12:14
Понеділок, 9 Лютого 2015

Моніторинг: «Україна» одноманітно відпрацьовує повинність перед Ахметовим

Кількість матеріалів з ознаками замовності на телеканалах не зросла, проте їхній характер стає шаблонним. Зокрема, «Україна» щодня штампує абсолютно однакові матеріали про доброчинність Ахметова. Якщо протягом тижня таких матеріалів було по два, то наприкінці їх кількість зросла до чотирьох. «Інтер» намагається боротися від «наїздів» Уряду та обережно висвітлює виступи сестри свого власника – Юлії Льовочкіної.
Моніторинг: «Україна» одноманітно відпрацьовує повинність перед Ахметовим
Моніторинг: «Україна» одноманітно відпрацьовує повинність перед Ахметовим

Про це свідчить моніторинг новин  каналів «Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й та Перший національний 26 січня – 1 лютого.

Моніторинг щоденних випусків новин за 26 – 31 січня (детальніше)

Почастішали порушення стандарту точності у новинах із Донбасу. Розповідаючи про ситуацію в зоні бойових дій, «1+1» та «Україна» повідомили про 24 поранених протягом попередньої доби, Перший національний і 5 канал – 25, а СТБ – 27. Схожа ситуація із висвітленням поховання загиблих від обстрілу в Маріуполі: «ТСН» «1+1» стверджує, що поховали дев’ятьох, «Інтер» і 5 канал – п’ятьох. Різняться й дані про кількість поранених у Маріуполі: за версією СТБ та ICTV у лікарнях перебувають 105, а за версією «Інтера» - 115 осіб.

Під приводом доброчинної допомоги постраждалим у Маріуполі посилилась увага телеканалів, близьких до «Опозиційного блоку», до одного з лідерів цієї партії Олександра Вілкула. На «Інтері» про доброчинність Вілкула розповідає заступник головного лікаря маріупольської міської лікарні Дмитро Антонов, а на «Україні» він розповідає про свій фонд сам. Ці ж телеканали озвучили заяви «Опозиційного блоку» щодо ситуації в Маріуполі. Коментуючи виділення урядом десяти мільйонів гривень на ліквідацію наслідків обстрілів у Маріуполі, «Інтер» приписав цю заслугу «Опозиційному блокові».

Увага до Вілкула не зменшила уваги «України» до Ахметова. Там продовжують щодня давати в ефір стандартні сюжети про його доброчинність – один лайфовий (часто героями стають постраждалі в Маріуполі, до якого цього тижня прикута увага всієї країни) і один звіт про роботу гуманітарного штабу. Наприкінці тижня норму виробітку піарникам Ахметова підвищили до 3-4 матеріалів на день.

При висвітленні рішення Верховної Ради визнати Росію агресором,  а так звані ДНР та ЛНР – терористичними організаціями, «1+1» наголосив на антиукраїнських діях «Опозиційного блоку». 5 канал також наголосив на цьому, але більш нейтрально. Порушуючи стандарт відокремлення фактів від коментарів, ICTV прямо називає дії «Опозиційного блоку» відмовою підтримувати Україну. СТБ, натомість, узагалі нічого не сказав про позицію «Опозиційного блоку». А ось «Інтер» про те, що «Опозиційний блок» не голосував за обидва рішення, взагалі не повідомляє. Натомість, озвучує альтернативну пропозицію цієї партії щодо врегулювання конфлікту на Донбасі та дає синхрон лідера фракції «Опозиційного блоку» Юрія Бойка. «Україна» намагалася згладити кути й відвести критику віж «Опозиційного блоку», однак про неголосування повідомляє. Перший національний зробив нейтральний матеріал про це голосування.

«Інтер» і далі досить агресивно обороняється від "тиску влади". Зокрема, «Подробности» єдині згадали про заяву Вікторії Сюмар. А також використали вигідні для «Інтера» синхрони нардепів-порошенківців – Сергія Капліна та Миколи Томенка. Останнього запрошували до студії інтерівських новин. «Інтер» також розродився офіційною заявою про чергові начебто переслідування та тиск. При цьому канал порушив стандарти достовірності та точності.

Три дні поспіль у новинах «Інтера» фігурувала Юлія Льовочкіна у контексті її виступу на засіданні ПАРЄ. Відверто проросійські та антиукраїнські заяви Льовочкіної, здається, не викликали в інтерівських новинарів такого протесту, як новорічний Кобзон. У кількох сюжетах «Подробности» також піарили депутата від Блоку Петра Порошенка Сергія Капліна, який є одним із захисників «Інтера» у Верховній Раді.

Триває конфлікт у Кривому Розі, в якому стикнулись інтереси груп Ахметова і Коломойського. Відповідним чином розставляють акценти й телеканали. «1+1», говорячи про протести під криворізькою міською радою, відверто стає на бік мітингувальників. Тим часом на «Інтері» ситуацію малюють діаметрально протилежну. «Україна», безпосередньо зацікавлена в підтримці наближеного до Ріната Ахметова криворізького мера, пішла далі – дала слово у студії екс-регіоналові, колишньому голові Дніпропетровської обласної державної адміністрації Дмитрові Колесникову, який різко критикує активістів. Далі ведуча Олена Кот намагалась поговорити з Колесниковим на ще одну конфліктну тему дня - про фінансування шахт, однак він ухилявся від незручних запитань. ICTV та СТБ не стали розповідати про криворізький конфлікт узагалі. Лише Перший національний залишився нейтральним, розповівши про причини захоплення будівлі міськради й надавши слово всім сторонам конфлікту.

Після кількаденної перерви в «Подробностях» у середу 28 січня відновлюється війна проти Коломойського. Небалансований сюжет про Коломойського, також, зафіксований у «Фактах» ICTV 31 січня. Інші канали в цей день не торкалися теми «Укрнафти» - скасування аукціону не стало для них новиною.

Перший національний та «1+1» висвітлили зізнання житомирського співробітника ДАІ, який розповів про корупцію в структурі державтоінспекції, назвавши цифри та прізвища. Попри те, що це поки що не доведені звинувачення, телевізійники поспішили подати їх як факт. До людей, яких звинувачує Бояркін, журналісти не звернулись.

ICTV, СТБ та «Україна» після перерви повертаються до боротьби проти заборони реклами ліків на телебаченні. Цікаво, що в матеріалах усіх трьох телеканалів на цю тему одним із коментаторів був співзасновник компанії «Омніфарма» Олег Курченко. Не є зрозумілим,  чому саме він. Також глядачу не пояснюють,  яку саме суспільну вагу – поза  очевидним відстоюванням комерційних інтересів телевізійників та аптек – має ця проблема.

ICTV без очевидних підстав та суспільної ваги повідомляє про парламентську активність Юлії Тимошенко. Аналогічне повідомлення вийшло в новинах «Інтера». Корисної інформації для аудиторії ці повідомлення не несуть, адже не зрозумілим є зміст конкретних змін, запропонованих законопроектами «Батьківщини».

Відмова Полтавської міської ради голосувати за визнання Росії агресором спровокувала масові протести у місті, які, природно, привернули увагу загальнонаціональних каналів. Проте забезпечити баланс у висвітленні мітингів удалося не всім. Перший національний дав критичні до міської влади синхрони. Позиції мера Полтави, ані депутатів, які не проголосували за визнання Росії агресором, немає. Це чи не вперше державний канал висвітлив конфліктну ситуацію приблизно в тому самому ключі, що «Інтер». Незбалансована критика на адресу Мамая була і в новинах «1+1».

Протягом тижня експерти зафіксували 43 матеріали з ознаками замовності. Як і минулого тижня, показники «Інтера» (19) та «України» (20) приблизно однакові. Ще чотири матеріали з ознаками замовності були виявлені на ICTV та один – на СТБ.

Моніторинг тижневих випусків за 1 лютого (детальніше)

Серед підсумкових випусків «Україна» також була рекордсменом джинси. Редакція традиційно працювала на підняття іміджу свого власника, відтягуючи висвітлення важливих подій у другу частину ефіру. Перша половина випуску всуціль була заповнена корпоративною джинсою. Винятком став лише репортаж із Білорусі про Мінські переговори. Втім і він був вписаний у загальний месидж миротворчість власника каналу Ріната Ахметова. Окрім цього, у випуску – звинувачення проти «Укрнафти», яка належить групі «Приват» Ігоря Коломойського. Відповіді представників «Привату» чи «Укрнафти» на звинувачення немає.

У «Фактах тижня» з Оксаною Соколовою на ICTV вийшов матеріал про бої під Дебальцевим. Журналіст в одному з епізодів подав історію, яку минулого тижня розтиражували українські ЗМІ і яка має ознаки фейку. В закадровому тексті журналіст каже, що під час інтерв’ю з лідером бойовиків Олександром Захарченком у Вуглегірську український снайпер підстрелив його охоронця. Як доказ — після пострілу один із них упав. Утім на відео, яке стало приводом для повідомлення, чоловік спершу зникає з кадру, а потім знову з’являється — пригнувшись, змінює позицію.

У «ТСН.Тиждень» у сюжеті з Дебальцевого журналіст використовує елементи романтизації та героїзації військових. У матеріалі кореспондент, як і колега з «Фактів тижня», повівся на фейк про те, що під час інтерв’ю російському телеканалу український снайпер вбив охоронця Захарченка. Втім, як зазначалося, достовірних кадрів (фактів) цього немає. Інший фронтовий репортаж — про росіян, які воюють на боці українських урядових військ, теж романтизує та героїзує війну. У підводці до цього сюжету ведуча Алла Мазур використала неточну цитату Владіміра Путіна, хоча наголосила, що цитує дослівно.

Найбільші труднощі у редакції «Подробностей недели» були з гостями. Часто ведучий ставив в ефірі гостям запитання, у яких запрошені не були компетентні. Іллю Лисенка, волонтера, який вивозить поранених із фронту, ведучий Дмитро Анопченко просив прокоментувати мінські переговори та ситуацію із забезпеченням військових. Ще один «дивний» гість — нардеп від пропрезидентської політсили Сергій Каплін, який виступає захисником «Інтера» у Верховній Раді. Канал кілька разів піарив Капліна протягом тижня. Цього разу нардепа запросили розкритикувати законопроекти його колег із «Народного фронту» про участь іноземних осіб у власності телерадіокомпаніями. «Подробности недели», також, підготували інтерв’ю з лідером «Опозиційного блоку» Юрієм Бойком. Формально привід для інтерв’ю був. Проте розмова лише спочатку була по темі, а потім стала схожою радше на можливість проджинсувати Бойка.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: kinohost.nov.ru
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1468
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду