однак ракурс теми змістили саме на українського гаранта.

«Україна» не припиняє розповідати про діяльність Гумштабу Ахметова, а також розповідає про передвиборчу програму Віталія Кличка, який знову балотується в мери столиці: «В предвыборной программе Виталий Кличко, вот она у меня в руках написано, что вернем незаконно отобранную у киевлян землю. Сам Кличко говорил, что это приблизительно 85- гектаров на 75 млрд. гривен», «Сколько земли уже удалось вернуть?», «Работа продолжается? Да? Вы также обещали наказать чиновников которые виновны в разворовывании городской собственности, скольких уже посадили?».

«1+1» тим часом гне свою лінію у справі Гонгадзе: «Речі адвоката Олексія Пукача, викрадені з його машини, знайшли за кілька метрів від місця злочину на сусідньому цвинтарі». Спершу журналіст стверджує, що «нотатки Максима Гераська щодо справи Пукача виявили приватні детективи». Однак далі йде доволі цікавий коментар самого адвоката Пукача, який каже, що детективи «провели журналістське розслідування». Нестиковка, тож хто каже правду — невідомо. Також кореспондент стверджує, що цього разу не було охорони в суді, тому відсторонений учасник процесу Олексій Подольський зміг потрапити в залу суду. Але й тут він знайшов підступ: «І ми підозрюємо, що готуються провокації, яку будуть організовувати суддя Гладій разом із Адміністрацією Президента». На чому базуються такі висновки, Подольський не пояснив.

Також в ефірі «ТСН» — ще один антикучмівський сюжет: «На Львівському форумі видавців газета "День" презентувала унікальний проект — одразу три книги про сучасну історію України. Одна з них під назвою "Котел або справа без терміну давності" розповідає про вбивство Георгія Гонгадзе і перебіг розслідування цієї резонансної справи. Це документальна розповідь про те, як і чому склалася олігархічно-кланова вертикаль влади президента Кучми, символом якої стало вбивство журналіста. А також відповідь, чому цей злочин не розкрили за 15 років».

І піар близького до власника каналу Ігоря Коломойського нардепа Олександра Шевченка: «Над створенням музею "Небесної сотні" (в Івано-Франківську, — І.А.) команда місцевих митців, очолювана художником Романом Гончиком, працювала 9 місяців. Їх підтримував народний депутат Олександр Шевченко. Організатори музею запевняють: усе робили лише після консультацій із майданівцями та рідними героїв "Небесної сотні"».

12 вересня, субота

«1+1» вкотре піарить — вустами журналіста! — партію «Укроп»: «Іспит місцевими виборами вперше пройде політична партія "Укроп", так вирішив з'їзд. А ще назвав імена своїх кандидатів в мери. Більшість із них люди, які активно боролися за цілісність Україні і популярні в народі, бо ніколи не були при владі, а проявили себе в період найбільших зовнішніх загроз в країні. Зокрема — учасники АТО і громадські активісти». Також у сюжеті партійці активно критикують чинну владу, посилаючись на цінності Майдану: «"Укропівці" одноголосні у критиці влади. Кажуть: та, прикриваючись ситуацією на сході, не виконала обіцяного — війну не завершила, про героїв АТО не подбала. Навіть більше, добровольців, що першими пішли на фронт, активно критикує. Натомість, каже Ігор Палиця, значно більше зусиль чиновники нині приділяють боротьбі за владу, аніж за майданівські цілі». І звинувачують владу й «Опоблок» в адміністративному тиску: «Такого шаленого тиску, адміністративного, який сьогодні іде на людей, які щось значуще в регіонах, на мерів міст, маленьких міст, великих міст, щоб вони йшли від провладних партій — я маю на увазі "Солідарність" і Опозиційний блок". Це дві провладні партії», — скаржиться Ігор Палиця. Звідки в Ігоря Палиці інформація про провладність «Опозиційного блоку» — не пояснюється.

На цьому передвиборчий блок «УКРОПу» на «1+1» не завершився: «Просто під час святкування дня міста (Дніпропетровська, — І.А.) висунули кандидата на посаду міського голови. На фестивальному причалі під час з'їзду партії "УКРОП" оголосили, що в мери іде Борис Філатов, колишній заступник голови Дніпропетровської облдержадміністрації, а нині народний депутат», — розповіла в прямому включенні Ольга Павловська. Ще й додала пряму мову Філатова.

На противагу «Плюсам», «Інтер» розповів про святкування дня Дніпропетровська за участі Олександра Вілкула: «Мы все верим, что Днепропетровск станет тем городом, в котором будет примирение, в котором будет спокойствие, и нормально будет развиваться и город, и Украина».

Однак Філатова на святкуванні Дня Дніпропетровська «ТСН» замало. У випуск додали ще й корпоративну рекламу МАУ: «Квитки на літак для Олега та його мами до Німеччини і назад до України надала авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України". Олег не перша дитина, якій допомагають в такий спосіб. Це спільний благодійний проект "МАУ" і Телевізійної служби новин».

Також «ТСН» — єдина програма новин, яка у своєму випуску розповіла про акцію, яку влаштували екс-регіоналу Сергію Льовочкіну під час його виступу на YES: «Коли екс-голова адміністрації президента Януковича готувався до виступу, гості заходу підняли портрети героїв "Небесної сотні". Побачивши це, Льовочкін намагався вийти з ситуації і оголосив хвилину мовчання за загиблими під час "революції гідності" та війни на сході. Однак модератор конференції — відомий британській журналіст Стівен Сакур обірвав його. Ведучий підкреслив, що екс-регіонал не має права вносити зміни в програму конференції». Більше жоден центральний телеканал про це не повідомив, а «Інтер» взагалі дав коментар Льовочкіна, який є одним зі співвласників каналу, з приводу того, що він думає про децентралізацію: «Безумовно, ми підтримуємо питання децентралізації. Але ми не підтримуємо питання децентралізації в тому вигляді, яке воно викладено в законі, який запропонований був парламенту. Чому? Тому що він починається зі статті, в якій написано, що виконавчу владу в районах, областях, Києві та Севастополі здійснюють префекти. А префекти призначаються за поданням Кабміну президентом України. Я питаю — а де в цьому випадку виконкоми місцевих громад? Де дійсно виконавська функція місцевої влади і місцевого самоврядування? І це величезне питання, на яке треба давати відповідь».

Те саме зробила й «Україна».

Також «Інтер» був зайнятий рекламуванням і Юлії Тимошенко: «Партия "Батьківщина" не выходит из коалиции. Но будет требовать переформатирования правительства. Об этом сегодня заявила лидер политической силы Юлия Тимошенко на партийном съезде», і Сергія Капліна: «А в Полтаве прошел всеукраинский съезд партии Простых людей. Главы облорганизаций выдвинули кандидатов на местные выборы и согласовали предвыборную программу». Аналогічний сюжет вийшов і на ICTV.

«Подробности» піар опозиції навіть змогли делікатно втиснути в сюжет про політичну рекламу в Україні: спершу повідомили про те, що «УДАР» йтиме на вибори з БПП, а потім наголосили на тому, що «оппозиция на билбордах — за мир и стабильность, для Киева прописала и стратегию развития. В планах — поддержка малоимущих, защита прав, в том числе имущественных, переселенцев, привлечение инвестиций, строительство социального жилья, обеспечение первым рабочим местом молодежи». Також «Інтер» пропіарив партію «Рух за реформи»: «Наряду с уже известными политическими силами, Киев увешен и рекламой новых. Вот, к примеру, первый конгресс партии "Рух за реформы". Слова "съезд" здесь умышленно избегают, мол, это пережитки советского, а нужно идти в Европу. Первым делом — обещают сократить чиновников и тем самым сэкономить деньги для столицы».

Журналісти «Інтера» знову стверджують, що «комитет по мониторингу Парламентской ассамблеи Совета Европы просит зарегистрировать "Оппозиционный блок" в Харькове для участия в местных выборах. Об этом говорится в сообщении ПАСЕ». Однак знову ж таки, жодних доказів правдивості цих суджень, окрім слів самих кореспондентів, у каналу немає.

Тим часом «Україна» відстоює інтереси члена партії «Сила громад» Микити Громика в матеріалі про сміттєвий завод. Селяни звинувачують завод у смороді на вулицях: «На митинге появляется и директор завода, его сразу же окружают рассерженные люди. Митингующие от экскурсии отказываются, только "События" отправились проверить откуда распространяется на три села зловоние. На территории блоки из отсортированного мусора, отдельно целлофан, отдельно пластик, отдельно картон, их продают, как вторсырье». А наприкінці матеріалу журналіст додає: «Предприниматели уверенны, общественность против них настраивают показательно, этакая борьба с конкурентами накануне местных выборов. Районные депутаты такие догадки отвергают и направили свои запросы на проверку предприятия лично Генпрокурору».

ICTV знову піарить про свого власника, цього разу переповідає думку його дружини : «Відхід від політики до питань моральних — важливий аспект обговорень, — вважає засновниця фонду "АнтиСНІД" Олена Пінчук. Каже, важливе питання терпимості, поваги та толерантності порушували саме такі метри, як сер Елтон Джон і численні оплески, які переривали промову співака, цьому яскравий доказ».

У цьому ж сюжеті й корпоративна реклама ПАТ «Альфа-банк»: «Україна більше повинна зосереджуватись на внутрішньому будівництві, на внутрішніх реформах, зміцнення економічної, політичної системи, громадянського суспільства, розвитку демократії», — сказавстарший радник ПАТ «Альфа-банк» Роман Шпек, і піар того ж Вілкула: «Народний депутат Олександр Вілкул зустрівся з Британським екс-прем'єром Тоні Блером, який підтримав українського політика у його рішенні балотуватися у мери Дніпропетровська» (про Вілкула розповів також і СТБ).

СТБ в сюжеті про YES дав слово тестю свого власника Леоніду Кучмі, який не сказав жодної суспільно корисної інформації, а розповів про самого Віктора Пінчука.

Натомість «UA: Перший» — єдиний із усіх центральних телеканалів — не розповів ані слова про Ялтинську європейську конференцію (YES), на яку приїхали світові лідери.

«Україна» традиційно розповідає про Гуштаб Ахметова, який рятує Донбас.

ВИСНОВКИ

Що ближче до місцевих виборів, то більшає кількість матеріалів із ознаками замовності на центральних телеканалах. Упродовж останніх двох тижнів простежується тенденція суворої критики уряду і влади загалом, а на їхньому негативному тлі вибудовують собі імідж як «Опозиційний блок» на ICTV, «Інтері» та «Україні», так і партії «Відродження» та «УКРОП» на «1+1». Журналісти докладають усе менше зусиль, щоби хоч якось замаскувати замовний сюжет під інформаційний матеріал, замість цього часто нелогічно поєднують непоєднувані факти, видаючи за правду. Загалом протягом тижня ми нарахували аж 64 (!) матеріали з ознаками замовності. Лідером залишається «Інтер» (20), за ним друге місце закріпив за собою «1+1» (15), третє — в «України» (14), далі — ICTV (8), СТБ(4) та ще три підозрілі сюжети з’явилося на 5-му каналі.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Скрін-шот Подробности
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
7180
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду