
M O N I T O R I N G  R E P O R T 

WORK OF PUBLIC AUTHORITIES 
IN INFORMATION POLICY AND 
MEDIA REGULATION

Annual Monitoring Report of 2017

 Detector Media    Kyiv    2018   



D e t e c t o r  M e d i a
Kyiv 2018



3 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

Work of Public Authorities in Information Policy and Media 
Regulation. Annual Monitoring Report of 2017. – Kyiv: Detector 
Media, 2018. –  48 pages

© NGO Detector Media, 2018
© Yana DOBRIANSKA, design, page layout, 2018photo: Pixabay

Monitoring is performed within the project “Strengthening Civic 
Supervision in Media” with the financial support of National Endowment 
for Democracy (NED). The content of this Report is a sole responsibility 
of NGO Detector Media and may not reflect the opinion of NED.

Authors:

Serhii Harmash
Mykhailo Kolesnikov
Nataliia Lygachova
Evgeniia Oliinyk
Halyna Petrenko
Roman Shutov 

General Editorship:

Andrew Nynka
 

Design, page layout:

Yana Dobrianska

Coordinator of the project:

Olena Demchenko

This Monitoring Report has an overview and assessment of actions of 
the Parliamentary Committee for Freedom of Speech and Information, 
the State Committee for TV and Radio, the National Broadcasting 
Council, the Ministry of Information Policy of 2017. The Report gives 
a global understanding of the situation, achievements and issues of 
the public information policy in Ukraine under conditions of war and 
democratic media reforms. This Report may be interesting for civil 
servants, media analysts, media NGOs, researchers in public policy, 
representatives of technical assistance programmes, journalists and 
all interested individuals.



4 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

RESUME 

 

What media are making progress in the Ukrainian media market. 
A short guide to the Ukrainian media landscape 

Nataliia Lygachova, Halyna Petrenko

Between security and freedom: informational threats and political 
toolbox
  
Roman Shutov 

 

Media Reforms in Ukraine 2017: A Time of Fluctuations 

Evgeniia Oliinyk

Crimea Wiped Clean of Independent Mass Media and Free Speech 

Mykhailo Kolesnikov

 

Donbass: The window of freedom is shrinking 
 
Serhii Harmash

5

6

16

 

22

 

34

 

40

CONTENT



5 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

2017 was a year of continued implementation of important reforms in 
the media.  It bouyed the hope of Ukrainians for change in the information 
sphere.  A lot has been done, but there is still more work to be done in 2018 
and beyond.  At this point in the process of reform, it is important that 
the public, media experts, and the international community closely monitor 
the progress of the work, monitor each stage, and ensure that structural 
changes translate to quality content, and prevent the “adaptation” of new 
ways of working that would allow content to return to what was there 
previously.  Namely, state and communal print publications, which according 
to Ukrainian law should no longer exist in the country by the end of next 
year, will need support as they work in these new conditions.  Editors will face 
serious challenges, including the need to target content to the audience and 
not the owner of the publication, as was done in the past, resulting in a total 
overhaul of content; update visual design; construct a new financial model 
that will support the editorial staff; and, finally, all of the above will require 
knowledge and skills in media management.

In 2017, the government of Ukraine adopted a number of important 
decisions to protect society from misinformation by the Russian Federation.  
In addition to a wide range of measures that were implemented earlier, the 
government continued its doctrine of information security, which blocked 
Russian social networks, and is continuing discussion on possibly blocking 
websites with dangerous content.  Ukraine seeks a balance between security 
and freedom of speech.  And while this line has not yet been crossed, there is 
still a danger that, in its effort to ensure security, the government may take 
action that will irreparably harm the democratic future of Ukraine.

Over the past three and a half years, Russia has completely cleared the 
Crimean information space of independent mass media: editorial offices 
of newspapers and television channels have been closed, creating an 
absence of Ukrainian media, and journalists have faced criminal prosecution.  
With regard to freedom of speech, the peninsula finds itself on par with 
dictatorships.

Russia’s occupation of Donbass has left the region without freedom of 
speech, too.  Citizens of the region do not have access to Ukrainian media; 
regional and local mass media have become propaganda tools of the 
marionette governments in the Luhansk People’s Republic (LPR) and the 
Donetsk People’s Republic (DNR).  Journalists and activists who oppose the 
occupation were forced to leave the territory.

RESUME



6 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
ED

IA
  M

A
R

K
ET

N a t a l i i a 
L y g a c h o v a

H a l y n a 
Pe t r e n k o

A SHORT GUIDE TO 
THE UKRAINIAN MEDIA 
LANDSCAPE

WHAT MEDIA ARE 
MAKING PROGRESS 
IN THE UKRAINIAN 
MEDIA MARKET. 

photo: Pixabay

0, 98
billion UAH 



7 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

W h a t  m e d i a  a r e  m a k i n g  p r o g r e s s  i n  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  m a r k e t .  A  s h o r t  g u i d e  t o  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  l a n d s c a p e

According to a survey conducted by the Research & Branding 
Group in February 2017, approximately 9 out of 10 adult 

Ukrainians more or less regularly received news via television, and 
about half got their news via the Internet. Other types of media are 
less popular.

 Table 1 [1].

WHAT KIND OF MASS MEDIA DO UKRAINIANS USE MOST OF ALL?

Values

58

30

2

2

8

In pct from all respondents; N = 1800

Television

Internet

Radio

Press

Denied to answer

0 10 20 30 40 50 60 70



8 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
ED

IA
  M

A
R

K
ET

The advantages that Ukrainians attach to certain types of media are to 
some extent related to age, education, and employment.  According to the 
company’s analysis, the highest level of trust in television was observed 
among people of retirement age, and the lowest among people under the age 
of 30.  On the contrary, the Internet was most often used by young people 
and rarely by the elderly.  At the same time, individuals with the highest level 
of education are significantly less likely to use television to get their news 
than those with lower education, but they use the Internet significantly more 
to get their news than do people with low levels of education.

The popularity of different types of media closely correlates with their rates 
in the advertising market.  Thus, according to the All-Ukrainian Advertising 
Coalition, in 2017 television led in advertising sales, while the Internet was in 
the second place, newspapers were third, and radio was in fourth place.

 
2016 Total ,  Mi l l ion 

UAH
Forecast for 

2017, million UAH 
(forecast made in 

August 2017)

Percentage change 
2017 to 2016

TV advertising, total 5 676 7 414 31 %

Direct advertising 4 965 6 455 30 %

Sponsorship 711 960 35 %

Press, total 1 150 1 349 17 %

National 680 816 20 %

Regional 190 219 15 %

Specialized 280 314 12 %

Radio advertising, total 400 480 20%

National radio 290 348 20 %

Regional Radio 39 47 20 %

Sponsorship 71 85 20 %

Out-of-Home Media, total 1 240 1 766 42 %

Outdoor advertising structures 1 081 1 567 45 %

Transportation advertising 77 96 25 %

Indoor-advertising (i.e. Indoor video) 82 103 25 %

Advertising in theaters 35 40 15 %

Internet advertising 3 140 4 344 38 %

TOTAL MARKET 11 641 15 393 32 %

 Table 2.



9 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

W h a t  m e d i a  a r e  m a k i n g  p r o g r e s s  i n  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  m a r k e t .  A  s h o r t  g u i d e  t o  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  l a n d s c a p e

According to the Industrial Television Committee, in October 2017, 
television channels 1 + 1, Ukraine, STB, ICTV, Novy Kanal, Inter, NTN, TET, K1, 
and 2 + 2 made up the top 10 rated television channels for peopla age 
18-54.  Each had an audience of more than 50,000 people.  Each channel 
is privately owned and part of various media groups owned by Ukrainian 
oligarchs: Igor Kolomoisky and Igor Surkis (1 + 1, TET, 2 + 2), Rinat Akhmetov 
(Ukraine), Viktor Pinchuk (STB, ICTV, Novyj Kanal), and Dmitry Firtash, Sergey 
Lyovochkin and Valery Khoroshkovsky (Inter, NTN, K1).

Meanwhile, public television channel “UA: First,” created in early 2017 and 
based on the former state television company, came in 29th in the October 
rankings.  As a result of commercial negotiations with cable providers, all of 
the largest private media holding groups decided to encode their signals 
on satellite in 2018, creating a significant challenge for the configuration of 
the mass media market in Ukraine.  There are fears that this could harm 
information security in Ukraine, as the satellite signal will remain uncoded 
and be capable of broadcasting Russian television channels with illegal anti-
Ukrainian propaganda.  At the same time, Ukrainian television channels may 
not be able to compete for the attention of those Ukrainian satellite television 
consumers who do not want to pay for encoded channels or change their 
television signal.

Another trend in Ukraine’s television market in 2017 included the launch 
or intensification of television content focusing on Ukrainian presidential and 
parliamentary elections in 2019.  Currently, there are 14 television channels 
either entirely or partially devoted to providing news and information: 
Channel 5, 24, Espresso, 112 Ukraine, NewsOne, Hromadske, ZIK, Social 
Country, NewsNetwork, PravdaTUT, UNIAN, Direct Channel, Oboz TV, and ATR.  
Although the audience for these channels is much smaller than the audience 
of large channels, it is comprised of people who are highly politicized.  They 
are opinion leaders whose views can influence others.

TELEVISION

№ TELEVISION CHANNEL
Age 18-54, 50,000+ audience

rat % shr %

1 «1+1» 1,46 10,64

2 «Ukraine» 1,46 10,60

3 STB 1,44 10,48

4 ICTV 1,21 8,77

5 Novyj Kanal 0,94 6,83

6 Inter 0,89 6,49

7 NTN 0,45 3,28

8 TET 0,43 3,14

9 K1 0,35 2,53

10 2+2 0,34 2,45

 Table 3.



10 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
ED

IA
  M

A
R

K
ET

INTERNET 

In contrast to Hromadske and ATR, other channels quite clearly promote 
the interests of one or another political-business group.  Some of them are 
also de facto affiliated with large oligarchic media groups (for example, 112 
Ukraine is connected to the Inter group).  The ownership of these groups 
is often unclear (in the case of 112 Ukraine) or raises doubts (for example, 
NewsOne).  It is also a feature of the current state of television in Ukraine 
that, although almost all private information channels are political and 
business tools of their owners, their precise purpose is often hidden not only 
from viewers, but even from experts.  They use very subtle manipulative 
and political tools.  There has been a chaotic rearrangement of political 
forces leading up to the 2019 election, and various groups have struggled 
to maintain their influence on the media, making it difficult to understand 
exactly what kind of editorial policy is being used by certain television 
channels.  And at times there have been dramatic changes in editorial policy 
by some individuals or on some issues.  For example, over the past two years 
Inter continuosly criticized the head of the Ministry of Internal Affairs Arsen 
Avakov and the People’s Front political party.  Then, suddenly, on roughly 
November 7, not only did the channel stop mentioning or criticizing Avakov, 
but they also removed any negative mentions of the minister from their site.

Meanwhile, neither Hromadske nor ATR have attracted much attention 
from viewers.

There is a fierce struggle for ratings among the largest television channels, 
which has led them to show programs of dubious artistic value that indulge 
the primitive tastes of the audience: social talk shows about sex, reality 
shows about fights in the family, etc.  Political talk shows also launched 
in the fall of 2017 on many television channels: there are already five of 
them, including three that launched in the fall.  And politicians who are also 
television anchors, and who provide commentary on current political events 
in Ukraine, have also became very popular.

The only way to improve the quality of such entertainment programs is 
through self-regulation by mass media market itself.  But it is extremely 
difficult to battle against the television market.  For example, a working 
group at the National Council on Television and Radio Broadcasting has spent 
two years working to develop a common editorial policy that would protect 
minors from harmful content, or protect them when they work in television.  
This group is comprised of psychologists, and representatives of all major 
broadcasters and community media organizations.  The first result of the 
group’s work was the signing of a joint agreement at the end of the past year 
by the largest television organizations in the country on “Protecting the child 
who was sexually abused while engaging in media production.”  After long 
discussion, the media groups agreed to make it impossible to identify child 
victims of sexual violence (this included not disclosing their names, faces, 
or publishing their names in settlements, etc.).  Work on the second self-
regulatory act is underway.  This act governs the coverage of suicide, but its 
discussion is moving very slowly.  The issue of self- and co-regulation is one 
of the most problematic in the discussion of the bill on audiovisual media 
service, which is currently awaiting registration in the Verkhovna Rada.

As for the quality of political talk shows and the participation of politicians 
in television programs as news anchors, the situation could be improved if 
media financing was more transparent.

According to the Internet Association of Ukraine, there are no news sites 
among the top 10 Internet sites in Ukraine:  The most popular sites are search 
engines, social networking sites, custom video platforms, online stores, and 
online banking sites.  It is also noteworthy that the decision by the National 
Security and Defense Council – “On the application of personal special 
economic and other restrictive measures (sanctions),” which blocked Russian 
Internet services offered by Mail.ru, Yandex, VKontakte and Odnoklassniki, 
and which came into force in May 2017 – reduced access Ukrainians have to 
these sites, but it did not cut it to zero.  Thus, the sites of all four services 



11 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

W h a t  m e d i a  a r e  m a k i n g  p r o g r e s s  i n  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  m a r k e t .  A  s h o r t  g u i d e  t o  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  l a n d s c a p e

in Ukraine were in the top 10 in terms of coverage in May, while in October 
only two of them (the search engine Yandex and the social networking site 
VKontakte) remained in the top 10.

 Desktop Mobi le  browser 
(Android)

Desktop+Mobile 
browser (Android)

Domain ADS, 
% Monthly share, % ADS, 

% Monthly share, % ADS, 
% Monthly share,

 % 70% 78% 61% 14% 70% 87%

youtube.com 49% 70% 8% 6% 45% 74%

facebook.com 30% 50% 12% 7% 29% 55%

olx.ua 17% 49% 5% 5% 16% 53%

privatbank.ua 14% 47% 3% 3% 13% 50%

rozetka (.ua/.
com.ua) 10% 43% 4% 4% 10% 47%

wikipedia.org 7% 39% 6% 5% 7% 43%

prom.ua 8% 37% 4% 4% 7% 41%

yandex 21% 39% 2% 1% 19% 40%

vkontakte(vk.
com) 24% 37% 6% 3% 22% 39%

 Desktop Mobi le  browser 
(Android)

Desktop+Mobile 
browser (Android)

Domain ADS, 
% Monthly share, % ADS, 

% Monthly share, % ADS, 
% Monthly share, %

google 63 % 72 % 57 % 12 % 63 % 80 %

youtube.com 47 % 66 % 3 % 3 % 43 % 68 %

vkontakte(vk.
com) 45 % 62 % 22 % 8 % 43 % 68 %

yandex 37 % 57 % 5 % 4 % 34 % 60 %

odnoklassniki(ok.ru) 29 % 45 % 5 % 3 % 27 % 48 %

facebook.com 28 % 48 % 2 % 2 % 26 % 49 %

mail.ru 25 % 54 % 8 % 5 % 24 % 57 %

ukr.net 16 % 29 % 4 % 2 % 15 % 30 %

olx.ua 14 % 45 % 6 % 5 % 14 % 48 %

sinoptik.ua 14 % 30 % 8 % 3 % 13 % 32 %

 Table 4. 
Top 10 sites: Ranked by average daily share, October 2017

 Table 5. 
Top 10 sites: Ranked by average daily share, May 2017



12 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
ED

IA
  M

A
R

K
ET

In terms of the most popular social and political mass media sites, 4 out 
of 10 are the Internet sites of television channels – tsn.ua, 24tv.ua, unian 
(.net/.info/.ua), 112.ua/112.international – and two belong to media holding 
companies, which include television channels (obozrevatel.com, segodnya.ua).

Internet media in Ukraine are unregulated, and their legislative 
requirements are considerably more liberal than those that cover television.  
And it is on the Internet, including on those sites in the .ua domain, that many 
pro-Kremlin resources and pro-Russian propaganda can be found.  Strana.
ua, the socio-political Internet site in seventh place, is of particular interest.  
This site appeared in early 2016, and it attracted an audience because it 
presented complex topics quickly and clearly.  Unfortunately, the site was 
often caught trying very subtly to manipulate its audience toward a certain 
pro-Russian point of view.

The web site vesti-ukr.com also maintains a very dangerous pro-Russian 
editorial policy.  The site belongs to the newspaper Vesti, which began 
publication in 2013, and has one of the country’s largest readership.  The 
paper has long been distributed for free.  Its owner is the former Ukrainian 
Minister of Income and Assets, Oleksandr Klymenko, who is accused of 
treason in Ukraine, and who fled to Russia after the revolution.

Regional media also maintain an outright anti-Ukrainian editorial policy.  
They skillfully employ a language of hostility toward Ukraine.  One such 
example is the Odessa web site Timer.

Ukraine has not yet developed a clear policy to counter such sites.  From 
the very beginning of Russia’s military aggression against Ukraine, large 
efforts were made by various organizations to expose fake information (in 
particular StopFake, VoxCheck, and Detector Media).  Work on this issue has 
been ongoing for several years, and the Ministry of Information Policy was 
created in 2014, which is responsible for the UA/TV channel.  In 2017, the 
ministry also maintained a working group and Expert Council that sought to 
examine the question of how to counter Russian propaganda on the Internet.  
In particular, those groups compiled a list of sites that contained signs of 
illegal information, and passed that list on to the Ukrainian security service, 
SBU.  This list included the following sites: rusvesna.su, rusnext.ru, news-
front.info, novorosinform.org, nahnews.org, antifashist.com, antimaydan.info, 
lug-info.com, novorossia.today, comitet.su novoross.info, freedom.kiev.ua, 
politnavigator.net, odnarodyna.org, zasssr.info, ruspravda.info, on-line.lg.ua, 
ruscrimea.ru, c-pravda.ru, 1tvcrimea.ru.  At the time this report was drafted, 
these sites were not blocked on the territory of Ukraine.

№ RESOURCE Share, September 2017 Share, October 2017

1 obozrevatel.com 22 % 22 %

2 segodnya.ua 18 % 21 %

3 tsn.ua 18 % 20 %

4 24tv.ua 16 % 20 %

5 rbc.ua 14 % 16 %

6 znaj.ua 10 % 13 %

7 strana.ua 11 % 12 %

8 unian (.net/.info/.ua) 10 % 11 %

9 112.ua|112.international 7 % 11 %

10 pravda.com.ua 12 % 11 %

 Table 5.



13 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

W h a t  m e d i a  a r e  m a k i n g  p r o g r e s s  i n  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  m a r k e t .  A  s h o r t  g u i d e  t o  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  l a n d s c a p e

Periodical Publisher Advertising space 
with regard to A4

Advertising space 
with regard to the 

edition (pages)

Elle Hearst Shkulev Ukraine 286 301
Vogue UA Siogodni Multimedia 262 270
L’Officiel Babylon 152 145
Cosmopolitan Hearst Shkulev Ukraine 174 188
Harper’s Bazaar Hearst Shkulev Ukraine 278 236
XXL. Muzhskoy razmer (XXL. 
Men’s Size) Babylon 97 96

Karavan istoriy (Caravan of Stories) Caravan-Media 138 135
VIVA! Edipress Ukraine 236 218

Lisa Burda Ukraine 188 210

Marie Claire Burda Ukraine 257 267

Edinstvennaya (The Only One) Edipress Ukraine 169 187
L’Officiel Hommes Babylon 88 85
Telenedelya UMH 432 358
Novoe vremia strany (Country’s 
New Time) Media-DK 251 288

Otdokhni (Have a Rest) Burda Ukraine 149 166
Women’s magazine for those 
who want to l ive a happy l ife Club ZhZh 196 192

Focus Focus Media 217 238
Segodnia (Today) Siogodni Multimedia 259 190

Dobriye sovety (Kind advices) Burda Ukraine 149 161

Delovaya stolitsa (Business Capital) Cartel 201 118
Vokrug sveta (Around the 
World) Cartel 134 139

Tvoy malysh (Your Baby) Edipress Ukraine 142 166
Dobriye sovety. Liubliu gotovit 
(Kind advices. I  l ike cooking) Burda Ukraine 113 175

Pink Babylon 138 171
Moy rebenok (My Baby) Burda Ukraine 115 123
Business Blitz-Inform 154 163
Natalie Blitz-Inform 69 70
Kyiv Post Public Media 178 117

Idei vashego doma (Your House Ideas) Burda Ukraine 127 150

AvtoMir (AutoWorld) Burda Ukraine 97 103

The availability of Ukrainian media in Crimea and in the occupied territories 
of Donbass remains a painful issue.  Despite efforts by Ukrainian authorities 
to provide at least some access to radio and television, the reality is that 
information about Ukraine can still only be obtained by residents of Crimea 
and Donbass via satellite television and the Internet.

According to the Communication Alliance, 10 out of 10 Ukrainian print 
publications with the largest advertising revenues in the first three quarters 
of 2017 are glossy magazines.  The top three publishing houses with the 
largest advertising revenue are Burda Ukraine, Hearst Shkulev Ukraine and 
Edipress Ukraine.  At one time, all three represented foreign publishing 
houses in Ukraine.  Today, only the first two still do: in the spring of 2016, the 

PRESS

 Table. [2]
Periodicals with the largest advertising revenue



14 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
ED

IA
  M

A
R

K
ET

According to the intersection industrial association “Radiocommittee,” 
in the third quarter of 2017, four radio stations of the TAVR Media group 
(owned primarily by Victor Pinchuk and Nikolay Bagraev) were among the 
top 10 radio stations in Ukraine.  Others on that list included four UMH 
holding stations and one radio station from the Business Radio Group 
(owned by Anatoly Yevtukhov and, according to some reports, People’s 
Deputy Vitaliy Khomutinnik) and the holding “Lux” (the majority owner is 
Ekaterina Kit-Sadova, the wife of the mayor of Lviv).

The biggest event of the year in the radio market occurred in October 
of 2017.  The National Television and Radio Broadcasting Council refused 
to reissue six licenses of five UMH radio companies and to appeal to the 
court to cancel a total of 30 licenses of 12 radio companies of the same 
holding on the basis that their property structure was not transparent.  
The formal owner in the spring of 2017 was Dmitry Krykberg, although it 
is widely known that the real owner is the oligarch Sergey Kurchenko, who 
is wanted by the authorities.

Swiss owners of Edipress Ukraine transferred 75 percent of the publication 
to the Ukrainian director of the publishing house, Inni Katushchenko, leaving 
themselves only a minority stake of 25 percent.  In the autumn of that year 
Victor Shkulov, owner of the Russian holding company Hearst Shkulev Media, 
said he would not mind getting rid of the Ukrainian asset.

Since then, however, there has been no official word regarding an 
ownership change at Hearst Shkulev Ukraine.

RADIO

 Table 7. [3]

SUMMARY

This was the first time that the National Council took advantage of the 
opportunity granted to it at the end of 2015 to impose such a severe 
sanction for the lack of transparency of media ownership.  Under the new 
legislation, in 2017 television and radio companies and service providers 
have twice submitted reports regarding their ownership.  The practical 
application of the rules on transparency has shown that the rules need to be 
further improved, adding reporting on the transparency of media financing.  
Among other media reforms necessary for 2018, Ukraine must develop and 
assure proper financing of the newly created Public Broadcasting, shut off 
analogue television, and adopt a bill on audiovisual media services.

RADIO 
COMMITTEE Universe (12-65)

PLACE W3’2017
03.07-01.10

W2’2017
10.04-25.06

W3’2016
20.06-25.09

Difference 
of AQH% in 
comparison 
with the 
previous 
second wave 
2017 (pct)

Difference 
of AQH% in 
comparison 
with the 
samethird wave 
2016 (pct)

Difference 
of AQH% by 
the place of 
radio station 
in comparison 
with the 
previous second 
wave 2017

place
AQH% 

(previous name 
rat%)

AQH%
(previous name 

rat%)

AQH%
(previous name 

rat%)

1 Hit FM 1.12 1.15 1.02   -0.03    0.10    0
2 Radio Friday 0.77 0.70 0.68   0.07    0.09    0
3 Shanson 0.68 0.69 0.70   -0.01   -0.02    0
4 Lux FM 0.67 0.67 0.71   0.00   -0.04    0

5 Russian Radio 
Ukraine 0.60 0.62 0.76   -0.02   -0.15    0

6 Radio Roks 0.57 0.61 0.55   -0.04    0.02    0
7 Retro FM 0.55 0.48 0.54   0.07   0.00    1
8 Kiss FM 0.49 0.52 0.54   -0.03   -0.06   -1
9 NRJ 0.44 0.30 0.26   0.14    0.18    3
10 Autoradio 0.43 0.39 0.44   0.04   -0.01   -1



15 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

W h a t  m e d i a  a r e  m a k i n g  p r o g r e s s  i n  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  m a r k e t .  A  s h o r t  g u i d e  t o  t h e  U k r a i n i a n  m e d i a  l a n d s c a p e

[1] http://detector.media/infospace/article/123866/2017-03-07-naibilsh-populyarnimi-sered-ukraintsiv-zmi-e-telebachennya-ta-internet-
research-branding-group/

[2]     http://detector.media/rinok/article/131637/2017-11-06-rinok-radio-ta-presi-pidsumki-trokh-kvartaliv-2017-roku/

[3]     http://detector.media/rinok/article/131794/2017-11-10-zrostae-kilkist-postiinikh-koristuvachiv-internet-radio-radiokomitet/ 

Thus, as this description of the Ukrainian media landscape shows, there 
is no problem in Ukraine to find a platform from which to provide any kind 
of criticism, even the harshest, of politicians, officials, or business figures.  
In other words, Ukraine does not have a problem with freedom of speech.  
The problem Ukraine does have regards the dependence of many media on 
the interests of its owners: oligarchs or representatives of big business are 
closely linked to politicians.  The oligarchic nature of the Ukrainian media 
market means that media is less about competing ideas or policy positions, 
and instead about reflecting the business interests of political-oligarchic 
business clans.  The real political fight becomes a competition of political 
slogans, and this ultimately leads to populism.  It is extremely difficult to 
understand what is truly happening in Ukraine under these circumstances.

According to monitoring conducted by Detector Media, a lot of content 
in Ukrainian mass media created for a commission.  The people who 
commission content in Ukraine not ownly own the content, but they can 
negotiate their price as well.  Added to this equation is the chaos found 
on social media, where the emotions of “soft experts” are consciously 
exacerbated by professional provacateurs, including Russian ones.  As a 
result of this situation, the majority of the population of the country is often 
disorientated regarding what’s real and what’s not.

One result of this situation may be the return of the media to profitability, 
which they noticeably lost over the past four years, during which time 
the country has been mired war and economic stagnation.  This may 
contribute to the idea of prohibiting advertising of certain types of goods 
(pharmaceutical or political), switching off analogue broadcasting (since 
most television channels currently pay for both analogue and digital 
signals), inducing cable providers to pay television channels a fair price 
for content, abolition of licensing for media activities that do not require 
the use of limited frequency bandwiths, fighting against Internet piracy, 
stopping advertising in pirate and other questionable content, stimulating 
international cooperation in cinema series production (this does not mean 
cooperation with Russia at present), developing a cinema network in small 
cities, and so on.

Getting the mass media in Ukraine to operate in a true business market is 
a necessary step, but this move alone will not be enough to allow journalists 
to resist the pressure of censorship by their media owners.  It is equally 
important to increase the professional standards of both media managers 
and journalists themselves, creating incentives for them to not only receive 
wages or advance career paths, but to also perform their work at a high 
journalistic standard.  Restructuring professional bonuses and the tools 
used by media to regulate themselves would be very useful for improving 
the quality of media work.  It is equally important that the media in Ukraine 
come to some agree regarding their role in a country currently at war.  It 
is also important to increase the level of media literacy among readers, 
listeners, and viewers.  This can be done via the introduction of a mandatory 
course on media literacy in Ukrainian schools.

In the end, if the media in Ukraine do good work, then it will increase the 
public’s faith in them.  Doing this will take a long time, but the media in 
Ukraine must move along this path. 

LIST OF REFERENCES



16 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

IN
FO

RM
AT

IO
N

AL
 T

H
RE

AT
S 

BETWEEN 
SECURITY AND 
FREEDOM: 
INFORMATIONAL 
THREATS AND POLITICAL 
TOOLBOX

photo: Pixabay



17 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

B e t w e e n  s e c u r i t y  a n d  f r e e d o m :  i n f o r m a t i o n a l  t h r e a t s  a n d  p o l i t i c a l  t o o l b o x

ON THE FRONTLINE OF THE 
INFORMATION WAR

In fact, the Kremlin’s war against Ukraine began with a massive 
propaganda attack in the winter of 2013-2014.  The Russian mass media 

machine (Russian television channels, Internet web sites, social media 
networks, and Ukrainian mass media connected with the Kremlin and 
with government organized non-governmental organizations, also known 
as GONGO) worked at full capacity to disinform Ukrainian citizens about 
events during Maidan (now known as the Revolution of Dignity).  Various 
fears and stereotypes were propagated in an effort to further mobilize 
potential supporters to the Russian side.  For example, citizens were told 
that Nazis from western Ukraine were coming to kill Russian language 
Ukrainians in the east and south of the country; and they were told that 
the treacherous west, which allowed these Nazis to rise to power in Kyiv, 
is now using them against Russia.  This in large part contributed to the 
destabilization of the situation in the east and south of Ukraine in 2014, 
and it created conditions favorable for further military intervention.

Througout 2014-2016 the Ukrainian government took a number of steps 
to restrict the Kremlin’s ability to influence the Ukrainian information space 
and enhance information security:

It is illegal to broadcast Russian television channels that contain 
propaganda. This includes banning broadcast and cable networks, though 
citizens can still access this content via satellite and the Internet.  The first 
channels were banned by a court order in March 2014; there are now more 
than 80 banned Russian television channels.  While Kyiv has abided by with 
the norms of international law, it has also done everything in its power to 
ensure that the Russian side would not succeed.

It is illegal to screen Russian films made after January 1, 2013, as well as any 
Russian films that contain elements of propaganda.  While people can still 
watch these films freely via various media, including on the Internet, the 
goal is to stop screening them in cinemas and on television.

There is a limit to the number of books that can be imported from the 
Russian Federation.

The Ministry of Information Policy was created.  This is a special 
governmental body that is responsible, among other things, to ensure 
Ukraine’s information security.

A law on the transparency of media ownership was adopted.  This law aims 
to help the public better understand the influence of pro-Russian business 
groups on mass media organizations.

A number of important media reforms have begun (in particular, the 

R o m a n  S h u t o v

Ukraine is a frontline in an ongoing information war, defending 
itself against the powerful pressure of disinformation from the 
Russian Federation. The information security challenges that 
have touched the democratic world after 2014 (for example, fake 
news, anti-democratic propaganda through social networks and 
fringe media, and the spread of xenophobic and anti-western 
messages) are much more acute in Ukraine.  In fact, they are used 
by Kremlin as another weapon in the war against Ukraine.

1

2

3

4

5

6



18 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

IN
FO

RM
AT

IO
N

AL
 T

H
RE

AT
S 

creation of a public broadcasting organization and 
the denationalization of the state press).  The goal of 
these reform measures is to democratize the current 
media landscape and improve citizens’ access to 
quality, balanced news.

Not all of these measures were equally effective. 
Overall, however, they have limited Ukrainians’ access to 
Russian propaganda and eliminated some of the most 
harmful information from the Ukrainian information 
space.  Despite this, sociological research conducted 
by Detector Media and the Kyiv International Institute 
of Sociology show that even three years after the war 
began (in which these restrictions were in place for at 
least two years), the percentage of citizens who still 
believe Russian propaganda ramains relatively high 
(more than 30 percent).  This number demonstrates 
the effectiveness of the powerful influence that Kremlin 
proxies – operating in Ukraine itself without restriction 
– still exert on Ukrainian citizens.

These proxies are quite powerful.  Among them is 
a financial and political group associated with former 
President Viktor Yanukovych, who is currently hiding 
in Russia and in fact remains the leader of Russian 
interests in Ukraine.  This group is represented in 
parliament by the Opposition Bloc (the reincarnation of 
the Party of Regions, Yanukovych’s former party), and 
its representatives control significant media assets.  
Numerous analysis and monitoring reports are available 

(e.g. Kremlin Influence Index) that demonstrate a strong 
correlation between the rhetoric of the Opposition Block 
and media controlled by pro-Russian businesses (such 
as Inter TV, Vesti, strana.ua) to Kremlin narratives that 
undermine citizens’ trust in government, destabilize 
Ukrainian society, and reduce its will to resist Russian 
military aggression. Though all those actors appear 
demonstratively pro-Ukrainian, there is evidence that 
they serve as Kremlin proxies inside Ukraine.

The vulnerability of the Ukrainian government to 
hybrid information threats came to light on August 
2016, when testimony revealed publicily cooperation 
between Inter TV channel (among the most popular 
in Ukraine) and separatist groups in Donetsk.  As 
it turned out, Inter TV received instructions from 
separatist groups on which topics to cover in their 
broadcasts. The government has been unable to take 
action in this situation; pro-Ukrainian activists began 
numerous protests, which ultimately led to the burning 
of the television channel.  Inter TV took the position 
that it was a “victim of the antidemocratic regime.”  Its 
editorial policy remains unchanged.

The situation with Inter TV, as well as with many 
other cases in which the Kremlin’s media and political 
agents operate in Ukraine, lead experts to argue that 
the current political tools in Ukraine are not suffient 
enough to ensure information security in the context 
of free speech.

APPROVED DOCTRINE OF 
INFORMATION SECURIT Y

Attempts to develop the Doctrine of Information Security in Ukraine have 
been ongoing for more than 15 years, but this has never been a priority of 
state policy.  Because of the war and the clear information threats, this 
issue can no longer be ignored or postponed.

The beginning of 2017 marked an important milestone: the approval of a 
strategic document on information security.

The doctrine was approved by the National Security and Defense Council 
of Ukraine on December 29, 2016, and on February 25, 2017, it was signed 
into law by the president.

«We believe the burning of the channel 
was an act of vandalism and an attack 
against democracy and freedom in 
Ukraine». 

(statement by journalists from the Inter Media Group 
accused of collaborating with the separatists of the DPR)



19 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

B e t w e e n  s e c u r i t y  a n d  f r e e d o m :  i n f o r m a t i o n a l  t h r e a t s  a n d  p o l i t i c a l  t o o l b o x

«The Russian Federation's use of technologies 
in the hybrid war against Ukraine has transformed 
the information sphere into a key arena of 
confrontation (...) The purpose of the Doctrine 
is to clarify the principles of the formation and 
implementation of state information policy, 
primarily in counteracting the devastating 
informational influence of the Russian Federation 
in the conditions of its hybrid war».

(Doctrine of Information Security of Ukraine, 2017)

The adoption of the doctrine is a clear step forward in strengthening 
Ukraine’s ability to withstand hybrid threats. It clearly defines the interests 
of the state and its citizens in the informational sphere, the goals of the state 
policy of information security, and the tools used by the state to ensure 
information security.  This document shows the government’s commitment 
to democratic values and their effort to ensure they will not cross the 
line to enfringe upon freedom of speech.  Overall, the doctrine reflects 
both Ukraine’s consistent effort to affirm its commitment to freedom of 
speech, and its search for effective solutions to fight misinformation and 
propaganda.

More time is needed to understand how adoption of the doctrine will 
affect state policy and freedom of speech.  Implementation of the policy in 
the near future will show whether the doctrine can become the foundation 
for further development of state policy on information security.  With that 
said, the fundemental problems for Ukraine in this area remain unresolved: 
managerial chaos, lack of coordination between government bodies, and 
a lack of the capabilities and resources needed, which makes the state 
policy of ensuring information security completely ineffective.  Meanwhile, 
a number of provisions (for example, the possible blocking of websites 
with dangerous content, or having government produce and distribute 
“strategic narratives”) can in practice be undemocratic without proper 
public oversight.

In general, however, the doctrine has made it possible for Ukraine to 
further develop its state policy on information security, a step that is 
urgently needed for a country in a hybrid war.

BLOCKING RUSSIAN SOCIAL MEDIA
Officially, this issue regards Ukraine’s introduction of new sanctions 

against the Russian Federation on April 28, 2017.  Among the 468 entities 
that were subject to these new restrictions, the following Russian Internet 
services were included in the sanctions: mail.ru and Yandex, the social 
media networks Vkontakte and Odnoklassniki.ru, as well as the antivirus 
companies Kaspersky Lab and Dr. Web.

The reaction in Ukraine and internationally to the development of such 
events was mixed.  On the one hand, the role Russian social media played 
in spreading hatred and ligitimizing violence in 2014 was obvious.  People 
used social media networks to call for the slaughter of Ukrainians and the 
persecution of pro-Ukrainian activists in Crimea, Luhansk, and Odessa.  On 



20 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

IN
FO

RM
AT

IO
N

AL
 T

H
RE

AT
S the other hand, Vkontakte was the most popular social network in Ukraine.  

At least 12 million people used it for daily communication, for educational 
purposes, and to watch videos and listen to music.

Though Ukraine does find itself in a unique situation and it must fight to 
protect itself in this war of information, experts called the decision to block 
various Russian Internet sites excessive and undemocratic.

However, the example of blocking social media in Ukraine illustrates that 
such efforts to restrict access to social media in today’s information age 
are never fully effective.  For example, the ban of Vkontakte only reduced 
its total monthly Internet audience saturation in Ukraine from 68 percent 
to 39 percent .  This means that two out of five Internet users in Ukraine 
continue to use the network via VPN servers and other means.

The blocking of social networks in Ukraine has also been discussed in 
a different context: it is the first case of a ban on online resources that 
bypassed a court ruling.  This is significant because there is a similar 
discussion now in Ukraine about possibly blocking web sites with dangerous 
content.

ENTANGLED IN THE WEB
The Russian propaganda machine created a huge number of web sites 

aimed at fostering misinformation.  The sites are entertaining, pseudo-
scientific, religious, and conspiratorial, and they all address the concepts 
of “New Russia” or “the Russian sphere of influence.  They all spread a 
single narrative among Russian-speaking audiences.  In addition to these 
quasi media, the official Russian mass media and the propagandistic media 
of the LPR and DPR are used to carry out the typical war time work of 
demonizing Ukraine while glorifying their own fighters.  These sites are all 
accessible to Ukrainian citizens.

Ukrainian security circles recognized this problem from the beginning of 
the war.  The problem regards removing propaganda from the sphere of 
free speech and the use of blocking measures that restrict access for the 
Ukrainian audience to disinformation resources on the Internet.

The possibility of blocking sites with dangerous content was first 
mentioned in the Strategy of Cybersecurity of Ukraine in March 2016. The 
doctrine of information security contained similar provisions.

In June 2017, the Ministry of Information Policy issued a list of 20 sites 
it recommended be blocked.  Experts raised serious concerns over two 
issues: the first concern regarded the criteria used to select the mass 
media sites included in the list of sites to be blocked; the second and 
most important concern was that Ukraine had not developed an algorithm 

«Russian social networks VKontakte and 
Odnoklassniki were blocked in May 2017, 
inhibiting the potential for mobilization using 
these popular platforms».  

(Freedom House, Freedom on the Net 2017[1] )

Wellness.  Russians.  Yours. 
Images such as the one above 
were disseminated by social 
networks in an effort to ligitimize 
the invasion of Crimea and 
Donbass by Russian troops in the 
spring of 2014.



21 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

B e t w e e n  s e c u r i t y  a n d  f r e e d o m :  i n f o r m a t i o n a l  t h r e a t s  a n d  p o l i t i c a l  t o o l b o x

Despite various concerns, the Ukrainian government has not yet crossed 
the line from ensuring information security to restricting democratic 
freedoms.  There is a great risk that, in making short-sighted and radical 
decisions, Ukraine will place mines beneath the foundations of freedom of 
speech in the country: we must not allow the creation of tools that can be 
used to silence dissent within Ukraine itself.

Moreover, at a time of democratic instability in Ukraine there is a great 
risk that the country can slide back toward authoritarianism. Even if the 
current government does not dare to restrict democratic freedoms, the 
next government could use these same tools to do so. 

[1]  https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2017/ukraine  

[2] http://detector.media/withoutsection/article/131791/2017-11-10-polgoda-sanktsii-protiv-rossiiskikh-saitov-chto-izmenilos/

[3] http://detector.media/infospace/article/123734/2017-03-02-yurii-stets-antiukrainski-saiti-mae-zakrivati-sud-za-rezultatami-monitoringu-
mipu-ta-analizu-sbu-i-ekspertnoi-radi/

[4]  http://detector.media/infospace/article/127933/2017-07-13-zakonoproekti-6676-i-6688-stavlyat-pid-zagrozu-vilnii-rozvitok-internetu-v-
ukraini-zayava-mediinikh-go/

LIST OF REFERENCES

CONCLUSION

for such blocking.  For these reasons, this recommendation has not been 
implemented.

Human rights activists and media watchdogs insist that only a ruling by 
a court can block Internet sites.  The Minister of Information Policy Y. Stets 
said  that no web site would be blocked unless there was a court decision or 
Ukrainian legislation that allowed such a measure.  But alarming signs have 
already developed: the Verkhovna Rada drafted bills that included fairly 
rigid tools for controlling the Internet.  Such tools would not require court 
oversight.  This move raised serious concern  among media and experts.

This move comes against the background of the first criminal rulings 
on blogging.  There were several convictions of Internet users (usually on 
conditional sentences of up to 3.5 years) for encroachment of the territorial 
integrity of Ukraine on the Internet.  Thus, international organizations 
(in particular, Freedom House) raised the issue of additional threats to 
freedom of speech on the Internet in Ukraine.

Taken together, all of these threats look quite threatening to Ukrainian 
democracy.  It is understandable that the government wants to minimize 
information security risks online.  And there are no universal democratic 
solutions for effectively fighting information threats online.  Ukraine, 
therefore, is forced to be a pioneer in this war.



22 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
E

D
IA

 R
E

F
O

R
M

S 

One of the basic documents used in implementing reforms and 
introducing changes to the media law of Ukraine is the Strategy for 

the Development of Ukrainian Legislation on Freedom of Speech and Media 
Activities in Accordance with European Standards. [2] The document was 
approved by members of the Verkhovna Rada Committee on Freedom of 
Speech and Information Policy on January 27, 2016.  However, a plan for 
implementing the strategy still does not exist.  Therefore, our comments can 
only offer general analysis and reflection, and they cannon cover concrete 
measures, periods, or responsible bodies.  The strategy foresees a complex set 
of steps that would bring Ukrainian legislation closer to European standards.  
These steps are broader than those called for under the requirements of 
the Association Agreement.  The requirements of the Agreement call for 
the gradual alignment of Ukrainian legislation with the Audiovisual Media 
Services Directive (Annex XXXVII, Chapter 5, Chapter 15).[17]

E v g e n i i a 
O l i i n y k

During 2017, the third year in which media 
reforms have been implemented in Ukraine, 
we have seen significant achievements in 
the creation of public broadcasting, the 
continuation of the reform of state and 
regional print media, and some progress 
in the reform of audiovisual media services 
legislation.

MEDIA REFORMS 
IN UKRAINE 
2017: A TIME OF 
FLUCTUATIONS

photo: Pixabay



23 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

M e d i a  R e f o r m s  i n  U k r a i n e  2 0 1 7 :  A  T i m e  o f  F l u c t u a t i o n s

Implementation of the strategy implies adoption of amendments to the 
Constitution of Ukraine, the development and adoption of new laws, or 
amendments to the existing laws of Ukraine.  This would cover the following 
areas: transparency of media ownership and financial activities of media; 
competition in media markets; reform of state and regional print media; 
public broadcasting; community broadcasting; broadcasting; registration 
of press and news agencies; advertising; coverage by mass media of 
government activity; government support of mass media; support for self-
regulation and co-regulation of the mass media; state policy (promotion of 
media literacy, etc.); audiovisual media services; freedom of expression on 
the Internet; protection of children; and media and elections.

Background 

The relevance and crucial importance of the reforms for society are 
affected by Ukraine’s oligarchy, and, therefore, will largely depend on 
whether most owners of national media in Ukraine fix longstanding 
problems (for example, providing one-sided information, or violating 
journalistic standards).  In addition to oligarchic media, Ukraine maintains 
a state television and radio company with employees at the national and 
regional levels throughout the country.  At all levels, the company acted 
as a voice for government.  The company should have been reformed 
when Ukraine gained its independence, but the interests of society only 
came to the fore after the Revolution of Dignity.  A decision was made to 
reform the state television and radio company into a public broadcasting 
organization that would become a model for commercial media.  Such a 
public television and radio company should – particularly during war, and 
during an information war at that – work to inform the public about social 
and political events, reforms, etc., while upholding journalistic standards 
and meeting the public’s demand for high quality journalism.

On April 7, 2015, the channel unveiled the new graphic design for the 
logo of the Public Broadcasting Company (Public Broadcasting Company 
of Ukraine - NSTU-PBCU) during a live broadcast by the channel.  It was 
presented as the logo for the Public Broadcasting Company of Ukraine, 
“UA: Public Broadcasting,” and its primary channel, “UA: First.» [10]

Monitoring by Detector Media revealed a number of positive changes 
in the company’s content during 2014-2016.[1] Those changes included 
the following:

    a change in approach by journalists to relations with authorities: despite 
the desire of authorities or political forces to continue to influence content 
on the television channel, journalists were able to withstand the pressure 
and remain relatively neutral in their coverage of socio-political news;

    refusal by journalists to broadcast purchased materials of a political or 
commercial nature (known as “jeansa”);

    the number of topics that were kept quiet gradually decreased with 
each passing year.  By 2016 the channel broadcast a full picture of the 
day’s news;

    experts noticed a so-called parquet in the news (a lack of critical 
coverage of the activities of the president, the prime minister, and other 
high-ranking officials);

    the situation regarding journalistic standards has improved, but there is 
still an issue of providing complete information (in most cases this means a 
lack of detail or facts about the topic being covered), and there remains an 
issue with the standard used to judge authenticity (many of the references 
to the sources of information are unclear or too vague).

    Overall, the quality of information broadcast by the television channel 
is still insufficient.

PUBLIC 
BROADCASTING



24 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
E

D
IA

 R
E

F
O

R
M

S 
The goals for 2017 included the following items: 

Make improvements to informational and socio-political broadcasting 
that foster a standard of high quality, reliability, and impartiality within the 
Ukrainian media sphere while informing society about events in Ukraine 
and the world.

Develop the concept of promoting a single brand of Ukrainian public 
broadcasting in the radio and television media space.

Begin reforming content: critically review and update the concepts of 
national and regional television broadcasting, develop the concept of 
reporting on issues that affect national minorities, children, and youth.

Begin reforming staff structures and funding [9].

Government Authorities Responsible. 

Verkhovna Rada of Ukraine, Cabinet of Ministers of Ukraine, State 
Committee for Television and Radio Broadcasting, Ministry of Finance.

Content of Reforms. 

Creation of an independent public media in Ukraine for the following 
purposes::

   to satisfy the information and cultural needs of society,

   to engage citizens in discussing and solving the most important socio-
political issues,

   to ensure a national dialogue, promote the formation of a civil society, 
ensure everyone’s right to freedom of thought and speech, and obtain 
complete, reliable, and prompt information,

   to foster the open and free discussion of public issues [16].

What has been achieved in 2017?  

 The year began with a major event in the process of creating a public 
broadcasting company: the registration of the broadcaster as a legal entity 
(National Public Broadcasting Company of Ukraine) and the termination of the 
legal entity of the State National Television Company of Ukraine (on January 
19, 2017).  This means that state television broadcasters have been officially 
revamped into a public broadcasting company.  The NPBC was created on 

2

3

4

«This structure stabilized the situation, 
created all managerial connections, built 
a clear management model, at least in the 
central directorate. ... Also, a directorate has 
been created. It is an advisory body under the 
executive director, and it will be more vertical 
than the council of generate producers.» – 
Executive Director, Alexander Leiev[8]

1



25 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

M e d i a  R e f o r m s  i n  U k r a i n e  2 0 1 7 :  A  T i m e  o f  F l u c t u a t i o n s

During February – March 2018, employees who 
have received notification of staff reduction will 
be given one more paid day-off for a job search

Employees being dismissed within the period 
from 1 to 28 February 2018 will be paid two 
salaries when dismissed

During February-March 2018, there will be at 
least three job fairs with the assistance of the 
Council of Europe in the regions where the 
most of employees are dismissed

A representative of the Trade Union Committee 
of PBCU will consult employees daily by 01 April 
2018. For this purpose, such representative 
will be freed from his main work with the salary 
remaining

There will be a ‘hot line’ for legal consultations 
to employees

Employees who have been notified of the staff 
reduction in written will be offered all available 
positions at PBCU (central office and branches)

Representatives of trade unions will be 
involved in commissions on the determination 
of the prevailing right to be left on the position 
for employees who are subject to transfer to 
another position / dismissal / notification of the 
future dismissal

28 December 2017 – 02 April 2018

01 January 2017 7056 employees

4087employees

76-96 employees

02 April 2018 

STAFF REDUCED, 

Technical and 
production staff39,4%

Administrative staff23%

Creative staff

Scheduled

mlnAllocated

COMPLEX OF EVENTS MITIGATING THE 
TERMS OF STAFF REDUCTION

25
News 

Service

15
Technical 
Service

27
Content 
Service

9
Administrative 

Service

NEW STRUCTURE OF BRANCHES

Budget 2018

 UAH 1.535 bln 

Vasil Kisil & Partners



26 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
E

D
IA

 R
E

F
O

R
M

S 

«We must approve the main structure by the 
end of the year. We will make changes step by step: 
the structures will be for this year, by 2018, and 
then by 2019.  This will be done so that people do 
not perceive it as destruction, as has been writen, 
and they were not afraid of it.  By the end of the 
year, as was stated in our plan, we will provide the 
supervisory board with a detailed concepts of all 
areas of development, including the organizational 
structure. After four years, we must reduce our staff 
to 3,883 people (out of a total of 7,000).» – Zurab 

Alasania, Chairman of the Board of NPBC [8].

the basis of a number of state-owned television and radio companies (central 
and regional).  At the time of the drafting of this report the public joint stock 
company NPBC was comprised of the national television channels UA: First 
and UA: Culture, 26 regional affiliates, and the radio stations Ukrainian Radio, 
Promin, and Culture.  The state-owned “Studio Ukrtelefilm” slated to become 
a public joint stock company and added to the NPBC.

The governing bodies of the National Public Broadcasting Company of 
Ukraine[15]  are the Board of Directors, the Supervisory Board, and the 
Audit Commission.  The NPBC supervisory board’s authority began on the 
day it was registered, and its members elected a head, deputy, and secretary 
from among themselves.  It is an achievement that the majority of the 
supervisory board is comprised of representatives of public associations and 
not political parties (eight members are delegated by parliamentary factions 
and groups, while nine members are elected by public organizations).  
This is one of the preconditions for the public broadcasting company’s 
independence. Based on election results (announced by the Supervisory 
Board), the chairman of the board of the National Public Broadcasting 
Company of Ukraine (a public joint stock company) is Zurab Alasania, who 
was elected on April 10, 2017.  Alasania was at the heart of the reforms, and 
his election is another step on the way to developing public broadcasting.  
The third governing body – the editorial board – was elected in November 
2017, and will soon begin drafting an editorial charter.

The board of directors is developing a vision for how to reform the 
content found on the channel.  This work is scheduled to be completed by 
the end of the year.  In order to achieve this goal, new concepts for national 
and regional channels is being developed.  Initial impressions regarding 
these changes should be evident by early 2018.  Zurab Alasania and his 
team have also begun reforming the old structure of the state broadcasting 
company. A new (albeit temporary) management structure was already 
introduced during September-November at the NPBC.  This included creation 
of the central directorate, the council of general producers, directorate, and 
creative associations.

The complexity and particulars of creating a public broadcasting 
company arise because the organization is created not from scratch, but 
rather from the former state television and radio company (as mentioned 
above). Thus, the NPBC inherited a cumbersome structure, “bloated” 
bureaucracy, and outdated technologies.  Another obstacle to reform is 
the lack of communication with regional branches of the process and its 
ultimate goals, which means employees have only a partial understanding of 
events during the transition period.



27 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

M e d i a  R e f o r m s  i n  U k r a i n e  2 0 1 7 :  A  T i m e  o f  F l u c t u a t i o n s

Funding is yet another obstacle to the implementation of the reform.  
Budget financing of the National Public Broadcasting Company of Ukraine 
is guaranteed by the Law on Public Broadcasting: they must provide no less 
than 0.2 percent of the expenditures from the general fund of the state 
budget for the previous year.  However, in 2017, the public broadcasting 
company received only 75 percent of the amount it should have received 
from the state budget, and the following year it was budgeted to get only 
50 percent of what it should have received under the law [6].

Thus, in creating a public broadcaster, the strategy of developing 
legislation on freedom of speech and mass media activity that upholds 
European standards has in most cases been fulfilled.

Plans for 2018:

Public broadcasting will actively continue efforts to reform.  The 
broadcasting concepts that were developed at the end of 2017 will be 
implemented.  We hope that by the second half of 2018 the audience will 
begin to notice the first major changes to the content.

Structural changes will also continue to be made.  As a result of a merger 
of administrative staff in the regional hub, a reduction of up to 2,000 people 
is expected.

50%

2017 2018
(legislation)

0, 98
billion UAH 

0, 776 
billion UAH 

Stipulated 
under the law

1,2  
billion UAH

Stipulated 
under the law

1,535
billion UAH

Funding/Provided by the 
draft budget

Amount not provided to the NPBC

15% 50%

«Regional broadcasting is our next step. ... 
The content produced by affiliates should be 
high-quality, conform to standards, and achieve, 
first of all, the main goal of regional broadcasting. 
We all remember that we need to spend money 
efficiently, because it is the money of Ukrainian 
citizens, although now indirectly through taxes.»
 – Program Director, NPBC, Daria Yurovska



28 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
E

D
IA

 R
E

F
O

R
M

S 
Background. 

As in the case of the State Television and Radio Company, many print 
media outlets in Ukraine were created by state or local authorities.  As 
was the case 25 years ago, it seems as though these mass media publish 
press releases issued by government officials, which are written in a 
beauratratic language, and they do so with huge praise from leaders and 
officials.  These publications are unable to capture the attention of their 
audience and be profitable.  If people do buy them, it is because they 
have trouble accessing or don’t use the Internet and they want to see the 
particular advertisements found in those publications.

The law on the reform of print media was adopted in November 2015, 
and came into force on January 1, 2016.  The law calls for the deregulation 
of print media so that they are no longer controlled by the state.  The 
first phase of the reform of print media was planned for 2016.  This goal, 
however, was not met because the Cabinet of Ministers only approved 
the list of publications to be deregulated in the first phase on November 
23 (instead of July) [11] Therefore, it was very difficult to deregulate 
the planned 244 publications in the last month of 2016.  Instead, 23 
publications were deregulated.

This is also not the only obstacle to the successful start of reforms.  
There has been resistance from local and municipal authorities, who have 
shown considerable interest in the property and premises of the editorial 
offices.  These authorities, particularly those who founded some of the 
publications in question, do not want to lose what had become for them 
tools used to disseminate information about their activities and exert 
pressure on editors.

Goals in 2017:

   Complete the deregulation of publications that have expressed a desire 
to participate in the first stage of reforms;

   Improve legislation that addresses the financing of reformed 
publications and their organizational and legal structures;

   Ensure the timely implementation of the second stage of reforms: 
deregulation of all remaining state-controlled and communal publications.
[7].

Government Authorities Responsible: 

Verkhovna Rada of Ukraine, Cabinet of Ministers of Ukraine, State 
Committee for Television and Radio Broadcasting, founders of print 
publications.

Content of Reforms. 

The basis of the reform is the idea that state and other public authorities 
should not own or control media, as this is undemocratic.  The media 
cannot be used by the state to control information and manipulate public 
opinion.  They should be independent of government influence in order to 
perform their role as watchdogs in society.  State or communal ownership 
of mass media is a form of censorship.  It distorts market conditions by 
providing unfair advantages (Strategy for the development of Ukrainian 
legislation on freedom of speech and media activity in accordance with 
European standards).

What has been done?

There are 690 publications that are slated for reform, of which 612 were 
created by municipal governments, and 78 were created by the state 
authorities.  At the time this report was drafted, 126 publications were 
deregulated from communal enterprises and restructured into business 
associations, and 117 publications were on schedule to complete their 

REFORMING 
STATE AND 
MUNICIPAL 
PRINT MEDIA



29 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

M e d i a  R e f o r m s  i n  U k r a i n e  2 0 1 7 :  A  T i m e  o f  F l u c t u a t i o n s

reforms by the end of the year, according to the monitoring of regional 
organizations of the National Union of Journalists of Ukraine.  The worst 
situation was in Kyiv Oblast, where not a single regional publication had 
been deregulated, while publications in Vinnitsa, Zaporozhye, and Ternopil 
were still in the first stage of deregulation.

In 13 of Ukraine’s 24 regions, there were occasions when the founders 
of print publications (previously owned by local governments) did not 
remove themselves from among the cofounders of regional mass media.  
There have been 26 such cases as of October 1, 2017. Some of them 
have been resolved in court.  In some cases, the sticking point has been 
property that co-founders do not want to turn over to the publication.  
In some regions there have been cases in which an editor was illegally 
fired in an attempt to resolve the situation, although this has not been 
widespread.  There were eight cases in five regions in which labor 
collectives did not accept the decision to deregulate their publication.

In order to overcome the obstacles that arose during the first stage 
of reforms, draft law No. 6560 [16] was developed, which, among other 
things, proposes to establish that public authorities, other state bodies, 
and local governments be responsible for making a decision on reforms 
and the process of reforms; it would be illegal for an owner or another 
authorized official to terminate the contract of an editor-in-chief without 
the consent of the labor union.  The project was registered in parliament 
and has already received the support of six committees, including the 
Committee on Freedom of Speech and Information Policy, the Committee 
on European Integration, and others. 

“Registrars in the regions do not know what to do if decisions aren’t 
made by authorities.  Therefore, we have offered amendments to the 
law, which should solve these problems step by step.  In particular, if the 
local authorities have not voted by a certain date, then the decision of 
the labor collective will automatically be enforced.” – Oleksiy Pohorielov, 
director of the Ukrainian Media-Business Association, who stressed that 
the lack of a clear process for registrars in the absence of a decision by 
the government to reform was a problem.  His comments came during 
a hearing on “Reforming public and communal print media: experience, 
obstacles, solutions.”

What is complicating the reforms?

In addition to a problem mentioned previously – the reluctance of 
founders to let go of a newspaper – the process of reforms have also been 
complicated by the need for legal legal support: most editors need advice 
from a lawyer to navigate the path to independence.

The risk remains that communal mass media will not be able to manage 
their own business (providing services, advertising, attracting donor 
funding, etc.), and they will instead return to the easier path of making 
financial agreements with local governments in exchange for positive 
coverage of their activities.  Print publications remain important in the 
fight to gain the audience’s trust.  It is important that the audience stops 
identifying them as organs of local government power, and that they gain 
new readers.  This could be possible after the design of the publications 
is updated, as many of them look old and were designed 15-20 years ago.  
In addition, it is important that publications learn about their audience 
in order to better address their needs.  To this point, when newspapers 
previously got their funding from authorities, they did not need to focus 
on the audience or what they wanted.

In order to encourage and support deregulated mass media in 2018, 
the state budget will provide funds for their support.  This decision will 
protect editorial staffs from stopping operations and will grant them 
more time for their reorientation.  At the same time, there is a risk that 
deregulated mass media will not actively work to improve content, design, 
and their understanding of audience needs, etc.  Doing so, however, would 
bring them closer to competitiveness and speed up the process by which 
their editorial staff becomes independent.



30 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
E

D
IA

 R
E

F
O

R
M

S 
Plan for 2018.

The reform of print mass media is scheduled to be completed by the 
end of 2018.  This means that, if all things go well, 117 publications will 
have been reformed by the end of 2017.  Consequently, there are 573 
publications that still need to be reformed in 2018.

Mass media will need legal support during the first stage of reforms.  
Once they decide on the formal process, they will then need to consider 
their organizational, financial, and, foremost, conceptual structures.  That 
is to say that they will need to update their content and visual design to 
reflect the demands of their audience.

Taking into account the delay of the first stage, parliamentary sources 
have suggested that there might be changes to the law on the reform of 
print mass media and an extension of the second stage for at least another 
year into 2019.

Background. 

Ukrainian legislation on television and radio broadcasting is obsolete 
and should be brought into line with the European Union directive on 
audiovisual media services.  Ukraine has two years from the date of 
ratification to complete this step (it was signed in the Netherlands on June 
1, 2017).

The draft law on audiovisual services was presented to the public council 
of the Committee on Freedom of Speech and Information Policy in early 
February 2016.  The law has been met with criticism and opposition from 
various interests in the media market.

In early October 2016, the chair of the Verkhovna Rada Committee on 
Freedom of Speech and Information Policy, Viktoria Syumar, explained why 
the registration of a bill on audiovisual services has been delayed: “We are 
now drafting standards on modern audiovisual platforms, and these are 
innovations in the legislation. That’s why it takes some time, because there 
are a number of new categories.” [5]

In December 2016, Anna Kamuz – an assistant and consultant to the 
chair of the committee, Viktoria Syumar – spoke about the process of 
drafting the bill:

«... We decided to break all of our media initiatives into blocks and 
try to do test-drive bills.  We want to introduce them in blocks and see 
whether they work or not. … The law on audiovisual media services can 
have enormous resistance in the parliamentary hall. In order to succeed, 
we need to have 100% confidence that the initiative will be supported.»[4]

For example, the committee worked on legislation regarding transparency 
of media ownership (approved last year), quotas for European products, 
quotas for Ukrainian-language songs on the radio, fines by the National 
Council on Television and Radio Broadcasting (adopted last year), a 
community broadcasting bill (now in a working group), about the language 
used in programing (already registered), and about self-regulation or co-
regulation (Viktoria Syumar’s idea).

Goals for 2017.

 It was expected that during the year a draft law on audiovisual services 
will be developed and submitted to the Verkhovna Rada for consideration.  
Instead, the Committee on Freedom of Speech and Information Policy in 
the Verkhovna Rada chose to draft separate laws and advocate for them 
in parliament.

ON A PATH 
TO A LAW ON 
AUDIOVISUAL 
SERVICES



31 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

M e d i a  R e f o r m s  i n  U k r a i n e  2 0 1 7 :  A  T i m e  o f  F l u c t u a t i o n s

Government Authorities Responsible.

Verkhovna Rada, National Council of Ukraine on Television and Radio 
Broadcasting..

Content of Reforms.

 The effect of the new law should be to allow the public to get 
audiovisual services through traditional broadcasting or custom service, 
and to receive programs without editorial control.  And it should also 
allow for public administration, regulation, and supervision in the field of 
audiovisual services.

In accordance with the strategy on developing legislation on 
freedom of speech and media activity that adheres to European 
standards, the new law should aim to achieve the following:

   Broadcasting, taking into account technological developments and the 
emergence of new audiovisual media services;

   simplify regulations and abolish unnecessary administrative barriers, 
and remove unnecessary technical details from the law;

   ensure that legislative regulations are clear and predictable, foremost 
in terms of restrictions on activities in this area (licensing, content 
requirements, supervision, sanctions, etc.);

   ensure guarantees of independence, and effective and transparent 
mechanisms of activity by the state regulator in the field of audiovisual 
media services;

   comply with European standards (in particular, the European 
Convention on Human Rights and the practice of the European Court of 
Human Rights, the European Convention on Transfrontier Television, the 
EU Directive on Audiovisual Media Services, the EU Directive on Electronic 
Communications, the documents of the Committee of Ministers and the 
Parliamentary Assembly of the Council of Europe, and recommendations 
of Ukraine experts at the Council of Europe).

What has been done in 2017?

One year has passed since preparation of the draft law on audiovisual 
services.  In early 2017, a decision was made to formalize the creation of 
a working group for drafting the bill.  The working group is comprised 
of members of parliament, representatives of the National Council on 
Television and Radio Broadcasting, the State Committee for Television and 
Radio Broadcasting, media groups, industrial associations, public media 
organizations, and interested specialists.

It was assumed that the working group would rely on the development 
of the committee and the public council at the committee.  The bill was 
supposed to add amendments made by parliament over the past year 
to the law “On Television and Radio Broadcasting” (for example, on the 
composition of the universal program service, on fines by the National 
Council, on radio quotas), as well as add proposals by the National Council 
on Television and Radio Broadcasting concerning changes in a part of 
media ownership transparency.  “We will not retreat from transparency, 
not even a single step – on the contrary, we will strengthen it,” - said 
Viktoria Syumar, regarding the position of the members of the Committee 
on Freedom of Speech.[12] The working group also planned to write 
several new sections to the bill (for example, on co-regulation, on the 
latest media services on the Internet, etc.).

Additionally, in July 2017 a draft law was introduced to amend the law 
“On Television and Radio Broadcasting.”   This move was considered a 
success step that would improve the mechanisms used to ensure the 
transparency of ownership of audiovisual (electronic) mass media.[14]



32 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

M
E

D
IA

 R
E

F
O

R
M

S 
The draft law proposed the following points

    standardize the definition of individual entities 
that may have a decisive or significant influence on the 
management or activity of a legal entity, or be its key 
participant;

    clarify the provisions of the current legislation 
in order to comply with the requirements for the 
transparency of ownership structures; in particular, 
the procedure used by the National Council to verify 
information provided on ownership structure in cases 
when the structure is unclear, etc.

    set the deadline for submitting information on 
ownership structures at January 20 of each year;

    increase the responsibility of the licensee for 
failing to comply with the requirements established 
by the National Council regarding the transparency 
of the ownership structure, and/or failure to provide 
information requested by the National Council in 
investigating compliance with the requirements for the 
transparency of ownership structures, etc.

Thus, the process of drafting a law on audiovisual 
services has confronted a situation where the interests 
of key stakeholders – the regulator and the industry 
– are not in line.  The main points of contention are 
the powers of the National Council on Television 
and Radio Broadcasting, transparency of media 
ownership, and the transition to digital television.  
Industry representatives believe that the powers of 
the regulator should be decreased, though they also 
cannot agree on a single position on this issue.

Plan for 2018.

The registration and consideration of the bill 
on audiovisual services remains a key task for the 
parliamentary committee.  It is worthwhile for the 
legislator to move away from the unfeasible idea of 
balancing the interests of all stakeholders since the 
interests of the industry are fundamentally contrary 
to the interests of the public and the state regulator, 
and the industry itself has no unified position on 
some of the fundamental issues of the new law.  The 
law on audiovisual services should not be the subject 
of political bargaining by the state and a mass media 
market controlled by oligarchs.у.

2017 was a year of continued implementation of important reforms in 
the media.  It bouyed the hope of Ukrainians for change in the information 
sphere.  A lot has been done, but there is still more work to be done in 2018 
and beyond.  At this point in the process of reform, it is important that the 
public, media experts, and the international community closely monitor 
the progress of the work, monitor each stage, and ensure that structural 
changes translate to quality content, and prevent the “adaptation” of 
new ways of working that would allow content to return to what was 
there previously.  Namely, state and communal print publications, which 
according to Ukrainian law should no longer exist in the country by the 
end of next year, will need support as they work in these new conditions.  
Editors will face serious challenges, including the need to target content 
to the audience and not the owner of the publication, as was done in 
the past, resulting in a total overhaul of content; update visual design; 
construct a new financial model that will support the editorial staff; 
and, finally, all of the above will require knowledge and skills in media 
management.

A huge amount of work is planned by the board of the public 
broadcasting company, whose main task will be to consolidate public 
media and gain the trust of Ukrainian citizens.  To achieve these goals, the 
broadcaster will begin to implement the concepts of each of the national 
channels, as well as a single concept of regional broadcasting.

Since the government approved the implementation plan of the 
Association Agreement in October 2017,[18] we are optimistic regarding 
the registration of the draft law on audiovisual services.  And we also 
hope that the project will not be subject to populism or political games on 
the eve of parliamentary and presidential elections scheduled for 2019.

Additionally, a number of issues that are part of the strategy of the 
development of Ukrainian legislation on freedom of speech and media 
activities have not been addressed.  For example, review of the existing 
institutional structure regulating freedom, liquidation of the State 
Committee for Television and Radio Broadcasting (this requires the 
introduction of amendments to the Constitution of Ukraine), the switch 
to digital broadcasting, and other issues. 

CONCLUSIONS



33 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

M e d i a  R e f o r m s  i n  U k r a i n e  2 0 1 7 :  A  T i m e  o f  F l u c t u a t i o n s

1.  Antonina Mnikh, Diana Dutsyk. Інформаційний контент теле- та радіоканалів, залучених у систему Суспільного мовлення: тенденції 
2014-2016 років  [Content of TV and Radio Channels in the Public Broadcasting System: 2014-2016 trends], 3 July 2017, http://stv.detector.media/
reformuvannya/movlennya/informatsiyniy_kontent_tele_ta_radiokanaliv_zaluchenikh_u_sistemu_suspilnogo_movlennya_tendentsii_20142016_
rokiv/  - Last visited: 30 November 2017.

2.  Council of Europe Office in Ukraine EU. Затверджено Стратегію розвитку медіа законодавства відповідно до європейських стандартів 
[Standards-Based Media Legislation Strategy Approved], 23 February 2016, https://www.coe.int/uk/web/kyiv/-/the-strategy-for-development-of-
ukraine-s-media-legislation-in-line-with-the-european-standards-has-been-approved - Last visited: 28 November 2017.

3.  Suspilne Movlennia. Online service. Зураб Аласанія: «Думаєте, багато представників влади хочуть програми з собою позначати 
плашкою “реклама”?» [Zurab Alasania: You Think Many Public Officers Want to Mark Shows Featuring Them with the “Advertisement” Icon?], 21 
August 2017, http://stv.detector.media/interview/zurab_alasaniya_dumaete_bagato_predstavnikiv_vladi_khochut_programi_z_soboyu_poznachati_
plashkoyu_reklama/ - Last visited: 28 November 2017.

4.  Detector Media. Online service. Комітет свободи слова вирішив працювати над законопроектом про аудіовізуальні послуги частинами 
[The Freedom of Speech Committee Made a Decision to Work on the Audio Visual Services Bill in Parts, 5 July 2017,   http://detector.media/infospace/
article/121094/2016-12-01-komitet-svobodi-slova-virishiv-pratsyuvati-nad-zakonoproektom-pro-audiovizualni-poslugi-chastinami/ - Last visited: 30 November 2017.

5.  Mariana Zakusylo. Законопроект про аудіовізуальні послуги планують зареєструвати в липні [The Audio Visual Services Bill to be Registered 
in July], 1 December 2016, http://detector.media/rinok/article/127649/2017-07-05-zakonoproekt-pro-audiovizualni-poslugi-planuyut-zareestruvati-v-
lipni/ - Last visited: 30 November 2017.

6.  Mariana Zakusylo. Проект держбюджету -2018: демонстративне недофінансування суспільного мовника та невиправдання сподівань 
Держкіно [The Proposed National Budget-2018: Deliberate Underfunding of the Public Broadcaster and Falling Short of DerzhKino’s Expectations], 
4 October 2017, http://detector.media/rinok/article/130592/2017-10-04-proekt-derzhbyudzhetu-2018-demonstrativne-nedofinansuvannya-
suspilnogo-movnika-ta-nevipravdannya-spodivan-derzhkino/- Last visited: 25 November 2017.

7.  Reanimation Package of Reforms. Online service. Медіа реформа [Media Reform], http://rpr.org.ua/groups-rpr/11media-reforma/- Last 
visited: 260 November 2017.

8.  Suspilne Movlennia. Online service. Олександр Лієв: Суспільному треба навчитися працювати з розв’язаними руками й ногами 
[Oleksandr Liyev: Suspilne is to Learn to Work Being Set Loose], 25 September 2017, http://stv.detector.media/interview/oleksandr_liev_suspilnomu_
treba_navchitisya_pratsyuvati_z_rozvyazanimi_rukami_y_nogami/ - Last visited: 28 November 2017.

9.  NPBCU’s Major Lines of Action. Annex to Minutes No. “Meeting of NPBCU Supervisory Board on 23 January 2017, http://1tv.com.ua/uploads/
assets/files/nagliadova_rada/dodatok%202%20(23-01-2017).pdf - Last visited: 28 November 2017.

10.  Suspilne Movlennia. Online service. Pershyi Natsionalnyi Changed its Logo, 7 April 2015, http://stv.detector.media/reformuvannya/movlennya/
pershiy_natsionalniy_zminiv_logotip/ - Last visited: 27 November 2017.

11.  Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 23.11.2016 № 848 On approval of the list of print media and editorial teams to be 
reformed at first stage. - Ukraine’s State Committee for TV and Radio Broadcasting, 29 November 2016,  http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/
publish/article?art_id=131753&cat_id=126285 - Last visited: 28 November 2017.

12.   Detector Media. Online service. При комітеті свободи слова запрацювала робоча група з підготовки законопроекту про аудіовізу-
альні послуги [Audio Visual Serviced Bill Drafting Task Force under the Freedom of Speech Committee Started Working], 1 February 2017 
http://detector.media/rinok/article/122752/2017-02-01-pri-komiteti-svobodi-slova-zapratsyuvala-robocha-grupa-z-pidgotovki-zakonoproektu-pro-
audiovizualni-poslugi/ - Last visited: 30 November 2017.

13.  Verkhovna Rada of Ukraine. Bill on amendments to the Law of Ukraine “On Reforming of State-Owned and Municipal Print Media” 
regarding the improvement of print media reforming mechanism, 8 June 2017, http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=61982 
- Last visited: 30 November 2017.

14.  Verkhovna Rada of Ukraine. Bill on amendments to the Law of Ukraine “On TV and Radio Broadcasting” regarding the improvement 
of mechanisms ensuring the audio visual (electronic) media ownership transparency, 18 July  2017, http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/
webproc4_1?pf3511=62338 - Last visited: 30 November 2017.

15.  Charter of PJSC NPBCU. Articles 40, 41,  http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1039-2016-%D0%BF - Last visited: 30 November 2017.

16.  Charter of PJSC NPBCU. Article 9, http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1039-2016-%D0%BF - Last visited: 30 November 2017.

17.  ASSOCIATION AGREEMENT between the European Union (EU), Euratom, Ukraine and the EU’s 28 member states. Legislation of Ukraine, 30 
November 2015, http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/984_011 - Last visited: 29 November 2017.

18.  Evropeiska Pravda Online service. Уряд затвердив план виконання Угоди про асоціацію з ЄС. [Government Approved the Association 
Agreement Implementation Plan], 25 October 2017, http://www.eurointegration.com.ua/news/2017/10/25/7072742/ - Last visited: 29 November 2017.

LIST OF REFERENCES



34 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

C
R

IM
E

A

Over the past three and a half years, Russia has completely 
cleared the Crimean information space of independent mass 
media: editorial offices of newspapers and television channels 
have been closed, creating an absence of Ukrainian media, 
and journalists have faced criminal prosecution.  With regard 
to freedom of speech, the peninsula finds itself on par with 
dictatorships.

CRIMEA 
WIPED CLEAN  
OF INDEPENDENT 
MASS MEDIA AND 
FREE SPEECH

photo: Pixabay



35 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

C r i m e a  W i p e d  C l e a n  o f  I n d e p e n d e n t  M a s s  M e d i a  a n d  F r e e  S p e e c h

M y k h a i l o 
K o l e s n i k o v

WITHOUT UKRAINIAN TV
The first documented attacks on freedom of speech in Crimea began in 

early March 2014.  Immediately after the seizure of administrative buildings 
and important strategic assets by Russian special forces, analogue 
broadcasting of all Ukrainian and regional television channels disappeared 
from the peninsula.  A dozen Russian television channels appeared in their 
place.  Those channels included Channel One, Russia 24, Russia 1, NTV, and 
Zvezda, among others.  The people behind this move feared that further 
broadcasting Ukrainian channels on the peninsula would affect public 
opinion on the eve of the so-called referendum of Crimean accession to 
the Russian Federation.

“From a moral point of view, all Ukrainian TV channels were tightly 
censored by the illegitimate authorities in Kyiv, violating fundamental 
principles (of being able to work).  They provided only one point of view.  



36 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

C
R

IM
E

A
In fact, Crimean politicians, representatives of the public, and Crimeans 
themselves were not able to talk about the situation,” Crimea’s “Information 
Minister,” Dmytro Polonsky, said to Russia’s ITAR-TASS news agency.

Yet another reason for shutting down Ukrainian channels, the Kremlin-
controlled official cited the decision of parliament regarding the autonomy 
“of the republic to enter Russia”: “From this point on, Ukrainian law does not 
cover Crimea.”  Ukrainian television channels then gradually disappeared 
from cable networks.

A Legal Barrier and Roskomnadzor

The next goal for officials controlling Crimea centered on independent 
media still operating on the annexed peninsula.  In August 2014, officials 
confiscated property from Black Sea TRC, a popular and historic Crimean 
information resource.  The reason given for the seizure was a court’s decision 
supporting the claim of the Crimean Radio and Television Transmission 
Center regarding an unpaid debt the channel owed of 1 million UAH.  
Though the court has yet to decide the case, the work of the channel has 
been completely paralyzed.  The channel’s owner – Serhiy Senchenko, a 
three-term member of parliament from the Batkivshchyna party – decided 
to continue broadcasting Black Sea TRC from Kyiv.  Meanwhile, the state 
television channel First Crimean (previously DTRK Crimea) and three private 
television companies continued operating in Crimea.

Russian jurisdiction on the peninsula meant local media would now need 
to register with the Federal Service for Supervision of Communications, 
Information Technology and Mass Media (also known as Roskomnadzor), 
the Russian federal body responsible for working with media.  Up until 
April 1, 2015, this registration was free, though not everyone managed 
to actually register.  Those television and radio stations loyal to Russian 
policies in Crimea had no difficulty with the process of registration.  The 
same cannot be said for opposition television and radio stations which 
did not support the referendum.  After repeated attempts to register 
with Roskomnadzor, a number of large Internet portals, newspapers, and 
television channels stopped operating in Crimea..

Leaving Crimea

The first Crimean Tatar television channel ATR (founded in 2005) 
provided non-stop coverage of events associated with the annexation of 
the peninsula.  The channel gained worldwide noteriety for a few days after 
it become one of the main sources of objective information from Crimea.  
At the time, ATR was among the highest rated channels in Ukraine.  Over 
time, however, its editorial policy and reluctance to obey local authorities 
led to its inability to register with Roskomnadzor.

The Russian office returned ATR’s registration documents four times 
without formal explanation. On March 31, 2015, ATR – owned by Lenur 
Islamiyov, a businessman who later became one of the initiators of 
economic and energy blockades of Crimea – suspended broadcasting.  ATR 
resumed its work two and a half months later in Kyiv.  The channel rented 
several floors, equipped a studio, and purchased the equipment necessary 
to carry on its work.  Directors, editors, journalists, and camera operators 
moved with their families from Simferopol to the Ukrainian capital.

Several large Crimean Internet portals also moved to Kyiv: the Center for 
Journalistic Investigations, Blackseanews, Qirim Haber Ajansi, 15 minutes, 
and Crimean Realities.  In addition, the only Ukrainian-language newspaper 
on the peninsula, Krimskaya Svitlytsya, the only Ukrainian children’s 
television channel, Lale, and the Crimean Tatar radio station Meydan, all 
belong to the same media holding company that owns ATR.  None of these 
media organizations has correspondents in Crimea because they are not 
accredited by the Ministry of Foreign Affairs of Russia.  The information 
they provide in their work is drawn from social networks or open sources, 
affecting the quality of their content.

At the same time, a number of popular Crimean mass media were forced 



37 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

C r i m e a  W i p e d  C l e a n  o f  I n d e p e n d e n t  M a s s  M e d i a  a n d  F r e e  S p e e c h

to cease their work shortly after the annexation.  Among the closures were 
the radio stations Assol and Leader, and the weeklies Events and Republic, 
which both had multiple thousand subscribers.  The Crimean Tatar 
newspaper Avdet, which has not registered with Roskomnadzor, reduced 
its circulation to 999 copies, which is allowed under Russian law without 
registration.  The newspaper’s editor earlier received several written and 
verbal warnings from the FSB that the weekly’s articles allegedly contained 
extremist materials. The concern regarded the paper’s use of the words 
“annexation” and “temporary occupation of Crimea.”

According to Roskomnadzor, on April 1, 2015, 232 media outlets were 
allowed to work in Crimea.  According to Ukrainian legislation, however, 
about 3,000 mass media organizations were previously registered to work 
on the peninsula.

A Prison Term for Having an Opinion

Over the past three and a half years, dozens of well known journalists 
have left Crimea.  They left because it became impossible to work in the 
area and they could not guarantee their own security.  The journalists who 
did stay have worked as feelancers and write under pseudonyms.  But 
they continue to face pressure from security services.

Nikolai Semen is a striking example of this situation.  A criminal case 
was opened against Semen under Part 2 of Article 280.1 of the Russian 
Criminal Code (a call to violate the territorial integrity of the Russian 
Federation).  Semen wrote an article titled “Blockade – a necessary first 
step toward the liberation of Crimea,” published on September 11, 2015, 
on the web site for Crimean Realities (a project of the Ukrainian service 
Radio Liberty).  In April 2016, FSB officers conducted a search of Semen’s 
apartment and confiscated his computer.  Though Semen’s newspaper 
article was published under a pseudonym, investigators had various 
screenshots from the journalist’s computer that were captured using an 
embedded spyware program.

Semen’s trial lasted six months.  The journalist was found guilty of 
writing an article that called for a “military operation” to “liberate Crimea.”  
Semen was sentenced to a conditional term of two and half years, with 
probation of three years. He was also banned from engaging in public 
activities for three years.  Semen did not admit guilt; instead he claimed 
that he was convicted for “the free expression of his opinion.”  He said the 
court’s decision was “a sentence against all journalism in Russia.”

«This is not so much a verdict for me, a 
Ukrainian journalist, as it is a verdict for all 
journalists in Russia. Because if there is no 
freedom of speech for all, then there will be no 
freedom of expression for all – and there will 
be no journalism as such».  

(Nikolai Semen, Crimean journalist, sentenced for 
professional activity)



38 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

C
R

IM
E

A

Semen is forbidden from leaving the peninsula for the entire term of his 
sentence.  For his position on Crimea, Semen received the award named in 
honor of Paul Sheremet, a Belarusian journalist who worked in Ukraine and 
was killed in Kyiv by a car explosion in July 2016.

Blackmail and Threats by the FSB

Russian law enforcement officers filed a case against two Crimean 
journalists under articles similar to those used to charge Semen.  They 
charged the editor-in-chief of the Internet publication Blackseanews 
Andriy Klymenko, as well as Anna Andrievska.  Both journalists, however, 
avoided prosecution by moving to Kyiv as the investigation unfolded.  But 
officials did conduct searches of their relatives’ and colleagues’ homes.

In comments to Detector Media Anna Andrievska said that information 
about her criminal case has been “kept secret,” and documents that do 
manage to become public are immediately cleansed.  “I know that, at the 
moment, there are no active proceedings in the case.  The matter has not 
reached the courts.  Why?  You can only guess.  Either some FSB officers 
did not testify after receiving blackmail and threats from my relatives 
and colleagues, or the issue is just taking its time.  I believe that the 
case’s transfer to the court is being deliberately delayed to keep me and 
everyone for whom they believe this case is relevant in suspense,” said the 
journalist.

Andrievska is afraid to travel to Crimea, where her close friends and 
family live, because officials could pottentially detain her.  “Since my status 
in this criminal case is designated as a suspect, my appearance in Crimea 
could lead to my arrest.  In general, the cost of my return home could 
be the loss of liberty for up to five years ,” Andrievska said.  This is the 
punishment listed in the Criminal Code of Russia for making statements 
that violate Russia’s territorial integrity, namely the claim that “Crimea is 
Ukraine.”

«Enemies of Crimea»

Crimean authorities deny in every way that they exert any pressure 
on freedom of speech and that they violate the rights of journalists.  But 
those journalists who collaborate with foreign media are openly labeled 
“enemies” by officials of the republic.

According to Dmytro Polonsky, 448 media outlets are currently registered 
in Crimea and Sevastopol.  But according to the “Minister of Information,” 
this is “a common fake – there is no freedom of speech in Crimea.  But 
the figures speak for themselves.”  The Kremlin-controlled minister added: 
“We have registered more than 60 mass media organizations, which 
indicated that they do not broadcast in Russian.  You will recall that, and 
this is an official figure, 175 nationalities live in Crimea.  The largest of them 

«I know these people very well. They are our enemies. 
They are enemies of Russia, enemies of Crimea. And no 
matter what they write, they have one main goal – to hurt 
us».  
(Volodymyr Kostiantinov, Speaker, Kremlin-controlled parliament of annexed 
Crimea.)



39 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

C r i m e a  W i p e d  C l e a n  o f  I n d e p e n d e n t  M a s s  M e d i a  a n d  F r e e  S p e e c h

«The world’s 10 worst-rated 
countries and territories [in terms of 
lack of free speech] were Azerbaijan, 
Crimea, Cuba, Equatorial Guinea, 
Eritrea, Iran, North Korea, Syria, 
Turkmenistan, and Uzbekistan».   

(Freedom House, Freedom of the Press 2017.)

are Crimean Tatars, Germans, Greeks, Armenians, and Jews.  All of these 
peoples have their own media in their native languages.”

Among such mass media is the public Crimean Tatar television channel 
Millet (translated from the Crimean Tatar “nation”), financed by the state 
budget.  The channel began operating immediately after ATR stopped 
broadcasting on the peninsula.  Millet’s initiators intended to use the 
resource as a replacement for ATR.  However, the channel has not become 
popular among Tatars because of its policy of ignoring the pressure 
security services exert on Crimean Tatars.

The mass media that remain on the peninsula maintain a largely pro-
Kremlin position in their work.  They cover events in the territory of 
mainland Ukraine from one side, they are occasionally or almost never 
criticized by the central authorities, and television talk shows have virtually 
no opposition points of view.

Objectionable Blocking

On the initiative of Ukrainian authorities, in March 2017, a 150-meter 
television tower was installed at the border between the Kherson region 
and Crimea (Chongar) to transmit a signal to the annexed peninsula.  
Several Ukrainian television channels and radio stations were able to 
resume broadcasting to Crimea.  But because the Russian side muffled the 
signal, these channels remain unavailable to most people in the republic.

According to monitoring conducted by a Crimean human rights group 
in July 2017 in five Crimean cities, 22 Ukrainian information resources are 
totally or partially inaccessible The blocked or inaccessible sites include 
the following: European Truth, Espresso, Tsensor.net, RBK.ua, 15 minutes, 
Crimea SOS, Public Radio, Ukrinform, Gordon, Channel 5, Focus, STB, ICTV, 
Crimean Realities, Sevastopol Meridian, and others.

According to the head of the Crimean human rights group Olga 
Skrypnyk, “Russia has once again confirmed that it is not going to adhere 
to human rights in the Crimea.”  The human rights advocate added that, 
“Access to information is one of the key points that people need to express 
their freedom of opinion.”

International organizations have repeatedly expressed concern 
regarding freedom of speech in Crimea.  Appeals have been made to 
Russia to stop the persecution of journalists According to the international 
human rights organization Freedom House, Crimea, along with countries 
such as Azerbaijan, Cuba, Equatorial Guinea, Eritrea, Iran, North Korea, 
Syria, Turkmenistan and Uzbekistan, entered the list of the ten worst 
territories in the world regarding respect for freedom of speech. 



40 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

D
O

N
B

A
S

S

Russia’s occupation of 
Donbass has left the 
region without freedom 
of speech.  Citizens of 
the region do not have 
access to Ukrainian media; 
regional and local mass 
media have become 
propaganda tools of the 
marionette governments 
in the Luhansk People’s 
Republic (LPR) and the 
Donetsk People’s Republic 
(DNR).  Journalists and 
activists who oppose the 
occupation were forced 
to leave the territory.
The hybrid Russian war 
against Ukraine – in which 
Ukrainian territory has 
been physically captured 
by “volunteers,” separatists, 
and other non-official 
soldiers – has, first and 
foremost, seen Russian 
agents in Donbass assert 
their control over and use 
mass media to influence 
civilians living in the 
region.  The tendency 
for 2017 has been to 
further tighten the grip 
on the information 
sphere in the region.

photo: Minister of Defence of Ukraine



41 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

D o n b a s s :  T h e  w i n d o w  o f  f r e e d o m  i s  s h r i n k i n g

DONBASS: 
THE WINDOW 
OF FREEDOM IS 
SHRINKING



42 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

D
O

N
B

A
S

S
ALTERING THE REALITY IN UKRAINE VIA 
MASS MEDIA

Mass media were among the first targets of pro-Russian, separatist 
aggressions in the spring to summer of 2014.  During the first protests 
in Donetsk in March 2014 Ukrainian journalists were the focus of criticism 
and attacks.  The trend of Russian television news cameras appearing in 
active combat regions before the conflict began was not only obvious, but 
it allowed local journalists to know where they could witness provocations 
or the seizure of state resources.

By early April 2014 armed soldiers could be seen in the editorial offices 
of mass media organizations in Donetsk, aggressively convincing editorial 
staff to work with them.  On 27 April, the illegal armed group “Oplot,” 
headed by the current head of the DPR,” Alexander Zakharchenko, seized 
the Donetsk State Television and Radio Company (DonDTRK). The militants 
immediately cut off Ukrainian TV channels and began retuning frequencies 
to Russian channels. At the same time, the basement of the television 
company was equipped with a torture cell that is used to this day.

Prior to this, most Donetsk newspapers were captured.  A shooting 
on May 5, 2014, from an automatic rifle from the window of the editor-
in-chief of the leading regional information agency “Ostro” showed that 
the authorities were not able to protect journalists.  Most of the local 
media then went into a semi-legal mode of operation.  Many had to 
subsequently leave the region. Many journalists lost not only their jobs, 
but also their homes.  Few journalists remained in Donetsk and Luhansk.  
Those who stayed mainly came from Russia, or had connections to elite 
representatives of the pro-Russian, separatist side of the conflict.

By the time of the so-called referendum on the independence of the 
“DPR” and “LPR” in mid-May 2014, virtually all local TV channels and radio 
stations were controlled by militants. Russian TV channels dominated 
television screens, while Ukrainian television channels were banned.  It 
marked the beginning of an altered reality in which the population of the 
region now finds itself.

TOOLS OF MASS PROPAGANDA
Today’s information sphere in the marionette, self-proclaimed Donbass 

“republic” is completely controlled by the “LPR” and “DPR,” which seized 
governmental power in these territories.  As before, there are no Ukrainian 
television channels, Ukrainian radio stations are deliberately silenced, 
and Ukrainian Internet sites are blocked.  The leadership of the “republic” 
implements a policy of complete information isolation from Ukraine.  
“Ministries of Information” have been created in Donetsk and Luhansk.  It 
is telling that the staff of the Ministry of Information Policy of Ukraine – a 
country of 45 million people – is comprised of only 29 people, while the 
Ministry of Information of the DPR – which has a population of roughly 2.5 
million people – has a staff of 120 people.

The seized television channels and newspapers were rebranded “state” 
mass media, although in practice they are instruments of propaganda.  
This characterization is based on a content analysis of these media in 
which more than three years of monitoring revealed a complete lack of 
any criticism of authority or of Russian politics.  Negative news stories, if 
any, are solely directed against Ukraine, the United States, and western 
Europe.  Each week the republic’s “Ministry of Information” prepares a 
list of strategic themes that mass media organizations in the region are 
obligated to cover.  For example, in 2015 the most frequently covered 
themes were the “Minsk Protocol,” “Thank you, Russia!,” and “In Ukraine it’s 
worse!”

In 2016 hackers broke into the email of the “Ministry of Information” of 
the “DPR,” which contained a document titled “Media as an instrument 

S e r h i i 
H a r m a s h



43 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

D o n b a s s :  T h e  w i n d o w  o f  f r e e d o m  i s  s h r i n k i n g

photo: Minister of Defence of Ukraine 



44 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

D
O

N
B

A
S

S

for regulating the level of social tension.”  The document is an analytical 
report on the market for information in the “republic.”  The following bullet 
points are excerpts of the document, which provide an example of the 
mechanisms used to influence the inhabitants of the occupied territories.

•   “Centralized monitoring of the first round of [news] events with the 
participation of the Head of the Republic”;

•   “Operational interaction is organized with newspaper editors. All [print 
newspaper] mock-ups are previewed”;

•   “For programs that alleviate social tension, it is possible to allow almost 
all broadcasting of TV channels in the Republic.  In contrast with Ukraine, 
which always aims to inflame such tension … In Ukraine it’s always worse.”

•   “Creation of a management system for the flow of information ... 
Prepared accounts (more than 1,000 in total) with different histories and 
worldviews.”

A person can, of course, believe that the document that hackers 
extracted is fake, but there is no denying that the governments of the 
“republics” have officially banned television channels and radio stations not 
officially recognized as “state” media.  The relevant “laws” in the republics 
put those restrictions in place until 2017.  Last summer, however, they were 
extended for several more years.  Article 9 of the so-called law on mass 
media in the DPR states the following: “The founders of TV channels, radio 
stations, and legal entities that broadcast are the People’s Council of the 
Donetsk People’s Republic, the republican body of executive power.” The 
law provides no other options for broadcasters.

The system of propaganda created in the “republics” covers all of the 
population and uses all available communicative channels.  For example, 
newspapers are aimed at middle and older generations, the Internet is 
geared toward younger and middle-aged people who live in cities, and 
television and radio broadcast propaganda aimed at all age segments of 
the population in the region.

Within the so-called Donetsk People’s Republic there are four television 
channels that are categorized as belonging to the “republic” and four city 
television channels, four radio stations, three radio stations categorized 

photo: Minister of Defence of Ukraine 



45 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

D o n b a s s :  T h e  w i n d o w  o f  f r e e d o m  i s  s h r i n k i n g

as belonging to the “republic,”16 city newspapers (average circulation of 
200,000), 34 web sites, more than 60 groups on social media, and more 
than 3,000 outdoor advertising structures.  In the so-called Luhansk 
People’s Republic – where the population is about a third of the DPR – 
there are about half as many mass media resources as there are in the DPR.

In addition to those mass media categorized as belonging to the 
“republic,” citizens of the region also have access to television channels 
of the Russian Federation, as well as Russian nationalist and neo-imperial 
Internet projects.  The main goal of these sites is to fuel hatred of Ukraine 
and spread propaganda on the Russian sphere of influence.  It should be 
noted that, as local media have decreased in number, Russian media have 
garnered the highest level of trust from the populations in both the “DPR” 
and “LPR,” although that level of trust has also fallen recently.

Moreover, Russia is using the territory of the republics to expand its 
flow of information into Ukraine.  It’s technical capabilities now allow the 
self-proclaimed “DPR” to digitally broadcast 110 kilometers into territory 
controlled by the Ukrainian government.  This free package of Russian 
and four “republic” channels is available to every household that owns a 
satellite dish.

THE PRICE OF FREEDOM
Television remains the most efficient tool for reporting information in the 
occupied territories.  While it is technically possible to access Ukrainian 
television channels within the occupied territories (though doing so 
requires some effort to physically set up an antenna), reception of such TV 
channels won’t significantly impact the situation.  There are three reasons 
why this is the case:

the majority of the population get cable, and all Ukrainian channels are 
blocked on cable;

people are afraid to physically point their antenna toward Ukraine, as 
it reveals their desire for Ukrainian content (and results in threats of 
repression);

Ukrainian television channels have virtually no information about life in the 
occupied territories, that is to say the life and needs of people living there, 
which makes them uninteresting for the local population.

Ukrainian television channels have virutally no content on life in the 
occupied territories because Ukrainian mass media cannot work openly in 
the territories of the republics.  Even Russian journalists whose work does 
not support to official picture of the world presented by the authorities 
in the DNR and LNR can be beaten and thrown out of the republics.  This 
was the case in June 2015 for Russian journalist Pavel Kanigin of “Novaya 
Gazeta.” Or they can be kidnapped from a building and lost for a month 
“in a basement,” which was the case in October 2017 in Donetsk for Roman 
Manekin, a Russian citizen, well-known blogger, and ideologue of the 
“Russian Spring.”

With regard to Ukrainian journalists, they are captured, tortured, and 
declared spies for the CIA, Ukraine, and so on.  This was the fate for well-
known Ukrainian journalist and blogger Stanislav Aseyev (pseudonym 
Vasin), who disappeared in occupied Donetsk on June 2, 2017.  He was 
arrested by the “MGB of the DPR” – although militants spent a long time 
trying to hide this fact – accused of spying for Ukraine, and tortured for 
nearly six months.  He is not only well known in the Ukrainian media sphere, 
but in the Russian media sphere as well, and so there is hope that public 
pressure might help force his release in a prisoner exchange.  The situation 
is much worse for those volunteers who cooperated with the popular local 
online resource “Ostrov” (www.ostro.org).  These volunteers did not write 
news stories, but they provided or verified information for “Ostrov” from 
occupied Donetsk.  Two of them have disappeared over the past two years; 

1

2

3



46 Moni tor ing  Repor t 

W O R K  O F  P U B L I C  A U T H O R I T I E S  I N  I N F O R M A T I O N  P O L I C Y  A N D  M E D I A  R E G U L A T I O N 

D
O

N
B

A
S

S
they have made no contact with the organization.  Ostrov’s editorial board 
does not have information about their fate and they cannot officially claim 
they have disappeared because their contact with these volunteers was 
made only through social media.

DANGEROUS TRENDS
Unfortunately, the trend of restricting freedom of speech in the occupied 

territories of Donbass will only get worse in the coming year.  This is likely 
due to the upcoming elections of “authorities of the republics” in the fall of 
2018.  This has already led to an increase in political repressions against the 
so-called opposition, people who are allowed to compete in the elections 
by the leadership of the DPR and LPR, or who publicly criticize them on 
social networks.

We can assume that, in addition to punishing the opposition, the 
information tools the opposition uses to communicate with the public 
(usually through various groups on social media and channels on YouTube) 
will also be investigated.  The recent kidnapping and illegal arrest of 
blogger Roman Manekin, discussed above, is one of the illustrations of this 
trend.  Another illustration is the search for and abduction of the father 
of the director of the separatist propaganda TV channel “Novorossiia TV.”  
His abduction took place on November 4, 2017.  These examples show an 
obvious tendency to clear the informational space in the republics.  Such 
acts of kidnapping are no longer done for ideological reasons, but for 
political ones (in some cases, the victims have been prominent supporters 
of the Russian sphere of influence).  Therefore, the level of freedom of 
speech, even on the Internet, in the occupied territories of Donbass has 
decreased.

The population’s information isolation in Donbass will also contribute 
to the increase in the number of people who, in connection with the 
obvious deterioration in the quality of services provided by Ukrainian 
mobile operators who are able to service their networks in the occupied 
region, will switch to “republican” mobile operators.  This will significantly 
reduce traffic to the Internet of the segment of the Ukrainian population in 
Donbass that accesses the Internet via a mobile device.

The Internet is now the best bridge of information between people in 
occupied Donbass and the rest of Ukraine.  Blocked sites can be accessed, 
and the users who access such sites are the youngest and most critical 
target audience.  This has made the Internet the main channel for reporting 
alternative information.  But this window of opportunity is also gradually 
closing.  As Ukraine’s Internet connections to the occupied territories of 
Donbass are being blocked, a growing number of local Internet service 
providers are switching to Russian connected channels.

Unfortunately, this isolation of Ukraine impacts not only the policy of 
blocking channels of Internet traffic in the so-called DPR and LPR, but also 
its linguistic and information policies.

After three years of war, the Ukrainian government has not created 
a single mass media outlet that specifically broadcasts in the occupied 
territories, where the population faces a constant flow of Russian 
propaganda.  That is to say, the information policy of Ukraine regarding 
Donbass does not take into account the factor of group psychological 
trauma, which, of course, is present in people in conflict zone, who are 
completely under the influence of propaganda.

Moreover, even those Ukrainian radio channels that break onto the 
airwaves in Donetsk or Luhansk speak Ukrainian, which makes them 
dangerous to listen to in cars (where radio is mostly listened to), since 
foreigners can hear the Ukrainian language and report it to repressive 
authorities. Such a language policy is a clear mistake of the Ukrainian 
state.  

photo: Minister of Defence of Ukraine 



47 D e t e c t o r  M e d i a  ·  K y i v  2 0 1 8  

D o n b a s s :  T h e  w i n d o w  o f  f r e e d o m  i s  s h r i n k i n g

Detector Media 
Kyiv - 2018



Detector Media      Kyiv    2018   


