20:17
Понеділок, 29 Грудня 2014

Моніторинг теленовин: Гуманітарка Ахметова та глибина падіння телевізійників

Узагальнений моніторинг щоденних та підсумкових тижневих випусків новин каналів «Інтер», «1+1», СТБ, ICTV, «Україна», 5-й та Перший національний за 15-21 грудня.
Моніторинг теленовин: Гуманітарка Ахметова та глибина падіння телевізійників
Моніторинг теленовин: Гуманітарка Ахметова та глибина падіння телевізійників

Щоденні випуски новин за 15-20 грудня (детальний моніторинг)

«Україна» та «Інтер» пробивають дно порушень журналістських стандартів. Ці канали — «Україна» більшою, «Інтер» меншою мірою, — готові повністю відмовитися від місії висвітлення інформаційної картини дня, зосередившись на одній важливій для інвесторів і політичних патронів темі. При цьому відмова від балансу й порушення інших стандартів інформаційної журналістики сприймаються як належне. Збалансованими залишалися новини Першого національного та 5-го каналу, хоча й тут є проблеми.

«Україна» приділила стільки уваги  блокуванню транспорту з гуманітарною допомогою від Фонду Ріната Ахметова добровольчими батальйонами, що всі інші важливі теми відійшли на другий план. «События» розпочали тиждень із чотирьох матеріалів про блокування гуманітарки. У вівторок, 16 грудня, таких сюжетів у випуску вже було дев’ять. У наступні дні ця кількість змінювалася від 4 до 6. При цьому позиція військових або не була представлена, або їхні коментарі були вирвані з контексту. Журналісти «України» використовують один із головних прийомів пропаганди — повторення одних і тих же тез, лише різними словами. Журналісти по кілька разів запевняли, що документи на гуманітарний вантаж начебто в порядку і що це штаб Ахметова рятує регіон від голоду. Коли скандал з гуманітарною допомогою Ахметова був вичерпаний, у новинах на «Україні» традиційно звучала корпоративна джинса на користь ДТЕК і з критикою влади.

«Інтер» був щедрим на звинувачення в сторону батальйону «Дніпро-1», Бориса Філатова, близького до Ігоря Коломойського, Семена Семенченка та інших депутатів, які брали участь в блокуванні конвою фонду Ахметова. Звинувачення підкріплюють коментарями політкоментаторів, близьких до «Опозиційного блоку» — Костя Бондаренка й Руслана Бортника, титрованих як «політологи». Ні Коломойському, ні бійцям «Дніпра-1» можливості відповісти на звинувачення не надано. «Інтер» знайшов у Донецьку пані Людмилу, яка звинуватила у створенні передумов для голодомору Семена Семенченка. Нападки на нардепа від «Самопомочі» з’являлися кілька разів протягом тижня.

До іншої сторони схиляється насамперед «1+1», який повідомляє про позитивний результат блокування. Слово в матеріалі надане нардепу від «Самопомочі» Єгору Соболєву та представнику «Дніпра-1» Валентину Маньку, натомість позиції представників Ахметова немає. На боці добровольців і 5 канал — у короткій інформації про конфлікт ведучий посилається на представників «Дніпра-1» як на беззаперечно правдиве джерело. Позиції представників Ахметова немає.

Не припиняються атаки проти бізнесу Ігоря Коломойського на «Інтері». Цього разу — чорний піар проти «ПриватБанку» та про захоплення Одеського нафтопереробного заводу. Коментарів протилежної сторони у цих сюжетах немає. Також на «Інтері» закидали Коломойському торгівлю контрабандним вугіллям із сепаратистами і корупцію при утриманні монополії «Нафтогазу». Позиції групи «Приват» у жодному з матеріалів немає.

«1+1» захищає інтереси компанії «Міжнародні авіалінії України», з якою має спільного власника — Ігоря Коломойського. Нові правила авіаперевезень, які лобіює голова Дніпропетровської ОДА, у матеріалі «ТСН» названі «економічним патріотизмом». У матеріалі лунають звинувачення на адресу Асоціації авіаційних підприємств України. Відповіді на ці закиди телеглядачі не почули. У матеріалі «1+1» про ремонт траси на Буковель, який належить групі «Приват», безпідставно фігурує колишній (?) керівник курорту та чинний нардеп Олександр Шевченко, який розповідає, що «як депутат робить усе». Також на «1+1» вийшов іміджевий матеріал дніпропетровського нардепа-мажоритарника Андрія Шипка.

Коли під час виборчої кампанії тоді ще кандидат-мажоритарник, представник «Правого сектору» і борець проти підпільного ігорного бізнесу Борислав Береза з’являвся в «Подбробностях» на «Інтері», то це виглядало як передвиборча джинса. Сьогодні ж такі матеріали з його синхронами наводять на думку, що йдеться про бізнесові розбірки та переділ ринку.

Заангажованим виглядає матеріал «Інтера» про мітинг під будівлею прокуратури із звинуваченнями керівника Державної іпотечної установи. Державна іпотечна установа судиться з банком «Надра», що належить, як і «Інтер», Дмитрові Фірташу, і наступного дня, 17 грудня, було заплановане наступне судове засідання. Однак не можна стверджувати, що заяви пікетувальників були безпідставними.

Всі канали подали новину про те, що Олександр Турчинов став секретарем РНБО, однак лише «Інтер» зібрав на нього антидосьє, використовуючи коментарі чотирьох політкоментаторів, щонайменше двоє перших з яких традиційно близькі до Сергія Льовочкіна і/або «Опозиційного блоку»: Андрія Золотарьова,  Вадима Карасьова, Олександра Палія та Сергія Тарана.

Суперечливо було висвітлено висновки Венеціанської комісії щодо українського закону про люстрацію. Висловивши низку зауважень, комісія закликала українську сторону доопрацювати документ. «Інтер» повідомив, що закон зазнав розгромної критики. Автор сюжету дезінформує глядачів про те, що Венеціанська комісія вимагає створення нового закону, хоча в рішенні комісії про це не йшлося. Маніпуляцією скористалися в «Опозиційному блоці» (Сергій Льовочкін, Микола Скорик), щоб у черговий раз розкритикувати владу. 5 канал, навпаки, ствердив, що «Венеціанська комісія схвалила український документ. Але вказала на його недоліки. Виправити їх Україна має протягом трьох місяців». Інші канали вирішили за цю новину не братися.

«Інтер» та «Україна» синхронно звинувачували владу в зриві постачання вугілля. До цих звинувачень доданий коментар нардепа від «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула. Цікаво, що на «Україні» аналогічні звинувачення озвучував голова Федерації металургів України Сергій Білецький, а сам Вілкул у цей вечір укотре побував гостем студії каналу. Ну, а владі не дали слова в жодному з матеріалів.

Загалом протягом тижня вийшло 40 (!) матеріалів з ознаками замовності про Ріната Ахметова та його гуманітарну допомогу. Істерії навколо цього конфлікту ми зобов’язані подвоєнням — із 33 минулого тижня до 60 — кількості матеріалів з ознаками замовності в новинах. На «Україні» таких матеріалів було зафіксовано 35, на «Інтері» — 19, на «1+1» — три, на СТБ — 2.

Телетижневики за 21 грудня (детальний моніторинг)

Сюжет про бізнесово-політичну ситуацію в Запоріжжі на «Плюсах» містить ознаки замовності. У підводці ведуча Алла Мазур звинуватила Ахметова в тому, що олігарх із власним бізнесом хоче осісти в цьому місті. При цьому, судячи з тексту підводки, Алла Мазур назвала Ахметова та його коло винуватцями війни на Донбасі. Ніяких синхронів з боку самого Ріната Ахметова, його оточення чи представників «Опозиційного блоку», проти яких лунають звинувачення протягом сюжету, не надано. Сюжет Андрія Цаплієнка є черговим прикладом репортажу з елементами пропаганди та суб’єктивних узагальнень.

Разом із тим, ICTV, власником якого є Пінчук, теж не сидів склавши руки. В ефірі «Фактів тижня» в підводці до сюжету про блокування гумконвою ведуча в підводці заявила, що в Дніпропетровській області вирішили надалі не пропускати допомоги Ахметова за певних умов. При цьому вона згадує в тексті губернатора області Ігоря Коломойського. Хоча аргументів, які підтверджують цю тезу, не названо.

Ситуативним союзником каналу Пінчука став канал Ахметова «Україна». В ефірі ведучий Олег Панюта сказав, що проблеми з проїздом гуманітарки — це політичне замовлення. Редакція «Событий недели» другий тиждень поспіль розпочинає випуск із гуманітарки Ахметова. Попри суспільну важливість, ця тема ще й стала приводом для реклами бізнесу Ахметова. Ситуація із затриманням гуманітарки військовими висвітлена без дотримання балансу. Підозрілим був сюжет про зимовий відпочинок в Україні, в якому помітні ознаки антиреклами «Буковелю». Цей гірськолижний сюжет належить Ігорю Коломойському.

До компанії проти Коломойського приєднався «Інтер», в ефірі якого Дмитро Анопченко сказав, що саме влада Дніпропетровської області заборонила рух гуманітарки Ахметова. Розробку бюджету на наступний рік Дмитро Анопченко обговорив лише з представником «Опозиційного блоку» Юрієм Бойком. Редакція для паритету не запросила нікого з опонентів. Із пояснення ведучого не зовсім зрозуміло, кого в якості опонентів було запрошено та яка була причина відмови. Окрім Бойка, розробку бюджету було обговорено ще з письменниками і видавцями братами Капрановими. Їх компетентність у цьому питання підлягає сумніву.

Із флангу вдарив 5 канал. Віталій Гайдукевич заявив: не вірить, що Ахметов не може домовитися про звільнення полонених українських військових. Також ведучий повідомив: немає доказів, що продукти з гуманітарки не потрапляють до торговельних мереж. Але в наступному сюжеті Юлії Божко не дає доказів протилежного.

У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
zn.ua
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1352
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду